eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
380 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گناه شناسی ✍️از جمله اموری که می تواند در زندگی ما ایجاد آرامش نماید ، کنترل و مدیریت افکار است. وقتی در جامعه ای شاهد ناهنجاریهای زیادی هستیم قطعا این ناهنجاریها ریشه در افکارافراد آن جامعه دارد. بارها در گزارشهایی که از افراد اهل خلاف تهیه شده است این جمله را دیده و شنیده ایم که می گویند: روزها و هفته ها و یا حتی ماهها و سالها بود که به این نقشه فکر می کردم.... حضرت علی علیه السلام در روایت زیبایی می فرمایند: مَن كَثُر فِكرهُ فِى المَعاصى دَعَته اِلَيها كسى كه بسيار درباره گناه فكر كند او را به گناه سوق مى دهد.(1) و همچنین حضرت عيسى عليه السلام ضمن گفتارى به حواريون فرمودند: ومن به شما امر مى كنم كه روح خود را به زنا خبر ندهيد (فكر زنا نكنيد) تا چه رسد به اينكه زنا كنيد زيرا كسى كه روح و فكرش را به زنا خبر دهد مانند كسى است كه در اطاق رنگينى آتش روشن كند، دود آتش نقشه هاى رنگين آن اطاق را كثيف مى كند گرچه خانه را نسوزاند. (2) ❗️بنابراین فکر گناه ، زمینه ساز افتادن در دام گناه است. ⚠️به محض ورود افکار گناه آلود به ذهن خویش، باید سریعا جایگزینی مناسب برای آنها بیابیم و با افکاری مطلوب، اجازه خودنمایی به افکار آلوده را ندهیم. توسل به حضرات معصومین علیهم السلام و بر زبان راندن ذکر خداوند در دفع این افکار بسیار موثر است. پی نوشت ها: 1 فهرست غرر، (ذنب) 2 بحار، ج‏14 ص‏331 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷 احکامی که در مورد کرونا نمی دانیم/ اسلام و مقابله با ویروس کرونا 🔹حجت‌ الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/flk4x 📝 صاحب نیوز: sahebnews.ir/995122 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @javadheidari110
audio_2020-03-03_16-55-47.ogg
864.5K
💠 (درس گفتار های ماهیت و حقیقت یوگا) 3️⃣ 🔸مفهوم شناسی(1) ♻️ خلاصه: |یوگا،از ریشه یوغ یا یوج گرفته شده است.یکی از شش دَرشَنه (اعتقاد،نظر) ارتدوکس هندویی است.شیوه زاهِدانه مُرتضان را یوگا می گویند| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
چون زبان انگلیسی رو خوب بلد بودم با یه جوون هم سن و سال خودم از آمریکا دوست شده بودم و هر از چند گاهی با هم در یک موضوعی چت و بحث می کردیم. ⁉️گفت شنیدم کرونا به کشور شما هم اومده و خیلی بهم ریختین؟!😂 گفتم بله خیلی غیر منتظره بود. و نه این که شما نگرفتید؟! شما که خیلی ادعای پیشرفت می کنید دیگه چرا؟!!😜 ⁉️گفت خب آره!! اما ما ادعای اینو نداریم که ناجیان ما به راحتی شفا میدن و خوب میشیم؟! شنیدم به همون زیارت گاهاتون هم می ترسید برید؟! خب برید شفا بگیرید دیگه؟؟!!😜 گفتم مشکل تو اینه که فکر می کنی دین ما یه چیز میگه و عقل و علم هم یه چیز دیگه؛ اما کاملا اشتباه میکنی!! چرا که ما مثل شما قائل به این ایسم ها نیستیم که عقل و دین را جدای از هم بدانیم. بلکه ما معتقدیم هر آنچه را که یک عقل سالم بگوید شرع و دین هم آن را می گوید و بالعکس. لذا در این موقعیت عقل به ما می گوید در مکان هایی که تجمع باشد احتمال این که ویروس منتقل شود زیاد است. مثل این‌ است که گفته شود در این حرم بمب گذاشتند و شما که قائل به این هستید که منجیان و امامان شفاء می دهند لذا برو بگو بمب منفجر نشود.!!!؟؟ امامان ما هم مثل دیگران مریض می شدند و پیروان خود را به نظافت و به خوردن دارو جهت شفاء یافتن توصیه می کردند. و ‌در حقیقت خدا شفاء را در خوردن دارو قرار داده است. و نه این که ما هیچ‌کاری نکنیم و منتظر امداد غیبی باشیم. ⁉️ گفت اینایی که گفتی درست پس چرا این همه از معجزه میگین و کارهای خارق العاده ی اونا رو تعریف می کنین؟! گفتم برادر مسیحی حضرت عیسی که مرده ها رو زنده می کرد و‌ مریض لاعلاج رو شفا می داد، پس چرا اون موقع که موشک های ما پایگاه شما رو با خاک یکسان می کرد درخواست معجزه نکردید!؟!😳 هر چند تا این حد هم نمی فهمید. ثانیا اگه قرار باشه که تمام کارها با معجزه پیش بره پس چرا خدا میکروب رو خلق کرده پس اختیار و عقل انسان دیگه کی میخواد به دردش بخوره!! بله ما به معجزه هم اعتقاد داریم اما اون یه موقع ای میاد که خدا بخواد و خودمون هم مونده باشیم چه کار کنیم. مثل همون وقتی که با تمام تجهیزاتتون آمده بودید طبس ما و می خواستید ما رو غافلگیر کنید اما غافلگیر شدید و خدا یه طوفانی براتون فرستاد که ما تازه روز بعد متوجه شدیم که شما کی آمدید و کی رفته اید!!😜😜 اینو که گفتم هنوز رفته که دیگه جواب بده!!!😂 ♨️ @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 ثواب رفع غم و اندوه از یک مسلمان 🔻پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: منْ أَغاثَ أَخَاهُ الْمسْلِمَ حَتَّی یخْرِجَهُ مِنْ هَمٍّ وَ کرْبَةٍ وَ وَرْطَةٍ کتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ وَ أَعْطَاهُ ثوَابَ عِتْقِ عَشْرِ نَسَمَاتٍ وَ دَفَعَ عَنْهُ عَشْرَ نَقِمَاتٍ وَ أَعَدَّ لَهُ یوْمَ الْقیامَةِ عشْرَ شفَاعَات ❇️ هر که به فریاد برادر مسلمانش رسد تا او را از اندوه و گرفتاری و تنگنا در آورد، خدا برای او ده حسنه می‌نویسد و او را ده درجه بالا می‌برد و پاداش آزاد نمودن ده بنده را به او ارزانی می‌فرماید و ده گرفتاری بزرگ را از او دور می‌سازد و در روز رستاخیز ده شفاعت برای او آماده دارد. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۱۴۸ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔹خانم ابراهیمی، کارشناس اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در ایجاد دلهره غیرواقعی از «کرونا» عوامل مادی و معنوی در پیشگیری از این بیماری را تشریح کرد: 📝 خبرگزاری مهر mehrnews.com/news/4870086 🌐 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا 💠 سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص ، و چنین میتی وظیفه چیست ؟ ✅ جواب: مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به نمی شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، ، کفن، و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان ، باید به صورت ، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، داده و حنوط کنند و - هر چند از روی لباس - کفن کرده و دفن نمایند. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال:چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟ پاسخ: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد. پی نوشت: سایت آیت الله مکارم شیرازی 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال: در زمان شیوع بیماری واگیردار و کشنده‌ای مثل کرونا، حکم شرعی شرکت در تجمعات مذهبی، مجالس ترحیم یا جشن و شادی و به طور کلی حکم حضور در فضا‌های شلوغ بدون اینکه ضرورتی در بین باشد، چیست؟ پاسخ: آیت الله شبیری زنجانی: اگر مسئولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می‌دانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری شرعاً لازم است. در کل نباید کار‌هایی انجام داد که هرگونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد. به عموم مؤمنان توصیه می‌شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت، ولی عصر (علیه‌السلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است. پی نوشت: سایت آیت الله شبیری زنجانی •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
👤 نظارت بر‌ بازار یک وظیفه حاکمیتی است 🔵 از عوامل مهم تقسیم شدن جامعه به دو قطب فقیر (اکثریت) و غنی (اقلیت) آزادی و نامحدود بودن سود و عدم نظارت امینانه بر است. از این رو‌ موظف است که در محدودیت معقول سود، بکوشد و این کار باید بر موازین کارشناسی سالم و عادلانه باشد. ✅امام علی علیه السلام می‌فرماید: «و أسعار لاتجاحف بالفرقین» نرخ‌ها باید به هیچ یک از دو طرف معامله زیان نرساند «نهج البلاغه: نامه۵۷» 🔺 یعنی فروشنده و خریدار نباید دچار ضرر و‌ زیان شوند. 🟡 به همین دلیل وظیفه حکومت اسلامی دخالت سریع و قطعی و‌ سالم و کارشناسانه است در امر حیاتی و‌ مهم . 📚مبانی نظری اقتصاد اسلامی در الحیات‌: ص۱۳۲ 🔴 | @mohamadrezahakimi
💠 پرسش: تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور می‌شود: نکته اول: توجه داشته باشیم: انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان؛ خلق شدند، آدم و حوا بودند. نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار. اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند. نکته ی دوم: جهان هستی، داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکس‌العمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست. وقتی برای علت‌یابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است. پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.! ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمی‌تواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلق‌گرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه. صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب‏»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روان‏گرداند». (1) پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمى‏سازد. نکته ی سوم: به حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت: پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را به‌اندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف می‌خواهد و نه بیشتر. چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى‏كند». (2) کسی که از جهت جسمی سالم هست، به‌مراتب تکالیف و مسؤولیت سنگین‌تری نسبت به فرد ناقص، دارد. نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقص‌الخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار می‌دهد. نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد می‌توانند با تلاش مضاعف به موفقیت‌های بالایی برسند. چه بسیار انسان‌های ناقص‌الخلقه‌ای که با فکر و مشورت و تلاش، قله‌های پیروزی و موفقیت را فتح کرده‌اند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند. نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟ بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود. چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچ‌گونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران به‌گونه‌ای است که آن فرد و دیگران، آرزو می‌کند کاش در دنیا سختی‌های بیشتری می‌کشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3) پی‌نوشت ها: 1. كافي، ج‏1، ص: 183 2. بقره/286 3. كافي، ج‏2، ص: 255 💎کانال رسمی جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سلام به عزیزان تازه وارد و مخصوصا تاج های سر حقیر، طلاب و اساتید بزرگوار 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌺🌸میلاد مولی الموحدین امیر المومنین علی (علیه السلام) مبارک باد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال:سقط جنین فی‏ نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟ جواب: سقط جنين شرعاً حرام است و در هيچ حالتی جايز نيست مگر آنکه استمرار حاملگی برای حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولی بعد از دميدن روح جايز نيست حتّی اگر ادامه حاملگی برای حيات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار بارداری، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگی طفل به هيچ وجه ممکن نباشد ولی نجات زندگی مادر به تنهايی با سقط جنين امکان داشته باشد.  پی نوشت : سایت هدانا 💎کانال رسمی جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ❇️ فضائل أمیرالمؤمنین از زبان رسول اکرم (ص) 🔻پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: لَوْ أَنَّ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ 🔅 اگر انبوه درختان (و باغها) قلم و دریا مرکب و تمام جنّیان حسابگر و تمام انسانها نویسنده باشند، قادر به شمارش فضائل علی بن ابی طالب نخواهند بود. 📚 کنز الفوائد، ج ۱، ص ۲۸۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💥 اُستاد سیّد قاسم علی أحمدی 📝نفسِ تقارن و معیّت و همراهی،مساوی با مخلوقیّت و حدوث و عددی و مقداری بودن است. و حقّ تعالیٰ قبل از أشیاء و هم زمان با أشیاء و پس از أشیاء نیست و با زمان و غیر آن از مخلوقات خود،مَعیّت و تقارن ندارد؛بلکه او فراتر و متعالی از زمان و مکان است! ★از أمیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده که فرمود: إن قيل: «كان» فعلیٰ تأويل أزلية الوجود،و إن قيل: «لم يزل» فعلیٰ تأويل نفي العدم (۱) یعنی: اگر گفته شود که: خداوند «بود»،مقصود ازلیّتِ وجود اوست(نه بودن در زمان گذشته که از فعل «بود» استفاده میشود) و اگر گفته شود که: خداوند «پیوسته و همیشه هست» مقصود نفی کردن عدم و نیستی از اوست (نه بودنِ در همه زمان ها و در همیشهٔ زمان). 🔺إعتقاد به همراهی خداوند با زمان،اشتباهی است که از عدم توجّه به فراتر بودن و برتری او از زمان و مکان،و از نگریستن به او از عینک زمان و مکان ناشی شده است! (۱)الکافي؛ج۸ص۱۸ 📚شرح رسالهٔ إعتقادات علّامه مجلسی(ره)؛ص۱۷۰ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @javadheidari110
🌷 مولود کعبه در منابع شیعه و اهل سنت 🔹حجت الاسلام مهدی وزنه، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/dpMwS 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/889636 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir
سلام و عرض تسلیت ایام وفات شهادت گونه ی حضرت زینب سلام الله علیها. پاور پوینت هایی که یکی از بزرگواران حاضر در مباحثات حقیر تنظیم فرموده اند تقدیم حضور شد.
هدایت شده از Mehdi Rezaei
عدل الهی.pptx
1.1M
20 کلید ارزشمند در پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به عدل الهی . — تشکر از مهندس رضایی عزیزم که از بحث عدل الهی ارائه شده در جمع نورچشمانم زحمت تنظیم را کشیده اند.