◽️ #عکس_نوشته_جذب
⤴️ مهدی قراچه داغی:جذب فضایی است تا زمینی.
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
◽️ #عکس_نوشته_حلقه
⤴️ طاهری ،من پیامبرم.
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
◽️#عکس_نوشته_والش
⤴️ دونالد والش پیامبر آمریکایی:بهترین مکان سُلوک آمریکاست.
#تقکر_نوین #دین_جدید
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا «شرک» گناهی است که بخشیده نمیشود؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :شرک دو نوع است : شرک عقیدتی(شریک قائل شدن برای خدا در ذات ،صفات یا افعال)،که باعث خروج از دایره اسلام میشود و شرک عملی(گناه و معصیت)،که باایمان قابلجمع است. قرآن کریم میفرماید :« وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُون»؛«و بيشترشان به خدا ايمان نمىآورند مگر درحالیکه مشرکاند».(1) توجه میفرمایید که در این آیه شریفه ، شرک باایمان جمع شده است که همان گناه است.
نکته دوم : قرآن کریم میفرماید :« إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظيما»؛«خداوند (هرگز) شرك را نمىبخشد! و پايينتر از آن را براى هر كس (بخواهد و شايسته بداند) مىبخشد. و آنکسی كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است»(2)
در ذیل این آیه شریفه ، آیتالله مکارم شیرازی مینویسد: «نكته قابلتوجه اينكه آيه فوق، ارتباطى با مسئله توبه ندارد، زيرا توبه و بازگشت از گناه، همه گناهان حتى شرك را مىشويد، بلكه منظور از آن امكان شمول عفو الهى نسبت به كسانى است كه توفيق توبه نيافتهاند، يعنى قبل از آنكه از كردههاى خود پشيمان شوند و يا بعد از پشيمانى و قبل از جبران اعمال بد خويش از دنيا بروند»(3)
نتیجه اینکه : حتی شرک هم با ،ایمان آوردن و توبه ، بخشیده میشود.پروردگار عالم میفرماید:« وَ هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ»؛« او كسى است كه توبه را از بندگانش مىپذيرد و بدیها را مىبخشد»(4)
پینوشت:
1. یوسف/106
2. نساء/48
3. تفسير نمونه، ج3، ص: 1 41
4. شوری/25
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
audio_2020-04-08_19-34-21.ogg
353.7K
نسناس به چه معناست ⁉️
#پادکست
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
منظور و مفهوم حدیث قدسی«لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمیکردم»، چیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : روایت ازنظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم روایی ذکر نشده است.
ولی باید توجه داشته باشیم ،ضعف سند ، همیشه عامل کنار گذاشتن حدیث نمیتواند باشد.
نکته دوم : در تفسیر حدیث باید بگوییم : این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست.
با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنما هست ،اگر نبوت نبود،آفرینش جن و انس ، بیهوده و لغو میبود ، پس اگر محمد نبود(نبوت)، خداوند آسمان و زمین را خلق نمیکرد.
و با توجه به اینکه ، وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضروری هست و این امر با اصل امامت محقق میشود ، اگر علی نبود (امامت) خلقت حضرت رسول بیهوده میبود.
و با در نظر گرفتن اینکه حضرت زهرا سلامالله علیها ، ظرف استمرار ولایت بودند ، اگر فاطمه سلامالله علیها نبودند خلقت محمد و علی علیهماالسلام ، لغو میبود.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝در لینک زیر بخوانید :
#خبرگزاری_ایمنا
↪️ https://www.imna.ir/news/418354/
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
audio_2020-04-08_19-34-35.ogg
386.5K
آیا پیامبر(ص)گمراه است‼️
#پادکست
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌷 تبیین شعاع رحمت الهی در ماه شعبان/ در روزهای باقیمانده ماه شعبان فرصت را دریابیم
🔹زهرا ابراهیمی، کارشناس اخلاق مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی تبیین کرد:
📝 خبرگزاری حوزه:
https://hawzahnews.com/news/895256
💠 پرسش:
آیا قران کریم ، در آیه ی نوزدهم سوره ی نوح ، زمین را مسطح ( غیر کروی ) میداند؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
برای رسیدن به پاسخ ،باید نگاه دقیق و علمی و البته بهدوراز تعصب به آیه داشته باشیم .
وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ بِسَاطًا * و خدا زمين را بر شما فرشى گسترده قرارداد.(1)
معنای واژه بَسْط در لغت ، چیزی که دارای توسعه و قابلیت بهرهوری باشد، مطرح گردیده است. (2)
مقابل این واژه، واژه «قَبْض» است که ضد معنای بسط می باشد و امکان بهرهوری ندارد.
برای مثال : وَ ما قَدَرُوا اللَّه حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَميعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُون*آنها خدا را آنگونه كه شايسته است نشناختند، درحالیکه تمام زمين در روز قيامت در قبضه اوست (و امکان استفاده انسان فراهم نیست)و آسمانها پيچيده در دست او؛ خداوند منزّه و بلند مقام است از شریکیهایی كه براى او مىپندارند. (3)
پس خداوند متعال در این آیه شریفه ، زمین را بهعنوان جایگاهی که برای زندگی انسان آماده و مهیا است معرفی مینماید و درصدد بیان کروی و غیر کروی بودن نیست، هرچند آیات زیادی در قران کریم ، بر کروی بودن زمین صحه میگذارند که مجال پرداختن به آنها نیست. از قرینههای بسیار روشن بر مطلب بیانشده ، ادامه آیه مبارکه هست :
لِّتَسْلُكُوا مِنْهَا سُبُلًا فِجَاجًا***تا از راهها و جادههاى وسيع آن [هر جا كه خواستيد] برويد.(4)
میفرماید : زمین را فج قرار دادیم . یعنی زمین طوری خلق شده است که وسیع وپیمایش پذیر است.(5)
پینوشت :
1. نوح/19
2. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج1، ص: 291
3. الزمر/67
4. نوح/20
5. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج9، ص: 30
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
آیا در آخرت عبادت وجود دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
با سلام
برای رسیدن به جواب صحیح ابتدا باید منظور از عبادت مشخص شود
عبادت دارای دو معنا هست :
الف ) : خضوع و تقدیس و تسبیح خداوند (1)
ب) اطاعت در مقابل تکلیف (2)
در آخرت عبادت به معنای اطاعت در مقابل تکلیف وجود ندارد چون آخرت دار جزاء است و نه سرای تکلیف .
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند : وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل)3)
اما عبادت به معنای اول که تقدیس و اظهار خضوع در برابر خداوند است در آخرت وجود داشته و غذای روح انسانها هست .
قرآن کریم در وصف بهشتیان میفرماید : دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين*گفتار (و دعاى) آنها در بهشت اين است كه: «خداوندا، منزهى تو!» و تحيّت آنها در آنجا: سلام؛ و آخرين سخنشان اين است كه: «حمد، مخصوص پروردگار عالميان(4)
پینوشت:
1. لسان العرب، ج3، ص: 271
2. قاموس قران، ج4، ص: 280
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84
4. یونس/10
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
در مورد فلسفه عبادات و پی بردن به حکمت آن ها توضیح دهید؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول : با در نظر گرفتن حکمت الهی ، احکام ،داری مصلحت و مفسده هستند.توضیح اینکه : اگر در شریعت مقدسه، به انجام فعلی ،دستور داده شده است ، قطعا دارای مصلحت و اگر از آن نهی شده است ، دارای مفسده می باشد .( بعضی از اوامر و نواهی امتحانی هستند که از بحث ما خارج می باشند).
نکته دوم : فهم و درک مصالح و مفاسد احکام متفاوت می باشد:
الف ) :مصلحت و مفسده بعضی از احکام برای همه مشهود و ملموس می باشد . مانند مصلحت صداقت و مفسده کذب و دروغگویی
ب ) : گاهی ، پیشرفت علم ، گوشه ای از ، مصالح و مفاسد بعضی از احکام را تبیین می کند . مانند تاثیر برخورد بدن با آب برای تعدیل اعصاب طبیعی بعد از خروج منی
ج ) : مصلحت و مفسده بسیاری از احکام در آیات و روایات آل الله علیهم صلوات الله ، به عنوان حکمت بیان شده است.مرحوم شیخ صدوق (ره) در کتاب علل الشرائع بسیاری از روایات را به این منظور جمع اوری کرده اند، که با مراجعه به آن ، از حکمت بسیاری از احکام مطلع می شویم.
د ) : حکمت بسیاری از اعمال عبادی با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و با کامل شدن عقول و علوم، برای ما روشن خواهد شد. در اين راستا امام صادق (ع) فرمودند: «علم و دانش، بيست و هفت حرف است و همه آن چه پيامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاكنون جز با آن دو حرف، آشنايي ندارند و هنگامي كه قائم ما قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون آورده، آن را ميان مردم نشر و گسترش مي دهد.»(1)
نکته سوم : هر چند دانستن حکمت و مصالح و مفاسد ، انسان را نسبت به انجام وظیفه ، یاری می رساند ولی با توجه به علم اندک انسان ،همانطور که قران می فرماید : وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلا-و از دانش و علم جز اندكى به شما ندادهاند*و هم چنین در نظر گرفتن حکمت الهی ، عبادات را فقط و فقط به خاطر امتثال اوامر و نواهی پروردگار عالم انجام می دهیم که فرمود : الاسلام هو التسلیم .(2)
پی نوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج52، ص: 336
2. اسراء/85
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
ازغربت بازماندگان کرونا تا همبستگی در سوگ آنان - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه
http://shabestan.ir/detail/News/916054
هدایت شده از صفیر
🔉 تربیت مربی کودک | جواد حیدری
✅ عقاید
📅 جلسه اول
📅 جلسه دوم
📅 جلسه سوم
📅 جلسه چهارم
📅 جلسه پنجم
📅 جلسه ششم
📅 جلسه هفتم
📅 جلسه هشتم
📅 جلسه نهم
📅 جلسه دهم
📅 جلسه یازدهم
📅 جلسه دوازدهم
📅 جلسه سیزدهم
📅 جلسه چهاردهم
📅 جلسه پانزدهم
📅 جلسه شانزدهم
📅 جلسه هفدهم
📅 جلسه هجدهم
@safire14
#عکس_نوشته_حلقه
تفاوت حلقه و عرفان اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🔹🔹در تصویر بالا درس بزرگی نهفته است، حتی اگر واقعاً اتفاق نیفتاده باشد🔹🔹
فردی که کارش برگزاری مسابقات سرعت سگها بود، برای تنوع یک یوزپلنگ را به مسابقه آورد. ولی با کمال تعجب در هنگام مسابقه یوزپلنگ از جایش تکان نخورد و سگها با تمام توان میدویدند، یوزپلنگ فقط نگاه میکرد!
🔸وقتی ازاین فرد پرسیدند، چرا یوزپلنگ در مسابقه شرکت نکرد؛ پاسخ جالبی داد:
گاهی تلاش برای اینکه ثابت کنی تو بهترین هستی توهین به خودت است. همیشه و همهجا لازم نیست خودت را به همه ثابت کنی. گاهی سکوت در برابر برخی آدمها، بهترین پاسخ است...
🔸اگر اطمینان داری که راه درست را انتخاب کردی، به راهت ادامه بده؛ مهم نیست دیگران دربارهات چه فکری میکنند، لازم نیست مرتب خودت را اثبات کنی.
#موفقیت
#عزت_نفس
#قدرت_باور
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
⁉️💠پرسش:
آیا در اسلام اخلاق نسبی است؟
✍️ پاسخ:
نسبي بودن اخلاق بدين معناست كه ارزش ها و اصول اخلاقي ثابت و پايدار نيستند بلكه با تغيير شرايط و فرهنگ ها، اخلاقيات هم تغيير خواهند كرد.
با توجه به توجیه برخی از رفتارهای نادرست اخلاقی به بهانه اعتقاد به نسبی بودن اخلاق ، لازم است تصریح کنیم که اسلام طرفدار مطلق بودن اخلاق است.
اسلام احكام اخلاقي را تابع سليقه افراد و قراردادها و شرايط و زمان و مكان نمي داند چرا که ریشه اخلاق در اسلام مبتنی بر عقل سلیم است و عقل سلیم با گذشت زمان و اقتضائات متفاوت دستخوش تغییرنخواهد شد.البته ابتنای اخلاق بر عقل سلیم به معنی حذف دین نمی باشد چرا که دین مهمترین پشتوانه برای اخلاق است.
بخشی ازقواعد و اصول اخلاقی را به راحتی با وجدان می توان دریافت و از طریق عقل دسترسی به آن آسان است اما برای دسترسی به بخش دیگری ازقواعداخلاقی مخصوصا در مصادیق نیازمند راهنمایی دین هستیم.
کسانی که بحث نسبیت در اخلاق را مطرح می نمایند ریشه اخلاق را صرفا عقل می دانند در حالی که با پشتوانه دانستن دین برای اخلاق دیگر جایی برای بحث نسبیت وجود ندارد.چرا که خداوندحكم اخلاقي را انشا كرده نه عقل و در ذات و اراده الهي هم تغيير و تحول معنا ندارد.
ما قائل به این امر هستیم که ارزش هاي اخلاقي ريشه در فطرت انسان دارند و از آن جا که فطرت در همه انسان ها مشترک است، ارزش هاي اخلاقي نيز در مورد همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها يکسان است و اين همان مطلق بودن اصول اخلاقي است.معتقد بودن به نسبیت در اخلاق شرایط سلب مسئولیت را فراهم می آورد تا جایی که با چنین عقیده ای هرکس قادر خواهد بود هرفعلی را به دلیل اقتضائات زمانی و مکانی موجه و اخلاقی دانسته و آن را انجام دهد.بی معنا بودن تبليغ و هدايت و ارشاد و تربيت که از مبانی مهم دینی و الهی می باشند از دیگر آثار چنین دیدگاهی است.
برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتابهای اسلام و مقتضیات زمان جلد 1 و 2 و همچنین کتاب فطرت از شهید مطهری
#کارشناس_اخلاق
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🕉 #عکس_نوشته_یوگا
⤴️ آساناهای یوگا چون سوریاناماسکار پرستش خورشید است.
#حقیقت_یوگا
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
✍️ پاسخ:
1️⃣نکته ی اول: اگر این حرف صحیح باشد، باید سال گذشته قطره ای باران نمی آمد چون نماز جماعت ها برگزار می شد و این در حالی است که بر اساس آمار رسمی، میزان بارندگی به لطف خدا به مراتب بیشتر و در برخی نقاط باعث سیل شد.
2️⃣نکته ی دوم: به مدد الهی و با روشنگری علما، در این ایام کرونایی، هر منزل تبدیل به یک مسجد شد و محدوده ی نماز جماعات از مساجد به تمام منازل تسری پیدا کرد. فداکاری ها و ایثارهای شکل گرفته در این روزها، نتیجه ی رسوخ فرهنگ دینی در اعماق جان مردم هست که از همین مساجد و جماعت ها نشأت می گیرد.
3️⃣نکته ی سوم: نماز جماعت از اعمال عبادی میلیون ها مسلمان است که از اعتقاد عقلانی آن ها به خدا و دین مبین اسلام سرچشمه می گیرد.
چه باران ببارد و چه باران نبارد.
4️⃣نکته ی چهارم: تغییرات اقلیمی و جغرافیایی از نظم خاصی در دنیا پیروی می کنند که گاهی بارش کم را رقم می زند و گاهی بارندگی زیاد.
5️⃣نکته ی پنجم: به لطف خدا و تلاش مجاهدین سلامت و همکاری مردم عزیز از کرونا نجات پیدا می کنیم و به آیندگان می گوییم: غربی ها و غربزده ها فهمیدند که راه حل گشایش را نباید فقط در ماده و مادیات دنبال کرد و برای عبور از برخی مشکلات باید دست به دامن خدا و دین شد.
و البته خواهیم گفت: غرب و تمدن پوشالیش با یک ویروس کوچک متزلزل شد و توان مدیریت تهییه ی ماسک هم نداشتند....
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🕉 #عکس_نوشته_یوگا
⤴️ یوگا ورزش نیست، بلکه عرفان است.
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #خندوانه_جذب
👈درمان بیمار کورونا توسط،مروجین #خرافه_جذب در ایران کشف شد. 😂
1. شما اصلا بیمار نمیشوید!
2.فقط به این بیماری فکر نکنید.!
#آزمندیان
#عرشیانفر
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110