💠سوال:
ارتباط بین اخلاق و آزادی چیست؟ آیا رعایت اخلاق آزادی انسان را محدود نمی کند؟
#اخلاق_آزادی
✍️ پاسخ:
با توجه به اینکه پایبندی به اخلاق، خواه ناخواه باعث می شود که انسان خود را ملزم به انجام برخی کارها و ترک برخی از امور دیگرکند لذا برخی معتقدند که اخلاق دست و پای انسان را می بندد وآزادی او را محدود می نماید.این طرز تفکر ناشی از این است که این افراد نه معنی اخلاق را به درستی متوجه شده اند و نه مفهوم آزادی را.
قطعا انسان برای رسیدن به تکامل نیازمند پرورش استعددهای درونی خویش است و استعدادها پرورش نمی یابند مگر در سایه آزادی. اما آزادی که اسلام ازآن دم می زند به معنی بی قید و بند بودن نیست، بلکه آزادی مورد سفارش اسلام، نوعی آزادی هدایت شده و توام با برنامه ریزیست.
از نظر اسلام انسان آزاد است تا با تلاش به پرورش استعدادهای درونی خویش همت گمارد اما آزاد نیست که با تلف کردن نیرو و انرژی خویش به خود و دیگران آسیب برساند.
منظور ازآزادی در اسلام آزاد بودن در جهت پرورش استعدادهاست نه آزادی در جهت تخریب آنها.
بنابراین اگر مفهوم آزادی و اخلاق به خوبی شناخته شود هرگزاخلاق را مساوی با محدودیت آزادی نخواهیم دانست بلکه می پذیریم که اخلاق، آزادی انسان را جهت دهی می کند.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
ان تقوى الله مفتاح سداد، وذخيرة معاد، وعتق من كل ملكة، ونجاة من كل هلكة
تقواى الهى كليد گشايش هر درى است و ذخيره رستاخيز و سبب آزادى از هرگونه بردگى (شيطان) و نجات از هرگونه هلاكت!» (1)
رعایت اخلاق در زندگی انسان را از اسارت نفس می رهاند و به او آزادی حقیقی می بخشد.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه، خطبه 230.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال:
از نظر آموزه های اسلام پشتوانه اخلاق چیست؟
#پشتوانه_اخلاق
✍️ پاسخ:
«پشتوانه هايى كه علماى اخلاق براى اخلاق ذكر كرده اند متفاوت است و ریشه در جهان بینی مکاتب اخلاقی دارد.
گروهى مسائل اخلاقى را صرفا از اين نظر توصيه مى كنند كه با منافع مادى در ارتباط مستقيم است.بدین معنا که اگر سود و منفعت مادی را در امانتداری ببینند امانتدار می شوند و اگر سود و منفعت مادی را در خیانت پیدا کنند به راحتی خیانت می کنند.برای این گروه سوجویی، پشتوانه اخلاق است بنابراین در نظر آنها اخلاق اصالتی ندارد جز اینکه رعایت آن ابزاری است برای رسیدن به سود بیشتر. برخی از مکاتب نیز تنها عقل را پشتوانه اخلاق معرفی می کنند. ودرک عقل از خوب و بد را، عاملی برای انجام و یا ترک هر فعل می دانند .آنها قایلند همين ادراك عقلى است كه ما را به سمت فضائل اخلاقى برده و از رذائل باز مىدارد.
بعضى ديگر ادراك وجدان را پشتوانه اخلاق مى دانند، مى گويند وجدان كه همان عقل عملى است مهمترين سرمايه انسان مىباشد، عقل نظرى را ممكن است فريب داد ولى وجدان چنين نيست و مى تواند رهبر حقيقى بشر باشد.
نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه نمود این است که وجدان را گاهی مى توان فريب داد.علاوه بر این، وجدان با تكرار بديها و زشتيها تدريجا به آن خو مى گيرد، و تغيير رنگ مى دهد، و گاه بكلى حساسيت خود را از دست داده يا تبديل به ضد مىشود، همچنین وجدان يا عقل عملى با تمام قداست و اهميتى كه دارد مانند عقل نظرى خطا پذير است; هرگز نمىتوان تنها بر آن تكيه كرد و از همه چيز بىنياز شد، بلكه پشتوانههاى قويترى لازم است كه نه قابل فريب باشد، نه خطا كند، و نه با تكرار اعمال ضد اخلاقى تاثير خود را از دست داده و تغيير شكل دهد.
در آموزه های اسلام تنها پشتوانه و انگيزه نيرومند و مؤثر و خالى از خطا و اشتباه و هرگونه كاستى براى مسائل اخلاقى، انگيزه الهى است كه از منبع وحى سرچشمه مىگيرد.
در این دیدگاه فضائل اخلاقى به عنوان ابزارى براى نيل به سودجويى و منفعت طلبى محسوب نمىشود واصالت با انگيزههاى معنوى است و ذات پاك خداوند محور اصلى شمرده مىشود، و هر انسانى مىكوشد خود را به آن كمال مطلق نزديك كند، و پرتوى از اسماء و صفات او را در درون جان خود زنده نمايد. با چنین دیدگاهی انسان نه در قيد منافع مادى است، نه اخلاق را براى شخصيت مى خواهد و نه تنها وجدان انگيزه اوست، بلكه انگيزهاى برتر و بالاتر از همه اينها دارد.
بنابراین قويترين و عاليترين پشتوانه اخلاق، ايمان به خدا و احساس مسؤوليت در پيشگاه اوست.
1.برگرفته از کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مکارم شیرازی، با کمی تلخیص و تصرف
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
audio_2019-01-06_08-32-32.ogg
528K
🎧 آیا آیه ۵۵ سوره غافر با عصمت پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- منافات دارد؟
🎤 استاد جواد حیدری
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
#عصمت
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
باسمه تعالی.pdf
294.8K
#پست_پیشگام
#حقوق_زن_در_اسلام
#کرامت_انسانیت_تقوا
#نقصان_عقل
#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
هدایت شده از امیر صالحی
audio_2019-01-09_00-27-35.ogg
1.03M
#طب_الرضا_علیه_السلام
#حبس_البول-(نگه داشتن ادرار)
#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠پرسش:
آیا در بهشت میتوانیم مرتکب گناه شویم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1)
نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیهالسلام میفرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2)
نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکانپذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمتها و پاداشهای بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیهالسلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3)
نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمیزند. قران کريم در وصف بهشتيان میگوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغهای بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناهآلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4)
نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار میگیرد و میتوانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد.
قران میفرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5)
پینوشتها:
1. نحل/31
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84
3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542
4. واقعه/25-26
5. فاطر/35
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
شیر دادن مادربزرگ به نوه.docx
23.8K
#پست_پیشگام
#شیر_دادن_مادر_بزرگ_به_نوه_ی_دختری
حرام شدن زن و شوهر با شیر خوردن فرزندشان از مادر زن
#حرمت_ابدی_زن_شوهر
#رضاع
#حکم_شرعی
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
احکام مسافر۳.m4a
2.22M
#احکام_مسافر
#جلسه_سوم
#قصد_مسافت_شرعی
استاد صالحی-کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀
#احکام_استفاده_از_پودر_ژلاتین
💠 پرسش : استفاده از پودر ژلاتین که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
آیت الله خامنه ای:حلیت و حرمت ژلاتین دایرمدار موادی است که از آنها تهیه می شود؛ ژلاتین گیاهی حلال است و ژلاتین تهیه شده از استخوان حیوان های حلال گوشت که ذبح شرعی نشده اند حلال است و اما ژلاتین تهیه شده از پوست حیوان حلال گوشت که ذبح شرعی نشده، نجس و حرام است و ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام گوشت حرامند؛ و در هر صورت اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و شما ندانید آنچه می خواهید بخورید از کدام قسم می باشد، محکوم به حلیت است.
منبع:
سایت مقام معظم رهبری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
ايا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد:
أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد.
ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد.
ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد.
از روایات نیز مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند(1) و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند. (2)
با توجه به مطالب مذکور، نمى توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد.
پی نوشت:
[۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲.
[2]. مسعودى، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
audio_2019-01-12_06-44-26.ogg
1.66M
❎چرا خدا تمام پیامبرانش را در خاور میانه خواست تا ظهور کنند؟
🎙استاد حیدری
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
ویژگی های ولی فقیه.ogg
12.28M
#ولایت_فقیه
#ویژگی_ها_شرائط_معیار_ها
#رهبر_امام_جامعه_زعامت_دینی
#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠سوال:
رابطه اخلاق و عمل را بیان کنید؟
#ارتباط_اخلاق_عمل
✍️ پاسخ:
آنچه که از انسان به عنوان رفتار یا عمل سر می زند از صفات و ویژگی های درونی او نشأت می گیرد. به عنوان مثال کسی که حسادت در قلب او ریشه دوانیده در رفتار و عمل نیز حسادت خود را بروز می دهد و یا کسی که روحیه انفاق دروجودش نهادینه شده باشد همواره در رفتارش بخشش مشهود است. رفتارهای ما بازتاب ویژگی های درونی ماست و اعمال ما برگرفته از ریشه های اخلاقی.
البته تکرار یک عمل نیز می تواند در تقویت آن رذیلت یا فضیلت اخلاقی موثر باشد چرا که تکرار عمل باعث می شود بعد از مدتی آن عمل به شکل ملکه و عادت درآمده و آن عمل به راحتی از انسان صادر شود. لذا عملکرد انسان می تواند تاثیر مستقیم بر شکل گیری اخلاق و اخلاقیات نیز می تواند تاثیر مستقیم بر عمل انسان داشته باشد.
بنابراين، عمل و اخلاق در يكديگر تاثير متقابل دارند و هر كدام مىتواند به نوبه خود سبب پيدايش ديگرى شود.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال:
از یک طرف می گویید مکتب اخلاقی اسلام ثابت است و نسبیت در اخلاق را رد می کنید و از طرف دیگر دروغ مصلحتی را مورد تایید قرار می دهید. چگونه این تناقضات را حل می کنید؟
#نسبیت_اخلاق_دروغ_مصلحتی
✍️ پاسخ:
ازدقت نظر شما سپاسگزاریم
نکته مهم این است که بین استثناءاتی که در برخی از احکام دیده میشود با بحث نسبیت تمیز قایل شوید.کسانی که قایل به نسبیت در اخلاق هستند هیچ اصل اخلاقی ثابتی را قبول ندارند بلکه عمل اخلاقی را مساوی با پذیرش عموم مردم می دانند.مثلا می گویند دروغ نه خوب است و نه بد، اگر در جامعه ای مردم دروغ را پسندیدند و درآن جامعه دروغگویی باب شد دروغ برای این جامعه خوب است و اگر در جامعه ای دیگر، مردم دروغ را بد دانستند دروغ برای آن جامعه بد است.
اما در آموزه های اسلام اصول وارزش های اخلاقی ثابت است دروغ همواره بد است و راستگویی همیشه خوب.پس فرق آن با نسبیت در این است که ارزش و یا ضد ارزش بودن یک اخلاق در جامعه، نمی تواند معیار مناسبی برای تشخیص فعل اخلاقی باشد.
دروغ مصلحتی نیز یک امر استثنایی در برخی شرایط خاص و ویژه است لذا وجود برخی استثنایات انگشت شمار آنهم در شرایط خاص، موجبات از بین رفتن آن قاعده کلی را فراهم نمی آورد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀
#احکام_استفاده_اینترنت_دیگران
💠 سؤال: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
آیت الله خامنه ای:
جواب: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشد، استفاده از آن جایز نیست و هزینه مقدار که استفاده کرده اید، ضامن هستید.
منبع:
سایت مقام معظم رهبری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
بعضی از نویسندگان، وحی را حاصل نبوغ فکری بشر میدانند. آیا این فرضیه درست است؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: پیامبران الهی با ارائهی معجزه، صدق ادعای خود را که ارتباط با خداوند باشد به اثبات میرسانند و با طرح یک فرضیه که بر پایهی احتمال بنانهاده شده است نقض نمیشود.
نکته دوم: این مسئله صرفاً یک ادعا بوده و هیچ استدلال عقلی مؤید آن نیست.
نکته سوم: قسمتی از مطالبی که وحی بیان میکند، خبر دادن از حوادث آینده هست که هیچ خطایی در آن دیده نمیشود این در حالی است که نوابغ در هر رتبهای از نبوغ هم که باشند بااحتیاط و تردید از حوادث آینده خبر میدهند و مصون از خطا نیستند.
نکته چهارم: حاملان وحی و مدعیان نبوت، به تصدیق نقل متواتر تاریخی، بندگانی صالح و صادق بودهاند و بااینوجود تمام تعالیم خود را به پروردگار عالم نسبت میداده و برای خود هیچ ادعایی نداشتهاند.
نتیجه اینکه: فرضیهی نبوغ نمیتواند ارتباط پیامبران از طریق وحی را با خداوند نقض و رد کند.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠پرسش:
اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده
اين چه دينيه آخه؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نهتنها باعث ارتداد نمیشود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1)
نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است.
نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیقتر آن موضعگیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه میشود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، بهصرف تغییر عقیده، محکومبه اعدام نمیشود.
نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئهای است که نمونهی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عدهای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلیالله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2)
نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثیسازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد.
پینوشتها:
1. زمر/17 و 18
2. آلعمران/72
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
#احکام_خمس_هدیه
💠 پرسش:
آیا هدیه اگراز مخارج سال زیاد بیاید خمس آن باید پرداخت شود؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ
آِیات عظام امام خمینی،خامنه ای،نوری همدانی،مظاهری:
واجب نيست خمس آن را بدهد، اگر چه احتياط مستحب است، خمس آن را بدهد.
آیات عظام اراكي، خوئي، گلپايگاني،سيستاني، صافی،سبحانی:
واجب است خمس آن را بدهد
آیات عظام مکارم شیرازی،بهجت،فاضل لنکرانی:
احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد.
آیات الله وحید خراسانی:
در صورتی که آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنابهی نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید خمس آن را باید بدهد.
آیت الله شبیری زنجانی:
اگر مالی که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد بلکه بنابراحتیاط اگر مال ارزشمندی هم نباشد خمس آن را بدهد.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع تقلید مسأله1753
#کارشناس_فقه
🍀🍀
🍀🍀🍀@javadheidari110
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💠پرسش:
لیبرال به چه معناست و لیبرالیسم چیست؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
لیبرال از liber به معنای آزادی است. لیبرالیسم به معنای اصالت آزادی هست. این مکتب از قرن هفدهم به وجود آمد و اولین نظریهپرداز آن جان لاک انگلیسی بوده است. لیبرالیسم دارای مراحلی بوده که اولین دوره آن، آزادی از اخلاقیات و دین بوده است. لیبرالها معتقدند: انسان نباید در قید ارزشهای اخلاقی و دینی باشد و در انجام گناهان، فحشاء و فساد آزاد است.
این دیدگاه جزء اولین افکار و بینشها در فروپاشی اخلاق و دین در جامعه و گسترش فساد بوده که آثار مخرب آن در عصر ما فروپاشی خانواده، گسترش تجاوز به حقوق دیگران، آزادی جنسی، قانونی شدن همجنسبازی و...بوده است.
در اواخر نیمه دو قرن هفدهم آدام اسمیت بحث آزادی اقتصاد را مطرح کرد به این معنی که نباید دولت جلوی گسترش ثروت سرمایهدارها را بگیرد و از اقشار آسیبپذیر و فقیر دفاع کند. این امر موجب گسترش بانکهای ربوی و چپاول اموال فقراء به نفع ثروتمندان شد. این دیدگاه از سرمایهدارها و صاحبان کارخانه و شرکتها حمایت میکرد، که ثمره آن به وجود آمدن نظام سرمایهداری بود که در اثر ما و در حال حاضر موجب اعتراضات عمومی در کشورهای غربی با نظام سرمایهداری بانام جنبش %99 بوده است یعنی درآمد و ثروت جهان فقط در اختیار یک درصد مردم قرار دارد و بقیه برای آنها نوکری میکنند.
مرحله سوم لیبرالیسم آزادی سیاسی بوده است که افراد معتقد به لیبرال در مراکز حکومت قرار گیرند.
خلاصه اینکه در نظام لیبرال ارزشهای اخلاقی جایگاهی ندارد و دنیازدگی و گرایش به لذایذ دنیوی اولین حرف را میزند. و درعینحال قانون تنازع بقاء در آن حاکم است که هرکس قدرت داشته باشد و خود را به مراکز قدرت متصل کرده وبر طبق خواستههای آنها عمل کند خوب زندگی خواهد کرد اما در غیر این صورت باید برای صاحبان قدرت و ثروت کار کند.(1)
پی نوشت:
1. برگرفته از کتاب واژهنامه فرهنگی سیاسی شهریار زرشناس، ص 213 به بعد
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
پاسخ جزوه زنده ها مرده اند.pdf
1.26M
#زندگان_حقیقی
پاسخ به جزوه ی «زنده ها مرده اند»
#شبهات_وهابیت
#توسل_قسم_نذر_عصمت_شفاعت
#مرکز_ملی_پاسخگویی_اصفهان
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
پرسش:
لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید.
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم میشود :
نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل میکند که فرمود : « مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ «خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1)
نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست.
نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره میکنیم:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون» ؛ «و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مىشدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آنها مىگشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم»(2)
نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه نقلشده است که فرمودند: «إِنَّ ثَلَاثَةً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » ؛ « سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آنها را آزمایش کند»(3)
پینوشت :
1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332
2. اعراف/96
3. صحیح بخاری:4/172
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
www.Alqadeer.ir (2).mp3
8.5M
📌 سلسله مباحث تربیتی
🎧 "علل دروغگویی در کودکان و نوجوانان و راههای مقابله با آن"-۱-
▫️ استاد جواد حیدری
#اخلاق_اسلامی #دروغگویی #دروغ
🔘 @Alghadir_fa
🔘 @javadheidari110
◼️ فرارسیدن ایام جانسوز شهادت بی بی دو عالم، دخت گرامی نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، بر حضرت بقیة الله الاعظم، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، و نیز بر همه مسلمان جهان و به ویژه شیعیان تسلیت باد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
️سوال:
🔰منظور از ام ابيها چیست؟
✍پاسخ:
✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من).
مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد:
1- عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد.
رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي .
2 - شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد.
حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است.
3 - مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد.
4 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2]
پي نوشت:
[1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40.
[2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 -
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠 پرسش:
اقدام امیرالمؤمنین علیهالسلام در مقابل ،جسارت کنندگان به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها چه بود؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : امیرالمؤمنین علیهالسلام بهتصریح آیات شریفه قرآن کریم ، و روایات نبوی ،معصوم بوده و هر اقدامی که ایشان در زمینههای مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است .
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم…..اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوالأمر [اوصياى پيامبر] را!(1)
قال رسولالله صلیالله علیه و آله : عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُ من علی دور ماه حیث ما دَار.(2)
نکته دوم : امام علی علیهالسلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند اما چون طبق وصیت پیامبر مامور به صبر بودند ، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهمتری که حفظ اسلام عزیز بود ، صبوری فرمودند.
فَوَثَبَ عَلِيٌّ (عليه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لا تَدْخُلُ بَيْتِي.
علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را بهشدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلیالله عليه واله و وصيتى كه به او كرده بود افتاد، فرمود: اى پسر صُهاك! قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى»(3)
نکته سوم : وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیهالسلام چنین نقلشده است :
«...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»
تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلامالله عليها خواهد رسيد سفارش مىكنم، صبر كن تا بر من وارد شوي.(4)
پینوشت:
1. نساء/59
2. کفایت الاثر ، ص 20
3. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568
4. بحار الأنوار، ج 22، ص 484
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی