eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
380 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
0⃣1⃣تربیت مربی عقاید کودک 👧👦
T0LtWJDKmc7cdCKLkLBHi0AtYeq2RtcVZR19PRcH.mp3
12.54M
تربیت مربی عقاید کودک 0⃣1⃣ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
💠پرسش: چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است. خداوند جهان را آفريده و آن را بر اساس قانون علت و معلول نظام داده است و اين نظام را بر همه اجزاي هستي حاکم کرده و اراده‌اش بر اين است که همه‌چیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و بانظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود . امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:« ابی اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب...»؛« خداوند ابا دارد که اشیاء را جاری کند به‌جز به‌وسیله اسباب»(1) قانون علیت حکم می‌کند که آهن تيز برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد ، آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسان‌ها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد. نکته دوم : سحر و جادو، مانند چاقو، هم استفاده صحیح از آن می توان داشت و هم استفاده های غلط. ساحر با به کار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند می‌گردد و به قول قرآن می‌تواند بين زن و شوهر اختلاف بياندازد و... ؛ بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و باوجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمی‌گیرد. نکته سوم :توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند ،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد. پروردگار عالم می‌فرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچ‌گاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند»(2) لذا خداوند؛ براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن ،پناه بردن به خود او است . خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند ،همچنان که اجازه داده استعاذه و پناه بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثي کند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 183 2. بقره/102 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است. خداوند جهان را آفريده و آن را بر اساس قانون علت و معلول نظام داده است و اين نظام را بر همه اجزاي هستي حاکم کرده و اراده‌اش بر اين است که همه‌چیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و بانظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود . امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:« ابی اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب...»؛« خداوند ابا دارد که اشیاء را جاری کند به‌جز به‌وسیله اسباب»(1) قانون علیت حکم می‌کند که آهن تيز برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد ، آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسان‌ها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد. نکته دوم : سحر و جادو، مانند چاقو، هم استفاده صحیح از آن می توان داشت و هم استفاده های غلط. ساحر با به کار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند می‌گردد و به قول قرآن می‌تواند بين زن و شوهر اختلاف بياندازد و... ؛ بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و باوجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمی‌گیرد. نکته سوم :توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند ،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد. پروردگار عالم می‌فرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچ‌گاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند»(2) لذا خداوند؛ براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن ،پناه بردن به خود او است . خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند ،همچنان که اجازه داده استعاذه و پناه بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثي کند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 183 2. بقره/102 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از 
🌀آلکسی_تایمی چیست؟ 🧔پدرم دلواپس آینده برادرم است! اما حتی یک بار هم اتفاق نیفتاده که با هم به کافی شاپ بروند، در خیابان قدم بزنند و گاهی بلند بخندند. 🧕خواهرم نگران فشار کاری پدرم است! اما حتی یک بار هم نشده خواسته‌هایش را به تعویق بیندازد تا پدر برای مدتی احساس راحتی کند. 👵مادرم با فکر خوشبختی من خوابش نمی‌برد اما حتی یک بار هم نشده که با من در مورد خوشبختی‌ام صحبت کند و بپرسد: فرزندم چه چیزی تو را خوشحال می‌کند؟ 🍎من با فکر رنج و سختی مادرم از خواب بیدار می‌شوم، اما حتی یک بار نشده که دستش را بگیرم با او به سینما بروم، ، فیلم ببینیم و کمی به او آرامش بدهم. روانشناسان به این حالت آلکسی تایمی یعنی فقر کلمات در بیان_احساسات می ‌گویند. ❄️در فرهنگ ما این مریضی یک رسم مرسوم است! احساساتت را پنهان کن و نشان نده ... از یک طرف در خلوت خود، دل مان برای این و آن تنگ می‌شود، از طرف دیگر وقتی به هم می‌رسیم انگار که لال مانی می‌گیریم! انگار نیرویی نامرئی، فراتر از ما وجود دارد که دهان مان را بسته تا مبادا چیزی در مورد دلتنگی‌مان بگوییم! تکلیف مان را با خودمان روشن نمی‌کنیم. یکدیگر را دوست می‌داریم اما آن قدر شهامت نداریم که دوست داشتن‌مان را ابراز کنیم! 🤕ما آدم‌های فقیری هستیم! البته فقیری که در کلماتش احساسات را پنهان می‌کند. آن قدر در بیان احساسات مان آلکسی تایمیک (فقیر در بیان احساسات و ابراز علاقه) هستیم که صبر می‌کنیم تا وقتی عزیزی از دست رفت، آن‌ وقت تا آخر عمر برایش شعر بگوییم. ✅از یک جا به بعد، باید این سکوت خطرناک را شکست و راه افتاد. از یک جا به بعد باید پدر به فرزندش بگوید که چقدر دوستش دارد. از یک جا به بعد باید فرزند، دست پدر را بگیرد و با هم قدم بزنند. از یک جا به بعد باید مادر فرزندش را به یک شام دونفره دعوت کند. از یک جا به بعد باید فرزند در گوش مادرش بگوید: چقدر خوب است که تو را دارم. از یک جا به بعد باید کسی که دوستش داریم بداند که چقدر با بودنش حال ما را خوب کرده است. و چه خوب است، آن از یک جا به بعد، همین حالا باشد ╭━━━⊰💠⊱━━━━━━╮ @sadat_530_hijazi🍁 🕊 ╰━━━⊰💠⊱━━━━━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴پرسش: آیا پاداش زیارت امام رضا علیه السلام، از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است؟ ✍پاسخ : نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیه‌السلام در روایات، باعظمت، بزرگ و دارای آثارمتعددی، بیان‌شده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق می‌گیرد. امام جواد علیه‌السلام فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ‏ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت می‌کنم». (1) نکته دوم: در روایتی از امام جواد علیه‌السلام، پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، برتر از زیارت امام حسین علیه‌السلام ، بیان‌شده است که برای فهم دقیق‌تر مطلب، متن روایت را تقدیم می‌کنیم: علی بن مهزیار از امام جوادعلیه‌السلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ‏ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیه‌السلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت می‌کننددرحالی‌که پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمی‌کنند». (2) همان‌طور که از متن روایت استفاده می‌شود، امام علیه‌السلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیه‌السلام به خاطر سخت‌گیری عباسیان است. لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص، و هم‌چنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی، امام علیه السلام، زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین سلام الله علیه، بیان فرمودند. نتیجه اینکه: دلیل برتری ِپاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام، نسبت به امام حسین علیه‌السلام، نسبی و مربوط به یک‌زمان و موقعیت خاص بوده است.(3) پی نوشت ها : 1.  عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 256 2. الكافي (ط-الإسلامية)، ج‏4، ص: 584 3. بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج‏99، ص: 39 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
1⃣1⃣تربیت مربی عقاید کودک 👧👦
V4WuBt89jLIS4lw9VOL0xZXjCj311q1ap26syqze.mp3
11.07M
تربیت مربی عقاید کودک1⃣1⃣ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک پرسش یک پاسخ 27 اسفند.mp3
1.42M
🔺احکام نماز 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی از نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان 🗓چهارشنبه 27 اسفند 🕰 12:05 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
💠پرسش: عبّاس به چه معناست ؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: 🔴 در کتب لغت در مورد واژه «عبّاس» آمده است : «عبس الرجل يعبس عبوسا، و هو عابس الوجه: غضبان، و عبّاس إذا كثر ذلك منه»؛« کسی که دارای شدت غضب هست». (1) 🌑 با توجه به دلاوری و شجاعت مثال‌زدنی حضرت قمر منیر بنی‌هاشم علیه‌السلام ، در حفاظت از حرم و حریم اسلام و ولایت این لقب برازنده ایشان هست. ❎ در بعضی از کتب لغت «عبّاس» به معنای شیر آمده است. ابن منظور از ابن اعرابی نقل می‌کند: «العَبَّاسُ الأَسد الذي تهرب منه الأُسْدُ؛ و به سمي الرجل عَبَّاساً»؛«عبّاس ، شیری است که دیگر شیران از او می‌گریزند». (2) 📚پی‌نوشت ها: 1⃣. التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج8، ص: 19 2⃣. لسان العرب، ج6، ص: 129 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
✍️: استاد جواد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
یک پرسش یک پاسخ 28 اسفند.mp3
2.29M
🔺احکام نماز 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی از نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان 🗓 پنج شنبه 28 اسفند 🕰 12:05 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️ 1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند. تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35  سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است. پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند. 2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1) حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه‏ ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2) 📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست. 📚پی نوشت ها: 1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98. 2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
باسمه تعالی 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم. 🔹عقربه های ساعت آهسته آهستته به ثانیه های پایانی سال نزدیک می شوند. کم کم نوای «یا مقلب القلوب و الابصار» گوش ها را نوازش می دهد. آری به «عید نوروز» نزدیک می شویم. عید باستانی ما ایرانی ها؛ جلوه های زیبای فراوانی دارد. صله ی رحم، مسافرت، دستگیری از نیازمندان و فقراء و به صورت ویژه یاد اموات و گذشتگان بودن و زیارت قبور. آری! قشنگی و جذابیت عید، علاوه بر شادابی و سرسبزی طبیعت؛ به این سنت های ایرانی، اسلامی است. اما امسال عید ما رنگ و بوی هر ساله ی خود را ندارد و دچار ویروس منحوسی شده است که با هر ویروسی که می شناختیم متفاوت و متمایز است؛ ویروس کرونا. چه دین منعطف و معقول و جامعی داریم. برای هر شرائط و موقعیتی، برنامه ای متناسب بیان فرموده است که البته باید از کارشناسان دین جویا شد و از متخصصین کسب تکلیف کرد که این حکم عقل و سیره ی عقلاست. همان دینی که صله ی رحم را موجب حُسن رفتار و بخشش، پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ می داند؛ (1) همان مذهبی که زیارت اهل قبور را امری مستحب تلقی کرده و به همه ما سفارش کرده، قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم و دعا بر سر قبر والدین را به اجابت نزدیک تر می داند؛ (2) حفظ جان خود و سلامت بدن دیگران را بسیار مهم جلوه داده تا جایی که اگر فعلی باعث تحت الشعاع قرار دادن سلامت افراد و جامعه شود را محکوم می کند. عقل که حجت درونی انسان است و اهل بیت علیهم السلام که حجت های ظاهری پروردگار عالم هستند؛ به ما آموخته اند: وقتی بین دو کار تزاحم پیش آمد، باید کار مهمتر را (اهم) بر کار دیگر (مهم) مقدم کنیم. آری! حواسمان باشد سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم. بیایید امسال را به گونه ای دیگر به پایان برسانیم و سال جدید را آغاز. در خانه ماندن را تمرین کنیم و صله ی رحم را از راه های دیگر به جا آوریم. تلفنی صحبت کنیم و از پیام رسان های داخلی برای دیدن همدیگر کمک بگیریم. پاداش در خانه ماندن و کمک به تسریع بهبودی بیماران عزیز کشورمان را به اموات و گذشتگانمان هدیه کنیم و با تلاوت قرآن و رسیدگی به امور منزل، هم صفا را به خانه های خود بیاوریم و هم زمینه ی شادی روح امواتمان را فراهم کنیم. از خداوند کریم و حکیم، صحت و عافیت را برای مردم ایران زمین خواستاریم و آرزوی سالی پر خیر و برکت را برای آنان طلب داریم و اطمینان داریم با پیروی از بزرگان دین و تبعیت از پزشکان متعهد، این آزمون سخت را پشت سر می گذاریم. پی نوشت ها: 1. بحار الأنوار ، ج 71 ، ص 114 2. معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰ ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سال نو مبارک