هدایت شده از سلاله اخلاقی
خصوصیات منحصر به فرد امام زمان علیهالسلام با دیگر اولیاءچیست؟.mp3
4.64M
🦋چشمبهراه🦋
برطبق روایات خصوصیات منحصر به فرد امام زمان علیهالسلام با دیگر انبیاء و اولیاء چیست؟
الف: حکیمترین اولیاء هستند.
ب: مورد عنایت ویژهی حضرت حق هستند.
ج: هر دو مورد
🔆 فرصت شرکت در مسابقه ساعت 11:25 تا ساعت 12
📱همراه گزینهی صحیح، نام و نام خانوادگی خود، و نام مسابقه فراموش نشود.
🎁 جایزهی نفیس هر هفته به برنده تعلق خواهد گرفت.
@javadheidari110
اخیرا شبههای در فضای مجازی منتشر شده که شبهه کننده در آن ادعا میکند، «بنابر کتب متعدد، ازجمله کتاب
"محمد پیامبری که از نو باید شناخت"، نوشتهء کورت فریشلر آلمانی، و همچنین بر طبق عقل و منطق، فاطمه، یکسال پس از ازدواج محمد و خدیجه، بدنیا میاید.
بنابراین محمد در ۲۵ سالگی با خدیجه ۴۰ ساله ازدواج می کند، و در ۲۶ سالگی، صاحب دختری بنام فاطمه میشوند» او پس از محاسبات مختلف سن حضرت زهرا سلام الله علیها را در هنگام شهادت 38 سال عنوان میکند سپس نتیجه میگیرد که «پس اون دختر ناکام که در ۱۴ سالگی عروسی کرد، و ۴ فرزند بدنیا آورد، و با لگدِ عُمَر، در سن ۱۸ سالگی فوت کرد، درحالیکه ۴ ماهه باردار بود، بچه ش هم با سونو گرافی مشخص شدا بود پسر است، اسم بچهء بدنیا نیامدهش هم، محسن بود، و هرساله مسلمانان در دههی فاطمیه این روایات را بازگو میکنند، و زار زار میگریند و بر سر خود میکوبند، چه کسی است؟ اگر فاطمه هست او که در ۳۸ سالگی به لقاءالله پیوسته نه در ۱۸ سالگی!!!!!»
پاسخ:
✍دکتر محسنی
در عدم اطلاع نویسنده این شبهه، از تاریخ و منابع لازم است به نکات زیر توجه شود:
یک: کتاب «محمد پیغمبری که از نو باید شناخت نوشته کنستانتین ویرژیل گئورگیو رومانیایی و ترجمه ذبیحالله منصوری است و ربطی به کورت فریشلر آلمانی ندارد.
دو: حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) پیش از تولد حضرت زهرا سلام الله علیها دو پسر به نامهای عبدالله و قاسم داشت و بنابر نقل مشهور سه دختر به نامهای ام کلثوم، زینب و رقیه داشت که هر پنج نفر از حضرت زهرا سلام الله علیها بزرگتر بوده و زودتر به دنیا آمدند(۱) لذا قطعا یک سال بعد از ازدواج آنها حضرت زهرا سلام الله علیها متولد نشده است.
سه: با محاسبات اشتباه شبهه کننده فاصله سنی حضرت زهرا (سلام الله علیها) با پیامبر (صلی الله علیه واله) 26 سال است. وی پس از محاسبات عجیب به این نتیجه رسیده که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در هنگام شهادت38 سال داشته نه 18 سال. در صورتیکه بسیاری از منابع شیعی تولد ایشان را 5 سال بعد از بعثت میدانند(۲) یعنی هنگام شهادت 18 سال داشت.
چهار: حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج 25 داشت نه چهل سال(۳) بنابراین هنگام تولد حضرت زهرا سلام الله علیها در سال پنجم بعثت میشود چهل و پنج ساله.
پنج: بر فرض که حضرت زهرا (سلام الله علیها) هنگام شهادت 38 ساله داشت. چه ربطی به دروغ بودن هجوم و شهادت و سقط محسن دارد؟ چگونه از این محاسبات اشتباه، می توان وجود حضرت محسن را انکار کرد و نتیجه گرفت وقایع شهادت حضرت دروغ بودهاست»
شش: نام محسن را پیامبر (صلی الله علیه واله) که اطلاع داده از غیب داشت برگزید. از آن گذشته طبق احادیث اسلامی مستحب است برای جنین یک نام پسر یک نام دختر انتخاب شود و بعد از تولد و مشخص شدن جنسیت، طبق همان نامگذاری شود. چه بسا در مورد محسن نیز همین کار صورت گرفته شد. البته تعیین جنیست توسط ماماهای قدیم نیز امکان داشت. عدم اطلاع از این موارد باعث شده که شبهه کننده با تمسخر سخن از سونوگرافی به میان آورد.
پی نوشت ها:
1. ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۰ق، ج۸، ص۱۷۴؛
2. شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۳ش ج۱، ص۴۵۸؛ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، بیروت، مؤسسه فقهالشیعه، ۱۴۱۱ق، ص۷۹۳
3 . بلاذری،احمد بن یحیی، جمل من انساب الأشراف، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۱۷ ق، ج۱، ص۹۸؛ بیهقی، احمد بن حسین، دلائل النبوة، تحقیق عبد المعطى قلعجى، بیروت، دار الكتب العلمیة، ۱۴۰۵ق،ج 2 ص 71؛
@javadheidari110
💤🗯توهم تناقض
1⃣سورهی بقره، آیهی ۱۸۵:
....يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ(خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته)
2⃣سورهی بلد، آیهی۴:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ (به راستی که انسان را در رنج آفریدیم)
یک آیه میگوید خداوند راحتی را برای انسانها اراده کرده و آیهی دیگر میگوید ما انسان را در سختی آفریدیم❓❓👇👇
✅جواب:👇👇
🔸آیهی ۱۸۵بقره، مربوط به اوامر تشریعی خداوند مثل نماز، روزه، جهاد و ... است.
در احکام تشریعی خداوند، اگر آن تکلیف، دارای سختی و زحمت برای انسان شد، آن تکلیف، تبدیل به تکلیف سادهتر و آسانتر میگردد و یا اینکه از گردن انسان ساقط میشود.
مثلا روزه برای کسی که مریض است یا به خاطر پیری، مشقت دارد، واجب نیست و باید قضاء آن را بعدا به جا آورد و یا کفاره بدهد و مثلا حکم جهاد از زنان، بیماران، لَنگها و بعضی افراد برداشته شده است.
🔸اما آیهی ۴ سورهی بلد، مربوط به طبیعت زندگی است. از لحظهای که نطفهی انسان بسته میشود تا وقتی که او را در خانهی قبر میگذارند، انسان دچار زحمات، مشقت و مشکلات عدیدهای در زندگی خویش میشود.
زندگی دنیوی آمیخته با مصیبتها، دردها، رنجها، مشکلات، مریضیها، کمبودها، گرفتاریها و ... است؛ بالاخص در دوران پیری که انواع مریضیها، ناتوانیها و ... به سراغ او میآید.
✳️خداوند متعال به حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) فرمود:
اي موسي!
♦️من شش چيز را در شش جا قرار دادم؛ ولي مردم در جاي ديگر آنها را جست و جو میکنند و این درحالی است که هرگز آنها را در آنجا نخواهند يافت:
۱. راحتي و آسایش مطلق را در '' آخرت'' قرار دادم، ولي مردم در '' دنيا '' به دنبال آن ميگردند! ....
(مستدرکالوسائل، ج ۱۲)
بنابراین، انسان توقع زندگی بدون درد و رنج در این دنیا نداشته باشد که آرزوی دست نیافتنی میباشد.
https://eitaa.com/joinchat/3034120236Cb1a0455dc0
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
منظور از «نور»بودن خدا چیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :قرآن کریم ،پروردگار عالم را به نور توصیف فرموده و میفرماید:«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض...»؛«خداوند نور آسمانها و زمين است».(1)
نکته دوم:با توجه به جسم نبودن پروردگار عالم،منظور از نور در آیهی شریفه ، نور محسوس و جسمی نیست.بلکه ازآنجهت که ویژگی نور، ظاهر بودن خود و ظاهر کننده غیر از خود هست(ظاهر لنفسه و مظهرٌ لغیره)و تمام هستی و مخلوقات،هستی خود را از خدا میگیرند درحالیکه خداوند هستیبخش مطلق هست،پروردگار عالم به نور آسمان و زمین تشبیه شدهاند.
نتیجه اینکه : ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشنکننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است. ازاینرو مىتوانیم بگوییم: "خدا نور است.
پینوشت:
1. نور/35
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
uZ8JGoAbCgrjdve3niPpYHF5SWsexL92dhSmjfBv.mp3
5.66M
🔉در آمدی بر کلام جدید 8⃣
✅ موضوع :ولایت فقیه و رهبری
🎤 استاد حیدری
زمان 📅مرداد99
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#در_آمدی_بر_کلام_جدید
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◼️ روح بلند مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
رحلت ایشان را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ( عج )، مقام معظم رهبری ، علمای اعلام و حوزه های علمیه ، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🤔
💥 من چطوری به دنیا اومدم؟؟؟
اگر فرزندتان به سراغتان آمد و پرسید:
من کجا بودم؟ چطوری به دنیا آمدم؟ چکار میکنید؟🤷♂️
پاسخ👇
🛑 مقدمه
لطفا نگران نشوید و دست و پایتان را گم نکنید
هر بار که بچهها سؤالی تازه را مطرح میکنند که پاسخ دادن به آن مهارت خاصی میخواهد، ابتدا باید بفهمیم او چقدر از آن موضوع اطلاعات دارد. وقتی فرزندی درباره نحوه ولادتش پرسید در گام اول باید در فضایی صمیمانه میزان اطلاعات او را بسنجیم. مثلاً بپرسیم: «خودت چی فکر میکنی؟»
چون اگر میزان اطلاعات او را برآورد نکنیم ممکن است تصمیم بگیریم اطلاعاتی ساده به او بدهیم و بعد با فهمیدن اینکه او خیلی بیشتر از این اطلاعات ساده میداند غافلگیر شویم. برعکس این ماجرا هم وجود دارد یعنی گاهی ممکن است اطلاعات بیش از اندازه بدهیم که گفتن آنها در آن موقع ضرورتی نداشته اشت.
1⃣ ماجرای تولد را از آخر بگوییم
بهتر است بهجای اینکه از اول شروع کنیم از آخر شروع کنیم. یعنی به او بگوئیم
«مردادماه بود که من بیمارستان رفتم و تو به دنیا آمدی» «آن سال من به بیمارستان رفتم و خانم دکتر به من کمک کرد تا تو به دنیا بیایی». این پاسخ، شرح آخرین مرحله تولد یک نوزاد است. خیلی از بچهها در این مرحله چون درگیر ماجرای بیمارستان و خانم دکتر و... میشوند این پاسخ برایشان قانعکننده است و آن را میپذیرند.
البته این پاسخ برای فرزندی است که اطلاعات او از موضوع در حد صفر است. و این بهترین و سادهترین پاسخ است.
2⃣ پاسخ همه سؤالات باید به «خدا» برسد
گاهی بچهها این سؤال را طور دیگری مطرح میکنند. مثلاً ممکن است خانمی از اطرافیان را ببیند که پیش از این علائمی از بارداری نداشت ولی الآن شکم برجستهای دارد و بپرسد: «بچه چه طوری توی شکم خاله رفته است؟» در این حالت بهترین پاسخ «خدا»ست. یعنی بدون اینکه حرفی از مسائل دیگر بزنیم باید به وجود آمدن یک نوزاد را خدا معرفی کنیم و این را در ذهن بچه تبدیل به ملکه کنیم یعنی به او بگوئیم «خاله و عمو از خدا خواستهاند تا خدا به آنها بچه بدهد. خدا هم یک بچه در شکم خاله گذاشته است که هرروز بزرگتر میشود. یک روز هم که تاریخ آن را خانم دکتر تعیین میکند، خاله به بیمارستان میآورد و بچهاش به دنیا میآید»
البته ممکن است پس از این پاسخ شما این سوال برلی فرزندتان پیش بیاید و بپرسد👈 خوب منم بارها از خدا خواستم بهم بچه بده پس چرا خدا بهم بچه نداده؟
اینجا لازم است که لزوم زوجیت برای بچهدار شدن مطرح بشود اما به زبان کودکانه:«هر بچهای هم پدر میخواهد هم مادر. ببین تو پدر و مادر داری. دخترعمویت هم پدر و مادر دارد. وقتی در خانهای یک مامان و بابا باشد آنوقت خدا قبول میکند که به آنها بچه بدهد.»
3⃣ استفاده از روش کلیگوئی
مثلا بگوئیم «همهی آدمهایی که در این دنیا هستند به دعوت خدا به دنیا آمدهاند» «خدا خواسته که من مامان تو بشوم و بابا، بابای تو باشد» اطلاعات کلی خوبی هستند و اتفاقاً این کلیگوییها بهترین پاسخ به این دست سؤالات کودکان در سن پایین است. چون هرچقدر وارد جزئیات بشویم کودکان حساستر و سؤالات آنها هم ریزتر و جزئیتر خواهد شد.
4⃣ خط قرمز داشته باشیم
در پاسخ به اینگونه سوالات مراقب باشیم:
〽️ به فرزند برچسب نزنیم: چون این سؤالات از سن سهسالگی به بعد کاملاً طبیعی است و والدین نباید تصور کنند که کودک در حال پرسیدن سؤالی بیادبانه است. همانگونه که طبیعی است کودک در سنی مشخص شروع به راه افتادن کند یا غذا بخورد؛ پرسیدن سؤالاتی درباره اینکه از کجا آمده هم کاملاً طبیعی است. پس به او نگوییم: «خجالت بکش این حرفها چیه؟»، «از کی شنیدی؟ کسی چیزی بهت گفته؟»، «پرسیدن این سؤال برای تو زود است دیگر تکرارش نکن!»
چون اگر اینگونه برخورد کنیم بچهها معمولاً از ادامه سؤال و جواب با ما خودداری میکنند اما این به این معنا نیست که این سؤال را فراموش کردهاند، بالاخره یک روز پاسخ این سؤال را احتمالاً از منبعی نامناسب پیدا خواهند کرد.
〽️کوتاه پاسخ دهیم و وارد جزئیات نشویم
اطلاعات بیشازحد ندهیم: همه والدین میدانند که هر غذایی برای کودک مناسب یک سن خاص است. دادن اطلاعات کامل از روند به وجود آمدن و تولد یک نوزاد به کودک مثل این است که اگر کباب و یا کلهپاچه را در سهماهگی به او بدهیم! همینقدر خطرناک و همینقدر مضر!
〽️دروغ نگوئیم
موقع پرسیدن سؤالات جنسی، والدینی که آمادگیاش را نداشته باشند معمولاً یکه میخورند. بعد ممکن است اولین جوابی که به ذهنشان میآید را بگویند مثلا بگویند: «بابا بچه را از خانم دکتر خریده»😳
یا «مامان سیب خورده، سیب توی دلش به بچه تبدیلشده»🧐
این پاسخها موجب میشود در آینده فرزند اعتمادش را به والدین از دست بدهد.
〽️پاسخ اشتباه ندهیم.
〽️سوال او را بی پاسخ رها نکنیم.
#عقائد
#ولادت
⏰زنگ بیداری
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لحظات ماندگار از تشییع باشکوه پیکر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
#العزة_لله
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 حدیث روز💠
💎 گرامیترین شخص نزد خدای متعال
🔻امام محمد باقر علیهالسلام:
اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ
🌸 گرامىترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۵، ص ۵۸، ح ۶
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا به امام پنجم شیعیان، باقر میگویند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: امام صادق علیهالسلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهلبیتم که هماسم و همشکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1)
پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است.
نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعهدهنده» معنا شده است.
راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیهالسلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانشها «باقر» ناميدهاند»(2)
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469
2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#پست_پیشگام
#اولین_شب_جمعه_ماه_رجب
#لیلة_الرغائب
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
#جواد_حیدری
پرسش:
شنیدهام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید.
✍ پاسخ:
🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمهالله علیه با ذکر سندی که قابلاعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات بهصورت مرسل و بدون ذکر سند بیانشده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابلاعتمادی ندارد.
🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد بهقاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آنها نمیشود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آنها را بلامانع میدانند.
🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب بهقصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را بهقصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود.
🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123
2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
آیا « خبر دادن آغاز ماه رجب به دیگران » در احادیث معتبر توصیه شده و باعث بخشودگی گناهان می شود؟
پاسخ:
خبر دادن آغاز ماههای بافضیلت به مردم اگر بدون قصد ریا و تظاهر و خالصانه برای تشویق دیگران به انجام عبادات و مستحبات این ماهها باشد کار پسندیده ای است اما احادیثی که در سالهای اخیر در فضای مجازی در مورد «ثواب عظیم اطلاع رسانی آغاز ماه رجب» منتشر شده و از پیامبر اکرم (ص) و امام باقر (ع) نقل می شود در منابع حدیثی با سند معتبری یافت نشده و در واقع از شایعات اینترنتی و روایات ساختگی عصر ما به شمار می رود.
خبر دادن ماه رجب به دیگران موجب بخشایش گناهان ما نیست بلکه برای مغفرت گناهان باید توبه و گذشته ها را جبران کنیم.
متأسفانه حتی بعضی از مبلغان دینی هم از روی خوش باوری، اینگونه احادیث جعلی و جدید را باور می کنند و کنجکاو نمی شوند که چرا در طول هزار و چهارصد سالِ گذشته، چنین حدیثی در کتب معتبر نبوده؟! این در حالی است که امروزه با رایانه و نرم افزارها با مقداری وقت و همت، می توان جستجو کرد و احادیث جعلیِ عامیانه را از احادیث معتبر متمایز کرد ولی برخی از عزیزان، انگیزه یا فرصت مراجعه به منابع را ندارند یا با نرم افزارهای حدیثی آشنایی کافی ندارند.
توصیه کردن به خود و دیگران برای انجام واجبات و مستحبات در ماههای با فضیلت، خوب است اما نباید از روی شتابزدگی به نشر احادیث نامعتبر دست بزنیم.
@javadheidari110
#مسابقه
#چشم_به_راه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
⁉️ در رابطه با دوران ظهور امام زمان (عج) کدام گزینه صحیح است ؟
الف) پذیرش دین اجبار بردار نیست و افراد در انتخاب دین اختیار دارند.
ب) دردوران ظهور ادیان مسیح و یهود هر دو وجود دارند
ج) هر دو مورد صحیح است
🔰 از ساعت ۱۱:۳۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۱:۲۵ از رادیو اصفهان بشنوید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
@javadheidari110
chashmberah001115.mp3
24.15M
#چشم_به_راه
روزهای جمعه و انتظار...
انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف...
چشم به راه علاوه بر بخشهای متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت میپردازد.
اما موضوع برنامه امروز:
🔖در زمان ظهور آیا امام زمان (عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام می کنند؟
🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی
🔹تهیهکننده و نویسنده: هاجر اعظمی 🗓جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰🕰 ۱۱:۲۵
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
از یکی از خطبای مشهور در شهرمان شنیدم که گفتند : دعای معروف ماه رجب ( یا من أرجوه لکل خیر...) از نظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود. آیا این مطلب صحیح هست؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
🌴🌴ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی علیهالسلام
نکاتی را تقدیم میکنم:
🔶نکته اول : در باب ادعیه و مستحبات ، بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن ، به نظر بعضی ا ز علما ، داشتن سند قوی لازم نبوده و همینکه از طریقی به حضرات معصومین علیهمالسلام برسد ، خواندن و انجام دادن آنها بهقصد رسیدن به پاداش ، اشکالی ندارد.
🔶نکته دوم :این دعا را ، مرحوم سید بن طاووس ، علامه مجلسی ، مرحوم شیخ عباس قمی ، نقل فرمودهاند . (1) در سند این دعا فردی است به نام «محمد بن ذکوان- معروف به سجاد» ، که مجهول هست – اما احتمال تصحیف در نام این راوی بسیار زیاد هست. توضیح اینکه، ممکن است راوی این حدیث یا «محمد بن زیاد» باشد، زیرا اردبیلی در جامعالرواه، از«محمد بن زیاد» با لقب «سجاد» نامبرده و گفته: «محمد بن سنان از وی روایت نقل میکند.» و در اینجا هم، روایتگر، محمد بن سنان است و یا «محمد بن زید شحام است. زیرا وی، دعای «یا من ارجوه» را به گونه دیگری نقل کرده است.(2)
البته، احتمال اینکه «محمد بن ذکوان»، تصحیف «محمد بن زیاد السجاد» باشد، بیشتر است.
پینوشت :
1. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3 ،ص 211
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج92، ص: 360
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110