هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💢 حکم نگهداری سگ
💠 سوال:
حکم شرعی نگهداری سگ های خانگی یا زینتی چیست؟
✍🏻 پاسخ:
نگهداری سگ در منزل (غیر از سگ نگهبان) ناپسند است و اگر این کار تشبه به غیر مسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است.
❇️ توجه: در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه در خانه و محیطهای مسکونی به دلیل سر و صدا و مزاحمتی که برای همسایگان دارد، مصداق سلب آسایش عمومی محسوب شده و قایل پیگرد قضایی است.
🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: zkyzpy۲
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ امام زمان در جزیرهی خضراء سکونت دارند یا مثلث برمودا؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
🛶 نکاتی پیرامون جزیرهی خضراء
1⃣ مرحوم علامهی مجلسی -رحمهاللهعلیه- از علیبنفاضل روایت مفصلی را نقل میکنند و در آن اشاره به جزیرهی خضراء و زندگی کردن فرزندانی از نسل امامزمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- میکند که بخاطر این عبارتی که علامه آوردهاند اینگونه استفاده میشود که این روایت اعتبار و سندیت چندانی نزد علامه ندارد.
آن عبارت از این قرار است:
مرحوم مجلسی میفرمایند:
"چون در کتابهای معتبر به این حدیث دست نیافتم آن را در فصلی جداگانه آوردم"
📚بحارالانوار، ج۵۲،ص۱۵۹
2⃣ بسیاری از بزرگان از جمله شیخ آقا بزرگ تهرانی جریان جزیرهی خضراء را تخیّلی میشمارند.
📚 الذریعه، ج۵، ص۱۰۸
3⃣ در متن این ماجرا تناقضات و سخنان بیاساس و بیمبنائی مشاهده میشود.
4⃣ در سند این روایت افراد مجهول و ناشناختهای وجود دارد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⛵️ نکاتی پیرامون مثلث برمودا:
مثلث برمودا، منطقهاى است از دریاى کارائیب در شرق آمریکا مرکزى که کشور کوبا و هاوانا و دهها جزیره دیگر در نزدیکى این مثلث قرار دارد. در دهه ى پنجاه و شصت قرن بیستم روزنامهها و مجلات آمریکایى در راستاى سیاستهاى دولت آمریکا، دهها داستان و افسانه پیرامون این مثلث ساختند و آن را منطقهاى اسرارآمیز معرفى کردند که هر موجود زندهاى در این منطقه وارد شود با نیروى ناشناختهاى در کام مرگ فرو خواهد رفت و هر وسیلهاى چون هواپیما و کِشتى و قایق وارد این منطقه شود توسط نیروى ناشناختهاى منهدم خواهد شد.
اما این داستانها به منظور ایجاد یک پایگاه نظامى مطمئن در نزدیکى کشور کوبا که متحد اتحاد جماهیر شوروى در دل قارهی آمریکا بوده برای پوشش نهادن بر انجام عملیات نظامى و انهدام کشتى ها و هواپیماهاى کوبایى بودهاست.
در مثلث برمودا نه جاذبهاى قوى وجود دارد و نه نقاط اسرارآمیز و ناشناخته؛ هم اکنون روزانه هزاران کشتى و قایق و ... در مثلث برمودا تردد دارد و هیچ خطر ناشناختهاى آنها را تهددى نمىکند.
♻️خلاصه اینکه:
✳️به دلیل وجود:
〽️راویات مجهول
〽️تناقضات
〽️و...
نمیتوان جریان جزیرهی خضراء را در رابطه با امامزمان بپذیریم.
✳️ هیچ مقولهی علمی جریان مثلث برمودا را تائید نمیکند.
✳️ طبیعتاً داستانهائی که در رابطه با امامزمان با مثلث برمودا و جزیرهی خضرا آورده شده افسانهای بیش نیست.
#عقائد
#امامت
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
هدایت شده از عصر آب
فایل ذیل پاسخی است به یک سخنرانی درباره تحریفات عاشورا توسط دکتر ض
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
مصاف با صوفی.mp3
7.62M
📍مصاف با صوفی (نقدی بر سخنرانی یکی از صوفیان دانشگاهی درباره تحریفات عاشورا)
➖➖
خلاصه: | جناب دکتر امام حسین ع را بی ادبانه یاد می کند/ ضعف علمی ایشان درباره عاشورا روشن است / سخنرانی ایشان التقاطی است از جریانهای مختلف فکری/ وی متاثر از وهابیت عبدالحسین گفتن را برنمی تابد / همو براساس نگره سنیان از ابن سعد دفاع میکند/ خوانشش از وحدت اشتباه است / دانشیانی چون: جوادی آملی،حسنزاده املی و وحید خراسانی کلمه سگ حسین و اهل بیتم را استعمال کرده اند / تحلیل عاشورا از نگاه مولوی ناصواب است چون: این نگره شیعی نیست و در اندیشه صوفیان در مرگ عزیزان باید شاد بود |
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا نفرینهای والدین یا دیگر افراد،که به سبب انتظارات نادرست می باشد،اثرگذار است؟
#نفرین_و_لعن_بی_جا
...................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: همانگونه که دعا با شرایطش مستجاب میشود ، استجابت نفرین نیز شرایطی لازم دارد و با توجه به این مطلب که خداوند عالِم به واقعیتهاست بهصرف تصور یک فرد،نفرین او را برآورده نمیکند؛چون آن فرد در حقیقت ظلمی نکرده و تقصیری نداشته است.
نکته دوم: بهتر است در فضای آرام،متین و با احترام، سوءتفاهمات برطرف گردد و فرد خود را از موضع تهمت و بدبینی خارج کند.
نکته سوم: سیره و روش پیامبر رحمت و مهربانی،دعا برای هدایت کسانی بود که به ایشان ظلم میکردند و پیوسته این جمله را میفرمودند :«اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛«خدایا،قوم نادان مرا هدایت کن»(1)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج20، ص: 20
@javadheidari110
❌تغییر اسم، خرافه یا واقعیت❓
❎اخيراً ديده مى شود، عده اى براى رفع مشكلات خود و خویشان و يا جهت رهائی از بیماری به افرادی مراجعه می کنند که پیشنهاد #تغییر_اسم به آنان داده تا آن جا كه به افراد مى گويند نام های نیک و خوب خود را مانند علی و زهرا را با اسم های بی محتوا و بیگانه با فرهنگ و عقیده ما، جا به جا کنند.
آیا تغییر اسم می تواند برطرف کننده ی مشکلات و سختی ها باشد؟
برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب نکاتی تقدیممی شود:
1⃣نکته ی اول: اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات گياهان، حيوانات، جمادات و... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد.
2⃣نکته ی دوم: از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است؛ و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند.»[1]
3⃣نکته ی سوم: در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد.
4⃣نکته ی چهارم: در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله:
✅اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد.
✅از اسامي خاص ذات باري تعالي نباشد. مثل ذات، رحمان
✅درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و ...[2]
✅اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.[3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4]
✅داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد.
در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمردند: بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است.[6]
در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر باارزشتر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معیارهای بيشتري است انتخاب نمايد.
5⃣نکتهی پنجم: اينكه عدهای با محاسبههای غیرقابلاعتماد و بر اساس حروف ابجد، عدد مربوط به اسمى را تعيين کرده و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عددِ مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه میکنند و ادعا مینمایند، اين دو عدد همخوانى ندارند؛ پس بايد اسمهايشان را عوض كنند تا همخوانى پيدا كنند؛ یا مشکل و بیماری آن برطرف شود؛ نهتنها حرف بیپایه و اساسى است، بلكه پشت كردن به عقل و دستور شريعت الهى است.
6⃣نکتهی ششم: پروردگار عالم انسان را مسلح به عقل و اراده و اختیار نموده است و راهنمایانی چون انبیاء فرستاده است تا راه و روش صحیح زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را بیاموزند.
این انسان است که میتواند در سایهی عقلانیت و تلاش و کوشش و بهرهگیری از آموزههای دینی، مشکلات زندگی را یکی پس از دیگری حل کرده و با انجاموظیفه، سعادت دنیا و آخرت خود را رقم میزند.
♦️نتیجه اینکه: تغییر اسم برای حل مشکلات هیچ دلیل عقلی و نقلی نداشته و این عمل با توکل داشتن به خدا و بهرهگیری از موهبات الهی در تعارض است.
شایسته است مردم عزیز، فریب اشخاص بیبهره از علم و تقوا را نخورده و برای مشورت و همفکری به علمای ربانی و جهادگران عرصهی علم و تقوا مراجعه کنند.
✍#جواد_حیدری
منابع:
[1]. حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه».
[2] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[3] بحارالانوار، ج 101، ص 130.
[4] بحارالانوار ج: 101 ص: 130 و 131.
[5] حر عاملی، وسایل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398 ق.
[6] حر عاملی، وسائلالشيعة، ج 21، ص 398، 27399.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
با سلام. عصر آدینه ی شما بخیر 🦋
✍#جواد_حیدری
گاهی برخی از خانم های بزرگوار نسبت به ابراز محبت آقایان یک مقدار پیش خودشان گلایه مند می شوند که چرا این مقدار که من ابراز احساسات و عواطف نسبت به ایشان دارم، ایشان در مقابل در این حد اظهار احساسات ندارد؟🤔
❎باید خدمتتان عرض کنم:
🔵مردان مثل خانم ها ابراز محبت نمیکنند.😊
✅محبت مرد به زن رابا این چند نکته بسنجیم👇👇
🍄۱ - ارتقاء و توسعهبخشی به زندگی
🍄۲ - استقبال از خدمات و پذیرایی زن
🍄۳ - توجه به امورات زندگی
🍄۴ - مراجعه ی جنسی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
✨
🔸
پرســـ❓ــش
⁉️آیا تقیه نوعی دروغ و نفاق است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
⭕️مقدمه:
برخی مخالفین به جهت اینکه حقیقت تقیه را فهم نکردهاند آن را نفاق و دروغ میدانند در حالیکه اگر دقت کنند خواهند دانست که تقیه، مسئلهای بدیهی و مورد تصریح قرآن است.
1⃣منظور از تقیه این است که:
انسان بواسطهی موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است، جان خود را نجات دهد.
2⃣تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر، استفاده میکند؛ همانطور که:
〽️حضرت ابراهیم در شکستن هیمنهی بتپرستی
〽️مومن آلِ فرعون برای حمایت از موسی
〽️پیامبر اسلام نیز به مدت سه سال برای تبلیغ اسلام به صورت غیر علنی از این روش استفاده کردند.
اهل تقیه ایمان و تصدیق قلبی دارند اما بنابر شرایط و مصلحتِ ایجاب شده آنرا مخفی میکنند.
(قلبا معتقدند اما در عمل نشان نمیدهند.)
3⃣آیات تقیه در قرآن:
✨قرآن کریم می فرماید:«وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه- ايمان خود را پنهان مىداشت- گفت:«آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »غافر/28
✨لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»آلعمران/28
مومنین کافران را ولی خود قرار ندهند، اگر چنین کنند هیچ سنخیتی با خدا ندارند مگر اینکه قصد تقیه داشتهباشند
✨مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَ..»نحل/106
اهل مکه مرتد شدند بینشان کسی بود که مکره بود اجباراً، بخاطر خوف از کافران کفر بر زبان جاری کرد اما در قلب معتقد به ايمان بود و ظاهرا با کافران همراهیکرد در حالیکه قلبش مطمئن به ايمان بود عماربنیاسر و...
در این آیه اظهار کفر تجویز شده
مفسرین شیعه و برخی از مفسران اهلسنت تصریح کردهاند که از این آیه جواز تقیه فهمیده میشود
4⃣برخی اشکال کردهاند به اینکه آیات تقیه مربوط به تقیه در مقابل کافر است و چرا شما شیعیان نه تنها در برابر کافران بلکه در مقابل مسلمانانِ از اهلسنت نیز تقیه میکنید؟
✍پاسخ:اینجا تنقیح مناط میکنیم
(تنقیح مناط اصطلاحی فقهی است یعنی استخراج ملاک حکم از خطاب شارع برای تعمیم دادن آن به موارد مشابه)
مناط، ملاک و معیارمان خوف از جان و مال و آبروست
اینجا بیان مصداق اتفاق افتاده است.
بنابراین درست است که آیه به تقیه در برابر کفار اذعان دارد اما مورد آن مخصص نیست یعنی هر کجا خوف از جان و مال و آبرو بود باید تقیه کرد.
5⃣گاهی اتفاق میافتد همین تقیهای که واجب است حرام میشود:
〽️مواقعی که اگر فرد تقیه کند درست است که جان و مال و آبروی خود او حفظ میشود اما چون تقیهی او موجب میگردد جان، مال و آبروی دیگری به خطر افتد. اینجا تقیه حرام است.
〽️مواقعی که اصل اسلام در خطر باشد.
نظیر اینکه فردی تفسیر قرآنی نوشته که خلاف قرآن است.
یا بخواهند کعبه و یا مشاهد مشرفه را خراب کنند در این مواقع نباید تقیه کرد بلکه باید جان، فدای کعبه و شعائر دین گردد.
امام خمینی فرمودند:گاهی وقتها تقیه حرام است.آن وقتی که انسان دید که دین خدا در خطر است نمیتواند تقیه بکند.آن وقت باید هر چه بشود برود. تقیه در فروع است،در اصول نیست. تقیه برای حفظ دین است،جایی که دین در خطر بود،جای تقیه نیست
📚صحیفهامام/ج۸
امامحسین تقیه نکردند زیرا اصل اسلام در خطر بود و علی الاسلام السلام.
♻️نتیجهاینکه
✳️تقیه از مشخصههای مکتب اهلبیت میباشد که مبتنی بر عقل و فطرت است.
تقیه از مسلمات است و شیعه مشهور به تقیه است زیرا بیش از سایر امتها تحت فشار حداکثری از سوی دشمنان بودهاست؛ لذا تقیه را شعار خود قرار داده و مجبور بوده است به خاطر صلاح حال مسلمین تمسک به تقیه کند.
▫️تقیه مخالفت با حق در ظاهر نه در قلب، برای حفط جان، مال و در شرایط سختی که جرأت اعلام ندارد.
◾️نفاق موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است.
☑️ تقیه نه تنها نفاق نیست بلکه نقطهی مقابل نفاق است.
#شبهات_ماه_ربیع
#وحدت
#تقیه
🆔 @javadheidari110
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟
................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: در روايات اهلبیت علیهمالسلام، اصرار بر دعا مدح و ستایششده است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آنکه حاجتش را برآورد». (1)
پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا میشود.
نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا بهتنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد.
نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است.
مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمیشود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه بهظاهر اين دعا برآورده نمیشود بیتابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد.
نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیکتر میکند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه).
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔶 پرسش:
وظیفه نمازگزار هنگام شنیدن نام پیامبر در نمازچیست؟
#صلوات
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم مانند محمّد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابو القاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرست.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۱۲۴.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پاسخ به شبهات قرآنی🔥☄
متن شبهه👇
در اسلام بسیاری از افعال ناشایست مجاز هستند؛ تنها اسم آنها عوض شده است:
شبهه1⃣جنگ افروزی بداست اما "جهاد" خوبست⁉️
📖بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیهی جهاد)
✍پاسخ:
جنگ افروزی تجاوزگری است و جهاد جلوگیری از ظلم ظالم است.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه2⃣ دروغ بد است اما "تقیه" خوب است⁉️
📖آلعمران ۲۸/ نحل ۱۰۵/ غافر ۲۸
✍پاسخ:
تقیه سپر مظلوم در برابر ظالم برای حفظ جان است
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه3⃣ دخالت در کار دیگران خوب نیست اما
"امر به معرف و نهی از منکر" خوب است⁉️
📖 آل عمران ۱۱۰
✍پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر گرفتن دست نابینا برای نیافتادن در چاه است
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه4⃣شکنجه بد است اما"حد شرعی" خوب است⁉️
📖 نور ۲
✍پاسخ:
حد شرعی مجازات دزد و قاتل و متجاوز است برای جلوگیری از شکنجه ی مردم
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه5⃣ فاحشگی بد است اما صیغه "متعه" مجاز است⁉️
📖نساء ۲۴
✍پاسخ:
متعه و صیغه ازدواج رسمی و شرعی با رعایت حقوق زن و مرد برای جلوگیری از فحشاست.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه6⃣ نگاه ابزاری به زنان بد است اما
"زنان کشتزار شما هستند" و هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید⁉️
📖بقره ۲۲۳
✍پاسخ:
کشتزار بودن زن به معنای دامن پاک زنان برای رشد بهترین انسان هاست که هر دانه ای را نشاید.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه7⃣ زن و مرد برابرند اما
"مرد بر زن برتری دارد"⁉️
📖نساء ۳۴
✍پاسخ:
زن و مرد در سیر به سوی خدا یکسانند و قوام بودن مرد یعنی مدیر و تکیه گاه بودن آن و نه برتری.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه8⃣ همه انسانها برابرند اما
"برده" با مرد آزاد برابر نیست⁉️
📖 نحل ۷۵
✍پاسخ:
برده و آزاد در اسلام نزد خدا یکسانند و البته اگر در جنگ با مسلمین دستگیر شود باید مجازاتش را تحمل کند.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه9⃣ تجاوز بد است اما
تجاوز به "زن شوهر داری که در جنگ با کفار غنیمت گرفته شده است"
مجاز است⁉️
📖نساء ۲۴
✍پاسخ
به محض اسارت، کنیز از شوهرش جدا می شود و دیگر شوهر دار نیست.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه🔟 غارت بد است اما "غنیمت" مجاز است⁉️
📖انفال ۴۱
✍پاسخ:
غنیمت خلع سلاح متجاوز به وطن و ناموس است.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه⏸ فحاشی بد است، اما "
کسانی که ایمان نمی آورند مانند چهارپایانند⁉️
📖 انفال ۵۵/ انفال ۲۲/ فرقان۴۴/ اعراف ۱۷۹
✍پاسخ:
کسی که با عناد و لجاجت حق را نپذیرد بی عقلی را فریاد میزند که با چهارپا در عدم فهم و درک حق یکسان است.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه2⃣1⃣ نجس هستند⁉️
📖توبه ۲۸
"مانند سگانی هستند که عوعو میکنند!"؛
📖 اعراف ۱۷۶
✍نجاست،هشدار دین نسبت به مسمومیت و دارای انحراف فکری داشتن طرف مقابل است.
کافر حربی مانند سگ در صدد ضربه به مظلوم است که حقیقتی است آشکار.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه3⃣1⃣ مثلهکردن بد است اما
"قطع دست دزد" خوب است⁉️
📖مائده ۳۸
✍پاسخ:
قطع دست شرائط متعددی دارد که فرد با این دست خون مردم را در شیشه نکند
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه4⃣1⃣ کودک آزاری بد است اما
سکس با کودک نابالغ مجاز است⁉️
📖طلاق ۴
✍پاسخ:
در اسلام هر کار ضرری حرام و ممنوع است و در قرآن حرفی از سکس با کودک زده نشده است.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه 5⃣1⃣ باج گرفتن بد است اما
"خمس" و "جزیه" مجاز است⁉️
قرآن: توبه ۲۹
✍پاسخ:
خمس در نظر گرفتن حقوق فقراست که در فرهنگ و اجتماع دچار فقرند و جزیه هزینهی نگهداری مال و جان غیرمسلمین در کشور آنهاست.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
شبهه6⃣1⃣ در دین هیچ اکراهی نیست اما
"مسلمانی خارج شدن" سزایش سربریدن و مرگ است⁉️
📖مائده ۵۴
✍پاسخ:
دین امر قلبی است و کسی خروج از آن را متوجه نمی شود تا کشته شود. کشته شدن مربوط به کسي است که امنیت روانی جامعه را بر هم زند.
•┈┈••✾•🌺•✾••┈┈
#پاسخ_شبهات_قرآنی
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا دختران باکره را قبل از اعدام صیغه می کنند؟!
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.(1)
پی نوشت:
1. امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، قم، ج2، كتاب القصاص، م 49.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
تفاوت قرائات در قرآن کریم در بعضی مواضع موجب تغییر معنا میشود، بااینوجود چگونه فقها فتوا به جواز این قرائات در نماز دادهاند و آیا این تغییر باعث تحریف نمیشود؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
برای رسیدن به پاسخ به چند مطلب اشاره میشود:
نکته اول : باید بین حقیقت قرآن و قرائات تفاوت قائل شویم ، اینکه قرائات مختلف هستند منافاتی با واحد بودن حقیقت قرآن ندارد.
همانطور که فهمهای مختلف از قرآن ، حقیقت قرآن را دچار تغییر نمیکند.
نکته دوم: اینکه در بعضی از قرائات ( که بسیار کم هست) معنای لفظی عوض میشود،صحیح است؛ اما قطعاً در بین آن دو قرائت ، یکی - ما انزل الله - هست که موجود است. تحریف به این معناست که لفظی که از طرف پروردگار عالم نازلشده است، از بین برود .
نکته سوم: با توجه به اختلاف لهجههای اقوام عرب در زمان پیامبر صلیالله علیه و آله ، برای سهولت و مقتضای لطف و رحمت شارع، اذن داده شد که هر فردی با لهجه خود قرآن را تلاوت و قرائت کند ،لذا فقها تلاوت آنها را در نماز جایز میدانند.و البته اختلاف لهجه باعث تغییر در معنا نمیشود.
چهار : بسیاری از محققین در عرصه قرآن کریم، تنها قرائت شیعی و معتبر را،قرائت حفص از عاصم ، دانسته و قرائات دیگر را فاقد اعتبار میدانند.( هرچند قائل به جواز تلاوت آنها و قرائت آنها در نماز، باشند به خاطر اذنی که از طرف شارع صادرشده است) .
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💢 تاخیر پرداخت خمس
💠 سوال:
آيا به خمسى که با تأخير پرداخت شود جريمه تعلّق مى گيرد؟
✍🏻 پاسخ:
اگر خمس سال قبل از درآمد سال جديد پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جديد نيز پرداخت شود.
⏺يعنى اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبل را بدهد بايد ابتدا پولى که با آن مى خواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را پرداخت کند.
مثلاً اگر خمس سال قبل 20 هزار تومان بوده است و بخواهد با پولی که امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، و 25 هزارتومان داشته باشد ابتدا بايد 5 هزار تومان از 25 هزار تومان به عنوان خمس درآمد جدیدش را بدهد و سپس با 20 هزار تومان باقيمانده، خمس سال قبل را بدهد.
💢 سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
617K
🔊 پاسخ استادحیدری
⁉️مگر امام زمان علم غیب و قدرت ندارند؟
پس چگونه با وجود علمِ به مشکلات مردم، از قدرت خود برای برطرف کردن آن استفاده نمیکنند؟! 🤔
#شبهه
#امامت
#مهدویت
#علم_امام
#قدرت_امام
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیثی درباره معاویه به روایت شیخ علی جمعه(مفتی سابق مصر)
@javadheidari110
💠پرسش:
لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟
......................................................................................................................................
✍️پاسخ:
نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1)
پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن.
نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد.
نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید.
نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند.
نکته پنجم: در لعن کردن باید از علنی کردن نام افرادی که برای برخی از مذاهب، به هر دلیلی مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد.
پی نوشت:
1. مفردات راغب، ص 741
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
✍️ معاویه را بهتر بشناسیم
🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داد.
◻️حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داده است که در ادامه آن را می خوانید:👇
https://hawzahnews.com/xbRyS
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🍃🌻
🌻═ೋ❅🖋❅ೋ═
نکاتی از استاد حیدری (زیدعزه) در رابطه با مستند زندگی پس از زندگی👇
1⃣در رابطه با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش میگردد دو نکتهی مثبت به ذهن بنده میرسد:
۱)اینچنین مستندات و برنامهها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه ویژهای داشته باشند مثل حقالناس، قضاوتهای بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجهی مثبت در این مستند هست.
۲)باز شدن دریچهای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء میکند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقولهی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح میکنند که در علم نیز مقولهی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد.
2⃣برنامهی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیبهای متعددی نیز دارد از جمله اینکه:
۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء میشود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ.
میتوان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا میتوان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقولهی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهلبیت (علیهمصلواتالله) ندارد.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم.
بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم.
۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇
🔴مثال اول:
در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمیشود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد.
🔴مثال دوم:
در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل میکند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند
«حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»
زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مىگوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰)
و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده میشود
بنابراین ما نمیتوانیم همهی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما:
〽️عقل است اولا
〽️قرآن است ثانیا
〽️و روایات است ثالثا
۳)نکتهی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامهای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب میشود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آیندهی نزدیک راه نفوذ نگرشهای عرفانی توسط همهی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود.
۴) این تجربیات نباید مبنای شکلگیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده و پیشزمینههای ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد.
۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربهگر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانوادهاش رخ داده و پس از بازگشت، خانوادهاش آن اتفاقات را تایید کردهاند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد.
♻️نتیجهاینکه:
خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری میکنند در کنار بیان اولویتها و خوبیهای این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیبهایی که این برنامه میتواند داشته باشد یاریگر باشند.
#مستند_زندگی_پس_از_زندگی
#دیدگاه_استاد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
═ೋ❅🖋❅ೋ═
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
═ೋ❅🖋❅ೋ═
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی میشود ارائه کرد❓
🔵پاسخ:
1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن،
بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند (#بچه های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و #کودکان سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم)
2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است.
فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد.
🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...."
🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.."
پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین).
3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه.
لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد.
4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود.
نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است.
✍جواد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b