eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
361 ویدیو
161 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️سلام علیکم در خصوص برتری امامت از نبوت شبهه زیر ایجاد شده : ♦️امامت در آن آیه 124 بقره به معنای وصایت و خلافت برای رسالت نیست امامت ائمه اطهار علیهم السلام به معنای وصی رسول خدا بودن است و اگرامامت بالاتر از نبوت باشد کافر باید برای خروج از نجاست_فر شهادت به امامت بدهد تا پاک شود درحالی که باید شهادت به رسالت بدهد تا پاک شود. هیچ کافری با شهادت به امامت پیش از شهادت به رسالت از نجاست کفر خارج نمیشود 🔸سلام علیکم فرمودید «امامت» در آیه ی 124 سوره ی بقره به معنای وصایت رسول خدا نیست. اولا: بفرمایید به چه معناست؟ اهل سنت می گویند: به معنای نبوت است. پاسخ این است: ابراهیم در حالی این درخواست را از خدا دارد که دارای فرزند است و به نص قران در پیری دارای فرزند شد پس قبل از ان نبی بوده. ایه می فرماید : ابراهیم را خدا امتحان کرد: یکی از امتحانات ذبح اسماعیل است: خوب در ان حال نبی بود. همین گفتگویی که درخواست می کند یعنی نبی هست : چون به او وحی می شود. پس امامت در این ایه به قرائن متعدد غیر از نبوت است و به خاطر اعطاء بعد از نبوت مقامی بالاتر از امامت. نکته ی دوم: معنای امامت در آیه چیست؟ شیعه می گوید: مقام اجرای وحی الهی که غیر از دریافت وحی(نبوت) و ابلاغ ان (رسالت) است. یعنی همان مقامی که اهل بیت علیهم السلام داشتند. نکته ی سوم: بحث خروج از کفر با شهادت به رسالت شخص شخیص رسول خداست و نه مقام نبوت و نه مقام رسالت . اگر کسی بگوید : شهادت می دهم به مقام رسالت شهادت می دهم به مقام نبوت مسلمان می شود؟ و این یک امر تعبدی الهی است و به هیچ وجه به معنای برتری و کمتری نیست. مگر از باب قیاس های ابو حنیفه که کار شیطان است ( اول من قاس و هو ابلیس) ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
💠 پرسش: انواع عبادت را توضیح دهید و بگویید چگونه همه کارهای ما می تواند عبادت باشد؟ پاسخ: در آموزه های اسلام عبادت معنایی وسیع و گسترده دارد لذا عبادت امری جدا و مستقل از زندگی انسان نیست بلکه عبادت جزئی از زندگی انسان و در متن زندگی او قرار دارد با چنین نگرشی هرآنچه که انسان به نشانه تعبد و بندگی انجام دهد و نیت و انگیزه خدایی داشته باشد عبادت تلقی می شود.بنابراین درس و کار و خوردن و خوابیدن و حتی نفس کشیدن انسان نیزاگر لله وبرای خدا باشدعبادت محسوب می شود. به عبارت جامع تر انسان در این دنیا در همه ی حالات می تواند در پیش گاه خدا حضور پیدا کرده وعبادت نماید. برای عبادت تقسیم بندیهای متعددی وجود دارد به عنوان مثال در یک تقسیم بندی متناسب با این که ابزار عبادت چیست عبادت به سه دسته تقسیم شده است .عبادت با قلب ، عبادت با زبان، عبادت با دیگر اعضا و جوارح بدن (عبادت عملی)و یا در یک تقسیم بندی دیگر متناسب با تاثیرگذاری عبادت، عبادت به اقسام فردی ( مانند روزه، اعتكاف، حج، تحصیل علم، كسب معاش)و اجتماعی(مانند جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، همكاری دركارهای اجتماعی؛ دفاع از حقوق جامعه، رعایت حقوق پدر و مادر ،صله رحم، پرداخت خمس؛ زكات؛ انفاق؛ صدقات ) تقسیم شده است. هریک از اقسام و مصادیق عبادت نیز درجاتی دارد. حتی در روایات، عبادت کنندگان نیز دارای مراتب می باشند. جمله ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السلام) را همه شنیده ایم: «الهی ما عبدتُکَ خَوفاً مِن نارک ولا طمَعاً فی جنَّتک بل وَجدتُکَ اَهلاً لِلعبادۀ فعبدتُکَ؛ خدایا! تو را پرستش نکردم به طمع بهشتت و نه از ترس جهنمت، بلکه تو را چون شایسته ی نیایش و پرستش دیدم پرستش کردم». (1) گاهی انسان عملی را انجام می دهد وهر چند درجه ای از اخلاص را دارد اما برای ترس از عذاب جهنم آن را انجام می دهد که این عبادت بردگان نامیده می شود عده ای نیز عبادت می کنند اما دلیل عبادتشان رسیدن به بهشت ونعمتهای بهشتی است که عبادت این گروه نیز عبادت اجیران است اما عده ای خداوند را نه به خاطر ترس از جهنم ونه ازجهت رسیدن به بهشت، بلکه دلیل عبادت آنها رضای خداوند است وبه فرموده حضرت علی علیه السلام چون خداوند را شایسته پرستش می دانند او را عبادت می کنند. این مرتبه بالاترین مرتبه اخلاص است . البته فراموش نشود که اصل در عبادات همان تفكّر و توجّهى است كه در آن وجود دارد و به منزله روح و جان عبادات مى ‏باشد. به همین دلیل در روایت آمده است که: حضرت امام رضا عليه السلام مى فرمايند: لَيْسَتِ العِبادَةُ كِثْرَةَ الصَّلاةِ وَالصَّوْمِ، إِنَّمَا الْعِبادَةُ اَلتَّفَكُّرُ في أَمْرِاللَّهِ‏ عَزَّوَجلَّ.(2) عبادت به زيادى نماز و روزه نيست. همانا عبادت و بندگى، انديشيدن در امر خداوند است. انسان به واسطه تفكّر در آيات و نشانه‏ هاى خداوند، می تواند عبادت کننده باشد. با دیدگاه الهی تمام اعمال انسان می تواند جزء دایره عبادات باشد به شرطی که انسان در این مسیر همت نماید.تلاش و كوشش انسان در انجام عبادات اگر صادقانه باشد؛ بدیهائى را كه در نفس او ريشه دوانده است ويران ساخته و نابود مى‏ نمايد، و از اين راه انسان را به خدا نزديك مى‏ كند.امید که عبادات همه ما چنین باشد. پی نوشت ها: 1العلامة المجلسي، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء ١٤٠٣ هـ.ق، ج 41، ص 14 2العلامة المجلسي، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء ١٤٠٣ ه.ق ، ج 71، ص 322 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
♦️آیا عقیده ی به خلق لامن شیء صحیح است یا خیر (آیا خلقت از عدم ، محال است؟) لطفا با ذکر سند 🔸اگر منظور این باشد که خداوند، یک مخلوق را از نیستی (من لا شی ) به وجود بیاورد ، ) عدم به‌منزله علت مادی فعل خداوند در نظر گرفته شود)،با این توضیح که خداوند همان عدم را تغییر شکل داده و آن را بوجودبیاورد؛ یعنی عدم ، طرف اضافه خلقت قرارگرفته و خالق از آن استفاده کرده و چیزی را خلق کرده باشد ، محال است. چون باید موجود باشد تا خالق بتواند از آن استفاده کند. درحالی‌که عدم است و نیست. بنابراین خلقت از عدم با این فرض محال می باشد. ولی اگر منظور ،خلقت به‌صورت( لا من شیء) یعنی اینکه هیچ‌چیزی نبوده و خداوند بدون ماده وجودی، عالم را آفریده است این معنا صحیح هست و معنای خالقت خداوند همین است و هیچ محذور عقلی ندارد.( مانند خلق صورت اسب بالدار در ذهن توسط انسا‏ن) امام رضا علیه‌السلام دربیانی روشن و زیبا دراین‌باره می‌فرمایند : ٍ إِنَ‏ كُلَ‏ صَانِعِ‏ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ‏ شَيْ‏ءٍ صَنَعَهُ‏ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِيفُ الْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَيْ‏ء.(1) هر سازنده ای ، اشیاء را از چیز دیگری می‌سازد اما خداوندِ آفریدگار والامقام و دارای جلال ،اشیاء را بدون اینکه آن را از چیزی استفاده کند، ایجاد فرموده است. پی‌نوشت: 1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 129 ✍🏻استاد حیدری @javadheidari110
📚 کتاب «چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟» ✅ مخصوص جوانان و نوجوانانی که این سه پرسش مهم و اساسی ذهنشان را درگیر کرده است. خواننده می تواند در کمتر از ۱۰۰ صفحه ی این کتاب به خیلی از پرسش های خود دست پیدا کند. 🌺حتما بخونید... ✍️ حمیدرضا شاکرین دفتر نشر معارف فهرست کتاب:👇👇 b2n.ir/844798 ♨️ @javadheidari110 👈
💠 حدیث روز 💠 💎 ثمرات رفع حاجت برادر دینی 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ مَشى فِى حاجَةِ اَخيهِ الْمُؤْمِنِ كَتَبَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ عَشْرَ حَسَناتٍ وَرَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجاتٍ وَحَطَّ عَنْهُ عَشْرَ سَيَّئاتٍ وَاَعَطاهُ عَشْرَ شَفاعاتٍ 🔹كسى كه در پى رفع حاجت برادر دينى خود قدم بردارد، ◽️خداوند بزرگ براى او ده حسنه می‌نويسد و ◽️به او ده درجه عطا می‌فرمايد و ◽️از ده گناه او صرف‌نظر می‌كند و ◽️ شفاعت ده نفر را از او می‌پذيرد. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⚠️ آیا حضرت فاطمهٔ زهرا -علیها السّلام- ابوبکر را مسلمان نمی‌دانست؟! ▪️ محمّد بن اسماعیل بخاری از رسول خدا -‌صلّیٰ الله علیه وآله- روایت می‌کند: 🔹 ولَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ 🔸 و بر مسلمان روا نیست که بیش از سه روز با برادر خود ترک (صحبت) کند. 📚 صحیح بخاری -با ترجمه نور احراری-، جلد۶، صفحه۵۲۶ ▪️ همچنین بخاری از عائشة روایت می‌کند که گفت: 🔹 فغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ 🔸 فاطمه دختر رسول خدا (صلّی الله علیه وسلم) خشمگین شد و ابوبکر را ترک کرد و پیوسته از او دوری گزید تا آن‌که وفات کرد. 📚 صحیح بخاری -با ترجمه نور احراری-، جلد۳، صفحه۴۹۷ 📃 اسکن: 🌐 http://bit.ly/2EFOdDy 🔰 نکته: ترجمه روایات از محقق اهل‌سنّت آقای «عبد العلی نور احراری» می‌باشد. ☑️ البتّه شبیه این روایات نیز در کتاب «صحیح مسلم» موجود می‌باشد. ⁉️ حال سؤالی که از اهل‌سنّت داریم: 🔴 آیا حضرت فاطمهٔ زهرا -صلوات الله علیها-، ابوبکر را مسلمان و برادر دینی خود نمی‌دانست که بیش از سه روز -تا آخرین لحظه زندگی خود- با وی قهر بودند؟! 🔵 و یا اینکه خواهید گفت: حضرت فاطمهٔ زهرا -صلوات الله علیها- دنیا پرست بوده‌اند -معاذ الله- و مرتکب کار حرامی شده‌اند که با ابوبکر تا لحظه آخر زندگی خود قهر بودند؟! ⚠️ قضاوت با عاقلان! 🏴 🔘 @javadheidari110
🤔 ❓چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓ 💠پاسخ💠 ❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛ 1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند» 📚الکافی ج1 ص458 ❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط) 📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54 2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. ❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: « شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)» 📚دلائل الامامه ص13 📚بحار الانوار ج43 ص171 🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد 📚زاد المعاد ص280 ❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد: « اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛ 📚مسار الشیعه ص54 📚مصباح کفعمی ص522 📚تاریخ الموالید ص98 📚مصباح کفعمی ص522 📚اعلام الوری ج1 ص300 ❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است 📚کشف الغمه ج1 ص503 📚الذریه الطاهره ص151 📚اعلام الوری ج1 ص300 👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332 💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است. 👌علامه مجلسی می نویسد: « روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد» 📚زاد المعاد ص280 ❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است. ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•• @javadheidari110
مسیحیت و اسلام.pptx
877.6K
-مسحیت 🔴توصیه ی دانلود برای عزیزان طلبه و دانشجو 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
حكم خريدن و پوشيدن كروات براى داماد چيست؟ آيات عظام امام، خامنه اى، مكارم و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست.(1) آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند.(2) آيات عظام بهجت و صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند.(3) آيه اللّه وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست.(4) پی نوشت: ۱.خامنه اى، اجوبه، س ۱۳۷۹؛نورى، استفتائات، ج ۱، س ۴۶۹ و دفتر: امام و مكارم. ۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۲۲۳۸؛ تبريزى، استفتائات، س ۲۲۲۵ و ۲۲۲۸ و ۲۲۲۹. ۳.صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۷۳۱ و دفتر: بهجت. ۴. دفتر: وحيد.(احكام ازدواج،پرسمان) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 قدر این نعمت خدا را بدانیم 🔻 امام كاظم عليه‌السلام: مَنْ اَتاهُ اَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حاجَةٍ فَاِنَّما هِىَ رَحْمَةٌ مِنَ اللّهِ ساقَهَا اللّهُ فَاِنْ فَعَلَ ذلِكَ فَقَدْ وَصَلَهُ بِوِلايَتِنا وَ هِىَ مَوْصُولَةٌ بِوِلايَةِ اللّهِ عَزَّوَجَلِّ 🔹 وقتى برادر مؤمنى نياز خود را به مؤمنى عرضه می‌كند، اين عرضه نعمتى است از خداوند كه بسوى او فرستاده شده است؛ 🔹 پس اگر مؤمن نياز او را بر طرف نمايد، اين كار او را به ولايت ما می‌رساند و او به ولايت خدا متّصل است. 📚 بحارالأنوار، جلد ۷۴، ص ۳۱۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 عجب شعری میخونه این پیرمرد در وصف حاج قاسم واقعا ای ول داره! 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔴 آیا دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام مبارک حضرت حجت(عج) مبنای روائی و دینی دارد؟ #جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه ✅برخاستن هنگام شنیدن نام قائم یک نوع عمل مستحبى است و در زمان امام صادق (ع) در میان شیعیان معمول بوده است. این نوع قیام تعظیم در هنگام ذکر لقب مخصوص حضرت حجت(عج)، از قدیم الأیام در میان تمام شیعیان مرسوم بوده است 📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻 ↪️ snai.ir/989189 🆔 @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎چهار خصلتی که رضایت خدا را در پی دارد 🔻امام سجاد علیه السلام: أَرْبَعٌ مَنْ کنَّ فِیهِ کمَلَ إِسْلَامُهُ وَ مُحِّصَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ مَن وَفَی لِلَّهِ عَّزَ وَ جَلَّ بِمَا یَجْعَلُ عَلَی نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صِدْقُ لِسَانِهِ مَعَ النَّاسِ وَ اسْتحْیا مِنْ کلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مع اهله چهار خصلت است که در هرکس باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود و در حالتی خداوند را ملاقات می کند که از او راضی و خوشنود است:🔻 ◽️۱- تقوای الهی با کارهایی که برای مردم به دوش می‌کشد ◽️۲- راست‌گویی و صداقت با مردم ◽️۳- حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی های در پیشگاه خدا و مردم ◽️۴- خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده خود 📚 بحارالأنوار، ج ‏۶۶، ص ۳۸۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🏴🏴🏴 ▪️وصیت حضرت زهراء سلام الله علهیا به مخفی بودن بازو ⚫️ ابن سعد متوفای 230 قمری از علمای بزرگ سنی مینویسد: «...وَقَدِ اغْتَسَلْتُ فَلَا يَكْشِفْنَ أَحَدٌ لِي كَتِفًا، قَالَتْ: فَمَاتَتْ فَجَاءَ عَلِيٌّ فَأَخْبَرْتُهُ فَقَالَ: لَا وَاللَّهِ لَا يَكْشِفُ لَهَا أَحَدٌ كَتِفًا فَاحْتَمَلَهَا فَدَفَنَهَا بِغُسْلِهَا ذَلِكَ "؛ فاطمه سلام الله علیها غسل نمود وفرمود: بازویم را کسی نبیند.وقتی حضرت علی علیه السلام امدند فرمودند: به خدا قسم کسی بازوی وی رانخواهد دید» 📗ابن السعد،الطبقات الکبری،ط دارصادر،ج8،تسمية النساء المسلمات ،قسمت حضرت زهراء ،ص27. ▪️▪️▪️ 🌐@javadheidari110
باسمه تعالی 🔴فاطمیه و دو سوال و جواب مهم 👇 در ایام متعلق به حضرت زهرا سلام الله علیها و با برپایی مراسم عزاداری ایام فاطمیه؛ جبهه ی شیطان فعالیت خود را دوچندان کرده و از تمام لشکریان خود برای تضعیف جبهه ی حق استفاده می کند. یکی از ابزار ابلیس و ابلیسیان، شبهه افکنی در حقائق تاریخی است تا بدینوسیله عقائد جوانان را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت؛ از ارادت آنان به آل الله علیهم السلام بکاهند تا نقشه های شوم خود را عملیاتی سازند. در این نوشتار به دو سوال مهم در رابطه با حوادث مربوط به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها و مظلومیت امام المتقین علیه السلام اشاره می شود: سوال اول: چرا با وجود امام علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها اقدام به باز کردن درب کردند؟ در رابطه با این سوال، نکاتی تقدیم می شود: نکته اول: طبق روایات صحیح بین شیعه و سنی ، تهدید به آتش زدن خانه وحی، قبل‌تر توسط عمّال حکومت، انجام‌گرفته بود و تصمیم بر هتک حرمت به خاندان وحی مسلم بود و این اتفاق افتاد. (1) نکته دوم: با توجه به روایات متعدد مبنی برآوردن هیزم، آتش زدن درب، لگدزدن به درب، مشخص می‌شود، درب توسط کسی گشوده نشده است بلکه با زور و ظلم این اتفاق افتاده است. (2) نکته سوم: حضرت زهرا سلام‌الله علیها برای اینکه حجت را بر جسارت کنندگان تمام و آن ها را از درب خانه دور و اینکه شاید با شنیدن صدای حضرت خجالت بکشند، به درب نزدیک شده و با جمعیت صحبت کردند که با شنیدن صحبت‌های حضرت ، گروهی آنجا را ترک کردند. «فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكين، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقي عمر معه قوم»؛ «وقتی جمعیت صدای ناله و گریه فاطمه سلام الله علیها را شنیدند باحالت گریه برگشتند و عمر با همراهانش باقی ماند.(3). عمر در ضمن نامه ای که برای معاویه علیه اللعنة و الهاویة ارسال کرد می نویسد: « فَخَرَجَتْ فَاطِمَةُ فَوَقَفَتْ مِنْ وَرَاءِ الْبَابِ، فَقَالَتْ: أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ! مَا ذَا تَقُولُونَ؟ وَ أَيَّ شَيْ‏ءٍ تُرِيدُونَ؟. فَقُلْتُ: يَا فَاطِمَةُ!. فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: مَا تَشَاءُ يَا عُمَرُ؟!. فَقُلْتُ: مَا بَالُ ابْنِ عَمِّكِ قَدْ أَوْرَدَكِ لِلْجَوَابِ وَ جَلَسَ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ؟. فَقَالَتْ لِي: طُغْيَانُكَ‏- يَا شَقِيُ‏- أَخْرَجَنِي وَ أَلْزَمَكَ الْحُجَّةَ، وَ كُلَّ ضَالٍّ غَوِيٍّ»؛ « پس فاطمه پشت در آمد، ایستاد و گفت: ای گمراهان دروغگو چه می گویید و چه می خواهید؟ گفت: ای عمر چه می خواهی؟ گفتم: چرا پسر عمویت تو را برای پاسخگویی فرستاده و خود پشت پرده نشسته؟ گفت: ای بد بخت! طغیان و سرکشی تو مرا از خانه بیرون آورده است تا حجّت و دلیل بر تو و بر هر گمرا هی ثابت شود». (4) سوال دوم: امام علی علیه السلام در برابر جسارت به مادر هستی چه اقدامی انجام دادند؟ نکته اول: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌تصریح آیات شریفه قرآن کریم، و روایات نبوی، معصوم بوده و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم»؛‏ «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوالأمر [اوصياى پيامبر] را!». (5) قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله : علىّ‏ مع‏ الحقّ‏ و الحقّ مع علىّ يدور معه حيثما دار. (6) نکته دوم : امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند اما چون طبق وصیت پیامبر مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند. «فَوَثَبَ عَلِيٌّ (عليه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لا تَدْخُلُ بَيْتِي»؛ «علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به‌شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلی‌الله عليه واله و وصيتى كه به او كرده بود افتاد، فرمود: اى پسر صُهاك! قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مى‏دانستى كه تو نمى‏توانى به خانه من داخل شوى». (7) 👇👇
نکته سوم : وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است : «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»؛ «تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، صبر كن تا بر من وارد شوي».(8) نتیجه اینکه: حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از تهدید عده ای برای اتمام حجت به پشت درب آمدند و امام علی علیه السلام در مقابل جسارت آنان هر چند بر سر و صورت خلیفه ی دوم زدند ولی به خاطر وصیت رسول خدا دست به شمشیر نبردند و به خاطر مصلحت بالاتر که حفظ اسلام عزیز بود صبر کردند. الا لعنة الله علی القوم الظالمین پی‌نوشت ها: 1. المصنف لأبي بكر بن أبي شيبة، ج 7 ص 432 ، ح 37045 2. الإمامةوالسياسة، ج 1 ص 16 3. همان 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏30، ص: 293 5. نساء/59 6. کفایت الاثر ، ص 20 7. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 8. بحار الأنوار، ج 22، ص 484 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔴 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#فاطمیه #شبهات ♦️چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شدند؟ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: ویژگی‌های نامزد اصلح بر اساس بیانات مقام معظم رهبری چه هست؟(قسمت اول) ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در آستانه ی انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری ، معیارهای نامزد اصلح،بر اساس بیانات ایشان در 28 سال گذشته را منتشر کرد که تقدیم حضور می‌گردد : ویژگی‌های انتخاباتی : الف ) : از شیوه‌های تبلیغاتی صحیح استفاده نماید. ب ) : از بداخلاقی‌های انتخاباتی پرهیز کند. پی‌نوشت: 1. http://www.khamenei.ir 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #فاطمیه ♦️خلیفه زمان حضرت زهرا سلام الله علیها و مرگ جاهلیت #مرگ_جاهلیت #غصب_خلافت 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: زهد چیست و منظور از زندگی زاهدانه چه نوع زندگی می باشد؟ ✍️ پاسخ: صاحب مجمع البحرین معنای لغوی زهد را اینگونه بیان می کند: (زهد فی الشی بالکسر زهداً و زهاده ترکه و اعرض عنه.)(1) در چیزی زهد ورزید؛(یعنی) آن را ترک نموده و از آن روی گردانید. وابن قیم در رابطه با معنای اصطلاحی زهد،چنین آورده است: (زهد آسودگی قلب از دنیاست نه خالی بودن دست از دنیا.)(2) یکی از زیباترین تعبیرها در رابطه با مفهوم زهد کلام مولا علی علیه السلام است ایشان می فرمایند: «الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ: قَالَ اللهُ سُبْحَانَهُ: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلي مَا فَاتَكُمْ، وَ لَاتَفْرَحُوا بما آتَاكُمْ». وَمَنْ لَمْ يَأسَ عَلي­المَاضي، وَ لَمْ يَفرَح بالآتيَ، فَقَد أخَذَ الزُّهدَ بِطَرَفَيْهِ.»(3) (زُهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداي سبحان فرمود: «تا برآنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد.» كسي كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همة جوانب زهد را رعايت كرده است.) بنابراين، زهد، پرهيز از دنياپرستي و وابستگی به دنیاست نه پرهيز از بدست آوردن دنيا، چرا که دنیا خود ابزاری است برای رسیدن انسان به کمال شایسته خویش. در روایتی دیگر حضرت، راه رسیدن به زندگی زاهدانه را اینگونه ترسیم می نمایند: «أَيُّهَا النَّاسُ، الزَّهَادَةُ قِصَرُ الاْمَلِ، وَالشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ، والتَّوَرُّعُ عِنْدَ الْـمَحَارِمِ،...»(4) (اي مردم! زهد يعني كوتاه كردن آرزو، و شكرگزاري برابر نعمت‌ها، و پرهيز در برابر محرمات.) با توجه به روایت، زهد کوتاه کردن آرزوهاست نه ترک کردن آنها و از طرفی شاکر بودن در برابر نعمات الهیست نه محروم ماندن از نعمتها و همچنین زهد دوری کردن از امور حرام است نه حرام کردن امور حلال بر خود. پی نوشت ها: 1. طریحی، مجمع­البحرین، ج1،ص59. 2. ابن قیم، عده­الصابرین؛ ص262. 3. نهج البلاغه، حكمت439 ، ص734 . 4.نهج البلاغه؛ خطبة 81 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔴#فاطمیه #شبهات ♦️چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شدند؟ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
با هدف زنده ماندن نام و یاد سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی؛ «رویداد ایده پردازی قاسم قاصم» برگزار می شود. مهلت ارسال ایده ها تا 23 بهمن ماه زمان برگزاری اختتامیه 26 بهمن ماه همزمان با ولادت سرور زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر : Dte.bz/ghasem
💯جایگاه خواب در تصوف ابوبکر کتانی را شاگرد حضرت مصطفی(ص) می دانستند، زیرا از بس که خواب پیامبر(ص) را میدید، حتی میدانست که کدام روز و شب خواهد ديد. از وی سوال ها میکردند، وی آن سؤال ها را از حضرت مصطفی(ص) می بپرسيد و جواب را می شنيد! 📝 نفحات الأنس، ص۱۸۲. محی الدین بن عربی میگوید: با اين نگاه، اگر کسی پيامبر اکرم(ص) را در خواب ببيند و از حضرتش امری به او برسد، بسی ارزشمند تر است از حديثی که در صفحات کاغذی پوسيده آمده است، بلکه ـ به قول شيخ أبو مدين ـ مکاشفات، گوشت تازه است و احاديث نوشته شده در کتب، گوشت های کهنه نمک سود! 📝 الفتوحات المکية، ج۴، ص۲۷۲. سرچشمه انحرافات جریان هایی مانند احمداسرائیل، در باورهای اشتباهی است که به نام دین و عرفان، وارد دین شده است! اینگونه میشود که احمداسرائیل معتقد به نصی به نام رویا شده و آن را راه شناخت خود به عنوان وصی پیامبر(ص) معرفی میکند! معتقدین به باورهای متصوفه، بیشتر از همه در معرض انحراف به جریان احمد هستند... جالب تر اینکه در باور ابن عربی، اهل عرفان مستندشان برای حکم به صحّت أحاديث، خواب و مکاشفه است: «يقول من هو من أهل الله: رأيت رسول الله صلی الله عليه [وآله] وسلم في واقعتي، فأعلمني بصحّة هذا الخبر المروي عنه و بحكمه عنده». 📝الفتوحات المکية، ج۴، ص۲۷۲. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110