eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
362 ویدیو
162 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
مانند شمع قصه ات از سر تمام شد. کوتاه مثل سوره ی کوثر تمام شد. سیلی وزید در وسط کوچه باد شد. تا هیجده ورق زد و دفتر تمام شد. 🥀 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @ javadheidari110
2️⃣3️⃣ 📝 موضوع: اُمامه همسر امام علی علیه السلام ⏬⏬⏬ 🌀معرفی نام: أمامة ؛ مادر: زينب دختر رسول الله صلى الله عليه و اله؛ پدر:لقیط فرزند ربیع بن عبدالعزی بن عبد شمس مشهور به ابوالعاص (سید علی شهرستانی،نام خلفا بر فرزندان امامان،مترجم:سید هادی حسیبنی،ص411. ). 👈حاصل ازدواج ابی العاص و زینب پسری با نام علی بن ابی العاص است و دختری با نام اُمامه هست. (ابن حجر،الاصابه،ج8،ص24. ) ✨➖✨➖ 💠فضائل 1️⃣✨ محبوب رسول الله صلی الله علیه و اله: «و كان يحبها، و حملها في الصلاة، و كان إذا ركع أو سجد تركها، و إذا قام حملها؛رسول الله صلی الله علیه و اله او را دوست داشت [گاهی] وقتی در نماز بود بر دوش پیامبر سوار میشد در حالت قیام وی را حمل مینمود و در حالت سجده و رکوع او را به زمین میگذاشت » 📙ابن اثیر،اسد الغابه،ج6،ص22. 2️⃣✨مادری مثل فاطمه زهراءسلام الله علیها امام علی علیه السلام بعد از فاطمه زهراء با ایشان ازدواج نمود. 📒(نام خلفا بر فرزندان امامان،ص412.) حضرت زهراء سلام الله علیها در ضمن وصیتشان به حضرت علی علیه السلام درباره ازدواج با اُمامه چنین فرمود:« َ ..أَوَّلًا أَنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدِي بِابْنَةِ أُمَامَةَ فَإِنَّهَا تَكُونُ لِوُلْدِي مِثْلِي فَإِنَّ الرِّجَالَ لَا بُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّسَاء؛با اُمامه ازدواج کن که او نسبت به فرزندانم مثل خودم رفتارمیکند » 📙فتال نیشابوری،روضه الواعظین،ج1،ص151. 3️⃣✨ انجام دادن وصیت علی بن ابی طالب سلام الله علیه 👈به نقل ابن عساکر،اُمامه 30 سال با علی بن ابی طالب علیه السلام زندگی کرد و فرزندی نداشت :« مكثت عنده ثلاثين سنة ولم تلد له شيئا » 📙ابن عساکر،تاریخ مدینه دمشق، ج67،ص4. بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام با فردی با نام مغیره بن نوفل ازدواج کرد. که علتش امر علی بن ابی طالب علیه السلام بود «و كان على بن أبى طالب قد أمر المغيرة بن نوفل بن الحارث بن عبد المطلب أن يتزوّج أمامة بنت أبى العاص بن الربيع زوجته بعده، لأنه خاف أن يتزوجها معاوية،» . 📒ابن عبدالبر،الاستیعاب،ج4،ص1788. ابن حجر در نقلی می گوید : « : إني لا آمن أن يخطبك هذا الطاغية بعد موتي- يعني معاوية، فإن كان لك في الرجال حاجة فقد رضيت لك المغيرة بن نوفل عشيرا.؛علی بن ابی طالب به اُمامه گفت :این طاغیه یعنی معاویه بعد از مرگ من تو را برای ازدواج طلب میکند اگر میلی به ازدواج داری با مغیره بن نوفل ازدواج کن نه با معاویه بن ابی سفیان ». 📒ابن حجر، الاصابه،ج8،ص24. ✨➖✨➖ 🔼نکته : مغیره بن نوفل کیست 👈🏻مغیره بن نوفل مردی شجاع و دلاور بود.که در جنگ صفین حضور فعالی داشت .و هنگامی که ابن ملجم لعین حضرت علی را مجروح کرد و فرار نمود، مردم او را تعقیب کردند اما او با شمشیرش به مردم حمله میکرد و مردم نتواستند او را دستگیر کنند، تا این که مغیره او را دید، بلافاصله پارچهای روی صورت او انداخت و توان حمله را از او گرفت، بعد او را به زمین زد و شمشیرش را گرفت و او را در منزل خود حبس کرد تا حضرت علی علیهالسلام از دنیا رفت. 📙همان،الاستیعاب،ج4،ص1448. ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
▪️شباهت روضه امام علی و حضرت زهراءسلام الله علیهما ⏬⏬⏬ ⚫️ مجروح شدن بدن در دفاع از اسلام ▫️حضرت علی در جنگهای متعدد با مشرکان مجروح شدند؛ ▫️حضرت زهراء نیزتوسط یکی از مشرکین سر مبارکش شکست. 📔سیره ابن إسحاق (المبتدأ والمبعث والمغازی)، ج۱، ص ۲۶۵ 🏴🏴 ⚫️ کفش وصله دار: ▫️امام علی علیه السلام،کفش وصله دار داشتند؛ ▫️حضرت زهراء را به عروسی دعوت کردند ایشان به پیامبر فرمودند:«زنان قریش با لباسهای فاخره و جواهر زینت کرده اند و با کمال حشمت وتنعم نشته اند و مرا غیر از چادری و کهنه پیراهنی و موزهای(=چکمه)که چند مورد آن وصله کرده اند نیست». 📔کجوری،خصائص الفاطمیه،ص682. 🏴🏴 ⚫️ تهدید شدن از طرف عمربن الخطاب ▫️ «[عمر به امام علی گفت:] و براي شما مکرمتي نگذارم مگر اينکه نابود سازم، و دو شاهد بر او اقامه کنم که شهادت دهند علي سرقت کرده، و آنگاه دستش را قطع کنم. عباس نزد علي آمد و به او خبر داد و درخواست کرد که موافقت کند. علي عليه‏السلام موافقت کرد». 📔مرتضی عاملی ،رنجهای فاطمه،ص241. ▪️«[عمر به حضرت زهراء گفت:]َقُلْتُ: إِنْ لَمْ يَخْرُجْ جِئْتُ بِالْحَطَبِ الْجَزْلِ وَ أَضْرَمْتُهَا نَاراً عَلَى أَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ وَ أُحْرِقُ مَنْ فِيهِ، أَوْ يُقَادَ عَلِيٌّ إِلَى الْبَيْعَةِ..». 📔بحارالانوار،ج30،ص293. 🏴🏴 ⚫️ کتک خوردن: ▫️عثمان با چوب به صورت مبارک حضرت علی علیه السلام زد. 📔شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج9،ص10. ▪️امام علی علیه السلام درباره همسرش فرمودند:« أو تضرب الزهراء نهرا، و يؤخذ منّا حقّنا قهرا و جبرا، فلا نصير و لا مجير و لا مسعد و لا منجد؟فليت ابن أبي طالب مات قبل يومه، فلا يرى الكفرة الفجرة قد ازدحموا على ظلم‏ الطاهرة البرّة، فتبّا تبّا ». 📔ماساه الزهراء،ج2،ص186. 🏴🏴 ⚫️ غش کردن و زمین خوردن ▫️حضرت علی علیه السلام،وقتی فهمیدند قرار است چه اتفاقی برای همسرشان بیفتد،با صورت به زمین خورد. 📔کلینی،الکافی،ج1،ص282. ▪️وقتی بلال حبشی برای حضرت زهراء اذان گفت:«فَلَمَّا بَلَغَ إِلَى قَوْلِهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ شَهَقَتْ فَاطِمَةُ ع شَهْقَةً وَ سَقَطَتْ لِوَجْهِهَا وَ غُشِيَ عَلَيْهَا» 📔شیخ صدوق،من لا یحضره الفقیه،ج1،ص298 🌐 @javadheidari110
▪️ تفاوت روضه امام علی و حضرت زهراءسلام الله علیهما ⏬⏬⏬ ⚫️وسیله شهادت ▫️حضرت علی یک ضربه شمشیر برسرشان زدند و شهید شدند؛ ▫️حضرت زهراء را با چند وسیله زدند: 1) فشار بین دیوار ودر؛ 2) میخ درب؛ 3) سیلی زدن؛ 4) لگد زدن؛ 5) تازیانه؛ 6)غلاف شمشیر. 📔نگر:رنجهای فاطمه زهراء. 🏴🏴 ⚫️قاتل ایشان ▫️ابن ملجم قاتل امام علی علیه السلام،قصاص شد؛ ▫️قاتلان حضرت زهراء سلام علیها، هیچ کدام قصاص نشدند. انشاءالله در دوران ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه قصاص می شوند. 🏴🏴 ⚫️مرض وفات ▫️ حضرت علی علیه السلام،سه روز بستری بودند ،سپس شهید شدند؛ ▪️حضرت زهراء سلام الله علیها ،75 روز یا 95 روز بستری بودند. آن بدین صورت: « وَ قَدْ صِرْتُ عَظْماً قَدْ يَبُسَ الْجِلْدُ عَلَى الْعَظْم؛ ای اسماء پوست و استخوان شدم»‏ 📔الجعفريات (الأشعثيات)، ص:205. 🌐 @javadheidari110
🎙استاد_حیدری: وقتی با واژه #انسان مواجه هستیم فارق از جنسیت است #حجاب یک امر #فطری و انسانی است، و زن و مرد ندارد. #خبر_گزاری_صاحب_نیوز 👈ادامه ی مطلب را در لینک زیر دنبال فرمائید: snai.ir/960328 #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیات_حجاب #قرآن #سوره_احزاب #سوره_نور #پادکست #جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
☑️پرسش: چرا حصرت علي علیه السلام بعد از مرگ حضرت زهرا سلام الله علیها از جسارت کنندگان و قاتلین، انتقام نگرفتند؟ 🔘پاسخ: قبل از بیان برخی از دلائل عدم انتقام، باید متذکر شویم: امام علی علیه السلام، معصوم بوده و هر فعل و تصمیم ایشان عین صواب و درستی است و باید در برابر هر گونه تصمیم از طرف امام معصوم تسلیم بود. با در نظر گرفتن این مهم به نکات ذیل توجه کنیم: 1. 📌حضرت علي علیه السلام، يار و همراهي براي قيام يا انتقام نداشتند. روزي اشعث بن قيس گفت: يا علي! چرا شمشير نکشيدي؟ علي(علیه السلام) به او فرمود: همه اهل بدر و پيش کسوتان مهاجر و انصار را به کمک خواستم ولي از آن همه مسلمان فقط چهار نفر پاسخ مثبت دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زبير و از اهل بيت خودم هم کسي نداشتم که با آن بتوانم حقم را بگيرم چون حمزه در احد به شهادت رسيد و برادرم جعفر هم در موته شهيد شد و کسي برايم نماند مگر دو نفر ذليل، خوار، عاجز و ناتوان، عباس و عقيل. به خاطر نبودن يار و ياور حقم را گرفتند.»(1) پس حضرت ياوري براي انتقام نداشت. 2. 📌حضرت علي براي بقاي دين مامور به صبر بود. امام على(علیه السلام) در پاسخ به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: «اگر مى‏خواهى نام پدرت‏[رسول الله(صلی الله علیه و اله)] همچنان باقى بماند، بايد صبر كنيم». براساس روايتى ديگر، امام على(علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم، اگر خطر نابودى دين و بازگشت كفر و پراكندگى مسلمانان در ميان نبود، اين گونه صبر نمى‏كردم». (2) 3. 📌مصلحت سنجي که حضرت علي داشتند و سعي ميکرد اوضاع جامعه اسلامي آرامش خود را داشته باشد اتفاقات مهم سياسي و ضد ديني در ان برهه به وجود امده بود لذا حضرت مصلحت ديد دست به قيام نزند اين تحولات عبارت بود از خطر مرتدين، ظهور پيامبران دروغين، خطر حمله روميان و... لذا حضرت علي علیه السلام مصلحت را در سکوت داست و دست به قيام نزد. 🔹در نهج‏البلاغه نيز مى‏خوانيم كه آن حضرت فرمود: «من رداى خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن درپيچيدم و كنار رفتم، در حالى كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها و بدون ياور به پا خيزم و حق خود و مردم را بگيرم و يا در اين محيط پر خفقان و ظلمتى كه پديد آورده‏اند، صبر كنم؟ محيطى كه پيران را فرسوده، جوانان را پيرو مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگى به رنج وا مى‏دارد. عاقبت ديدم بردبارى و صبر، به عقل و خرد، نزديك‏تر است، لذا شكيبايى ورزيدم، ولى به كسى مى‏ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مى‏ديدم ميراثم را به غارت مى‏برند».(3) 📌 لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم پي نوشت ها: 1. بحارالانوار، ج 29 ص 465 ح 55 2. بحارالانوار، مجلسى، ج 32 ص 61 3. نهج البلاغه خطبه 3 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش : اگر پس از غسل، شخص بفهمد جايى از بدن را نشسته، تكليف چيست؟ آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار كافى است و اگر از سمت راست باشد، بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد و اگر از سرو گردن باشد، بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره سمت راست و سپس سمت چپ بدن را بشويد.[۱] آية اللّه تبريزى: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار كافى است و اگر از سمت راست باشد، احتياط مستحب آن است كه بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد و اگر سر و گردن باشد، بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و چپ را بشويد.[۲] آيات عظام خامنه اى و وحيد: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار كافى است و اگر از سمت راست باشد، احتياط [واجب ]آن است كه بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد و اگر از سر و گردن باشد، بايد بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و چپ را بشويد.[۳] آیت الله مکارم شیرازی:اگر بعد از غسل بفهمد مقدارى از بدن را نشسته، کافی است همان قسمت را به نیّت غسل بشوید؛ در این صورت غسل او صحیح است. آية اللّه سيستانى: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار كافى است و اگر از سمت راست باشد، احتياط مستحب آن است كه بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشويد و اگر از سرو گردن باشد، بنابر احتياط واجب بايد بعد از شستن آن مقدار، دوباره بدن را بشويد.[۴] [۱]. توضيح المسائل مراجع، م۳۶۵ و نورى، توضيح المسائل، م ۳۶۶. [۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۶۵. [۳]. خامنه اى، اجوبة، س ۱۹۱؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۷۰؛ مكارم، توضيح المسائل مراجع، م ۳۶۵. [۴]. سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م ۳۶۵. .(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان). 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔸به بهانه ی هشتک نه مرسی!! 🔴 چه حقارتی پست تر از این که بخواهیم بعد از شهادت سردار، پیشنهاد مذاکره دهیم 📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻 ↪ snai.ir/990019 🆔 @sahebnews_ir
⭕️ پاسخ به دو شبهه درباره اقدامات حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) ✅حوزه/ جواد حیدری، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، به برخی شبهات مطرح شده در ایام شهادت حضرت زهرا (س) پاسخ داد. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://hawzahnews.com/news/883526 🆔 @javadheidari110
💠پرسش: ویژگی‌های نامزد اصلح بر اساس بیانات مقام معظم رهبری چه هست؟(قسمت دوم) ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ،در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری ، معیارهای نامزد اصلح ،بر اساس بیانات ایشان در 28 سال گذشته را منتشر کرد که تقدیم حضور می‌گردد: ویژگی‌های کاری : الف ) : برای مدیریت اجرایی کشور، قوی و کارآمد باشد. ب ) : خستگی‌ناپذیر و دارای همت جهادی باشد. ج ) : نیازهای جامعه و مردم را بداند و از درد آن‌ها احساس درد کند. د ) : بصیر و هوشمند، باتدبیر و با برنامه باشد. ه ) : اهل اجرای عدالت و مبارزه بابی عدالتی باشد. و ) : التزام به قانون داشته باشد. ز ) : پایبند به اقتصاد مقاومتی باشد و برای پیشرفت ، نگاهش به بیرون مرزها نباشد. پی نوشت: 1. http://www.khamenei.ir 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
شهدای مقاومت با شهادت خویش، خط بطلانی بر نگاه اهانت آمیز غرب به زن مسلمان کشیدند - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه http://shabestan.ir/detail/News/887520
💠پرسش: آیا «قدم بد» داشتن که در بین مردم رایج است و به بعضی از افراد نسبت می‌دهند؛ صحت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با گروه تبلیغی پاسخگو اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنه‌کار بودن، باعث می‌شود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است. در قرآن کریم، ریشه‌ی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیان‌شده است. در سوره‌ی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1) در روایتی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم می‌شود». (2) ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان دیگران را متهم به این امور کرد. نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیت‌ها، اعمال انسان‌ها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن. پی‌نوشت‌ها: 1. شوری/30 2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 241 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش اکتشافی ✅ تا حالا برای شما پیش اومده یه سوأل آسون ازتون بپرسن، مثل این سوال که اگه کار خیری به نیت خیرات گذشتگان انجام بدیم، آیا شب جمعه ثوابش به روح امواتمان میرسد یا نه؟ الآن میگید؛ این دیگه چه پرسشیه؛ خوب معلومه دهها هزار پرسش آسون مثل این از ما پرسیدند و جوابش را هم فی الفور دادیم. خوب اگه اینجوره بفرمایید، جواب همین سوأل بنظر شما چیه؟ ✳️ فکر کنم الآن دارید توی ذهنتون روایات و معارف دینی مرتبط با رسیدن و واصل شدن ثواب کارهای خیر به بازماندگان در شب جمعه را جستجو می کنید، بگذارید به شما کمکی کرده باشم: رسول اکرم(ص) فرمودند: «ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانى کنید; از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامه اى نسبت به ما ترحّم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!» مستدرک الوسائل، جلد ۲، صفحه ۴۸۴، حدیث ۲۳. خب بر این اساس و این روش، پاسخ شما به پرسش اول بلی خواهد بود. ❇️ اما اجازه بدید برگردیم به پرسشمان(واصل شدن خیرات به اموات در شب جمعه)، حقیقت این بود که آسانی این سوأل کمی برای من شک برانگیز بود و پاسخ خود را با پرسش اکتشافی شروع کردم که از کجا زنگ میزنید و پاسخ دادند: از یکی مناطق جنوب شرقی کشور، درپرسش اکتشافی دوم گفتم: چی شده که این سوأل برای شما پیش اومده و با این پرسش، قصد داشتم معنی کلمه "خیر" را از دیدگاه پرسشگر بدونم. اما با تعجب دیدم گفت: پدر من یک قاچاقچی بوده و چند ده کیلو تریاک از ایشان باقی مونده و اقوام میگن شب جمعه به شب جمعه این تریاکها را به معتادهای فقیر بدیم مصرف کنند تا روح پدرمون شاد بشه!!!😇 ⬅️ حالا برگردید به پاسخی که دادید، اوه چه خرابکاری!!! شما توی ذهنتون از کلمه خیر، صدقه و نماز و ... بود و اون پرسشگر از کلمه خیر توزیع مواد مخدر!!! حالا پاسخ بلی به پرسش اول درست بود یا اشتباه؟ ازجهت محتوی درست، ولی از جهت مهارت خطا. ✅ شنیدید میگن«این بو که میاید بوی کباب نیست بلکه ... داغ می‌کنند.» قرار نیست هر چه توی ذهن ما میگذره، توی دنیای بیرون هم، همون اتفاق بیفته؛ کمی تفحص پیرامون پرسش، ضریب اطمینان صحت پاسخ را بالاتر میبره. ✅ به فرهنگها و تفاوت ارزشها و تفاوت معنی واژه ها بین خودمون و پرسشگر، توجه داشته بیشتری باشیم و با یکی دوتا پرسش اکتشافی به دنیای همدیگر نزدیک شویم.🌺 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پیش بینی پرسش ✳️یکی ازآسیب های پاسخگویی اینه که، به محض شنیدن چند کلمه از پرسش، پاسخگو بر اساس شنیده¬های ناقص و تجارب گذشته خودش شروع میکنه به حدس زدن پاسخ و بر اساس اون پاسخ مناسب را آماده میکنه، حالا هرچه سابقه پاسخگویی هم بیشتر قدرت پیش بینی و حدس پرسش اصلی بیشتر. اما واقعیت اینه که، بعضی از این پیش بینی ها درست درمیاد، و بعضی دیگه خطا. ✅بگذارید با یک مثال، بهتر این آسیب را توضیح بدم: پرسشگر میگه با برادر و خواهرام سر نگهداری مادر پیرم با همدیگه اختلاف داریم و کارمون به جر و بحث کشیده شده، حالا پاسخگو بجای اونکه بپرسه سر چی اختلاف دارید؟ تا بدون پیش بینی با علت اختلاف آشنا شده و بر اساس آن پاسخ مناسبی بده، بر اساس تجربه گذشته خودش که موارد اختلاف فرزندان بر سر نگهداری والدین پیرشون از نوع زیر مسئولیت در رفتن و واگذاری اون به دیگر برادران وخواهران است، شروع می-کنه پاسخی را که توی ذهنش آماده کرده را گفتن: آیا شما می دونید اجر و پاداش نگهداری پدر و مادر پیر و حفظ آبروشون درزمان پیری چقدره؟ آیا میدونید قرآن پیرامون والدین چه سفارشهای میکنه؟ آیا میدونید امامان(ع) ما چه جوری حرمت پدرو مادرشون را نگه می داشتند؟ آیا آدم نباید خجالت بکشه که ... پرسشگر که دیگه طاقتش تموم شده میگه حاج آقا فکر کنم سوء تفاهم شده، بنده هم بخاطر ثواب بالای توجه به مادر پیرم، به دیگر برادرا و خواهرانم میگم؛ بگذارید مادر بیشتر پیش من باشه، چه ایرادی داره یک هفته بشه دو هفته!!! ✳️اوه چه حالی شده این کارشناس، حالا هی باید بگه ببخشید بازهم میگم ببخشید... و با سر بزیری مکالمه را به پایان برسونه. ❇️آی آی که چقدر گفتیم عجله کار شیطونه، اما خودمون هم شدیم شیطون و بلا. هر که در کارها شتاب کند خانه عقل را خراب کند چون نهال شتاب بنشانی بردهد میوه پشیمانی 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع:شکستن نماز مستحبی سوال: آیا واجب است هنگام نماز مستحبی وقتی پدر یا مادر صدایمان زدند نماز را بشکنیم ؟ پاسخ(مقام معظم رهبری): اگر جواب ندادن موجب ایذای آنها نگردد واجب نیست. پی نوشت: سایت هدانا(http://hadana.ir/) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع: خواندن سهوی نماز عشاء قبل از مغرب پرسش : اگر شخصی سهوا نماز عشاء را در وقت مشترک قبل از نماز مغرب بخواند،وظیفه ی او چیست؟ پاسخ : اگر کسى در این وقت اشتباهاً نماز عشا را قبل از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز متوجّه شود، نمازش صحیح است و باید نماز مغرب را بعداً به جا آورد. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع معظم مسأله ۷۳۸ آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔶 بیانیه آیت الله تبریزیان پس از سوزاندن کتاب هاریسون

🔹بسم الله الرحمن الرحیم

🔻علل سوزاندن این کتاب

1️⃣ حرکت متقابل 
خود اروپاییان با سوزاندن کتاب قانون بوعلی سینا، طب گیاهی (اعم از سنتی و اسلامی) در دنیا را کنار زدند، وطب شیمیایی را حاکم کردند، و از این طریق بر دنیا مسلط شدند، و این عكس العمل طبیعی است که ما متقابلا کتاب آنها را سوزانديم که بالأخره بدانند هر کاری جوابی دارد .

2️⃣ سلب استقلال ملتها 
ما معتقدیم که آنها بوسيله این کتاب ومطالب آن در دنیا به خصوص کشورهای اسلامی نفوذ کردند، این كتاب یک کتاب صرفا علمی نیست بلكه ابزار نفوذيست که در پشت نام مقدس علم پنهان شده است، از این طریق مسأله طب و بهداشت و سلامتی مردم را به دست گرفته و اهداف تجاری و سياسى خود را اجرا می کنند .
نوعا داروهای این کتاب به سفارش و هزینه شرکتهای داروسازی (که درآمد برخی از اين شركتها مانند شركت جانسون از درآمد نفت ایران بیشتر است) معرفی می شود .
👈این کتاب استقلال ملتها را مصادره کرده، كه توطئه در پشت این کتابها و حرکتها خوابیده است، و هر وقت بخواهند در هر جا یک بیماری ایجاد می کنند و از آن طریق دارو و واکسن می فروشند، نظیر مسأله کرونا در چین پر جمعیت .

3️⃣ حرکت نمادین سوزاندن برای رساندن یک مطلب 
حضرت آقا فرمودند: اگر آنان برجام را پاره کردند ما آن را آتش می زنیم، پس این یک حرکت نمادین است برای گفتن یک مطلب نظیر سوزاندن پرچم آمریکا ورژیم صهیونیستی که در واقع نماد مبارزه با سلطه گری و استکبار و سیاستهای استعماری این رژیم هاست، و گرنه با مردم آن کشورها مانند مردم آمریکا مشکلی نداریم .
👈ما با علم مخالف نیستیم، و ما اهل علمیم، بلکه با سلطه بر کشورهای جهان به اسم علم یا هر اسمی دیگر مخالفیم، ما از این کتاب و امثال این کتاب جز بیمار کردن مردم و افزایش روز به روز آمار بیماریها چیزی ندیدیم .

4️⃣ پاسخ نرم افزاری به استکبار
این جریانات اخیر استکبار جهانی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و اتفاقات دیگر نیاز به پاسخ دندان شکن داشت، سپاه مقتدر بوسیله موشک جواب سخت افزاری به اقدام آنها را داد، این آتش زدن کتاب هاریسون یک جواب نرم افزاری بود که به اعتقاد ما اثرش کمتر از موشک نخواهد بود که یک حرکت آتش به اختیار است .

5️⃣ الهام از کلام امام خمینی (ره)
امام خمینی (ره) فرمودند که این طب مدرن یک طب استعماری است که به خاطر منافع آن، علوم شرق را کنار زدند در حالی که قبلا مردم با همین داروهای گیاهی درمان می کردند وآن معالجات یک معالجات اساسی بود، ولی با توطئه غرب آن درمانها و آن روشهاى درمانی را کنار زدند، و به جای آن طب شیمایی را آوردند
قبل از آن از امام صادق (ع) الهام گرفتیم که به تمام طب های جهان نه میگویند، و از پیامبر (ص) که به بهترین طبیب زمانش گفت که  من به دانش شما نیاز ندارم .

6️⃣ ما با پزشکان هیچ مشکلی نداریم
احساس میکنیم که نزدیکترین قشر جامعه به ما همین پزشکانند، حرف همدیگر را می فهمیم، ما میخواهیم این پزشکان خودشان باشند، مستقل باشند و مبدع باشند ، و وابسته به غرب و شرق نباشند، چشم بسته آنچه را به آنها می آموزند قبول نکنند، در مورد مطالب طب اسلامی تحقیق کنند و این برای آنها خیر و برکت خواهد داشت، و می توانند خودشان دارو عرضه کنند تا این هزینه دارو به جیب صهیونیست و مستکبرین نرود ، و ما بارها اعلام آمادگی کردیم که کلاس برای پزشکان برگزار کنیم، واستثناءا به پزشکان عرض میکنم که اگر شرکت کنند ترکیبات اصلی داروها را فقط به پزشکان خواهم گفت .

💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
 •┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
با سلام- قرار دادن بیانیه ی فوق در راستای ایجاد فضای علمی و تقویت مساله ی محوری «تضارب آراء » است و غرض دیگری در بین نیست. اللهم عجل لولیک الفرج
✴️ پرسش ارتباط آتش زدن کتبی که موردقبول ما نیست با منطق اسلام در آزادی و تضارب اندیشه‌ها چیست؟ 🍁🍁🍁 ✅ پاسخ در طول ادوار مختلف تاریخی شاید کمتر کسی پیدا شود که با شعارهای زیبایی همچون «زنده‌باد مخالف»،یا «آزادی بیان حق همه است» مخالف باشد. اما وقتی صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم و رفتار جریانات متعدد فکری را بررسی می‌کنیم به اتفاقات جالبی برمی‌خوریم که طرفداران آن جریانات در مواجهه با مخالفین خود داشته‌اند و آنجاست که عیار پایبندی به شعارهای فوق مشخص می‌شود.در این رفتارشناسی گاهی دیده می‌شود که حرف مخالف شنیده می‌شود،گاه تیغ بر روی او کشیده شده،گاهی با روش تکفیر و تهدید با او برخورد شده و گاهی نیز افکار و به‌طور مشخص،کتاب‌های او در آتش غیض آن‌ها سوخته و به باد داده‌شده است. سؤال اساسی این است که منطق اسلام در این عرصه‌ها چیست؟ برای فهم این مسئله به سراغ نظرات اسلام‌شناس معاصر،متفکر شهید استاد مطهری می‌رویم. وی در این زمینه می‌گوید: در اوایل قرن دوم هجری كه آن‌همه شورونشاط اسلام برقرار بود و بازار اسلام داغ و پررونق بود، یک‌مرتبه آن‌همه علوم خارجی‌ها را از ایرانی و رومی و هندی و یونانی و هر جا كه دسترسی داشتند ترجمه كردند و وارد دنیای اسلام نمودند. علت این كار چه بود و چطور دنیای اسلام عکس‌العمل مخالف نشان نداد؟ علتش این بود كه تعلیمات اسلام زمینه را آماده كرده بود كه اگر در اقصی بلاد چین هم كتابی را پیدا می‌کردند، مانع نمی‌دیدند كه ترجمه‌اش كنند. مثلاً عبدالله مقفّع كه منطق ارسطو را ترجمه كرد، در زمان امام صادق علیه‌السلام بود. از قبل از زمان امام صادق علیه‌السلام بلكه از زمان بنی امیّه این كارها شروع‌شده بود، ولی در زمان امام صادق علیه‌السلام اوج گرفت. در زمان هارون و مأمون و در عصر ائمه با چه شدتی علوم اوایل ترجمه شد. ما در میان احادیث و اخبار ائمه خودمان- كه این‌همه با چشم نقد به خلفا نگاه می‌کردند و انحرافات آن‌ها را مكرر بازگو می‌نمودند، و خلفا كه این‌همه ملعون و مطرود شده‌اند براثر این بوده كه ائمه این‌همه ملعونشان گفته‌اند و شناختشان را درباره آن‌ها چنین بیان داشته‌اند- در یك حدیث نمی‌بینیم كه این كار خلفا به‌عنوان یك بدعت تلقی شده باشد و بگویند كه یكی از چیزهایی كه این‌ها كار را خراب كردند این بود كه علوم ملت‌های كافر را از یونان و روم و هند و ایران ترجمه كردند و وارد دنیای اسلام نمودند و حال‌آنکه این در میان عوام بهترین وسیله بود برای كوبیدن آن‌ها، ولی ما حتی در یك حدیث ندیده‌ایم كه این كار خلفا به‌عنوان یك بدعت و یك امر ضد اسلام تلقی شده باشد. حدیثی است كه روایات ما از حضرت مسیح نقل می‌کنند كه ایشان فرمود: كونوا نُقّادَ الْكَلامِ یعنی آن طور كه صرّاف سكّه را نقد می‌کند، خوب و بدش را تشخیص می‌دهد و خوبش را می‌گیرد، شما هم راجع به نکته‌ها و سخن‌ها چنین باشید. هرچه دیگران دارند می‌گیریم، خودمان فكر و عقل داریم، از خود نمی‌ترسیم و بیم نداریم، روی این‌ها فكر می‌کنیم، خوب‌هایش را می‌گیریم و بدهایش را طرد می‌کنیم. (1) بنابراین اسلام طرفدار آزادی اندیشه و آزادی بیان و عدم تعرض و دشنام و فحاشی به عقاید دیگران است و لذا طرفداران خود را به تحمل نظر مخالف دعوت نموده و در آیه اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ اَلَّذِینَ هَداهُمُ اَللّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا اَلْأَلْبابِ، (2) از نشانه‌های هدایت یافتگان و صاحبان تفکر ناب به این اصل اشاره نموده که آنان برای شنیدن گوشی شنوا دارند لکن انسان‌هایی نقاد هستند و در میان شنیدنی‌هایشان،گلچین می‌کنند. بنابراین صحبتی از بی‌ادبی و بی‌احترامی به مخالف دیده نمی‌شود و انصافاً همین سیره در بین امامان معصوم و تربیت‌یافتگانشان به‌وضوح دیده می‌شود. نتیجه آنکه هیچ شکی در این نیست که آتش زدن یک کتاب مرجع در علم طب،اصلاً صورت موجهی ندارد و به‌واقع،اگر با مطالب آن‌هم مخالفتی وجود دارد راه مخالفت کردن،نقد عالمانه است نه آتش زدن. اما از این نکات نیز نباید غافل شد که: 1. جامعه علم پزشکی نوین باید به طب قدیم که جزء آثار و مواریث علمی گذشتگان در ایران است احترام بگذارد به این صورت که اجازه اظهارنظر علمی به متخصصین و استخوان خورد کرده‌های این علم نیز بدهند تا در کرسی‌های آزاداندیشی و سمینارهای تخصصی به ارائه نظریات علمی خود بپردازند. اگر این فضای باز علمی که کلید آن امروزه در دست صاحبان طب نوین است ایجاد شود هم به رشد علم پزشکی و بالتبع به‌سلامت مردم کمک خواهد شد و هم سوءاستفاده‌چیانی با نام طب سنتی و امثال‌ذلک به سلامت جامعه و وجهه پزشکی آسیب نخواهند رساند و هم اتفاقاتی مانند آتش زدن یک کتاب مرجع علمی به وقوع نخواهد پیوست.
2. همگان به‌ویژه رسانه‌ها باید متوجه باشند که در هر صنفی ممکن است افرادی خطایی انجام دهند که این موضوع نباید به صورتی به جامعه منعکس شود که آن صنف خاص زیر سؤال برود. پی‌نوشت: 1. مجموعه آثار شهید مطهری، ج22، ص862 2. زمر؛ 18 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀 @javadheidari110
💠 پرسش: آیا دوست داشتن اهل البیت علیهم السلام کافیست؟ ✍️از جمله اموری که از زمان خلقت حضرت آدم تا به امروز توانسته است انسان را همچنان متعبد نگاه دارد پذیرش ولایت الهی بر روی زمین است و این ولایت در زمانهای متعدد مصادیق متفاوتی داشته است. اگر بخواهیم در مسیر سعادت ثابت قدم باشیم باید به اساس اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر امر ولایت توجه نماییم.گاهی احساس می شود درک و شناخت دشمنان نسبت به پایه و اساس بودن ولایت در امر دینداری، بیشتر از دوستان است لذا برنامه ریزی آنها در جهت تخریب امر ولایت با اشکال و انحاء مختلف بسیار مشهود است. نکته مهم و قابل توجه این است که امتدادپذیرش پیامبری وجود مقدس پیغمبر اسلام، پذیرش وجود مقدس اهل البیت علیهم السلام است.لازم است دقت کنیم که حب به اهل البیت بسیار ممدوح و راهگشاست اما حب به ولایت اهل البیت علیهم السلام اساس کار است و باید بین حب شخص و حب ولایت شخص تفاوت قائل شویم. همه ما به نوعی عاشق ائمه معصومین علیهم السلام هستیم و محبت آن ذوات نورانی را در قلب خویش می پرورانیم.اما ملاک اصلی در تشخیص محب حقیقی و محب ظاهری، پذیرش ولایت است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: لِكُلِّ شَىْء اساسٌ و اساسُ الاسلامِ حُبُّنا اهلَ البيتِ. و هر چیزی را اساس و پایه ای است و پایه اسلام محبت ما اهل بیت است محبت اهل البیت علیهم السلام مصادیق گوناگونی دارد. شادی در ایام ولادت و عزاداری در ایام شهادتشان، متوسل شدن به آنها برای رفع مشکلات، رفتن به زیارت و تبعیت از دستورات آنها و سلام و صلوات فرستادن روزانه بر روح مطهر آن بزرگواران می تواند در تقویت این محبت تاثیرگذار باشد. تقویت محبت اهل البیت پایه و اساس اسلام است پس اگر بخواهیم دینداری خویش را تثبیت کنیم باید حضور اهل البیت را در متن زندگی خود پررنگ نماییم.پابرجا ماندن هر ساختمانی منوط به محکم بودن پایه های آن است و پایه و اساس اسلام حب به اهل البیت است بنابراین بدون وجود این محبت ساختمان دینداری از پایه ای محکم برخوردار نخواهد بود و دیر یا زود فرو می ریزد. پی نوشت: اصول کافی ج: 3 ص: 77 روایت2 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هرآنچه باید بدانیم.. ــــــــــــــــ 🚩 پاسخ شبهات فضای مجازی👇 🔵کانال الحقائق https://eitaa.com/Alhaqayeq
🏴 ام البنین و غیبت او در کربلا🏴 🔴 چرا حضرت ام البنین در کربلا غائب بودند؟ ✍️ پاسخ: همراه امام حسین (ع)بودن در سفر کربلا، بستگی به چند امر دارد: 1 - توان جسمی و روحی: بدیهی است که طی سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر نیاز به توانایی دارد. نمی دانیم که ام البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده است. 2 - رضایت و تمایل خود فرد: روشن است که اگر امام حسین (ع) مصلحت می دانست، قطعا وی همراه امام به کربلا می آمد . 3 - موافقت و مصلحت دانستن امام حسین (ع) : چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشت ،ممکن است حضرت صلاح ندانسته که در این سفر همراهش باشد یا از نظر جسمی توانی نداشته است. اما حضور زینب (س) که قطعا با صلاحدید امام بوده، برای پیام رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بود. اگر حضرت نبود،قیام امام حسین (ع) کامل نمی شد. رباب چون همسر امام بود و حضرت مصلحت می دانست او را همراه خود ببرد، فرزند شش ماهه به این جهت برده شد که رباب مادرش همراه امام حسین (ع)بود .البته شاید حکمت های دیگری نیز باشد. نتیجه اینکه: همراهی زنان با امام واجب نبود. کسانی که رفته اند،جزء همسران شهدا کربلا بوده یا مانند حضرت زینب با دلایل خاصی رفته اند. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110