eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
381 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ این دعای منقول از امیرالمومنین(ع) را در هنگام #شیوع_بیماری‌ها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز #صبح بخوانید! 〰️〰️〰️〰️〰️🔅🔅 ✅ از مرحوم آیة الله آقای حاج سیّد احمد خوانساری نقل شده است که: در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛ #مگر خانه هایی که در #هر_روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح میخواندند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد! 🔴نکات پزشکی و بهداشتی را جدی بگیریم و از عوامل معنوی غافل نشویم. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
موضوع: استماع تک خوانی خانم ها سوال: حکم شنیدن تک خوانی خانم ها برای آقایان چیست؟ آیت الله خامنه ای: اگر موجب ريبه و فساد است جايز نيست. آیت الله سیستانی: اگر موجب لذت شهوانی نباشد و خوف ابتلا به گناه نباشد اشکال ندارد. آیت الله مکارم شیرازی: جايز نيست. پی نوشت: سایت جامعه الزهرا (سلام الله علیها)- http://www.pasokhbesoalat.ir/- 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
بسم الله الرحمن الرحیم در منابع روایی ما، احادیثی در خصوص سیل و باران و ارتباط آن با ظهور حضرت ولی عصر(عج) وجود دارد. برای رعایت اختصار به یک نمونه اشاره می شود که این روزها توسط برخی جریانات و افراد بیشتر مورد توجه قرار گرفته و می گیرد: مرحوم شیخ مفید (ره) در کتاب "الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد" بدون ذکر هیچ گونه سندی چنین می نویسند: «رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ مُطِرَ النَّاسُ جُمَادَى الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب»؛ «عبدالکریم خثعمی گفت: به امام صادق عرض کردم: قائم عج چند سال حکومت خواهد کرد؟ امام (ع) فرمود : «هفت سال (حکومت می کند ولی) روزها و شبها برای او طولانی خواهد شد به گونه ای که یک سال از سالهای (حکومتِ) او با 10 سال از سالهای شما برابری خواهد کرد بنابراین مدت حکمرانیِ او برابر با هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود و هنگامی که قیام او فرا برسد در ماه جمادی الآخرة و 10 روز از ماه رجب، آنچنان بارانی بر مردم خواهد بارید که مانندش را ندیده باشند و خداوند با آن باران، گوشتهای مومنان و بدنهای آنان در قبرهایشان را خواهد رویاند. گویی من به آنان می نگرم که (از گور برخاسته اند و ) از سمتِ جُهَینه می آیند در حالی که خاک را از موهای خود می تِکانَند ». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 381) بیان چند نکته: نکته ی اول: همان طور که مشاهده می فرمایید، این حدیث و البته غالب احادیث مربوط به سیل در آستانه ی ظهور، از جهت سندی دارای اشکال و ارسال هستند و قابل اعتماد نمی باشند. نکته ی دوم: با در نظر گرفتن مجموع این روایات، فارغ از بحث سندی، در محتوای این روایات اشاره به چهل روز بارندگی آن هم در کل ماه جمادی الثانی و ده روز از ماه رجب می شود، که این اتفاق تا کنون پیش نیامده و لذا نمی توان اتفاقات اخیر را با این روایات منطبق دانست. نکته ی سوم: درصورتی که این اتفاق افتد، این سوال مطرح می شود که آیا همان سال، سال ظهور است یا خیر؟ پاسخ: نمی توان به صورت قطعی و بدون لحاظ علائم و شرائط دیگر، تطبیق صورت گیرد. چرا که اولا اصل سیل، باد و باران پس از یک دوره طولانی خشکسالی، مسبوق به سابقه است و در گذشته هم در کشور های مختلف و هم در ایران اتفاق افتاده و در آینده هم اتفاق می افتد. ثانیا امکان بداء از مسلماتی است که مانع تطبیق قطعی در حوزه ی احادیث مهدویت می باشد. نکته ی چهارم: برای ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، شرائطی نیاز است که از مهم ترین آن ها، آمادگی اکثریت جامعه جهانی جهت فداکاری برای ظهور و تجلی عدالت است. نکته ی پنجم: وظیفه ما به عنوان منتظران ظهور؛ رفتن به دنبال علائم و شرایط نیست بلکه وظیفه، آمادگی همه جانبه ی فردی و عمومی برای ظهور حضرت و زمینه سازی برای آن منجی عالم بشریت است. در پایان از خداند می خواهیم، این اتفاقات و وقایع مشابه، از اموری باشند که ذهن های عدالت خواهان عالم را متوجه وظائف خود در قبال، ذخیره ی الهی و خاتم الاوصیاء گرداند تا گامی در جهت آماده سازی جامعه ی جهانی برای ظهورامام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، برداشته شود. نتیجه اینکه: روایاتی که سیل و بارندگی را بعد از گذشتن یک دوره ی طولانی خشکسالی؛ از علائم ظهور معرفی می کنند، دارای ضعف در سند می باشند و با در نظر گرفتن محتوای آنان، قابل تطبیق با سیل و بارنگی های اخیر در کشور عزیزمان نیستند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💢کرامات قبر بخاری از نظر علمای اهلسنت: ✍️چون بخاری را دفن کردند خاک قبر وی بوی مشک می داد و اهلسنت به زیارت وی می آمدند و ازخاک قبر وی به عنوان تبرک برداشته و استفاده میکردند تا جای که محل قبر وی دچار فرورفتگی شده و به همین دلیل بر قبر وی ضریح ساخته شد و مردم اهلسنت گرو و غبار ضریح قبر بخاری را به عنوان تبرک استفاده می کردند 🤔فقط یک سوال از علمای اهلسنت به مانند مرادزهی مصحح این کتاب دارم: ⁉️چرا وقتی اسم بخاری را برداریم و بگذاریم امام حسین(ع) شیعه می شود مشرک و بدعت گذار، اما به بخاری و حضرات شما که میرسد می شود کرامات اولیاء @javadheidari110
💠پرسش: چرا به امام پنجم شیعیان، باقر می‌گویند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: امام صادق علیه‌السلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهل‌بیتم که هم‌اسم و هم‌شکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1) پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است. نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعه‌دهنده» معنا شده است. راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیه‌السلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانش‌ها «باقر» ناميدهاند»(2) پینوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469 2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
audio_2020-02-25_19-52-44.ogg
1.28M
: يه عمري ميگفتن حرم حضرت معصومه و امامزاده ها شفا ميدن ولي الان بخاطر جلوگيري از بيمار شدن مردم اونها رو مي بندن! ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
حکم_شرعی موضوع: حكم گرفتن روزه مستحبي با داشتن روزه قضا کسی که برای به جا آوردن روزه میتی اجیر شده ، اگر روزه مستحبّی بگیرد اشکال ندارد . ولی کسی که روزه قضا یا روزه واجب دیگری دارد ، نمی تواند روزه مستحبی بگیرد، و چنانچه فراموش کند و روزه مستحب بگیرد، در صورتی که پیش از ظهر یادش بیاید، روزه مستحبی او به هم می خورد و می تواند نیت خود را به روزه واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر ملتفت شود، روزه او باطل است و اگر بعد از مغرب یادش بیاید، روزه اش صحیح است گر چه بی اشکال نیست. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع ، مسأله ۱۵۶۳ 🌐@javadheidari110
💠 نماز صحیح و نماز مقبول ❇️یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد. امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مى‌شوند. ایشان می فرمایند: يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1) 🔵شرایط قبولی نماز: 1.درک عظمت خداوند. هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است. 2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد. 3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند 4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا) 5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان) 6.پوشاندن برهنگان 7. مهربانی با افراد مصیبت دیده 8.پناه دادن غریب 🔵آثار نماز مقبول: طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود. نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً) علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد. همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مى‌كند. آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند: چنین بنده‌اى هم‌چون گل‌ها و ميوه‌هاى بهشتى كه هيچ‌گاه پژمرده و پوسيده نمى‌گردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آن‌چنان با آموزه‌هاى دينى خو گرفته است كه هيچ‌گاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2) پی نوشت ها: . 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286 2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق،مصباح یزدی،ص287 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢 فوری !!!! باسلام و تبریک حلول ماه رجب 🌎متاسفانه عده ای شیاد و کلاهبردار به اتفاق چند خانم مجهز به ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمانهای مسکونی مراجعه میکنند و بشکل غافلگیرانه با مواد بیهوشی ساکنین را بیهوش و اقلام ارزنده را به سرقت میبرند لذا انتظار می رود: ۱.جهت پیشگیری و توجه و هوشیاری اطرافیان این موضوع را به آشنایان خود اطلاع دهید ۲.چنانچه موردی مشاهده شد سریعا به ۱۱۰ اطلاع دهید.
❇️ با استغفار باطن خود را شستشو دهیم حضرت‌آیت‌الله جوادی‌آملی در یکی از جلسات درس اخلاق:🔻 ◻️ #ماه_رجب، ماه استغفار است. وجود مبارک پیغمبر(ص) فرمودند: خودتان را با استغفار معطّر کنید. بوی بد گناه شما را رسوا نکند یک وقت می‌بیند انسان کاری می‌کند، حرفی می‌زند، جایی می‌رود، چیزی می‌نویسد یا چیزی امضا می‌کند که آبرویش ریخته است لذا فرمود: «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّکم روائح الذنوب» ◻️ ماه رجب، ماه درخواست #ظرفیت است، درست است که بعضی از کارهای بدی که کردیم از ما ظرفیت را گرفته است ولی ظرفیت‌ده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفیت طلب کنید، استحقاق طلب کنید، لیاقت طلب کنید و بعد از خداوند مسئلت کنید که به این ظرفیت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🥀 🍂ما سامرا نرفتہ گداے تو مےشويم اے مهربان امام فداےتو مےشويم 🍂هادےِ خلق،ڪورے چشمان گمرهان پروانگان شمع عزاے تو مےشويم 🕯شهادت امام هادی (ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد🕯 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
پرسش: شنیده‌ام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید. ✍ پاسخ: 🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمه‌الله علیه با ذکر سندی که قابل‌اعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات به‌صورت مرسل و بدون ذکر سند بیان‌شده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابل‌اعتمادی ندارد. 🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد به‌قاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آن‌ها نمی‌شود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهل‌بیت علیهم‌السلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آن‌ها را بلامانع می‌دانند. 🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب به‌قصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را به‌قصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود. 🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2) پی‌نوشت: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123 2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 شکرگزاری ✍️در قسمتی از روایت امام صادق علیه السلام خطاب به جندب آمده است: ......وَ الْوَاجِبُ عَلَى مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ الْهُدَى- وَ أَکْرَمَهُ بِالْإِیمَانِ وَ أَلْهَمَهُ رُشْدَهُ- وَ رَکَّبَ فِیهِ عَقْلًا یَتَعَرَّفُ بِهِ نِعَمَهُ- وَ آتَاهُ عِلْماً وَ حُکْماً یُدَبِّرُ بِهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ - أَنْ یُوجِبَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ یَشْکُرَ اللَّهَ وَ لَا یَکْفُرَهُ- برکسى که خداوند او را هدایت بخشیده و به ایمان گرامى داشته و ارشادش کرده و به او بینشى عطا کرده که نعمتهاى پروردگار را درمى‏یابد و علم و حکمتى بخشیده که تدبیر امر دنیا و آخرت خود را مینماید لازم است سپاسگزارى نماید و کفران این نعمتها را ننماید. در این بخش از روایت امام صادق علیه السلام به صفت شکرگزاری که یک ویژگی مهم اخلاقی است اشاره نموده اند. انسانی که خود را در دایره نعمات الهی غرق می بیند و هرجا سر بچرخاند می تواند نعمات مادی و معنوی خداوند را مشاهده کند باید نسبت به این همه نعمت شاکر باشد.و ویژگی حق شناسی و شکرگزاری را در وجود خویش تقویت نماید. در ادامه روایت راه رسیدن به این صفت، بیان گردیده است. لِلْقَدِیمِ الَّذِی تَفَرَّدَ لَهُ بِحُسْنِ النَّظَرِ وَ لِلْحَدِیثِ الَّذِی أَنْعَمَ عَلَیْهِ بَعْدَ إِذْ أَنْشَأَهُ مَخْلُوقاً- وَ لِلْجَزِیلِ الَّذِی وَعْدَهُ واسطه لطفى که از پیش بتو داشته و نعمت و عنایتى که جدیدا بتو ارزانى نموده و بوجودت آورده و آن گران الطافى که بتو وعده عنایت داده.(1) برای تقویت ویژگی شکرگزاری، تفکر در نعمات الهی بهترین راهکار است.در این روایت توجه انسان به سه دسته از نعمات جلب شده است. اول ، نعماتی که مربوط به قبل از تولد انسان است(للقدیم) . دوم نعمتهایی که در زمان حیات انسان شامل حالش می شود(للحدیث) و سوم نعمتهایی که انسان در آخرت از آنها بهره می برد(للجزیل). تمرین نمودن این امر، که هر روز زمان مشخصی را ولو محدود به فکر کردن و یادآوری و بر زبان آوردن نعمتهای الهی اختصاص دهیم می تواند در تقویت ویژگی شکرگزاری موثر باشد. پی نوشت: 1.تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 301 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
کیفیت نماز مخصوص امشب ( #لیلةالرغائب ) 🚩 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 🆔 @shobhe_shenasi
سوال: حکم الکل سفید چیست؟ آیت الله خامنه ای :اگر يقين نداشته باشيد كه در اصل مست كننده و مايع است محكوم به طهارت مي‌باشد و در صورتي که جزء مشروبات مست کننده به حساب آيد بنابر احتياط نجس است ولي در هر صورت خوردن آن حرام است آیت الله سیستانی: . پاك است. آیت الله مکارم شیرازی: پاك است. آیت الله شبیری زنجانی: باسمه تعالي. اگر مست كننده باشد نجس است و در صورت شك، از نظر نجاست اجتناب لازم نيست. والله العالم آیت الله صافی گلپایگانی: اگر علم به اينكه از مسكر مايع ساخته شده، نداشته باشيد اشكال ندارد. آیت الله وحید خراسانی: در صورتی که از چوب یا چیز دیگری غیر از شراب و نبیذ و فقاع ساخته شده باشد، پاک است. پی نوشت: سایت جامعه الزهرا(سلام الله علیها)- http://www.pasokhbesoalat.ir/ آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اسلام و سکولاریسم! نظر اسلام در مورد جدایی دین از سیاست چیست؟ با در نظر گرفتن چند نکته، متوجه می‌شویم که، اندیشه ی جدایی دین از سیاست باروح اسلام عزیز ناسازگار است. نکته اول: جامع و کامل بودن قوانین اسلامی: با تدبر در قوانین اسلامی و آیات قرآن کریم، روشن می‌شود که اسلام همان‌گونه که مردم را به عبادت دعوت نموده؛ دستوراتی در مورد مسائل حکومتی،سیاسی، اجتماعی و امور مربوط به اداره جامعه، دارد. نکته دوم: سیره پیامبر نور و رحمت: پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه، ضمن تشکیل حکومت، مسئولیت اجرایی و قضایی آن را بر عهده داشت. نکته سوم: اهداف سیاسی پیامبران: در نگاه قرآن، پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی، از اهداف نبوت هست. قرآن کریم می‌فرماید:« لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ‏ النَّاسُ بِالْقِسْط…»؛ «ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آن‌ها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند». (1) نتیجه اینکه: اسلام دین سیاست است و به تعبیر امام روح‌الله (ره) :«هر که را گمان بر او برود که دین از سیاست جدا است ، نه دین را شناخته و نه سیاست را». (2) پی‌نوشت ها: 1. حدید/25 2.صحیفه نور ، ج 1 ، ص 6. ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش ایزوله کردن منازل خود برای پیش‌گیری از کرونا را می‌توانید در این ویدئو ببینید و بیاموزید.👌 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
audio_2019-04-25_19-47-30.ogg
1.03M
❎یا روز های خدا برابر 1000 روز بشر هست (سوره حج ایه 47 و سوره سجده ایه 5) یا سوره برابر 50 هزار روز بشر هست (المعارج ایه 4)؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی 📆جمعه ها ⏰ :19:00 🔻گروه ندای شیعه t.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ t.me/nedayeshiacom @javadheidari110
💠 پرسش: آیا بایدانفاق کردن به دیگران مخفیانه انجام گیرد یا به صورت علنی؟ ✍️هر مکتبی دارای نظامی ارزشی است و آن نظام ارزشی تکلیف مقبولیت یا عدم مقبولیت امور را روشن می سازد.از حیث آموزه های اسلام، نیت انسان در تعیین ارزشمندی عمل موثر است و کمیت عمل نمی تواند ملاکی برای ارزش گذاری باشد چه بسا عملها وکارهای بزرگ و زیادی که با نیت خالص همراه نبوده و چه بسیار اعمال کوچکی که صاحبش با خلوص تمام آن را بجا آورده است. از پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) نقل كرده‌اند كه آن‌حضرت فرمودند: اِنَّما الاَعمالُ بِالنّيات وَ لِكُلِّ امْرِىء ما نَوى؛(1) ارزش كارها به نيّت است و هر كس متناسب با نيّت خود بهره خواهد برد. نکته بعدی اینکه خداوند در قرآن می‌ فرماید: «یُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً»(2) بنابراین انفاق چه در صورت آشکار و چه مخفیانه مورد تأیید اسلام است. البته انفاق و بخشش به دیگران نیز همچون سایر اعمال در خطر ریا و خودنمایی است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: يَا ابْنَ جُنْدَب لا تَتَصَدَّقْ على اَعيُنِ النّاسِ لِيُزَكّوْكَ فَأِنَّكَ اِنْ فَعَلْتَ ذلكَ فَقَدِ اسْتَوْفَيْتَ اَجْرَكَ و لكن اذا أَعطَيْتَ بِيَمينِكَ فَلا تَطَّلِعْ عَليها شِمالَكَ فَاِنَّ الّذى تَتَصَدَّقُ لَهُ سِرّاً يَجْزيكَ عَلانيةً عَلى رُؤوسِ الاَشهادِ فِى الْيوم الّذى لا يَضُرُّكَ اَنْ لا يَطَّلِعَ النّاسُ على صَدَقَتِك جلوى چشم مردم انفاق مكن تا ايشان تو را ستايش كنند؛ اگر چنين كنى، در واقع، اجر خودت را دريافت كرده‌اى (يعنى ديگر اجرى نزد خدا نخواهى داشت)، چنان باش كه وقتى با دست راستت انفاق مى‌كنى دست چپت آگاه نشود. براى صدقه پنهانى (كه عدم اطلاع مردم از آن در دنيا هيچ ضررى به تو نمى‌رساند) بهترين پاداش را در روز قيامت پيش چشم همه خلايق به تو خواهند داد.(2) بنابراین شخص انفاق کننده باید به گونه ای عمل کند که مبادا با انفاق خویش مقابل دیگران در صدد ریا باشد ونباید نسبت به آبروی شخص نیازمند بی تفاوت باشد.اگر انفاق کردن انسان مخفیانه باشد و شخص برای حفظ آبروی نیازمند، در خفاانفاق کند بسیار مطلوب است همچنین اگر شخص می داند که با انفاق مقابل دیگران دچار ریا و خودنمایی می شود باید مخفیانه انفاق کند تا بدین وسیله از حبط عملش جلوگیری نماید، هر چند که انجام كار خير به شكل علنى، البته در صورتى كه انسان بتواند برنفس خود مسلط باشد نیز، بركات و ثواب فراوانى دارد. پی نوشت: 1.بحارالانوار، ج 70، باب 53، روايت 35 2.ابراهیم/31 3.تحف العقول عن آل الرسول ، ج 2، ص 301 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 گناه شناسی ✍️ خداوند در وجود انسان غرایزی قرار داده است که اگر به درستی تعدیل و کنترل نشوند سر از ناکجاآباد درخواهند آورد و انسان را به هلاکت خواهند کشانید. امام على عليه السلام در گفتارى مى فرمايند: خداوند فرشتگان را به عقل اختصاص داد (وآنها تكوينا محكوم به اطاعت عقل هستند) و حيوانات را به شهوت و غضب ، اختصاص داد. (وآنها به طور تكوينى محكوم به ارضاى غرائز حيوانى هستند) اما انسان را با اعطاء همه (عقل و خشم و شهوت ) شرافت بخشيد. پس هرگاه پيروى از عقل كند، مقامش برتر از فرشتگان خواهد شد، زيرا با بودن خشم و شهوت ، اطاعت از عقل نموده است ، و اگر اطاعت از شهوت و غضب كند، از حيوانات ، پست تر است ، زيرا با داشتن عقل پيروى از خشم و شهوت نموده است .(1) آنچه که در جامعه امروز شاهدش هستیم افسار گسیختگی بی حد و مرزیست که به سبب افراط در غرایز دامنگیر جامعه اسلامی ما شده است بنابراین اگر بخواهیم برنامه ای برای اصلاح فرد و خانواده واجتماع داشته باشیم باید این برنامه ها را با محوریت کنترل و تعدیل غرایز دنبال نماییم. پی نوشت: 1.جامع السعاده، ج 1 ص 34 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110