eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال: چرا امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ جمل؛ عایشه را مجازات نکردند؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: عدم مجازات عائشه، دلايل متعددي مي تواند داشته باشد كه به دو دليل اشاره می شود: دليل اول: زن ، حتي اگر مرتد شود ، كشته نمي‌شود؛ چه رسد به این که باغیه باشد. شمس الدين سرخسي ، دانشمند مشهور حنفي مذهب ، در پاسخ به اين سؤال كه چرا اميرمؤمنان علیه السلام، عائشه را نكشتند؛ مي گويد: «ولما قيل لعلي رضي الله عنه يومَ الجملِ ألا تُقسم بيننا ما أفاء الله علينا؟ ... وإذا اُخذتْ المرأةُ من أهلِ البغي فإن كانت تُقُاتِل حَبَسَتْ حتى لا يبقى منهم أحدٌ ولا تُقْتَلْ لأن المرأةَ لا تُقْتَل على رَدَّتِها فكيف تُقْتَلْ إذا كانت باغيةً»؛ «وقتي به علي (ع) در روز جنگ جمل گفته شد كه آيا غنائم را تقسيم نمي كني؟ فرمود: چه كسى از شما عائشه را مي گيرد؟ آن حضرت اين سخن را گفت تا آن ها را متوجه اشتباهشان نمايد، وقتي زني از اهل بغي دستگير شود، اگر جنگيده باشد حبس مي شود تا هيچ يك از اهل بغي باقي نماند؛ ولي كشته نمي شود؛ زيرا زن حتى اگر مرتد شود كشته نمي شود؛ چه رسد كه باغيه باشد». (1) بنابراين طبق نظرسرخسي، عائشه اگر مرتد هم شده بود، كشتن او جايز نبود؛ چه رسد كه او عليه حاكم قيام کند. دليل دوم: پاسخي قرآني: چرا حضرت موسى (ع) ، سامري را نكشت؟ طبق آيات قرآن كريم، سامرى قوم حضرت موسى عليه السلام را در غياب او گمراه كرد و باعث شد كه پيروان موسى به جاى خداوند گوساله پرست شوند و در حقيقت تمام زحمات حضرت موسى و حضرت هارون عليهما السلام را تباه کرد. اما وقتى حضرت موسى از ميعاد برگشتند، به جاى كشتن سامرى به او گفتتند: «قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ « ((موسى) گفت: «برو، كه بهره تو در زندگى دنيا اين است كه (هر كس با تو نزديك شود) بگويى «با من تماس نگير!» و تو ميعادى (از عذاب خدا) دارى، كه هرگز تخلّف نخواهد شد! (اكنون) بنگر به اين معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى! و ببين ما آن را نخست مىسوزانيم؛ سپس ذرّات آن را به دريا مىپاشيم». (2) علی رغم اين كه سامري فتنه عظيمي برپا كرده بود و بايد مجازات مي‌شد؛ اما حضرت موسى عليه السلام او را رها كرد تا در قيامت به عذاب ابدي كه خداوند وعده‌اش را داده بود، گرفتار شود. شايد اميرمؤمنان عليه السلام نيز به همين دليل، از مجازات خودداري كرده است. «وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون»؛ « آنها كه ستم كردند به زودى مىدانند كه بازگشتشان به كجاست». (3) پی نوشت ها: 1. المبسوط، ج 10، ص 27 2. طه/97 3. شعراء/227 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-02_21-58-03.ogg
1.78M
✍ طبق کدوم آیه،جانشین پیامبر باید افضل باشد؟ #جواد_حیدری #امامت_افضلیت_خلافت #قرآن_سنت #عقل_خرد_برهان_منطق 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-03_13-29-51.ogg
724.9K
❎ایا ائمه با خدا یا ملائکه در ارتباط بودند؟ 🎙استاد حیدری ♻️شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند⁉️ ............................................................... ✍ پاسخ: مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟ حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1) قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ.... امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که : ...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب... مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2) 🔺توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم. 🔸شادی روح همه ی اموات صلوات🔸 📚پی نوشت ها : 1⃣ الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231 2⃣همان ، ص :23 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 پرسش: وذی، مذی و ودی چیست و چه حکمی دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: مذْى: آبی که معمولا هنگام بازى كردن یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است. «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند. وذْى: یعنی آبی که گاهی بعد از خارج شدن منی از انسان خارج می شود وذی نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است. ودْى: آبى كه گاه بعد از بول بیرون مى آید و كمى سفید و چسبنده است. ودْى نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است. —---— منبع: توضیح المسائل مراجع – مسئله 73 و 348 🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
💠سوال: ارتباط بین اخلاق و آزادی چیست؟ آیا رعایت اخلاق آزادی انسان را محدود نمی کند؟ ✍️ پاسخ: با توجه به اینکه پایبندی به اخلاق، خواه ناخواه باعث می شود که انسان خود را ملزم به انجام برخی کارها و ترک برخی از امور دیگرکند لذا برخی معتقدند که اخلاق دست و پای انسان را می بندد وآزادی او را محدود می نماید.این طرز تفکر ناشی از این است که این افراد نه معنی اخلاق را به درستی متوجه شده اند و نه مفهوم آزادی را. قطعا انسان برای رسیدن به تکامل نیازمند پرورش استعددهای درونی خویش است و استعدادها پرورش نمی یابند مگر در سایه آزادی. اما آزادی که اسلام ازآن دم می زند به معنی بی قید و بند بودن نیست، بلکه آزادی مورد سفارش اسلام، نوعی آزادی هدایت شده و توام با برنامه ریزیست. از نظر اسلام انسان آزاد است تا با تلاش به پرورش استعدادهای درونی خویش همت گمارد اما آزاد نیست که با تلف کردن نیرو و انرژی خویش به خود و دیگران آسیب برساند. منظور ازآزادی در اسلام آزاد بودن در جهت پرورش استعدادهاست نه آزادی در جهت تخریب آنها. بنابراین اگر مفهوم آزادی و اخلاق به خوبی شناخته شود هرگزاخلاق را مساوی با محدودیت آزادی نخواهیم دانست بلکه می پذیریم که اخلاق، آزادی انسان را جهت دهی می کند. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: ان تقوى الله مفتاح سداد، وذخيرة معاد، وعتق من كل ملكة، ونجاة من كل هلكة تقواى الهى كليد گشايش هر درى است و ذخيره رستاخيز و سبب آزادى از هرگونه بردگى (شيطان) و نجات از هرگونه هلاكت!» (1) رعایت اخلاق در زندگی انسان را از اسارت نفس می رهاند و به او آزادی حقیقی می بخشد. پی نوشت: 1- نهج البلاغه، خطبه 230. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: از نظر آموزه های اسلام پشتوانه اخلاق چیست؟ ✍️ پاسخ: «پشتوانه هايى كه علماى اخلاق براى اخلاق ذكر كرده اند متفاوت است و ریشه در جهان بینی مکاتب اخلاقی دارد. گروهى مسائل اخلاقى را صرفا از اين نظر توصيه مى كنند كه با منافع مادى در ارتباط مستقيم است.بدین معنا که اگر سود و منفعت مادی را در امانتداری ببینند امانتدار می شوند و اگر سود و منفعت مادی را در خیانت پیدا کنند به راحتی خیانت می کنند.برای این گروه سوجویی، پشتوانه اخلاق است بنابراین در نظر آنها اخلاق اصالتی ندارد جز اینکه رعایت آن ابزاری است برای رسیدن به سود بیشتر. برخی از مکاتب نیز تنها عقل را پشتوانه اخلاق معرفی می کنند. ودرک عقل از خوب و بد را، عاملی برای انجام و یا ترک هر فعل می دانند .آنها قایلند همين ادراك عقلى است كه ما را به سمت فضائل اخلاقى برده و از رذائل باز مىدارد. بعضى ديگر ادراك وجدان را پشتوانه اخلاق مى دانند، مى گويند وجدان كه همان عقل عملى است مهمترين سرمايه انسان مىباشد، عقل نظرى را ممكن است فريب داد ولى وجدان چنين نيست و مى تواند رهبر حقيقى بشر باشد. نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه نمود این است که وجدان را گاهی مى توان فريب داد.علاوه بر این، وجدان با تكرار بديها و زشتيها تدريجا به آن خو مى گيرد، و تغيير رنگ مى دهد، و گاه بكلى حساسيت خود را از دست داده يا تبديل به ضد مىشود، همچنین وجدان يا عقل عملى با تمام قداست و اهميتى كه دارد مانند عقل نظرى خطا پذير است; هرگز نمىتوان تنها بر آن تكيه كرد و از همه چيز بىنياز شد، بلكه پشتوانههاى قويترى لازم است كه نه قابل فريب باشد، نه خطا كند، و نه با تكرار اعمال ضد اخلاقى تاثير خود را از دست داده و تغيير شكل دهد. در آموزه های اسلام تنها پشتوانه و انگيزه نيرومند و مؤثر و خالى از خطا و اشتباه و هرگونه كاستى براى مسائل اخلاقى، انگيزه الهى است كه از منبع وحى سرچشمه مىگيرد. در این دیدگاه فضائل اخلاقى به عنوان ابزارى براى نيل به سودجويى و منفعت طلبى محسوب نمىشود واصالت با انگيزههاى معنوى است و ذات پاك خداوند محور اصلى شمرده مىشود، و هر انسانى مىكوشد خود را به آن كمال مطلق نزديك كند، و پرتوى از اسماء و صفات او را در درون جان خود زنده نمايد. با چنین دیدگاهی انسان نه در قيد منافع مادى است، نه اخلاق را براى شخصيت مى خواهد و نه تنها وجدان انگيزه اوست، بلكه انگيزهاى برتر و بالاتر از همه اينها دارد. بنابراین قويترين و عاليترين پشتوانه اخلاق، ايمان به خدا و احساس مسؤوليت در پيشگاه اوست. 1.برگرفته از کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مکارم شیرازی، با کمی تلخیص و تصرف آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
audio_2019-01-06_08-32-32.ogg
528K
🎧 آیا آیه ۵۵ سوره غافر با عصمت پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- منافات دارد؟ 🎤 استاد جواد حیدری #پاسخ_به_سوالات_اعتقادی #عصمت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
باسمه تعالی.pdf
294.8K
#پست_پیشگام #حقوق_زن_در_اسلام #کرامت_انسانیت_تقوا #نقصان_عقل #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-09_00-27-35.ogg
1.03M
#طب_الرضا_علیه_السلام #حبس_البول-(نگه داشتن ادرار) #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: آیا در بهشت می‌توانیم مرتکب گناه شویم؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1) نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیه‌السلام می‌فرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2) نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکان‌پذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمت‌ها و پاداش‌های بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیه‌السلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3) نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمی‌زند. قران کريم در وصف بهشتيان می‌گوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغ‌های بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناه‌آلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4) نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد. قران می‌فرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5) پی‌نوشت‌ها: 1. نحل/31 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84 3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542 4. واقعه/25-26 5. فاطر/35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
شیر دادن مادربزرگ به نوه.docx
23.8K
حرام شدن زن و شوهر با شیر خوردن فرزندشان از مادر زن استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 پرسش : استفاده از پودر ژلاتین که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: آیت الله خامنه ای:حلیت و حرمت ژلاتین دایرمدار موادی است که از آنها تهیه می شود؛ ژلاتین گیاهی حلال است و ژلاتین تهیه شده از استخوان حیوان های حلال گوشت که ذبح شرعی نشده اند حلال است و اما ژلاتین تهیه شده از پوست حیوان حلال گوشت که ذبح شرعی نشده، نجس و حرام است و ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام گوشت حرامند؛ و در هر صورت اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و شما ندانید آنچه می خواهید بخورید از کدام قسم می باشد، محکوم به حلیت است. منبع: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠پرسش: ايا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد: أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد. ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد. ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد. از روایات نیز مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند(1) و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند. (2) با توجه به مطالب مذکور، نمى توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد. پی نوشت: [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [2]. مسعودى، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-12_06-44-26.ogg
1.66M
❎چرا خدا تمام پیامبرانش را در خاور میانه خواست تا ظهور کنند؟ 🎙استاد حیدری ♻️شبهات #اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
ویژگی های ولی فقیه.ogg
12.28M
#ولایت_فقیه #ویژگی_ها_شرائط_معیار_ها #رهبر_امام_جامعه_زعامت_دینی #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه ⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی ⏺خداشناسی ⏺الحاد فقه_احکام اخلاق و مشاوره ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @javadheidari110 ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
💠سوال: رابطه اخلاق و عمل را بیان کنید؟ ✍️ پاسخ: آنچه که از انسان به عنوان رفتار یا عمل سر می زند از صفات و ویژگی های درونی او نشأت می گیرد. به عنوان مثال کسی که حسادت در قلب او ریشه دوانیده در رفتار و عمل نیز حسادت خود را بروز می دهد و یا کسی که روحیه انفاق دروجودش نهادینه شده باشد همواره در رفتارش بخشش مشهود است. رفتارهای ما بازتاب ویژگی های درونی ماست و اعمال ما برگرفته از ریشه های اخلاقی. البته تکرار یک عمل نیز می تواند در تقویت آن رذیلت یا فضیلت اخلاقی موثر باشد چرا که تکرار عمل باعث می شود بعد از مدتی آن عمل به شکل ملکه و عادت درآمده و آن عمل به راحتی از انسان صادر شود. لذا عملکرد انسان می تواند تاثیر مستقیم بر شکل گیری اخلاق و اخلاقیات نیز می تواند تاثیر مستقیم بر عمل انسان داشته باشد. بنابراين، عمل و اخلاق در يكديگر تاثير متقابل دارند و هر كدام مىتواند به نوبه خود سبب پيدايش ديگرى شود. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: از یک طرف می گویید مکتب اخلاقی اسلام ثابت است و نسبیت در اخلاق را رد می کنید و از طرف دیگر دروغ مصلحتی را مورد تایید قرار می دهید. چگونه این تناقضات را حل می کنید؟ ✍️ پاسخ: ازدقت نظر شما سپاسگزاریم نکته مهم این است که بین استثناءاتی که در برخی از احکام دیده میشود با بحث نسبیت تمیز قایل شوید.کسانی که قایل به نسبیت در اخلاق هستند هیچ اصل اخلاقی ثابتی را قبول ندارند بلکه عمل اخلاقی را مساوی با پذیرش عموم مردم می دانند.مثلا می گویند دروغ نه خوب است و نه بد، اگر در جامعه ای مردم دروغ را پسندیدند و درآن جامعه دروغگویی باب شد دروغ برای این جامعه خوب است و اگر در جامعه ای دیگر، مردم دروغ را بد دانستند دروغ برای آن جامعه بد است. اما در آموزه های اسلام اصول وارزش های اخلاقی ثابت است دروغ همواره بد است و راستگویی همیشه خوب.پس فرق آن با نسبیت در این است که ارزش و یا ضد ارزش بودن یک اخلاق در جامعه، نمی تواند معیار مناسبی برای تشخیص فعل اخلاقی باشد. دروغ مصلحتی نیز یک امر استثنایی در برخی شرایط خاص و ویژه است لذا وجود برخی استثنایات انگشت شمار آنهم در شرایط خاص، موجبات از بین رفتن آن قاعده کلی را فراهم نمی آورد. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 سؤال: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: آیت الله خامنه ای: جواب: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشد، استفاده از آن جایز نیست و هزینه مقدار که استفاده کرده اید، ضامن هستید. منبع: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠پرسش: بعضی از نویسندگان، وحی را حاصل نبوغ فکری بشر می‌دانند. آیا این فرضیه درست است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: پیامبران الهی با ارائه‌ی معجزه، صدق ادعای خود را که ارتباط با خداوند باشد به اثبات می‌رسانند و با طرح یک فرضیه که بر پایه‌ی احتمال بنانهاده شده است نقض نمی‌شود. نکته دوم: این مسئله صرفاً یک ادعا بوده و هیچ استدلال عقلی مؤید آن نیست. نکته سوم: قسمتی از مطالبی که وحی بیان می‌کند، خبر دادن از حوادث آینده هست که هیچ خطایی در آن دیده نمی‌شود این در حالی است که نوابغ در هر رتبه‌ای از نبوغ هم که باشند بااحتیاط و تردید از حوادث آینده خبر می‌دهند و مصون از خطا نیستند. نکته چهارم: حاملان وحی و مدعیان نبوت، به تصدیق نقل متواتر تاریخی، بندگانی صالح و صادق بوده‌اند و بااین‌وجود تمام تعالیم خود را به پروردگار عالم نسبت می‌داده و برای خود هیچ ادعایی نداشته‌اند. نتیجه اینکه: فرضیه‌ی نبوغ نمی‌تواند ارتباط پیامبران از طریق وحی را با خداوند نقض و رد کند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده اين چه دينيه آخه؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نه‌تنها باعث ارتداد نمی‌شود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1) نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است. نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیق‌تر آن موضع‌گیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه می‌شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، به‌صرف تغییر عقیده، محکوم‌به اعدام نمی‌شود. نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئه‌ای است که نمونه‌ی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عده‌ای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلی‌الله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2) نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد. پی‌نوشت‌ها: 1. زمر/17 و 18 2. آل‌عمران/72 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
💠 پرسش: آیا هدیه اگراز مخارج سال زیاد بیاید خمس آن باید پرداخت شود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ آِیات عظام امام خمینی،خامنه ای،نوری همدانی،مظاهری: واجب نيست خمس آن را بدهد، اگر چه احتياط مستحب است، خمس آن را بدهد. آیات عظام اراكي، خوئي، گلپايگاني،سيستاني، صافی،سبحانی: واجب است خمس آن را بدهد آیات عظام مکارم شیرازی،بهجت،فاضل لنکرانی: احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد. آیات الله وحید خراسانی: در صورتی که آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنابهی نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید خمس آن را باید بدهد. آیت الله شبیری زنجانی: اگر مالی که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد بلکه بنابراحتیاط اگر مال ارزشمندی هم نباشد خمس آن را بدهد. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع تقلید مسأله1753 🍀🍀 🍀🍀🍀@javadheidari110 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠پرسش: لیبرال به چه معناست و لیبرالیسم چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: لیبرال از liber به معنای آزادی است. لیبرالیسم به معنای اصالت آزادی هست. این مکتب از قرن هفدهم به وجود آمد و اولین نظریه‌پرداز آن جان لاک انگلیسی بوده است. لیبرالیسم دارای مراحلی بوده که اولین دوره آن، آزادی از اخلاقیات و دین بوده است. لیبرال‌ها معتقدند: انسان نباید در قید ارزش‌های اخلاقی و دینی باشد و در انجام گناهان، فحشاء و فساد آزاد است. این دیدگاه جزء اولین افکار و بینش‌ها در فروپاشی اخلاق و دین در جامعه و گسترش فساد بوده که آثار مخرب آن در عصر ما فروپاشی خانواده، گسترش تجاوز به حقوق دیگران، آزادی جنسی، قانونی شدن هم‌جنس‌بازی و...بوده است. در اواخر نیمه دو قرن هفدهم آدام اسمیت بحث آزادی اقتصاد را مطرح کرد به این معنی که نباید دولت جلوی گسترش ثروت سرمایه‌دارها را بگیرد و از اقشار آسیب‌پذیر و فقیر دفاع کند. این امر موجب گسترش بانک‌های ربوی و چپاول اموال فقراء به نفع ثروتمندان شد. این دیدگاه از سرمایه‌دارها و صاحبان کارخانه و شرکت‌ها حمایت می‌کرد، که ثمره آن به وجود آمدن نظام سرمایه‌داری بود که در اثر ما و در حال حاضر موجب اعتراضات عمومی در کشورهای غربی با نظام سرمایه‌داری بانام جنبش %99 بوده است یعنی درآمد و ثروت جهان فقط در اختیار یک درصد مردم قرار دارد و بقیه برای آن‌ها نوکری می‌کنند. مرحله سوم لیبرالیسم آزادی سیاسی بوده است که افراد معتقد به لیبرال در مراکز حکومت قرار گیرند. خلاصه اینکه در نظام لیبرال ارزش‌های اخلاقی جایگاهی ندارد و دنیازدگی و گرایش به لذایذ دنیوی اولین حرف را می‌زند. و درعین‌حال قانون تنازع بقاء در آن حاکم است که هرکس قدرت داشته باشد و خود را به مراکز قدرت متصل کرده وبر طبق خواسته‌های آن‌ها عمل کند خوب زندگی خواهد کرد اما در غیر این صورت باید برای صاحبان قدرت و ثروت کار کند.(1) پی نوشت: 1. برگرفته از کتاب واژه‌نامه فرهنگی سیاسی شهریار زرشناس، ص 213 به بعد 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پاسخ جزوه زنده ها مرده اند.pdf
1.26M
پاسخ به جزوه ی «زنده ها مرده اند» 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پرسش: لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید. ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود : نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود : « مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ «خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1) نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست. نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون» ؛ «و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مىشدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مىگشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم»(2) نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه نقل‌شده است که فرمودند: «إِنَّ ثَلَاثَةً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » ؛ « سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3) پی‌نوشت : 1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332 2. اعراف/96 3. صحیح بخاری:4/172 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️