eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پرسش چرا حضرت ام‌البنین مادرِ حضرتِ اباالفضل -سلام‌الله علیهما- در کربلا غایب بودند؟ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" همراهی با امام حسین علیه‌السلام در سفر کربلا، بستگی به 🔻چند امر دارد 1⃣ توان جسمی و روحی: بدیهی است که سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر، نیاز به توانایی ویژه داشته است. ما نمی‌دانیم که حضرت ام‌البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده‌اند. 2⃣ رضایت و تمایل خودِ فرد برای همراهی: روشن است که اگر مصلحت بود، ایشان قطعا همراه امام به کربلا می‌آمدند. 3⃣ موافقتِ امام حسین: چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشته است، ممکن است حضرت صلاح ندانسته باشند که ایشان در آن سفر همراهشان باشند و یا از نظر جسمی توانی نداشته‌اند. اما حضور زینب (سلام‌الله‌علیها) قطعا با صلاحدید امام بوده، رسالت ایشان پیام‌رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بوده‌است. اگر حضرت زینب در کربلا حضور نداشتند قیام امام حسین (علیهالسّلام) کامل نمی‌شد. حضرت رباب چون همسر امام بودند و حضرت مصلحت دانسته‌بودند که با ایشان را به همراه کاروان ببرند و حتی فرزند شش ماهه را به این جهت برده‌اند چون رباب مادرش همراه امام حسین (علیه‌السلام)بوده و البته شاید حکمت‌های دیگری نیز داشته باشد. ♻️نتیجه اینکه: همراهی زنان با امام واجب نبوده است و کسانی که رفته‌اند، یا جزء همسران شهدای کربلا بوده‌اند و یا مانند حضرت زینب به دلائل خاصی رفته‌اند. @javadheidari110 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۹): چرا همسرِ حضرتِ زینب(س) با کاروان امام حسین(ع) همراه نشد؟ حوزه/ بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بر حضور و همراهی با کاروان حسینی بوده، این است که هیچ کدام از اهل بیت علیهم‌السلام او را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه کربلا مذمت نکردند، بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و این صحابه را ستوده‌اند. ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhmy 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
⁉️چرا امام حسین(ع) همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟ ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhsb 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش: چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین علیه‌السلام را به شهادت برساند؟ 🖊پاسخِ استادحیدری"زیدعزه" 1⃣ اراده‌ی تکوینی الهی بر این تعلق گرفته که انسان اختیار داشته باشد. 2⃣ انسان طبق اختیاری که به او داده شده است هم می‌تواند کار خیر انجام‌دهد هم کار شر زیرا قدرت و اراده‌ی الهی هم به کار خیر تعلق می‌گیرد هم به کار شر. 3⃣ هر چند اراده‌ی تکوینی هم بر کار خیر تعلق می‌گیرد هم بر کار شر، اما خداوند طبق اراده‌ی تشریعی، رضایت به انجام کار شر ندارد. 4⃣ شمر طبق اراده‌ی تکوینیِ الهی، اختیار داشت حضرت را به شهادت برساند، اما این به معنای راضی بودنِ خداوند به این امر نیست، چرا که وقتی خداوند همه‌ی انسان‌ها را، طبق ارداه‌ی تشریعی از انجام ظلم به انسان‌های عادی باز می‌دارد، به طریق اولی آنها را از ظلم به حجت‌ خدا نیز باز داشته است. ♦️مثال: پدری به فرزندش پول می‌دهد تا هر چه می‌خواهد بخرد(اراده تکوینی) اما این پدر راضی نیست فرزندش سیگار بخرد، بلکه می‌خواهد فرزندش خرید مفیدی داشته باشه (اراده تشریعی) ♻️نتیجه اینکه: اراده‌ی تکوینی الهی به کشته شدن امام حسین علیه‌السلام تعلق گرفته است، اما اراده‌ی تشریعی الهی به کشتن امام حسین علیه السلام تعلق نگرفته است. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش مگر نمی‌گویند حیوانات از امام‌ِزمان حساب می‌برند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین علیه‌السلام تاختند⁉️ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زید‌عزه" اینکه حیوانات بلکه تمام کائنات، باذن‌الله تحت تصرف و ولایت امام هستند در آن هيچ شکی نیست. اما این در موقعی‌ست که از طرف امام اِعمالِ ولایت و امرِ به اطاعت شوند و البته آن هم به صورت تکوینی، نه تشریعی. اگر امام علیه‌السلام به صورت تکوینی امرِ به اطاعت حیوان، انسان و جماد داشته باشند؛ همه‌ی کائنات بدون اینکه بتوانند مخالفت کنند در برابر امرِ امام مُطاع و فرمانبردار هستند اما اگر مثل جریان کربلا و جریان شهادتِ اهل‌بیت توسط قاتلینِ ملعون‌شان، امر و اِعمالِ ولایتی از جانب امام نباشد در این مواقع چون امام اعمال ولایت نکرده‌اند و بر اساس جنبه‌ی "انا بشر مثلکم" رفتار کرده‌اند، اینجا امر به صورت عادی و طبیعی بر اساسِ اسباب و مسببات ساری و جاری می‌شود. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتقام امام‌زمان در خونخواهی امام‌حسین.m4a
4.64M
⁉️انتقام امام‌زمان "عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف" در خونخواهی امام حسین "علیه‌السلام" چگونه است؟ 🔊پاسخ‌ِکارشناس‌برنامه:استادجوادحیدری 🔘 هرهفته جمعه‌ها⏰12:00 🔰برنامه‌ی چشم به راه 📻رادیو اصفهان کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
https://iycs.ir/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%ba%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d9%81%e2%80%8c%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af/ سلام با آرزوی قبولی عزاداری های همه ی بزرگواران . خبر ساخت فیلم کوتاه بغض روی سایت انجمن سینمای جوانان تهران یازهرا🌹
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️چرا‌ عزاداری امام حسین را از ده روز قبل از شهادت ایشان شروع می‌کنیم؟پاسخ را در چند نکته محضر شما تقدیم می‌دارم: ⚛ تاسی به اهل‌بیت علیهم‌‌صلوات‌الله چراکه بزرگداشت ائمه در شهادت امام حسین علیه‌السلام از اول محرم بوده است شیعه هم با تأسی به سیره پاک آن ذوات مقدس از اول محرم عزاداری خود را آغاز می‌کنند. ائمه با توجه به محدودیت‌هایی که برای‌شان از سوی دستگاه‌های خلافت ایجاد شده بود در خانه خود عزاداری می‌کردند و شعرائی را دعوت می‌کردند و به همراه خانواده به عزاداری می‌پرداختند.   امام رضا علیه‌السلام فرمودند هنگامی که ماه محرم شروع می‌شد، دیگر کسی پدرم را خندان نمی‌دید و هر روز ناراحتی او بیشتر می‌شد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم می‌رسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود.📚 (امالی صدوق/128) همچنین روایت مشهور دیگری که وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(علیه‌السلام) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(علیه‌السلام) را کردند. (دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ..ان کنت باکیا لشی فبک الحسین..) 📚الأمالي، صفحه 130 - 129 ⚛ ذکر مصائبِ قبل از عاشورا قبل از عاشورا حوادثی رخ داده که هر کدام یک مصیبت است درسته امام حسین را عاشورا کشتند ولی مصیبت‌ها از قبل از عاشورا شروع شد(ورود به کربلا، بسته شدن آب،.. ) که اینها را ما باید بیاد داشته باشیم. ⚛ کسب آمادگی روحی و فکری ما باید برای ورود به روز عاشورا آمادگی روحی و فکری داشته‌ باشیم، عاشورا مصیبت کمی برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت نبوده است، بنابراین برای ایجاد آمادگی در غم بزرگ عاشورا که «مصیبة ما اعظمها و اعظم رزیتها فی الاسلام... عظیم رزیتی» است، اگر عزاداری از روز عاشورا شروع می‌شد چقدر ذکر مصیبت‌ها در عاشورا دردناک‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌شد. برای عظمت مصیبت عاشورا همین حدیث نبوی بس که می‌فرمایند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»، یعنی «برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.»📚(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است. بنابراین چنین حرارت و گرمایی آمادگی و توجه لازم دارد و دهه اول محرم صرف ایجاد توجه و آمادگی برای روز عاشوراست، همان روزی است که در آن مصیبتی بزرگ واقع شده است. برگزاری مجالس عزاداری قبل از عاشوارا، نظیر ورود به شب قدر است که حدود بیست روز زودتر برای آن آماده می‌شویم، زیرا همانگونه که شب قدر سرنوشت ما را رقم می‌زند عاشورا نیز می‌تواند نه تنها سرنوشت فردی ما، بلکه سرنوشت یک جامعه را رقم بزند، ملتی که عاشورایی شد مسیرش فرق می‌کند مثل انقلاب اسلامی که با الهام از نهضت حسینی پیروز شد. ⚛ امامی برای همه‌ی فصول با‌ وجود اینکه متاسفانه برخی از ما امام‌حسین علیه‌السلام را امام ۱۴۰۰ سال قبل، برخی منحصر به دو ماه محرم و صفر، برخی دیگر منحصر به ماه محرم، برخی نیز منحصر به دهه‌ی اول محرم و برخی دیگر امام حسین را منحصر به عاشورا می‌دانیم، باید بدانیم‌ امام حسین علیه‌السلام، نه تنها امام محرم و صفر و... بلکه آن حضرت امامِ همه دوران‌ها هستند و خلاصه کردن امام حسین در روزهای خاص، محروم ساختن خود از برکاتِ ایشان در اوقات دیگر است، زیرا ما در همه‌ی اعصار به امام حسین علیه‌السلام محتاج هستیم. ♻️نتیجه اینکه ✨همان‌گونه که معصومین فرازمان و فرامکان هستند عزاداری‌‌شان نیز اختصاص به دوره و زمان خاص ندارد ✨وقتی اهلبیت علیهم‌‌صلوات‌الله اینگونه حزن و اندوهی از روز اول محرم داشتند، ما نیز به عنوان شیعیان و محبین آن حضرات هرگز نمی‌توانیم نسبت به این غم عظمی ساکت باشیم، بنابراین برای تاسی به ائمه‌ی هدی علیهم‌السلام از روز اول محرم به عزاداری می‌پردازیم. زیرا اقدام، قیام، خروج و حرکت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام یک حرکت ویژه در تاریخ است، حرکتی که در عالم ظاهر موقعیتی که در عالم ظاهر داشت بر هیچکدام از اهل بیت علیهم صلوات الله ایجاد نشد، لذا حرکت ویژه تمجید و تجلیل ویژه می طلبد، و این همان دستوری است که اهل بیت علیهم‌صلوات‌الله به ما داده‌اند تا عزای حسین‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب‌علیه‌السلام تعظیم و ویژه برگزار گردد. ✨به عنوان مثال وقتی ما برای یک مهماني بزرگ از چندین روز قبل خود را مهیا می‌‌کنیم و یا برای یک مسابقه‌ی مهم از مدتها قبل از آن تمرین می‌کنیم، همچنین برای نماز قبل از آن وضو می‌گیریم و کسب آمادگی می‌کنیم، عزاداری امام‌حسین علیه‌السلام نیز نیاز به آمادگی دارد. ✍مرضیه‌ رمضان‌قاسم 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110