eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تامین محتوی فقه و احکام
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅💠 احکام روزه 🔴 نیت روزه 🔸کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی 🍃🍂🍃🍂🍃 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از جواد حیدری
✅ اول نماز یا افطار❓ ✍️ 🔰برای پاسخ دادن به این سوال که در ماه مبارک رمضان؛ هنگام اذان، ابتداء افطار کنیم و بعد نماز بخوانیم و یا نمازمان را بخوانیم و بعد از آن افطار کنیم؟ به سراغ روایات آل الله علیهم صلوات الله رفتم. مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، باب زیبایی گشوده اند با این عنوان« اسْتِحْبَابِ تَقْدِيمِ الصَّلَاةِ عَلَى الْإِفْطَارِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ هُنَاكَ مَنْ يَنْتَظِرُ إِفْطَارَهُ أَوْ تُنَازِعَهُ نَفْسُهُ إِلَيْه‏»؛ «مستحب بودن مقدم کردن نماز بر افطار مگر در جایی که کسی منتظر افطار کردن با اوست و یا کسی که با خود در این که افطار کنم یا نماز بخوانم درگیر است».(1) در این باب به پنج روایت از حضرات معصومین علیهم السلام اشاره شده است که یکی از روایات را تقدیم می کنم: 🔵امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ لْيُفْطِر»؛ «اگر همراه روزه دار افرادی هستند که نماز خواندن، آن ها را از افطار کردن باز می دارد، اول افطار کند و اگر چنین نیست، ابتدا نماز بخواند و بعد افطار». (2) ♦️نتیجه اینکه: خواندن نماز بر افطار کردن مقدم است مگر اینکه خانواده سر سفره ی افطار منتظر روزه دار هستند و یا با افطار کردن، نماز خواندن ما با آرامش و اطمینان قلب بهتری به جا آورده می شود. ما را هم از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید. 📚پی نوشت ها: 1. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 149 2. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 150 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💠فلسفه‌ی عبادات چیست❓ سوال در رابطه‌‌ی با فلسفه‌ی احکام زیاد است نظیر اینکه چرا باید نماز بخوانیم، چرا نماز صبح دو رکعت است، چرا روزه بگیریم، چرا ۳۰ روز، چرا چرا چرا ✨✨✨✨✨✨ در رابطه با تحلیل چرایی‌ها و فلسفه‌ی احکام چند نکته‌ی کوتاه محضر شما عرض می‌کنم: 1⃣ آنچه که از طرف خدای حکیم مطرح می‌شود قطعاً دارای مصلحت هست که خدا به آن امر می‌کند وقتی خدا امر می‌کند اقیموا الصلاة نماز بخوانید قطعاً یک مصلحتی در آن وجود دارد. وقتی پروردگار عالم از فعلی نهی می کند لاتجسسوا تجسس نکنید قطعا یک مفسده ای دارد دروغ نگوئید، ربا نخورید ووو قطعا مفسده ای دارد که خدا دارد نهی می کند. 2⃣ آیا این مصالح و مفاسد که محور احکام و تشریع هست. ما یک عنوان داریم در مباحث اصولی که می گوئیم «الاحکام تابعةٌ للعناوین» احکام تابع عنوانهای خود و موضوعات خودش هست و این عناوین بر محور مصالح است «تابعةٌ للمصالحِ والمفاسد هستند» صحبت اینجاست که آیا این مصالح و مفاسد را ما متوجه می شویم؟ ✍پاسخ: گاهی عقل ما به تنهایی فارغ از هر چیزی مصلحت و مفسده هر احکام را متوجه می شود نظیر اینکه دروغ بد است مفسده دارد بله این مطلب را ما متوجه می شویم لذا کسی به شما نمی نمی گوید چرا نباید دروغ بگوئیم خودش بدی آن را می فهمد(البته استثناها را کاری نداریم)، کمک کردن به دیگران (انفاق) خوبی این کار را همه با عقل خود درک می کنند. بنابراین پاسخ این شد: بله گاهی ما مصالح و مفاسد امور را متوجه می شویم، گاهی با پیشرفت علم مصالح و مفاسد برای ما تبیین و مشخص می شود مثلا با پیشرفت علم حکمت آن ثابت شده این را ۱۴۰۰ و اندی سال قبل قرآن و دین تاکید کرده بوده اند و ما تعبدا انجام می دادیم اما امروزه علم برخی حکمت های آن را ثابت کرده است 3⃣ گاهی مصلحت و مفسده در خود شریعت بیان شده البته اینها به عنوان حکمت هستند نه دلیل و نه علت صحبت اینجاست که حکمت برخی عبادات در روایات آل الله بیان شده است «انما فرض الله الصلاة ل... » خدا نماز را واجب کرده برای فلان امر زکات برای.. 📚در کتاب علل الشرایع از مرحوم صدوق فلسفه ی تدوین آن اساسا این است که مصالح و مفاسد بسیاری از احکام و حکمت شان بیان شده. 4⃣نکته ی اساسی این است که آنچه عقل، علم، در روایات برای ما بیان می کنند بیان حکمت است نه تمام العله اینها برخی از مصالح و مفاسد است اما تمام این امور «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» لذا ما در پاسخگویی به این مسئله باید بر محور تعبد تاکید ویژه داشته باشیم و این است که چرا نماز؟ چرا...؟ چون خدا گفته. اولین پاسخ ما این است که حکم خداست. شما خدا را حکیم می دانی یا نه؟ خدا را عاقل، عادل، عالم می دانی یا نه؟ پس فلسفه ی احکام این شد چون خدا فرموده. آن وقت مثال پزشک و مکانیک و خیاط و خطاط و... را ما میریم محضرشون. و اینکه یک قاعده ی عقلی است که کسی که نمی داند مراجعه می کند به کسی که می داند «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» 5⃣ پیشرفت علم در زمان امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به اوج خود می رسد روایت امام صادق است علم ۲۷ حرف است تا زمان ظهور دو حرف از علم کشف می شود هنگام ظهور بسیاری مسائل برای ما کشف می شود اما صحبت در این است 6⃣ در پاسخگویی به تمام سطوح در باب فلسفه ی احکام باید ابتدا بر مسئله ی تعبد تکیه کرد و با تکیه بر کلام امیرالمؤمنین که فرمودند:«الاسلام هو التسلیم»آن وقت این تسلیم و تعبد عین عقلانیت است.اما در کنار این مسئله گاهی مسائلی به ذهن انسان خطور می کند تحلیل است نظیر حکمت های وضو که برخی آن را کلید ورود به محضر پروردگار عالم، از باب نشاط،... اینها از باب جزء العلة به ذهن می رسد هیچ اشکالی هم ندارد و برای نوجوان مخصوصاً تحلیل های محسوس و ملموس با تکیه بر اینکه اینها جزء العله هستند، حکمت هستند و نه علت و ما فقط بخاطر تعبد انجام می دهیم ولی اینها را هم می شود بیان کنیم بسیار تاثیر گذار هست. 🎁نتیجه اینکه: در پاسخ به فلسفه ی احکام بر مقوله ی تعبد به صورت ویژه باید تاکید داشته باشیم و بیان حکمت ها و نه علت ها را تاکید کنیم و اگر بتوانیم با تحلیل هایی که از کلیات از قرائن در علل الشرایع قرائن جمع کنیم و بیان کنیم بسیار نیکو و زیباست ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
📝 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟ ✍پاسخ استاد حیدری: روز ۱۹ فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟ «شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، شرف الشمس در کتاب های لغت، ترجمه شده به شرافت خورشید، می باشد. 📚فرهنگ ابجدي، ص: ۵۲۴ برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت(خوبی و صلاح) و نحوست(شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد ۱۹ فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه ۱۹ حَمَل (فروردین) باشد. البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل‏) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۵۴، ص: ۲۲۷ اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟». در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم: 1⃣ از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: ۳۹۳ 2⃣ با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز ۱۹فروردین نمی کنند؛ آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج ۱۰، ص ۴۲۶، اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا 3⃣ همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن ۷ به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است. ♻️ نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند 📝 یادداشت نوشتن دعا بر روی شرف الشمس در لینک زیر نیز هست🔻 ↪️ snai.ir/999507 @javadheidari110 @ramezan_ghasem110
📚 تزریق واکسن کرونا هنگام روزه داری 💠 سوال: آیا تزریق موجب باطل شدن روزه می شود؟ ✅ جواب: کرونا، نمی باشد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 پرسش: لذت زنان در بهشت چگونه است؟ ................................................................................................................................ ✍️ 1️⃣نکته ی اول: بهشت و نعمت های بهشتی متعلق به بهشتیان می باشد و تفاوتی در زن یا مرد بودن ندارد و قرآن کریم معیار بهشتی بودن را ایمان و عمل صالح معرفی می کند و جنسیت مدخلیتی ندارد، لذا با به کار بردن ضمیر «لهم» (برای بهشتیان) این مساله را تبیین کرده و می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ‏ الْجَنَّةَ»؛ «خداوند از مؤمنان، جان ها و اموالشان را خريدارى كرده، كه (در برابرش) بهشت براى آنان باشد». (1) 2️⃣نکته ی دوم: پروردگار عالم در قالب بیان یک قانون کلی،تمام لذت ها را (هر کسی بر حسب درجه و رتبه و تمایل شخصی) برای بهشتیان قابل دسترس می داند. «لَهُمْ‏فيها ما يَشاؤُن‏»؛ «بهشتیان هر چه بخواهند در آنجا هست‏». (2) بنابراين اگر زنان مومنه ی بهشتي در بهشت آرزوي شوهراني از جنس موجودات بهشتي و یا هر نعمت دیگری داشته باشند؛ حتماً براي آن ها محقق خواهد شد. 3️⃣نکته ی سوم: یکی از حکمت های بیان مصادیق بیشتر از نعمت ها و لذت های مردانه در قرآن، به خاطر روحیه ی طالب بودن مرد و مطلوب بودن زنان است، نه محروم بودن زنان از آن ها. ✅نتیجه اینکه: زنان نیز مانند مردان، از هر نوع لذت و نعمت بهشتی بهره‌مند و استفاده خواهند کرد. 📚پی‌نوشت ها: 1. توبه/111 2. نحل/31 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ❓اگر فردی از اعمال گذشته‌ی خود نادم و پشیمان بود، نزد شما بیاید و بگوید می‌خواهم توبه کنم ولی نمی‌دانم چگونه؟😔 ⁉️شما چگونه او را راهنمائی می‌کنید؟ 📨 پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" 1⃣ تشویق: اصل اول این است که می‌بایست با او با لحن ملاطفت آمیزی که توام با تشویق و تحسین است برخورد کنیم. 2⃣ ترغیب به ادای حق: آنچه را شریعت بیان کرده است، برای او تبیین کنیم؛ یعنی به او بگوئیم توبه راحت است، البته نه اینکه ما توبه را راحت گرفته و بخواهیم راحت بیان کنیم، بلکه شریعت، توبه را راحت گرفته است، یعنی همین که اظهار کنی از کرده‌ی خود پشیمانی، توبه کرده‌ای و این پشیمانی، گناه را برمی‌دارد اما حقوق باید پرداخت شود، یعنی اگر نمازی را نخوانده‌ای باید برنامه‌ریزی کنی در اسرع وقت قضای آن را بجا آوری یا اگر به کسی بدهکار هستی باید بِدِهی خود را به او ادا کنی، چون " توبه حق را برنمی‌دارد بلکه توبه فقط گناه را برمی‌دارد " 3⃣ مدیریت فرهنگی: بعد از آنکه شخص توبه کرد او را باید مدیریت فرهنگی کرد، یعنی اگر راهنما خود مهارت شخصی دارد، به صورت شخصی او را از طریق معرفی کتاب، ویس گذاری در شخصی او یا در کانال یا گروه راهنمائی کند، ولی اگر خودش توانائی ندارد می‌بایست او را متصل کند به یک کانون فرهنگی که یقین و اطمینان دارد آن گروه یا تشکیلات که: "در چارچوب عمل می‌کنند" @javadheidari110 ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ⇲@ramezan_ghasem110
136.6K
⁉️پرسش چرا امام‌خمینی (ره) حفظ نظام را مهمتر از جان امام عصر (عج) می‌دانستند؟ در حالیکه امام‌زمان واسطه‌‌ی فیض هستند نه امام‌خمینی؟ 🔊پاسخ استاد حیدری(زیدعزه) 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_5954083153508305840.ogg
2.86M
❎آیا خستگی و بی حالی ناشی از روزه داری مانع پیشرفت نیست؟ پس چرا روزه می گیریم؟ 🎙پاسخ از استاد حیدری 🌙 التماس دعا🤲🌹 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
🌸🌸 🌸 ⁉️چرایی برده‌داری در اسلام پاسخ جناب استاد جواد حیدری را از طریق لینک موجود بشنویم👇👇👇👇👇 http://atf.morsalat.ir/uploads/t4Zb1FWUe9V5SQ0S6MLb57XekHklQMp25ZFpPlfQ.mp3 موارد بیشتر: http://www.atf.morsalat.ir/p/xeml73oywr4d9qbr @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ: ✍️ نکته ی اول: انسان نباید در دنیا زیر بار ظلم برود و اگر ظلمی به کسی شد باید احقاق حق کرده و حق خود را در حد توان از ظالم بگیرد. نکته ی دوم: برخی از ظالمان در دنیا مقداری از عقوبت خود را خواهند دید و همه ی آن حواله ی به آخرت نمی شود. نکته ی سوم: ظلم ِظالم، آتش اخروی دارد که این آتش مهیا شده است برای ظالم نه اینکه نفعی به مظلوم برسد. نکته ی پنجم: بشارت به عذاب از طرف خدا برای ظالمین، قطعا حالت بازدارندگی در دنیا دارد. مطلب را با روایتی نورانی از امام سجاد علیه السلام به پایان می برم که فرمود: «مَا يَأْخُذُ الْمَظْلُومُ مِنْ دِينِ الظَّالِمِ أَكْثَرَ مِمَّا يَأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ دُنْيَا الْمَظْلُومِ»؛ «آنچه مظلوم از دین(ثواب و خیرات)ظالم می گیرد بسیار بیشتر از آن چیزی است که ظالم از دنیای مظلوم گرفته است». (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 272) نتیجه اینکه: پروردگار عالم، آتش جهنم و دیگر عذاب ها را برای عقوبت و تنبیه گنهکار و ظالم مهیا کرده است و نه برای نفع رساندن به مظلوم هر چند مظلوم در قیامت از پاداش ظالم نفع می برد. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b