فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیثی درباره معاویه به روایت شیخ علی جمعه(مفتی سابق مصر)
@javadheidari110
💠پرسش:
لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟
......................................................................................................................................
✍️پاسخ:
نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1)
پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن.
نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد.
نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید.
نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند.
نکته پنجم: در لعن کردن باید از علنی کردن نام افرادی که برای برخی از مذاهب، به هر دلیلی مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد.
پی نوشت:
1. مفردات راغب، ص 741
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
✍️ معاویه را بهتر بشناسیم
🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داد.
◻️حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نوشتاری به مواضع برخی از اهل سنت نسبت به معاویه، پاسخ داده است که در ادامه آن را می خوانید:👇
https://hawzahnews.com/xbRyS
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🍃🌻
🌻═ೋ❅🖋❅ೋ═
نکاتی از استاد حیدری (زیدعزه) در رابطه با مستند زندگی پس از زندگی👇
1⃣در رابطه با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش میگردد دو نکتهی مثبت به ذهن بنده میرسد:
۱)اینچنین مستندات و برنامهها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه ویژهای داشته باشند مثل حقالناس، قضاوتهای بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجهی مثبت در این مستند هست.
۲)باز شدن دریچهای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء میکند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقولهی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح میکنند که در علم نیز مقولهی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد.
2⃣برنامهی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیبهای متعددی نیز دارد از جمله اینکه:
۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء میشود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ.
میتوان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا میتوان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقولهی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهلبیت (علیهمصلواتالله) ندارد.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم.
بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم.
۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇
🔴مثال اول:
در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمیشود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد.
🔴مثال دوم:
در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل میکند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند
«حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ»
زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مىگوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰)
و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده میشود
بنابراین ما نمیتوانیم همهی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما:
〽️عقل است اولا
〽️قرآن است ثانیا
〽️و روایات است ثالثا
۳)نکتهی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامهای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب میشود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آیندهی نزدیک راه نفوذ نگرشهای عرفانی توسط همهی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود.
۴) این تجربیات نباید مبنای شکلگیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده و پیشزمینههای ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد.
۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربهگر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانوادهاش رخ داده و پس از بازگشت، خانوادهاش آن اتفاقات را تایید کردهاند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد.
♻️نتیجهاینکه:
خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری میکنند در کنار بیان اولویتها و خوبیهای این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیبهایی که این برنامه میتواند داشته باشد یاریگر باشند.
#مستند_زندگی_پس_از_زندگی
#دیدگاه_استاد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
═ೋ❅🖋❅ೋ═
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
═ೋ❅🖋❅ೋ═
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی میشود ارائه کرد❓
🔵پاسخ:
1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن،
بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند (#بچه های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و #کودکان سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم)
2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است.
فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد.
🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...."
🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.."
پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین).
3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه.
لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد.
4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود.
نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است.
✍جواد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
حجاب.pdf
1.63M
📥فایلPDF
🔑🔓کلیدهای پاسخ به شبهات حجاب🗝
📌مُدرِّســـ🖊ــــ 🔻
استاد جواد حیــــــدرے "زیدعزه"
@javadheidari110
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
@ramezan_ghasem110
💠انجمن کلام اسلامی حوزه برگزار میکند.
*پنجمین مدرسه تابستانی کلام امامیه*
(۸ و ۹ شهریور ۱۴۰۱ - اصفهان)
"کلام و الاهیات تطبیقی"
✅. کلام و الاهیات تطبیقی: راهرفته و چشمانداز پیشرو: دکتر محمدحسن یعقوبیان
✅. پیشنه کلام تطبیقی در سنت اسلامی: دکتر محمدتقی سبحانی
✅. ظرفیتشناسی کلام امامیه در مطالعات مقایسهای: دکتر رضا برنجکار
✅. کلام تطبیقی در گستره بینالادیان: دکتر محمدباقر قیومی
✅. الاهیات دیالوگی؛ چیستی، ضرورت، لوازم و چشمانداز: دکتر رسول رسولیپور
✅. فلسفه دین مقایسهای: دکتر رضا اکبری
*ثبتنام:*
🔶 ویژه اساتید، پژوهشگران، فارغالتحصیلان، دانشجویان و طلاب تحصیلات تکمیلی
🔶 از طریق تماس با شماره 09927561297
🔶 و تا ۵ شهریور
☘️♻️☘️♻️☘️♻️☘️♻️
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️آیا ماه صفر نحس است؟
⁉️برخی برای اثبات نحس بودن ماه صفر به حدیثی از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) استناد میکنند؛ آیا این روایات صحیح است؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
⭕️مقدمه
ماه صَفَر دومین ماه قمری پس از محرم است. در در دوران جاهلیت آن را ناجِر مینامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم – به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست میکشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی میآوردند و خانهها خالی میماند؛ از این رو به آن صفر گفتهاند.
این ماه به نحوست مشهور است، اما با توجه به نکات ذیل چنین اعتقادی صحیح نیست:
1⃣ زیرا نه شرع مقدّس فرموده و نه عقل میپذیرد با رسیدن ماه صفر یکدیگر را از نحوست این ایّام بترسانیم.
2⃣روایت مبنی بر نحوست ماه صفر بهصورت خاص مشاهده نشده است.
اما ماجرایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مَنْ بَشَّرَنی بِخُرُوجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّه»؛« هر کس مرا به خروج [ماه] آذار بشارت دهد، به بهشت میرود»📚معانیالأخبار،ص۲۰۴،ح۱
ملاحظه ی آنچه سبب بیان این حدیث شده است، نشان میدهد حضرت با این جمله میخواستهاند ابوذر را به عنوان فردی بهشتی به مردم معرفی کند؛ زیرا پس از این جمله، ابوذر بود که این خبر را به حضرت داد.
شیخ صدوق سبب صدور حدیث را از ابن عباس نقل کرده است: «روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است.
برخی افراد چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جوید از میان آنان، هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود، اهل بهشت است. آن گروه بازگشته وارد شدند. ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: ای پیامبر خدا، آذار تمام شد. پیامبر فرمود: ای ابوذر، این را می دانستم، اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی، در حالی که تو را پس از من، از حرمم (مدینه) می رانند، چون به اهل بیت من محبت داری. پس تنها زندگی می کنی و تنها می میری و گروهی سعادت تجهیز و کفن و دفن تو را می یابند. آنان همراهان من در بهشت جاودان اند؛ بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده است»📚عللالشرائع،ج۱،ص۱۷۵
پس سخن از ماه آذار است که از ماههای و این روایت اصلا ربطی به ماه صفر پیدا نمیکند.
نکته سوم: مسئله توجه به سعد و نحس ايام، علاوه بر اينكه غالباً انسان را به يك سلسله حوادث تاريخى آموزنده رهنمون مى شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى و استمداد از ذات پاك پروردگار و لذا در روايات متعددى مى خوانيم: در روزهايى كه نام نحس بر آن گذارده شده مى توانيد با دادن صدقه و يا خواندن دعا و استمداد از لطف خداوند و قرائت بعضى از آيات قرآن و توكل بر ذات پاك او، به دنبال كارها برويد و پيروز و موفق باشيد.📚تفسير نمونه،ج 23،ص45
♻️نتیجه اینکه:
نحوست ماه صفر دلیل روایی ندارد و روایتی که برخی بدان استناد می کنند ارتباطی با نحوست این ماه نداشته و در صدد اثبات بهشتی بودن ابوذر است.
پاسخ استاد را اینجا نیز میتوانيد بخوانید👇
🆔 http://snai.ir/973227
#عقائد
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از جواد حیدری
📌 *متن شبهه*👇
🌒 اول ماه صفر است 🌘
خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود...
ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید.
✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨
حضرت رسول فرمودند
🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓
📌 *پاسخ به شایعه* 👇
👌این خرافات را منتشر نکنیم.
✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند.
✅معنای صفر چیست؟
«صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست میکشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی میآوردند و خانهها خالی میماند؛ از این رو به آن صفر گفتهاند.
✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد.
◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...
اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.
✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.
◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.
◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.
✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.
◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:
✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.
#واما_در_مورد_روایتی_که_آورده_شده👇👇
(سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇
◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید.
◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند.
✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد.
🌱
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
پرســـ❓ــش
⁉️آیا این مطلبی که برخی سخنرانها و مداحها میگن حضرت زینب سلامالله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند صحت دارد؟
✅پاسخ
یکی از مواردی که در بعضی مداحها و یا سخنرانها عنوان میکنند آن است که گفته میشود حضرت زینب سلامالله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند اما طبق شواهد و آثار تاریخی اسلام، چنین مطلبی صحت ندارد و در هیچکدام از:
〽️ منابع تاریخی مستند و دست اول
〽️ در سیرهی زندگی حضرت زینب
〽️ حتی در احادیث
به این موضوع اشارهای نشده و ما با چنین مطلبی برخورد نمیکنیم که آن بانوی گرامی چنین شرطی برای ازدواج خود گذاشته باشند.
♻️ نتیجه اینکه:
گویا این مطلب که گفته شده حضرت زینب سلامالله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند طبق شواهد و آثار تاریخی اسلام، صحت ندارد بلکه غیرواقعی و ساخته و پرداختهی اذهان افراد است.
این در حالی است که وقتی مشاهده میکنیم حضرت زینب سلامالله علیها همراه امام زمان خود یعنی امام حسین علیه السلام راهی سرزمین کربلا شوند، درواقع حرکتشان بر مبنای مسئولیت اسلامی و وظیفه شرعی بوده است زیرا قصد دفاع از امامِ زمان خود که در معرض خطر دشمن و تهدیدهای شدید قرار گرفته بودند داشتند.
در چنین اوضاعی میدانیم که حتی زنان هم مسئولیت دینی و شرعی دارند که ساکت و بیاعتنا نباشند و از امام خود و دین اسلام دفاع کنند و چنین مسئولیتی نیازی به اجازه و اذن گرفتن از شوهر ندارد که حضرت زینب سلامالله علیها بخواهند چنین شرطی برای همسر خود بگذارند.
#عقائد
#حضرت_زینب
#شبهات_محرم_صفر
#شبهات_تاریخی_اعتقادی
🆔 @javadheidari110
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴
@ramezan_ghasem110
📌محل اقامت اسرا در شام
◀️طبق نقل مشهور #اسرا را از باب #توما یا ساعت، وارد شهر کردند و در ورودی #مسجدجامع، بر سکویی که محل نگهداری اسرا بود، جای دادند که در معرض دید عموم مردم باشند.
◀️در روایتی دیگر، اسرا را در آغاز ورود به #دمشق در محلی #ویران و بی سقف جای داده و چند #سرباز_رومی را به نگهبانی آنان گماردند.
◀️به گزارش امام #صادق(ع)، خانه ای به آنان دادند که بر سرشان فروریزد و آنان را بکشد.
◀️خطبه کوبنده امام #سجاد(ع) در مسجد جامع باعث گردید که اسرا را به خانه ای کنار منزل یزید ببرند.
◀️طبق گزارش شیخ مفید، اتاق #زنان و مردان جدا بود.
📚صفار، بصائر الدرجات، ص۳۳۷.
📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۶.
📚سیدبن طاوس، الملهوف، ص۲۱۹.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
چرا پيامبر در جنگ بدر آب را به روي قريش بست؟
پاسخ:
هر چند در برخی از گزارشها آمده است كه پیامبر(ص) در جنگ بدر مانع دسترسی دشمنان به آب شده اند، ولی این گزارش از چند جهت قابل قبول نیست.
نکته ی اول: پیامبر(ص) از هر لغزش و خطایی مصون است، او اسوه حسنه است[۱] و همه می بایست در مكارم اخلاقی به حضرت اقتدا كنند و به بیان قرآن آن حضرت صاحب خُلق عظیم[۲] است. او نمونه كامل تمامی فضایل اخلاقی است. روشن است كه چنین شخصی آب را به روی دشمن نمی بندد. بستن آب به روی دشمن نقطه مقابل فضایل اخلاقی است و این كارها از حضرت به دور است.طبق برخی گزارشات تاریخی كفار قریش خواستند از چاههای بدر آب بردارند كه مسلمین مانع شدند، در این هنگام پیامبر(ص) به مسلمین خطاب كرد و فرمود: مانع آب خوردن كفار نشوید و آنها را رها كنید.[۳]
نکته ی دوم: از بررسی آیات قرآن و منابع تفسیری استفاده می شود كه چاهای منطقه بدر در اختیار دشمن بوده است. امین الاسلام طبرسی و علامه طباطبایی در ذیل آیه ۱۱ سوره انفال[۴]، اتفاق نظر دارند كه چاههای بدر در اختیار مشركان قریش بوده است. در این آیه میخوانیم:
«یاد آرید هنگامی را كه خواب سبكی كه مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فرا گرفت؛ و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را به رحمت خود با آن پاك كند؛ و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهای شما را محكم و گام ها را با آن استوار دارد».
این دو بزرگوار در ذیل همین آیه شریفه میگویند:
مشركان قبل از مسلمانان بر آب تسلط پیدا كردند و مسلمانان گرفتار تشنگی شدند و شیطان وسوسهشان كرد كه شما خود را از اولیای خدا میدانید، در حالی كه مشركان بر آب مسلطند؛ پس از آن باران به حد كافی آمد و علاوه بر تطهیر آنان از حدث و خبث، زمین رملی و شن زار زیر پایشان نیز مستحكم شد.[۵]
همچنین در تفسیر كشاف نقل شده كه چاه های آب در منطقه بدر در اختیار كافران بود و آنان زودتر از مسلمانان آنجا را گرفته بودند و مسلمانان در جائی بودند كه آب نبود و بعد از ورود به منطقه بدر ناگهان با نیروهای دشمن روبرو شدند.[۶]
طبق برخی نقل ها مسلمانان با ساختن حوضچه هایی آب باران را برای خود ذخیره كرده بودند كه بنابر نقل طبری،عده ای از مشركان آمدند و از آب حوضچه خوردند،كه پیامبر خدا فرمود: اینهائی كه از حوض آب خوردند همه شان در جنگ كشته می شوند جز حكیم بن حزام[۷] البته آنان آب داشتند، ولی برای اطلاع از اوضاع و احوال و به بهانه آب خوردن آمده بودند.
«بدر» منطقه وسیعى است كه نقطه جنوبى آن بلند (العدوة القصوى) و منطقه شمالى آن پست و سرازیر (العدوة الدنیا) مىباشد. در این دشت وسیع آبهاى مختلفى با چاههایى كه در آن حفر شده بود، وجود داشت و پیوسته بارانداز كاروانها بود.
«حباب بن منذر» كه یكى از افسران كارآزموده جنگى بود به پیامبر اسلام گفت:
آیا به فرمان خدا در اینجا فرود آمدید، یا اینكه اینجا را براى نبرد مناسب دیدید؟ پیامبر فرمود: دستور خاصى در این قسمت وارد نشده است و اگر نقطه مناسبترى در نظر شما است بگویید. چنان چه مصالح جنگى اقتضا كند تغییر مكان مىدهیم.
«حباب» گفت: مصلحت این است كه در كنار آبى كه به دشمن نزدیك است فرود آییم؛ سپس كنار آن حوضى بسازیم كه براى خود و چهارپایان همیشه آب در اختیار داشته باشیم. حضرت نظر افسر خود را پسندید و فرمان حركت داد. این جریان به خوبى مىرساند كه پیامبر گرامى در امور اجتماعى به مشورت و رعایت افكار عمومى فوق العاده اهمیت مىداد.[۸]
بنابراین پر كردن چاههای منطقه بدر بدستور پیامبر اسلام(ص) برای ممانعت از دسترسی دشمنان به آب، واقعیت ندارد.
پی نوشت ها:
[۱]. «لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه لمن كان یرجو الله والیوم الاخر وذكر الله كثیرا».(احزاب، آیه ۲۱).
[۲]. «وانك لعلى خلق عظیم».(سوره قلم، آیه۴).
[۳]. واقدی، المغازی، ج۱، ص ۶۱.
[۴]. «إِذْ یغَشِّیكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِیطَهِّرَكُمْ بِهِ وَیذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ»
[۵]. ر.ك. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، دارالاحیاء التراث العربی، مؤسسه التاریخ العربی، ۱۴۱۲، ج۴، ص ۲۵۰؛ و ر.ك. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، مؤسسه اسماعیلیان، ج۹، ص ۲۲.
[۶]. زمخشری، كشاف، ج۲، چاپ چهار جلدی، ص۲۲۳ در ضمن آیه ۴۲ سوره انفال.
[۷]. (تاریخ طبری، ج۲، ص ۱۴۵ هشت جلدی).
[۸]. سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۶۲۰ و تاریخ طبرى، ج ۲، ص ۱۴۴.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آبی که از مسئولان گرم شد
🔹بحران بیآبی شهرکرد اگرچه ۱۳ روز طول کشید اما نمونه بسیار خوبی از صبر مردم و کار شبانهروزی مسئولان را برای حل مشکلات به نمایش گذاشت.
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
⁉️لزوم احیای مراسم اربعین چیست
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣احیای عقلانیت و مبارزه با جهل
تاکنون هدف قیام امام حسین -علیهالسلام- از جهات مختلف بررسی شده است اما بهترین و اساسیترین هدف قیام امام حسین در کلام امام صادق است که در زیارت اربعین بیان شده است، حضرت در زیارت اربعین میفرمایند:« امام حسین نه تنها خون تن خود را بلکه خون دل خود را فدا کردند تا اینکه بندگان را از جهالت و گمراهی نجات دهند».
✨تذکر: جهل همیشه در مقابل علم نیست بلکه در اکثر مواقع در مقابل عقل است.
وقتی حضرت میفرمایند مبارزه با جهالت یعنی احیا عقلانیت
2⃣انگیزه آفرینی جهت مطالعهی وقایعِ قبل از کربلا
با مطالعهی تاریخ قبل از قیام امامحسین شاهد خواهیم بود که
🔹بنیامیه و در راس آن معاویه با حاکم کردن جهل و مبارزه با عقلانیت چندین برنامه را در راس برنامههای خود قرار داده بود و تمام اینها در راستای معیوب کردن باطن اسلام بود یعنی با حفظ پوسته و ظاهر اسلام، در صدد ضربه زدن به باطن و اصل اسلام بوده است.
🔹معاویه تعصبات قومی و عربی را بر جامعه حاکم کرده بود و با آموزش اشعار عرب جاهلی و مقدم کردن عرب بر عجم، موجب آن شده بود که غیر عرب نسبت به عرب هیچ ارزشی در دستگاه بنی امیه و سیاست های او نداشته باشد.
با چنین کارهای معاویه بود که مردم بین خلافت و اسلام تفاوتی قائل نشوند و چنان برنامهریزی شده بود که اعتراض به خلیفه و دستگاه خلافت همچون تعرض به اسلام تلقی میشد و کسی جرات انتقاد به خلافت و یا سرپیچی از دستگاه خلیفه و اقدامات دیگری که بنیامیه و معاویه انجام میداد را نداشت.
با این اقدامات که در سایه جهل و نبود عقلانیت اتفاق افتاده بود باطن اسلام معیوب شده بود لذا در زمان یزید امامحسین فرمودند«اگر بنا باشد این مسیر ادامه دار باشد باید فاتحه اسلام خوانده شود» و به همین دلیل حضرت قیام کردند.
♻️نتیجه اینکه
✳️لزوم احیای مراسم حفظ و استمرار نهضت عقلانی حسینی است.
✳️هدف اصلی حضرت امام حسین احیا عقلانیت و مبارزه با جهالت است
فلذا هدف اصلی امام حسین -علیهالسلام- احیای عقلانیت و مبارزه با جهالت است که امام صادق -علیهالسلام- در زیارت اربعین به آن اشاره دارند.
✳️مراسم اربعین و امثال آن، حفظ و استمرار نهضت عقلانی حسینی است به طوری که میلیونها زائر در مراسم اربعین یک صدا و یک دل با محوریت محبت و مودت آل الله و امامحسین خط بطلانی بر سیاستهای معاویهها و یزیدهای زمانه میکشند و در عمل به جهانیان نشانمیدهند که عرب بر عجم برتری ندارد و تفاوتی بین آنها نیست و ملتهای ایران و عراق و یا شیعه و سنی در کنار هم در مسائل اجتماعی، یک دل و یک صدا به مانند دو دست درهم تنیده در مقابل استکبار جهانی ایستادهاند تا اتحاد عظیم اسلامی را رقم بزنند و این ثمرهی احیای عقلانیت است که در سایه قیام اباعبدالله الحسین رقم خورده است که در مقابل ظلمِ ظالمان ترسی به دل راه نمیدهیم. چنانکه میبینم با همه تهدیدهایی که از طرف دشمنان نسبت به برگزارکنندگان این مراسم عظیم صورت گرفته است، هرسال گرمتر و پرحرارتتر از گذشته اتفاق میافتد که با استمرار این حرکتهای عقلانی و معنوی زمینه ظهور حضرت حجت فراهم میشود چرا که براساس روایات در سایه حکومت عدل جهانی حضرت مهدی عقلانیت به اوج خودش خواهد رسید.
#عقائد
#اربعین
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
4_6010398674499142904.ogg
1.89M
پیرامون روایت: کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهو طاغوت - توضیح دهید.
#طاغوت_پرچم
#انقلاب_قیام
جـــــــــــــوادحیــــــــــدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
احساس می کنم همسرم ، با زنان دیگر در ارتباط است ، راهکار شما برای جذب همسر به محیط خانواده و قطع ارتباط با دیگران چیست؟
#اخلاق_حقوق_متقابل
✍️ پاسخ:
خواه ناخواه خانمها نسبت به همسرانشان حساس هستند و گاهی حساسیت بیش از حد روی موضوعی منجر به ایجاد تصورات غلط شده و نهایتا خدایی ناکرده ممکن است زن با تصورات غلط موجبات تهمت زدن و بدبینی به همسر خویش را فراهم آورد لذا از این حیث موضوع را مورد توجه قرار دهید تا خدایی ناکرده مرتکب گناه نشوید.
گاهی بحث، تنها تصور و احساس نیست و در واقعیت رفتارهایی را ازجانب همسرتان مشاهده کرده اید و از این بابت احساس نگرانی می کنید.دراین حالت ممکن است نقصی در رفتار و گفتار و کردار شما و همچنین رابطه جنسی و عاطفی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد و این ضعفها منجر به سرد شدن همسر شما اززندگی و علاقه به نامحرم شده باشد.پس دررفتار خود جستجو کرده و کمبودهای خود را پیدا نمایید.
اگر ایشان فکر می کنند که شما از این رابطه بی اطلاع هستید بهتر است اصلا به روی ایشان نیاورید و اجازه ندهید قبح گناه در متن زندگی شما ریخته شود چرا که درغیر این صورت ممکن است ایشان جسارتشان برانجام گناه بیشتر شود.
دلایل گرایش مردان به سمت سایر زنان گوناگون می باشد.تنوع طلبی، عدم جذابیت همسر، عدم ارضای نیازهای جنسی، ضعف اعتقادات مذهبی و پایبند نبودن به سنت ها از جمله عوامل گرایش مردان به سایر زنان است پس با دقت دررفتار خود و همسرتان دلیل اصلی این گرایش را پیدا کرده و متناسب با آن عمل کنید.
در این شرایط باید رابطه عاطفی خود را با همسرتان بیشتر و بهتر از قبل نمایید وهرگز میدان را برای نفر سوم خالی نکنید.
هرچند دوست داشتن و محبت کردن به همسرتان با توجه به نوع رفتارشان برای شما سخت و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد اما شما تسلیم نشوید و با چنگ و دندان زندگی خود را نگه دارید.
آرامش خود را حفظ کنید و بدون دعوا و درگیری و بدون ایجاد تنش و اختلاف سعی درحل موضوع نمایید.
شناخت کاملی نسبت به نیازهای همسرتان داشته باشید و به آن نیازها توجه کنید .معجون محبت به همسر اثری اعجازآمیز خواهد داشت.
شما باید به عنوان یک زن ثابت کنید که هنوز هم مرکز عاطفی خانواده تان هستید و می توانید دوباره همسرتان را به خانواده بازگردانید. البته بدانید که بازگشت به شرایط عادی نیازمند تلاش پایدار و خستگی ناپذیر شماست
مهمترین راه اثبات محبت، ابراز محبت است. دوست داشتن یک امر است و ابراز دوست داشتن امری مهمتر.لذا در روابط خود با همسر دائما دوست داشتن خویش را با محبت های کلامی و غیر کلامی ابراز نمایید.
درامور زندگی با همسرتان مشورت کرده وبا تبادل نظر با ایشان، امور را مدیریت نمایید حتی بعضی ازمواقع سعی کنید نظر همسرتان را مقدم بر نظر شخصی خود بدانیدتا همسر شما احساس کنند که در اداره خانه، جایگاه والایی دارند.
گاهی در زندگی، همسر ما دچار اشتباه می شود، دراین زمان نوع واکنش ما نسبت به اشتباه او می تواند در تحکیم روابط ویا تزلزل آن بسیار موثر باشد.خانمی که در برابر خطای همسرش عفو و گذشت داشته باشد و دائما او را به خاطر اشتباهش سرزنش نکند بذر محبت را درزندگی می کارد اما برعکس کسی که مدام اشتباهات همسر را همچون پتکی بر سر او بکوبد، موجبات دلسردی در زندگی را فراهم خواهد کرد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا امام زمان همواره سلامت هستند؟ یا اینکه ممکن است در شرایط فعلی دچار بیماریهائی نظیر کرونا شوند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ قرآن کریم از زبان رسولالله و انبیاء بزرگوار اینگونه نقل میکند: ما نیز همانند شما بشر هستیم. قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ(۱۱۰/کهف)
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ
(۱۱ /ابراهیم)
پس انبیاء و اهلبیت و امام زمان با توجه به بشر بودنشان ویژگیهای بشری دارند از جمله بیماری.
امامزمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به صورت طبیعی در بین مردمِ دنیا در حال زندگی هستند و بیماری یکی از ویژگیهای زندگی دنیائی است. همچنین بیماری در بین سایر حضرات معصومین -علیهمصلواتالله- نیز وجود داشته است.
🔸شاهد ما👇
✨ امام صادق علیهالسلام میفرمایند پیامبر قبل از شهادتشان بیمار بودند.
✨ مرحوم کلینی در کافی شریف ج ۱، ص ۲۹۶ اینطور میفرمایند: پیعمبر در آن بیماری که منجر به شهادت ایشان شد فلان مطلب را فرمودند.
✨ امیرالمؤمنین در جنگ خیبر دچار چشم درد شدند مرحوم مجلسی نقل میکند: وقتی پیامبر سراغ امیرالمؤمنین را گرفتند اصحاب گفتند: يا رسول الله ایشان از چشم درد بیمار هستند.
✨ امام صادق نقل میکنند: موقعی که بیمار بودند چنین مطلبی را به من فرمودند.
📚کافی شریف، ج۳، ص۲۰۰
2⃣ بیماری منشأ و علتهای متفاوتی دارد:
〽️گاهی عامل بیماری عدم رعایت بهداشت فردی است.
〽️گاهی فرد اطلاع ندارد تغذیهی مناسب با مزاجش چیست و همین امر او را مبتلا به بیماری میکند.
〽️گاهی بیماری کفارهی گناهان است.
❌قطعا این سه عامل بیماری امام زمان نیست.
✔️ و اما بیماری عوامل دیگری نیز دارد:
〽️گاهی بیماری برای ترفیع درجه است.
〽️گاهی بیماری برای آزمایش و امتحان است.
〽️گاهی بیماری حکمتی از حکمتهای الهی است.
آری امام زمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به این ۳ علت ممکن است دچار بیماری شوند.
3⃣ بیماری حضرت قطعا بیماری مهلک نیست که جان ایشان را تهدید کند زیرا وجود فیزیکی امام زمان برای اهل ارض و سماء یک امر ضروری است که این عهد الهی است که وجود ایشان را برای ما حفظ کند.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ حضرت دچار بیماری میشوند اما عامل بیماریشان میتواند آزمایش، ترفیع درجه و یا مصلحتی از مصالح الهی باشد به همین جهت در روایاتِ متعدد به ما توصیه شده برای حفظ و سلامتی آن حضرت دعا کنیم زیرا دعا در سلامتی ایشان تاثیر دارد و بنا نیست پروردگار عالم امور حضرت را از راه معجزه پیش ببرد.
✳️ بنابراین یکی از راههای حفظ حضرت دعا برای سلامتی حضرت هست.
✳️ انشاءالله حضرت در سلامتی باشند و ما نیز با اعمال خود زمینهی رنجش خاطر حضرت را فراهم نکنیم.
#عقائد
#امامت
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبهراه
🆔 @javadheidari110
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
@ramezan_ghasem110
✅ کسب درآمد از مخاطبان ایرانی به کمک افسانههای چینی
☯️ فنگشویی روشی برای طراحی محیط است که در اسطورهها و باورهای چینی ریشه دارد؛ همچنین آن را هنر متعادل کردن انرژی در محیط تعریف میکنند. مهشید رئیسی یکی از افرادی است که به آموزش فنگشویی مشغول است و گوی سبقت را در این عرصه از دیگران ربوده است.
⚛️ رئیسی سعی میکند فنگشویی را یک علم معرفی کند، ولی امروزه فنگشویی بهعنوان یک خرافه که بهصورت شبهعلم درآمده در دنیا شناخته میشود؛ که زندگی بسیاری از افراد را به توهماتی از جریان انرژیهای مثبت یا منفی آلوده نموده است.
🇨🇳 هم ازاینرو، کشوری مثل چین محدودیتهایی برای فنگشویی قرار داده است تا مردم به زندگی طبیعی و عاقلانه برگردند.
☪️ مهشید رئیسی همچنین میکوشد فنگشویی را یک سبک دینی نشان دهد که در قرآن هم دربارۀ آن مطالبی وجود دارد.
🔥 او با توجه به اینکه فنگشویی به معنای باد و آب است، آیات قرآن دربارۀ باد و آب را شمارش کرده و میگوید بیش از ۵۰ آیه در قرآن دربارۀ فنگشویی وجود دارد! او همچنین از فنگشویی رنگ در قرآن صحبت میکند.
0️⃣ مهشید رئیسی در مورد اعداد نیز صحبت کرده و بعضی از اعداد را مقدس مینامد؛ همچنین مدعی میشود که اعداد دارای قدرت هستند که وی از آن قدرتها مطلع است.
🤫 او اخیراً اعلام کرده که روشهایی که او آموزش میدهد، بسیار قدرتمند است و به همین علت نباید عمومی شود، به همین علت بعضی از آموزشهایش را پس از مدتی حذف میکند و دیگر تکرار نمیکند.
💰 او هر آموزهای که باعث جلب مخاطبان بیشتر شود در سبد آموزشهایش قرار میدهد و آن را از یکسو به فنگشویی و انرژیهای درونی و محیطی مربوط میسازد و از سوی دیگر به پولسازی ربط میدهد.
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
پرســـ❓ــش
⁉️آیا امامحسنِمجتبی همسران زیادی را طلاق دادهاند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ سند این روایت ضعیف است.
2⃣ فارغ از بحث سندی باید به این دو نکته توجه گردد:
۱) علاوه بر مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز، مطلاق بودن نیز مورد پسند شارع نمیباشد چنانچه امام صادق علیهالسلام فرمودند: «سَمِعْتُ أَبِي علیهالسلام،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن میدارد»
📚الكافي، ج6، ص55
۲) ناسازگاری این عمل با عصمت امام:
این روایات با عصمت امامحسنِمجتبی تعارض دارد لذا قابل اعتماد نبوده و به محتوای آنها اعتنایی نمیشود زیرا اگر روايتي با مقولهی عصمت در تعارض باشد، از نظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته میشود.
3⃣ به نظر میرسد دستگاه خلافت بنیعباس برای تخریب چهرهی امام حسن روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت میکند:
الف ) اگر چنین امری واقعشده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده میگرفتند، ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است.
ب ) روایتهایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیهالسلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیهالسلام مطرح میشود.
♻️نتیجه اینکه:
روایاتی که امام مجتبی علیهالسلام را مردی طلاق دهنده به تصویر میکشند ساخته و پرداختهی بنیامیه و بنیعباس هستند و با توجه به عصمت حضرت، این روایات قابل پذیرش نیستند.
#عقائد
#امامت
#عصمت
#شبهات_محرم_صفر
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از جواد حیدری
🌑تأملی در روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
❌ بررسی منابع تاریخی و حدیثی شیعه و سنی تا پایان قرن هفتم، نشانگر این مطلب است که هیچ نویسنده ی شیعه یا سنی، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه ، نمی داند.
❌عموم مورخان و محدثان شیعه « 28 صفر » یا « آخر صفر » را نقل کرده اند (1) و مورخان اهل سنت نیز یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کرده اند. (2)
یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است. (3)
❌ اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم شهادت امام حسن علیه السلام تقریبا همزمان با سالروز شهادت رسول الله صلوات الله علیه و آله بوده است. (اواخر صفر یا اوایل ربیع با چند روز اختلاف (طبق قول اهل سنت).
❌بنابراین اصرار عده ای بر «هفتم صفر» مبتنی بر روایت یا مستند محکمی نیست زیرا نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است(4) که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است(5).
📚پی نوشت ها:
(1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آل أبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33
(2) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389
(3) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225
(4) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
(5) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
♦️نکات مهم درباره دعای فرج♦️
برای پیشگیری از سوءتفاهم لطفا تا آخر بخوانید👇
1⃣ متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود.
2⃣ در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند.
3⃣ کتبی که این دعا را ذکر کردهاند، متن یکسانی ارائه نمیکنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمیترین منبعی که این دعا را در آن مییابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت میشود به صورت زیر است:
«اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی متوفای 573هجری، ص365)
در کتاب قطب راوندی عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست.
4⃣ خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهمالسلام) نسبت داده نشود و مفسدهای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است.
5⃣ طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است.
6⃣ وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعائر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند.
♻️نتیجه اینکه
حاجت خواستن از خود پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهلبیت (علیهمالسلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (علیهمالسلام) بخواهیم؛ همچنین معصومین (علیهمالسلام) به ما آموختهاند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجاتمان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم و یا خدا را به حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم) سوگند دهیم.
بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (علیهالسلام) میخواهیم، ناشی از توصیهی معصومین (علیهمالسلام) نیست بلکه سلیقهی شخصی خودمان است.
#شبهات_وهابیت
#توسل
#شرک
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
☀️
⛅️
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️