eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
384 ویدیو
167 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط 🔶کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🔶کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان 💢به ما بپیوندید👇👇👇👇 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d 🅾ارتباط مستقیم با کارشناس👇👇 @SALEHIAMIR
💠 مالیات جایگزین خمس نیست 💬 سؤال: بعضی از افراد برای پرداخت خمس می‌گویند؛ چون مالیات پرداخت می‌کنیم، دیگر خمس نمی‌دهیم، آیا از لحاظ شرعی مالیات جایگزین خمس می‌شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 مالیاتی که دولت‌ها بر اساس قوانین و مقررات وضع می‌کنند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می‌شود واجب است ومالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال حساب می‌شود، ولی پرداخت مالیات، جایگزین خمس و زکات نمی‌شود، همچنین پرداخت خمس و زکات جایگزین مالیات نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ در مورد جایگاه حضرت محسن، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه سلام الله علیهم اجمعین، جهت توسل، چه تبیین قرآنی و روائی می‌شود ارائه کرد❓ 🔵پاسخ: 1⃣بر اساس آیه ی۲۱ سوره ی طور و با لحاظ روایات مربوط به آن، بچه هایی که از خط ایمانی پدر خارج نشده باشند ( های بالغی که مسیر صحیح را طی کنند و سقط شده و نابالغ) به پدر ملحق می شوند. (الحقنا بهم ذریتهم) 2⃣بر اساس روایات عالم ذر، پروردگار عالم بعد از تعلیم ودادن اختیار و عقل از همگان در آن عالم امتحاناتی گرفته است که به حسب کیفیت امتحان، قابلیت های اولیه ی دنیایی مشخص گردیده است. فرزند حسین بن علی علیه السلام شدن بعد از قبول شدن در امتحان و آزمون عالم ذر است نه اینکه غیرحکیمانه و بی حساب و کتاب باشد. 🌷"اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم ا لست بربکم قالوا بلی...." 🌷"یا ممتحنه التی امتحنک الله قبل ان یخلقک.." پس حضرت علی اصغر علیهم السلام جایگاه اکتسابی هم دارد . (کل نفس بما کسب رهین). 3⃣قابلیت های اولیه در حد مقتضی است و نه علت تامه. لذا انسان می تواند در دنیا، آن مقام را حفظ و یا ارتقاء دهد و یا آن را تنزل داده تا سر حد "اولئک کالانعام بل هم اضل" پیش ببرد. 4⃣فرزندان غیر مومنین که در سن غیر شرعی از دنیا بروند و برخی از فرزندان مومنین، در برزخ تحت تربیت و آموزش و مورد امتحان قرار می گیرند و در صورت موفقیت اهل بهشت خواهند بود. نتیجه اینکه: جایگاه حضرت محسن، علی اصغر و رقیه خاتون سلام الله علیهم اجمعین، با لطف و تفضل الهی همان جایگاه پدر بزرگوارشان هست و توسل به آن دردانه ها عین صواب و سداد است. ✍جواد_حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔴از شبهه نباید رنجید / این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست؛ ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم / مراقب باشیم حرف سست نزنیم ⏪ رهبر انقلاب: از شبهه هم نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. مرحوم آقای مطهری (رضوان‌اللّه‌علیه) خودش شبهه را کشف میکرد، زودتر میفهمید و بنا میکرد روی آن فکر کردن. ▪️برای مواجهه‌ی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد. من میخواهم این را عرض بکنم حتی این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست، این تحریمها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفتهای صنعتی و فنی را نمی‌داشتیم... نه قطعه می‌فروختند، نه علم می‌فروختند، نه فناوری می‌فروختند ناچار شدیم خودمان اقدام کنیم. ▪️شبهه هم همین‌جور است، شبهه‌ هم ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم، شبهه هم از این قبیل است. مراقب باشیم حرف سست نزنیم. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂🧚‍♂ 🧚‍♂ 🧚‍♂ 🧚‍♂ پرســـ❓ــش ⁉️داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟ پاســـ🖊ــــخ 1⃣ نام این فرشته فطرس می‌باشد، که یکی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی درباره جریان بخشش او وجود دارد، که مضمون و محتوای آن ها یکسان است. در این روایت آمده است: "فطرس فرشته‌ای بود، که گرداگرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند کوتاهی و سستی ورزید. بالش به کیفر این نافرمانی چیده شد و به یکی از جزیره ها تبعید گردید. هنگامی که امام حسین(علیه‌السلام) متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بالش را به بدن پاک امام حسین(علیه‌السلام) مالید و سلامتش را باز یافت" 📚کشی، رجال کشی، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش، ص۵۸۳ 📚صدوق، أمالی، بیروت ، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق، ص۱۳۷ 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، نجف، مرتضوی، چ اول، ۱۳۵۶ق، ص۶۶؛ در برخی از این روایات که اشاره شد، جرم فطرس یک نوع غرور و خود بزرگ بینی بوده که مورد شفاعت امام حسین(علیه‌السلام) قرار می‌گیرد. 📚جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید، به مقاله: پژوهشی در روایات فُطرس ملَک، از محمد احسانی‌فر، در مجله علوم حدیث شماره ۳۴ 2⃣ نظرات بزرگان: 🔆 عده‌ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگی‌های فرشتگان را برشمرده، آن‌ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می‌کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‌داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ به فرض درستی‌شان، بدان سبب که نکته‌ای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم. 🔆 در مقابل عده‌ای دیگر بر این باورند، که فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین‌تر جای گرفته‌اند. همچنان که پیامبران نیز درجات مختلف دارند تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم. 📖بقره/ ۲۵۳ آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‌کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود، تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. همانطور که عده‌ای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و خاندان پاک ایشان جز اراده‌ی الهی اراده‌ای نداشتند و حتی از ترک اولی نیز پیراسته بودند. 📚بحارالانوار، ج ۵۶، ص۱۸۴ 🆔 @javadheidari110 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پرسش: قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن می‌داند. آیا می‌شود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟❓ ✍️ جواد حیدری 1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مى‏شود. (1) 2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم به‌وضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و می‌فرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباع‏»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2) اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط می‌کند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مى‏ترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شده‏ايد [اكتفا كنيد]». (3) با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص می‌شود منظور از عدالت در این آیه‌ی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی. 3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نموده‌اند می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ‏»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت‏] باشيد، هرگز نمى‏توانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى‏] ميان زن‏ها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4) منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکرده‌اند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را به‌طور كامل متوجه یک‌طرف ننماييد تا ديگرى را به‌صورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5) همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب می‌کند و نه عدالت را. ⏪ نتیجه اینکه : در تعدد زوجات ، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است. 📚پی‌نوشت ها: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 256 2. نساء/3 3. همان 4. نساء/129 5. همان ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
❌ شبهه : عصبانی که شدید به خواهر شمر فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل هست. ‼️‼️ ✅ پاسخ شبهه : 1️⃣ معاندان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین(علیه‌السلام) را برادر حضرت امّ‌البنین، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین و مادر حضرت اباالفضل العباس(سلام الله علیه) دانسته‌اند. قصد ایشان از این دروغ پراکنی‌ها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.امّا منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل می‌کنند. در آن شب، شمر همراه امان نامه‌ای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». (۱) محمد بن اشعث نیز از همین حربه برای فریب حضرت مسلم استفاده کرد و به ایشان گفت: «نترس این قوم پسران عم تو هستند» (یعنی ابن زیاد و تابعان او)در حالیکه مسلم هیچ قرابتی با ابن زیاد و یاران او نداشت. 2️⃣ اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست. شمر بن ذی الجوشن و مادر حضرت عباس، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. (۲) 3️⃣ نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود: «دست های تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر می کنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم. . . » (۳) پی نوشت: (۱) . سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. (۲) . مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱. (۳). سید بن طاوس اللهوف ص 87- علامه مجلسی جلا العیون ص 570. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 ═ೋ❅🖋❅ೋ═ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ═ೋ❅🖋❅ೋ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«اگر همۀ مقاتل را بگرديد، پیدا نمی‌کنید كه مورّخان نقل كرده‌ باشند كه قمر بنی‌هاشم(س)، پيشنهادی به سیدالشّهدا(ع) داده باشند كه مثلاً "برويد يا نرويد! جنگ بكنيد يا نكنيد! زن و بچه به‌همراه خودتان ببريد يا نبريد!" كاملاً تسلیمِ به امام شده و حضرت را تصدیق کرده‌اند و می‌دانند كه ایشان موعظه لازم ندارند.» @javadheidari110
💠 روز 💠 💎 با فضیلت‌ترین مجاهدت‌ها از نگاه امام سجاد(ع) 🔻 امام سجاد علیه‌السلام: إنَّ أفْضَلَ الْجِهادِ عِفَّةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ ✳️ با فضیلت‌ترین و مهمترین مجاهدت‌ها، عفت شکم و عورت است [از چیزهای حرام و شبهه‌‏ناک].‏ 📚 مشکاةالانوار: ص ۱۵۷، س ۲۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵دعا برای رهبر جامعه❓ ❎از منظر متون مقدس ( قرآن و عترت) مسلمانان نسبت به حاکمان دینی خود وظایفی دارند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد:👇 1. وفاداری نسبت به‌نظام: امیر المومنین (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرماید: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَيَّ حَقٌّ فَأَمَّا حَقِّي عَلَيْكُمْ فَالْوَفَاءُ بِالْبَيْعَة. بدانید من نسبت به شما حقی دارم و ازجمله آن حقوق، وفاداری به بیعتی است که با من داشتید (به‌عبارت‌دیگر یعنی باید نسبت به‌نظام اسلامی وفادار باشید)».(۱) 2. یاری‌کردن حاکمان: دومین وظیفه مردم نسبت به‌نظام اسلامی‌شان را علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) چنین می‌فرماید: .« وَ الْإِجَابَةُ حِينَ أَدْعُوكُم‏. وقتی حاکمان شما را به یاری خواستند آنان را یاری کنید.» (۲) امام صادق (علیه السلام) نیز در پاسخ عمر بن حنظله فرمودند: «فَلْيَرْضَوْا بِهِ‏ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِما...آن حاکمی اسلامی [که شرایط حکومت بر جامعه اسلامی را دارد] اگر حکمی نمود مردم باید از وی تبعیت نمایند». (۳) 3. نصیحت و مشارکت سیاسی امام صادق (علیه‌السلام) به نقل از رسول اکرم (صلوات‌الله‌علیه و اله) می‌فرماید: «ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ‏وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِم‏. اى مردم! سه خصلت مذهبى وجود دارد كه دل مؤمن در آن غل‌وغش روا- نمى‏دارد. نيت بى‏ريا و خالص در طاعت الله. خيرخواهى درباره امامان. شركت و همراهى با اجتماعاتشان، ازاین‌رو كه دعاى امامان بدرقه جان آنان است‏».(۴) 4. دعا برای سربلندی حاکمان  امام صادق (علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرماید: «.. تَجِبُ لِلْمُلُوكِ عَلَى أَصْحَابِهِمْ وَ رَعِيَّتِهِمْ ...الدُّعَاءُ بِالنَّصْر..؛ رعايت سه چيز درباره زمامداران بر كارمندان و مردمان واجب است: فرمان‌برداری از زمامداران، خيرخواهى براى آنان در غياب و حضورشان، و دعا براى پيروزى و بهبود امورشان.».(۵) پانوشت‌ها: 1.ثقفی،الغارات،محقق:عبدالزهرا حسینی،دارالکتب الاسلامیه،قم،چاپ اول،1410،ج1،ص24. 2.همان. 3.کلینی،الکافی،محقق: علی‌اکبر غفاری،دارالکتب الاسلامیه،تهران،چاپ چهارم،1407ق،ج1،ص67. 4.همان،ص403. 5.حرانی،ابن شعبه،تحف العقول،محقق: علی‌اکبر غفاری،جامعه مدرسین،قم،چاپ دوم،1404ق،ص319. @javadheidari110
‼️ آموختن احکام 🔷 س ۶۵۴۲: آیا کسی که در آموختن احکام دینیِ مورد نیاز خود کوتاهی می‌کند، گناهکار است؟ ✅ ج: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد، گناهکار است. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔻قانون جذب🔻 یکی از بزرگترین خرافه های موجود در جهان که از آموزه ها و مبانی مهم در عرفان های نوظهور، به خصوص عرفان های سکولار و اومانیستی و جنبش عصر جدید، می باشد"فرضیه جذب" است که از آن به "قانون " تعبیر می شود و سالهاست توسط سخنرانان و نویسندگان، مطابق فرهنگ و مذهب مخاطبان، تبلیغ و ترویج می گردد. خلاصه ادعای معتقدین به "فرضیه " این است : 🔺افکار و اندیشه انسان، بر پدیده های خارجی اثرگذارند از نوع تاثیر علت تامه برمعلولش. یعنی انسان تنها کافی است به گوشه ذهن خود چسبیده و به تصاویر ذهنی متمرکز شود، تا آن تصاویر در دنیای خارج، به صورت واقعیتی عینی جلوه گر شوند. مثلا اگر کسی به ماشین خاصی علاقه دارد کافی است تمام فکر و ذهنش آن ماشین شود تا بالاخره بتوان صاحب ماشینی که می خواهد بشود و آن را به سوی خود جذب نماید. 🔻یکی از مروجین غربی فرضیه جذب می گوید: عمل تجسّم، تو را به هر چه بخواهی متصل می کند. تجسم خواسته ات، نیروی مغناطیسی ایجاد می کند و این نیرو، خواسته ات را به سوی تو جذب می کند. (قدرت، راندا برن.ص 68) 🔻یکی دیگر از مروجین ایرانی فرضیه جذب می گوید: هميشه به ثروت هاي بيكراني كه در آينده به دست خواهيد آورد، بينديشيد... همواره بگوييد من ثروتمندم ...كاري كنيد كه واقعا كودك دورن شما، يعني ضمير نا خواگاه شما ثروت را احساس كند و همان شرايط را براي شما فراهم نمايد. احساس كنيد، ثروت خود را و احساس كنيد رفاه خود را ... به نمادهايي از ثروت، مثل اسكناس، چك، و تصاوير شمش هاي طلا خيره شويد و با آن معاشقه كنيد. با تصور و افکار شما، تمام دنيا يک کاتالوگ در دست شما مي شود. انگار شما داريد به جهان سفارش مي دهيد. هر انتخابي که بکنيد درست است. قدرت تماماً در اختيار شماست. (تكنولوژي فكر ص 238) 🔷فعالیت های مروجین این آموزه : چندی پیش مستندی به نام "راز" از شبکه چهار در ترویج و تبلیغ قانون جذب پخش شد. برخی از روانشناس های مشهور ایرانی با برگزاری کلاس در تالار های بزرگ کشور، به حمایت و تبلیغ از این نظریه می پردازند. همچنین کتاب های فراوانی در این موضوع به رشته تحریر در آمده است. 🚫مهمترین نقد و اشکالات فرضیه جذب : 1_وحیانی نبودن این آموزه 2- باقی ماندن این قانون در حد یک فرضیه و عدم رسمیت آن در مجامع علمی 3- جایگزین کردن مراقبه ذهنی در عوض عبادات شرعی 4- اصالت داشتن ذهن و انسان مداری، زیرا در این نظریه، انسان ها، مدار و کانون عالم هستی بوده و تمام اشیاء را به سمت خود جذب می کنند درحالیکه در ادیان الهی کانون جهان هستی خدا و اراده و قضا و قدر الهی می باشد . 5_فرو بردن انسان در گرداب آرزوها و افسردگی شدید بعد از نا امیدی از رسیدن به آنها 6_از آن جایی که هیچ زمان بندی برای رسیدن به شیء مورد نظر بیان نمی شود، شخص تا واپسین لحظات زندگی اش باید منتظر بماند. 7_ مشابهت تعالیم این فرضیه با تعالیم سحر و جادوگری لازم به تذکر است که : 🔻در آموزه ها و تعالیم دین اسلام، چیزی که اهمیت دارد، تفکر و تعقل در آیات الهی برای معرفت بیشتر و در نتیجه وصول به سعادت است و نباید این موضوع را با تمرکز و توهم و تخیل که در مکاتب دیگر سفارش شده است یکی دانست زیرا دامنه فعالیت هر کدام با یکدیگر متفاوت است، تفکر انسان در محدوده عقل و تمرکز او در محدوده "وهم" می باشد. ✔️نکته : عبور از حیطه و دامنه عقل گرایی و ورود به عالم خیال و توهم، نقطه مشترک تمامی عرفان های دنیاست. در تصوف نیز، تقویت قوه خیال سبب ورود به عالمی دیگر می شود که آن را عالم مثال (عالم جن و شیاطین) می نامند. در این عالم انسان هرچه تصور کند را به وضوح در پیش چشم خود مشاهده می کند. آنها تمرکز فراوان همراه با تلقین را کلید ورود به این عالم می دانند. در این عالم است که شخص، توانایی دیدن امور مخفی را پیدا کرده و با دیگر موجودات ارتباط بر قرار می کنند. @javadheidari110
سلام صبح زیباتون بخیر همین الان میدان امام رحمت الله علیه
2_1152921504615515185.mp3
12.41M
🔸: امامت شناسی 🎤 استاد جواد حیدری 🔺جلسه ششم 🔰 کاری از مجموعه الغدیر 🔘@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا مرحوم شیخ صدوق رحمة الله علیه، سهو النبی را جایز می‌دانسته‌اند؟ ✍️ جواد حیدری نکته ی اول: مباحث مربوط به اعتقادات، تحقیقی است و نه تقلیدی. نکته ی دوم: دلایل متقن عقلی و نقلی بر عصمت انبیاء علیهم‌السلام صلوات الله، در تمام مراتب دلالت دارند و جایی برای اعتقاد به سهوالنبی باقی نمی‌گذارند. نکته ی سوم: مرحوم صدوق رحمه‌الله علیه، اعتقاد به إسهاء النبی (دچار سهو شدن نبی توسط خدا) هستند و نه سهوالنبی. (1) نکته ی چهارم: دلایل مرحوم شیخ در رابطه با اعتقاد به إسهاء، تام و کامل نبوده لذا بسیاری از علماء بعد از ایشان کتاب‌های فراوانی در رد این نظر تألیف فرمودند. نکته ی چهارم: روایاتی مبنی بر عارض شدن سهو بر انبیاء موجود است که سنداً و یا دلالةً مخدوش می‌باشند. نکته ی پنجم: عقیده و اندیشه‌ی یک مذهب ازنظر اکثریت علماء و بزرگان آن مذهب اخذ می‌شود و اکثریت علماء شیعه کثرالله أمثالهم، معتقد به عصمت انبیاء علیهم‌السلام صلوات الله در تمام مراحل می‌باشند. نتیجه اینکه: هرچند مرحوم صدوق رحمت‌الله علیه معتقد به إسهاء النبی می‌باشند ولی این نظر موردنقد علما قرارگرفته و با توجه به دلایل متقن عقلی و نقلی قابل‌پذیرش نیست. پی‌نوشت: 1. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص 360 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا