هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️آیا عقیده ی به خلق لامن شیء صحیح است یا خیر (آیا خلقت از عدم ، محال است؟)
لطفا با ذکر سند
🔸اگر منظور این باشد که خداوند، یک مخلوق را از نیستی (من لا شی ) به وجود بیاورد ، ) عدم بهمنزله علت مادی فعل خداوند در نظر گرفته شود)،با این توضیح که خداوند همان عدم را تغییر شکل داده و آن را بوجودبیاورد؛ یعنی عدم ، طرف اضافه خلقت قرارگرفته و خالق از آن استفاده کرده و چیزی را خلق کرده باشد ، محال است. چون باید موجود باشد تا خالق بتواند از آن استفاده کند. درحالیکه عدم است و نیست. بنابراین خلقت از عدم با این فرض محال می باشد.
ولی اگر منظور ،خلقت بهصورت( لا من شیء) یعنی اینکه هیچچیزی نبوده و خداوند بدون ماده وجودی، عالم را آفریده است این معنا صحیح هست و معنای خالقت خداوند همین است و هیچ محذور عقلی ندارد.( مانند خلق صورت اسب بالدار در ذهن توسط انسان)
امام رضا علیهالسلام دربیانی روشن و زیبا دراینباره میفرمایند : ٍ إِنَ كُلَ صَانِعِ شَيْءٍ فَمِنْ شَيْءٍ صَنَعَهُ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِيفُ الْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَيْء.(1)
هر سازنده ای ، اشیاء را از چیز دیگری میسازد اما خداوندِ آفریدگار والامقام و دارای جلال ،اشیاء را بدون اینکه
آن را از چیزی استفاده کند، ایجاد فرموده است.
پینوشت:
1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 129
#خلقت
✍🏻استاد حیدری
@javadheidari110
منظور از امی بودن حضرت محمد چیست؟ .mp3
3.23M
🌹 امی بودن حضرت محمد صلی الله علیه و آله به چه معناست؟؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
⬅️ چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟؟👇👇👇👇
جانشینی پیامبر صلی الله علیه وآله .mp3
3.6M
🌹چرا پیامبر، جانشینی امام علی را در خود مکه بیان نکردند و این مهم را در غدیر خم انجام دادند؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
📢 پرسش از شما
پاسخ از📣
استاد:«جواد حیدری»
❓پرسش
اگر پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم کامل بودند پس چرا قبل از چهل سالگی به رسالت نرسیدند؟ چرا مثل امام جواد علیه السلام که در کودکی به امامت رسیدند ایشان در کودکی به پیامبری مبعوث نشدند؟
✍پاسخ:
مساله رسالت، نبوت، امامت جایگاهها، عناوین و مناصِبی است که از طرف پروردگار به برخی از افرادی که قطعا معصوم هستند عنایت می کند اما در چه سالی در چه روزگاری با چه ویژگی هایی اعطای این مناصب ارتباطی با سن و سال و اکمال، اتمام و... ندارد «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»۳۰مریم
حضرت عیسی قطعا در گهواره نبی خدا بودند.
در این مورد تأییدات و اغراض، اهداف و حکمتهای الهی در کار است که در حیطه علم ما نیست؛ ولی چون معجزه است ما می گوئیم سمعا و طاعتا و می پذیریم و این امور بنا بر مصالح خداوند است که ما توان درک همه جهات آن را نداریم و در حیطه علم ما نمی باشد.
💎نتیجه اینکه:
✅ نبوت، رسالت، امامت انتصاب
مِنَ الله است، نه از طرف مردم چون در حد فهم و سطح فکر بشر نیست لذا اعطایی است از جانب خداوند
✅ حالا این چه معیارهایی داره؟
برخی از آن برمی گردد به مقامات اما همه آن مقام نیست مثل سخن گفتن در گهواره یا برخی جهات برمی گردد به قابلیت قابل چون موقعیت زمانی مکانی مردم اقتضا می کند که پیامبر در ۴۰ سالگی به رسالت برسند سه سال مخفیانه بعد عمومی همه اینها «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰإِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى»۳-۵/سوره نجم
همه اینها بر اساس اوامر پروردگار عالم است که از تمام زوایا و جهاتش ما مطلع نیستیم.
✅ اگر بگوئیم فقط بخاطر مقام بالا بودن است آن موقع پازل عقائد ما بهم میریزد چون یکی در گهواره پیغمبر است، یکی در چهل سالگی نبی می شود یکی رسول می شود.
✅ حالا معیارهای انتخاب نبی چیست؟ در حیطه علم ما نیست.
#عقائد
#نبوت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
قرآن .mp3
3.2M
🌹آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول تاثیر گرفته است؟؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟
................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: در روايات اهلبیت علیهمالسلام، اصرار بر دعا مدح و ستایششده است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آنکه حاجتش را برآورد». (1)
پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا میشود.
نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا بهتنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد.
نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است.
مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمیشود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه بهظاهر اين دعا برآورده نمیشود بیتابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد.
نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیکتر میکند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه).
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
697K
🔴 آیا بهشت درب دارد⁉️
🔰آیا سه درب از این ها در قم باز می شود⁉️
🌐#استاد_جواد_حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🌻🌻
استفاده از روش محسوس به معقول
(ترفند توسعه ذهن پرسشگر):
در این روش برای آسان سازی پرسش، فهم صحیح و رفع شبهه، محسوس را به معقول تبدیل می کنیم. چرا که یکی از دشوارترین سوالات، پرسش دربارهی خداست، زیرا ما علی رغم اینکه در عالم محسوسات زندگی می کنیم ولی اعتقاد به عالم معنویت هم داریم،
حال ❓پرسش❓ اینجاست👇
سوالات دربارهی خدا را چگونه پاسخ دهیم؟ نظیر این آیه از قرآن که می فرماید:«وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَىٰ»آیه۱۸سوره مبارکه طه
خداوند می فرماید هر که غضبم شامل حالش شود سقوط می کند.
❓پرسش❓
منظور از خشم خدا چیست؟
✍پاسخِ استاد جواد حیدری:
در نگاه اول تصور میکنیم غضب خدا نظیر غضب انسان است که ناراحت شود، اخم کند تحت تاثیر قرار گیرد در حالی که چنین تصوری برای خدا تالی فاسد دارد یعنی برای خدا نقص و ضعف قائل شده ایم.
لذا یکی از روشهای خیلی ساده که مانع ایجاد تالی فاسد میگردد استفاده نمودن از روش محسوس به معقول است یعنی ذهن پرسشگر را از عالم ماده خارج کرده و او را به این مطلب آگاه میکنیم که این معنای در ذهن او از غضب، مد نظر ما نیست بلکه منظور ما یک معنای دیگری است، یعنی غضب یک معنای دیگری نیز دارد که خارج از حس و ماده است و در مورد خدا آن معنا مد نظر ماست و ما آن معنا را از روایات اخذ می کنیم.
عمروبن عُبَید از امام باقر علیه السلام پرسید:«جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى «وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوىٰ» مَا ذَلِكَ اَلْغَضَبُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هُوَ اَلْعِقَابُ»توحید صدوق ج۱
غضب خدا یعنی عقاب خدا(عذاب خدا)
حضرت در این روایت محسوس را به معقول تبدیل کردند یعنی از آن معنایی که مخاطب در ذهن دارد عبور کردند و او را رساندند به فضای معقول که مشکلات و تالی فاسد عالم محسوسات را ندارد
به این ترتیب چیزی که برای مخاطب محسوس بود را به معقول تبدیل کردند.
پاسخگو با استفاده از این روش برای مخاطب شرح میدهد غضب یعنی عقاب و عذاب کردن توسط خداوند نه اینکه خدا عصبانی شود و اخم کند
✨یا اینکه در قرآن آمده «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»آیه۱۰سوره مبارکه فتح
مخاطب در نگاه اول تصور می کند خدا دست دارد در حالی که پاسخگو بوسیلهی روش محسوس به معقول برای او تبیین میکند دست اینجا کنایه از قدرت است.
بدین گونه صفات خبری را با کمک روایات به تأویل میبریم
چرا که شاخصههای صفات خبری این است که :
1⃣ چون در اخبار و احادیث و آیات قرآن آمده ما اجازه داریم بکار ببریم و اگر در روایات و آیات نیامده بود ما اجازه نداشتیم بر خدا حمل کنیم
2⃣ اگر به تأویل برده نشود (اگر توجیه نشود، یعنی اگر از ظاهر دست برنداریم و به معنای دیگری خلاف ظاهر معتقد نشویم تالی فاسد پیدا میکند) تالی فاسد یعنی نتیجه ی غلط به دنبال دارد چرا که اگر غضب و ید را به معنای غضب و دست انسانی بگیریم قائل به جسمانیت برای خدا شده ایم و خدا را محدود و مرکب فرض کرده ایم و ذهنیت حسی به خدا داشته ایم.
برای تفهیم بهتر بحث مناسب است در اینجا اشاره ای به صفات الهی شود
صفات الهی چندین تقسیم بندی دارد یکی از اقسام آن تقسیم بندی ها تقسیم بندی صفات الهی به :
صفات ذاتیه و صفات خبریه است
⚛ صفات ذاتیه: صفاتی است که عین ذات است، صفاتی هستند که از ذات الهی بدون در نظر گرفتن چیزی دیگر ما می فهمیم و منحصر است در (علم و قدرت و حیات)
⚛ صفات خبریه: صفات خبریه صفاتی هستند که:
دو شاخصه دارند که قبلا ذکر شد
الف) اگر در اخبار و روایات و در آیات نمی آمدند ما هیچ شناختی نسبت به صفات در مورد خداوند نداشتیم مثل ید الله فوق ایدیکم
ب)اگر تاویل برده نشود تالی فاسد دارد (نتیجه غلط به همراه دارد)
✴️برخی از صفات خبری عبارتند از:
✨آیهی«يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
ید باید از معنای انسانی به تاویل برده شود یعنی
از محسوس به معقول تبدیل شود یعنی معنای قدرت دارد.
✨«الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ»آیه۵طه
احاطهی علم الهی را بیان میکند.
💎نتیجه اینکه:
✅ یکی از روشهای پاسخگویی روش محسوس به معقول است که برای:
آسان سازی، فهم صحیح، رفع شبهه
می باشد.
✅اگر مخاطب از ما پیرامون صفات خبریه سوال پرسید
باید بدانیم که شاخصه اول صفات خبریه محسوس بودنشان است و
شاخصه دوم آنها این است که ذهن مخاطب چون مادی و محسوس است از دست و غضب و استوای بر عرش و اینگونه صفات ذهن او متبادر میشود امور مادی است (اولین مطلبی که با شنیدن صفات خبریهی الهی به ذهن مخاطب میرسد امور مادی است)
لذا وظیفهی پاسخگو این است که:
از طریق اخبار روایات و آیات برایش معنای صحیح را تبیین نماید.
#عقائد
#توحید
#دوره_کلام_نوجوان_ج2
#روش_محسوس_به_معقول
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
4_6032660108469602116.ogg
281.9K
❎ خدا غیوره یعنی چی؟
این تفسیر درسته که خدا وقتی دل بندهش رو بشکنی غیرتی میشه و از بنده مظلومش دفاع میکنه؟
🎙استاد جواد حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سوالات_کاربران
🔹#اعتقادی
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
فلسفه ی نمازهای نافله چیست؟
✍ پاسخ:
نکته اول: بهجز نمازهاى واجب و يوميه، نمازهاى ديگرى هم وجود دارد كه انجام دادن آنها مستحب است. ازآنجاییکه اين نمازها، اضافه بر نمازهاى واجب است، به آنها نافله يا نوافل گفته مىشود (به معناى زيادى و افزون). اساس و اهميت نافله هاى مستحبى، به اين است كه جبرانکننده نواقص و كمبودهاى نمازهاى واجب است.
نکته دوم: در روايات و احاديث براي نمازهاي نافله فلسفه و علتهایی ذكر گرديده ازجمله:
الف - تكميل نماز واجب با نماز مستحبي
امام کاظم علیهالسلام میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَتَمَّ صَلَاةَ الْفَرِيضَةِ بِصَلَاةِ النَّافِلَة»؛ «خداوند بهواسطهی نمازهای مستحبی، نمازهای واجب را تکمیل میکند». (1)
ب – رسيدن به بالاترين درجات كمال
در حديثى به نام حديث «قرب نوافل» آمده است: راوى از حضرت صادق علیهالسلام و ايشان از جد بزرگوار خود پيامبر صلیالله علیه و اله و پيامبر از خداوند عزوجل چنين نقل نموده: «بهدرستی كه بنده من با نافله و كارهاى مستحبى قرب را میجوید تا اینکه او را دوست بدارم و هنگامیکه او را دوست داشتم گوش او میشوم كه با آن میشنود و چشم او میشوم كه با آن میبیند و زبان او میگردم كه با آن سخن میگوید و دست او میگردم كه با آن قهر خود را ابراز میکند». (2)
پی نوشت ها:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 42
2. الکافی، ج ۲، ص ۳۵۲
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
4_6032660108469602113.ogg
750K
❎درقرآن نوشته خدا به عیسی میگه تو دستور دادی مرا بپرستن؟
بعدامکان داره روز قیامت از ائمه هم همچین سوالی بشه؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_عتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
📢پرسش از شما
پاسخ از 📣
استاد جواد حیدری
❓پرسش❓
1⃣ مگر نمی گویند هر پدیده ای یک پدید آورنده دارد پس بفرمائید پدید آورنده خدا کیست یا چیست؟ خداوند که در قرآن خودش را نور معرفی کرده پس هر نوری منبعی دارد مثل نور چراغ ، نور خورشید. پس منبع خدا چیه؟
✍پاسخ
پاسخ شما در سوال شما نهفته است. قانون علیت که یک قانون عقلی است این است: «هر پدیده ای ، هر ممکن الوجودی هر معلولی نیاز به علت دارد» این درست اما
اولا: واجب الوجود(خدا) پدیده نیست معلول نیست بلکه علت العلل است
ممکن الوجود نیست بلکه واجب الوجود است.
ثانیا:تشبیه خداوند به نور از باب تشبیه معقول به محسوس است جهت تقریب به ذهن مخاطب و گرنه «لیس کمثلهی شیء»
نتیجه اینکه:
✅ خداوند تخصصا از قاعده علیت خارج است چون خداوند پدیده و ممکن الوجود نیست.
✅تشبیه خدا به نور از باب تشبیه معقول به محسوس است
❓پرسش❓
2⃣ چرا نباید در ذات خدا تجسس کرد و گفته شده«لا تجسسوا فی ذات الله» ؟
✍پاسخ
برخی روایات تفکر در ذات الهی را نهی کرده اند، نه تفکر در صفات را یعنی این که برویم صفات خدا را بشناسیم که قادر است حی است علیم است حکیم است ما در مباحث کلامی اینها را بارها مطرح کرده ایم . اینها شناخت توحید است اشکالی هم ندارد ولی تفکر در ذات الهی نهی شده چون وقتی ما می خواهیم در مورد ذات فکر کنیم برای خدا ماهیت و شکل و قیافه، علت و امثالهم درست کنیم نشستن و فکر کردن در خدا ، خدا که شکل ندارد ، ماهیت ندارد ، لذا چون موجود محدود نمی تواند نامحدود را اساساً بشناسد ، نمی تواند احاطه بر آن داشته باشد به همین جهت تفکر در ذات نهی شده چون ما می خواهیم لوازمی بر خدا بار کنیم که تالی فاسد دارد یعنی موجب میگردد خدا را انسان وار فرض کنیم که اینگونه فرضی بدور از ساحت الهی است.
#عقائد
#توحید
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
4_6032660108469602111.ogg
762.1K
❎آیاامامی و یا پیامبری خدا را دیده است؟!
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#شبهات_عتقادی
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
#سخن_بزرگان
#علامه_جعفری_ره
اگر میخواهید بدانید یک انســان چقدر ارزش دارد، ببیـنید به چه چیزی عشــق میورزد. کسی که عشقـش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. اما کسیکه عشقش، خداست، ارزشش اندازه خــداســت.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخ گو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🔴سوال:
ردّ مظالم و حکم شرعی آن چیست؟
🌹پاسخ:
مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهىهايى گفته مىشود که بر گردن انسان است؛ ولى صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسى به او ممكن نيست ، و حکم شرعى آن اين است که اين اموال و بدهىها را بايد از طرف آنها به فقرا صدقه بدهد و براى اين کار احوط آن است که از حاکم شرع اجازه بگيرد.
*-ردّ مظالم را به سید هم می توان داد. [مشهور مراجع]
**- اگر طلبکار او سید نباشد احتیاط واجب آن است که طلب او را به سید فقیر ندهد. [آیات عظام: صافی، اراکی، فاضل].
#حکم_شرعی
#رد_مظالم
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی آرامتان می کند...
@javadheidari110