eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش: سلام. پسري 24 ساله دارم که از کودکي علاقه ي زيادي به حيوانات داشت. تازگي میخواهد توله ي سگي به خانه بیاورد. حرف مرا قبول ندارد که سگ نجس است بلکه صدتا دليل علمي مياورد که عیبی ندارد. چه کار باید کرد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: با سلام خدمت شما مادر گرامی. دغدغه شما به‌عنوان یک مادر مؤمنه و اهل پاکی و طهارت قابل‌ستایش است. اما برای حل موضوعی که به آن اشاره نموده‌اید، قبل از هر اقدامی باید دلیل و علت رفتار پسرتان را کشف کنید و سپس اقداماتی متناسب انجام دهید. گاهی این نوع از رفتارها واکنشی به رفتارها و عقاید والدین است خواه آنکه والدین در امور مذهبی خود سخت‌گیر و اهل وسواس باشند یا آنکه این‌گونه نباشند لکن فرزند جوانشان را نمی‌توانند در اعتقادات خود همراه نمایند. علت دیگر، ارتباط فرزند ما با دوستانی است که اهل نگهداری سگ هستند و لذا در طی این رابطه او را نیز به این کار تشویق می‌کنند. مجردی و فراغت وقت و نداشتنِ مسئولیت زندگی مشترک از دیگر دلایل محتملی است که باعث می‌شود فرد به هر نوع سرگرمی(صحیح یا غلط) پناه ببرد. در کنار همه موارد فوق، همان چیزی که به آن اشاره نموده‌اید نیز ازجمله علل مهم به شمار می‌آید. یعنی علاقه به حیوانات و تربیت آن‌ها و حتی کسب درآمد از این طریق. به‌هرحال توصیه‌هایی خدمت شما تقدیم می‌کنیم: 1. از جروبحث در این موضوع و حتی مباحثه‌های علمی خودداری کنید چراکه اگر فرزندتان قصد داشت استدلال‌های شمارا قبول کند تا الآن این اتفاق افتاده بود. ترجیحاً از او بخواهید که در این زمینه با افراد کارشناس صحبت نماید زیرا معمولاً فرزندان در مواردی که نظرشان و علایقشان با خواستِ والدین مخالف است به‌راحتی زیر بار حق نمی‌روند گویا تصور می‌کنند که والدین به خاطر مصلحت‌اندیشی خودشان این صحبت‌ها را دارند اما زمانی که یک فرد غریبه همان استدلال والدین را بیان می‌کند، راحت‌تر می‌پذیرند. 2. بیکاری و نداشتنِ دغدغه‌های اصیل، جوان را به سمت‌وسوی مسائلی سوق می‌دهد که حتی ممکن است در آینده خودش اظهار پشیمانی کند و حسرت وقتِ ازدست‌رفته را بخورد. بر این اساس به‌جای اصرار و نصیحت در این موضوع، سعی در ایجاد اشتغال و فراهم نمودنِ بسترهای لازم برای داشتنِ سرگرمی‌های مفید برای او داشته باشید. باید موضوع ازدواج ایشان را جدی بگیرید چراکه انجام یک ازدواج موفق و به دوش گرفتنِ تعهدات و مسئولیت‌های واقعی، به زندگی جوان جهت می‌دهد و وقت او را پر می‌کند تا جایی‌که علایقش تغییر می‌کند و یا فرصت کافی برای رسیدگی به برخی علایق دوران مجردی را پیدا نمی‌کند. 3. اگر احتمال می‌دهید که این کار را از سر علاقه انجام می‌دهد سعی کنید به‌جای ایستادگی و مقاومت در برابرش، این علاقه را به سمت سرگرمی و پرورش حیوانات و پرنده‌های دیگر جهت دهید. مثلاً به او بگویید که اگر به‌جای سگ از سایر پرندگان مانند کبوتر، قناری و ... استفاده کنی هم قول همکاری مالی به تو می‌دهیم و هم فضای لازم در اختیارت قرار می‌گیرد. 4. نهایتاً اگر به هیچ راهکاری دست نیافتید ضمن بروز ناراحتی خود در برابر فرزندتان، می‌توانید با قاطعیت به او اعلام کنید، اکنون‌که می‌خواهی سگ به خانه و محل زندگی بیاوری، محل نگهداری‌اش را من تعیین می‌کنم و سپس مکانی مانند پشت‌بام که خارج از محل زندگی است در اختیارش قرار دهید و مطمئن باشید اگر رابطه خوبی به لحاظ صمیمیت با فرزندتان داشته باشید، بعد از مدتی که حس و اشتیاقش اقناع شد و ناراحتی و دلخوری شمارا دید، دست از این کار برخواهد داشت. لذا مراقب باشید که با رفتارتان او را در برابر اعتقادات خود قرار ندهید و حس لجبازی‌اش را تحریک نکنید. لازم به ذکر است که برخی از این اعمال به خاطر جلب‌توجه و نشان دادن اقتدار خود و یا به‌نوعی انتقاد از وضع موجود در خانواده است که با بهانه‌هایی مانند نگهداری سگ و هر آنچه باعث اذیت والدین می‌شود انجام می‌پذیرد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد حیدری.m4a
5.23M
📻 برنامه رادیوئی چشم‌براه پاسخ به سؤالات توسط استاد جواد حیدری ⏰جمعه ها_ ساعت 12 ⁉️مگر امام‌ زمان علم غیب و قدرت ندارند؟ پس چگونه با وجود علم‌ِ به مشکلات مردم، از قدرت خود برای برطرف کردن آن استفاده نمی‌کنند؟؟ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بداخلاقی با خانواده و فشار قبر🔸 ✍امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وآله بر بدن سعد بن معاذ نماز میت می‌خواند، نود هزار فرشته به نمازش حاضر شدند که حضرت جبرئیل هم میان آنها بود. بعد از نماز پیغمبر صلی الله علیه‌وآله از جبرئیل سوال کرد، به چه علت شما بر نماز سعد حاضر شدید و بر بدن او نماز خواندید؟ جبرئیل عرض کرد: بخاطر آنکه سعد در همه حالات چه در راه رفتن و نشستن و خوابیدن و ایستادن، و چه در حالت سواره یا پیاده، دائما سوره قل هو الله احد را تلاوت می‌کرد، بخاطر همین کار او، خدای متعال به ما فرمود در تشییع او شرکت کرده و بر بدنش نماز بخوانیم. سپس مادر سعد بن معاذ بلند صدا زد: ای سعد! بهشت گوارای تو باد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: چطور این حرف را میزنی درحالیکه هم اکنون سعد بن معاذ فشار قبر دارد.‌مادر سعد گفت :چرا؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند:چون سعد در خانه با خانواده اش بداخلاق بود. 📚ارشادالقلوب ج١ص١٩٤ ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⁉️چرا امام رضا، از خوراکی مسموم استفاده کردند؟مگر امام علم‌غیب ندارد؟ ✍️پاسخِ جواد حیدری استاد حوزه و دانشگاه 1️⃣علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب،متوقف به اذن او است در قرآن کریم می‌خوانیم:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»«داناى غيب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غيبش آگاه نمی‌سازدمگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آن‌ها قرار می‌دهد سوره‌جن/26و27 2️⃣علم امامان علیهم‌السلام،ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات،اگر بخواهند چیزی را بدانند،خدا به آن‌ها می‌آموزدامام صادق‌می‌فرمایند:«إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او می‌آموزد الكافي،ج1 3️⃣حضرات‌معصومین علیهم‌السلام،مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل‌کنندبلکه مأمور به‌ظاهر بودندپیامبرخدا می‌فرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»من بین شما فقط باشاهد و قسم‌هایتان قضاوت‌می‌کنم الكافي،ج7 4️⃣اهل‌بیت علیهم‌السلام،تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی،مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست امام حسین‌فرمودند«رِضَى‌اللَّهِ‌رِضَانَا أَهْلَ‌الْبَيْت»رضایت‌خدا رضایت ما اهل‌‌بیت‌است بحارالانوار،ج44 متن کامل را اینجا بخوانیم👇 ↪️ snai.ir/961908 ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا حجاب مانع پیشرفت و دیده شدن دختران است⁉️ کلیپ زیبا در مورد حجاب پیشنهاد می‌کنم حتما ببینید کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش: آیا بهشت و جهنم ، هم‌اکنون آفریده‌شده‌اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: از ظاهر آیات شریفه ی قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام، استفاده می‌شود که؛ هم‌اکنون بهشت و جهنم، آفریده‌شده‌اند. در سوره نجم و در ضمن بیان سفر معراج پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه چنین آمده است: «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‏*عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏ *عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‏»؛ «و یک‌بار ديگر هم او را (يعنى جبرئيل را) رسول مشاهده كرد. نزد «سدرةالمنتهی». كه جنّت المأوى نيز در نزد آن است». (1) علاوه بر آیات، در روایات نیز بر خلقت کنونی بهشت و جهنم تأکید شده است. امام رضا علیه‌السلام در جواب اباصلت هروی که پرسید: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ أَ هُمَا الْيَوْمَ مَخْلُوقَتَان‏»؛ «ای پسر رسول خدا،به من خبر ده از بهشت و جهنم و از اینکه آیا آن دو الان خلق شده اند؟». حضرت فرمودند: «نَعَمْ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ رَأَى النَّارَ لَمَّا عُرِجَ بِهِ إِلَى السَّمَاء»؛«بله و حضرت رسول هنگامیکه به معراج رفتند داخل بهشت شدند و هم‌چنین جهنم را دیدند»(2) نتیجه اینکه: بهشت و جهنم، هم اکنون خلق شده اند. پی نوشت ها: 1. نجم /13-15 2. التوحيد (للصدوق)، ص: 117 کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
🔸دوستی می گفت: بچه که بودم، یه جوجه داشتم. خیلی دوستش داشتم. یه روز گرفتمش جلو صورتم باهاش حرف بزنم که یهو، نوک زد توی چشمم. خیلی دردم اومد. تو عالم بچگی کلی بهش بد و بی راه گفتم. اما الان میفهمم که تقصیر اون نبود! تقصیر خودم بود! هر وقت کسی که شعور و فهم درستی نداره رو به خودت نزدیک کنی حتما بهت آسیب میزنه! 🔻این یه قانونه...!! ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
ناب‌ترین خلوت شب برای رجوع به درگاه الهی 🌺 «دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، است و این نعمت بزرگی است که خداوند بر بشر ارزانی داشت که آگاهی از این نعمت خود اولین عبادت این روز است زیراآگاهى از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است. ♦️در روایات زیادى آمده است که در بیست و پنجم ذى القعده کعبه نصب گردیده ، زمین گسترده شده ، آدم پایین آمده ، خلیل و عیسى (علیهما السلام ) متولد شدند و رحمت پخش شده است .. 🔸اصطلاح «دحو الارض» از دو کلمه «دحو» به معنایگسترش دادن و «الارض» ترکیب شده است که این مرکب «‌دحوالارض‌» به معنای گستراندن زمین است. 🔹مراد از دحو الارض بیرون آمدن خشکی‌های گسترده زمین از زیر آب است. بنابر برخی روایات و منابع کهن اسلامی، زمین در ابتدا زیر آب بوده است و سپس خشکی‌ها از آب سر برآورده‌اند. روز بیرون آمدن خشکی‌ها یا روز آغاز آن روز دحو الارض نامیده شده است. بنابر برخی روایات تاریخی ، نخستین جایی که از زمین سر برآورد،مکه وکعبه بوده است. ✅اعمال 1⃣ روزه روزه این روز که کفاره هفتاد سال است و جز روزه‌هایی است که اهل بیت سفارش کردند. 2⃣ غسل 3⃣خواندن دو رکعت نماز خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر رکعت بعد از حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ، سپس بگوید: یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ» 4⃣ زیارت امام رضا (علیه السلام) 📚 ابن طاووس، اقبال الاعمال، 1377، ج2، ص27-29؛ طوسی، مصباح المتهجد، 1411، ص671 – 699 @javadheidari110
هدایت شده از مهدی
عصر آب, [۰۶.۰۷.۲۱ ۰۹:۴۹] 🌹 🌹 ⤴️ سوالات و شبهات (2) ➖➖ 🔺 از منظر عالمان آشنا با حدیث ورجال عبارت: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» در حدیث غدیر صحیح است یا دروغ.؟ بر فرض صحت معنای این عبارت چیست؟ 〰️〰️ 🔹جواب: 1. «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» 37 طریق دارد (باسم الحلی،اسانید فضائل امیر المومنین،ج2،صص 236-283) در نتیجه صحیح و مثل ابتدای حدیث یعنی:«من کنت مولاه فعلی مولاه» متواتر است. =-=- 2. این عبارت که در ذیل حدیث غدیر است، قرینه داخلی قطعی است بر اینکه کلمه «مولی» به معنای «آقایی است که باید از او تبعیت کرد» نمی توان انرا حمل بر «دوست داشتن نمود و گفت:«خدایا دوست بدار آن که علی را دوست دارد» زیرا : در هیچ سخن از پیامبر (ص) و ائمه(ع) و اصحاب رسول الله که موالات در برابر معادات (= ولایت و تبری ) هست، موالات را فقط به محبت کردن قصد نکرده‌اند. در آیه : «وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلىَ‏ حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَينْ‏ِ يَقْتَتِلَانِ هَاذَا مِن شِيعَتِهِ وَ هَاذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِى مِن شِيعَتِهِ» (قصص/15) مقابل معادات تشیع است. و هیچ شبهه ای نیست که معنای شیعه در این آیه، تبعیت با محبت است. ازهری در تهذیب از ثعلب از ابن الاعرابی نقل میکند: « الولی: التابع المحب» (تهذیب اللغه،ج15،ص322) . ↪️↪️ 💡پس معنای «اللهم وال من والاه» همانند این سخن پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند : « إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ » (اعراف/196) + آیت الله جوادی آملی مینویسد: «در استشهاد به سياق صدر سخن معيار است و زمام ظهور سخن به دست صدر آن است، نه ذيل. تابلو نشان دهنده هدف اصلي كلام صدر آن است و در صدرِ سخن بحث از إشهاد و استشهاد بر «ولايت» و «رهبري» پيامبر اكرم9است، زيرا آن حضرت بر اساس ششمين آيه سوره احزاب: (النبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم)از مردم اقرار گرفت كه نسبت به آنان از خودشان اولي و شايسته‏تر است. آنگاه فرمود: اگر من اولايم، هركس ولايت مرا پذيرفته، بايد ولايت علي7را نيز بپذيرد. پس معنای ذیل حدیث می شود: بار خدایا!هرکس که ولایت او را پذیرفت دوست بدار و هر کس که از ولایت او سرباز کرد اورا دشمن دار.» ( جوادی املی،شمیم ولایت،ص134) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
⭕️نظر آیت الله العظمی سبحانی پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ ✅در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی را از نظر خوانند گان محترم میگذرد اولاً: خروج روح این افراد از بدن صددرصد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیده‌اند بلکه به گونه‌ای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش می‌شوند هرچند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیف‌تر باشد، زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمی‌گشتند، بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکان‌پذیر نیست. ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کرده‌اند نه همه عوالم را؛ از این جهت، گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بی‌پایه است، و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست. ثالثاً : از کجا معلوم آنچه که آنان دیده‌اند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ می‌دهد، موضوعاتی را می‌بینند و از آنها خبر می‌دهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر می‌کنند دارای واقعیت است. رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق می‌پذیرد. قرآن می‌فرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده ، قیامت برپا نمی‌شود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است. بنابراین روح روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند، که از عذاب و عقاب نیست. خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند. وبه دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد، و این گروه به دنیا بازگشته‌اند. بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کرده‌اند و با صورت‌های حیوانات درنده روبرو شدند. 💠 تدوین و تنظیم از حجت الاسلام علیرضا سبحانی فرزند گرامی استاد @javadheidari110
✅گردوی بی مغز ✍مـلا مهرعلی خـویی ، روزی در کوچه دید دو کـودک بر سـر یک گردو با هم دعوا میکنند. به خاطر یک گردو یکی زد چشـم دیگری را با چـوب کور کرد. یکی را درد چشـم گرفت و دیگـری را ترس چشـم درآوردن . گردو را روی زمین رها کردند و از محل دور شدند ملا گردو را برداشت و شکست ودید، گردو از مغز تهی است، شروع کرد به گریه کردن. سوال کردند تو چرا گریه میکنی؟ گفت دو کودک ازروی نادانی و حس کودکانه، بر سر گردویی دعوا می کردند که پوچ بود و مغز نداشت هـم همینه ، مثل گـردویی بـدون مغز! که بر سر آن می ‌جنگیم و وقتی خسته شدیـم و آسیب به خـود و یا دیگران رسـاندیم و پیر شدیم ، چنین رها کرده و برای همیشه می‌ رویم. 🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 @Taamemanavi @javadheidari110
☝️📰 📰☝️ آیا میتوان در سلام نماز جماعت ، اقتدا به جماعت کرد؟ 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎گروه تبلیغی پاسخگو💎 •┈┈••✾••┈┈• •┈┈••✾••┈┈ @amirsalehi110 @javadheidari110
⁉️ اگه حکومت پادشاهی بده چرا پیامبر صلی الله علیه واله و امامان علیهم السلام بصورت موروثی امامت کردن؟ 🔰 پاسخ: در تعریف عرفی موروثی بودن که قبیح است، باید گفت: اگر شخصی، فرزند بزرگ پسر خود یا در نبود آن؛ فرزند دیگر خود را بدون هیچ استحقاق و شایستگی به جانشینی خود انتخاب کند؛ گفته می شود که بصورت موروثی انتخاب شده است. 💢 اما در رابطه با ائمه علیهم السلام موروثی بودنی وجود ندارد چون: 1⃣ اولا: پیامبر صلی الله علیه و آله باید پسر خود را جانشین قرار میداد و حال که پسرش از دنیا رفته بود باید دخترش جانشین میشد نه امام علی علیه السلام که فرزندش نبود. و همچنین نباید امام حسین علیه السلام امام می شد بلکه فرزند بزرگ امام حسن علیه السلام امام می بود، یا نباید امام کاظم علیه السلام امام می شد بلکه باید فرزند بزرگ امام صادق علیه السلام، عبدالله افتح امام می بود. 2⃣ ثانیا: در اعتقادات شیعیان امام باید معصوم باشد و چنین کسی که بدون استحقاق و شایستگی و بصورت پارتی بازی به جانشینی برگزیده شود امام نخواهد بود و مورد قبول نیست و خلاف اعتقادات شیعیان و امامان تشیع است. 3⃣ ثالثا: همان طور که پیامبر ص را خداوند انتخاب نموده است و بصورت ارثی پیامبر نشده اند امامان ع را نیز خداوند برگزیده است و پیامبر ص و شخصی دیگری هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب آنها ندارند و فقط ابلاغ کننده بوده است. و خود پیامبر اکرم ص همه امامان را قبل از این که به دنیا بیایند نام برده است. 4⃣ رابعا: چه اشکال دارد افرادی که تمام شایستگی زمان خود را دارند و بی نظیر هستند انتخاب شوند؛ آن هم به این دلیل که پدرش امام بوده است پس باید فرزندش با تمام شایستگی که دارد امام نشود.!؟ 5⃣ خامسا: خداوند متعال نیز در انتخاب ائمه ع بخاطر علمی که نسبت به آنان داشت و از آنها شایسته تر را نیافته بود آنان را به امامت و پیشوای مردم برگزید. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
👀👀 متن سوال: آیا سرمایه و ابزار کار متعلق خمس است؟🤔 پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰 💠امام (رحمة الله علیه) اگر از درآمد کسب و حقوق تهيه شده خمس دارد، مگر با دادن خمس آنها نتواند امرار معاش مناسب با شأنش نمايد و ابزار کار حکم سرمایه را دارد. تحريرالوسيله، ج1، ص327، م13 استفتائات، ج1، ص349، س15 و ص355، س35 _____________ 💠آیت الله (رحمة الله علیه) اصل سرمايه و ابزار کار که مورد نیاز و در حد شأن او باشد، خمس ندارد. وسيلة النجاة، ص394،م6 استفتائات، ج3، ص101، س3716 و ص32، س3486 _______________  💠امام (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از درآمد کسب تهیه شده خمس دارد مگر به مقداري باشد که با پرداخت خمس آن با بقيه هزينة زندگي او تأمين نمي‌شود و يا اينکه نتواند با بقيه، کسبي مناسب شأن عرفي خود داشته باشد. اجوبة الاستفتائات، ص198 و 199 ، س952 و ص 203 ، س972 _____________ 💠آیت الله (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتواند مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کند که در اين صورت خمس ندارد. البته اگر می‌تواند خمس قسمتی از سرمایه را به صورت نقد یا اقساط بدهد پرداخت همان مقدار لازم است. منهاج الصالحين، ج1، ص369، م1219 توضیح المسائل جامع، ج1، ص 660، م 2332-2331 _____________ 💠آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد ولی چنانچه برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید خمس آن را به ذمه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید. مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتوانید مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کنید که در اين صورت خمس ندارد. احکام ویژه 600 مسأله مورد نیاز، ص 81، س213 استفتائات، ج2، ص 176، س 543 و ج 3، ص 111، س 329 ____________ 💠آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) اگر معاش شخص و عائله‌اش متوقف بر سرمایه یا ابزار کاری ‌باشد بنابر احتیاط واجب خمس دارد و اگر معاش شخص و عائله‌اش متوقف بر این سرمایه یا ابزار کار نیست، نمی‌تواند از ارباح سال‌، آن سرمایه یا ابزار کار را تهیه نماید بلکه واجب است ارباح سال را تخمیس نماید سپس با آن ربح مخمّس، ابزار کار و سرمایه‌اش را تهیه نماید. منهاج الصالحين، ج2، ص353، م1219، پاورقي695 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات ________ 🔹منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهراء سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ به شبهات قرآنی🔥متن شبهه👇 در اسلام بسیاری از افعال ناشایست مجاز هستند؛ تنها اسم آنها عوض شده است: شبهه1⃣جنگ افروزی بداست اما "جهاد" خوبست⁉️ 📖بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه‌ی جهاد) ✍پاسخ: جنگ افروزی تجاوزگری است و جهاد جلوگیری از ظلم ظالم است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه2⃣ دروغ بد است اما "تقیه" خوب است⁉️ 📖آل‌عمران ۲۸/ نحل ۱۰۵/ غافر ۲۸ ✍پاسخ: تقیه سپر مظلوم در برابر ظالم برای حفظ جان است •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه3⃣ دخالت در کار دیگران خوب نیست اما "امر به معرف و نهی از منکر" خوب است⁉️ 📖 آل عمران ۱۱۰ ✍پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر گرفتن دست نابینا برای نیافتادن در چاه است •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه4⃣شکنجه بد است اما"حد شرعی" خوب است⁉️ 📖 نور ۲ ✍پاسخ: حد شرعی مجازات دزد و قاتل و متجاوز است برای جلوگیری از شکنجه ی مردم •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه5⃣ فاحشگی بد است اما صیغه "متعه" مجاز است⁉️ 📖نساء ۲۴ ✍پاسخ: متعه و صیغه ازدواج رسمی و شرعی با رعایت حقوق زن و مرد برای جلوگیری از فحشاست. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه6⃣ نگاه ابزاری به زنان بد است اما "زنان کشتزار شما هستند" و هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید⁉️ 📖بقره ۲۲۳ ✍پاسخ: کشتزار بودن زن به معنای دامن پاک زنان برای رشد بهترین انسان هاست که هر دانه ای را نشاید. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه7⃣ زن و مرد برابرند اما "مرد بر زن برتری دارد"⁉️ 📖نساء ۳۴ ✍پاسخ: زن و مرد در سیر به سوی خدا یکسانند و قوام بودن مرد یعنی مدیر و تکیه گاه بودن آن و نه برتری. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه8⃣ همه انسان‌ها برابرند اما "برده" با مرد آزاد برابر نیست⁉️ 📖 نحل ۷۵ ✍پاسخ: برده و آزاد در اسلام نزد خدا یکسانند و البته اگر در جنگ با مسلمین دستگیر شود باید مجازاتش را تحمل کند. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه9⃣ تجاوز بد است اما تجاوز به "زن شوهر داری که در جنگ با کفار غنیمت گرفته شده است" مجاز است⁉️ 📖نساء ۲۴ ✍پاسخ به محض اسارت، کنیز از شوهرش جدا می شود و دیگر شوهر دار نیست. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه🔟 غارت بد است اما "غنیمت" مجاز است⁉️ 📖انفال ۴۱ ✍پاسخ: غنیمت خلع سلاح متجاوز به وطن و ناموس است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه⏸ فحاشی بد است، اما " کسانی که ایمان نمی آورند مانند چهارپایانند⁉️ 📖 انفال ۵۵/ انفال ۲۲/ فرقان‌۴۴/ اعراف ۱۷۹   ✍پاسخ: کسی که با عناد و لجاجت حق را نپذیرد بی عقلی را فریاد می‌زند که با چهارپا در عدم فهم و درک حق یکسان است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه2⃣1⃣ نجس هستند⁉️ 📖توبه ۲۸ "مانند سگانی هستند که عوعو میکنند!"؛ 📖 اعراف ۱۷۶ ✍نجاست،هشدار دین نسبت به مسمومیت و دارای انحراف فکری داشتن طرف مقابل است. کافر حربی مانند سگ در صدد ضربه به مظلوم است که حقیقتی است آشکار. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه3⃣1⃣ مثله‌کردن بد است اما "قطع دست دزد" خوب است⁉️ 📖مائده ۳۸ ✍پاسخ: قطع دست شرائط متعددی دارد که فرد با این دست خون مردم را در شیشه نکند •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه4⃣1⃣ کودک آزاری بد است اما سکس با کودک نابالغ مجاز است⁉️ 📖طلاق ۴ ✍پاسخ: در اسلام هر کار ضرری حرام و ممنوع است و در قرآن حرفی از سکس با کودک زده نشده است. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه 5⃣1⃣ باج گرفتن بد است اما "خمس" و "جزیه" مجاز است⁉️ قرآن: توبه ۲۹ ✍پاسخ: خمس در نظر گرفتن حقوق فقراست که در فرهنگ و اجتماع دچار فقرند و جزیه هزینه‌ی نگهداری مال و جان غیرمسلمین در کشور آنهاست. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ شبهه6⃣1⃣ در دین هیچ اکراهی نیست اما "مسلمانی خارج شدن" سزایش سربریدن و مرگ است⁉️ 📖مائده ۵۴ ✍پاسخ: دین امر قلبی است و کسی خروج از آن را متوجه نمی شود تا کشته شود. کشته شدن مربوط به کسي است که امنیت روانی جامعه را بر هم زند. •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
با عجله سوار تاکسی شدم اصلا حواسم نبود که ماسکم رو نزدم ماشین که حرکت کرد دیدم یه صدایی آمد آقا لطفا ماسکتون رو بزنید برگشتم صندلی عقب رو نگاه کردم یه خانوم بدحجاب ِ دو ماسک زده دیدم😷 🙈 گفتم ببخشید اصلا حواسم نبود ماسک از جیبم در آوردم و زدم. گفتم خانوم میشه منم از شما خواهش کنم حجابتون رو درست کنید؟ 📌 با لحن تندی گفت چه ربطی داره آقا!!! گفتم خانوم محترم همان طور که احتمال داره با ماسک نزدن من به شما ویروسی منتقل بشه با این تیپ شما و امثال شما هم، ویروس گناه در جامعه پخش میشه و اونقدر آثار سوء داره که از هم پاشیده شدن خانواده های زیادی و چشم چران شدن مردان جامعه فقط بخش کمی از مضراتشه !! و این کار شما نه تنها جسم ما بلکه روح ماروهم آزار میده! گفت من اختیارخودم رودارم و به کسی ربطی نداره وشما چشماتون رو ببندید😳 منم ماسکم رو برداشتم و گفتم پس شما هم لطفا چشماتو به روی من ، ببند😉 💢 اینجا بود که راننده تاکسی هم سکوتش رو شکست و گفت خانوم اختیار شما توی خونه خودتون هست!!! وقتی به جامعه وارد شدید باید قوانین جامعه رو رعایت کنید و بیرون از خونه ، قانون اینه!! 🔹 هنوز منم خودم رو آماده کرده بودم چیزی بگم که ... گفت آقا نگهدار میخوام همین جا پیاده بشم آقای راننده هم سریع نگه داشت اونم پیاده شدو درو کوبید و رفت. ماسکم رو زدم و گفتم آقای راننده ببخشید مشتری تون رو هم پَروندم کرایه ای هم به شما نداد. اون بنده خدا هم یه لبخندی زد و گفت فدای سرت. @javadheidari110
♦️کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط 🔶کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🔶کارشناس احکام صدا و سیمای اصفهان ❌زمان به سوالات تنها از ساعت ۲۱ تا ۲۲ می باشد. 💢به ما بپیوندید👇👇👇👇 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d 🅾ارتباط مستقیم با کارشناس👇👇 @SALEHIAMIR
👀👀 متن سوال: آیا سرمایه و ابزار کار متعلق خمس است؟🤔 پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰 💠امام (رحمة الله علیه) اگر از درآمد کسب و حقوق تهيه شده خمس دارد، مگر با دادن خمس آنها نتواند امرار معاش مناسب با شأنش نمايد و ابزار کار حکم سرمایه را دارد. تحريرالوسيله، ج1، ص327، م13 استفتائات، ج1، ص349، س15 و ص355، س35 _____________ 💠آیت الله (رحمة الله علیه) اصل سرمايه و ابزار کار که مورد نیاز و در حد شأن او باشد، خمس ندارد. وسيلة النجاة، ص394،م6 استفتائات، ج3، ص101، س3716 و ص32، س3486 _______________  💠امام (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از درآمد کسب تهیه شده خمس دارد مگر به مقداري باشد که با پرداخت خمس آن با بقيه هزينة زندگي او تأمين نمي‌شود و يا اينکه نتواند با بقيه، کسبي مناسب شأن عرفي خود داشته باشد. اجوبة الاستفتائات، ص198 و 199 ، س952 و ص 203 ، س972 _____________ 💠آیت الله (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتواند مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کند که در اين صورت خمس ندارد. البته اگر می‌تواند خمس قسمتی از سرمایه را به صورت نقد یا اقساط بدهد پرداخت همان مقدار لازم است. منهاج الصالحين، ج1، ص369، م1219 توضیح المسائل جامع، ج1، ص 660، م 2332-2331 _____________ 💠آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) سرمايه و ابزار کار اگر از در آمد کسب باشد خمس دارد ولی چنانچه برای پرداخت خمس در زحمت باشید مجازید خمس آن را به ذمه بگیرید و هر وقت توانستید بپردازید. مگر با دادن خمس آن ها با بقيه نتوانید مؤونه مطابق با شأنش را تأمين کنید که در اين صورت خمس ندارد. احکام ویژه 600 مسأله مورد نیاز، ص 81، س213 استفتائات، ج2، ص 176، س 543 و ج 3، ص 111، س 329 ____________ 💠آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) اگر معاش شخص و عائله‌اش متوقف بر سرمایه یا ابزار کاری ‌باشد بنابر احتیاط واجب خمس دارد و اگر معاش شخص و عائله‌اش متوقف بر این سرمایه یا ابزار کار نیست، نمی‌تواند از ارباح سال‌، آن سرمایه یا ابزار کار را تهیه نماید بلکه واجب است ارباح سال را تخمیس نماید سپس با آن ربح مخمّس، ابزار کار و سرمایه‌اش را تهیه نماید. منهاج الصالحين، ج2، ص353، م1219، پاورقي695 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات ________ 🔹منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهراء سلام الله علیها 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110