eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🏴 🚩 🏴 ⁉️پرسش چرا امام حسین علیه‌السلام مانند امام حسن علیه‌السلام صلح نکردند؟ 🖊پاسخِ استاد حیدری "زیدعزه" 🔻به جهت اینکه: 1⃣ سکه‌ی اسلام دو رو دارد (هم جنگ و هم صلح) اسلام عزیز نه صلح را به معنای یک قانون ثابت می‌پذیرد و نه اینکه در تمام شرایط جهاد را توصیه می‌کند بلکه صلح و جهاد تابع شرایطی هستند. 🔘 شاهد قرآنی: خدا در قرآن یک جا می فرماید: "و قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّه " بقره/۱۹۰ در جای دیگر می‌فرماید وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ"انفال /۶۱و اگر به صلح گرایند، تو نیز به صلح گرای و بر خدا توکل کن که اوست شنوا و دانا در اسلام هم صلح و هم جهاد هر دو را داریم. زیرا جنگ و صلح بر اساس شرایطی است. 🔘 شاهد تاریخی: وقتی به سیره‌ی زندگانی نبی مکرم اسلام مراجعه می‌کنیم شاهد هستیم آن حضرت هم "جنگ اُحد، بدر و احزاب" و هم "صلح حدیبیه" داشتند. 2⃣ عصمت‌‌ِ امام: امام معصوم حجت خداست و هر اقدامی انجام دهند عین صلاح و ثواب و درستی است لذا پیامبر فرمودند: "الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا" بحارالانوارج۴۳ حسن و حسین دو امام هستند چه قیام کنند چه صلح کنند. یعنی امام مجتبی علیه‌السلام هم اگر بجای امام‌حسین علیه‌السلام بودند قیام می‌کردند و برعکس. 3⃣ تفاوتِ شرایطِ سیاسی و اجتماعی: شرایط اجتماعی سیاسی هر دو امام بزرگوار با یکدیگر متفاوت بود، امام مجتبی علیه‌السلام خلیفه‌المسلمین بودند و اگر ایشان قیام می‌کردند و شکست می‌خوردند شکست ایشان، شکست اسلام محسوب می‌شد و موجب تضعیف اسلام می‌شد. ولی امام‌ حسین علیه‌السلام خلیفه‌ی ظاهری نبودند. 4⃣ تفاوتِ جوِ فرهنگی و افکار عمومی: جو فرهنگی و افکار عمومی در کوفه به ضرر امام مجتبی بود، مردم شعار الصلح الصلح سر می‌دادند. ولی امام حسین علیه‌السلام شرایطشان کاملاً برعکس بود، کوفیان نامه نوشته بودند برای ایشان که حضرت به سمت آنها حرکت کنند. 5⃣ تفاوتِ یاران: یاران هر دو امام متفاوت بودند. یاران امام مجتبی حق‌گریز و سست عنصر بودند، برخی از آن‌ها با تطمیع معاویه به سپاه او پیوستند. برخی دیگر به معاویه گفتند اگر بخواهی ما حسن‌بن‌علی را دست بسته نزدت می‌آوریم. امام مجتبی علیه‌السلام در کلامی اینگونه می‌فرمایند: "به خدا سوگند من حكومت را به معاويه واگذار نكردم مگر بخاطر نداشتن ياران، اگر انصار و ياراني داشتم، شبانه روز با او مي جنگيدم تا اينكه خداوند بين من و او حكم كند." 📚احتجاج طبرسی ج۲ ص۷۱ اما یاران اباعبدالله الحسین نه تنها سست عنصر نبودند بلکه از لحاظ ایمان، استقامت و وفاداری نظیر نداشتند. لذا حضرت فرمودند: "فانی لا أعلم أصحابا أوفی و لا خیرا من أصحابی...فجزاکم الله خیرا" من اصحابی بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمی‌دانم. 📚بحار الانوار ج ۴۴ص۳۱۶/ لهوف‌ص۱۴،امالی شیخ صدوق،ص۲۲۱ و ارشاد مفید،ج۲ 6⃣ تفاوت روحیات و رفتار معاویه و یزید: معاویه و یزید هر دو در صدد نابودی اسلام و غصب حقِ اهل‌بیت بودند ولی معاویه کهنه‌کار بود و ظاهر دین‌گرایانه داشت اما یزید خام بود و فسق علنی انجام می‌داد. ♻️نتیجه اينكه: بخاطر شرایط موجود، امام مجتبی به اجبار صلح را پذیرفتند و امام حسین علیه‌السلام طبق شرایطی که حاکم بود قیام کردند تا اسلام زنده بماند. از آن خوشم که شدم خادم سرای حسین منم غلام کسی که بود گدای حسین دو چشم داده خداوند تا که گریه کنم یکی برای حسن آن یکی برای حسین 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
❌لطفا منتشر کننده هر کلیپی نباشیم. 🔴این روزها کلیپ هایی را می بینیم که افرادی با ژست های مختلف و صحبت های متعدد خود را امام زمان و یا مهدی معرفی می کنند. بسیاری با خنده و طنز از کنار این جریان عبور می کنیم اما:👇 پروژه ی تقدس زدایی در حوزه ی مهدویت، تاکتیک جدید اتاق های فکر ضدمهدوی همچون تشکیلات بهائیت وغیره. 💥مدعیان دروغین را می توان در یک نگاه کلی، به دو دسته حرفه ای و آماتور تقسیم نمود. 💥مدعیان حرفه ای معمولا نگاه سازمانی داشته و دارای تشکیلات بوده و از ابزار های متعددی در راستای معرفی خود و ایجاد انحراف بهره مند هستند. مُدعیان دروغینی همچون احمدالحسن، عبدالله هاشم، منصور هاشمی خراسانی و.. و اما دسته ی دوم معمولا از میان افرادی انتخاب می شوند در اوج سادگی دارای مشکلات عدیده ی روحی و عموما کمترین جایگاه اجتماعی در بین اطرافیان را دارند و حتی گاهاََ مدعی، فردی فاقد کمترین شخصیت اجتماعی می باشد. مدعیانی که هم کلامی با آنها در شرایط عادی معمولا جنبه سرگرمی و تمسخر را در پی دارد. در جدیدترین اقدام اتاق های فکر ضد شیعی، گویا تصمیم بر سوق این افراد به سمت ادعاها و مباحثی گرفته شده است که دارای تقدس و جایگاه ویژه ای در مکتب تشیع می باشند؛ ورود در مسائلی همچون مهدویت. 💥اما به لطف ولنگاری های موجود در شبکه های اجتماعي ، خلا برنامه های مدیریتی و عدم سواد رسانه ای، بیشترین بهره‌برداری در اختیار جریان های هنجار شکن ، معاند و ضد دین و ضدبشریت قرار دارد . هرچند در نگاه اول روش ادعایی این افراد مضحک و ناپخته به نظر برسد، اما باید توجه داشت این رذل صفتان هم باعث وهن دین شده و هم باعث گمراهی عده ای که آگاهی و اطلاعات کافی در زمینه دین ندارند. ⭕️ نشر این کلیپ ها با هر توجیهی ، بازی در زمین دشمن است. @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش: چرا امام حسین علیه‌السلام همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟ آیا این کار امام حسین عقلانی بوده است؟ مگر ایشان برای قیام و جنگ علیه یزید به سمت کوفه نرفتند؟ پس چرا اهل‌بیت‌ و حتی طفل شش‌ماهه را به همراه بردند؟ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" 1⃣ مسئله‌ای عرفی بوده است. ظاهراً عرف زمان حضرت و همچنین عرف قبل و بعد از ایشان اینگونه بوده است که افراد، خانواده‌ی خود را در سفرهای طولانی به همراه می‌بردند و این روش خلاف عقل و عرف نبوده است تا کسی برایش این سوال مطرح شود که چرا امام حسین علیه‌السلام خانواده‌شان را به همراه بردند. 2⃣ تاسی به جدشان رسول‌الله: این سوال را باید از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام پرسید: اینکه چرا ایشان برای مباهله با مسیحیان نجران فرزندان‌شان را با خود بردند⁉️ نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌‌علیه‌و‌آله برای اثبات حقانیت خود و اثبات حقانیت مکتب‌ِ خود، فرزندان‌ را با خود بردند، این مسئله نشانگر این است تا همه بدانند برای تحقق آرمان‌های مقدس انسان باید از همه‌ی دارائی خود بگذرد و آنها فدای آرمان مقدسش کند، اینگونه فدا نمودن‌هاست که هم موجب اطمینان بخشی به دیگران است و هم نشانگر اطمینان داشتن به حقانیت خود و مکتب‌ خود می‌باشد. 3⃣حفظ جان خود حضرت و اهل‌بیت و یاران آیا اگر خانواده و فرزندان امام حسین علیه‌السلام، مثل ۶ ماهه، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و ... با امام حسین علیه‌السلام همراه نمی‌شدند در مدینه امنیت جانی داشتند❓ به نظر شما با آن لحن تندی که یزید علیه‌اللعنه به والی مدینه مبنی بر بیعت گرفتن از اباعبدالله‌الحسین داشت و اینکه در مدینه وضعیت به‌گونه‌ای بود که دشمنان و یزیدیان، امام حسین علیه‌السلام را تهدید می‌کردند، بهتر نبود امام حسین علیه‌السلام اهل‌بیت و اصحاب را برای خارج شدن از مدینه با خود همراه کنند❓ 4⃣ تسلیم قضا و قدر و امر الهی بودن: وقتی ابن‌عباس و امثالهم می‌خواستند امام را از رفتن به سمت کوفه منصرف کنند حضرت جمله‌ای را فرمودند و بر اساس همان جمله نیز عمل کردند. حضرت فرمودند: «ان الله شاء ان یراک قتیلا ، و ان الله شاء ان یراهن سبایا » زیرا خدا خواسته بود حضرت را شهید و خاندان ایشان را اسیر ببیند. اهل‌بیت علیهم‌السلام همگی تسلیم امر و قضای الهی هستند و همان کاری را انجام می‌دهند که رضایت و امر الهی بر آن تعلق گرفته باشد. تمام ارزش آل‌الله‌علیهم‌‌صلوات‌الله این است که تسلیم امر الهی هستند. 4⃣ پیام‌رسانی کربلا: اگر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و فرزندان حضرت همراه امام حسین علیه‌السلام نبودند، پیام‌رسانی این نهضت از بین می‌رفت و این حادثه‌ی عظیم کربلا به فراموشی سپرده‌می‌شد. کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود سِرِّ نِی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود ♻️نتیجه اینکه: همراه بردن اهل‌بیت خودش یک تاکتیک بزرگ و عظیمی از جانب اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بوده است تا بعد از عاشورا این واقعه در تاریخ بایکوت نشود و به کاخ یزید و یزیدیان در شام نیز برسد تا لرزه بر اندام آنان بیندازد و ندای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبدالله‌الحسین به گوش جهانیان برسد. پادکست استاد را اینجا بشنوید🔽 http://snai.ir/967927 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پرسش: چرا حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام، با وجودی که می‌دانستند در خیمه‌گاه آب نیست از پدر طلب آب کردند؟ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" حضرت علي‌اكبر -عليه‎السلامـ- می‌خواستند: 1⃣ با بازگشت‌شان پدر و اهل حرم را مطلع کنند از اینکه هنوز زنده‌‌اند تا آنها خوشحال شوند. 2⃣ با ديدن رهبر، امام و پدرشان نيروي بيشتري بگيرند تا بهتر بتوانند با دشمنان بجنگد. 📚عالمي، محمدعلي، حسين نفس مطمئنه،ص 258-259 لذا وقتي علي اكبر ـ‌عليه‎السلام‌ـ ابراز تشنگي مي‌كنند گويا امام حسين ـ‌عليه‎السلام‌ـ منظور علي‌اكبر را مي‌فهمند و مي‌دانند كه علي‌اكبر مي‌خواهد در اين لحظات با پدر تجديد ديدار كند. لذا امام حسين ـ‌عليه‎السلام‌ـ پسر را به آغوش مي‌كشد و مي‌فرمايند: پسرم براي من سخت است كه تو آب بخواهي و من نتوانم خواسته‌ی تو را برآورده‌كنم بزودي جدم رسول الله ـ‌صلي الله عليه و آله‌ـ تو را با آب كوثر سيراب می‌كنند كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي بر تو عارض نشود. 📚قمي، عباس، نفس المهموم، ترجمه محمدباقر كمره اي، 1374، ص 389 برخي گفته اند كه امام حسين ـ‌عليه‎السلام‌ـ زبان در دهان علي‌اكبر گذاشتتد تا به پسرشان بگویند كه پدرت هم مثل تو تشنه است. 📚موسوعه سخنان امام حسين(علیه‌السلام)،ص515 و گويا امام هم با اين كار مي‌خواسته علي اكبر را در آغوش بگيرند. و برخي نيز گفته اند كه حضرت انگشتر خويش را در دهان علي اكبر گذاشتند و علي‌اكبر آن انگشتر را مَكيد و تشنگي ایشان كاسته شد 📚همان ♻️نتیجه اینکه: از مطالب گفته‌شده مي‌توان فهميد: حضرت علي‌اكبر با توجه به علاقه‌ی شديدي كه به پدر داشتند به اين بهانه مي‌خواستند در لحظات آخر عمر چهره‌ی پدر را زيارت كنند و آب خواستن نيز اگر بهانه مراجعت به خيمه‌ها باشد داراي ايراد شرعي و عقلي نيست چون امام نگين انگشتر را در دهان ایشان گذاشتند و این كرامتي از امام بود كه علي‌اکبر را سيراب کنند. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
شادی پدر و مادر مخصوصا مادر تاثير زيادی در روحیه كودک دارد. گفتن نگرانی‌ها، قرض‌ها، بيماری‌ها، مشكلات، بی‌پولی، خستگی جلوی كودک ممنوع. كودک نبايد نگران اين باشد كه هر لحظه ممكن است پدر يا مادرش را از دست بدهد يا نگران قحطی و بی‌پولی باشد، لطفا مشكلاتتان را جلوی كودک مطرح نكنيد و به كودک اطمينان دهيد دنيا جای امنيست و هميشه همه چيز در دنيا به فراوانی وجود دارد اين يک واقعيت است! ⬇️⬇️ @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پرسش چرا حضرت ام‌البنین مادرِ حضرتِ اباالفضل -سلام‌الله علیهما- در کربلا غایب بودند؟ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" همراهی با امام حسین علیه‌السلام در سفر کربلا، بستگی به 🔻چند امر دارد 1⃣ توان جسمی و روحی: بدیهی است که سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر، نیاز به توانایی ویژه داشته است. ما نمی‌دانیم که حضرت ام‌البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده‌اند. 2⃣ رضایت و تمایل خودِ فرد برای همراهی: روشن است که اگر مصلحت بود، ایشان قطعا همراه امام به کربلا می‌آمدند. 3⃣ موافقتِ امام حسین: چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشته است، ممکن است حضرت صلاح ندانسته باشند که ایشان در آن سفر همراهشان باشند و یا از نظر جسمی توانی نداشته‌اند. اما حضور زینب (سلام‌الله‌علیها) قطعا با صلاحدید امام بوده، رسالت ایشان پیام‌رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بوده‌است. اگر حضرت زینب در کربلا حضور نداشتند قیام امام حسین (علیهالسّلام) کامل نمی‌شد. حضرت رباب چون همسر امام بودند و حضرت مصلحت دانسته‌بودند که با ایشان را به همراه کاروان ببرند و حتی فرزند شش ماهه را به این جهت برده‌اند چون رباب مادرش همراه امام حسین (علیه‌السلام)بوده و البته شاید حکمت‌های دیگری نیز داشته باشد. ♻️نتیجه اینکه: همراهی زنان با امام واجب نبوده است و کسانی که رفته‌اند، یا جزء همسران شهدای کربلا بوده‌اند و یا مانند حضرت زینب به دلائل خاصی رفته‌اند. @javadheidari110 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۹): چرا همسرِ حضرتِ زینب(س) با کاروان امام حسین(ع) همراه نشد؟ حوزه/ بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بر حضور و همراهی با کاروان حسینی بوده، این است که هیچ کدام از اهل بیت علیهم‌السلام او را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه کربلا مذمت نکردند، بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و این صحابه را ستوده‌اند. ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhmy 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا