eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
403 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پرسش: چرا حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام، با وجودی که می‌دانستند در خیمه‌گاه آب نیست از پدر طلب آب کردند؟ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" حضرت علي‌اكبر -عليه‎السلامـ- می‌خواستند: 1⃣ با بازگشت‌شان پدر و اهل حرم را مطلع کنند از اینکه هنوز زنده‌‌اند تا آنها خوشحال شوند. 2⃣ با ديدن رهبر، امام و پدرشان نيروي بيشتري بگيرند تا بهتر بتوانند با دشمنان بجنگد. 📚عالمي، محمدعلي، حسين نفس مطمئنه،ص 258-259 لذا وقتي علي اكبر ـ‌عليه‎السلام‌ـ ابراز تشنگي مي‌كنند گويا امام حسين ـ‌عليه‎السلام‌ـ منظور علي‌اكبر را مي‌فهمند و مي‌دانند كه علي‌اكبر مي‌خواهد در اين لحظات با پدر تجديد ديدار كند. لذا امام حسين ـ‌عليه‎السلام‌ـ پسر را به آغوش مي‌كشد و مي‌فرمايند: پسرم براي من سخت است كه تو آب بخواهي و من نتوانم خواسته‌ی تو را برآورده‌كنم بزودي جدم رسول الله ـ‌صلي الله عليه و آله‌ـ تو را با آب كوثر سيراب می‌كنند كه بعد از آن هيچ وقت تشنگي بر تو عارض نشود. 📚قمي، عباس، نفس المهموم، ترجمه محمدباقر كمره اي، 1374، ص 389 برخي گفته اند كه امام حسين ـ‌عليه‎السلام‌ـ زبان در دهان علي‌اكبر گذاشتتد تا به پسرشان بگویند كه پدرت هم مثل تو تشنه است. 📚موسوعه سخنان امام حسين(علیه‌السلام)،ص515 و گويا امام هم با اين كار مي‌خواسته علي اكبر را در آغوش بگيرند. و برخي نيز گفته اند كه حضرت انگشتر خويش را در دهان علي اكبر گذاشتند و علي‌اكبر آن انگشتر را مَكيد و تشنگي ایشان كاسته شد 📚همان ♻️نتیجه اینکه: از مطالب گفته‌شده مي‌توان فهميد: حضرت علي‌اكبر با توجه به علاقه‌ی شديدي كه به پدر داشتند به اين بهانه مي‌خواستند در لحظات آخر عمر چهره‌ی پدر را زيارت كنند و آب خواستن نيز اگر بهانه مراجعت به خيمه‌ها باشد داراي ايراد شرعي و عقلي نيست چون امام نگين انگشتر را در دهان ایشان گذاشتند و این كرامتي از امام بود كه علي‌اکبر را سيراب کنند. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
شادی پدر و مادر مخصوصا مادر تاثير زيادی در روحیه كودک دارد. گفتن نگرانی‌ها، قرض‌ها، بيماری‌ها، مشكلات، بی‌پولی، خستگی جلوی كودک ممنوع. كودک نبايد نگران اين باشد كه هر لحظه ممكن است پدر يا مادرش را از دست بدهد يا نگران قحطی و بی‌پولی باشد، لطفا مشكلاتتان را جلوی كودک مطرح نكنيد و به كودک اطمينان دهيد دنيا جای امنيست و هميشه همه چيز در دنيا به فراوانی وجود دارد اين يک واقعيت است! ⬇️⬇️ @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🚩 🏴 ⁉️پرسش چرا حضرت ام‌البنین مادرِ حضرتِ اباالفضل -سلام‌الله علیهما- در کربلا غایب بودند؟ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه" همراهی با امام حسین علیه‌السلام در سفر کربلا، بستگی به 🔻چند امر دارد 1⃣ توان جسمی و روحی: بدیهی است که سفرهای طولانی به خصوص در آن عصر، نیاز به توانایی ویژه داشته است. ما نمی‌دانیم که حضرت ام‌البنین در آن عصر از نظر توانایی در چه وضعی بوده‌اند. 2⃣ رضایت و تمایل خودِ فرد برای همراهی: روشن است که اگر مصلحت بود، ایشان قطعا همراه امام به کربلا می‌آمدند. 3⃣ موافقتِ امام حسین: چون حضور زنان و مردان همراه حضرت نیاز به رضایت و صلاحدید امام داشته است، ممکن است حضرت صلاح ندانسته باشند که ایشان در آن سفر همراهشان باشند و یا از نظر جسمی توانی نداشته‌اند. اما حضور زینب (سلام‌الله‌علیها) قطعا با صلاحدید امام بوده، رسالت ایشان پیام‌رسانی خون شهیدان و آگاهی بخشی به مردم کوفه و شام بوده‌است. اگر حضرت زینب در کربلا حضور نداشتند قیام امام حسین (علیهالسّلام) کامل نمی‌شد. حضرت رباب چون همسر امام بودند و حضرت مصلحت دانسته‌بودند که با ایشان را به همراه کاروان ببرند و حتی فرزند شش ماهه را به این جهت برده‌اند چون رباب مادرش همراه امام حسین (علیه‌السلام)بوده و البته شاید حکمت‌های دیگری نیز داشته باشد. ♻️نتیجه اینکه: همراهی زنان با امام واجب نبوده است و کسانی که رفته‌اند، یا جزء همسران شهدای کربلا بوده‌اند و یا مانند حضرت زینب به دلائل خاصی رفته‌اند. @javadheidari110 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
پاسخ به شبهه(۹): چرا همسرِ حضرتِ زینب(س) با کاروان امام حسین(ع) همراه نشد؟ حوزه/ بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بر حضور و همراهی با کاروان حسینی بوده، این است که هیچ کدام از اهل بیت علیهم‌السلام او را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه کربلا مذمت نکردند، بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و این صحابه را ستوده‌اند. ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhmy 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جواد حیدری
⁉️چرا امام حسین(ع) همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟ ✍️ 📝 خبرگزاری حوزه: https://hawzahnews.com/xbhsb 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش: چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین علیه‌السلام را به شهادت برساند؟ 🖊پاسخِ استادحیدری"زیدعزه" 1⃣ اراده‌ی تکوینی الهی بر این تعلق گرفته که انسان اختیار داشته باشد. 2⃣ انسان طبق اختیاری که به او داده شده است هم می‌تواند کار خیر انجام‌دهد هم کار شر زیرا قدرت و اراده‌ی الهی هم به کار خیر تعلق می‌گیرد هم به کار شر. 3⃣ هر چند اراده‌ی تکوینی هم بر کار خیر تعلق می‌گیرد هم بر کار شر، اما خداوند طبق اراده‌ی تشریعی، رضایت به انجام کار شر ندارد. 4⃣ شمر طبق اراده‌ی تکوینیِ الهی، اختیار داشت حضرت را به شهادت برساند، اما این به معنای راضی بودنِ خداوند به این امر نیست، چرا که وقتی خداوند همه‌ی انسان‌ها را، طبق ارداه‌ی تشریعی از انجام ظلم به انسان‌های عادی باز می‌دارد، به طریق اولی آنها را از ظلم به حجت‌ خدا نیز باز داشته است. ♦️مثال: پدری به فرزندش پول می‌دهد تا هر چه می‌خواهد بخرد(اراده تکوینی) اما این پدر راضی نیست فرزندش سیگار بخرد، بلکه می‌خواهد فرزندش خرید مفیدی داشته باشه (اراده تشریعی) ♻️نتیجه اینکه: اراده‌ی تکوینی الهی به کشته شدن امام حسین علیه‌السلام تعلق گرفته است، اما اراده‌ی تشریعی الهی به کشتن امام حسین علیه السلام تعلق نگرفته است. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 ⁉️پرسش مگر نمی‌گویند حیوانات از امام‌ِزمان حساب می‌برند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین علیه‌السلام تاختند⁉️ 🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زید‌عزه" اینکه حیوانات بلکه تمام کائنات، باذن‌الله تحت تصرف و ولایت امام هستند در آن هيچ شکی نیست. اما این در موقعی‌ست که از طرف امام اِعمالِ ولایت و امرِ به اطاعت شوند و البته آن هم به صورت تکوینی، نه تشریعی. اگر امام علیه‌السلام به صورت تکوینی امرِ به اطاعت حیوان، انسان و جماد داشته باشند؛ همه‌ی کائنات بدون اینکه بتوانند مخالفت کنند در برابر امرِ امام مُطاع و فرمانبردار هستند اما اگر مثل جریان کربلا و جریان شهادتِ اهل‌بیت توسط قاتلینِ ملعون‌شان، امر و اِعمالِ ولایتی از جانب امام نباشد در این مواقع چون امام اعمال ولایت نکرده‌اند و بر اساس جنبه‌ی "انا بشر مثلکم" رفتار کرده‌اند، اینجا امر به صورت عادی و طبیعی بر اساسِ اسباب و مسببات ساری و جاری می‌شود. 🆔 @javadheidari110 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا