eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
366 ویدیو
164 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت می‌کنند ، صحت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شده‌اند و عالمان به‌عنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفی‌شده و از مردم خواسته‌شده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1) نکته دوم : توجه در منظومه‌ی روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام ،انسان را به این نکته رهنمون می‌کند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشت‌های خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آن‌ها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشوده‌اند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام فتوا می‌دهد»(2) نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند : الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند می‌باشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعل‌شده‌اند. ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف می‌باشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و اله بوده‌اند. ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقه‌ها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف می‌باشند،شامل می‌شود. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 67 2. وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 124 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بر اساس گزارش ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسر کشور که به همراه تجهیزات رصدی در غروب امروز (جمعه) اقدام به استهلال کردند، رؤیت هلال در غروب روز جمعه امکان پذیر نبوده است. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و غرّه ماه رمضان ۱۴۴۳ روز ۱۴ فروردین ماه خواهد بود. 📝 گزارش استهلال ماه رمضان ۱۴۴۳: https://khl.ink/f/49965 @javadheidari110
✍جان من کوتاه بیا! 🆔@javadheidari110
مربی تیم ملی رو باید عوض کنن سردارقاآنی رو بذارن، راحت آمریکا و انگلیس رو شکست میدیم میریم بالا😂 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش: ⁉️آیا حقیقت دارد؛ شیاطین در ماه رمضان، به زنجیر کشیده می‌شوند؟ اگر این‌چنین است، چرا افراد گناه می‌کنند؟ ......................................................................... ✍️پاسخ: 1️⃣نکته اول: در روایات متعدد، تصریح‌شده است که: شیاطین با آغاز ماه رمضان، به زنجیر کشیده می‌شوند. امام باقر علیه‌السلام به نقل از رسول مهربانی‌ها، می‌فرماید: «...إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ...»؛ « آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‌هایرانده‌شده به زنجیر کشیده می‌شوند». (1) 2️⃣نکته دوم: توجه داشته باشیم : ✅ الف ) : عامل گناه در انسان فقط شیاطین نمی‌باشند بلکه «نفس» انسان اگر تربیت‌نشده باشد، عامل تشویق‌کننده به گناه هست. ✅ب ) : هرچند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند؛ اما اعمال و رفتار افراد، سبب آزادی آن‌هاشده و به همین سبب می¬تواند اثرگذار باشند. پیامبر خدا فرمود: «...وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم‏...»؛ «و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند». (2) پ📚ی‌نوشت ها: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 67 2.الأمالي( للص دوق)، النص، ص: 95 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🌀 🌀 🌀 👈دسترسی آسان به شبهات‌ ماه رجب و ماه شعبان 1⃣ ⁉️آیا خبر دادن آغاز ماه‌های با فضیلت مثل رجب و... به دیگران که در احادیث توصیه شده و باعث بخشودگی گناهان 2⃣⁉️یکی از خطبای مشهور شهرمان گفتند: دعای معروف ماه رجب ( یا من أرجوه لکل خیر...) از نظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود. آیا این مطلب صحیح هست؟ 3⃣⁉️چرا به امام پنجم شیعیان، باقر می‌گویند؟ 4⃣ ⁉️آیا داشتن دل پاک، منهای عمل صالح کافی است؟ 5⃣ ⁉️شنیده‌ام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید. 6⃣ ⁉️حضرت زینب سلام الله علیها شهادت یا وفات؟ 7⃣ ⁉️آیا این مطلبی که برخی سخنران‌ها و مداح‌ها میگن حضرت زینب سلام‌الله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند صحت دارد؟ 8⃣ ⁉️چگونه ممکن است امام کاظم با وجود زندان‌های طولانی این همه فرزند داشته‌باشند؟! 9⃣ ⁉️مگه پیامبر بزرگ اسلام عرب نبودند، پس چرا ما باید از یک مرد عرب پیروی کنیم؟ 🔟 ⁉️دین حضرت محمدصلی الله علیه و آله، قبل از بعثت چه بوده است؟ 1⃣1⃣⁉️داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟ 2⃣1⃣ ⁉️عبّاس به چه معناست؟ 3⃣1⃣ ⁉️یکی از القاب امام سجاد علیه‌السلام ، «ذُو الثَّفِنَات» هست، معنای این کلمه چیست؟ 4⃣1⃣⁉️ پاسخ به شبهات جوانی و جوانان 5⃣1⃣⁉️چله‌ی عظیم قرن چیه؟ پاسخ به اجمال پاسخ به تفصیل 6⃣1⃣ ⁉️ پاسخ به مهدویت 7⃣1⃣ ⁉️لطفاً پیرامون روایت "کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهو طاغوت توضیح دهید" 8⃣1⃣ ⁉️با وجود این همه ظلم در عالم چرا امام زمان ظهور نمی‌کند؟ 9⃣1⃣ ⁉️ آیا سفره‌ی حضرت رقیه و ... سندیت دارد؟ 0⃣2⃣ ⁉️محل ظهور امام زمان از مکه است یا از یمن؟ 🆔 @javadheidari110 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️💠پرسش: ماه مبارک رمضان چگونه مهمانی است که ،مهمان باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند؟! ✍️ پاسخ: درباره روزه ی ماه رمضان، که از آن در روايات به ماه ميهماني خداوند تعبير شده است چنان که رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است: «هو شهر دعيتم فيه إلي ضيافه الله؛ اين ماه ماهي است که شما به ميهماني خدا دعوت شده ايد.» (صدوق، عيون اخبار الرضا، ج1، ص 295) فرق اين دو ميهماني (ميهماني انسان ها و ميهماني خدا) در اين است که در ميهماني انسان ها، بدن ميهمان است و از بدن پذيرائي مي شود و چيزي که مورد نياز بدن هست و بدن از آن لذت مي برد، در اختيارشان گذاشته مي شود. اما در ميهماني خداوند، بدن ميهمان نيست؛ روح ميهمان است. و ميهماني معنوي است؛ فلذا پذيرائي ها هم فرق مي کند. خداوند در اين ماه از روح انسان پذيرائي مي کند؛ چرا که نفس کشيدن هاي روزه دار را ذکر و تسبيح و خواب او را عبادت، و همه اعمال را مورد قبول قرار مي دهد. چنان که پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ فرموده است: در ماه رمضان خداوند عده اي از فرشتگان را مأمور مي کند تا براي روزه داران دعا کنند سپس آن حضرت مي فرمايد: اين دعا براي روزه داران، در خواست خير و خوبي از خداوند است. و باز فرموده است: جبرئيل به من خبر داد که خداي سبحان فرموده، من فرشتگان را براي دعاي هيچ کسي موکل نکردم، مگر براي روزه داران.( محمد تقي مجلسي، روضه المتقين، ج 3، ص 228) در ميهماني خدا، بعد از پذيرائي يک ماه، در پايان جايزه و هداياي بسيار عظيمي به آن ها مي دهند که تمام هداياي دنيا به اندازه آن يک ماه نمي رسد. آن را هم خداوند سبحان بدون واسطه به بندگان روزه دار عطا مي کنند، و مي فرمايد: الصوم لي و أنا اجزء به» روزه مال من است، و من خودم به روزه دار جزاي آن را مي دهم. و آن، بهشت جاويدان که در حضور ملک مقتدر باشد. آن هم، در روز عيد سعيد فطر عيدي مي دهند چنان که شاعر مي گويد: روز عيد است و من مانده در اين تدبيرم که دهم حاصل سي روزه و ساغر گيرم. امام سجاد ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «و أرجحنا أفضل أرباح العالمين؛ ما سودي در اين ماه برديم، که هيچ تاجري در هيچ گوشه دنيا نبرده است.» (صحيفه سجاديه، دعاي وداع ماه رمضان.). 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
📝 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟ ✍پاسخ استاد حیدری: روز ۱۹ فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟ «شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، شرف الشمس در کتاب های لغت، ترجمه شده به شرافت خورشید، می باشد. 📚فرهنگ ابجدي، ص: ۵۲۴ برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت(خوبی و صلاح) و نحوست(شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد ۱۹ فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه ۱۹ حَمَل (فروردین) باشد. البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل‏) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۵۴، ص: ۲۲۷ اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟». در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم: 1⃣ از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: ۳۹۳ 2⃣ با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز ۱۹فروردین نمی کنند؛ آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج ۱۰، ص ۴۲۶، اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا 3⃣ همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن ۷ به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است. ♻️ نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند 📝 یادداشت نوشتن دعا بر روی شرف الشمس در لینک زیر نیز هست🔻 ↪️ snai.ir/999507 @javadheidari110 @ramezan_ghasem110
⁉️سوال: می‌خواستم ببینم اشکال نداره برای تشویق فرزندم به انجام دستورات دینی، از فواید دنیوی اون عمل براش بگم؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌑جواب: خیر! چون معصومین سلام الله علیهم هم از این روش استفاده کرده‌اند؛ می فرمایند: "صله رحم کنید تا عمرتان طولانی شود" یا "روزه بگیرید تا سالم بمانید". البته استفاده همیشگی از این روش، صحیح نیست، چون باعث می شود افق دید فرزندتان برای پیروی از دین در بزرگسالی، رسیدن به منافع دنیوی باشد. به همین خاطر، در آینده هر جا که بین دین و دنیای او تضاد به وجود آمد، دنیا را انتخاب می‌کند. ✅ پس بهتر است هم به فرزندمان بگوییم: "پسرم! اگه دروغ بگی، دیگه دوستانت بهت اعتماد نمی کنند" و هم بگوییم: "پسر گلم! خدا از آدم دروغگو بدش میاد." ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمی‌که‌اکثر‌اوقات‌اشتباه‌بیان میشه ✅💠 احکام روزه 🔸 کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی 🔴 احکام مسافر، قصد اقامت ١٠ رور 🍃🍂🍃🍂🍃 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
پرسش: توبه نصوح به چه معناست و داستانی که برایش نقل می‌کنند معتبر است؟ 🌺پاسخ: کلمه نصوح از ماده ی «نصح» به معنای خالص است.[1] اصطلاح توبه ی نصوح در سوره تحریم آیه 8 آمده و احادیث بسیاری نیز در بیان توبه نصوح وجود دارد: ☘از امام صادق (ع) در مورد توبه نصوح سؤال شد. آن حضرت فرمودند: توبه کردن بنده از گناه و برگشت نکردن به آن است.[2] 🌸در بعضی از روایات روزه گرفتن در روز چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه را مصداق توبه نصوح دانسته‌اند [3] که به نظر می‌رسد در بیان یکی از مصادیق برای توبه نصوح هستند. ✍مفسران نیز بنا بر همین روایات، توبه نصوح را به معنای توبه خالص و واقعی گرفته‌اند.[4] 🔹تعدادی از مفسران متأخر، [5] در ذیل این آیه داستان شخصی به نام نصوح را به نقل از کتاب مثنوی معنوی مطرح کرده‌اند: بود مردى پیش ازین نامش نصوح بد زدلاکئ زن او را فتوح بود روى او چو رخسار زنان مردئ خود را همى کرد او نهان [6] کتاب مثنوی معنوی اگرچه تلاش دارد احادیث و داستان‌های اسلامی را از طریق هنر شعر به مخاطب برساند، اما به‌صرف وجود داستانی در این کتاب نمی‌توان آن را پذیرفت و واقعی دانست. درنهایت داستان نصوح برفرض واقعیت داشتن، تنها نمونه و مصداقی از این آیه بوده و آیه تفسیر و معنای دیگری دارد. پی‌نوشت‌ها: 1. قرشى، سید علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج 7، ص 71، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371 ش. 2. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 432، محقق و مصحح: غفاری، علی‌اکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. 3. ابن‌بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 174، محقق و مصحح: غفارى، علی‌اکبر، جامعه مدرسین، قم، 1403 ق. 4. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع‌البیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 477، با مقدمۀ بلاغی، محمدجواد، انتشارات ناصرخسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش؛ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 51، مقدمه: تهرانى، آقابزرگ، تحقیق: عاملى، احمد قصیر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بی‌تا. 5. حقى، بروسوى اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 10، ص 63، دارالفکر، بیروت، بی‌تا. 6. مثنوی معنوی، دفتر پنجم. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅💠 احکام روزه کارشناس :حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی 🔴 آمپول و سرم برای روزه دار 🍃🍂🍃🍂🍃 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅💠 احکام روزه 🔴 نیت روزه 🔸کارشناس:حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی 🍃🍂🍃🍂🍃 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از جواد حیدری
✅ اول نماز یا افطار❓ ✍️ 🔰برای پاسخ دادن به این سوال که در ماه مبارک رمضان؛ هنگام اذان، ابتداء افطار کنیم و بعد نماز بخوانیم و یا نمازمان را بخوانیم و بعد از آن افطار کنیم؟ به سراغ روایات آل الله علیهم صلوات الله رفتم. مرحوم شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه، باب زیبایی گشوده اند با این عنوان« اسْتِحْبَابِ تَقْدِيمِ الصَّلَاةِ عَلَى الْإِفْطَارِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ هُنَاكَ مَنْ يَنْتَظِرُ إِفْطَارَهُ أَوْ تُنَازِعَهُ نَفْسُهُ إِلَيْه‏»؛ «مستحب بودن مقدم کردن نماز بر افطار مگر در جایی که کسی منتظر افطار کردن با اوست و یا کسی که با خود در این که افطار کنم یا نماز بخوانم درگیر است».(1) در این باب به پنج روایت از حضرات معصومین علیهم السلام اشاره شده است که یکی از روایات را تقدیم می کنم: 🔵امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ ثُمَّ لْيُفْطِر»؛ «اگر همراه روزه دار افرادی هستند که نماز خواندن، آن ها را از افطار کردن باز می دارد، اول افطار کند و اگر چنین نیست، ابتدا نماز بخواند و بعد افطار». (2) ♦️نتیجه اینکه: خواندن نماز بر افطار کردن مقدم است مگر اینکه خانواده سر سفره ی افطار منتظر روزه دار هستند و یا با افطار کردن، نماز خواندن ما با آرامش و اطمینان قلب بهتری به جا آورده می شود. ما را هم از دعای خیرتان بی بهره نفرمایید. 📚پی نوشت ها: 1. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 149 2. وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 150 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💠فلسفه‌ی عبادات چیست❓ سوال در رابطه‌‌ی با فلسفه‌ی احکام زیاد است نظیر اینکه چرا باید نماز بخوانیم، چرا نماز صبح دو رکعت است، چرا روزه بگیریم، چرا ۳۰ روز، چرا چرا چرا ✨✨✨✨✨✨ در رابطه با تحلیل چرایی‌ها و فلسفه‌ی احکام چند نکته‌ی کوتاه محضر شما عرض می‌کنم: 1⃣ آنچه که از طرف خدای حکیم مطرح می‌شود قطعاً دارای مصلحت هست که خدا به آن امر می‌کند وقتی خدا امر می‌کند اقیموا الصلاة نماز بخوانید قطعاً یک مصلحتی در آن وجود دارد. وقتی پروردگار عالم از فعلی نهی می کند لاتجسسوا تجسس نکنید قطعا یک مفسده ای دارد دروغ نگوئید، ربا نخورید ووو قطعا مفسده ای دارد که خدا دارد نهی می کند. 2⃣ آیا این مصالح و مفاسد که محور احکام و تشریع هست. ما یک عنوان داریم در مباحث اصولی که می گوئیم «الاحکام تابعةٌ للعناوین» احکام تابع عنوانهای خود و موضوعات خودش هست و این عناوین بر محور مصالح است «تابعةٌ للمصالحِ والمفاسد هستند» صحبت اینجاست که آیا این مصالح و مفاسد را ما متوجه می شویم؟ ✍پاسخ: گاهی عقل ما به تنهایی فارغ از هر چیزی مصلحت و مفسده هر احکام را متوجه می شود نظیر اینکه دروغ بد است مفسده دارد بله این مطلب را ما متوجه می شویم لذا کسی به شما نمی نمی گوید چرا نباید دروغ بگوئیم خودش بدی آن را می فهمد(البته استثناها را کاری نداریم)، کمک کردن به دیگران (انفاق) خوبی این کار را همه با عقل خود درک می کنند. بنابراین پاسخ این شد: بله گاهی ما مصالح و مفاسد امور را متوجه می شویم، گاهی با پیشرفت علم مصالح و مفاسد برای ما تبیین و مشخص می شود مثلا با پیشرفت علم حکمت آن ثابت شده این را ۱۴۰۰ و اندی سال قبل قرآن و دین تاکید کرده بوده اند و ما تعبدا انجام می دادیم اما امروزه علم برخی حکمت های آن را ثابت کرده است 3⃣ گاهی مصلحت و مفسده در خود شریعت بیان شده البته اینها به عنوان حکمت هستند نه دلیل و نه علت صحبت اینجاست که حکمت برخی عبادات در روایات آل الله بیان شده است «انما فرض الله الصلاة ل... » خدا نماز را واجب کرده برای فلان امر زکات برای.. 📚در کتاب علل الشرایع از مرحوم صدوق فلسفه ی تدوین آن اساسا این است که مصالح و مفاسد بسیاری از احکام و حکمت شان بیان شده. 4⃣نکته ی اساسی این است که آنچه عقل، علم، در روایات برای ما بیان می کنند بیان حکمت است نه تمام العله اینها برخی از مصالح و مفاسد است اما تمام این امور «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» لذا ما در پاسخگویی به این مسئله باید بر محور تعبد تاکید ویژه داشته باشیم و این است که چرا نماز؟ چرا...؟ چون خدا گفته. اولین پاسخ ما این است که حکم خداست. شما خدا را حکیم می دانی یا نه؟ خدا را عاقل، عادل، عالم می دانی یا نه؟ پس فلسفه ی احکام این شد چون خدا فرموده. آن وقت مثال پزشک و مکانیک و خیاط و خطاط و... را ما میریم محضرشون. و اینکه یک قاعده ی عقلی است که کسی که نمی داند مراجعه می کند به کسی که می داند «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» 5⃣ پیشرفت علم در زمان امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به اوج خود می رسد روایت امام صادق است علم ۲۷ حرف است تا زمان ظهور دو حرف از علم کشف می شود هنگام ظهور بسیاری مسائل برای ما کشف می شود اما صحبت در این است 6⃣ در پاسخگویی به تمام سطوح در باب فلسفه ی احکام باید ابتدا بر مسئله ی تعبد تکیه کرد و با تکیه بر کلام امیرالمؤمنین که فرمودند:«الاسلام هو التسلیم»آن وقت این تسلیم و تعبد عین عقلانیت است.اما در کنار این مسئله گاهی مسائلی به ذهن انسان خطور می کند تحلیل است نظیر حکمت های وضو که برخی آن را کلید ورود به محضر پروردگار عالم، از باب نشاط،... اینها از باب جزء العلة به ذهن می رسد هیچ اشکالی هم ندارد و برای نوجوان مخصوصاً تحلیل های محسوس و ملموس با تکیه بر اینکه اینها جزء العله هستند، حکمت هستند و نه علت و ما فقط بخاطر تعبد انجام می دهیم ولی اینها را هم می شود بیان کنیم بسیار تاثیر گذار هست. 🎁نتیجه اینکه: در پاسخ به فلسفه ی احکام بر مقوله ی تعبد به صورت ویژه باید تاکید داشته باشیم و بیان حکمت ها و نه علت ها را تاکید کنیم و اگر بتوانیم با تحلیل هایی که از کلیات از قرائن در علل الشرایع قرائن جمع کنیم و بیان کنیم بسیار نیکو و زیباست ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
📝 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟ ✍پاسخ استاد حیدری: روز ۱۹ فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟ «شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، شرف الشمس در کتاب های لغت، ترجمه شده به شرافت خورشید، می باشد. 📚فرهنگ ابجدي، ص: ۵۲۴ برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت(خوبی و صلاح) و نحوست(شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد ۱۹ فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه ۱۹ حَمَل (فروردین) باشد. البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل‏) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۵۴، ص: ۲۲۷ اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟». در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم: 1⃣ از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: ۳۹۳ 2⃣ با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز ۱۹فروردین نمی کنند؛ آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج ۱۰، ص ۴۲۶، اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا 3⃣ همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن ۷ به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است. ♻️ نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند 📝 یادداشت نوشتن دعا بر روی شرف الشمس در لینک زیر نیز هست🔻 ↪️ snai.ir/999507 @javadheidari110 @ramezan_ghasem110
📚 تزریق واکسن کرونا هنگام روزه داری 💠 سوال: آیا تزریق موجب باطل شدن روزه می شود؟ ✅ جواب: کرونا، نمی باشد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 پرسش: لذت زنان در بهشت چگونه است؟ ................................................................................................................................ ✍️ 1️⃣نکته ی اول: بهشت و نعمت های بهشتی متعلق به بهشتیان می باشد و تفاوتی در زن یا مرد بودن ندارد و قرآن کریم معیار بهشتی بودن را ایمان و عمل صالح معرفی می کند و جنسیت مدخلیتی ندارد، لذا با به کار بردن ضمیر «لهم» (برای بهشتیان) این مساله را تبیین کرده و می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ‏ الْجَنَّةَ»؛ «خداوند از مؤمنان، جان ها و اموالشان را خريدارى كرده، كه (در برابرش) بهشت براى آنان باشد». (1) 2️⃣نکته ی دوم: پروردگار عالم در قالب بیان یک قانون کلی،تمام لذت ها را (هر کسی بر حسب درجه و رتبه و تمایل شخصی) برای بهشتیان قابل دسترس می داند. «لَهُمْ‏فيها ما يَشاؤُن‏»؛ «بهشتیان هر چه بخواهند در آنجا هست‏». (2) بنابراين اگر زنان مومنه ی بهشتي در بهشت آرزوي شوهراني از جنس موجودات بهشتي و یا هر نعمت دیگری داشته باشند؛ حتماً براي آن ها محقق خواهد شد. 3️⃣نکته ی سوم: یکی از حکمت های بیان مصادیق بیشتر از نعمت ها و لذت های مردانه در قرآن، به خاطر روحیه ی طالب بودن مرد و مطلوب بودن زنان است، نه محروم بودن زنان از آن ها. ✅نتیجه اینکه: زنان نیز مانند مردان، از هر نوع لذت و نعمت بهشتی بهره‌مند و استفاده خواهند کرد. 📚پی‌نوشت ها: 1. توبه/111 2. نحل/31 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ❓اگر فردی از اعمال گذشته‌ی خود نادم و پشیمان بود، نزد شما بیاید و بگوید می‌خواهم توبه کنم ولی نمی‌دانم چگونه؟😔 ⁉️شما چگونه او را راهنمائی می‌کنید؟ 📨 پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" 1⃣ تشویق: اصل اول این است که می‌بایست با او با لحن ملاطفت آمیزی که توام با تشویق و تحسین است برخورد کنیم. 2⃣ ترغیب به ادای حق: آنچه را شریعت بیان کرده است، برای او تبیین کنیم؛ یعنی به او بگوئیم توبه راحت است، البته نه اینکه ما توبه را راحت گرفته و بخواهیم راحت بیان کنیم، بلکه شریعت، توبه را راحت گرفته است، یعنی همین که اظهار کنی از کرده‌ی خود پشیمانی، توبه کرده‌ای و این پشیمانی، گناه را برمی‌دارد اما حقوق باید پرداخت شود، یعنی اگر نمازی را نخوانده‌ای باید برنامه‌ریزی کنی در اسرع وقت قضای آن را بجا آوری یا اگر به کسی بدهکار هستی باید بِدِهی خود را به او ادا کنی، چون " توبه حق را برنمی‌دارد بلکه توبه فقط گناه را برمی‌دارد " 3⃣ مدیریت فرهنگی: بعد از آنکه شخص توبه کرد او را باید مدیریت فرهنگی کرد، یعنی اگر راهنما خود مهارت شخصی دارد، به صورت شخصی او را از طریق معرفی کتاب، ویس گذاری در شخصی او یا در کانال یا گروه راهنمائی کند، ولی اگر خودش توانائی ندارد می‌بایست او را متصل کند به یک کانون فرهنگی که یقین و اطمینان دارد آن گروه یا تشکیلات که: "در چارچوب عمل می‌کنند" @javadheidari110 ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ↩️ ⇲@ramezan_ghasem110
136.6K
⁉️پرسش چرا امام‌خمینی (ره) حفظ نظام را مهمتر از جان امام عصر (عج) می‌دانستند؟ در حالیکه امام‌زمان واسطه‌‌ی فیض هستند نه امام‌خمینی؟ 🔊پاسخ استاد حیدری(زیدعزه) 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_5954083153508305840.ogg
2.86M
❎آیا خستگی و بی حالی ناشی از روزه داری مانع پیشرفت نیست؟ پس چرا روزه می گیریم؟ 🎙پاسخ از استاد حیدری 🌙 التماس دعا🤲🌹 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110