eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
372 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم برای آگاهی از شاخصه های عرفانی امام روح الله، در کانال عصر آب عضو شوید. 👆👆👆👆
💠 حدیث روز 💠 💎 عملی که ناامیدی را از بین می‌برد 🔻امام علی علیه‌السلام: عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الاِْسْتِغْفارُ ❇️ در شـگـفـتـم از كـسـى كـه را بـه هـمـراه دارد و در ايـن حال به نااميدى می‌گرايد. 📚 بحارالأنوار، ح ۸۴، ص ۱۱۲۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔺دستاویز قرار دادن آیه‌ها و احادیث دینی توسط نظریه‌ پردازان قانون جذب 🧲 @javadheidari110 ♦️ نظریه‌پردازان قانون جذب، نظام معرفتی خاصی در این مورد پیشنهاد نمی‌دهند، آنها پیروان خود را به جهان‌بینی توحیدی دعوت نمی‌کنند. 🔷 بلکه می‌گویند: مهم نیست تو خداباوری یا منکر خدا، ناپرهیزگاری یا اهل تقوا؛ مهم این است که هرچه آرزو کنی همه در اختیار توست و کائنات جملگی فرمانبردارِ تو هستند. 🔶 امروزه مروجان فرضیه جذب در کشور ما، درصدد بومی‌سازی آن هستند و اصرار دارند به‌طور کامل این فرضیه را با متون قرآنی و روایی سازگار نشان دهند؛ از این‌رو در موارد متعددی آیه‌ها و احادیث دینی را دستاویز قرار داده‌اند. 🔷 این افراد از آنجا که هم علاقه‌مند به آموزه‌های اسلامی و هم دل‌بسته به یافته‌های علوم جدیدند، به کار تطبیقی روی آورده و به زعم خود مفهوم قانون جذب را از دل متون و ادله دینی بیرون کشیده‌اند. 🔶 بدین‌سان می‌خواهند بگویند قانون جذب نه‌تنها یافته جدیدی نیست، بلکه جزو آن دسته از میراث دینی است که تاکنون به آن توجه نداشته‌ایم و جدید بودنِ آن برای ما از آن روست که تاکنون نسبت به آن در غفلت و بی‌خبری به سربرده‌ایم. 🔷 علاقه‌مندان دینی سازی قانون جذب، هم به آیات قرآنی و هم به روایات معصومین تمسک کرده‌اند. یکی از مشهورترین روایاتی که امروز برای تبلیغ قانون جذب از آن سود می‌برند، روایت اصول کافی در باب دعاست. ♦️ امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «هنگامی که خدا را می‌خوانی چنان باش که گویا دعایت برآورده شده و خواسته‌ات آماده است»[1] 🔷 آنچه درباره‌ی این حدیث و امثال آن نباید مورد غفلت واقع شود، تأمل در معنای دعاست. دعا در متون دینی به معنای درخواست خاشعانه از خداوند متعال است. 🔶 در دعا انسان نه‌ از خودش، که از منبع لایزال الهی طلب می‌کند و این درخواست را متواضعانه مطرح می‌نماید و صدالبته انسان مؤمن قبل از همه‌ی این‌ها باید اعتقاد و اندیشه‌ی صحیحی درباره‌ی خدای خویش داشته باشد؛ 🔻 به عبارت روشن‌تر بنا بر منابع دینی، فرد دعا کننده باید در سه محور، بینش خود را اصلاح کند: 1️⃣ توجه به اجابت کننده‌ی درخواست (اعطا کننده) 2️⃣ نظام باورها (جهان‌بینی) 3️⃣ صورت دعا (کیفیتِ درخواست). 🔶 در قانون جذب، هر سه محور بالا (اعطا کننده، کیفیت درخواست و اصولِ اعتقادات انسان)متفاوت تبیین می‌شوند. 🔷 اولاً قانون جذب، ذهن آدمی را اعطا کننده می‌داند و این منبع درونی را چنان قدرتمند معرفی می‌کند که با وجود این قدرت بی‌کران، هیچ منبع بیرونی صاحب تأثیر فرض نمی‌شود. 🔶 قانون جذب قوه‎ی خلاقی درون هر فرد تصویر می‌کند که انسان را از هر نیروی دیگر بی‌نیاز می‌سازد. 🔷 به همین دلیل جایگاه خدا در قانون جذب جایگاه متعالی نیست، بلکه جایگاهی فرو دین است که با وجود ذهن، به استمداد از او نیازی نیست. 🔶 دوم این‌که دعا باید با خشوع همراه باشد و انسان موحد بداند که در جایگاه مخلوق نشسته و به سوی خدای متعال دست نیاز دراز کرده است. 🔷 اما در قانون جذب، همه‌ی اشیاء و تمام هستی در خدمت سرخوشی انسان قرار دارند و انسان نه‌تنها تمنا نمی‌کند، که فرمان می‌دهد و بر سر مسند خدایی تکیه می‌زند. 🔶 به همین دلیل در قانون جذب، کسی به خاکساری تشویق نمی‌شود و تواضع، ارزش به حساب نمی‌آید، بلکه انسان هرچه طلبکارانه‌تر با کائنات مواجه شود، بیش‌تر می‌تواند خواسته‌ی خود را بستاند. 🔷 سوم این‌که انسان مؤمن آنگاه دعایش به اجابت می‌رسد که از باور و اعتقادِ صحیحی برخوردار باشد. 🔶 اما قانون جذب تنها باوری را که لازم می‌داند، باور به قدرت خلق درون است و بس. ♦️ رهبران جذب بارها گفته‌اند: «برای دست‌یافتن به خواسته‌ها نیاز نیست به دین، اندیشه یا مکتب خاصی پایبند باشید، همین قدر که بدانی به بزرگ‌ترین فرستنده مخابراتی روی زمین مجهزی، کار تمام است و می‌توانی به دنیا فرمان دهی.
♦️ طبق ایده‌ی جذب، دعا چون مقدمه‌ی تجسم و تمرکز اهمیت پیدا می‌کند؛ نه از آن‌رو که ابزاری مستقل در خدمت تعالی انسان است. 🔷 زیارت نیز چون به انسان قدرت تداعی بیشتری می‌دهد، مفید است؛ نه چون زیارت‌شونده دارای روحی بزرگ است که می‌تواند دیگران را در تعالی روحی دستگیری نماید. 🔶 بنابراین اگر در میخانه این تداعی صورت گیرد، میخانه هم مثل زیارتگاه، تقدس و ارزش پیدا می‌کند؛ پس می‌توان زیارت و زیارتگاه را با هر مکانِ دیگری که این کارکرد را داشته باشد جایگزین کرد. 🔷 پاره‌ای از مبلغان راز، سراغ آیه‌ی «أُدعُونِی أستَجِب لَکُم» [سوره‌ی غافر، آیه ۶۱] رفته و طلب از خدا را به معنای «تکرار با خود» معنا می‌کنند، نه طلب و درخواست. در این آیه طلب از خدا مطرح است، نه تصویرپردازی ذهنی. 🔶 در تصویر‌سازی ذهنی، تمنا از دیگری در کار نیست، بلکه انسان در گوشه‌ای می‌نشیند و تصویر آرزوهایش را به خود نشان می‌دهد. البته تلاش می‌کند هنگام نظر انداختن به عکس‌ها به آن‌ها احساس مثبت هم بدهد و با عینک خوش‌بینی آن‌ها را نظاره کند. 🔷 تصویرگری با هدفِ فعال‌سازی قوه ذهن است؛ ذهنی که در برخورداری از قدرت، بیکران و نامحدود فرض می‌شود. روشن است کسانی که ذهن را از چنین قوه‌ای برخوردار می‌بینند، خواسته‌ی خویش را در حقیقت از ذهن مطالبه می‌کنند و در این درخواست به نماینده خدا (ذهن) نیاز دارند نه به خود او. 🔶 به عبارت دیگر شأن و جایگاهی که برای رسولان الهی در «واسطه‌ی فیض واقع شدن» انتظار می‌رود، در قانون جذب به یک دکلِ مخابراتی به نام ذهن نسبت داده می‌شود. قبله فردی (نه قبله واحد مشترک) در اختیار دارد. 🔷 یادآور می‌شویم بعضی از هواداران قانون جذب، بین خداپذیری و قانون جذب جمع می‌کنند. ایشان نظریه‌ی جذب را از قوانین خلقت می‌دانند و می‌گویند ما خدا را باور داریم و قوه‌ی ذهن را کارگزار خداوند می‌دانیم. ♦️ چنین برداشتی از خدا به این معناست که خداوند، هستی را آفرید و سپس آدمی را به قوه‌ی ذهن مجهز کرد و قدرت‌های خویش را به ذهن او تفویض نمود. 🔷 این افراد توجه ندارند که چنین خدایی تنها خدای خالق است و بس؛ به این معنا که خلقت عالم به دست خداوند ایجاد شده است و جهان خود خلاق و خود آفرین نیست؛ اما بعد از آفرینش، انسان‌ها برای دست یافتن به اهداف و حتی برای هدف‌گذاری به همین قوه ارجاع شده‌اند. 🔶 خدای خالق در بسیاری از مکاتب حتی در شیطان‌پرستی هم انکار نمی‌شود. این مرتبه از خدا مداری، تنها باور به خالقیت خداست نه ربوبیت تشریعی الهی پیدا نمی‌کند و از قضا خود بهانه‌ی خوبی برای کنار گذاشتنِ رسولان و پیامبران الهی است. 🔷 زیرا ذهن از آنجا که نماینده‌ی الهی در انسان است به نماینده‌ی دیگری که مدعی شریعت آسمانی باشد نیازی ندارد. 🔶 چنان‌که دونالد والش در فیلم راز به صراحت می‌گوید: «خداوند هیچ برنامه‌ای پیش‌بینی برای شما در نظر نگرفته است، بنا براین هیچ‌کس از شما بازخواست نخواهد کرد و هدف شما تنها تجربه و کسب لذت است. ♦️ پس هر آنچه برای شما تنها تجربه و کسب لذت است. پس هر آنچه برای شما لذت به دنبال می‌آورد همان را انجام دهید. حتی اگر یک ساندویچ کالباس باشد.[2] 🔻پی‌نوشت ها: [1]. علامه مجلسی، اصول کافی، به نقل از منتخب میزان الحکمة، قم دارالحدیث، ۱۳۸۵، باب دعا، ۴۷۳/۲. [2]. حمزه شریفی‌دوست، قانون جذب و اسلام، قم: دفتر نشر معارف، ۱۳۹۳، ص ۳۳. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| |• چرا بریم حج چرا پولمونو بریزیم تو جیب سعودی؟ چرا بدیم عربای تروریست؟ چرا به اقتصاد عربستان کمک کنیم؟ چرا به جای حج پولمونو به فقرا ندیم؟ @javadheidari110
⁉️چرا امام رضا، از خوراکی مسموم استفاده کردند؟مگر امام علم‌غیب ندارد؟ ✍️پاسخِ جواد حیدری استاد حوزه و دانشگاه 1️⃣علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب،متوقف به اذن او است در قرآن کریم می‌خوانیم:«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»«داناى غيب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غيبش آگاه نمی‌سازدمگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آن‌ها قرار می‌دهد سوره‌جن/26و27 2️⃣علم امامان علیهم‌السلام،ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات،اگر بخواهند چیزی را بدانند،خدا به آن‌ها می‌آموزدامام صادق‌می‌فرمایند:«إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او می‌آموزد الكافي،ج1 3️⃣حضرات‌معصومین علیهم‌السلام،مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل‌کنندبلکه مأمور به‌ظاهر بودندپیامبرخدا می‌فرماید:«إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»من بین شما فقط باشاهد و قسم‌هایتان قضاوت‌می‌کنم الكافي،ج7 4️⃣اهل‌بیت علیهم‌السلام،تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی،مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست امام حسین‌فرمودند«رِضَى‌اللَّهِ‌رِضَانَا أَهْلَ‌الْبَيْت»رضایت‌خدا رضایت ما اهل‌‌بیت‌است بحارالانوار،ج44 متن کامل را اینجا بخوانیم👇 ↪️ snai.ir/961908 ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘═
❌یوگا؛ ورزشی درمانگر یا فرقه‌ای نوظهور❌ ⭕️هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسان‌هاست، معمولاً از سه راه می‌تواند ادعای خود را اثبات کند. 1⃣ راه وحیانی و الهی 2⃣ شیوه علمی 3⃣ مسیر منطقی و عقلانی. حال باید بررسی شود که یوگا را با کدام‌یک از این روش‌ها، می‌توان ثابت کرد❓ 🔸راه وحیانی: در هیچ‌کدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم درباره‌ی آن سخنی نگفته‌اند. البته احتمال اینکه در گذشته‌های بسیار دور، پیامبری سخنی درباره‌ی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانه‌زنی نمی‌توان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است که البته ادعا می‌کند، چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشه‌ای بگذاریم❓❗️ 🔸راه علمی: راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی‌ است که می‌توان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیک‌های یوگا تماماً علمی است، اگر چنین است این سوال وجود دارد که اگر این‌گونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علمی و کدام آزمایشگاه علمی ، این ایده‌ها به اثبات رسیده است❓ تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی ادله‌ای بر اثبات آن اقامه ننموده است و هیچ‌کس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبوده است. یکی از دلایل اختلاف نظر در مورد تعداد نادی‌ها و چاکراه‌ها در بین یوگی‌ها همین امر است. چاکرا جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچ‌کدام نیست،پس چیست؟ این سوالات و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچ‌کدام جواب داده نشده‌است. چگونه می‌توان به مسیری اعتماد کرد که نمی‌توان آن را از طریق علمی ثابت کرد❓ 🔸راه عقلانی: هیچ‌کدام از آموزه‌های یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمی‌توان برای اثبات آن به استدلال‌های عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتاب‌های مربوط به یوگا ارائه نشده‌اند. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی می‌تواند داشته‌باشد؟ 🔰هرچند در اسلام هم ریاضت‌هایی هست اما اسلام در هر کاری جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام حرام و ممنوع است.🔆 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سلاله اخلاقی
سرنوشت ابلیس در زمان ظهور امام زمان ‌علیه‌السلام چه می‌شود؟.mp3
4.32M
🦋چشم به راه🦋 ابلیس چه زمانی از میان می‌رود‌؟ الف) روزی که در صور دمیده می‌شود. ب) در زمان رجعت پیامبر اکرم و توسط ایشان کشته می‌شود. ج) در زمان ظهور حضرت بقية‌‌الله و به دست مبارک ایشان کشته می‌شود. 🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. 🌻هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. 🌹 @javadheidari110
هدایت شده از رادیو اصفهان
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ⁉️ ابلیس چه زمانی از بین می رود ؟ الف) روزی که در صور دمیده می شود . ب) در زمان رجعت پیامبر اکرم (ص) ج) در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان ( عج) 🔰 از ساعت ۱۲:۰۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید. برای راهنمایی برنامه چشم به راه را در ساعت ۱۲:۰۰ را از رادیو اصفهان بشنوید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @radioesfahan
هدایت شده از رادیو اصفهان
chashm be rah200301.mp3
5.01M
روزهای جمعه و انتظار... انتظار برای ظهور حضرت آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف... چشم به راه علاوه بر بخش‌های متنوع در هر برنامه : با من ورق بزن ،داستانک، مسابقه، گزارش مردمی ، کارشناسی و پله پله تا ظهور، به یک سوال خاص پیرامون مباحث مهدویت می‌پردازد. اما موضوع برنامه امروز: 🔖 سرنوشت ابلیس در زمان ظهور امام زمان (عج) چه می شود ؟ 🔸 کارشناس: جواد حیدری کارشناس کلام و اعتقادات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات مذهبی 🗓جمعه ۲۰ خرداد 🕰 ۱۲:۰۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکرگزار رهبر حکیم انقلاب با منطق و ادب قرآنی باشیم ۳۳مین سالگرد زعامت حضرت امام سید علی خامنه‌ای گرامی باد🌺 📚درس‌ها و سخنرانی‌ها👇 ✅ @ghorbanimoghadam_ir
⭕️آیا خوردن نیم خورده ی گربه مستحب است؟ آیا روایتی در این‌باره داریم❓ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" ❎ مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در کتاب گرانسنگ وسائل الشیعه، بابی با عنوان «باب طهاره سؤرالسِّنّورِ وَ عَدَمِ کَراهَتِه»؛ «باب پاک بودن نیم خورده ی گربه و مکروه نبودن آن»، تدوین فرموده اند. از هفت روایتی که در این باب مطرح شده است، مطالب زیر استفاده می شود: (۱) 1⃣ دور ریختن نیم‌خورده گربه مکروه است. 2⃣ نیم‌خورده گربه پاک است و می‌توان با آن وضو گرفت یا غسل کرد. 3⃣ نیم‌خورده حیوانات حرام گوشت مکروه است، ولی در مورد گربه، برخی فقها معتقدند که چنین کراهتی وجود ندارد. ❇️ اما در رابطه با استحباب خوردن از نیم خورده ی گربه، مطلبی در روایات یافت نشد و فتوایی از فقهای بزرگوار مشاهده نکردم. در پایان ضمن تاکید بر رعایت بهداشت در امر خوردن و آشامیدن و فرق گذاشتن بین پاکی و تمییزی و نجاست و کثیفی؛ به فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله اشاره می کنم: «نيم خورده حيوانات حرام گوشت، مکروه است و در مورد گربه، اگر حيوان آلوده باشد، آن نيز مکروه است». (۲) 📚 پی نوشت ها: 1. وسائل الشیعة، ج ‏1، ص 227 - 228 2.https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=952&mid=251980 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=952&mid=251980 . ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: چرا به علی بن موسی، امام هشتم شیعیان، "رضا" می گویند؟ ✍️پاسخ: ✅امام موسی بن جعفر(ع) فرزندش "علی" (علیه السلام) را "رضا" لقب داده بود و گاهی می فرمود: "پسرم رضا را بگویید پیش من بیاید... به فرزندم رضا گفتم... فرزندم رضا گفت؛ امّا وقتی حضرت را مورد خطاب قرار میداد، می فرمود: یا أباالحسن.[۱] از این روایت استفاده میشود كه امام كاظم(ع) عنایت خاصی به لقب "رضا" برای فرزندشان داشتند و به نحوی به دیگران گوشزد میكردند حضرت را "رضا" صدا بزنند. در وجه نام گذاری حضرت به "رضا" احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(ع) عرض كرد: گروهی از مخالفان شما گمان می كنند كه مأمون پدر بزرگوار شما را "رضا" لقب داده، آن هم بدین جهت كه امام(ع) را برای پذیرش ولایتعهدی راضی كرده است. امام جواد فرمود: "به خدا سوگند! اینان دروغ می گویند، بلكه خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"، بزنطی به امام گفت: آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت "رضا" نامیده شد، فرمود: "زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت "رضا" نامیده شده است".[۲] برخی از بزرگان در این باره نوشته اند: خداوند در لوح محفوظ آن حضرت را "رضا" نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است كه: ۱- دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند. ۲- فرشتگان از شمایل و اخلاق و اعمال امام رضایت دارند. ۳- خدا از او راضی بوده و او را هم راضی كرده است.[۳] پی نوشت: [۱]. عیون اخبارالرّضا، صدوق، رضا مشهدی، جزء ۱، ص ۱۴ - ۱۳، ح ۲. [۲]. علل الشرایع، صدوق، مؤسسه الأعلمی، بیروت، جزء ۱، ص ۲۷۷، باب ۱۷۲، ح ۱. [۳]. القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص ۲۶۹)، كتابخانه آیت اللَّه مرعشی نجفی، ص 67 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
پرسش: نظر شما در مورد کتاب سیاحت غرب چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: با سلام حضرت آیت‌الله قوچانی(مؤلف این کتاب)، از علمای بزرگوار و پرهیزکار معاصر است. ایشان آثار متعددی دارند که دو کتاب سیاحت شرق و سیاحت غرب از شهرت بیشتری برخوردار هستند . سیاحت غرب، در کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح بعد از مرگ است که به سبک داستانی و تمثیلی نوشته‌شده است وبیانی دل‌نشین دارد. آنچه از ظاهر این کتاب پیداست این است که مرحوم نجفی پاره‌ای از مطالب قرآنی یا حدیثی را در قالب داستانی ریخته و با نثر دل‌نشین خود آن مطالب را در قالب شخصیت‌هایی داستانی که خود نقش اول آن است به تصویر کشیده است. لذا قولی که این اثر را مکاشفه مرحوم قوچانی معرفی می‌کند، صحیح به نظر نمی‌رسد. کلیت داستان کتاب سیاحت غرب، ایرادی ندارد؛ اما چون سبک داستانی دارد و در سبک داستانی و تمثیلی دست نویسنده برای بیان مطالب باز است و برای کشش و جذبه و پروبال دادن به اصل قصه، مطالب متعددی به اصل مطلب می‌افزاید که صرفاً برای حفظ فضای داستانی هست و واقعیت و حقیقت ندارند. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
سوال: کسی که خوابی دیده دیگران براش تعبیر خوبی نکردن آیا به این تعبیر خوابها اعتنا و اعتماد بکنه یا نه؟ پاسخ: در رابطه با خواب و تعابیری که براتون فرمودند چند نکته خدمتتون عرض کنم 💟 افرادی که برای شما خواب تعبیر می کنند یا سایت ها یا کتابهایی که حتی در باب تعبیر خواب نوشته شده هیچ کدام از اینها ارزش علمی و دینی و شرعی ندارند به صورت سالبه ی کلیه یعنی هیچ ارزشی ندارن. مساله ی تعبیر خواب یک عنایت الهی است برای برخی از افراد مثل حضرت یوسف عنایت میشه اینطور نیست که پیش هر کسی بریم تا خوابمان رو تعبیر کنه، چنین تعابیری که برای شما شده هیچ اهمیتی قائل نشید و اصلاً هم نگران نباشید چون ممکنه انسان بدترین خواب را ببینه اما بهترین تعبیر رو داشته باشه بهترین خواب رو ببینه بدترین تعبیر رو داشته باشه ولی نیاز به معبر داره. 💟 بسیاری از خوابها، خوابهای نفسانی است بر اساس روایت مرحوم کلینی در کافی شریف، سه نوع خواب داریم: نفسانی، شیطانی، رحمانی بسیاری خواب ها نفسانی است، بسیاری خوابها شیطانی است که اساساً تعبیری نداره. تشخیص این خوابها بر عهده ی کیست؟ معبر. آیا معبِّر سراغ دارین؟ خیر پس چه کنیم خوابمون رو؟ مرحوم شیخ عباس قمی در بحث باقیات الصالحات مفاتیح بیان فرمودند که خواب را براي کسی نقل نکنید مگر برای عالم و معبر و ناصح. خوب چکار کنیم؟ وظیفه ای در قبال خواب دیدن هایمان نداریم. انسان صدقه بده، برا کسی تعریف نکنه، به هر شکلی که خواب دیده بگه ان شاءالله خیرِ. رندگی مون رو بر اساس عقلانیت، مشورت، تلاش، کوشش، توسل و توکل ان شاءالله پیش ببریم. ♻️شبهات 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
2_5384506383376849594.pdf
2.96M
▫️ 📕 مدعی یمانی چه می‌گوید❓ ✳️ فهرست موضوعات: ➖ تاریخچه مختصر ➖ سیادت احمد بصری ➖ حدیث ما اشکل ➖ حدیث وصیت ➖ سلاح ➖ پرچم @javadheidari110
چرا ولی‌فقیه در مشکلات دولتي زياد وارد نمی‌شوند؟ این کار از ناتواني است؟ نکته اول: قانون اساسی، اختیارات رهبری را در چهار وظیفه بیان کرده است. 1. تعیین سیاست‌های کلی نظام 2. نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی 3. حل اختلاف بین قوای سه‌گانه 4. حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل‌حل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت ایشان وظائف فوق را به‌خوبی انجام داده و درباره مشکلات در جامعه، به مسئولان تذکرات و هشدارهای لازم را می‌دهند و از طریق آنان مسائل را پی گیری می‌کنند. مقام معظم رهبری: ولایت‌فقیه نافی مسؤولیت‌های ارکان مسئول کشور نیست. ...کشور مسؤولیت اجرائی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیت خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیت‌های خود باشند. (1) نکته دوم: مشکلات موجود در جامعه، عوامل متعددی دارد و نباید عامل مشکلات جامعه را یک علت دانست. نباید انتظار داشت با صرف مدیریت قوی و نظارت دقیق رهبری، مشکلات جامعه به‌سادگی حل شود. نکته سوم: جامعه ما از مشکلات زیادی مانند ساختار اقتصادی تک‌محصولی، وضعیت وخیم صنعت، ساختار سیاسی، فرهنگی واداری، مشکلات طبیعی مربوط به انقلاب و ناشی از جنگ تحمیلی، محاصره بین‌المللی، تورم جهانی، رنج می‌برد. نتیجه اینکه: مشکل اساسی، نحوه‌ی مدیریت رهبری و یا استفاده نکردن از اختیاراتشان نیست؛ بلکه فراتر از آن است. پی‌نوشت‌ها: 1. سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام، 1383/3/14 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: آیا روایتی داریم که در آن توصیه شده باشد ، نماز جماعت را بهتر است سریع خواند؟!! اگر چنین روایتی داریم با ذکر منبع بفرمایید؟ ✍️پاسخ: در روایات و سیره ی آل الله علیهم السلام، رعایت حال و موقعیت نمازگزاران از مسلمات است. به عنوان مثال در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: "يَنْبَغِي لِلْإِمَامِ أَنْ تَكُونَ صَلَاتُهُ عَلَي صَلَاةِ أَضْعَفِ مَنْ خَلْفَهُ"؛ "امام صادق علیه السلام فرمودند: بر امام جماعت سزاوار است كه در نمازش رعايت حال ضعيف ترين افراد پشت سرش را بكند. (تهذیب الاحکام، ج۳، ص۲۷۴) 🔹 در روایتی دیگر آمده است: معاذ بن جبل كه در يكي از مساجد مدينه پيشنماز بود، روزي در نماز جماعت سوره ي طولاني را خواند. وي نماز را آنقدر طول داد، كه مردي (پيرمردي) كه در آن نماز جماعت شركت كرده بود، در اثر خستگي و ناتواني طاقت نياورد، و نتوانست نماز خود را به جماعت و همراه معاذ به پايان برساند. از اين رو، وي وسط نماز قصد فرادا نمود، نماز خود را تمام كرد، سوار مركب شد و به سراغ كار خود رفت. وقتي خبر اين گونه نماز جماعت خواندن به اطلاع پيامبر گرامي اسلام (ص)رسيد، آن حضرت دستور دادند معاذ را حاضر كنند. آن گاه پيامبر (ص)به او فرمودند: اي معاذ ديگر اين طور نباشد كه مردم را از نماز جماعت فراري بدهي، بلكه در نماز جماعت سوره هاي شمس و ضحي و امثال آنرا بخوان». (حر عاملي، وسائل الشيعة، انتشارات آل البيت، ج 8، ص420). 💠 نتیجه اینکه رعایت حال نمازگزاران در نماز جماعت با اکتفا کردن به واجبات نماز، امری پسندیده و مطابق سنت رسول مهربانی هاست. انس بن مالک می گوید: ما صلّيت وراء امام قطُّ اخفّ صلاتا و لا اتمّ من النّبي"هيچ گاه پشت سر هيچ امامي نماز نگذاردم كه نمازش از پيامبر كوتاه تر و كامل تر باشد.(کنید احمد بن حنبل). •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @javadheidari110