🔵 گفــت: با پدر يه جمـــله بســـاز
گفتــم: من با پدر جمله نميســازم ،
دنيــــــــامو میسازم.
روز پدر بر همه ی پدران مبارک.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑
نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی میلرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام).
روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که:
«نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.»
همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز.
شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است.
نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد.
اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل میکند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣
ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد..
اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است.
وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد.
وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند!
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢.
2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛
همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛
همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛
الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩.
@javadheidari110
🔹برای تامل
آدمهای منفی به پیچ وخم جاده میاندیشند،
و آدمهای مثبت به زیباییهای طول جاده...
عاقبت هردو ممکن است به مقصد برسند،
اما یکی با حسرت ودیگری با لذت!
انتخاب با خود شما است، حتی اگر سعی کنید به عهده دیگران بیاندازید.
🌹عید بر شما مبارک
@javadheidari110
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
uZ8JGoAbCgrjdve3niPpYHF5SWsexL92dhSmjfBv.mp3
5.66M
⭕️ ولایت فقیه و رهبری
🎤 جواد حیدری
#ولایت_فقیه
#عصر_غیبت
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌷 اصفهان - کارشناس پاسخگویی به شبهات و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات، به شبههای در ارتباط با اینکه چرا با وجود بازگشت حضرت زینب (س) به مدینه، مزار ایشان در شام قرار دارد، پاسخ داده است.
#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری مهر:
↪️ mehrnews.com/news/4753370
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💬 آیا توبه ی از گناهان غسل دارد؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
همان وقتی که خنجر از تن خورشید سر میخواست
امامت از دل آتش چنان ققنوس بر میخاست
علی باشی و در میدان نجنگی، داغ از این بدتر؟
خدا او را به بزم عشقبازی شعلهور میخواست
علی در خونِ خود پرپر علی با تیرِ در حنجر
علی از شعله سوزانتر علیبودن هنر میخواست
نباید شعلهی این ماجرا یک لحظه بنشیند
عبایش سوخت در آتش که آتش بالوپر میخواست
به پای این کبوتر نامهای از جنس زنجیر است
که فریاد بلند تشنگان پیغامبر میخواست
مصیبت تازه بعد از کربلا آغاز شد یعنی
به غیر از خونِ تن، دشمن از او خون جگر میخواست
خرابه خیزران خنیاگری ها خارجی خواندن
نمک از زخمهایش زخمهای تازهتر میخواست
امامت را زنی با خود به هر جانکندنی میبرد
که زینب بود، اگر او زیر دست و پا سپر میخواست
شعر: استاد سید حمید برقعی
@javadheidari110
کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔵 الیوم یوم المرحمه @javadheidari110
سلام
دوستان زیادی در مورد این عکس و جمله ی ذیل آن سوال می کنند.
عکس مربوط به یکی از بندهای زندان است که خبر عفو مقام معظم رهبری در تلویزیون در حال پخش هست.
و جمله ی ذیل عکس، کلام نورانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است که بعد از فتح مکه در برابر درخواست برخی که می گفتند: انتقام بگیرید، فرمودند: الیوم یوم المرحمه، امروز روز بخشش و عفو و رحمت است.
✍#حیدری
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حال و هوای زندانیان بعد از شنیدن خبر عفو گسترده
@javadheidari110
🔵#پندانه
روزی شاگرد یک استاد از او خواست که به او درسی به یاد ماندنی دهد. استاد از شاگردش خواست کیسه نمک را نزد او بیاورد. سپس مشتی از نمک را داخل لیوان نیمه پری ریخت و از او خواست همه آن آب را بخورد. شاگرد فقط توانست یک جرعه کوچک از آب داخل لیوان را بخورد، آن هم به سختی.
استاد پرسید: «مزه اش چطور بود؟»
شاگرد پاسخ داد: «خیلی شور و تند است، اصلاً نمی شود آن را خورد.»
استاد از شاگردش خواست یک مشت از نمک بردارد و او را همراهی کند. رفتند تا رسیدند کنار دریاچه. استاد از او خواست تا نمکها را داخل دریاچه بریزد. سپس یک لیوان آب از دریاچه برداشت و به شاگرد داد و از او خواست آن را بنوشد. شاگرد براحتی تمام آب داخل لیوان رو سر کشید. استاد این بارهم از او مزه آب داخل لیوان را پرسید. شاگرد پاسخ داد: «کاملا معمولی بود.»
استاد گفت: «رنجها و سختیهائی که انسان در طول زندگی با آنها روبرو می شود همچون مشتی نمک است و اما این روح و قدرت پذیرش انسان است که هر چه بزرگتر و وسیعتر می شود، می تواند بار آن همه رنج و اندوه را براحتی تحمل کند. بنابراین سعی کن یک دریا باشی تا یک لیوان آب.»
#المومن_کالجبل_الراسخ
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🚩
🏴
پرســـ❓ــش
⁉️آیا این مطلبی که برخی سخنرانها و مداحها میگن حضرت زینب سلامالله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند صحت دارد؟
✅پاسخ
یکی از مواردی که در بعضی مداحها و یا سخنرانها عنوان میکنند آن است که گفته میشود حضرت زینب سلامالله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند اما طبق شواهد و آثار تاریخی اسلام، چنین مطلبی صحت ندارد و در هیچکدام از:
〽️ منابع تاریخی مستند و دست اول
〽️ در سیرهی زندگی حضرت زینب
〽️ حتی در احادیث
به این موضوع اشارهای نشده و ما با چنین مطلبی برخورد نمیکنیم که آن بانوی گرامی چنین شرطی برای ازدواج خود گذاشته باشند.
♻️ نتیجه اینکه:
گویا این مطلب که گفته شده حضرت زینب سلامالله علیها قبل از ازدواج با همسر خود شرط گذاشته بودند که همیشه همراه امام حسین علیه السلام باشند طبق شواهد و آثار تاریخی اسلام، صحت ندارد بلکه غیرواقعی و ساخته و پرداختهی اذهان افراد است.
این در حالی است که وقتی مشاهده میکنیم حضرت زینب سلامالله علیها همراه امام زمان خود یعنی امام حسین علیه السلام راهی سرزمین کربلا شوند، درواقع حرکتشان بر مبنای مسئولیت اسلامی و وظیفه شرعی بوده است زیرا قصد دفاع از امامِ زمان خود که در معرض خطر دشمن و تهدیدهای شدید قرار گرفته بودند داشتند.
در چنین اوضاعی میدانیم که حتی زنان هم مسئولیت دینی و شرعی دارند که ساکت و بیاعتنا نباشند و از امام خود و دین اسلام دفاع کنند و چنین مسئولیتی نیازی به اجازه و اذن گرفتن از شوهر ندارد که حضرت زینب سلامالله علیها بخواهند چنین شرطی برای همسر خود بگذارند.
#عقائد
#حضرت_زینب
#شبهات_محرم_صفر
#شبهات_تاریخی_اعتقادی
🆔 @javadheidari110
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴
@ramezan_ghasem110
⛔️ چگونه به گناه بر نگرديم؟
✍️ پاسخ:
1- حذف زمينه هاي گناه و جدا شدن از محیط گناه
2- تجديد نظر در ارتباط با دوستان
3- برخي گناهان با تنهايي ارتباط دارد، لذا بايد از تنهايي بپرهيزیم
4- همواره در باره آثار زیانبار گناهی که آن را ترک كرده ایم فكر شود و مطالعه داشته باشیم.
5- داستان زندگي افرادي كه مبتلا به گناه بوده و دچار مصائب دردناكي شده اند را مطالعه كنیم.
6- ياد مرگ و قيامت
7- به مجازات گناه فكر كنیم. (مطالعه كتاب گناهان كبيره)
8- بيكار نباشیم.
9- توجه به معنويات خصوصاً به نماز ودعا وقرائت قرآن و شركت در مراسمات مذهبي
10- پاسخ به نیازی که منشاء ایجاد این گناه شده است. مثلا کسیکه خودارضایی می کند، نیاز به ازدواج دارد.
#گناه
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
⚡️
⚡️
⚡️
⚡️پرسش و پاسخ
🤔کلیپ وضعیت کشوری که حاکمان سنی سکولار و لائیک آن با همدستی یهود و نصاری قصد اهانت عملی به آموزههای دینی داشتند و میخواستند با خیانت به مسلمانان مظلوم به مجد و شکوه نابود شده امپراتوری عثمانی برسند را دیدهای؟
🎯 بله اما این اتفاق ممکن است هر جا بیفتد
کاری به سُنی، سکولار و غیره ندارد.
🤔 از رخدادهای اینچنینی به عنوان آیات یاد شده، آیه رحمت خدا؟ آیه غضب خدا؟ آیه قدرت خدا بدون هیچ پشتوانه از علت بروز؟
🎯 احسنت
آیه بودن مسلم است اما عذاب بودن هر چند محتمل است ولی چون ما دسترسی به لوح محفوظ نداریم، نمی توانیم یقینی اظهار کنیم
🤔اصلا ربطی به اعمال ما نداره
از این طرف هم نمی تونیم یقینی نفی کنیم
نشانه عذاب چیه؟عذاب چه شکلیه؟
الان مردم زلزله زده معذب هستن یا متنعم و خوشحال؟
🎯 مردم قطعا سختی می کشند.
اما عامل سختی چیست؟
ممکن است:
ابتلاء
عذاب
عکس العمل طبیعی زمین
کفاره ...
🤔خداوند بدون دلیل بلا نازل کرده؟
🎯 بزرگوار صحبت در همین است که نباید قطعی حکم به بلا بودن کنیم
🤔 اینکه انسان ها گناه میکنن عذاب نازل میشه یه چیز غیر قابل باور هست
🎯 برخی گناهان موجب عذاب است.
از مسلمات قرآنی است.
اما کدام اتفاق بلاست؟ در حیطه ی علم ما نیست
🤔😡همش یکیه جز عکس العمل طبیعی
طبیعت یله و رهاست؟ به تصادف اعتقاد دارید؟
پشت رخدادهای اینچنینی هیچ حکمتی نیست؟
طبیعت یله و رهاست؟ نمیشه هیچ نسبتی بین بلایا و کردار بلا دیده تعریف کرد؟
🎯 طبیعت یله نیست.
نظم و قانون دارد
🤔انسان در بعضی چیزا دست انداخته
حوادث طبیعی مانند طوفان و ...این چیزا از همین قبیل هست
اما حوادث سماوی جبر هست
🎯 بله
هر دو محتمل است
اما یکی از آنها، دیگری را نفی نمیکند
🤔عالم مدبر داره
🎯 بله
🤔 همین انسان قانونش رو بهم زده
🎯 گاهی هم چنین است
🤔 مدبر بدون دلیل رخدادهای منظم رو تدبیر و مدیریت نمیکنه
🎯 دقیقا
اما حکمت اتفاقات و تدبیرات الهی در حیطه ی علم ما نیست
🤔 اصلا چیزی بعنوان بلا که خدا نازل کنه ندارییم باید معنا بشه
🎯 نبلوکم بالخیر و الشر.
اخذناهم بالباساء و الضراء
اخذناهم بالسنین
ووو
🔻نتیجه اینکه:
🔴منظومهای اظهار نظر کنیم، نه آموزهای
🔵مصاحبهای که حقیر در خبرگزاری داشتهام با عنوان👇
سیل نعمت یا نقمت؟ را مطالعه بفرمائید آنجا کامل توضیح دادهام
پاســـ🖊ــــخـگو استاد جــــواد حیــــــدرے
#زلزله
#شرور
#طبیعت
🆔 @javadheidari110
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
@ramezan_ghasem110
❌پرسش:
چرا طبق آیه 24 سوره نساء مسلمانان میتوانند زنان غیرمسلمانان را به اسارت بگیرنند و برای آنها حلال باشد؟!
✍پاسخ:
🔶نکته ی اول: طبق قانون اسلام با هیچ زن شوهرداری نمیشود ازدواج کرد چه آن زن مسلمان باشد چه غیر مسلمان باشد. و در صورتی میتوان با زنی ازدواج کرد که شوهر نداشته باشد.
🔷 نکته ی دوم: بیشوهر شدن زن (یا به عبارت دیگر جدا شدن زن از شوهر) به چند راه ممکن است؛
1️⃣ اینکه مردی زنش را طلاق دهد.
2️⃣ شوهر زن بمیرد.
3️⃣ شوهر زن مدت طولانی ناپدید شود و خبری ازش نباشد و دلیلی هم بر زنده بودن او نباشد زن با اجازه حاکم طلاق بگیرد.
4️⃣ زن با اجازه حاکم طلاق بگیرد.
5️⃣ شوهر زن مرتد شود، خود به خود آن زن از مرد طلاق میگیرد و بر مرد حرام میشود.
6️⃣ زن کافر مسلمان شود بر شوهرش حرام میشود و بدون طلاق از او جدا میشود.
7️⃣ اسارت زن کافر به دست مسلمانان به منزله طلاق است.
🔶 نکته ی سوم: هر کدام از این موارد که از شوهرانشان جدا شدند میتوانند با گذراندن دورهی عدهی خود با مردان مسلمان دیگری ازدواج کنند.
🔻 و زن اسیری هم که به اسارت درآمده است مثل بقیهی زنان دیگری است که شوهر ندارد.
🔷 نکته ی چهارم: اما زنی که اسیر شده است یا باید به کافران تحویل داده شود یا بدون شوهر در میان مسلمانان زندگی کند.
🔻 اگر او را به کافران برگردانند این یک نوع امتیاز دادن به کافران و دشمنان است که آنها را در جنگیدن با مسلمانان پر رو تر و جریتر میکند و میگویند چه خوب ما با مسلمانان میجنگیم اگر زنانمان هم اسیر شدند باز آنها را به ما برمیگردانند.
🔻 اگر زنان اسیر مجرد و بدون شوهر در جامعه زندگی کنند ممکن است هم خود و هم دیگران را به فساد بکشانند چون آنها هم آدم هستند و نیاز دارند و چون از راه حلال نیازشان برطرف نشود ممکن است از راه حرام نیاز خود را تأمین کنند.
🔻 به این خاطر اسلام راه حل سومی را داده است و آن این است که زنان اسیر به ازدواج مردان مسلمان دربیایند البته به شرط اینکه عدهی آنها سپری شده باشد.
@javadheidari110
⭕️ چرا دیهی جنینی که جنسیت آن مشخص نیست از دیهی دختر بیشتر است؟
✍پاسخ:
🔶 اول: اینکه دیه پسر دو برابر دختر است حرفی نیست اما اختلاف در دیهی جنین است در دیهی جنین هم تا قبل از دمیده شدن روح یکی است و فرقی بین دختر و پسرش نیست.
🔻 اما بعد از دمیده شدن روح دیه جنین پسر دو برابر دختر است.
🔷 دوم: تا اینجا قبول اما چرا دیهی جنین نامشخص باید از دیهی جنین دختر بیشتر باشد؟
🔻 چون آن جنین نامشخص یا پسر بوده که دیهی آن 1000 دینار است یا دختر بوده و دیهی آن 500 دینار است ولی الان نمیدانیم پسر بوده یا دختر اگر فرض را بر پسر بگذاریم و 1000 دینار از دیهی دهنده بگیریم و به ورثه بدهیم ولی در واقع دختر بوده اینجا 500 دینار اضافه از دیه دهنده گرفتیم و حق او را ضایع کردیم.
🔻 اگر فرض را بر دختر بگذاریم و 500 دینار از دیه دهنده بگیریم و به ورثه بدهیم ولی در واقع جنین، پسر بوده باشد اینجا 500 دینار از حق ورثه ضایع کردهایم.
🔻 پس برای اینکه حق کسی ضایع نشود امام صادق علیه السلام میفرماید: دیه دهنده نصف دیهی پسر یعنی 500 دینار و نصف دیهی دختر یعنی 250 دینار که میشود 750 دینار را به ورثه میدهد تا حق دو طرف ضایع نشود.
🔻 در واقع عدالت رعایت شده است چون اگر پسر بوده باشد ورثه 250 دینار ضرر کرده است و اگر دختر بوده باشد دیه دهنده 250 دینار ضرر کرده است و این بهترین و با عدالتترین راه است.
@javadheidari110