eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
381 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع:معيار محاسبه مسافت شرعي دو شهر از دیدگاه مقام معظم رهبری 💠 سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری میکند که تا اول آن شهر نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی میباشد آیا برای اول شهر ملاک است یا نقطهای که در آن شهر مقصود فرد میباشد؟ ✅ جواب: برای تعیین مسافت شرعی از مبدأ تا اول شهر مقصد محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفاً رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها طریقی برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر است، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
[Forwarded from جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو (🌷الرافضي علي نعمتي🌷)] 💠پرسش: آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟ ✍️ پاسخ: نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امت‌ها وجود داشته است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛ 🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی‌ای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آن‌ها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1) 🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر می‌فرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2) و هم‌چنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3) این دو،از ویژگی‌هایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است. 📌حضرت محمد صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: 🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛ 🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4) که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📚پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250 2. قدر/1 3. قدر/3 4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات #حضور عزیزانم در مجموعه ی فرهنگی ندای شیعه در غرفه ی پاسخگویی #نمایشگاه قرآن و عترت #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️همه شنیدنی ها و دیدنی ها بر روح انسان اثری مستقیم وغیر مستقیم دارد.لذا توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیه آنچه می بینیم و می شنویم دچار عوارض جبران ناپذیر روحی نگردیم. اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروههای متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بی پروا هرآنچه در این فضای بی در و پیکر وجود دارد را می بینیم و می خوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بی تدبیری ما دارد. امام جواد علیه السلام می فرمایند: مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس كسى كه به (گفتار) گوينده اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى گويد شنونده ى او، خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى گويد شنونده ى او شيطان را عبادت نموده است .(1) همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنی ها به وضوح روشن می سازد چرا که تاثیر شنیدنی ها بر روح انسان به قدریست که می تواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد!!! پی نوشت: 1.تحف العقول، ص 336 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بازتاب اظهار نظر و آسیب شناسی خادم گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو د خبرگزاری فارس : http://fna.ir/da3ih1
عبادالرحمن10.ogg
1.32M
#رمضان_با_ثقلین 📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز: عباد الرحمن10 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🔻#گروه_تبلیغی_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا مقام علمای اسلام از انبیاء بنی اسرائیل برتر است؟! ✍️ پاسخ: 🔴 نکته اول: انبیاء در زمان خود ازهرجهت نسبت به مردم زمان خود افضل و برتر بودند. نکته دوم: پیامبران اولوالعزم، صاحبان شریعت بوده و دارای مقامی بس‌بالا و والا می‌باشند که عصمت از جمله ی آن هاست. البته بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. قرآن کریم می‌فرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض»؛ «بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم». (1) 🔵 نکته سوم: علی رغم شهرت این جمله که می‌گویند: علماء اسلام از انبیاء بنی‌اسرائیل بالاتر هستند؛ هیچ منبعی ندارد و قابل استناد و احتجاج نیست. البته روایتی به این مضمون که: «علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل»؛ «علماء امت من شبیه انبیاء بنی‌اسرائیل هستند»، در برخی منابع آمده است که ازنظر سندی مرسل و ضعیف است. (2) 🔷 نکته سوم: با قطع‌نظر از ضعف سندی روایت فوق، می‌توان گفت: احتمال دارد منظور از «علماء»، اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم می‌باشند». (3) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. بقره/253 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 22 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: حضرت علی (ع) در هنگام نماز مورد ضربت ابن ملجم قرار گرفتند یا در هنگام ورود به مسجد؟ ✍️ پاسخ: 🔴درباره ضربت خوردن حضرت علی (ع) نیز دو احتمال وجود دارد: احتمال اول: این که ضربت خوردن امام علی (ع) درخارج مسجد بوده است. احتمال دوم: ضربت خوردن امام علی (ع)در مسجد و در حین نماز بوده است. دلائل و روایات متعددی بر این احتمال تأکید دارند از جمله: ۱. امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین(علیهما السلام) آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند." (1) ۲. در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد. (2) ۳. تاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...(3) و همچنین گفته است: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.(4) ۴. ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین (ع) گفته است: علی (ع) بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...(5) 📚پی نوشت ها: 1. الطوسی، امالی، ج 3، ح 18 2. کنز العمال: ج ۱۵ 3. ابن عساکر، تاریخ دمشق، ترجمة امیر المؤمنین، 1397ح 4. کتاب الفضائل فضائل امیر المؤمنین، حدیث ۶۳ 5. بر گرفته ار حاشیه انساب الاشراف ، ج۲، ص ۴۹۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
رابطه ی شب قدر و اختیار انسان.ogg
1.96M
#رابطه ی تعیین سرنوشت در شب قدر و اختیار انسان اگر در شب قدر تمام امور انسان رقم می خورد پس اختیار انسان چه می شود؟ #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
وحدت و مساله سب و لعن .mp3
18.82M
🎧 #فایل_صوتی مبحث #وحدت و مساله #سب و #لعن 🎤 استاد جواد حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
شب قدر.ogg
1.71M
#رمضان_با_ثقلین 📌 هر روز یک پیام قرآنی 💭 امروز: شب قدر 🔉 گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️ بعضی ها ممکن است از شنیدنهای تکراری فراری باشند گویا فکر می کنند اگر مطلب خوبی را یک بار بشنوند کافیست و نیازمند تکرار نمی باشد این در حالیست که در کتاب مقدس ما قرآن برخی از عناوین و واژه ها و مفاهیم بارها و بارها تکرار شده اند . گویا در سایه تکرار، نوعی تلقین و ایجاد زمینه برای سوق دادن انسان به سمت و سوی این مفاهیم وجود دارد تا انسان از طریق شنیدنهای مکرر بتواند این مفاهیم را در قلب خویش نهادینه سازد. در سوره ((الرحمن )) كه در مكه نازل شده و 78 آيه دارد، 31 بار فَبِاىّ آلا ء رَبّكُما تُكذِّبان ((پس كدامين نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟)) تكرار شده است. و این تکرار روشیست در جهت تثبیت عقیده و دوری از تزلزل.بنابراین علاوه بر این که افرادی معتقد هستیم در عین حال باید با تکرار و تمرین در حفظ آن عقیده نیز کوشا باشیم والا اگر عقیده را رها نموده و بدان بی توجه باشیم ممکن است سر از تزلزل درآوریم. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
موضوع:احکام شرعی 💠 سؤال اگر کسی بعد از اذان صبح از خواب بیدار شود و جنب باشد میتواند نیت روزه واجب کند؟ ✅ جواب: در روز ماه رمضان می تواند نیت روزه کند اما روزه قضا را نمی تواند . پی نوشت: رساله توضیح المسائل مراجع معظم احکام روزه مسئله ۱۶۳۳_۱۶۳۴ @javadheidari110
شب قدر2.ogg
1.74M
#رمضان_با_ثقلین 📌 هر روز یک پیام قرآنی 💭 امروز: شب قدر 2 🔉 گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
احکام روزه جلسه ۵.m4a
4.21M
#احکام_روزه #جلسه_پنجم #مبطلات_روزه استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
پست پیشگام ترویج موسیقی.pdf
190.4K
#پست_پیشگام #حکم_فقهی #ترویج_موسیقی_در_آموزش_و_پرورش استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
تناقض - سها 1.ogg
1.87M
✅ آیا در قرآن تناقض است؟ ⏪پاسخهای کوتاه به اکاذیب و توهمات دکتر "سها" 📆ایام ماه مبارک رمضان ♻️توسط : استاد جواد حیدری مدرس حوزه و دانشگاه #اختلاف قرائات و تحریف 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش حکم شرکت نکردن در مراسم روز جهانی قدس چیست؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: به نحو کلى تعظیم شعائر اسلامى و حفظ انقلاب اسلامى وظیفه هر مسلمانى است و اقدام به هر عملى‌ که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است مطلوب و داراى اجر و ثواب خواهد بود. بنابراین شرکت در راهپیمایی روز قدس لازم است و بر همۀ مسلمین لازم است در صورت امکان راهپیمایی را اقامه کرده و ترک نکنند. «1» پی نوشت: (1). دفاتر مراجع عظام تقلید. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
#امروز در حاشیه ی #راهپیمایی روز جهانی #قدس #غرفه ی حوزه ی علمیه ی امام صادق علیه السلام #پاسخ به شبهات #مشاوره تحصیلی #جواد_حیدری #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: منظور از «نور»بودن خدا چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :قرآن کریم ،پروردگار عالم را به نور توصیف فرموده و می‌فرماید:«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض...»؛«خداوند نور آسمان‌ها و زمين است».(1) نکته دوم:با توجه به جسم نبودن پروردگار عالم،منظور از نور در آیه‌ی شریفه ، نور محسوس و جسمی نیست.بلکه ازآن‌جهت که ویژگی نور، ظاهر بودن خود و ظاهر کننده غیر از خود هست(ظاهر لنفسه و مظهرٌ لغیره)و تمام هستی و مخلوقات،هستی خود را از خدا می‌گیرند درحالی‌که خداوند هستی‌بخش مطلق هست،پروردگار عالم به نور آسمان و زمین تشبیه شده‌اند. نتیجه اینکه : ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشن‌کننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است. ازاین‌رو مىتوانیم بگوییم: "خدا نور است. پی‌نوشت: 1. نور/35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
پرسش: در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده است ، قرآن کلام خداست ؛ بیش از این نگویید .سؤال اینجاست ، نظر اهل‌بیت علیهم‌السلام در مورد کلام خداوند چیست؟ حادث است یا قدیم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: برای رسیدن به جواب صحیح به نکات زیر توجه فرمایید: نکته اول : در مورد قدیم و یا حادث بودن قران کریم ، در جریان اهل سنت ، نظرات مختلفی مطرح‌شده است و بعضی معتقد به قدیم بودن قرآن وعده‌ی دیگر معتقد به مخلوق بودن آن می‌باشند .و این اختلاف در قرون اولیه باعث درگیری‌های خونینی شد که در کتب تاریخی به «محنت قرآن» مشهور شده است. نکته دوم : اهل‌بیت علیهم‌السلام ، در این فضا ، پیروان خود را از فرورفتن در این مسئله منع نموده و مصلحت را در این دیدند که شیعیان ، به کلام الهی بودن قران بسنده کنند. ریّان بن صلت از امام رضا علیه‌السلام سؤال می‌کند : در مورد(حدوث و قدمِ) قرآن چه می‌فرمایید؟ امام می‌فرماید : «كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»؛قرآن کلام خدا است، از آن تجاوز نکنید.(1) نکته سوم : امامان علیهم‌السلام در مواردی که فضا را سالم و غیر آلوده می‌دیدند ، رأی خود در مسئله را ابراز نموده و تصریح کرده‌اند که تنها خدا خالق است و غیر او مخلوق‌اند و حادث. محمد بن عیسی بن عبید یقطینی روایت می‌کند که امام هادی علیه‌السلام در ضمن نامه‌اش به یکی از شیعیان خود در بغداد چنین نوشته است:«... وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّه..»؛و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است (پس مخلوق است و حادث)(2) پی‌نوشت‌ها: 1. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 546 2. التوحيد (للصدوق)، ص: 224 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
پست پیشگام اختلاف در رویت هلال.pdf
135.7K
#پست_پیشگام #حکم_فقهی #اختلاف_نظر_در_رویت_هلال_ماه استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان ۱۳۹۸ ✅زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(۱) ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.(۲) اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب (۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(۴) 💥بمناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۴۰ هجری رمضان ۱۳۹۸ هجری شماسی به روایت ۶ مرجع تقلید اشاره می‌شود: ✍️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📚مطابق اعلام دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ حداقل ۸ هزار تومان مانند سال گذشته است. فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ سه کیلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌ عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند. بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره‌ یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تومان است. ✍️آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی 📚زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۲۴هزار تومان و برنج داخلی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۳ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۱۸۰ هزار تومان است. ✍️آیت‌الله نوری همدانی 📚فطریه هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا موارد دیگری که در رساله های عملیه ذکر شده است، می‌تواند باشد، البته بهتر آن است که قوت غالب پرداخت شود. بر اساس قاعده فوق، قوت غالب گندم برای هر نفر ۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج را پرداخت کنند. برنج داخلی حدود ۶۰ هزار تومان و خارجی حدود ۲۴ هزار تومان برای هر نفر می‌باشد، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه شود. کفاره در روزه غیر عمد روزانه ۲۵۰۰ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه ۱۵۰ هزار تومان می باشد. ✍️آیت‌الله علوی گرگانی 📚زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان، برنج خارجی قیمت متوسط مبلغ ۲۴ هزار تومان، برنج ایرانی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد (هر روز) مبلغ ۲۵۰۰ هزار تومان است که باید به‌ صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰هزار تومان است. ✍️آیت‌الله شبیری زنجانی 📚دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به‌ حساب گندم تعیین کرده است. همچنین این دفتر، مبلغ ۲۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است. ✍️آیت‌الله صافی گلپایگانی 📚مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند. پی‌نوشت‌ها: ۱- ر.ک: امام خمینى، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشى)، ج ‌۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق. ۲-همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰. ۳-آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱. ۴-همان، م ۲۰۳۱. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: زكات فطره در چه اموري بايد استفاده شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: حضرات آیات: امام خمینی، مقام معظم رهبری،نوری همدانی،شبیری زنجانی،بهجت،فاضل، اراکی، خوئی، تبریزی،مظاهری: اگر زکات فطره را به یکی از هشت مصرفی که برای زکات مال گفته شد برسانند کافی است ولی احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بدهد. حضرات آیات: سیستانی، گلپایگانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی،وحید خراسانی،سبحانی: زکات فطره را بنا بر احتیاط واجب باید فقط به فقرا و مساکین بدهند مشروط بر این که مسلمان و شیعه دوازده امامی باشند. @javadheidari110