⭕️ طلاب حوزه ی علمیه ی امام باقر علیه السلام
◀️ بایدها و نبایدهای مواجهه با دگر اندیشان 🌹
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⁉️ چرا زمانی که پدر فرزندش را به قتل می رساند اعدام نمی شود ولی زمانی که مادر این کار را انجام می دهد قصاص می شود؟
1️⃣اولا: پدر هم تبرئه نمی شود بلکه حق شخصی است که منتفی می شود اما مدعی العموم و حاکم شرع می تواند بخاطر جریحه دار کردن احساسات جامعه حتی مجازات او را اعدام نیز قرار دهد.
2️⃣ثانیا: این حکم شرعی به معنای این نیست که این پدر گناه نکرده است بلکه گناه سنگینی دارد و جاودانه در جهنم باقی خواهد ماند. چون از پدر برای فرزند انتظار مهربانی بیشتری می رود تا دیگران.
3️⃣ثالثا: این گونه اتفاق تقریبا از طرف مادر صفر درصد است چرا که احساسات و عواطف مادر برای این گونه کارها غلبه دارد و حال اگر چنین مادری بخواهد این چنین کاری با فرزندش انجام دهد مشخص می شود که این مادر چقدر قصی القلب و بزهکار خطرناکی است که حتما باید اعدام شود چرا که برای جامعه خطرناک است.
4️⃣رابعا: مادر هم می شود قصاص نشود بلکه قصاص در این مورد زمانی است که اولیاء دم رضایت ندهند و بخواهند مادر قصاص شود.
5️⃣خامسا: ضمن اینکه پدر تبرئه نخواهد شد شاید وجه دیگر عدم اعدام او این باشد که پدر بر فرزندش ولایت دارد و منشاء حیات فرزندش بوده و مثلا نفقه او را می داده و...
6️⃣سادسا: باتوجه به این که پدراز نظر اسلام نان آور خانواده محسوب می شود لذا اگر اعدام شود ضربه سختی به آن خانواده وارد می شود و خانواده از هم می پاشد اما در رابطه با مادر اینگونه نیست.
#قصاص
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌹 هشت ویژگی مؤمن
♦️ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ (ع) قَالَ: يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَكُونَ فِيهِ ثَمَانِي خِصَالٍ
۱) وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ
۲) صَبُوراً عِنْدَ الْبَلَاءِ
۳) شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ
۴) قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ
۵) لَا يَظْلِمُ الْأَعْدَاءَ
۶) وَ لَا يَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقَاءِ
۷) بَدَنُهُ مِنْهُ فِي تَعَبٍ
۸) وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ
♦️ امام صادق(ع) فرمود: شایسته است مؤمن هشت ویژگی داشته باشد:
1⃣ در ناملایمات روزگار، سنگین(باوقار) باشد.
2⃣ در هنگام نزول بلا بردبار باشد.
3⃣ هنگام راحتی شکرگزار باشد.
4⃣ به آنچه خداوند به او داده قانع باشد.
5⃣ به دشمنان خود ظلم نکند.
6⃣ بار خود به دوش دوستانش نیفکند.
7⃣ بدنش از او خسته باشد.
8⃣ مردم از دست او آسوده باشند.
📚 کافی، ج۲، ص۴۷
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
آیا صحیح است در قیامت هنگام ورود حضرت زهرا سلام الله علیها، دستور می دهند چشم ها را ببندید؟ مگر نمی گویند آخرت سرای تکلیف نیست؟
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: در روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی آمده است: ««اذا کان يوم القيامة نادي مناد من بطان العرش: يا اهل الجمع نکسوا رؤوسکم من غضوا ابصارکم، حتي تمر فاطمة بنت محمد علي الصراط»؛ « قتي قيامت برپا مي شود، از عرش منادي ندا مي کند:اي اهل قيامت همه سرها را پايين بياوريد و چشم ها را فرو ببنديد که فاطمه دختر محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) بر صراط مي گذرد». (1)
نکته ی دوم: بستن چشم و نگاه نکردن، همیشه به معنای این نیست که طرف مقابل نامحرم است. بلکه گاهی به خاطر عظمت طرف مقابل بوده و این که شما شأنیت و ظرفیت این که به این فرد نظاره گر باشید را ندارید.
نتیجه اینکه: سرای قیامت، سرای تکلیف نبوده و این دستور یک امر تکوینی و به جهت عظمت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد.
موفق باشید.
پی نوشت:
1. الصواعق المحرقه، ص 289 و مستدرک کتاب معرفة الصحابة، مناقب فاطمه (سلام الله عليها) و التلخيص پاورقي مستدرک همان صفحه و ذخاير العقبي، ص 48 و الاصابة، ج 8، حرف الفاء القسم الاول، تذکرة الخواص، حالات فاطمه و فرائد السمطين، ج 2، ص 9 به بعد و کنز العمال، ج 12، فضائل الزهرا و اعلموا اني فاطمه، عبدالحميد المهاجر، ج 9، منزلة الفاطمه في المصادر و اعلام النساء، ج 4، قسمت فاطمه بنت محمد و کتابهاي ميزان الاعتدال و لسان الميزان و مجمع الزوائد، ج 9، ص 212 و اسد الغابة، ج 5، ص 523 و تاريخ بغداد، ج 8، ص
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
💠سوال حدیثی:( مستند صلوات معروف بر حضرت فاطمه سلام الله علیها )
🔹آیا صلوات « اللهم صل علی فاطمه و ابيها و بعلها و بنيها و السر المستودع فيها بعدد ما احاط به علمك » مأثوره است ؟
✅جواب : خیر با این تعبیر در جوامع روایی نقل نشده است و ظاهراً از ابداعات و تالیفات ترکیبی بعضی بزرگان است.
همانطور که محقق گرانقدر جناب آقای رحیم قاسمی متذکر شده است :
🔸صلوات معروف بر حضرت فاطمه (س) بخش آغازین صلواتی است که عالم جلیل ملاّ عبدالرسول مازندرانی (م: 1322ق) ابداع کرده و در کتاب شرح زیارت عاشوراء او چاپ شده است.
در این تلفیق عبارت «والسرّ المستودع» هم وجود ندارد و توجیهاتی که برخی برای آن ذکر کرده اند بی وجه است. ثبّت العرش ثمّ انقش.
برخی مشاهیر بدون اطلاع از این که این صلوات ساخته ملا عبدالرسول است برای آن ادّعای سند تا ابن طاوس کرده اند!
❇️تذکر :
1⃣توضیح این مطلب لازم است که قسمت اول صلوات تا عبارت « و السر المستودع» در روایات با تعبیر صلوات الله عليها و علي ابيها و بعلها و بنيها( روضة الواعظین ج ۱، ص ۱۵۰)يا صلي الله عليها و علي ابيها و بعلها و بنيها ( العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة ج ۱، ص ۲۲۲)
آمده است.
و ایشان با اللهم صل علی فاطمة ... ابداع کرده است و در آخر هم تعبیر « بعدد ما احاط به علمک » را اضافه کرده است.
2⃣ اضافه تعبیر « بعدد ما احاط به علمک » غلط نیست و ایشان آن را از صلواتی که برای پیامبر وارد شده است اخذ نموده است .
مثل صلواتی که در دعای معروف مذخور از امیر المومنین علی علیه السلام نقل شده است : يَا اَللَّهُ يَا رَحْمَنُ أَسْئَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ قَبْلَ كُلِّ شَيْئٍ وَ مَعَ كُلِّ شَيْئٍ وَ عَدَدَ كُلِّ شَيْئٍ صَلَوةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ عَدَدَ كُلِّ شَيِّئٍ وَ بِعَدَدِ مَا أَحْصَاهُ كِتَابُكَ وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ ( الصحیفة العلویّة ج ۱، ص ۸۵) یا تعبیری که در زیارت نامه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده است
«صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْكَ بِعَدَدِ مَا ذَكَرَهُ اَلذَّاكِرُونَ، وَ كُلَّمَا غَفَلَ عَنْ ذِكْرِكَ اَلْغَافِلُونَ. صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْكَ بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُ اَللَّهِ وَ جَرَى بِهِ قَلَمٌ» المزار الکبير ج ۱، ص ۵۸
3⃣تعبیر «والسرّ المستودع» در ترکیب ملا عبد الرسول وجود نداشته است و بعدها اضافه شده است.
تعبیر «السر المستودع » فقط در زیارت امام کاظم علیه السلام بر ایشان اطلاق شده است.اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سِرَّ اَللَّهِ اَلْمُسْتَوْدَعَ (مصباح الزائر ج ۱، ص ۳۸۱)
و در هیچ زیارت نامه دیگری از ائمه هدی علیهم صلوات الله نیامده است .
حال مراد کسی که این اضافه را نموده چیست ؟و آیا منظورش حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است ؟
✔️ ظاهراً همین مراد بوده است.
اما از آنجا که چنین اطلاقی ماثور نیست و در روایات بر امام زمان علیه السلام اطلاق نشده است نیازی به نقض و ابرام و تألیف کتاب ( در این زمینه کتاب تألیف شده است ) که مراد چیست نمی باشد .
✍محمد الهی منش
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
۷ نوامبر، ۷.۵۴.mp3
2.65M
⁉️ مگر خداوند در آیه ۱۲۵ سورهی بقره نمیفرماید کعبه را محل امن قرار داديم پس اتفاقات ناگواری که در کنار کعبه رخ داده چگونه با امن بودن خانهی خداوند سازگاری دارد؟
#کعبه
#جواد_حیدری📞
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_5949604310072428543.ogg
743.8K
⚫️قرآن واضح است یا مبهم؟⚫️
🎙استاد حیدری
#شبهه_تناقض
#قرآن_کریم
#ادبیات_عرب
#تفسیر
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
مسیحیت و اسلام.pptx
877.6K
#پاور_پوینت
#مسیحیت_تبشیری
#چند_سوال_از_مسیحیان
#اسلام-مسحیت
🔴توصیه ی دانلود برای عزیزان طلبه و دانشجو
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b