eitaa logo
طبیبِ جان
120هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
103 فایل
🌺طبیبِ جان... همراهی برای جسم و جان 💎مجموعه تخصصی جواهرالحیاة 👤مدیریت: سید روح الله حسینی 🍜تغذیه @Taghzieh_tabaie_amzaj 💼آموزشگاه @Amoozesh_Javaher 📞مشاوره @Setare_mobin 💞همسرداری @Delbarkade 🛍️فروشگاه @FJawaher 🚨تبادل، تبلیغات نداریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┄┄┅═✧🌹﷽🌹✧═┅┄┄┄ 📝🌴 ♦️پیش از پرداختن به طب اسلامی و یا هر علم دیگری باید یک سری مقدمات تبیین شود. 💭قبل از هر چیز باید یک اشاره ای کنیم به این که بحث مفصلی هست درباره گستره علوم دینی و دیدگاه های مختلف درباره آن مانند(نفییون و افراطیون و...) ⚠️حال اینکه آیا علم طب نیز در گستره علوم دینی است یا خیر نیاز به پذیرش مقدمات و مبانی دارد که پس از بررسی آنان می‌توان به نتایجی رسید ✔️اما خب نظر ما این است که علم طب مانند بسیاری از علوم دیگر در گستره علوم دینی قرار دارند و علوم اسلامی را توقیفی نمیدانیم. ⇦زیرا اولا ساختار معینی دارند و بر مبنای علوم عقلی مستدل هستند(و نه صرفا کلی و یا استقرایی در مقدمات و نتایج) ⇦و ثانیا ناظر به اصل رسیدن به حکمت و معرفت الهی(البته با مبانی وحیانی) می باشد. ♦️بحث دوم این است که برخورد ما با آیات و روایات طبی باید چگونه باشد!؟ 🗯برخی قائل به تأسیس و تشریعی بودن علم طب دارند و برخی تصحیحی. ✔️اما نظریه صحیح این است که دین اسلام در مواجهه با مسائل طبی برخورد امضایی و تصحیحی دارد(مانند روایات مطلق طلب علم و معرفت) ⚠️اما تصحیحی بودن علم طب بدین معنا نیست که ما مقدمات و ساختارهای طبی قدیم و رایج را قبول داشته باشیم(مخصوصا در جاهایی که اکثریا و استقرایی باشد)، 🔰بلکه قائل به ساختار و مقدمات کاملا منتج نقلی عقلی همراه با دلالات بیّن هستیم و این را در تدریس ها و تفکرات ما می توان فهمید که به صورت کاملاً مستدل و مبنایی به آن پرداختیم و برای این علم ساختار و مبنای دقیق بر اساس آیات و روایات مشخص کرده‌ایم. 🗃نظریات برخوردی با آیات و روایات طبی نیز در کتب اسلامی رایج مانند کتاب های رساله ذهبیه و طب الائمه(علیهم السلام) و دراسه ، به گونه ای نیست که بتواند ساختار و کلیت معینی داشته باشد 👈🏻به خاطر همین روایات درمانی خاص را نمی‌توان به صورت مطلق گرفت 📛مثلا در حدیثی برای دل درد نوعی درمان آمده است ، حال آیا این روایت مطلق است و توقیفی!!! ⁉️ یعنی برای هر نوع دل دردی باید اینگونه عمل کرد طب اسلامی رایج تقریباً چنین نظریه ای را دارد. ⚠️در صورتی که ما قائل به این مطلب نیستیم! و معتقدیم که روایات درمانی طبق ساختار و اصول و قواعد طبع و مزاج و غیره است و مقید به شخص باکیفیات خاص می باشد و نه مطلق تمامی افراد با اینگونه بیماری! 📛در کل در برخورد با آیات و روایات طبی و اعتبارسنجی آنان باید از چندین منظر بررسی شود: ۱.🔺علم رجال و درایه ۲.🔻علم المنطق ۳.🔺علم لغت شناسی ۴.🔻مبانی و ساختار طبی پزشکی(طب سنت مرسوم منطقه ای، شرقی،داخلی و مکمل و...) ۵.📒فقه و اصول ۶.📕علم کواکب و هیئات ۷.📗ادعیه و ادویه و اذکار ۸.📙هندسه و ریاضیات ۹.📘اخلاق ۱۰.💌حکمت اسلامی ۱۱.📩علوم طبی درمانی گیاهی و غیر گیاهی رایج ۱۲.💌علم فراست ⭕️⇦یعنی در برخورد با روایات طبی نمیشود فقط دید فقهی و اخباری صرف داشت بلکه باید مقدمات و لوازم ۱۲ گانه مذکور را کاملا مدنظر داشت ⇦که در این صورت میشود به علم طب اسلامی یعنی علم طبی که ساختار و قواعد اسلامی دارد دسترسی پیدا کرد✔️ ࿐❉ ོ࿐⌬࿐ 1⃣ ࿐ ོ࿐⌬࿐❉ ོ
❉ ོ࿐🍃࿐- 2 -࿐ ོ࿐🍃࿐❉ ོ ⇦ما ادامه دهنده ساختار جامع علم معرفت النفس و شناخت انسان هستیم. ⇦این علم محصولات و تولیدات مختلفی همچون طب، تربیت فرزند، شناخت شخصیت، انتخاب شغل، مشاوره و... دارد.✔️ ⚠️اساسا ما طب اسلامی رایج که در میدان عمل، طب روایی است را قبول نداریم.(البته شنیده ایم که بزرگان طب اسلامی رایج فرموده اند که ما اخباری نیستیم) 🚫به همین خاطر اسم طب تاسیسی تالیفی را برای عدم ایجاد شبهه، به نام قرار دادیم. ⚠️ما طبِّ بر مبانی و قواعد اسلام را تشریح میکنیم.قواعد و نظام فکری و عقلی اسلام نیز در تمامی جوانب ساختار و چهارچوب معینی دارد که باید هر علمی با این قواعد سنجیده و تایید و یا رد شود. ⛔️مثلا از منظومه فکری بوعلی ما فقط روش فکر کردن و اندیشیدن و علوم عقلی آنرا میگیریم.(قطعا مبانی طبیعیات ایشان مردود است و استفاده مبنایی از آن نداریم)یا علوم عقلی دیگر که جزء بداهات هستند مانند ریاضیات. ⇦این دید بسته ای که، ما علوم اسلامی را توقیف در قرائت قرآن و روایات و یا قرائت بدون فهم، کنیم، و هر علم دیگری را مطلقا مردود کنیم، کاری بس ناجوانمردانه است در حق اسلام. ✔️برای فهم دین و کلام وحیانی باید از لوازم آن استفاده نمود.مثلا فهمیدن احوال کواکب و قمرها (وَ بِالنّجمِ هُم یَهتدون یا دیگر آیات و روایات در این باب) قطعا نیاز به علم الهیئة دارد. ⇦حال اگر کسی باشد که مسلک توقیفی داشته باشد، خیلی راحت میگوید خب بیاورید برای من یک کتابی از معصوم که علم الهیئه را گفته باشند و نداریم و خواجه نصیر کی هست و کجا بوده و....این حرفها یعنی من حقیقت وجود معصوم و علم معصوم را نفهمیده ام! 🌀شاید مخلص کلام این طور بهتر باشد که ما اساسا دیدمان به کلام وحیانی و قواعد اسلام یک محوریت کلی و بنیان اساسی است و دیگر علوم را لوازم میدانیم برای فهم دقیق! 💭مثلا علم المنطق را روشی برای درست اندیشیدن برای استخراج مفاهیم روایی و قرآنی میدانیم. 🔺درباره کتب طب روایی باید این نکته را مدنظر قرار دهید که ساختارشان بر اساس جمع آوری روایات است. ⚪️بالاخره هر نویسنده ای یک قاعده و مبنای فقهی و رجالی برای خود برگزیده است و برخوردی با روایات و رجال میکند. ⇦اینطور نمیشود که تمام کتب طب را به یکباره رد و یا همه را به یکباره تایید کرد. از این دست اختلافات در صحت سند یا رجالِ روایات در علم فقه موجود است. 🌐مثلاخواندن نماز جمعه در عصر غیبت را شما بفرمایید که یک عالم بزرگی مستحب موکد می دانسته اند و دیگر عالمی آنرا حرام!!! ❇️ این اختلافات بخاطر اختلاف در مبانی روایی و رجالی است. ✔️اما بگذارید خدمتتان عرض کنیم که روایات طبی را باید از دوجهت بررسی کرد و برای بررسی باید از دوبال استفاده کرد. ✌️🏻یک بال حدیثی و اخباری است و دیگر بال آن علوم ابزاری مثلا طب نوین، علم هیآت و تنجیم، علم حروف، پزشکی قدیم. 📛روایات طبی را باید از هر دوجهت باید بررسی نمود که بررسی یکطرفه قطعا گمراهی میشود! ࿐❉ ོ࿐⌬࿐ 2⃣ ࿐ ོ࿐⌬࿐❉ ོ
❉ ོ࿐🍃࿐- 3 -࿐ ོ࿐🍃࿐❉ ོ ⚠️حال باز اگر شبهه شود که کدام یک‌ از قدما به این موضوع طب توجه داشتند ⇦افرادی مانند شیخ طوسی و شیخ صدوق که ده‌ها کتاب درمورد علوم‌ مختلف دارند چرا در زمینه‌ طب کتابی ننوشتند؟ ❗️و آیانمی‌توان گفت اساساً رسالت اسلام‌ را طب نمی‌دانند؟ ♨️در این باره به پستهای قبل و اختلاف مبانی مراجعه بفرمایید 💯البته بزرگان زیادی داریم که توجه زیادی به احادیث طبی داشتند! ⇦مثلا مرحوم کلینی در الکافی بیش از ۲هزار روایت طبی را آورند.مرحوم کلینی با آن عظمت حدیثی! ⇦ مرحوم مجلسی رحمه الله در بحار الانوار بیش از ۸۰۰ حدیث پزشکی جمع آوری کرده اند ⇦مرحوم فیض کاشانی در چندین کتاب مانند اصول المعارف، الوافی، مرحوم شبر در طب الائمه و صدها عالم بزرگ دیگر تا برسد به امروزه که علمایی همچون علامه حسن زاده آملی در کتاب طب و طبیب و تشریح یا دیگر کتب معرفت النفس ایشان که به این موضوعات به طور دقیق مطالبی دارند ✔️ 💠🔆این که عده ای از علما در فلان زمان به موضوع طب نپرداخته اند شاید ضرورت آن زمان جمع آوری روایات بوده مانند شیخ طوسی که با چه مشقتی روایات را جمع آوری میکردند تا روایات حفظ شوند و به نسل بعدی برسانند و روش استنباطی که ایشان در برابر عامه آن زمان در پیش گرفتند یا دلایل دیگر ⇦⚠️البته باز هم تاکید میکنیم که اصل بحث همان دو بال است که ذکر کردیم رسالت اسلام را هم همان "معرفت النفس و معرفه الرب" میدانیم که ساختار و منظومه اصلی فکری ماست که طب یکی از محصولات کوچک آن است! 🔅والبته اینکه ما طب را چگونه متصور شویم نیز مهم است، 🔅میشود به دید نجات جان انسانها که اوجب واجبات است به آن نگاه کرد(مثلا انقاذ غریق و یا نجات جان که میشود حتی نماز را بخاطر آن شکست و نخواند!) 🔝و میشود به دید یک امر دست چندمی به آن نگاه کرد. 🏠اسلام را باید بسان یک ساختمان کلی نگاه کرد و نه جزئی! ⛱ اسلام در تمامی جوانب زندگی انسان حرف دارد و ادعای اکمال دارد، این اکمال یعنی در تمامی جوانب و شئونات. ⇦یک صغری کبرای ساده نیز میتوان برای اهمیت طب در اسلام نیز عرض کرد 🏝اینکه اساسا آیا صحت و سلامتی و تلاش برای حفظ سلامتی خوب است یا خیر؟! ❗️ آیا این مفید و موثر بودن طب عقلی هست یا غیر عقلی!؟ ❗️ آیا عموم روایات و آیات دلالت بر حفظ سلامتی دارند یا خیر!؟ 🔆🔝از تمامی اینها میشود نتیجه گرفت که اسلام به جسم که کالبد و قالب است اهمیت قائل است و حفظ سلامتی جایگاه ویژه ای در دین دارد✔️ ⇦خب حالا این نگهداری از سلامتی جسم آیا باید قانونمند باشد یا هرج و مرج و فشل؟! قطعا باید نظام و ساختار داشته باشد. ❇️ما برای این سلامتی از جسم ساختار معینی تعریف کردیم، تحت عنوان که یکی از شاخه های معرفت النفس می باشد. این عنوان جدید طب، از دیدگاه نوینی به انسان و مشکلات مزاجی او نگاه میکند که ان شاءالله این گفتمان و عملیات جدید علمی را در تدریسها و صحبتهای ما به طور مشخص میتوانید مشاهده بفرمایید. 🌹والسلام.... ࿐❉ ོ࿐⌬࿐ 3⃣ ࿐ ོ࿐⌬࿐❉ ོ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╲\╭┓ ┄┅─✵🌼╭﷽ 🌼✵─┅┄ (3شهریورماه 98) ♻️مقدمه و معرفی کانال👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/248 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️ثبت نام دوره 👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/257 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️بانک جامع محتوای رسانه ای با محوریت تربیت دینی👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/262 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ✿○○••••••══1
┄┅─✵🌼﷽🌼✵─┅┄ ♻️سلسله مباحث انسان کامل 👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/265 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️ همسرداری و روابط زوجین👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/274 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️تربیت فرزند _لجبازی و پرخاشگری👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/301 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️شب ادراری _تربیت فرزند _ اصلاح مزاج👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/310 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️نکات عمومی طبع- علت شناس👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/333 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️کانال طبع ومزاج غذاها👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/324 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️نکات عمومی طبع-اصلاح مزاج👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/333 ¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ¸.•*´¨*•.¸¸.•*´¨*•.¸¸.• ♻️یادداشت اختصاصی-مبانی طب👇 https://eitaa.com/Javaher_Alhayat/338 ✿○○••••••══2
🔅✨سلام...وقت همگی بخیر و عافیت ♻️برخی از دوستان درباره دوره های شخصیت شناسی میپرسند که در برخی از کانالها در حال ثبت نام هستند ⭕️ ما فعلا هیچ ثبت نامی در دوره های نداریم 🔸و ثبت نام این دوره ها فقط در کانال اصلی ( @IslamLifeStyles ) اطلاع رسانی میشود. 🔰هر کانالی و یا فضای دیگری که ثبت‌نام با این عناوین انجام دهند،مدرس آنها بنده نیستم و مورد تایید ما نیستند.⚜
─═══इई 🍃🎥🍃ईइ═══─ ┗¤✨🌺✨¤┛ 📺برنامه "بزرگداشت و روز " 🔸با موضوع: و در 🎙استاد http://www.aparat.com/v/isBRp ☘✾•┈•✦ ✦•┈•✾☘ 🔅 @Javaher_Alhayat 🔅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طبیبِ جان
🔹ꕥ🔶ꕥ🔹ꕥ 🔶ꕥ🔹ꕥ 🔹ꕥ ꕥ 🔰 #انسان_کامل 🔖✨ #درس_اول 🔅بسم الله الرحمن الرحیم 🔹مقدمه: بحمدلله خیلی ا
🔹ꕥ🔶ꕥ🔹ꕥ 🔶ꕥ🔹ꕥ 🔹ꕥ ꕥ 🔰 ✨بسم الله الرحمن الرحیم ♻️🔅 در جلسه قبل توضیح دادیم که شیطان و اغوای او در تمامی جوانب جسم و جانِ انسان، برنامه ریزی شده است. 🔺اساسا چرا ما در مقوله‌ی دینداری و مباحث تربیت دینی، انقدر نسبت به جسم بی تفاوت هستیم و خیلی از کنترل جسم و مدیریت آن صحبت نیست! ✴️ در دین ما جسم و بدن، آنقدر اهمیت دارد که حتی می تواند باعث شود احکام شرعی از دوش شخص برداشته شود!! ⚜یعنی و جسم انسان، تقدم بر احکام شرعی دارد و این تقدم را شخص شارع مقدس قانون گذاری کرده است♻️ 📚بگذارید با یک مثال بحث را روشن کنیم:👇 ✨👈در بحث فقها و مراجع می فرمایند: اگر شخصی به سبب روزه گرفتن بیمار شود، نباید روزه بگیرد و حتی می فرمایند اگر روزه باعث شود بیماری شدیدتر شود و یا دیرتر خوب شود، شخص نباید روزه بگیرد و روزه گرفتن بر او حرام میشود!!!✋ 💯واقعا خداوند خیلی زیباست که دین و شرع و قوانین خود را بر محورِ سلامتیِ جسم انسان بارگذاری کرده است و سلامتی انسان دوران احکام شرعی میشود 🔶و حتی همچون و قاعده نیز اهمیت بالایی در مباحث فقهی پیدا میکنند که این قواعد موضوعشان سلامتی جسم می باشد◽️ @Javaher_Alhayat 💎════‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌══‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌══‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌═‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌✿ ◦•●⊙◎-1