eitaa logo
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
34 دنبال‌کننده
526 عکس
235 ویدیو
73 فایل
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه با هدف ارتقای بینشی، گرایشی و رفتاری فعالان فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم شکل گرفته است. جهت ارتباط با ما:👇 @ertebat_99
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌹روزمان را با قرآن و تدبر در آیات الهی شروع کنیم💐 ویروس_کورونا، یک پدیده ای بود تا خداوند قیامت را، که مردم فراموشش کردند، یادآوری کند، عاقبت مارا در قیامت به تصویر کشیده است، در سوره عبس می فرماید: يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﺩﻣﻰ ﻓﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ….(٣٤) وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﭘﺪﺭﺵ….(٣٥) وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ(٣٦) الآن رفتار مردم شبیه روز قیامت، است این روزها مردم از ترس جان خود،از هم فرار می کنن، بهترین دوستان به یکدیگر دست نمی دهند مادر فرزندش را بغل نمی کند، پدر دست فرزند را نمی گیرد، کسی به دیدن یکدیگر نمی رود، حتی عزیزترین کس ما از دنیا برود جنازه اش را به ما نمی دهند غریبانه دفنش می کنن، مجالس ممنوع، اعمال عبادی تعطیل، رفتارهای اجتماعی، صله رحم دید و باز دید تعطیل، ارزان ترین لوازم نجات به بالا ترین قیمت، خلاصه هرکس تنها به فکر خودشه، پس بیاییم پیش از آنکه با خدا و دیگران تسویه حساب کنیم، با خودمان تسویه کنیم، در سوره قارعة می فرماید: يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم [ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﻴمگی ] ﭼﻮﻥ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪه ﺍﻧﺪ(٤) امروز نشانه ای از روز قیامت است، خدایا، همه انسانها را در هر کیش و آیینی که هستند ، بیماریهایشان را شفا، و از خزائن رحمت بیکران دریاب... ♻️ @javaneh_ir
صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: 🌴 من أكبَرِ الكبائرِ أن يَسُبَّ الرجُلُ والِدَيهِ ، قيلَ: و كيفَ يَسُبُّ والِدَيهِ ؟ ! قالَ : يَسُبُّ الرجُلَ فَيَسُبُّ أباهُ و اُمَّهُ . 🍃 از بزرگترين گناهان اين است كه آدمى پدر و مادر خود را دشنام دهد . عرض شد :چگونه كسى پدر و مادر خود را دشنام مى دهد؟ فرمود : كس ديگرى را دشنام مى دهد و او متقابلاً به پدر و مادر وى ناسزا مى گويد. 📖بحارالانوار، ج74، ص46، ح 6 ❇️ @javaneh_ir
▪️بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می‌کند، دو عامل است: یکی تبلیغات گوناگون دشمن است؛ تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق مقدس اسلامی و حقایقی که در انقلاب به عنوان مسلّمات و پایه‌ها و ستون‌های اصلی اعتقاد شناخته شده، سست و بی‌تفاوت کند. و عامل دوم، عدم و دفاع صحیح از این حقایق و اصول است. من گمان می‌کنم که تأثیر عامل دوم، کمتر از عامل اول نباشد؛ چون در نظام جمهوری اسلامی، به طور صریح و علنی، علیه اسلام و اصول اسلامی و مبانی اسلامی و معارف اسلامی، کمتر تبلیغ می‌شود و میدان برای تبلیغ وسیع باز نیست؛ بنابراین تبلیغ دشمن فقط سطح معینی را می‌پوشاند؛ در حالی که عامل دوم، دیگر حد و اندازه‌یی ندارد. وقتی ما تبلیغ نکردیم، وقتی ما حقایق را بیان نکردیم، وقتی ما و دفاع درستی از معارف اسلامی - از خود توحید، از حکومت الهی، از لزوم عبودیت انسان در مقابل خدا، از لزوم تسلیم انسان در مقابل احکام خدا، که پایه‌های اصلی است - نکردیم، تأثیری که از این عدم دفاع و عدم تبیین و عدم توجیه صحیح حاصل می‌شود، محدود به حد خاصی نیست؛ شامل همه است. ۱۳۷۰/۰۶/۲۵ ❇️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
#بخش_چهارم عَرضه و توزیع: صورت مسئله: محصولی تولید کرده ایم، یا برنامه ای راه انداخته ایم. حالا نو
🌐 🔹فرض کنید میخواهیم برای یادواره شهدای محله دعوت نامه توزیع کنیم. این دعوت نامه ها باید برسد به دست خانواده های شهدا و اهالی محله. یک بار این توزیع را به وسیله یکی دو نفر با تجربه ها و قدیمی ها انجام میدهیم. ان ها همه را میشناسند و سریع هم توزیع میکنند. اینجا به مقوله توزیع نگاه ابزاری داریم. فقط میخواهیم دعوت نامه ها به دست مردم برسد. 🔹یک بار هم این کار را به عنوان بخشی از یک کار فرهنگی و با هدف تربیتی و اجتماعی انجام میدهیم. چه میکنیم؟ دعوت نامه ها را میدهیم دست نوجوان ها و جوان های تازه وارد یا کم تجربه. یک نفر با تجربه را هم همراهشان میکنیم. هدف چیست؟ هدف این است که این نوجوان ها و جوان های تازه وارد یا کم تجربه. یک نفر با تجربه را هم همراهشان میکنیم. هدف چیست؟ 🔹هدف این است که این نوجوان ها، نشانی منزل خانواده های شهدا را بشناسند و با انها چهره به چهره شوند. این کار، برکتی دو جانبه دارد. هم برای خانواده های شهدا امید آفرین و روحیه بخش است، هم برای بچه هایی که با آن ها روبرو میشوند. 🔹علاوه بر خانواده شهدا،در جربیان توزیع دعوت نامه اهالی محل را میشناسند، از مواجهه با انها برای شناخت وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی اهالی استفاده میکنند، بالا و پایین و کوچه و پس کوچه های منطقه را بلد میشوند. این ارتباط ها به رشد اخلاقی و اجربی افراد کمک میکند. ❇️ یک توجیه، یک اتهام 💠 وقتی نمیتوانیم محصولمان را به دست مردم برسانیم یا مردم را بیاوریم برنامه هایمان برای آرام کردن وجدان خودمان شروع میکنیم به توجیهات عجیب و غریب. 💠 مثلا میگوییم: «آقاجان! زمانه عوض شده، ذائقه ها تغییر کرده، روحیه ها دیگر مثل قدیم نیست، مردم کتاب شهدا دوست ندارند، از فیلم های انقلابی و دفاع مقدسی خوششان نمی آید، برنامه های مسجدی را نمیپسندند، مردم از فضا دور شده اند و...» 💠 انکار نمیکنیم که فضای جامعه عوض شده و ذائقه ها تغییر پیدا کرده. اما این توجیه زمانی وارد است که ما ابتدا محصولمان را رسانده باشیم دست مردم و از مردم برای حضور در برنامه هایمان دعوت کرده باشیم. بعد از این اقدامات، اگر نیامدند ان وقت بنشینیم و تحلیل کنیم که چرا خوششان نیامده و نیامدند. 💠فعلا دنبال رساندن حرف و پیام و محصولمان به مردم باشین تا بعد! پشت این توجیهات پنهان نشویم. آموزش واقعی، یعنی اموزشی که نیازی را برطرف کند و باری از روی دوش مردم بردارد. خیلی از آموزش های ما تشریفاتی و به درد نخور هستند. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_پنجم 🔹فرض کنید میخواهیم برای یادواره شهدای محله دعوت نامه توزیع کنیم. این دعوت نامه ها باید
🌐 ❇️ چگونه میتوانیم توزیع را مردمی کنیم؟ قبل از پاسخ ایجابی به این پرسش، بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که «اگر در این مرحله، غیر مردمی فکر کنیم، چه میشود؟» 1_ محصولاتی که تولید کرده ایم روی دستمان میماند و باد میکند. راه چاره: دنبال پول مفت میگردیم تا هزینه های تولیدمان را جبران کنیم. البته بسیاری از این محصولات از همان ابتدا با پول مفت تولید شده اند. برای همین هم انگیزه ای برای رساندنشان به دست مردم نداریم. علاوه بر این، معمولا به نهادها و سازمان های دولتی اویزان میشویم تا محصولمان را بخرند و بریزند توی انبارهایشان. 2_ برنامه ای که تدارک دیده ایم، به دور همی خودمان و چند نفر از دوستانمان تبدیل میشود. 🔷 راه چاره: فراخوان میدهیم به ادارات و سازمان ها و پادگان ها و دانشگاه ها و هیئت ها، تا آدم بفرستند برای پر کردن مجالس ما! 🔷 چه باید کرد؟ پاسخ کوتاه ما به این پرسش این است: «ساماندهی شبکه مردمی توزیع محصولات و اطلاع رسانی برنامه ها» 💠 شبکه مردمی چیست؟ همین مساجد، پایگاه های بسیج در محلات و مدارس و دانشگاه ها و اداراتف همین هیئت ها، همین انجمن ها و... 💠 این شبکه ها چه مزیت هایی دارد؟ الف: فراگیر و گسترده هستند ب: کم هزینه / بی هزینه هستند. ج: خطایشان کم است د: مردم را از حاشیه به متن می آورند و روح جمعی را تقویت میکند و امید آفرین و نشاط برانگیز است. ❇️ ما در تاریخ انقلاب، نمونه های فراوانی از این شبکه های مردمی داریم. چه در سالهای مبارزه با طاغوت، چه در سالهای دفتع مقدس، چه در امور اجتماعی و فرهنگی و چه در اموز اقتصادی و معیشتی. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
🔰🔰🔰 *مدرسه رسانه* 🔰🔰🔰 🎥 *گامی نو در عرصه جهاد رسانه* 🤔 *چگونه مستند اجتماعی بسازیم؟* 📝 *بخش نخست « از ایده پردازی و خلق سوژه تا انتخاب موضوع و طرح تولید»* 🗣️ *استاد محسن اسلام زاده* ◼️ *کارشناس ارشد رسانه* ◼️ *مستند ساز* 🕔 زمان *شنبه سوم* آبان ماه ساعت *۱۶* 🔸 از طریق لینک زیر وارد شوید http://gharar.sshb.ir/b/zg9-upp-d7y 🔳 *منتظر ارائه تجربیات ، نظرات و پیشنهادات شما هستیم.* *"دفتر رسانه و ارتباطات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی"*
✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌹روزمان را با قرآن و تدبر در آیات الهی شروع کنیم💐 فخَسَفْنَا بِهِ وَ بِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا کَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا کَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِینَ. سپس ما، قارون و خانه‌اش را در زمین فرو بردیم و کسی را نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کند و خودش نیز نمی‌توانست خودش را یاری دهد. 📖 سوره قصص آیه ۸۱ ♻️ @javaneh_ir
(ع) از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرد که فرمودند: 🌴 زورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا. 🍃 به زیارت مردگان خود بروید؛ چراکه آنها از زیارت شما دلشاد می‌شوند و چه خوب است کسی بر سر قبر پدر یا مادرش در برابر دعایی که برای آنها می‌کند حاجت خود را [از خداوند] بخواهد. کافی، ج3، ص230 ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_ششم ❇️ چگونه میتوانیم توزیع را مردمی کنیم؟ قبل از پاسخ ایجابی به این پرسش، بهتر است به این
🌐 💠 : 🔷امام در تبعید بود. نوارهای سخنرانی ایشان چگونه به دست مردم در سراسر کشور میرسید؟ توسط شبکه های مویرگی مردمی. 📚 در خاطرات سرودهایی مانند ، ، میخوانیم: 📠🎞توزیع هزار نسخه یا پنج هزار نسخه در کشور کار خیلی سختی نبود. آن هم با عمومیتی که نهضت داشت پیدا میکرد و همه ی مردم در میدان بودند. فقط کافی بود که 100 تا آدم داشته باشی و به هر کدامشان 10 تا بدهی؛ میشد هزارتا. 50 تا میدادی میشد 5000 تا! نوارها که میرسید دست نفرات دوم، ان ها هم خودشان شروع میکردند به تکثیر و مرحله دوم توزیع شروع میشد. این طوری شبکه ای بزرگ بین مردم شکل میگرفت. همین شبکه مردمی هزاران بار هر نوار را کپی میکردند. در کمترین زمان به دست مردم دست به دست میچرخید و به کل کشور میرسید. 🔖در موضوع اعلامیه ها هم همینطور عمل میشد. وگرنه در آن که نمیشد علنا یک زد و از آنجا با برنامه ریزی و طراحی، اعلامیه را تکثیر و توزیع کرد. اگر این شبکه ی مردمی نبود، قطعا پیام امام خمینی یه گوش مردم نمیرسید و انقلاب هم به فرجام نمیرسید. 🔎در سالهای دفاع مقدس هم عملکرد این شبکه ی موثر میدرخشد. هم در جبهه و هم در پشت جبهه. یکی از میدان های ظهور شبکه های مردمی، در موضوع «پشتیبانی از جنگ» بود. جنگ، 8 سال طول کشید. هشت سال زمان زیادی است. نیروهای رسمی و دولتی نمیتوانستند این جنگ را مدیریت و پشتیبانی کنند. مردم می آیند پای کار. جبهه ها نیاز به خوراک و پوشاک دارد. مدارس و مساجد محلات فعال میشوند. خانه ها به مدارس و مساجد وصل میشوند. زنان و مردان وارد عمل میشوند. هر کسی هر امکاناتی دارد می اورد پای کار و جریان بزرگی به نام پشتیبانی از جنگ شکل میگیرد. 🌐 چرا نمیتواتیم از ظرفیت شبکه ی توزیع مردمی استفاده کنیم؟ 🔹1_عرض و طول این شبکه را نمیشناسیم 🔹2_فکر میکنیم کار با این شبکه خیلی پیچیده و سخت است. مانع اول را باید با نزدیک شدن به مردم رفع کرد. هر چه مردمی تر باشیم شبکه ی اخلاق، معنوی و غیر رزیمی حاکم بر مناسبات مردمی را هم بیبشتر درک و لمس خواهیم کرد. بعد از آن حیفمان خواهد آمد آن ها را نبینیم. اصلا وقتی نزدیکشان شدیم، آن ها خودشان پیش خواهند آمد تا کمکمان کنند. 🔷اما مانع دوم... 🔹این یکی را فقط از طریق مرور تجربه های ممکن و عملی میتوان رفع کرد. یه چندمثال توجه کنید: 🔹 را خیلی ها میشناسند. میدانید این جشنواره چرا عنوان مردمی را به خود گرفته؟ جالب است که یکی از دلایلش، مردمی بودن شبکه ی توزیع فیلم است. یعنی فیلم ها نه از طریق کارمندان فلان سازمان یا اداره، بلکه توسط مردم معمولی در سراسر کشور توزیع میشود. دقیقا مانند سخنرانی های حضرت امام خمینی! ❇️این شبکه چگونه شکل گرفته؟ 🔹به صورت تدریجی و گام به گام. سال 1389 در نخستین دوره ی این جشنواره، 20 فیلم مستند در 5 نقطه ی کشور«5مسجد و کانون و هیات» اکران شد. این 5 نقطه در سال بعد تبدیل به 300 نقطه شد. هر کس خبردار میشد، به این نقاط وصل میشد. فیلم ها به دست چندنفر در هر نقطه میرسید. آن ها خودشان فیلم ها را تکثیر میکردند و به لایه بعدی میرساندند و با همین روال ساده، فیلم ها تا دل یک روستای دور افتاده در ورزقان هم میرسید. 🔹بعد از 9 دوره، فیلمهای این جشنواره در هزاران نقطه ایران به دست مخاطب میرسد. بدون اینکه هزینه ای به ستاد برگزاری جشنواره تحمیل شود. تازه با استفاده از ظرفیت اینترنت، هزینه کمتر و سرعت توزیع بیشتر هم میشود. پیشنهاد میکنیم تجربه ی جشنواره مردمی فیلم عمار را در توزیع فیلم ها بخوانید. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_هفتم 💠 #مثال: 🔷امام در تبعید بود. نوارهای سخنرانی ایشان چگونه به دست مردم در سراسر کشور میر
🌐 : الان تیراژ کتاب هایی که در کشور منتشر میشود، نهایتا هزار نسخه است. همین هزار نسخه، البته به دست مخاطب نمیرسد. خیلی ها اصلا مطع نمیشوند که فلان کتاب منتشر شده. اگر بخواهیم به نفع این وضعیت حرف بزنیم و توجیه کنیم، خواهیم گفت: «مردم دیگر از کتاب خوششان نمی آید، اینترنت باعث شده مردم از کتاب بی نیاز شوند. کتاب خوب نداریم و...» اصلا فرض کنیم این ادعا درست است. بیایید سر استثناءها بحث کنیم. آیا اصلا هیچ کتاب خوبی در این کشور پیدا نمیشود که هزار نفر مخاطب داشته باشد؟ قطعا پیدا میشود. خی با این اسثناءها چه میکنیم؟ چرا همین کتاب های خوب انگشت شمار را نمیتوانیم دست مردم برسانیم؟ چون شبکه مردمی توزیع کتاب، نداریم. کافی است بدانیم که در سراسر کشور ده ها هزار پیاگاه بسیجی وجود دارد. اگر به هر یک از این پایگاه ها فقط یک جلد کتاب برسد و در هر پایگاه فقط یک نفر این کتاب را بخرد، تیراژ کتاب هایمان سر به فلک میکشد! خیلی سخت است؟ باور کنید نه. کافی است ایمان بیاوریم کتاب خوب را باید خواند. آن وقت راهش را هم پیدا میکنیم. : در وانفسای سینمای ایران، گاهی فیلم های خوب هم ساخته میشود. اما سوال اینجاست که این فیلم های خوبِ انگشت شمار را چندنفر میبیند؟ خیلی کم! آن چنان که خیلی وقت ها هزینه تولید این فیلم ها هم از فروش تامین نمیشود. مثالش فیلم مهم . اگر از هر پایگاه بسیج ما 5 نفر میرفتند سینما و این فیلم را میدیدند، چه میشد؟ به همین ترتیب همه محصولات خوب دیگر را هم میتوانیم مثال بزنیم که در صورت شناخت درست شبکه بزرگ مردمی، به دست مردم میرسد و برکات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی به دنبال می آورد. این کتاب ها را بخوانیم: که با استفاده از شبکه مردمی در بسیاری از شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی اقدام به پخش فیلم برای مردمی که سینما و تلویزیون نداشتند کرده است. دهه ی 60 آذربایجان شرقی که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعی ان دوره را به کمک شبکه ی مردمی انجام داده اند! ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_هشتم #مثال: الان تیراژ کتاب هایی که در کشور منتشر میشود، نهایتا هزار نسخه است. همین هزار نس
🌐 مصرف، مفهومی اقتصادی است؛ اما در حوزه ی فرهنگ هم استفاده میشود. مثلا اینجا تعبیر را داریم که به معنای استفاده از محصولات و تولیدات فرهنگی است. با این همه میتوانیم از عبارت های دیگری هم برای رساندن منظورمان در این مرحله استفاده کنیم. مثلا بگوییم: حالا رسیده ایم به مرحله میوه چینی! همه ی کارهای قبلی یک طرف و این مرحله یک طرف! البته فراموش نکنیم که اگر در سه مرحله ی قبلی مردمی عمل کرده باشید، در این مرحله نیز حتما مردم با اشتیاق با شنا خواهند بود. غیر مردم است دست مردم در کاری باشد و خودشان در طراحی، ایده پردازی، اجرا، تبلیغ و توزیع محصول و کار، نقش داشته باشند، اما در مرحله ی نهایی خودشان را بکشند کنار! اینجا دنبال چه هستیم؟ 1_ اگر محصولی تولید کرده ایم، مردم ببینند و استفاده کنند 2_اگر برنامه ای تدارک دیده ایم، مردم بیایند و بنشینند و بهره ببرند. به بیان ساده، دنبال مخاطب هستیم! مخاطب هم باید مردمی باشد. «مخاطب غیر مردمی» یعنی چه؟ غیر مردمی بودن در مرحله ی مصرف معنایی دارد: 1_ محصولمان را به جای مردم، بدهیم به سازمان ها! آن هم نه کارکنان سازمان ها، بلکه مدیران سازمان ها ! آن ها هم بگذارند توی کشوی میزو کمدشان! اگر هم محصولمان را به صورت انبوه، با پول سازمانشان بخرند، بریزند توی انبار سازمان تا خاک بخورد. 2_ اگر برنامه ای در مسجد یا سالن تدارک دیده ایم، نامه بفرسایم به پادگان ها و سازمان ها، تا سربازان و کارکنان خود را با اتوبوس بیاورند برنامه ی ما، نا مجلس را پر شکوه نشان دهیم. سرباز یا کارمندهم بخشی از مردم اند! اما وقتی از سر اجبار، به امر مافوق و بدون حق انتخاب و علاقه در جایی حاضر میشوند، بهره ای از ان برنامه نمیبرند! برای برنامه ی ما هم امتیازی نیست، که گروهی از بی علاقه ها را دور هم جمع کند. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_نهم #مرحله_مصرف مصرف، مفهومی اقتصادی است؛ اما در حوزه ی فرهنگ هم استفاده میشود. مثلا اینجا
🌐 لازم شد بار دیگر ویژگی های مردم را در این نوشتار مرور کنیم: افرادی واجد حق انتخاب، داری قدرت تحلیل و اتخاذ تصمیم، مشارکت جوو ناثیرگذار. گفتیم که مرحله ی مصرف را به یک معنا، فصل میوه چینی هم میتوانیم بنامیم. میوه چینی دو سطح دارد: سطح اول: مردم محصول تولیدی ما را ببینند و خوششان بیاید، یا برنامه ای در مسجد، سالن، سینما، و... ترتیب بدهیم و مردم با حضور پرشور و پرتعداد خود بنشینند آنجا و استفاده کنند و بروند. اینجا مردم مخاطب ما هستند. خیلی خوب، آیا همین کافی ست؟ سطح دوم: آیا ممکن است نگاهمان به مردم بالاتر از مخاطب باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، لازم است اشاره ای داشته باشیم به یکی از نقاط ضعف برنامه های فرهنگی رایج. فعالیت های فرهنگی ما، با هر شکل و قواره ای به پول هایی با منشاء و منبع غیر بومی وابسته است. گاهی این منبع، پاک است؛ مثلا در قالب یک مصوبه ی فرهنگی در شورای شهر یا فلان نهاد، به پولی میرسیم و برنامه ای برگزار میکنیم. اما خیلی وقت ها منشاء پول هایی که افراد شاخص و چهره های مشهور به ما میدهند، مشکوک به الودگی است. این آلودگی خیلی زود اثرش را در برکت برنامه های ما نشان میدهد. اصل بر این است که برنامه ی مردمی خرجش را هم باید از مردم در بیاورد. مانند هزاران هیات و مسجدی که سالهاست متکی به خود مردم، مدیریت میشوند. «بگذریم از اینکه، بعضی از هیات ها هم از منبع مردمی بریده اند و به منابع غیر مردمی وصل شده اند.» خب حالا میتوانیم از سطح دوم میوه چینی از مردم حرف بزنیم. سطح دوم یعنی ارتقای مخاطب به مشتری. تفاوت مخاطب با مشتری در چیست؟ مشتری علاوه بر اینکه در برنامه حاضر میشود، برای حضور در برنامه و تهیه محصول، خرج هم میکند. با این روش، هزینه های برنامه ی ما، از منبع پاک و حلالِ جیب مردم تغذیه میشود. پس باید بکوشیم تا در مرحله ی مصرف مردم را فقط مخاطب منفعل خود نبینیم. آن ها باید کمکمان کنند. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir