eitaa logo
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
34 دنبال‌کننده
526 عکس
235 ویدیو
73 فایل
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه با هدف ارتقای بینشی، گرایشی و رفتاری فعالان فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم شکل گرفته است. جهت ارتباط با ما:👇 @ertebat_99
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_چهاردهم ✅گام اول: ایده پردازی! یادآوری این مناسبت را بهانه قرار میدهیم برای آشنایی جمعی یا
🌐 ✅ یک نکته: 🔷 این نکته را باید همین جا بگوییم، اگر چه بعدا هم به صورت مفصل درباره اش حرف خواهیم زد. وقتی میگوییم موذن و مکبر و... لازم داریم، بعضی ها میگویند «آخه ما کسی رو نداریم بلد باشه.» اینجاست که باز هم پای وسط می آید. «آموزش واقعی». اموزش واقعی باید نیاز ما را رفع کند. اگر موذن نداریم باید آموزش دهیم، اگر مکبر نداریم باید تربیت کنیم. در همین فرایند آموزش، یک تعداد هم دیگر از افراد را صاحب نقش میکنیم. مثلا اسمشان را میگذاریم «مربی اذان و تکبیر». مگر ما دنیال چیزی جز این هستیم؟ 💠 مشارکت چه برکاتی دارد؟ 1_ تجربه اندوزی 2_ تربیت افراد در دل کار 3_تقویت همبستگی جمعی 4_تقویت احساس مسئولیت 5_ رشد قوه ی ابتکار و خلاقیت 6_ کاهش هزینه ها 7_ ماندگاری و تداوم کار در غیاب تعدادی از اعضاء 8_ظرفیت سازی برای آینده 9_افزایش همت ها با انرژی جمعی 10_ جلوگیری از محفلی شدن کارها 💠در مشارکت دادن و تقسیم کار، چه نکاتی را رعایت کنیم؟ الف: تقسیم کار باید مبتنی برا نیاز واقعی و ضرورت های اصلی باشد. مقصود اصلی ما از تقسیم کار، واقعا باید تسریع و تعمیق کار باشد. ب: تقسیم کار نباید نمایشی و تشریفاتی باشد. نباید صرفا برای سرگرم کردن افراد، عنوانی ظاهری به آن ها بدهیم که در میدان واقعی هیچ کار و نقش مشخصی برای تعریف نشده است. ج: در تقسیم کار باید به «استعداد» «قابلیت و علاقه افراد» توجه کنیم. اگر به این نکته بی توجه باشیم، هم کارمان پیش نمیرود، و هم افراد را دچار فرسودگی میکنیم. د: برای نقش هایی که به افراد میسپاریم، « » داشته باشیم. یعنی در ان نقش، امکان پیشرفت و تحرک وجود داشته باشد. فرد باید بداند که اگر در مرحله ای از کار موفق بود، در آن نقش پیشرفت میکند. نمیشود یک فرد را چند سال فقط در یک نقش تکرای نگه داشت. و : از خود افراد برای بهتر کردن نقش آفرینی اش نظر بخواهیم. «تجربه ی عملی» او را ارزشمند بدانیم. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌹روزمان را با قرآن و تدبر در آیات الهی شروع کنیم💐 🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻 يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْرًا لَكُمْ ۚ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّـهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿١٧٠﴾ ای مردم! پیامبر (ی که انتظارش را می‌کشیدید،) حق را از جانب پروردگارتان آورد؛ به او ایمان بیاورید که برای شما بهتر است! و اگر کافر شوید، (به خدا زیانی نمی رسد، زیرا) آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست، و خداوند، دانا و حکیم است. 💟 ♻️ @javaneh_ir
(عج) فرمودند: 🍃 به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌های عملکرد شما آگاهیم و چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند. 📖بحارالانوار، ج۵۳،ص ۱۷۵ ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_پانزدهم ✅ یک نکته: 🔷 این نکته را باید همین جا بگوییم، اگر چه بعدا هم به صورت مفصل درباره اش
🌐 💠 گروه محوری: پس از انکه درها را باز کردیم و افراد آمدند و به آنها نقش دادیم، باید در اندیشه کنار هم قرار دادن این نقش های متفرق باشیم. نقش های جدا از هم به درد نمیخورد. باید گروه بسازیم. اما میدانیم که هر کنار هم قرار گرفتنی گروه نمـیسازد؛ باید گروه بسازیم. اما میدانیم هر کنار هم قرار گرفتنی گروه نمیسازد. علمای اجتماعی، گروه را تجمع تعدادی از افراد میدانند که دارای اهداف مشترک و ارزش های مشابه اند و با یکدیگر تعامل منظم و اگاهانه دارند. پس ما با تشکیل گروه، این امکان را فراهم میکنیم که افراد به دنبال اشتراکات خود بگردند و براساس این اشتراکات، با هم همکاری و تعامل داشته باشند. نوجوانانی که تازه چشم به جامعه باز کرده اند، در اولین تجربه های اجتماعی خود در گروه قرار میگیرند و میتوانند خود را رشد دهند. از همه مهمتر اینکه بچه ها با قرار گرفتن در گروه، احساس «هویت اجتماعی» میکنند. ان ها در گروه، خیلی زود به تجربه ی بالا میرسند. بیراه نیست کسانی که تجربه ی فعالیت های گروهی در مساجد دارند، بیشتر از سن شناسنامه ای، پخته تر و کارمدآمد تر نشان میدهند. تشکیل گروه های مختلف در مراکز فرهنگی مانند مساجد و پایگاه های بسیج، کم هزینه ترین و نزدیک ترین راه برای رشد افراد است. ❇️ تشکبل گروه چه ثمراتی دارد؟ به صورت خلاصه میتوان برای گروه چنین ثمرات و نتایجی را بر شمرد: 1_تقویت قدرت تعامل منظم و الگودار بین اعضا 2_شکل دهی به احساسات، تمایلات، و عواطف مشترک بین اعضا 3_فهم و ارتقای اهداف مشترک بین اعضا 4_ایجاد روابط نسبتا پایدار بین افراد 5_ ایجاد تشکل سازمان یافته به جای توقف در یک مجتمع بی هدف 6_کمک به شکل گیری هویت مشترک بین افراد 7_ امکان شناخت افراد از یکدیگر 8_تقویت روحیه ی تعاون و کارجمعی 9_ایجاد دلبستگی بین اعضاء 10_امکان اصلاح نقاط ضعف در سایه ی تعامل ✍️ : بار دیگر مثال های مربوط به اصل مشارکت پذیری را مرور کنید. آنجا میتوانیم مجموعه ی نقش های ذکر شده را در قالب «گروه مراسم و مناسبت ها» «گروه طراحی و گرافیک» و «گروه برگزاری نماز جماعت» سازمان بدهیم. به این ها اضافه کنید گروه های مختلف دیگر را که با توجه به نیازهای مجموعه و استعداد افراد شکل میگیرند و هرکدام، باری از روی دوش مسجد و پایگاه بر میدارند. با این گروه ها، هیچ گاه شاهد رکود در فعالیت ها نخواهیم بود. هیچ گاه نخواهیم گفت «آدم نداریم». چون گروه ها همیشه با سازوکارهای کم هزینه، نیروهایی را در دل خود پرورش میدهند. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌹روزمان را با قرآن و تدبر در آیات الهی شروع کنیم💐 🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّـهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلَالًا بَعِيدًا ﴿١٦٧﴾ کسانی که کافر شدند، و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، در گمراهی دوری گرفتار شده‌اند. 💟 ♻️ @javaneh_ir
(ع)فرمودند: 🍃 هر کس از ترس فقر نکند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‌فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‌کند. 📖 من لا یحضره الفقیه، ج3، ص251 ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_شانزدهم 💠 گروه محوری: پس از انکه درها را باز کردیم و افراد آمدند و به آنها نقش دادیم، باید
🌐 ❇️ هنر محوری: 🔷 شما دهه فجر را با چه نشانه هایی به خاطر سپرده اید؟سال های دفاع مقدس را چطور؟اگر سن و سالتان قد بدهد و احیانا در جریان مبارزات پیش از انقلاب بوده باشید یا تجربه ی حضور در جبهه را داشته باشید، قطعا خاطرات ویژه ای از آن دوران دارید. اما اگر چنین تجربه هایی ندارید و دانش آموزی بوده اید که در مسجد با دهه فجر و دفاع مقدس آشنا شده اید، حتما یکی از پاسخ های شما این خواهد بود : 🔹«دهه فجر را با سرودهای انقلابی شناخته ایم و سالهای جنگ را بامداحی های آهنگران و سرودهای گبریز و قره باغی و بچه های آباده.» 🔹فکر نکنید چون بچه بوده اید سرود و اهنگ و مداحی و... یادتان مانده؛ نه! این ماندگاری ربطی به سن و سال ندارد. خاصیت هنر همین است. نه تنها بچه ها که وقتی بزرگترها هم از انقلاب حرف میزنند، حتما گوشه ای از ذهنشان «دیو چو بیرون رود» و «خمینی ای امام» و «برخیزید» و... را هم دارند؛ یا وقتیبه سال های جنگ سفر میکنیم، مستقیم یا غیر مستقیم «ای لشکر صاحب زمان آماده باش» و «خلبانان» و «خجسته باد این پیروزی» و... را زمزمه میکنیم. 🔹بله همه این نشانه ها با هنر ارتباط دارند. نه فقط سرودها و نوحه ها، بلکه پارچه نوشته ها و نقاشی های شهدا و عکس های آن دوره، همگی انعکاس هنر گروهی از هنرمندان این سرزمین بوده اند. تاریخ معاصر ما را همین هنرها برای ما زنده نگه داشته است. اگر آن هنرمندی ها نبود، شک نکنید که امروز دستمان از گذشته خالی بود. ✍️ خلاصه اش این است که جامعه و فرهنگی را زنده نمی باید مگر اینکه به هنر تکیه کرده باشد. «انقلاب اسلامی هم حجز با هنر پیش نرفت.» در آن جنگ بزرگ، که 8 سال طول کشید و آن همه سختی داشت، ما فقط متکی به ابزار و ادوات جنگی نبودیم؛ که اگر این طور بود خیلی زود باید شکست را میپذیرفتیم. 🔖هسته های مقاومت فرهنگی و هنری در پشت جبهه، شیرازه ی جامعه را نگه داشته بود و به صورت مستمر، جبهه ها را پشتیبانی و حمایت میکرد. در این هسته های مقاومت، هنر و شاخه های مختلفش، رکن اصلی محسوب میشد. 🔖 بگذریم. ♻️الان حرف سر این است که اگر هنر این قدرت در مبارزات انقلابی و دوران دفاع مقدس موثر و کارساز بوده، چرا باید در دوره جدید به حاشیه برود یا نقشش کمرنگ شود؟ ما باید به دنبال احیای هنر در فعالیت های فرهنگی مان باشیم. اما بگذارید همین جا و پیشاپیش، تکلیفمان را با نوعی نگاه به هنر روشن کنیم. تا بعدا دچار خطا نشویم. اگر توضیحات بعدی را بخوانید، به ما حق خواهید داد که در مورد هنر، این قدر وسواس به خرج دهیم. ❇️ هنر به عنوان یک ابزار یا هنر به عنوان روح کار؟ 🔹 اغلب ما، وقتی مفهوم «هنر» را میشنویم، بلافاصله ذهنمان میرود به سمت قالب های هنری؛ ، ، ، ، ، ، و... اینکه ایرادی ندارد. ما هنر را همینطوری شناخته ایم.اینجا اما نکاه ی ظزیفی وجود دارد. که خیلی وقت ها فراموشمان میشود. 🔹آفت بزرگی که در نوع برخورد ما با هنر وجود دارد «نگاه صرفا ابزاری به هنر است.» یعنی انواع هنرها را فقط به عنوان یک وسیله ببینیم و بس؛ خب ، مگر سطحی فراتر از این هم میشود برای هنر قائل بود؟ بله، هنر، غیر از آنکه در قالب های مختلفی ظهور میکند، میتواند به عنوان روح کلی حاکم بر کارهای ما هم باشد. یعنی چه؟ ❇️ برای پاسخ به این پرسش باید ببینیم هنر چه ویژگی هایی دارد؟ نترسید! 🔹نمیخواهیم خیلی پیچیده اش کنیم. حرف خیلی فلسفی هم نمیزنیم. بسیار ساده و خودمانی عرض میکنیم؛ ما در هنر عناصری مانند زیبایی و خلاقیت و تناسب را میبینیم. 🔹وقتی از هنر محوری در کار فرهنگی حرف میزنیم، منظورمان این است که علاوه بر به کار گیری قالب های مختلف هنر در فعالیت ها، کلیت کار فرهنگی ما نیز باید هنرمندانه باشد. یعنی در کل کار زیبایی و خلاقیت و تناسب وجود داشته باشد. در این صورت، کارمان اثرگذار خواهد بود. هم برای مخاطب و هم برای نیروهای فعال در مجموعه. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_هفدهم ❇️ هنر محوری: 🔷 شما دهه فجر را با چه نشانه هایی به خاطر سپرده اید؟سال های دفاع مقدس ر
🌐 ❇️ اهداف هنر محوری: 💠 اصل هنر محوری به دو صورت خود را در فعالیت های ما نشان میدهد؛ الف: راه اندازی گروه های مختلف هنری. مانند: سرود، ، ، ، ، و... 🔷 با راه اندازی گروه های هنری، چهار نتیجه ی مهم حاصل میشود: بسیاری از هنرمندانی که امروز در زمینه های مختلف هنری فعالین میکنند، کشف استعداد هنری خود را مدیون گروه های هنری در مساجد و مدارس دهه 60 هستند. این را درخاطرات این افراد میشود به روشنی دید. اگر آن گروه ها نبودند، بعید بود بسیاری از استعدادها، هیچگاه فرصت شکفتن پیدا نمیکردند. 1_ : افراد مستعد با قرار گرفتن در گروه های مورد علاقه خود، استعدادهای هنری خود را کشف میکنندو به کار میگیرند. این گروه ها نقطه ی شروع رشد این افراد خواهد بود. 2_ : مساجد و مراکز فرهنگیف اغلب به مقوله ی «تولید محصول» بی توجهی میکنند. شاید در توانشان نمیبییند. اما وقتی گروه های هنری در انجا راه افتاد، میتوانند محصول خود را داشته باشند. مثلا فکر کنید هر سال 10 قطعه سرود توسط گروه سرود، 100 قطعه کارگرافیکی توسط گروه گرفایک مسجد، دو جلد کتاب توسط گروه تاریخ شفاهی مسجد، سه عنوان فیلم توسط گروه مستندسازی مسجد و... تولید شود. اینها، مسجد را از یک مرکز منفعل به کانونی فعال و جریان ساز تبدیل میکند. مساجد ما با همین محصولات بومی میتوانند نبض فرهنگ منطقه ی وسیعی را در اختیار بگیرند. از این ها گذشته، وقتی خودمان محصولات جذب داریم، دیگر در برگزاری مراسم، برای پر گردن جدول برنامه هایمان منت این و ان را نمیکشیم. 3_ : ما که دنبال جریان سازی اجتماعی و درگیرسازی مردم هستیم، باید امکان های واقعی این کار را هم مهیا کنیم. فرض کنید میخواهیم دهه فجر را در محله خودمان برجسته کنیم. خب! چه ابزار و امکانی داریم؟ معمولا تنها کاری که میکنیم نصب چندتا پرچم یا عکس در مقابل کسجد است. اما اگر دوتا گروه سرود و یک گروه نمایش داشتیم، چه کارها که نمیشد با این گروه ها برای مردم کرد. اگر در هرشب از دهه فجر، گروه سرود مسجد، در یکی از معابر اصلی محله بایستد و یکساعت برای مردم سرود بخواند، تصور کنید که چه حال عجیبی در محله ایجاد میشود. یا اگر گروه نمایش داشتیم و هر روز قبل از اذان مغرب، در یک محل متاسب، نمایشی کوتاه درمورد تاریخ انقلاب و ظلم هایشان و... اجرا میکردیم. شما شک دارید که این کارها برای جذب باشد؟ مگر ما در مقوله نشاط اجتماعی به دنبال چه چیزی هستیم؟ به این ها اضافه کنید: چند نمایشگاه نقاشی و عکس و خطاطی و... در کوچه های اطراف مسجد را ! با هر کدام از این کارها جمعی از مردم را همراه میسازیم. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
مرکز رشد و توانمندسازی جوانه
🌐 #بخش_هجدهم ❇️ اهداف هنر محوری: 💠 اصل هنر محوری به دو صورت خود را در فعالیت های ما نشان میدهد؛ ا
🌐 4_ : خیلی وقت ها بچه هایی که به مسجد می آیند، پای والدین خود را هم به آنجا باز میکنند. همراه سازی خانوده ها، هدف مهمی محسوب میشود و برکات ماعددی نیز دارد. یکی از راه های همراه سازی خانواده ها و تشویق آن ها برای تشویق فرزندانشان، سازمان دهی بچه ها در گروه های هنری است. گروه های هنری با ایجاد فرصت، برای عرضه ی توانایی های بچه ها، برای خانواده ها نیز خوشایند خواهد بود. مثلا وقتی گروه سرود مسجد برای اجرا در راهپیمایی 22 بهمن در میدان اصلی شهر می ایستد، ناخوداگاه خانواده های بچه های گروه را هم به دنبال خود می اورد برای تماشای هنرنمایی فرزندانشان. بسیار اتفاق افتاده که پدر، مادر، برادر،خواهر، دایی و عموی اعضای گروه، دوربین و گوشی به دست از اجرای سرود فرزند خود فیلم گرفته و بعدا در جمع های خانوادگی به بقیه نشان داده اند. برای گروه های دیگر هم چنین امکاناتی وجود دارد. رسیدن به این مرحله، موجب تداوم حضور بچه ها از یک سوو مشاکرت حضور خانواده ها در امور مسجد از سوی دیگر میشود. خانواده ها به مراکزی اعتماد میکنند که رشد و حرکت و کشف استعداد فرزندانشان را در آن مرکز ببینند. حاکم کردن نگاه هنرمندانه بر همه فعالیت ها: فراتر از راه اندازی گروه های هنری، کلیت مار فرهنگی باید هنرمندانه باشد. یعنی اصولی مانند زیباییف خلاقیت و تناسب در جای_جای فعالیت های ما جریان داشته باشد. محیطی که در ان روح هنر جاری است، برای همه ی افراد خوشایند خواهد بود. اصلا همه دوست دارند در چنین محیطی حضور داشته باشند. در این گونه محیط ها هنر را حتی از ظاهر مکان نیز میشود دریافت. سلیقه، خوش رنگی، نظم، هماهنگی، انعطاف، قاعده مندی و... در چنین محل هایی موج میزند. ✍️ ادامه دارد... ♻️ @javaneh_ir
✅ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🌹روزمان را با قرآن و تدبر در آیات الهی شروع کنیم💐 🌻🌹🌻🌹🌻🌹🌻 🔖 سوره بقره آیه: ۶۲ ✅ آیه ۶۲ سوره بقره: «ان الذین آمنوا والذین هادوا والنصاری والصابئین من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون» کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‌اند، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان، هر گاه به خدا و روز قیامت ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است؛ و هیچ‌گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست. ♻️ @javaneh_ir
علیه‌السلام فرمودند: 🌴 أحْسَنُ الناسِ معاشاً مَن حَسُنَ معاشُ غَیرِهِ فی مَعاشِه. 🍃 بهترین زندگی و معاش را كسی دارد كه در پرتو معاش او معاش دیگران نیز به خوبی تأمین شود. خیر او به دیگران می‌رسد. 📖 تحف‌العقول، ص ٤٧١ ♻️ @javaneh_ir
💠ملت به فكر بيفتد كه آبروى خودش را كه دارد از بين می‌رود حفظ بكند و اين دولت را سر جاى خودش بنشاند، اين دولت را كنار بگذارد. اين دولتى كه تروريست اعظم بايد اسمش را گذاشت. 📚صحیفه نور، جلد ١٨،صفحه ١۶٨ ♻️ @javaneh_ir