هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#ويژگى_عدد_چهل
#منابع
📚 کتاب تفسير حكيم ج3
✍ نوشتہ استاد حسین انصاریان
📝 اهل معرفت ، و صاحبدلان پاك طينت ، و روشن ضميران با بصيرت با تكيه بر آيات قرآن مجيد و روايات براى عدد چهل خصوصيت و ويژگى قائلند ، و مىگويند : امورى معنوى و حالاتى الهى را مىتوان پس از چهل شبانه روز خلوص يا پس از چهل شبانه روز خلوت با حق ، يا پس از گفتن ذكرى به چهل بار و .... به دست آورد .
فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً: «1»
" پس براى موسى ميعادگاه پروردگارش به چهل شب پايان يافت ".
حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ ....: «2»
" تا زمانى كه انسان به رشد و نيرومندى جسمى و باطنى رسد و به مرحله چهل سالگى قدم بگذارد و بگويد : پروردگارا به من الهام كن تا نعمتت را كه بر من عطا كردى شكرگزارى كنم ..."
📝 در منابع حديث قدسى روايت شده كه حضرت حق فرموده :
«خمرت طينة آدم بيدى اربعين صباحاً:» «3»
" طينت و گل آدم را در چهل روز به دست قدرت و كرامتم سرشتم ".
📝 و از حضرت مولىالموحدين على (ع) روايت شده :
«فخلق الله آدم (ع) و بقى اربعين سنة مصوراً .... ثم نفخ فيه الروح:» «4»
" خدا آدم را به وجود آورد و چهل سال به صورت پيكر و جسم محض باقى ماند ، سپس در آن روح دميد ".
📝 از حضرت صادق (ع) روايت شده :
«ان آدم هبط على الصفا و حواء على المروة فمكث آدم اربعين صباحاً ساجداً يبكى على خطيئة و فراقه للجنة:» «5»
" آدم بر صفا و حواء بر مروه فرود آمدند ، و آدم چهل روز در حال سجده بر خطايش و به خاطر فراق بهشت گريه كرد ".
📝 از پيامبر بزرگوار اسلام به سندهاى گوناگون در كتابهاى معتبر روايت شده :
«من اخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه:» «6»
" كسى كه چهل روز براى خدا خالصانه زندگى كند و از هر گناه ظاهرى و باطنى پاك بماند و همه لحظاتش به بندگى خدا بگذرد ، از قلبش بر زبانش چشمههاى حكمت جارى شود ".
📝 در روايت مهمى از رسول خدا روايت شده :
«من حفظ على امتى اربعين حديثاً ينتفعون بها بعثه الله يوم القيامة فقيها عالما:» «7»
" كسى كه به خاطر هدايت امت من چهل حديث حفظ كند (كه با بيان آن چه از طريق ابلاغ چه از جهت اجرا و عمل) امت من از آن بهرهمند شوند خداوند او را در قيامت دينشناس و آگاه برانگيزد ".
📝 زمان بندى ميقات موسى به چهل شب شايد به خاطر اين است كه چهل روز عزلت كامل ، و چهل شب عبادت و تهجد و راز و نياز با بىنياز آئينه باطن را به اوج صيقل يافتن مىرساند و ظرف با عظمت قلب را آماده دريافت وحى مىنمايد و سفر «من الحق الى الخلق» را تمام و كامل مىكند ، و گيرنده وحى را براى هدايت بندگان به درجه ايثار و فداكارى در راه خدا و براى خدا ميرساند ، و او را براى تحمل انواع شدايد در راه ابلاغ فرهنگ الهى آماده مىسازد ، آرى بيدارى شب، و مناجات در آن، و ناليدن عاشقانه و دردمندانه در سحر آن هم به خلوصى كه مركب معنوى رساننده انسان به اوج قرب حق است زمينه افاضه فيوضات الهيه و عنايات ربانيه را به انسان فراهم مىآورد و او را تا مقام دريافت وحى كه از اعظم نعمتهاى الهى به گيرنده آن و به مردم و ملت و امت اوست بالا مىبرد ، روى اين حساب هنگام شب از بهترين نعمتهاى حق و از بهترين الطاف پروردگار به همه انسانهاست و اين انسان است كه بايد در همه عمر قدر همه شبها را بداند و ساعات آن را با خواب خوشى بيجا و بخصوص نعوذ بالله با گناه و معصيت نابود نكند و آن را ظرف آتش و عذاب ابدى دوزخ قرار ندهد .
#راز_نياز_شبانه
📝 شب موقعيت زمانى بسيار مهمى است كه بايد گفت در ميان نعمتها از نعمتهاى عظيم حق است و اگر نبود هيچ جاندارى زنده نمىماند و كرهى زمين جز گوى آتشينى كه هر چه در آن بود جز به صورت مذاب نبود رخ نمىنمود .
📝 شب در قرآن مجيد و روايات از جايگاه ويژه و خاصى برخوردار است ، تا جائى كه كمتر زمانى را ميتوان به قدر و قيمت آن پيدا كرد .
📝 شب زمان مناجات انبياء ، و ساعات بهرهگيرى اولياء از فيوضات حق ، و هنگام راز و نياز عاشقان ، و ظرف ذكر ذاكران ، و خلوتگاه عارفان ، و بهترين فرصت براى مطالعه دانشمندان ، و لحظات پرقيمت بينايان براى راه يافتن به اسرار هستى و حقايق ملكوتى است .
📝 ساعاتى از شب كه در قرآن مجيد از آن تعبير به سحر شده از پربهاترين اوقات روزگار ، و وسيله قرب به حق ، و هنگام سوز و گداز ، و عبادت و تهجد و استغفار و توبه و نردبان رسيدن به كمالات معنوى و منور شدن به نور الهى و دست يافتن به عفو و مغفرت است .
📝 شب نشانه قدرت و حكمت و رحمت و لطف و عنايت حضرت ربالعزه براى صاحبان مغز و خرد است :
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ: «8»
👇👇👇
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆
" بىترديد در آفرينش آسمانها و زمين و آمد و رفت شب و روز نشانههائى براى خردمندان است ".
📝 شب مايه آرامش ابدان و ارواح و داروى رفع خستگى و عامل تمدد اعصاب ، و سبب استراحت و علّت آماده شدن براى رفتن به پيشگاه محبوب ازل و ابد در سحر و مهيا گشتن براى كارهاى روزانه است :
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ: «9»
" اوست كسى كه شب را براى شما پديد آورد تا در آن بياراميد و روز را نورافشان قرار داد تا در آن به كار و كوشش بپردازيد يقيناً در اين امور براى گروهى كه حقايق را با گوش دل بشنوند نشانههائى از توحيد ، قدرت ، حكمت ، و ربوبيت خداست ".
📝 رسول خدا به فرمان واجب حق مأموريت داشت كه بخشى از شب را به تهجد و عبادت و مناجات و راز و نياز بپردازد و از اين طريق شايسته رسيدن به مقام محمود گردد ، مقامى كه جز براى او براى احدى از همسفران معنوىاش ميسر نشد ، مقامى كه از راه تهجد شبانه فقط و فقط ويژه او بود .
وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً: «10»
" و پاسى از شب را براى عبادت و بندگى بيدار باش كه اين تهجد شبانه افزون بر همه واجبات ويژه تست ، اميد است پروردگارت تو را به سبب اين عبادت ويژه به جايگاهى ستوده برانگيزد ".
📝 شب موقعيت عظيم و ويژهاى است كه حضرت حق پيامبرش را در آن براى ارائه آياتش به معراج برد ، معراجى كه از نعمتهاى خاص حق به پيامبر اسلام بود و چنين سفرى با آن كيفيت براى احدى از عباد خدا اتفاق نيفتاد ، و اين فقير به توفيق حق به شرط حيات اين حادثه بىنظير و منافعش را در شرح و توضيح اولين آيه مباركه اسرا به رشته تحرير خواهيم كشيد .
سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا: «11»
" منزه و پاك است خدائى كه شبى بندهاش محمد (عليهما السلام) را از مسجدالحرام به مسجد اقصى كه پيرامونش را بركت داديم حركت داد تا بخشى از نشانههاى عظمت و قدرت و حكمت و ربوبيت خود را به او نشان دهيم ".
📝 قرآن مجيد اين كتاب با عظمت ، و مايه هدايت ، و عين رحمت ، و درياى بىنهايت حكمت ، و جدا كننده ميان حق و باطل ، و نور زندگى، و چراغ راه، و داروى درمان، و سبب شرف و كرامت انسان در شب بر قلب مبارك پيامبر نازل شد .
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ: «12»
" ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ".
📝 عبادت شبانه كه در خلوت و عزلت ، و به خلوص و اخلاص نزديكتر صورت مىگيرد قطعاً با ديگر عبادات فرق مىكند، و از نظر كيفيت سنگينتر و با ارزشتر است .
إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا: «13»
" بىترديد عبادت شبانه محكمتر و پايدارتر و گفتار در آن استوارتر و درستتر است ".
📝 سحر كه بخشى از شب است از نظر قميت و ارزش و كيفيت معنوى با هيچ ساعتى قابل مقايسه نيست سحر به فرموده قرآن زمان رهائى و نجات است :
إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّيْناهُمْ بِسَحَرٍ: «14»
" ما به سوى قوم لوط طوفانى سخت كه با خود ريگ و سنگ مىآورد فرستاديم در نتيجه همه را به چاه هلاكت انداخت، مگر خاندان لوط را كه به خاطر ايمانشان در وقت سحرگاهان نجات داديم ".
📝 استغفار در سحر و طلب آمرزش در آن ساعت كمنظير از نشانههاى بندگان واقعى خداست :
الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ: «15»
" بندگان واقعى خدا صبر كنندگان در حوادث و راستگويان و صادقان ، و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند ".
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ (45)، آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ (16)، كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ (17)، وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ: «16»
" بىترديد پرهيزكاران در بهشتها و چشمهسارهايند، آنچه را پروردگارشان به آنان عطا كرده دريافت مىكنند زيرا آنان پيش از اين پيوسته نيكوكار بودند، آنان در دنيا اندكى از شب را مىخوابيدند و بقيه آن را به عبادت سپرى مىكردند و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مىنمودند ".
#پےنوشت
👈 (1)- اعراف 142.
👈 (2)- احقاف 15.
👈 (3)- روح البيان ج 1 ص 135.
👈 (4)- صافى ج 1 ص 109.
👈 (5)- صافى ج 1 ص 121.
👈 (6)- بحار ج 67 ص 249.
👈 (7)- بحار ج 2 ص 156.
👈 (8)- آل عمران 190.
👈 (9)- يونس 67.
👈 (10)- اسراء 79.
👈 (11)- اسراء 1.
👈 (12)- قدر 1.
👈 (13)- مزمل 6.
👈 (14)- قمر 34.
👈 (15)- آل عمران 17.
👈 (16)- ذاريات 15- 18.
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
✅ فلسفه عدد چهل و اربعین
#حضرتاستادقرائتی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
✅ چرا عدد چهل در اسلام مهم است ؟
#استادمنصوریان
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ قال العسکری علیه السلام :
🔹عَلٰامٰاتُ الْمُؤْمِنِ ( الْمُؤمِنِینَ ) خَمْسٌ :
" صَلٰاةُ الْإِحْدیٰ وَ الْخَمْسِینَ ، وَ زِیٰارَةُ الْأَرْبَعِینِ ، وَالتَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ ، وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ ، وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ ".
✅ از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند :
🔹علامات مؤمن ( شیعه ) پنج چیز است :
1⃣ اقامه ی پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز .
2⃣ زیارت اربعین .
3⃣ انگشتر به دست راست کردن .
4⃣ جبین را در سجده بر خاک گذاشتن .
5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن .
#مصباحالمتهجدصفحه787
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حضرتاستادانصاریان
💕 هیچ پیغمبر و امامی اربعین ندارند ، فقط ابیعبدالله (علیه السلام) اربعین دارد . پایهگذارش هم ، حضرت زینالعابدین (علیه السلام) و حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) بودند 💕
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
" فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى ".
#سورهطهآیه12
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
❓ #سوال
⁉️ چرا باید به زیارت اربعین رفت ؟
👈 عید پاک روز دینی مسیحیان
🔹مسیحیان روز «عید پاک» که سابقه ای دیرینه دارد را همه ساله بعنوان مهمترین روز دینی خود جشن می گیرند . این روز در تقویم مسیحیان ،تعطیل است و پیروان دین مسیح با حضور در کلیساها مراسمات مختلفی را برگزار و به جشن و سرور می پردازند .
👈 کارناوال یهودی ها در«پوریم»
🔹پوریم نام یکی از اعیاد بزرگ مذهبی در دین یهود است . یهودیان روز چهارده وپانزده آدار در تقویم عبری را«پوریم» نامیده وآن را جشن می گیرند . در این مراسمات که در کنیسه ها برگزار می شود ، یهودیان همراه با خواندن کتاب استر به جشن می پردازند . بعد از مراسم کودکان ونوجوانان یهودی نقاب و لباس های رنگارنگ می پوشند و در اسرائیل و شهرهای یهودی نشین کارناوال شادی راه می اندازند . این مراسم با استفاده از استبداد رسانه ای یهود بصورت گسترده تبلیغ واطلاع رسانی می شود .
👈 اما مسلمانان ...
🔹همه ساله چندمیلیون مسلمان از سراسر دنیا نیز در ایام حج به مکه سفر کرده و مناسک دینی خود را انجام می دهند اما بواسطه محدودیت های اعمالی از سوی حکومت عربستان ، هیچگاه اسلام ناب محمدی ومعارف علوی نتوانسته در حج آنگونه که بایسته است تبلیغ و تبیین شود .
👈 «اربعین»، فرصتی طلایی
🔹خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند . کربلا می تواند «نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت . شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن های متمادی در دل های انسان هاست .
🔹لذا در حج اگر نمی توان پیام مقدس شیعه را به نحو احسن منتشر کرد ، در کنگره عظیم حسینیان و با حضور پرشکوه شیعیان ، می توان آن را جهانی کرد . در واقع حج حسینیان در کربلا و سعی بین صفا ومروه آنها در بین الحرمین و لباس احرام آنها ، لباس عزای سیدالشهدا می باشد .
👈 پیاده روی موضوعیت دارد
🔹بنا به فرموده امام عسکری (علیه السلام) ؛ یکی از نشانه های مومن - که در این روایت مقصود شیعه است - زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد . زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد . از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد ؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری» رسم بوده است ، اما در برهه ای از زمان به فراموشی سپرده می شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود .
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_اول
✅ بیستم صفر ؛ روز اربعین حسینی
✨ بيستم ماه صفر روز اربعين امام حسين عليه السلام است.
🔸با توجه به آنكه امام حسين در عصر عاشورا به شهادت رسيد، بايد ابتداى اربعين را از روز يازدهم حساب كرد ولذا بيستم صفر، اربعين آن حضرت است.
🔹معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفاتهاى متعدّدى است؛ به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است.
🔸علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از واقعه كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است.
✅ جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر اربعین حسینی
🔹از شيخ مفيد است كه مى نويسد:
«روز بيستم صفر روزى است كه جابر بن عبداللَّه انصارى به كربلا براى زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمد و او نخستين كسى است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد».
🔸بنابر نقل جمعى از بزرگان مانند شيخ مفيد، شيخ طوسى و كفعمى، جابر بن عبداللَّه انصارى در اين روز براى زيارت امام حسين عليه السلام به كربلا آمد
🔹مرحوم «علّامه مجلسى» از «سيّد بن طاووس» نقل مى كند كه يكى از دوستان جابر بن عبدالله به نام عطا (عطيّه) مى گويد: روز بيستم ماه صفر با جابر بن عبداللَّه انصارى بودم، وقتى به «كربلا» رسيديم در آب فرات غسل كرد و پيراهن پاك و تميزى كه با خود داشت پوشيد و به من گفت: آيا از بوى خوش چيزى به همراه دارى؟ گفتم: آرى! قدرى از آن بر سر و بدن پاشيد و پا برهنه روانه شد، تا به مزار حضرت رسيد، نزد سر مبارك امام حسين عليه السلام ايستاد و سه مرتبه اللَّه اكبر گفت و افتاد و بى هوش شد.وقتى به هوش آمد شنيدم كه گفت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا آلَ اللَّه ...»
🔸هم چنین در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين (علیه السلام) به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى گويد: من گواهى مى دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم».
🔹اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده ايم كه باآنها شريك باشيم، نه از درّه اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين (علیه السلام) ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! جابر، با استناد به حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) اصلی را به «عطيّه» يادآور شد و گفت: من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است».
✅ بازگشت کاروان اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از شام به کربلا
🔸مطابق نقل سيد بن طاووس كاروان اهل بيت عليهم السلام در كربلا با جابر و يارانش ملاقات كردند و با گريه و ناله و زارى به استقبال يكديگر شتافتند و چند روزى را در كربلا به اقامه عزا پرداختند.
🔹کاروانی كه چهل روز پيش، پرپر شدن عزيزان خود رامشاهده كردند و با چشمان خود غربت پدران و برادران و عموها و عموزادگان خود را ديدند. اینک بار ديگر به كربلا آمدند،اينان به مكانى قدم گذاشته اند كه با کاروانی که خاطرات تلخ و كوهى از اندوه و غم آنجا را ترك گفتند.
🔸لذا كاروان اهل بیت(علیهم السلام) قبل از رفتن به مدينه بار ديگر به كربلا رفتند و با قبور شهدا تجديد ديدار نمايند.
✅ اربعین؛ روز الحاق سرهای شهدا به بدن ها
🔹در بيستم صفر سر مطهّر امام حسين عليه السلام به پيكرش بازگردانده شد و همراه آن به خاك سپرده شد.
🔸علّامه مجلسى در زادالمعاد مى نويسد: «مشهور آن است كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز، آن است كه امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاى معلّى وارد شدند و سرهاى مطهّر شهداء را به بدن هاى ايشان ملحق كردند».
#ادامه_دارد 👇
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 وقایع اربعین حسینی از منظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی
#قسمت_دوم
✨ شیخ صدوق (متوفاى 381 ق) مى نويسد: «امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام به همراه سرهاى مبارك شهيدان (از دمشق) خارج شدند و سرهاى مقدس را به كربلا باز گردانند و (به خاك سپردند)».
🔹فتّال نيشابورى (متوفاى 508 ق) نيز مى نويسد: «خَرَجَ عَليُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السلام بِالنِّسْوَةِ، وَرَدَّ رَأْسَ الْحُسَيْنِ إلى كَرْبَلاءَ؛ امام على بن الحسين عليه السلام همراه با زنان، سر امام حسين عليه السلام را به كربلا بازگرداند».
🔸ابن شهر آشوب (متوفاى 588 ق) نيز در مناقب، اعاده سر مطهر امام حسين عليه السلام را به بدنش ذكر كرده است.
🔹عالم بزرگ اهل سنّت سبط بن جوزى (متوفاى 654 ق) نيز مى نويسد:«أَلْأَشْهَرُ أَنَّهُ رُدَّ إلى كَرْبِلاءَ فَدُفِنَ مَعَ الْجَسَدِ؛ قول مشهورتر آن است كه سر مبارك آن حضرت به كربلا آورده شد و در كنار پيكر مطهرش دفن گرديد».
🔸علّامه مجلسى نيز مى نويسد:
«مشهور ميان علماى اماميه آن است كه سر مبارك آن حضرت كنار پيكر شريفش به خاك سپرده شد و اين كار توسط امام على بن الحسين عليه السلام انجام گرفت».
🔹شبلنجى عالم بزرگ اهل سنت نيز مى نويسد: «اماميه معتقد است بعد از چهل روز از شهادت امام حسين عليه السلام سر مطهر آن حضرت به بدنش در كربلا ملحق شد».
✅ سخنی در باب زمان ورود کاروان حسینی به کربلا با استناد به یک واقعۀ تاریخی
🔸با توجّه به اين نكته كه سرهاى شهدا به كربلا بازگردانده شد و آن هم توسط امام سجّاد عليه السلام صورت گرفت و در كنار بدن هاى مطهّر به خاك سپرده شد و از سوى ديگر نقل نشده است كه آن حضرت پس از ورود به مدينه، سرها را به كربلا آورده باشد و يا كاروان را به مدينه فرستاده و خود به تنهايى به كربلا آمده باشد؛ مى توان از آن استفاده كرد كه امام سجّاد عليه السلام همراه خواهران و عمه ها و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا به كربلا آمده است و ضمن دفن سرهاى شهيدان، بار ديگر با شهداى كربلا تجديد خاطره نمودند؛ هرچند در پاره اى از اين نقل ها نيامده است كه آن روز، بيستم صفر و يا با روز ورود جابر بن عبداللَّه همراه بوده است، امّا در پاره اى ديگر از نقل ها به آن تصريح شده است مانند سخن ابوريحان بيرونى (متوفاى 440 ق) که مى نويسد: «در بيستم ماه صفر بعد از خروج اهل بيت از شام، سرهاى مبارك شهدا به كربلا آورده شد و كنار بدن ها دفن گرديد»
🔹هم چنین آنها كه انتقال سرها را به كربلا آورده اند، نيز تاريخ ديگرى ذكر نكرده اند؛ لذا با توجه به سخن كسانى كه معتقدند ورود اهل بيت عليهم السلام به كربلا در بيستم صفر بوده، مى توان نتيجه گرفت كه الحاق سرها توسط امام سجاد عليه السلام همراه ديگر اعضاى كاروان در همان روز اتفاق افتاده است.
📝 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#پایان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
@Javanmardi_langarudi