#بخش_دوم از جلسه «تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی» از سلسله جلسات آرمان عدالت:
🔶 ما باید این سنت تاریخی را به رسمیت بشناسیم اما این موضوع در فضای حکمرانی و سیاست گذاری ما منعکس نشده است. بخشی از رضایت ما معطوف به رضایت طبقه مترفین شده است: چون این طبقه صدای بیشتری دارد و میتواند دغدغه های خودش را تبدیل به مساله یک کشور کند.
🔷 جنس دولت روحانی از همین طبقه مترفین بود. متاسفانه با وجود خدمات دولت فعلی و داشتن شعار حمایت از مردم، خطاهایی از جنس سیاست گذاری و فربه کردن طبقه مترفین وجود دارد.
🔶 در سند نقشه راه رشد غیرتورمی دولت که قرار است مبنای سیاست گذاری اقتصادی دولت باشد، مجموعه ای از گذاره های مترقی و حرف های خوب مبتنی بر عدالت اجتماعی وجود دارد اما معافیت های مالی برای قشرهای خاص هم وجود دارد!
🔷 1/8 میلیارد دلار بودجه برای واردات گوشی در نظر گرفته شده که سهم قابل توجهی از ان مربوط به گوشی آیفون است که به لحاظ تعداد مصرف کننده کم اما به نسبت به سهم بودجه ای زیاد است. تا کوچکترین شایعه ای در مورد بازار آیفون مطرح شد بلافاصله از سوی مسئولین امر، سریع رفع نگرانی شد! چون دغدغه طبقه مرفه است.
🔶 یک میلیارد یورو برای واردات خودرو خارجی لحاظ شده و دلیل آن ایجاد رقابت ذکر شده است. اما می دانیم با این مبلغ رقابت شکل نخواهد گرفت بلکه صرفا دغدغه یک عده خاص رفع می شود.
🔷 کتاب هنر تحریم ها: واردات برخی کالاها/ تحریم برخی دیگر در کل به منظور ایجاد حس محرومیت برای قشر ضعیف و یا خارج کردن منابع ارزی ایران است. زیرا خرید برخی کالاهای معاف از تحریم برای قشر محروم اساسا امکان پذیر نیست و منجر به حس محرومیت می شود. از طرفی هم هدف گذاری نسل جدید تحریم ها روی طبقه محروم است.
🔶 زندگی شهید عجمیان را دیدیم که از چه طبقه ای است و همین ها بودند که در ایام عسر همراه انقلاب بودند.
🔷 صدای طبقه محروم شنیده نمی شود و متشکل هم نیستند.
🔶 برگزاری تجمعاتی مانند 22 بهمن و 13 آبان شاید برای یک عده از ما دیگر مفهومی نداشته باشد (به آن عادت کرده باشیم و از ارزش آن غافل باشیم) اما نمونه ای در دنیا ندارد و این پشتیبانی نشان دهنده سرمایه اجتماعی ماست.
🔷 طبقه محروم نسبت به سیاست گذاری ها بیشتر متضرر می شوند اما می بینم که در ایام عسر، همین طبقه در میدان هستند.
🔶 لایه خط دهنده از همان طبقه مرفه و مترفین است. قهرمان های آن ها از جریان های ضد هویت و ضد دینی است که نماد دینی را آتش می زنند یا به مسجد حمله می کنند. همچنین کنش ضد ملی دارند مانند حمله به تمثال حاج قاسم. ضدقهرمان های آن ها چهره های معنوی و فکری هویت ساز هستند مانند رهبر انقلاب و حاج قاسم.
🔷 این طبقه وقتی از زن حرف میزند، ضد هویت جنسی زن است و مساله اش زنی که متفاوت از مرد است، نیست. بلکه به دنبال سلب نقش مادری، همسری و حیا از جامعه ایران است.
🔶 استراتژی تقی زاده ها تربیت فرعونی است. مبارکه زخرف، آیه 54: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ... فرعون اول هویت جامعه را سلب کرد.
🔷 یکی از اشتباهات/عجائب سیاست گذاری های حکومتی، فیلتر کردن پیام رسان های متن محور مانند تلگرام و در نتیجه مرجعیت پیدا کردن رسانه های تصویر محور مانند اینستاگرام است. درصورتی که مضرات اینستاگرام ده ها برابر بیشتر از تلگرام است و البته تلگرام هم مشکل دارد. آمار بیانگر استفاده 55 تا 60 کاربران از اینستاگرام است. اینستاگرام با مدیریتی که نسبت به محتوا دارد تبدیل به یک پلتفرم سیاسی شده است.
🔶 در کنش گری تصویر محور، هرچه برهنه تر و بی اخلاق تر باشد بیشتر دیده می شود.
🔷 ویژگی های مشترک افراد موثر فضای مجازی (Influencer): 1- جزو طبقه مرفه و پر درآمد هستند. 2- به لحاظ اخلاقی بی حیا و بی ادب است.
🔶 تنها 3 درصد مردم مساله شان آزادی حجاب است اما بازنمایی آن به صورت خواست 90 درصد جامعه است. چون میتوانند دغدغه خودشان را برجسته و مطرح کنند.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
#آرمان_عدالت
این جلسه:
حکمرانی شهری در خدمت نابرابری،
شهرسازی غیر رسمی در مناطق پیرامونی شهرها
با ارائه آقای محمود نقوی، دکتری شهرسازی و پژوهشگر
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ١۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_سیزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری،
شهرسازی غیر رسمی در مناطق پیرامونی شهرها
با ارائه آقای محمود نقوی، دکتری شهرسازی و پژوهشگر
زمان: دوشنبه ١۴ آذر ۱۴۰۱
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_سیزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی.
این جلسه 14 آذر ماه به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد و در منزل مرحوم استاد حیدررحیم پور برگزار شد.
#بخش_اول
🔹 نابرابری فضایی، ملموسترین شکل نابرابری است و سایر اشکال نابرابری در فضا متبلور میشوند. عدالت آموزشی، عدالت در حوزه سلامت، امنیت، درآمد و ...، تأثیر و نمود خود را در شهر بر جای میگذارد و خوانش نابرابریهای شهر، سایر ابعاد نابرابری را پیش روی ما میگذارد.
🔹از سوی دیگر مسئله مسکن، زمین و مستغلات که رکن اصلی بر هم زننده عدالت شهری است، به دلیل کارکرد اقتصادی امروزش، خود به عنوان تشدید کننده سایر نابرابریها عمل میکند.
🔹در اراضی پیرامون شهر مشهد، 2 اتفاق که غیررسمی و غیرقانونی تلقی میشوند در حال رخ دادن است؛ یکی شکل گیری سکونتگاههای حاشیهای و دیگری، تغییر کاربری و ویلاسازی. اما این دو مسیر که خروجی نهایی آن، افزایش نابرابری فضایی است، چگونه و توسط چه عواملی بروز کرده و پشتیبانی میشوند و وجوه مشترک آنها چیست؟
🔹جمعیت مشهد به طور طبیعی و تحت تأثیر مهاجرت طی دههها روند رشد قابل توجهی داشته و نیاز به مسکن همواره وجود داشته است.
🔹اما در برابر پاسخ به نیاز مسکن خانوارها، قوانین، مقررات و ضوابط شهری و ساختمانی، خط محدوده شهر و قیمت زمین، همواره حداقلی از بها برای امکان سکونت رسمی در شهر را معین کرده است.
👈ادامه دارد...
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
ادامه خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی.
#بخش_دوم
🔹به عبارت دیگر، هر کس توان پرداخت این بها را نداشته باشد، به طور رسمی نمیتواند شهروند مشهد باشد؛ چرا که طرحهای شهری و ضوابط حاکم و بالارفتن قیمت زمین تحت تأثیر محدود کردن شهر، پاسخی برای آنها ارائه نکرده است.
🔹این دیدگاه، مدافعان نظری خود را نیز داشته است. کرباسچی میگفت تهران را آنقدر گران کنیم که هر کس ندارد، برود.
🔹اما سوال این است، که با توجه به جمیع جهات و با توجه به حقوق اساسی شهروند جمهوری اسلامی، آیا میتوان بخشی از شهروندان را از حق سکونت در شهر محروم کرد؟ و سوال مهمتر اینکه چنانچه طی این سالها چنین کاری کردیم، مردم چه عکسالعملی نشان میدهند.
🔹پاسخ آن دسته از محرومان از حق سکونت، در 2 شکل بروز کرده است: نخست، زیست غیررسمی و ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شهر است که به شکل گیری محلات حاشیه شهر منجر شده است.
🔹شکل دوم، زیست منفصل از شهر است که لزوما هم غیررسمی نیست؛ زندگی در روستاها و شهرکهای اطراف به شکل خوابگاهی.
🔹نتیجه این دو پاسخ غیر رسمی اما طبیعی مردم به نیاز رسمی و واقعی خود، عقب ماندگی همیشگی محلات و روستاهای حاشیه شهر (که به مرور به شهر الحاق میشوند) از خدمات شهری است.
🔹در عمل، عدم پاسخ رسمی و برنامهریزی شده به نیاز دهکهای پایین جامعه، منجر به ایجاد محلات غیررسمی شده که پس از الحاق به شهر، با شبکه پیچیده و لاینحلی از مسائل روبرو است که به مراتب هزینه بیشتری را به حاکمیت متحمل میکند.
🔹یک نمونه، موضوع فرسودگی ابنیه و خطر سوانح است؛ که با توجه به توان مردم اقتصادی مردم و ضوابط و قوانینی که مجددا بر اساس همان رویکرد گران شدن شهر بر آنها تحمیل شده، غیرقابل حل است؛ نوعی انسداد توسعه که در نهایت راهکارهای پیشنهادی آن هم از جنس اعیانی سازی و بیرون کردن مردم و شکل گیری حاشیههای جدید است.
🔹این چرخه، به بازتولید دائمی نابرابری منجر می شود و رشد و توسعه شهر در محلات برخوردار و تأثیر آن بر قیمت مستغلات، به طور مضاعف عدالت را در همه ساحات به محاق میبرد.
🔹اما ریشه نگاههای اینچنینی کجاست و چرا با این شرایط روبرو شده ایم؟ ما در عرصه عمل، با 2 طیف فکری مواجهیم.
🔹طیف نخست، نگاه غالب در مجموعه شهرداری است که بر مبنای همان نظریه تهران گران استوار است. در اینجا، نابرابری نه تنها مذموم نیست که پیشران توسعه شهر است. محلات حاشیه شهر، تأمین کننده نیروی کار ارزان برای پیشبرد توسعه شهر خلاق و نوآور و هوشمند و ... هستند. آنها دنباله روی سیاستها و تئوری های توسعه شهری مبتنی بر بازار آزاد و با تأکید ویژه بر مقررات زدایی و شناور بودن برنامهها هستند و طی سالها، گزاره ها و ادبیات خود را تولید کرده اند.
🔹طیف دوم، با ژستی علمی و کمی، به دنبال نشان دادن ظرفیت اکولوژیک مشهد برای جمعیت پذیری، محدودیت ها و هزینه های اقتصادی و زیست محیطی توسعه افقی و ... هستند. تأکید بر کمبود آب در مشهد، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی و کشاورزی، استدلال آنها برای محدود کردن شهر و ضوابطی است که عملا به گران شدن شهر منجر می شود. این نگاه بیشتر در سطوح استانی و ملی حکمرانی دیده میشود؛ اما به شدت توسط طیف نخست مورد سوء استفاده قرار میگیرد.
🔹اما نتیجه نگاه دوم و بازیگری طیف نخست در آن چارچوب چه بوده است؟ محدودیتهایی که به بهانه جمعیت پذیری و ظرفیت توسعه و هزینه زیرساختها ایجاد شده، باعث شده است که به همان میزان جمعیت اما به شکل غیررسمی به ساکنین مشهد افزوده شود، و در آن سوی شهر نیز، تا دهها کیلومتر، اراضی کشاورزی به باغ ویلا تبدیل شود و تمام هزینه های زیرساخت و آب و برق و گاز و تغییر کاربری و تخریب محیط زیست نیز به شهر تحمیل گردد.
🔹 در واقع ما از سویی با برنامهها و مقرراتی (توسط طیف دوم) مواجهیم که اگر نگوییم از واقعیات به دور بودهاند، دست کم در عمل توان اجرایی شدن نداشته و روی زمین اتفاقات کاملا بر خلاف آنها رخ داده است؛ خواه نیاز طبقه محروم به مسکن باشد که در شکل محلات غیررسمی خود را نشان میدهد و برچسبهای منفی میخورد و خواه فشار طبقه سرمایهدار برای پیدا کردن مفری برای انباشت مازاد سرمایهاش، خواه در طبقات آپارتمانهای لوکس و یا باغهای مجلل باشد که به آن مشروعیت بخشی شود.
🔹در این بین، ما نه با اسکان غیررسمی و یا تغییر کاربری غیرقانونی، که در عمل، با یک نوع "غیررسمیسازی" یا "نابرنامهریزی" مواجهیم که هر کس به میزان قدرت خود، توسعه را به جهت دلخواه خود میکشد. و مشخص است وقتی یک سوی طیف، قدرت بیشتری دارد، این چرخه به سوی نابرابری بیشتر خواهد رفت.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashha موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:
@jebhe_mashha
#آرمان_عدالت
این جلسه:
مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب
با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_چهاردهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب
با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
#جلسه_چهاردهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
مشکل این است که آب دولتی است نه ملی/ انتقال آب، تنها راه رفع نگرانی برای تامین آب شرب مشهد نیست و راه حل های دیگر هم دارد.
#بخش_اول
جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب» از سلسله جلسات #آرمان_عدالت با ارائه دکتر کامران داوری و به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی و در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. خلاصه این جلسه به شرح زیر است:
🔹آب یک ماهیت سه وجهی دارد: ۱- وجه حیاتی: مایه حیات و بقا در زمین است ۲- ماهیت عمومی: استفاده عمومی برای شرب و بهداشت دارد و در هیچ جای دنیا کسی منع نشده است و ۳- وجه اقتصادی. اگر ۱۰۰ هکتار زمین خارج شهر باشد بدون آب، ارزش چندانی ندارد اما با وجود چاه آب قیمت آن ممکن است ۳۰۰ برابر شود.
گاهی این سه وجه با هم قاطی می شود و نتیجه اش سردرگمی برای ماست.
🔹شهید مطهری می گوید ما توحید، نبوت، امامت و معاد را میفهیم اما عدل در هر زمان باید تفسیر شود. باید معنای عدل را باز کنیم. ما نباید به حقوق دیگران صدمه وارد کنیم، به ۱- جانداران، ۲- نسل های آینده و ۳- آب بران.
🔹آب بران هر فرد، نهاد یا سازمانی است که در سهمی از آب شریک است.
در دهه ۴۰ آب ملی اعلام شد. یعنی ۱- مانند زمین که صرفا در اختیار ایرانیان است آب نیز به همین صورت است، ۲- سهمی از آن باید علاوه بر مالیات به مردم برسد، مانند معادن. ۳- حق جور و جفا کردن به آن را نداریم. یعنی اگر آب را خریدیم و مالک آن شدیم (حق نداریم استفاده نادرست از آن بکنیم).
👈 ادامه دارد....
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
#بخش_دوم جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب»
🔹مشکل اینجا است که به جای اینکه آب ملی شود آب دولتی شد؛ یعنی در مالکیت دولت ها قرار گرفت. اما دولت نائب ملت در امور جمعی است.
🔹قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۱ است ماده ۴۴ این قانون با موضوع جبران خسارات - تخلفات و جرائم است که راهکارهایی را برای جبران خسارات مسائل ارائه می دهد. طبق قانون توزیع عادلانه آب، اگر همسایه ای آمد و نزدیک شما چاه آب جدید ایجاد کرد و (سهم آب شما کم شد) آن همسایه باید شما را راضی کند.
🔹کاهش آب به دلیل توسعه اتفاق افتاد.
متاسفانه به قانون توزیع عادلانه آب به ویژه ماده ۱۴ و ماده ۴۴ توجهی نمی شود.
دشت مشهد سال ۱۳۴۷ به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد و حدود ۱۵۰۰ حلقه چاه داشت. الان ۷۵۰۰ حلقه وجود دارد.
آستان قدس باید شکایت کند که چرا چاه های مزرعه نمونه دبی اش کم شده و شوری آن افزایش یافته است، این ها موقوفات است!
🔹شما (دستگاه های دولتی) مالک آب نیستید که مجوز استفاده بیش از حد آن را بدهید، بلکه متولی هستید این کاسه مشاع است و باید مراقبت کنید که نه سطح آن پایین برود و نه کیفیتش پایین بیاید.
🔹ما در چند دهه اخیر شاهد افت ۱۰۰ متری آب مشهد بودیم.
🔹تا قبل آمدن چاه و تلمبه، ما از قنوات و چشمه استفاده می کردیم و مردم عادت کرده بودند که به چیزی که دارند قانع باشند (تمدن کاریزی)، اما بعد از آمدن چاه و تلمبه تبدیل به انسان های آزمند شدیم.
🔹آقای هاردینگ مطلبی را مطرح می کند تحت عنوان غارت منابع مشترک؛ منبعی که عمومی باشد و صاحب نداشته باشد غارت می شود.
🔹دشت مشهد در اغماست. چاه را از کشاورز بخرید تا نابود نشود. اگر کشاورز ببیند که رفتار عادلانه انجام می شود خودش اولین سربازی خواهد بود که جلو چاه غیر مجاز را می گیرد.
🔹تعارض منافع جایی شکل می گیرد که کسی که به دنبال منفعت جویی است همزمان به دنبال حفاظت هم هست (دستگاه های متولی امر آب).
بیشتر در آمد شهرداری (بیش از ۶۰ درصد حدودا) از محل تخلف فروشی است. پس علاقمند به تخلف است که نشان دهنده تعارض منافع است.
🔹برخی شرکت ها و سازمان ها نباید پول بگیرند مثلا شرکت ابفا و شرکت آب منطقه ای نباید از مردم پول بگیرند بلکه از دولت باید بگیرند. آب منطقه ای یک شرکت متولی است و شرکتی که پول می گیرد ناخود آگاه از در و دیوارش پول بالا می رود. مثال واضح آن سازمان محیط زیست است که (در صورتی که از دولت پول نگیرد) باید کنار جاده بایستد بگوید بفرمایید آهو!!!
🔹آبفا در جمع آوری فاضلاب عجله کرده و در ساخت تصفیه خانه کندی کرده است.
🔹به اصفهان چند تونل برای انتقال آب کشیده شد و مشکلات همچنان باقی است. الان به اصفهانی ها بگویید آب دجله و فرات را هم میخواهید میگویند مفت است! چرا این همه پول صرف زابل نشد؟ این سواری مجانی سیستم را بدجوری خراب می کند و اصفهانی ها متوجه نشدند (که نباید برخی مصارف را داشته باشند). هر کسی منتفع می شود باید هزینه اش را بپردازد.
🔹علاوه بر بحث های دیگر، انتقال آب یک امر مخاطره افرین نیز هست. اگر به هر دلیلی مانند زلزله و غیره تونل ها اسیب ببینند تا آسیب ها بازسازی شود، بحران های اجتماعی پیش می آید.
🔹نگرانی برای تامین آب شرب مشهد صرفا با انتقال آب رفع نمی شود و راه حل های دیگر هم دارد.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
بسمه تعالی
به دلیل تقارن زمان جلسه آرمان عدالت با شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، جلسه #آرمان_عدالت این هفته برگزار نمی شود.
#آرمان_عدالت
این جلسه:
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
با ارائه آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱ ساعت ١۵:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
⬅️ لطفا به تغییر ساعت جلسه دقت بفرمایید🙏
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
#آرمان_عدالت این جلسه: سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت با ارائه آقای صادق شهبازی، پژ
لطفا به تغییر ساعت جلسه دقت بفرمایید!
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه:
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
با ارائه آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
709304064_-1849017330.mp3
10.24M
#آرمان_عدالت
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
بخش اول
سخنان آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱
مکان: منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
2_144123984294292830.mp3
7.21M
#آرمان_عدالت
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
بخش دوم
پرسش و پاسخ با آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱
مکان: منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
جلسه دوم- عدل الهی.pdf
967.7K
جزوه «تامل هستی شناختی بر کتاب عدل الهی شهید مطهری» شرح یکی از جلسات آرمان عدالت است که توسط استاد ارجمند آقای دکتر قائمی نیک ارائه و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد مقدس برگزار شده است.
فهرست مطالب:
🔹بررسی کلیات کتاب عدل الهی
🔹موضوعات اصلی کتاب عدل الهی
قانون چیست؟
پرسش و پاسخ
🔹جایگاه عقل را در این مباحث تبیین کنید؟
🔹چرا عدالت عرفی را قبول نمی کنند؟
نسبت عدل و توحید چگونه توضیح داده می شود؟
🔹الان ما با تمام مشکلاتی که داریم، مسئله عدالت اجتماعی را چگونه باید اصلاح کنیم؟
🔹آیا ساختار هم مثل انسان ذی شعور است یا نه؟
🔹رسیدن به این عدالت با چه فرایندی امکانپذیر است؟ در ذیل بحث از عدالت چطور میتوان بحث تنوع و تکثر را هم توضیح داد؟
🔹چگونه میتوان نسبت وضع فعلی سرمایه داری را با بحث شهید مطهری سنجید؟
🔹ما می دانیم کتاب و سنت ما را به عدل می رساند، چه نیازی بود که اصلاً عبارت عدل در اصول دین بیاید؟
#جزوات_جبهه
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
با شهادت حاج قاسم مردم دیدند اگر می خواهیم عدالت را در کشور حاکم بکنیم باید مستضعفین جهان را هم همراه بکنیم/جمهوری اسلامی تنها کارزار مقاوت علیه ظلم جهانی است.
#بخش_اول
جلسه «سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت» از سلسله جلسات آرمان عدالت، دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ و با حضور محمد صادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر تشکیل شد. این جلسه به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس و در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات این جلسه به شرح زیر است.
🔹 انقلاب اسلامی در انتهای دهه 50 و ابتدای دهه60 تصویری را از موضوعات دشمن شناسی، عدالت اجتماعی، استقلال و آزادی ارائه کرد که یک پیوستار بود، این تصویر شاید بیشتر ازهمه در مفهوم استکبار خودش را نشان می داد.
🔹امام استکبار را از عرفان گرفت و اینطور تعریف کرد که: استکبار، تعدی به احکام الهی و تجاوز به حقوق بندگان خدا است. اگر من هم به چهار نفر زیر دست خودم ظلم بکنم من مستکبر می شوم و او مستضعف می شود.
🔹 امام یک پیوستار ارائه کرد که از بعد داخلی تا بعد بین المللی، هم مفهوم استقلال و هم مفهوم عدالت در آن بود و هم آزادی و بعدا در پیام قطعنامه مفهوم تحجر را هم به آن اضافه کرد. قبلا دشمن خارجی و داخلی دو (موضوع جدا) نبودند ولی الان که ما غالبا می خواهیم مشکلات داخلی را توجیه بکنیم می گوییم (عامل) دشمن خارجی هست و (چون) داریم از فلسطین حمایت می کنیم.
ادامه دارد...
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha