ادامه خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی.
#بخش_دوم
🔹به عبارت دیگر، هر کس توان پرداخت این بها را نداشته باشد، به طور رسمی نمیتواند شهروند مشهد باشد؛ چرا که طرحهای شهری و ضوابط حاکم و بالارفتن قیمت زمین تحت تأثیر محدود کردن شهر، پاسخی برای آنها ارائه نکرده است.
🔹این دیدگاه، مدافعان نظری خود را نیز داشته است. کرباسچی میگفت تهران را آنقدر گران کنیم که هر کس ندارد، برود.
🔹اما سوال این است، که با توجه به جمیع جهات و با توجه به حقوق اساسی شهروند جمهوری اسلامی، آیا میتوان بخشی از شهروندان را از حق سکونت در شهر محروم کرد؟ و سوال مهمتر اینکه چنانچه طی این سالها چنین کاری کردیم، مردم چه عکسالعملی نشان میدهند.
🔹پاسخ آن دسته از محرومان از حق سکونت، در 2 شکل بروز کرده است: نخست، زیست غیررسمی و ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شهر است که به شکل گیری محلات حاشیه شهر منجر شده است.
🔹شکل دوم، زیست منفصل از شهر است که لزوما هم غیررسمی نیست؛ زندگی در روستاها و شهرکهای اطراف به شکل خوابگاهی.
🔹نتیجه این دو پاسخ غیر رسمی اما طبیعی مردم به نیاز رسمی و واقعی خود، عقب ماندگی همیشگی محلات و روستاهای حاشیه شهر (که به مرور به شهر الحاق میشوند) از خدمات شهری است.
🔹در عمل، عدم پاسخ رسمی و برنامهریزی شده به نیاز دهکهای پایین جامعه، منجر به ایجاد محلات غیررسمی شده که پس از الحاق به شهر، با شبکه پیچیده و لاینحلی از مسائل روبرو است که به مراتب هزینه بیشتری را به حاکمیت متحمل میکند.
🔹یک نمونه، موضوع فرسودگی ابنیه و خطر سوانح است؛ که با توجه به توان مردم اقتصادی مردم و ضوابط و قوانینی که مجددا بر اساس همان رویکرد گران شدن شهر بر آنها تحمیل شده، غیرقابل حل است؛ نوعی انسداد توسعه که در نهایت راهکارهای پیشنهادی آن هم از جنس اعیانی سازی و بیرون کردن مردم و شکل گیری حاشیههای جدید است.
🔹این چرخه، به بازتولید دائمی نابرابری منجر می شود و رشد و توسعه شهر در محلات برخوردار و تأثیر آن بر قیمت مستغلات، به طور مضاعف عدالت را در همه ساحات به محاق میبرد.
🔹اما ریشه نگاههای اینچنینی کجاست و چرا با این شرایط روبرو شده ایم؟ ما در عرصه عمل، با 2 طیف فکری مواجهیم.
🔹طیف نخست، نگاه غالب در مجموعه شهرداری است که بر مبنای همان نظریه تهران گران استوار است. در اینجا، نابرابری نه تنها مذموم نیست که پیشران توسعه شهر است. محلات حاشیه شهر، تأمین کننده نیروی کار ارزان برای پیشبرد توسعه شهر خلاق و نوآور و هوشمند و ... هستند. آنها دنباله روی سیاستها و تئوری های توسعه شهری مبتنی بر بازار آزاد و با تأکید ویژه بر مقررات زدایی و شناور بودن برنامهها هستند و طی سالها، گزاره ها و ادبیات خود را تولید کرده اند.
🔹طیف دوم، با ژستی علمی و کمی، به دنبال نشان دادن ظرفیت اکولوژیک مشهد برای جمعیت پذیری، محدودیت ها و هزینه های اقتصادی و زیست محیطی توسعه افقی و ... هستند. تأکید بر کمبود آب در مشهد، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی و کشاورزی، استدلال آنها برای محدود کردن شهر و ضوابطی است که عملا به گران شدن شهر منجر می شود. این نگاه بیشتر در سطوح استانی و ملی حکمرانی دیده میشود؛ اما به شدت توسط طیف نخست مورد سوء استفاده قرار میگیرد.
🔹اما نتیجه نگاه دوم و بازیگری طیف نخست در آن چارچوب چه بوده است؟ محدودیتهایی که به بهانه جمعیت پذیری و ظرفیت توسعه و هزینه زیرساختها ایجاد شده، باعث شده است که به همان میزان جمعیت اما به شکل غیررسمی به ساکنین مشهد افزوده شود، و در آن سوی شهر نیز، تا دهها کیلومتر، اراضی کشاورزی به باغ ویلا تبدیل شود و تمام هزینه های زیرساخت و آب و برق و گاز و تغییر کاربری و تخریب محیط زیست نیز به شهر تحمیل گردد.
🔹 در واقع ما از سویی با برنامهها و مقرراتی (توسط طیف دوم) مواجهیم که اگر نگوییم از واقعیات به دور بودهاند، دست کم در عمل توان اجرایی شدن نداشته و روی زمین اتفاقات کاملا بر خلاف آنها رخ داده است؛ خواه نیاز طبقه محروم به مسکن باشد که در شکل محلات غیررسمی خود را نشان میدهد و برچسبهای منفی میخورد و خواه فشار طبقه سرمایهدار برای پیدا کردن مفری برای انباشت مازاد سرمایهاش، خواه در طبقات آپارتمانهای لوکس و یا باغهای مجلل باشد که به آن مشروعیت بخشی شود.
🔹در این بین، ما نه با اسکان غیررسمی و یا تغییر کاربری غیرقانونی، که در عمل، با یک نوع "غیررسمیسازی" یا "نابرنامهریزی" مواجهیم که هر کس به میزان قدرت خود، توسعه را به جهت دلخواه خود میکشد. و مشخص است وقتی یک سوی طیف، قدرت بیشتری دارد، این چرخه به سوی نابرابری بیشتر خواهد رفت.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashha موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:
@jebhe_mashha
#آرمان_عدالت
این جلسه:
مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب
با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_چهاردهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب
با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
#جلسه_چهاردهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
مشکل این است که آب دولتی است نه ملی/ انتقال آب، تنها راه رفع نگرانی برای تامین آب شرب مشهد نیست و راه حل های دیگر هم دارد.
#بخش_اول
جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب» از سلسله جلسات #آرمان_عدالت با ارائه دکتر کامران داوری و به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی و در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. خلاصه این جلسه به شرح زیر است:
🔹آب یک ماهیت سه وجهی دارد: ۱- وجه حیاتی: مایه حیات و بقا در زمین است ۲- ماهیت عمومی: استفاده عمومی برای شرب و بهداشت دارد و در هیچ جای دنیا کسی منع نشده است و ۳- وجه اقتصادی. اگر ۱۰۰ هکتار زمین خارج شهر باشد بدون آب، ارزش چندانی ندارد اما با وجود چاه آب قیمت آن ممکن است ۳۰۰ برابر شود.
گاهی این سه وجه با هم قاطی می شود و نتیجه اش سردرگمی برای ماست.
🔹شهید مطهری می گوید ما توحید، نبوت، امامت و معاد را میفهیم اما عدل در هر زمان باید تفسیر شود. باید معنای عدل را باز کنیم. ما نباید به حقوق دیگران صدمه وارد کنیم، به ۱- جانداران، ۲- نسل های آینده و ۳- آب بران.
🔹آب بران هر فرد، نهاد یا سازمانی است که در سهمی از آب شریک است.
در دهه ۴۰ آب ملی اعلام شد. یعنی ۱- مانند زمین که صرفا در اختیار ایرانیان است آب نیز به همین صورت است، ۲- سهمی از آن باید علاوه بر مالیات به مردم برسد، مانند معادن. ۳- حق جور و جفا کردن به آن را نداریم. یعنی اگر آب را خریدیم و مالک آن شدیم (حق نداریم استفاده نادرست از آن بکنیم).
👈 ادامه دارد....
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
#بخش_دوم جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب»
🔹مشکل اینجا است که به جای اینکه آب ملی شود آب دولتی شد؛ یعنی در مالکیت دولت ها قرار گرفت. اما دولت نائب ملت در امور جمعی است.
🔹قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۱ است ماده ۴۴ این قانون با موضوع جبران خسارات - تخلفات و جرائم است که راهکارهایی را برای جبران خسارات مسائل ارائه می دهد. طبق قانون توزیع عادلانه آب، اگر همسایه ای آمد و نزدیک شما چاه آب جدید ایجاد کرد و (سهم آب شما کم شد) آن همسایه باید شما را راضی کند.
🔹کاهش آب به دلیل توسعه اتفاق افتاد.
متاسفانه به قانون توزیع عادلانه آب به ویژه ماده ۱۴ و ماده ۴۴ توجهی نمی شود.
دشت مشهد سال ۱۳۴۷ به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد و حدود ۱۵۰۰ حلقه چاه داشت. الان ۷۵۰۰ حلقه وجود دارد.
آستان قدس باید شکایت کند که چرا چاه های مزرعه نمونه دبی اش کم شده و شوری آن افزایش یافته است، این ها موقوفات است!
🔹شما (دستگاه های دولتی) مالک آب نیستید که مجوز استفاده بیش از حد آن را بدهید، بلکه متولی هستید این کاسه مشاع است و باید مراقبت کنید که نه سطح آن پایین برود و نه کیفیتش پایین بیاید.
🔹ما در چند دهه اخیر شاهد افت ۱۰۰ متری آب مشهد بودیم.
🔹تا قبل آمدن چاه و تلمبه، ما از قنوات و چشمه استفاده می کردیم و مردم عادت کرده بودند که به چیزی که دارند قانع باشند (تمدن کاریزی)، اما بعد از آمدن چاه و تلمبه تبدیل به انسان های آزمند شدیم.
🔹آقای هاردینگ مطلبی را مطرح می کند تحت عنوان غارت منابع مشترک؛ منبعی که عمومی باشد و صاحب نداشته باشد غارت می شود.
🔹دشت مشهد در اغماست. چاه را از کشاورز بخرید تا نابود نشود. اگر کشاورز ببیند که رفتار عادلانه انجام می شود خودش اولین سربازی خواهد بود که جلو چاه غیر مجاز را می گیرد.
🔹تعارض منافع جایی شکل می گیرد که کسی که به دنبال منفعت جویی است همزمان به دنبال حفاظت هم هست (دستگاه های متولی امر آب).
بیشتر در آمد شهرداری (بیش از ۶۰ درصد حدودا) از محل تخلف فروشی است. پس علاقمند به تخلف است که نشان دهنده تعارض منافع است.
🔹برخی شرکت ها و سازمان ها نباید پول بگیرند مثلا شرکت ابفا و شرکت آب منطقه ای نباید از مردم پول بگیرند بلکه از دولت باید بگیرند. آب منطقه ای یک شرکت متولی است و شرکتی که پول می گیرد ناخود آگاه از در و دیوارش پول بالا می رود. مثال واضح آن سازمان محیط زیست است که (در صورتی که از دولت پول نگیرد) باید کنار جاده بایستد بگوید بفرمایید آهو!!!
🔹آبفا در جمع آوری فاضلاب عجله کرده و در ساخت تصفیه خانه کندی کرده است.
🔹به اصفهان چند تونل برای انتقال آب کشیده شد و مشکلات همچنان باقی است. الان به اصفهانی ها بگویید آب دجله و فرات را هم میخواهید میگویند مفت است! چرا این همه پول صرف زابل نشد؟ این سواری مجانی سیستم را بدجوری خراب می کند و اصفهانی ها متوجه نشدند (که نباید برخی مصارف را داشته باشند). هر کسی منتفع می شود باید هزینه اش را بپردازد.
🔹علاوه بر بحث های دیگر، انتقال آب یک امر مخاطره افرین نیز هست. اگر به هر دلیلی مانند زلزله و غیره تونل ها اسیب ببینند تا آسیب ها بازسازی شود، بحران های اجتماعی پیش می آید.
🔹نگرانی برای تامین آب شرب مشهد صرفا با انتقال آب رفع نمی شود و راه حل های دیگر هم دارد.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
بسمه تعالی
به دلیل تقارن زمان جلسه آرمان عدالت با شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، جلسه #آرمان_عدالت این هفته برگزار نمی شود.
#آرمان_عدالت
این جلسه:
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
با ارائه آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱ ساعت ١۵:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
⬅️ لطفا به تغییر ساعت جلسه دقت بفرمایید🙏
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
#آرمان_عدالت این جلسه: سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت با ارائه آقای صادق شهبازی، پژ
لطفا به تغییر ساعت جلسه دقت بفرمایید!
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه:
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
با ارائه آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
709304064_-1849017330.mp3
10.24M
#آرمان_عدالت
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
بخش اول
سخنان آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱
مکان: منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
2_144123984294292830.mp3
7.21M
#آرمان_عدالت
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت
بخش دوم
پرسش و پاسخ با آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده
زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱
مکان: منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
جلسه دوم- عدل الهی.pdf
967.7K
جزوه «تامل هستی شناختی بر کتاب عدل الهی شهید مطهری» شرح یکی از جلسات آرمان عدالت است که توسط استاد ارجمند آقای دکتر قائمی نیک ارائه و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد مقدس برگزار شده است.
فهرست مطالب:
🔹بررسی کلیات کتاب عدل الهی
🔹موضوعات اصلی کتاب عدل الهی
قانون چیست؟
پرسش و پاسخ
🔹جایگاه عقل را در این مباحث تبیین کنید؟
🔹چرا عدالت عرفی را قبول نمی کنند؟
نسبت عدل و توحید چگونه توضیح داده می شود؟
🔹الان ما با تمام مشکلاتی که داریم، مسئله عدالت اجتماعی را چگونه باید اصلاح کنیم؟
🔹آیا ساختار هم مثل انسان ذی شعور است یا نه؟
🔹رسیدن به این عدالت با چه فرایندی امکانپذیر است؟ در ذیل بحث از عدالت چطور میتوان بحث تنوع و تکثر را هم توضیح داد؟
🔹چگونه میتوان نسبت وضع فعلی سرمایه داری را با بحث شهید مطهری سنجید؟
🔹ما می دانیم کتاب و سنت ما را به عدل می رساند، چه نیازی بود که اصلاً عبارت عدل در اصول دین بیاید؟
#جزوات_جبهه
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
با شهادت حاج قاسم مردم دیدند اگر می خواهیم عدالت را در کشور حاکم بکنیم باید مستضعفین جهان را هم همراه بکنیم/جمهوری اسلامی تنها کارزار مقاوت علیه ظلم جهانی است.
#بخش_اول
جلسه «سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت» از سلسله جلسات آرمان عدالت، دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ و با حضور محمد صادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر تشکیل شد. این جلسه به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس و در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات این جلسه به شرح زیر است.
🔹 انقلاب اسلامی در انتهای دهه 50 و ابتدای دهه60 تصویری را از موضوعات دشمن شناسی، عدالت اجتماعی، استقلال و آزادی ارائه کرد که یک پیوستار بود، این تصویر شاید بیشتر ازهمه در مفهوم استکبار خودش را نشان می داد.
🔹امام استکبار را از عرفان گرفت و اینطور تعریف کرد که: استکبار، تعدی به احکام الهی و تجاوز به حقوق بندگان خدا است. اگر من هم به چهار نفر زیر دست خودم ظلم بکنم من مستکبر می شوم و او مستضعف می شود.
🔹 امام یک پیوستار ارائه کرد که از بعد داخلی تا بعد بین المللی، هم مفهوم استقلال و هم مفهوم عدالت در آن بود و هم آزادی و بعدا در پیام قطعنامه مفهوم تحجر را هم به آن اضافه کرد. قبلا دشمن خارجی و داخلی دو (موضوع جدا) نبودند ولی الان که ما غالبا می خواهیم مشکلات داخلی را توجیه بکنیم می گوییم (عامل) دشمن خارجی هست و (چون) داریم از فلسطین حمایت می کنیم.
ادامه دارد...
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
#بخش_دوم جلسه «سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت»
🔹 قبلا (بین این مقولات) یک پیوستاری بود؛ مردم می دیدند ظلم، ظلم است؛ چه دشمن خارجی چه دشمن داخلی که باید جلوی هر دو بایستیم و ذهنیت منسجمی در مردم وجود داشت.
🔹 تصویری که امام راحل در انتهای جنگ از انقلاب ارائه داد، تصویری بود که امروز جنگ استکبار و استضعاف و جنگ پا برهنگان و مرفهین بی درد شروع شده است. تصویر را به داخلی یا خارجی محدود نکرده اند و می گویند ما در صدد خشکاندن ریشه های فاسد سرمایه داری و کمونیسم و سرمایه داری هستیم و دست تجاوز و ستم سرمایه داران آمریکایی در منطقه را قطع می کنیم.
🔹 امام مفهوم استکبار و استضعاف را یک کاسه می دید. (متاسفانه) بعد از جنگ چیزی که اتفاق افتاد جدا کردن این ها از هم بود. موضوع استکبار را در مفهوم استقلال بردند و جدا کردند که مشکل همه چیز دشمن خارجی است.
🔹 حاج قاسم از عشایری شروع کرده و بعد به کرمان آمده و کارگری کرده و اول با فضاهای ورزشی گره خورده و با امام آشنا شده و سپس وارد فضای انقلاب شده است.
🔹 در زمان (نزدیک به) تشیع جنازه حاج قاسم، مردم به بدترین شرایط اقتصادی و تبعیض رسیدند ولی ناگهان با تصویر موجودی که خودش از طبقه مستضعف بود و درجات مختلف ایمان را پذیرفته است مواجه شدند. (مردم فهمیدند) با همه اشکالاتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد اما جمهوری اسلامی مظلوم ترین نظام دنیاست و به خاطر حق بودنش مظلوم است و دوباره آن پیوستاری که از عدالت از داخل تا خارج یکجاست که حاج قاسم نماد همه این هاست (ارائه شد).
🔹 وقتی سیل آمده بود مردم خوزستان به همه مسئولین بی اعتماد شده بودند ولی قاسم سلیمانی را می پذیرفتند. اگر اینگونه بود که حاج قاسم هیچ کاری با داخل نداشت هیچ وقت قهرمان ملی ما نمی شد.
🔹 حاج قاسم با آن مدل داخلی و بین المللی اش، تصویر آن بسیجی مظلومی که قرار است فدای مردم شود را در مردم ایران زنده کرد.
🔹 جمهوری اسلامی تنها کارزار مقاوت علیه ظلم جهانی است و چیز دیگری و امکان دیگری وجود ندارد.
🔹 این 12 سال اخیر، یکی از بدترین ضرباتی که به ما زده است همین است که این ها تفکیک شده است. کما اینکه این مسئله فلسطین در ذهن خیلی از ماها یک مسئله درجه دو است، چون خودمان مشکل داریم به مشکلات داخلی خودمان برسیم. در دهه 60 این مسائل در وجود امثال قاسم سلیمانی صرفا پرداختن به مستضعفین بقیه کشورها نبود.
🔹حاج قاسم، توانست در برهه شهادت خودش تصویری ایجاد بکند که من انقلاب اسلامی حامی مردم هستم و خودم را فدای تو می کنم و من همین آدمی هستم که کنار مستضعفین جهان بودم و مظلومانه شهید میشوم. همه این ها ذهن مردم را فعال می کرد. مردم دیدند بین عدالت و فضای بین المللی فاصله ایی نیست و اگر می خواهیم عدالت در کشور حاکم بکنیم باید مستضعفین جهان را هم همراه بکنیم. حاج قاسم این کار عملی را کرد.
🔹 سه دوره انقلاب اسلامی برای مردم عرب جذاب شد. یک دوره که بعد انقلاب ما بود، یک دوره بعد از اتفاقات هسته ایی و دولت نهم و یک دوره بعد از جنگ 33 روزه بود که بعد از این جنگ، اسطوره ارتش شکست ناپذیر اسرائیل در جهان عرب شکست.
🔹 خیلی از جوان هایی که (تحت تاثیر) بیداری اسلامی بودند، وقتی مشاهده کردند وزیر خارجه جمهوری اسلامی زیر پرچم آمریکا می ایستد، دیدگاهشان تغییر کرد. این (رفتارها) فقط بعد داخلی ندارد که بگوییم تنش زدایی بکنیم و به آن بعد دیگر، که چه چیزی را در جهان اسلام داریم از دست می دهیم توجه نکردیم.
🔹 ما در تعامل با جهان اسلام بحرانی داریم، یک نسل جدید انقلابی در خیلی از کشورهای جهان اسلام مخصوصا خود فلسطین آمده است که دختر بی حجاب های آن ها هم از ده سالگی توی دهن اسرائیل می زند ولی از ما (حرکتی) نمی بیند. پس چه انتظاری دارید که فضای (مردم) مغرب با ما بماند و ما را درک کند. خودمان این فضاها را کنار گذاشتیم.
🔹 تفکیکی که الان صورت گرفته این است که عدالتخواهان یک دسته هستند و اصلا هیچ دغدغه بین المللی ندارند و دسته دیگر بین الملل کارهای ما هستند که هیچ دغدغه داخلی ندارند.
🔹 سید حسن نصرالله گفت انتقام عماد مغنیه نابودی اسرائیل است. در مورد حاج قاسم، انتقام او، بیرون کردن آمریکا از منطقه است. ما آمریکا را از افغانستان بیرون کردیم. سیاست آقا اصولی بود؛ حمایت از مردم افغانستان، ما الان می گوییم نیازهای مردم افغانستان باید پاسخ داده شود.
🔹 هر کس تک چشمی نگاه کند و تنها بگوید امنیت یا تنها بگوید عدالت شکست می خورد.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
#آرمان_عدالت
این جلسه:
بازخوانی حوادث اخیر از منظر عدالت جنسیتی
با ارائه آقای سیدمهدی باغسنگانی، دکتری سیاست گذاری فرهنگی
📺 پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ١٩ دی ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_شانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
📺 فیلم جلسه
بازخوانی حوادث اخیر از منظر عدالت جنسیتی
با ارائه آقای سیدمهدی باغسنگانی، دکتری سیاست گذاری فرهنگی
زمان: دوشنبه ١٩ دی ۱۴۰۱
مکان: منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_شانزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad