eitaa logo
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
1.1هزار دنبال‌کننده
644 عکس
40 ویدیو
41 فایل
ارتباط با مدیر کانال: @seyyednezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
این جلسه: حکمرانی شهری در خدمت نابرابری، شهرسازی غیر رسمی در مناطق پیرامونی شهرها با ارائه آقای محمود نقوی، دکتری شهرسازی و پژوهشگر پخش زنده از ایتا زمان: دوشنبه ١۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری، شهرسازی غیر رسمی در مناطق پیرامونی شهرها با ارائه آقای محمود نقوی، دکتری شهرسازی و پژوهشگر زمان: دوشنبه ١۴ آذر ۱۴۰۱ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی. این جلسه 14 آذر ماه به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد و در منزل مرحوم استاد حیدررحیم پور برگزار شد. 🔹 نابرابری فضایی، ملموس‌ترین شکل نابرابری است و سایر اشکال نابرابری در فضا متبلور می‌شوند. عدالت آموزشی، عدالت در حوزه سلامت، امنیت، درآمد و ...، تأثیر و نمود خود را در شهر بر جای می‌گذارد و خوانش نابرابری‌های شهر، سایر ابعاد نابرابری را پیش روی ما میگذارد. 🔹از سوی دیگر مسئله مسکن، زمین و مستغلات که رکن اصلی بر هم زننده عدالت شهری است، به دلیل کارکرد اقتصادی‌ امروزش، خود به عنوان تشدید کننده سایر نابرابری‌‌ها عمل می‌کند. 🔹در اراضی پیرامون شهر مشهد، 2 اتفاق که غیررسمی و غیرقانونی تلقی می‌شوند در حال رخ دادن است؛ یکی شکل گیری سکونتگاههای حاشیه‌ای و دیگری، تغییر کاربری و ویلاسازی. اما این دو مسیر که خروجی نهایی آن، افزایش نابرابری فضایی است، چگونه و توسط چه عواملی بروز کرده و پشتیبانی می‌شوند و وجوه مشترک آنها چیست؟ 🔹جمعیت مشهد به طور طبیعی و تحت تأثیر مهاجرت طی دهه‌ها روند رشد قابل توجهی داشته و نیاز به مسکن همواره وجود داشته است. 🔹اما در برابر پاسخ به نیاز مسکن خانوارها، قوانین، مقررات و ضوابط شهری و ساختمانی، خط محدوده شهر و قیمت زمین، همواره حداقلی از بها برای امکان سکونت رسمی در شهر را معین کرده است. 👈ادامه دارد... ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
ادامه خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی. 🔹به عبارت دیگر، هر کس توان پرداخت این بها را نداشته باشد، به طور رسمی نمی‌تواند شهروند مشهد باشد؛ چرا که طرح‌های شهری و ضوابط حاکم و بالارفتن قیمت زمین تحت تأثیر محدود کردن شهر، پاسخی برای آنها ارائه نکرده است. 🔹این دیدگاه، مدافعان نظری خود را نیز داشته است. کرباسچی می‌گفت تهران را آنقدر گران کنیم که هر کس ندارد، برود. 🔹اما سوال این است، که با توجه به جمیع جهات و با توجه به حقوق اساسی شهروند جمهوری اسلامی، آیا می‌توان بخشی از شهروندان را از حق سکونت در شهر محروم کرد؟ و سوال مهمتر اینکه چنانچه طی این سالها چنین کاری کردیم، مردم چه عکس‌العملی نشان می‌دهند. 🔹پاسخ آن دسته از محرومان از حق سکونت، در 2 شکل بروز کرده است: نخست، زیست غیررسمی و ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شهر است که به شکل گیری محلات حاشیه شهر منجر شده است. 🔹شکل دوم، زیست منفصل از شهر است که لزوما هم غیررسمی نیست؛ زندگی در روستاها و شهرکهای اطراف به شکل خوابگاهی. 🔹نتیجه این دو پاسخ غیر رسمی اما طبیعی مردم به نیاز رسمی و واقعی خود، عقب ماندگی همیشگی محلات و روستاهای حاشیه شهر (که به مرور به شهر الحاق می‌شوند) از خدمات شهری است. 🔹در عمل، عدم پاسخ رسمی و برنامه‌ریزی شده به نیاز دهک‌های پایین جامعه، منجر به ایجاد محلات غیررسمی شده که پس از الحاق به شهر، با شبکه پیچیده و لاینحلی از مسائل روبرو است که به مراتب هزینه بیشتری را به حاکمیت متحمل می‌کند. 🔹یک نمونه، موضوع فرسودگی ابنیه و خطر سوانح است؛ که با توجه به توان مردم اقتصادی مردم و ضوابط و قوانینی که مجددا بر اساس همان رویکرد گران شدن شهر بر آنها تحمیل شده، غیرقابل حل است؛ نوعی انسداد توسعه که در نهایت راهکارهای پیشنهادی آن هم از جنس اعیانی سازی و بیرون کردن مردم و شکل گیری حاشیه‌های جدید است. 🔹این چرخه، به بازتولید دائمی نابرابری منجر می شود و رشد و توسعه شهر در محلات برخوردار و تأثیر آن بر قیمت مستغلات، به طور مضاعف عدالت را در همه ساحات به محاق می‌برد. 🔹اما ریشه نگاه‌های اینچنینی کجاست و چرا با این شرایط روبرو شده ایم؟ ما در عرصه عمل، با 2 طیف فکری مواجهیم. 🔹طیف نخست، نگاه غالب در مجموعه شهرداری است که بر مبنای همان نظریه تهران گران استوار است. در اینجا، نابرابری نه تنها مذموم نیست که پیشران توسعه شهر است. محلات حاشیه شهر، تأمین کننده نیروی کار ارزان برای پیشبرد توسعه شهر خلاق و نوآور و هوشمند و ... هستند. آنها دنباله روی سیاست‌ها و تئوری های توسعه شهری مبتنی بر بازار آزاد و با تأکید ویژه بر مقررات زدایی و شناور بودن برنامه‌ها هستند و طی سالها، گزاره ها و ادبیات خود را تولید کرده اند. 🔹طیف دوم، با ژستی علمی و کمی، به دنبال نشان دادن ظرفیت اکولوژیک مشهد برای جمعیت پذیری، محدودیت ها و هزینه های اقتصادی و زیست محیطی توسعه افقی و ... هستند. تأکید بر کمبود آب در مشهد، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی و کشاورزی، استدلال آنها برای محدود کردن شهر و ضوابطی است که عملا به گران شدن شهر منجر می شود. این نگاه بیشتر در سطوح استانی و ملی حکمرانی دیده می‌شود؛ اما به شدت توسط طیف نخست مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. 🔹اما نتیجه نگاه دوم و بازیگری طیف نخست در آن چارچوب چه بوده است؟ محدودیت‌هایی که به بهانه جمعیت پذیری و ظرفیت توسعه و هزینه زیرساخت‌ها ایجاد شده، باعث شده است که به همان میزان جمعیت اما به شکل غیررسمی به ساکنین مشهد افزوده شود، و در آن سوی شهر نیز، تا ده‌ها کیلومتر، اراضی کشاورزی به باغ ویلا تبدیل شود و تمام هزینه های زیرساخت و آب و برق و گاز و تغییر کاربری و تخریب محیط زیست نیز به شهر تحمیل گردد. 🔹 در واقع ما از سویی با برنامه‌ها و مقرراتی (توسط طیف دوم) مواجهیم که اگر نگوییم از واقعیات به دور بوده‌اند، دست کم در عمل توان اجرایی شدن نداشته و روی زمین اتفاقات کاملا بر خلاف آنها رخ داده است؛ خواه نیاز طبقه محروم به مسکن باشد که در شکل محلات غیررسمی خود را نشان می‌دهد و برچسب‌های منفی می‌خورد و خواه فشار طبقه سرمایه‌دار برای پیدا کردن مفری برای انباشت مازاد سرمایه‌اش، خواه در طبقات آپارتمان‌های لوکس و یا باغ‌های مجلل باشد که به آن مشروعیت بخشی شود. 🔹در این بین، ما نه با اسکان غیررسمی و یا تغییر کاربری غیرقانونی، که در عمل، با یک نوع "غیررسمی‌سازی" یا "نابرنامه‌ریزی" مواجهیم که هر کس به میزان قدرت خود، توسعه را به جهت دلخواه خود می‌کشد. و مشخص است وقتی یک سوی طیف، قدرت بیشتری دارد، این چرخه به سوی نابرابری بیشتر خواهد رفت. 👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashha موجود است. ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام: @jebhe_mashha
جلسه این هفته برگزار نمی شود.
این جلسه: مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد پخش زنده از ایتا زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم جلسه مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ @jebhe_mashhad
مشکل این است که آب دولتی است نه ملی/ انتقال آب، تنها راه رفع نگرانی برای تامین آب شرب مشهد نیست و راه حل های دیگر هم دارد. جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب» از سلسله جلسات با ارائه دکتر کامران داوری و به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی و در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. خلاصه این جلسه به شرح زیر است: 🔹آب یک ماهیت سه وجهی دارد: ۱- وجه حیاتی: مایه حیات و بقا در زمین است ۲- ماهیت عمومی: استفاده عمومی برای شرب و بهداشت دارد و در هیچ جای دنیا کسی منع نشده است و ۳- وجه اقتصادی. اگر ۱۰۰ هکتار زمین خارج شهر باشد بدون آب، ارزش چندانی ندارد اما با وجود چاه آب قیمت آن ممکن است ۳۰۰ برابر شود. گاهی این سه وجه با هم قاطی می شود و نتیجه اش سردرگمی برای ماست. 🔹شهید مطهری می گوید ما توحید، نبوت، امامت و معاد را میفهیم اما عدل در هر زمان باید تفسیر شود. باید معنای عدل را باز کنیم. ما نباید به حقوق دیگران صدمه وارد کنیم، به ۱- جانداران، ۲- نسل های آینده و ۳- آب بران. 🔹آب بران هر فرد، نهاد یا سازمانی است که در سهمی از آب شریک است. در دهه ۴۰ آب ملی اعلام شد. یعنی ۱- مانند زمین که صرفا در اختیار ایرانیان است آب نیز به همین صورت است، ۲- سهمی از آن باید علاوه بر مالیات به مردم برسد، مانند معادن. ۳- حق جور و جفا کردن به آن را نداریم. یعنی اگر آب را خریدیم و مالک آن شدیم (حق نداریم استفاده نادرست از آن بکنیم). 👈 ادامه دارد.... ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب» 🔹مشکل اینجا است که به جای اینکه آب ملی شود آب دولتی شد؛ یعنی در مالکیت دولت ها قرار گرفت. اما دولت نائب ملت در امور جمعی است. 🔹قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۱ است ماده ۴۴ این قانون با موضوع جبران خسارات - تخلفات و جرائم است که راهکارهایی را برای جبران خسارات مسائل ارائه می دهد. طبق قانون توزیع عادلانه آب، اگر همسایه ای آمد و نزدیک شما چاه آب جدید ایجاد کرد و (سهم آب شما کم شد) آن همسایه باید شما را راضی کند. 🔹کاهش آب به دلیل توسعه اتفاق افتاد. متاسفانه به قانون توزیع عادلانه آب به ویژه ماده ۱۴ و ماده ۴۴ توجهی نمی شود. دشت مشهد سال ۱۳۴۷ به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد و حدود ۱۵۰۰ حلقه چاه داشت. الان ۷۵۰۰ حلقه وجود دارد. آستان قدس باید شکایت کند که چرا چاه های مزرعه نمونه دبی اش کم شده و شوری آن افزایش یافته است، این ها موقوفات است! 🔹شما (دستگاه های دولتی) مالک آب نیستید که مجوز استفاده بیش از حد آن را بدهید، بلکه متولی هستید این کاسه مشاع است و باید مراقبت کنید که نه سطح آن پایین برود و نه کیفیتش پایین بیاید. 🔹ما در چند دهه اخیر شاهد افت ۱۰۰ متری آب مشهد بودیم. 🔹تا قبل آمدن چاه و تلمبه، ما از قنوات و چشمه استفاده می کردیم و مردم عادت کرده بودند که به چیزی که دارند قانع باشند (تمدن کاریزی)، اما بعد از آمدن چاه و تلمبه تبدیل به انسان های آزمند شدیم. 🔹آقای هاردینگ مطلبی را مطرح می کند تحت عنوان غارت منابع مشترک؛ منبعی که عمومی باشد و صاحب نداشته باشد غارت می شود. 🔹دشت مشهد در اغماست. چاه را از کشاورز بخرید تا نابود نشود. اگر کشاورز ببیند که رفتار عادلانه انجام می شود خودش اولین سربازی خواهد بود که جلو چاه غیر مجاز را می گیرد. 🔹تعارض منافع جایی شکل می گیرد که کسی که به دنبال منفعت جویی است همزمان به دنبال حفاظت هم هست (دستگاه های متولی امر آب). بیشتر در آمد شهرداری (بیش از ۶۰ درصد حدودا) از محل تخلف فروشی است. پس علاقمند به تخلف است که نشان دهنده تعارض منافع است. 🔹برخی شرکت ها و سازمان ها نباید پول بگیرند مثلا شرکت ابفا و شرکت آب منطقه ای نباید از مردم پول بگیرند بلکه از دولت باید بگیرند. آب منطقه ای یک شرکت متولی است و شرکتی که پول می گیرد ناخود آگاه از در و دیوارش پول بالا می رود. مثال واضح آن سازمان محیط زیست است که (در صورتی که از دولت پول نگیرد) باید کنار جاده بایستد بگوید بفرمایید آهو!!! 🔹آبفا در جمع آوری فاضلاب عجله کرده و در ساخت تصفیه خانه کندی کرده است. 🔹به اصفهان چند تونل برای انتقال آب کشیده شد و مشکلات همچنان باقی است. الان به اصفهانی ها بگویید آب دجله و فرات را هم میخواهید میگویند مفت است! چرا این همه پول صرف زابل نشد؟ این سواری مجانی سیستم را بدجوری خراب می کند و اصفهانی ها متوجه نشدند (که نباید برخی مصارف را داشته باشند). هر کسی منتفع می شود باید هزینه اش را بپردازد. 🔹علاوه بر بحث های دیگر، انتقال آب یک امر مخاطره افرین نیز هست. اگر به هر دلیلی مانند زلزله و غیره تونل ها اسیب ببینند تا آسیب ها بازسازی شود، بحران های اجتماعی پیش می آید. 🔹نگرانی برای تامین آب شرب مشهد صرفا با انتقال آب رفع نمی شود و راه حل های دیگر هم دارد. 👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است. ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
بسمه تعالی به دلیل تقارن زمان جلسه آرمان عدالت با شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، جلسه این هفته برگزار نمی شود.
این جلسه: سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت با ارائه آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده پخش زنده از ایتا زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱ ساعت ١۵:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی ⬅️ لطفا به تغییر ساعت جلسه دقت بفرمایید🙏 @jebhe_mashhad
لطفا به تغییر ساعت جلسه دقت بفرمایید!
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم جلسه: سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت با ارائه آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱ @jebhe_mashhad
709304064_-1849017330.mp3
10.24M
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت بخش اول سخنان آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱ مکان: منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
2_144123984294292830.mp3
7.21M
سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت بخش دوم پرسش و پاسخ با آقای صادق شهبازی، پژوهشگر و نویسنده زمان: دوشنبه ١٢ دی ۱۴۰۱ مکان: منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
جلسه دوم- عدل الهی.pdf
967.7K
جزوه «تامل هستی شناختی بر کتاب عدل الهی شهید مطهری» شرح یکی از جلسات آرمان عدالت است که توسط استاد ارجمند آقای دکتر قائمی نیک ارائه و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد مقدس برگزار شده است. فهرست مطالب: 🔹بررسی کلیات کتاب عدل الهی 🔹موضوعات اصلی کتاب عدل الهی قانون چیست؟ پرسش و پاسخ 🔹جایگاه عقل را در این مباحث تبیین کنید؟ 🔹چرا عدالت عرفی را قبول نمی کنند؟ نسبت عدل و توحید چگونه توضیح داده می شود؟ 🔹الان ما با تمام مشکلاتی که داریم، مسئله عدالت اجتماعی را چگونه باید اصلاح کنیم؟ 🔹آیا ساختار هم مثل انسان ذی شعور است یا نه؟ 🔹رسیدن به این عدالت با چه فرایندی امکانپذیر است؟ در ذیل بحث از عدالت چطور می‌توان بحث تنوع و تکثر را هم توضیح داد؟ 🔹چگونه میتوان نسبت وضع فعلی سرمایه داری را با بحث شهید مطهری سنجید؟ 🔹ما می دانیم کتاب و سنت ما را به عدل می رساند، چه نیازی بود که اصلاً عبارت عدل در اصول دین بیاید؟ ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
با شهادت حاج قاسم مردم دیدند اگر می خواهیم عدالت را در کشور حاکم بکنیم باید مستضعفین جهان را هم همراه بکنیم/جمهوری اسلامی تنها کارزار مقاوت علیه ظلم جهانی است. جلسه «سردار دلها، عدالتخواهی جهانی و جبهه مقاومت» از سلسله جلسات آرمان عدالت، دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ و با حضور محمد صادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر تشکیل شد. این جلسه به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس و در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات این جلسه به شرح زیر است. 🔹 انقلاب اسلامی در انتهای دهه 50 و ابتدای دهه60 تصویری را از موضوعات دشمن شناسی، عدالت اجتماعی، استقلال و آزادی ارائه کرد که یک پیوستار بود، این تصویر شاید بیشتر ازهمه در مفهوم استکبار خودش را نشان می داد. 🔹امام استکبار را از عرفان گرفت و اینطور تعریف کرد که: استکبار، تعدی به احکام الهی و تجاوز به حقوق بندگان خدا است. اگر من هم به چهار نفر زیر دست خودم ظلم بکنم من مستکبر می شوم و او مستضعف می شود. 🔹 امام یک پیوستار ارائه کرد که از بعد داخلی تا بعد بین المللی، هم مفهوم استقلال و هم مفهوم عدالت در آن بود و هم آزادی و بعدا در پیام قطعنامه مفهوم تحجر را هم به آن اضافه کرد. قبلا دشمن خارجی و داخلی دو (موضوع جدا) نبودند ولی الان که ما غالبا می خواهیم مشکلات داخلی را توجیه بکنیم می گوییم (عامل) دشمن خارجی هست و (چون) داریم از فلسطین حمایت می کنیم. ادامه دارد... ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha