eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مذاکرات سیاسی از دیدگاه اسلام/ ابوموسی اشعری نخستین فردی بود که مذاکره سازش‌کارانه را جایگزین نرمش قهرمانانه کرد 📌نرمش قهرمانانه ابزاری کارآمد و پسندیده از جانب شرع مقدس اسلام است، البته نرمشی که با عزت همراه باشد و از روی حکمت و مصلحت صورت گیرد. نرمش قهرمانانه روشی تاکتیکی است که برای حراست از اصل اسلام و مسلمین به کار گرفته می‌شود. 🔹در عصر حاضر اگر در مذاکرات سیاسی نرمشی قهرمانانه صورت پذیرد باعث موفقیت دیپلماسی و عزت و اقتدار ایران اسلامی در عرصه بین‌الملل خواهد شد، اما اگر نرمش ذلیلانه باشد و به دور از حکمت و مصلحت جامعه اسلامی انجام شود نرمشی مذموم است و مورد تأیید اسلام نیست. 🔹در مذاکرات برجام به دلیل این که اصل تسامح به تنهایی و بدون در نظرگرفتن اصل عزت انجام شد نرمشی قهرمانانه نبوده و در نتیجه موفقیت چندانی را برای هیأت دیپلمات کشور در پی نداشت(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢به مناسبت ولادت امام رضا(ع)؛ 📌امام رضا(ع) با حدیث سلسلة الذهب فلسفه سیاسی تشیع را تبیین کرد 🔹امام رضا(ع) با بیان حدیث سلسلة الذهب؛ فلسفه سیاسی تشیع و عرفان رضوی را تبیین کردند، به این معنا که ولایت سیاسی، علمی و معنوی متعلق به امامان معصوم(ع) است. 🔹حدیث سلسلة الذهب بر دو مفهوم بنیادین توحید و ولایت استوار است. لا اله الا الله، کلمه توحید است و أنا من شروطها مفاد ولایت است و مراد از «أنا» (من) در کلام امام رضا(ع) شأن ولایی ایشان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آمدم ای شاه پناهم بده .... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
آمدم ای شاه پناهم بده .... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ پناهندگی مأمون به امام رضا علیه‌السلام 🔶 شهید آیت الله سید محمدباقر صدر: مأمون در دشواری هایی که دولت وی را تهدید می کرد، به امام رضا علیه‌السلام پناه می برد . از جمله یک بار مأمون به ایشان عرض کرد: شیعیان شما در یک جایی علیه ما شورش کرده اند، آیا نامه ای به آنان می نویسید؟ زیرا اگر شما بنویسید قبول می کنند. به آنان بنویسید از بلوا علیه ما دست بردارند! [١] بار دیگر وقتی بود که فضل بن سهل ترور شد و مردم شنیدند که او ترور شده . اهالی خراسان ترور وی را کاری از سوی مأمون تفسیر کردند و ازاین‌رو انبوهی از مردم به پا خاستند و بر در کاخ مأمون در انتظار ایستادند تا او بیرون بیاید و خشم خود را بر سرش خالی کنند و از او انتقام بگیرند . مأمون از در پشتی خارج شد و به خانه امام ـ که در همسایگی وی بود ـ رفت و به ایشان پناه بُرد . آن گاه امام بیرون آمد و انبوه مردم را به یک فرمان پراکنده کرد. [٢] این یعنی در همان سرزمینی که مأمون در آن حکومت می کرد و در واقع در همان شهری که حکومت را به مأمون داده بود و با نیرو و سپاه او را یاری می کرد، در همان سرزمین، پشتوانه مردمی و اجتماعی امام به چنین حدی رسیده بود؛ بگذریم از پشتوانه علمی و فکری ایشان و پیشوایی علمی و فکری ایشان که خود نمونه های بسیاری از آن سراغ دارید . [١] الكافي، ج٨، ص١۵١، ح١٣۴. [٢] همان، ج١، ص۴٩٠. 🔹امامان اهل بیت علیهم السلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص۶١٨. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست ریاست پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم با رئیس سازمان صنایع وزارت دفاع 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست معاونت بین الملل پژوهشگاه، حجت الاسلام بابایی با مدیر امور بین الملل و همکاری های علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر طاهایی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست معاونت بین الملل پژوهشگاه، حجت الاسلام بابایی با معاونت پژوهش موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام دکتر ذوعلم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔰 با زبان خودتان با امام رضا (علیه السلام) صحبت کنید ⭕️ حضرت امام خامنه‌ای: «سعی کنید درحرم امام رضا ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید. به زبان خودتان هم با امام رضا حرف بزنید. اشکال ندارد. 🎉🎉🎉 سالروز میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام مبارک @khosropanah_ir
💢«تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد می‌کند/ اشتراک تمدّن غرب با سلفی‌ها 📌در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تمدّن رضوی؛ مؤلفه‌های تمدّن‌ساز در مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام» مطرح شد: اشتراک تمدّن غرب با سلفی‌ها آن است که هر دو مخالف اسلام حداکثری هستند، اما بررسی مؤلفه‌های تمدّن‌ساز در مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام چنین نگاهی را رد می‌کند و بر تمدّن‌سازی و اسلام حداکثری تأکید دارد. 🔹تاریخ نشان می‌دهد که تمدّن غرب چیزی مستقل از خود ندارد و آنجایی هم که آنها از تمدّن اسلامی سبقت گرفتند، زمانی بود که از بقایای تمدّن اسلامی در جنگهای صلیبی استفاده کرده و موفق به رشد و پیشرفت شدند. مفتاح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از  تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اقتصادِ سرمایه داریِ اسلامی! 🔺آقایان اقتصاد لیبرالیستی را پیاده کردند ویک برچسب اسلامی هم کنارش گذاشتند اما گفتند به مسائل فرهنگی آن تن نمی‌دهیم،مگر میشود؟ 🔹 Eitaa.com/teribon_ir 🔸 http://sapp.ir/teribon_ir 🔺http://ble.im/teribon_ir 🔹 t.me/teribon
🔵 مشروعیت و مقبولیت از منظر امام خمینی (ره) ⭕️ تحلیل این روایت بدین‌گونه است که وقتی پیامبر اکرم فرمود: «یا علی انت ولی امتی»، یعنی تو منصوب هستی، منصوب به این معنا که اهلیت برای حکومت کردن داری، یعنی اگر الآن سیصد نفر در مدینه برای جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نامزد باشند، بدون تردید هیچ‌کدام به اندازه حضرت امیر، اهلیت چنین کاری را ندارند، پس مراد از «یا علی انت ولی امتی» به معنای نصب بالفعل نیست، بلکه به این معنا است که تو اهلیت این کار را دارا هستی، اما شرطی دارد، یعنی اهلیت را باید با اقبال و رضایت مردم جمع کرد، وقتی این دو به هم اضافه شد در نتیجه «فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ» آن‌گاه برای امر آن‌ها قیام کن و زعامت آن‌ها را بر عهده بگیر. ⭕️ نکته‌ای که در این روایت وجود دارد، این‌که منصب امامت یا منصب دولت امام معصوم که با عبارت «فقم بامرهم» روشن و مشخص می‌شود، نتیجه دو رکن پیشین یعنی اهلیت، اقبال و رضایت عمومی است، یا در واقع منصب امامت زمانی شکل می‌گیرد که آن دو رکن یا عنصر وجود داشته باشند، اگر چنین شد، آن‌گاه این پرسش مهم مطرح می‌شود که نقش مردم در این روایت از ارکان پیشا منصب است یا از ارکان پسا منصب؟ ⭕️طبیعی است که رضایت و اقبال مردم از ارکان پیشا منصب است، یعنی قبل از شکل‌گیری منصب امامت و ولایت مردم به‌عنوان جزئی از عناصر مشروعیت بخش باید حضور داشته باشند، از ارکان پسا منصب نیستند، چراکه در ادامه روایت دارد که «وَ إِنِ اِخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ» اگر در امر تو اختلاف پیدا کردند، حکومت را به خودشان واگذار کن، یعنی تو اهلیت داری اما اگر به تو اقبال نشد باید حکومت را رها کنی، البته وقتی حکومت را رها می‌کنی معتقد هستیم باز هم امیرالمؤمنین علیه السلام است که اهلیت حکومت را دارد و صرف عدم اقبال مردم دلیل بر این نیست که ایشان از اهلیت می‌افتند، اما منصب حکومت یا امامت ایشان شکل نمی‌گیرد ⭕️ اگر این‌طور شد ما می‌توانیم به این نتیجه برسیم، کسانی که بین مشروعیت و مقبولیت در نظریه سیاسی امام‌قدس سره تمایز قائل می‌شوند، نقش مردم در نظریه سیاسی ایشان را به‌عنوان شرط یا رکنی از ارکان پسا منصب تحلیل می‌کنند، اما بر اساس استناد امام‌ قدس سره به این روایت، نقش مردم از عناصر پیشا منصب است.. دکتر عبدالوهاب فراتی افق حوزه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت الله جنتی: ✅ برای مهار فساد اقتصادی به حرکت انقلابی نیاز داریم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir