eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 افق خانواده (ضمیمه هفته نامه افق حوزه ) شماره 286 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی مطرح شد؛ 📌رابطه خانواده با حاکمیت را فقه نظام تعیین می‌کند/ شش هدف مهم تشکیل خانواده بر اساس آیات و روایات 🔹حجت الاسلام حسین بستان، عضو گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در جلسه درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، گفت: وظیفه تعیین چگونگی رابطه خانواده با نظام و حاکمیت با فقه نظام است زیرا در دنیای معاصر در جایی مجبوریم از فقه سنتی عبور کرده و مسائل ثانویه را با فقه نظام حل کنیم. 🔹جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند خانواده چون واقعیت بیرونی دارد نتایج و کارکردهایی دارد ولی ما معتقدیم خروجی خانواده کارکرد نیست بلکه هدف است. کارکرد عام بوده و ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه باشد در حالی که هدف آگاهانه است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶 امام موسی کاظم علیه السلام: 🔷 ما مِنْ شَيْءٍ تَرَاهُ عَيْنُكَ إِلَّا وَ فِيهِ مَوْعِظَةٌ. 🔷چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. امالی(صدوق) ص 509. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺ببینید| آیت الله جنتی: ثبت هزینه ناکارآمدی دستگاه‌ها به پای رهبری نقشه شوم دشمنان است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 اعتدال در زندگی یعنی؛ هرچه من لازم دارم در حد وسط استفاده کنم،‌ لباس می‌خواهم، خانه می‌خواهم در حد وسط باشد،‌ حد اعلا نباشد که نفس اماره می‌خواهد. این مشکلاتی دارد. آدمی که زیاد دارد و زیاد مصرف می‌کند، کم‌کم از خط (هدایت) خارج می‌شود و مشکلاتش زیاد می‌شود. آیه الله خوشوقت (ره) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری: 🔹نقشه شوم دشمنان و بلندگوهای آنان در کشور این است که نابه ‌سامانی ‌های اقتصادی را به گردن رهبر انقلاب بیاندازند. 🔹طوری تبلیغ می‌کنند که انگار رهبری، در همه امور اجرایی کشور، "فعال مایشاء" هستند و دولت، مجلس و قوه قضائیه کاره‌ای نیستند. 🔹رهبری بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها داده‌اند و بیشترین پیگیری‌ها را هم داشته‌اند. 🔹رهبر انقلاب به قوه قضائیه برای برخورد با مفاسد اقتصادی اختیار خاص داده‌اند؛ رهبری با این اقدام، قفل را شکستند چرا که برخی قوانینِ مانع وجود داشت. 🔹رئیس دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی به سراغ دانه‌درشت‌ها بروید. 🔹مردم ناراضی هستند و حق هم دارند؛سران سه قوه با مردم حرف بزنند و بگویند که مشکلات را حل خواهند کرد. 🔹رهبر انقلاب که نمی‌توانند وارد امور اجرایی مذاکرات شوند، بلکه این تیم مذاکره‌کننده است که باید خطوط قرمزی ترسیم‌شده را حفظ کنند. 🔹 حل مشکلات، جز با سپردن کار به دست جوانان مومن و متعهد حل نمی‌شود، هرچه هم قانون بنویسیم فایده ندارد. 🔹عبرت‌گیری از مذاکرات هسته‌ای الزامی است و نباید به دشمن و در راس آن‌ها، آمریکا اعتماد کرد. 🔹مردم نمی‌توانند زندگی اشرافی مسئولین را تحمل کنند. 🔹مثلث شوم آمریکا، صهیونیست و سعودی کمر به قتل جمهوری اسلامی بسته است؛برنامه آن‌ها، براندازی جمهوری اسلامی است اما دنیا بداند که ما تسلیم نخواهیم شد. 🔹از این سختی‌ها عبور خواهیم کرد و می‌توانیم تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸پاسخ های رهبر معظم انقلاب به پرسش درباره سبک زندگی در فضای مجازی حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به استفتائاتی درباره کیفیت زیست در فضای مجازی، مولفه های سبک زندگی در این فضا را تشریح کرده اند. 📝 متن کامل استفتائات را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید : 🌐 http://yon.ir/lXl0q 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ معنای نبود اجبار در دین 🔸 استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: «لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» ؛ در دين، اجبارى نيست؛ [زیرا] راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. برخی افراد در فهم این آیه شریف به خطا می‌روند و گمان می‌کنند که اسلام، آزادی در پذیرفتن و نپذیرفتن دین را برای انسان تضمین کرده و بر پایه اصل آزادی فردی که تمدن‌های نو به آن معتقدند، هرگونه اجبار بر دین‌داری را منع نموده است، اما این کاملاً خطا است. ... مقصود اسلام از نفی اجبار در دین، این است که راه هدایت و انحراف روشن شده است و حق و گمراهی از هم متمایز هستند و ازآنجاکه نشانه‌ها روشن و برهان آشکار و تفاوت بین تاریکی و روشنایی بر همه هویدا است، دیگر نیازی به اجبار نیست و اساساً امکان اجبار بر پذیرش دین وجود ندارد؛ زیرا دین فقط کلماتی بی‌روح که بر زبان جاری شوند یا آداب و رسومی سنتی که اعضا و جوارح انسان انجام دهند نیست، بلکه دین یک باور، یک نظام و یک شیوه برای اندیشیدن است. 🔹 پژوهش‌های قرآنی، ص ۳۸۰. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فقه در بدنه اجرایی کشور ورود نکرده است حجت الاسلام محسن مهاجرنیا: 🔹اگر فقه در بدنه اجرایی کشور نباشد معنی‌اش این است که لااقل دین در سطح برنامه در جامعه نتوانسته خود را ارائه دهد یا اگر کمرنگ باشد کمرنگ است. 🔹در نهادهای کشور شورای عالی فقهی نداریم، در بانک مرکزی شورای عالی فقهی داریم در قانون این شورا آمده است، اما واقع قضیه این است که فقه در بدنه اجرایی کشور ورود نکرده است و این عدم ورود هم نقصی از جانب حوزه، هم بی‌شک نقصی از جانب ساختار نهادهای اجرایی ما است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حوزه علمیه، خط مقدم مبارزه با دشمنان/ متأسفانه به جایی رسیده‌ایم که هیچ نهاد اقتصادی مصون از ربا نمانده است 📌آیت الله مصباح یزدی: بدون اصلاح جامعه نمی‌شود با هیچ برنامه‌ای نسل‌های بعدی را مسلمان نگاه داشت و اگر انحرافی در نسل‌های بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم. 🔹سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. و سومین رکن ... 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/48tyrB 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢گفتمان اسلام سیاسی انقلاب در فضای مجازی جدید/ ساده‌ترین راه گرفتار نشدن در آسیب‌های فضای مجازی چیست؟ 📌فضای مجازی عرصه‌های تازه‌ای را برای زندگی بشر به وجود آورده است به گونه‌ای که با قبلش مقايسه‌پذير نيست. اما همچنان تأثر و تأثير پديده‌های نوينی مانند اسلام سياسی برآمده از انقلاب اسلامی در فضای مجازی با منطق متفاوت، ابهام‌های فراوانی را برمی‌انگيزاند. 🔹اسلام سياسی انقلابی ايران اگر بتواند مفاهيم فهم‌پذير برای ديگری را از درون متن دين استخراج نمايد و زبانش را به شيوه‌های گوناگون از جمله ابداع واژه، بيرون از گفتمان ايدئولوژيک و معرفت‌ساز مدرن غربی در عرصه مجازی تکثير نمايد آنگاه شموليت بيشتری می‌يابد. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ امیرالمؤمنین به استاندار خود در مصر که جناب مالک اشتر هست،سفارش میفرمایند که: «فمن قارف حکرة بعد نهیک ایّاه فنکّل به» یعنی بعد از آنی که تو مردم را از احتکار و ضبط اشیاء مورد احتیاج مردم نهی کردی، کسی مرتکب این گناه شد، «فنکّل به»؛ با او سختگیری کن، از او انتقام بگیر. مقام معظم رهبری 66/10/11 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir