♨️قابل توجه همراهان همیشگی ما
💥مارا دنـــبـــال کنید
سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 http://jiiss.ir/
توییتر
🆔 https://twitter.com/jiiss_ir?s=09
اینستاگرام
🆔 https://www.instagram.com/jiiss313/
ایتا
🆔 http://eitaa.com/jiiss_ir
آپارات
🆔 https://www.aparat.com/jiiss.ir
👈 ارتباط با ما:
ایمیل رسمی
🆔 info@jiiss.ir
🏠 قم-خ صفاییه-کوی 24-ساختمان نورالثقلین-پلاک32
☎️ تلفن:
02537840637
مركز دراسات فقه النُظُم الإسلامية
Jurisprudential institute for Islamic social systems
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 چرا امت اسلام باید روز ولادت امام حسین(ع) را جشن بگیرد؟
🔸 استاد شهید آیت الله سید محمدباقر صدر:
امت با ولادت اندیشه آرمانى و رهبرى که آن اندیشه را به ظهور مىرساند، متولد مىشود؛ پس طبیعى است که امت اسلامى روزى مانند این روز مبارک را جشن بگیرد؛ چراکه ولادت حسین و پدر حسین (ع) به نوعى به معناى ولادت خود امت است.
◀️ متن کامل #یادداشت را در اینجا بخوانید 👈
http://yon.ir/9mej1
🔹 بارقهها، ص٢١٨.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
yon.ir/TlRi8
🔸تمیز دادن موضوعات فردی و اجتماعی؛ پیشنیاز فهم فقه حکومتی
◽️گزارش نشست تخصصی کارآمدی فقه حکومتی - شماره 1
حجت الاسلام و المسلمین دکتر پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی:
🔹یکی از پیشنیازهای لازم برای فهم فقه حکومتی، تفاوت قائل شدن بین موضوعات فردی و اجتماعی است و همچنین باید بپذیریم که موضوعات اجتماعی بر فرض متفاوت بودن، میتواند دارای حکم فقهی باشند.
🔹ما باید الزامات دانشی پرداختن به فقه حکومتی را بپذیریم؛ از جمله اینکه این موضوعات پیچیده و مرکب اند و قابل انفکاک کامل از هم نیستند.
🔹مسأله پول و بانک یک موضوع اجتماعی است؛ اینکه ما عملیات بانک را تجزیه می کنیم و برای هر کدام از فعالیت های آن یک عناوین فقهی می گذاریم برای این است که مردم مضطر هستند و باید کاری کرد که مردم در تعاملات بانکی دچار حرام نشوند اما نباید برای خود حوزه امر مشتبه شود که مسأله را حل کرده است.
🌐 yon.ir/R8VYb
@vasael_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم رییس پژوهشگاه فقه نظام: حمله آمریکا به سوریه بر اثر درماندگی بود
نماینده خبرگان رهبری در گفت و گو با رسا:
🔹 آمریکا صرفاً برای تأمین نظر برخی از کشورهای مزدور منطقه این حمله را تدارک دیده بود.
🔹 برنامه رییس جمهور آمریکا برای حمله به سوریه، حملهای غیر موفق و بیارزشی بود تا بهتر بتوانند شیر دولتهای عربی که از آن به عنوان گاو شیرده یاد میکنند، بدوشد.
📸 http://yon.ir/bfPSJ
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢هنوز آداب فقهی برای استفاده از فضای مجازی نداریم
حجتالاسلام شهریاری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:
🔹موضوعات علم اخلاق گستردهتر از موضوعات علم فقه است.
🔹اگر امروزه دروغ پردازی در جامعه ما گسترش یافته است، به خاطر آن است که فناوری رسانه پیشرفت کرده است اما ما هنوز آداب فقهی استفاده از این شبکهها را نداریم.
🔹روزگار ما تغییر کرده است، فقها و بزرگان ما اگر میخواهند در وسط میدان اجتماع جدید باقی بمانند، باید به این مسائل توجه کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
گزارش اجمالی از سلسله پیش نشست های کنگره بین المللی فقیه فقه نظام که تحت عنوان کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد .
✍ گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش اول
🔸فقیه باید تبعات اجتماعی استباط حکم را برعهده بگیرد
حجت الاسلام والمسلمین رهدار به عنوان ارائه دهنده بحث:
🔹اجتهادی میتواند اجتهاد تمدن ساز باشد که فقیه در مقام موضوع شناسی چنان بیاندیشد که فکر کند ابتدا لازم است موضوع شناسی کند سپس به بُعد حکم شناسی پردازد.
🔹ما در اجتهاد تمدن ساز نمیتوانیم مسئلهای بنام نظامات و درک فقهی نظامات را مورد غفلت قرار دهیم.
#مبانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸ضرورت شناخت فقیه تمدنی از پیشینه تمدن ها
✍ گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش دوم
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان منتقد:
🔹فقیهی که درکی از تمدن به این معنی که فقیه یک نمونه تمدن را بشناسد و با پیشینه تمدن ها آشنا باشد، نداشته باشد، بحث ها همان بحث های علمی خواهد شد که در بهترین حالت در متنی نوشته می شود و از آن فقه تمدنی بیرون نمی آید.
🔹فقه تمدنی، فقه همگراست. فقه همگرا میاندیشد که چه بکند، هر جا سخن از تمدن آمد لازمه از بحث همگرایی است. نمیتوان به تمدن واگرایانه اندیشید.
#مبانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ آزادی؛ حق و مسئولیت
🔸 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
آزادی در مفاهیم تمدن سرمایهداری حق طبیعی انسان است و انسان میتواند هر زمانی که بخواهد از حق خویش چشمپوشی کند. درحالیکه آزادی در مفهوم اسلامی چنین نیست؛ زیرا آزادی در اسلام ارتباط اساسی با عبودیت در مقابل خداوند دارد. بنابراین اسلام به انسان اجازه نمیدهد که خود را کوچک شمارد و از آزادیش چشمپوشی کند: لَاتَکُن عَبدُ غَیرِك وَ قَد خَلَقكَ الله حُرّاً؛ یعنی بنده دیگری نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. بنابراین در اسلام انسان مسئول آزادی خویش است و آزادی نوعی بیمسئولیتی نیست.
🔹اسلام راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۴۷
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 تبیین دیدگاه شهید صدر پیرامون قلمرو آزادی
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در نشست تخصصی «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر»:
🔹آزادی امری بر خلاف فطرت و تمایلات انسانی نیست و در عین حال با امیال انسانی که به انسانیت مربوط می شود، رابطه دارد.
🔹آزادی از منظر شهید صدر در دو بعد درونی و بیرونی تعریف می شود که مرحله اول این است که انسان از عبودیت غیر در ابعاد درونی آزاد شود.
🔹تعریف اسلام از شهوت همه آن اموری است که در مقابل خرد است و از طرفی شهوت اکتسابی نیز وجود دارد که در حب مال و قدرت تعریف می شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💫انقلاب اسلامی پرچمدار تمدن نوین اسلامی است/ ولایت؛ رمز وحدت امت اسلام
📌محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام: انقلاب اسلامی یک تحول بزرگی را پدید آورد و دوران جدید، دوران احیا تمدّن و یا ایجاد تمدن نوین اسلامی است که انقلاب اسلامی پرچمدار و منادی آن است.
🔹تنها یکی از شئون ولی و امام، حکومت کردن بر مردم است و حکومت برابر و مساوی با ولایت نیست زیرا اگر مساوی بود هرگز خداوند شأن خود را به اندازه یک حاکم و پادشاه پایین نمیآورد. مرجعیت دین و محور وحدت امت بودن از جمله برخی شئون ولایت است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻سیاست علوی و سیاست اموی
آیت الله اراکی :
🔹أيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم.
🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست.
🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود:
🔸قدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
حضرت آیت الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، وارد اهواز شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
حضرت آیت الله حسینی بوشهری، به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، وارد اهواز شد.
عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در سفر ۳ روزه خود به خوزستان قرار است در سلسله جلسات و همایش های آیت الله قاضی نورالله شوشتری شرکت و سخنرانی کند که در نخستین روز سفر خود با جمعی از علمای خوزستان دیدار و سپس در نشست خبری همایش آیت الله شوشتری حضور بهم خواهد رساند.
لازم به ذکر است بازدید از نمایشگاه جانبی آثار و تألیفات علامه قاضی نورالله شوشتری، بخش دیگری از برنامه های روز اول سفر ۳ روزه آیت الله حسینی بوشهری به خوزستان است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حجتالاسلاموالمسلمین کعبی:
➖پذیرفتنی نیست که یک شبکه پیامرسان با مقدرات کشور بازی کند
➖اگر دولت به وظیفهاش عمل نکرد، مجمع تشخیص ورود کند
#فقه_نظام (۵)
@HawzahNews
🔻نقدی کوتاه بر جهان بینی اقتصادی مارکسیسم:
🔹نخستین اصل در جهان بینی اقتصادی مارکسیسم تضاد طبقاتی برخاسته از ستیز میان تکامل حتمی ابزار و روابط تولید و انعکاس اجتماعی آن در طبقهی پیشرو از یکسو، و طبقه مرتجع و ایستای طرفدار رکود و ایستایی ابزار و روابط تولید از سوی دیگراست. واقعیتهای تاریخی جامعهی بشر در گذشته و حال نادرستی نظریهی تضاد طبقاتی مارکسیسم را آشکار ساخته است زیرا:
🔸تضاد در جوامع بشر همیشه تضاد میان طبقهی برخوردار مرتجع، و طبقهی نابرخوردار پیشرو نبوده است، بلکه عمده تضادها از اختلافات اعتقادی و مذهبی و فکری یا جاهطلبی گروه های حاکم، یا اختلافات قومی و نژادی بوده است.
🔹جنگهای خونین داخلی در کشورهای اروپایی میان اقوام و نژادهای مختلف در انگلستان و آلمان و جنگهای طولانی و خونین مذهبی میان پروتستانها و کاتولیکها در انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و جنگهای سیاسی داخلی در فرانسه که منجر به انقلاب معروف فرانسه گردید، و بسیاری دیگر از جنگها و ستیزها در کشورهای دیگر، به هیچ وجه جنگ میان طبقهی طرفدار روابط جدید تولید و طبقهی طرفدار روابط قدیم تولید نبوده است؛ بلکه انگیزه و علت اصلی این جنگها اختلافات مذهبی یا سیاسی یا نژادی و قومی بوده است.
📚بخشی از کتاب فقه #نظام_اقتصادی_اسلام -جلد اول ص70
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
64-feghhe-syasi-27-01-97.docx
38.3K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
آیت الله اراکی
🔸دارالشفا
🗓دوشنبه 27 فروردین 97
🔻جلسه شصت و چهارم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
65-feghhe-syasi-28-01-97.docx
34.6K
#متن /درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
آیت الله اراکی
🔸دارالشفا
🗓سه شنبه 28 فروردین 97
🔻جلسه شصت و پنجم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ضرورت شناخت فقیه تمدنی از پیشینه تمدن ها
گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش دوم
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان منتقد:
🔹فقیهی که درکی از تمدن به این معنی که فقیه یک نمونه تمدن را بشناسد و با پیشینه تمدن ها آشنا باشد، نداشته باشد، بحث ها همان بحث های علمی خواهد شد که در بهترین حالت در متنی نوشته می شود و از آن فقه تمدنی بیرون نمی آید.
🔹فقه تمدنی، فقه همگراست. فقه همگرا میاندیشد که چه بکند، هر جا سخن از تمدن آمد لازمه از بحث همگرایی است. نمیتوان به تمدن واگرایانه اندیشید.
#مبانی
🌐 yon.ir/JZNln
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸سکولاریسم دینی در سایه قانونی کردن فقه
گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش پایانی
حجت الاسلام و المسلمین رهدار در کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز»:
🔹اجتهاد تمدنی دوسویه است البته سهم تأثیر و نقطه عزیمت حرکت با مقلَد است.
🔹وجه به بحث مقاصد الشریعه یکی از همان نظامهای شاخص ارزشگذاری است که استاد الویری فرمودند که آن شاخصهها کجاست.
#مبانی
🌐 yon.ir/MCt35
🆔 @vasael_ir
💫مدل مفهومی نظریهپردازی قرآنبنیان برگرفته از بیانات شهید صدر
📌حجت الاسلام سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مرحوم صدر جزو معدود عالمان طراز اولی است که وارد حوزه روششناسی و نظریهپردازی شده است گفت: با این مبنا میتوان همه علوم مرتبط با هدایت انسان، اعم از علوم طبیعی، انسانی، تاریخی و… را از قرآن استخراج کرد.
🔹مرحوم صدر تأکید میکرد که دست از تفسیر ترتیبی بردارید و مسائل را به پیشگاه قرآن بیاورید و از قرآن نظریه بخواهید. با وجود اصرار ایشان، به این توصیه عمل نکردند. اگر بزرگانی که مبانی دستشان است، بر این روش متمرکز میشدند و هر چند سال یک نظریه تولید میکردند و در مقابل نظریه و پارادایمهای رقیب قرار میدادند، الان نخبگان و دانشمندان ما و سیاسیون ما دستشان برای مقابله با جبهه فکری رقیب ـ رقیب به لحاظ نظری و تئوریک ـ پر بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
رهبر انقلاب: جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّهی انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ میکند.۱۳۹۴/۰۶/۱۸
🔹به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع)، روز جوان
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه جشن نیمه شعبان
به مدت سه شب در مسجد مقدس جمکران
سخنران شب دوم : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir