eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
📚نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» نوشته شهید آیت‌الله صدر همزمان با ایام فاطمیه 🔹زمان: یکشنبه 30 دی ماه 1397 ساعت 18 🔸مکان: مشهد، بلوار سجاد، حدفاصل بزرگمهر و بهار معرفی تحلیلی کتاب «فدک در تاریخ»👈 http://yon.ir/6vIM2 (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رهبرانقلاب: فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مثل یک مادر، مثل یک مشاور، مثل یک پرستار برای پیامبر بوده است. آن‌جا بوده که گفتند فاطمه «امّ ابیها» -مادر پدرش- است. ٧٧/٢/٧ 🏴 @Khamenei_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 🔸مادر این هویت اسلامی فاطمه است. فاطمه است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار می‌دارد و لذا با محبت فاطمه است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل می‌شود و با محبت فاطمه است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید. (س)_تسلیت باد🏴 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢راه‌اندازی فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ معاون آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه: 🔹فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم راه‌اندازی شده است و حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی به عنوان درس خارج از فقه مطرح می‌شود و تاکنون 200 جلسه از آن برگزار شده است. 🔹از یک‌سو در تولید محتوا، ضعیف هستیم و اگر محتوایی هم تولید می‌شود، با فضای مجازی کنونی همخوانی ندارد و از سوی دیگر در شبکه‌سازی و عرضه گسترده هم هنوز تجربه لازم نداریم. 🔹حضور روحانیت در فضای مجازی مانند حضور دانشجویان و سایرین در این فضا ضروری است؛ از آنجایی که فضای مجازی کپی شده فضای حقیقی است بنابراین روحانیت در فضای مجازی می‌تواند شاگرد، استاد، پژوهشگر، خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده باشد. 🔹اینترنت نخستین تکنولوژی است که بدون حرمت از سوی مراجع وارد کشور شد و مواضعی مثل ویدئو و ماهواره در قبال آن گرفته نشد؛ بنابراین روحانیت می‌تواند و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ از سال 85 شناخت روحانیون در این زمینه گسترده‌تر و سایت‌هایی هم راه‌اندازی شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢مشکل حجاب را باید بیرون از قم و بیوت مراجع دنبال کنیم ✔️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج حوزه علمیه: 🔹نبودن بحث مستقل حجاب و عفاف در رساله‌ها به معنای مهم نبودن و یا کم‌توجهی فقها به این مسئله نیست، گرچه بنده معتقدم که عفاف و حجاب آن قدر مهم است که باید به عنوان باب جداگانه مورد توجه قرار گیرد. 🔹در مورد حجاب یک مسئول از بگیر و ببند حرف می‌زند و دیگری بر ضد آن و در نهایت، همه آن را بر سر فقه و حوزه می‌شکنند. 🔹فقه عفاف و حجاب به صورت جداگانه در فقه تبویب شود، ولی به شرط آنکه این مسائل سیاسی نشود، زیرا اگر سیاسی شد، قابل کنترل نخواهد بود. 🔹باید تبویب فقه عفاف و حجاب را متخصصان ممحّض که مدتی عمر خود را در این مسئله صرف کرده‌اند انجام دهند. همچنین باید نگاهی همه‌جانبه به آن داشته باشیم و در محیط‌های علمی و به دور از فضای رسانه‌ای به کنکاش علمی گذاشته شود. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، ریاست پژوهشگاه فقه نظام : 🔹حرکت در جهت #تمدن_سازی و ورود به #علوم_اجتماعی از وظایف اصلی حوزه های علمیه است. 🔹یکی از وظایف اصلی حوزه ها ارائه نظریه برای ترمیم نظام اسلامی است و حوزه علمیه در زمینه تدوین #نظام_های_اجتماعی برخاسته از دین و #اسلامی_کردن_علوم_انسانی کوتاهی کرده است؛ چرا که در عرصه هنر، رسانه ، فرهنگ، تربیت و شهرسازی و ... اسلام و قرآن مباحث مبسوطی دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا پیروزمند: 💢نفی تکامل روشمند ادله ، منجر به سکولاریسم می‌شود 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دستاوردها_و_چالشهای_چهل_سال_انقلاب.mp3
27.07M
🔴دستاوردها و چالشهای چهل سال انقلاب 💠جمع استادان دانشگاه های زاهدان 👤سخنران: استاد خسروپناه 📅1397/10/27 🔻 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ سی و پنجمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد . 🔰موضوع : تبیین موضوع فقه نظام 🔸ارائه دهنده : حجت الاسلام سید وحید حسینی 🔹ناقدین : حجج اسلام دکتر علی اکبر یان / علی صالحی منش 📅 یکشنبه 7/11/97 ساعت 18 🏡قم / خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین / پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠نشست علمی "امام موسی صدر در ساحت علم و سیاست" به همت خبرگزاری رسا برگزار می‌شود. 🆔 @vasael_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیأت امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠تاثیر ساختار و در معنویت 🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ می‌دهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است. 🔸انسانی را که آنها تعریف می‌کنند با انسانی که ما تعریف می‌کنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد. 🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست می‌کند. لذا معمولاً انسان‌های روستایی زلال‌تر و پاک‌ترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس می‌کند. 🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که می‌رود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را می‌‌بیند، آسمان خدا را می‌بیند به یاد خدا می‌افتد، به ستاره‌ها نگاه می‌کند، افق را نگاه می‌کند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را می‌بیند به یاد خدا می‌افتد. 🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمی‌توان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد. 🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شب‌زنده‌داری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم. 📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم آغاز به کار کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir