eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ بزرگ‌ترین شکست به استعمارگران کافر 🔶 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: ملت مسلمان ایران به‌عنوان جزئی از امت اسلامی که بیشترین پیوند را با مرجعیت و بنیان‌های دینی و مذهبی آن داشت توانست برای این انکار قهرمانانه [انکار تمامی جلوه‌های باطل] و ایستادگی پایدار در راه برپایی حکومت انبیاء، امامان و صدیقان، پایگاه بزرگی را شکل دهد. این پایگاه مردمی رشدیافته به برکت رهبری حکیمانه مرجعیت صالح که در امام خمینی (حفظه الله) تبلور یافت، در طی مبارزه سخت خود با طاغوت‌ها و پایداری شجاعانه‌اش در برابر فرعون زمان ایران، به اوج آگاهی دینی و بینش سیاسی رسید تا جایی که توانست به این فرعون و نیروهای استکباری کافری که وی نماینده آن‌ها بود، بزرگ‌ترین شکستی را وارد کند که تا به حال استعمارگران کافر در جهان اسلامی ما، با آن روبه رو شده اند. 🔺 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۲۸. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ همایش «فقه نظام» 🎙سخنران : حجةالاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام)| در حال برگزاری اصفهان - 11/11/97 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🗓 ٢٤ جمادى الأولی ١۴٠٠ ق ▪️سالروز (قمری) شهادت استاد شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔘 به آقای صدر خیلی امید بود رهبر معظم انقلاب (دام ظله): 🔹اول انقلاب وقتی خبر شهادت آیةالله صدر به ما رسید، ضربه‌ی بسیار سنگینی بود. 🔹ایشان برای نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی واقعاً عمود فکری بودند. ▫️از قبل از انقلاب، ما از کتابها و فعالیتهای بسیار باارزشی که ایشان داشتند، مطلع بودیم. 🔹 بعد هم که انقلاب پیروز شد، ایشان پیامهای بسیار خوبی دادند. به آقای صدر خیلی امید بود. 🔹 خدا لعنت کند صدام را. الحمدلله ریشه‌ی اینها کنده شد. ۸۳/۳/۱۹ @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️سخنرانی حجت الاسلام هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه در موضوع فقه نظام و نظام سازی یکشنبه / 14 بهمن / مسجد امام موسی کاظم / پردیسان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تنگ شدن عرصه فقه اسلامی با علوم انسانی سکولار ✔️حجت‌ الاسلام و المسلمین رشاد، در «همایش انقلاب اسلامی و تحول در فقه»: 🔹یکی از بزرگترین تحولات انقلاب اسلامی ایران ایجاد تغییرات شگرف در حوزه‌های علمی بود به‌قدری تحولات علمی در اثر انقلاب اسلامی گسترده است که باید در مورد آن یک دانشنامه نوشت تا به صورت دقیق این تحولات متنوع و گسترده تبیین شود. 🔹حدود هزار و 50 سال قبل تاکنون در حوزه های علمیه سخنی از فلسفه فقه و یا فلسفه اصول فقه نبود اما امروز به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد تدریس و ایجاد علوم فلسفه فقه و یا فلسفه اصول فقه هستیم. 🔹پس از سال های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد چرخش در علوم فقه اسلامی هستیم به گونه ای که علم فقه به جای رویکرد تکلیفی گذشته رو به رویکرد حقوقی آورده است و این رویکرد جدید گزاره های تکلیفی و حقوقی را توأمان ایجاد کرده است. 🔹فقه فرهنگ، فقه جامعه، فقه سیاسی و یا حکومتی،فقه مدیریت، فقه اقتصاد،فقه حقوق بشر، فقه فضای مجازی، فقه تمدن، فقه توسعه و پیشرفت،فقه تکنولوژی و فناوری، فقه اخلاق محیط زیست، فقه عمران و شهرسازی، و صدها عنوان دیگر از موضوعات جدید فقهی هستند که طی سالیان اخیر مطرح شده که نشان از پویایی و گستردگی علم فقه دارد. 🔹امیدواریم در کنار تحول در بنیان علوم فقهی در عمل نیز شاهد تحول باشیم متأسفانه امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را برای پیاده سازی و عملی شدن علوم فقه اهل بیتی تنگ کرده است. 🔹در مورد غایت علم فقه نیز شاهد تحولات شگرفی هستیم به گونه ای که جهت گیری علم فقه به سوی فلسفه است و این امری مبارک خواهد بود البته این تحولات تنها به بخش های گفته شده محدود نمی شود ما در زمینه های روش ها و شیوه های استنباطی فقه نیز شاهد تغییرات مثبتی هستیم. (گفتمان فقه دولت سازی اسلامی) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | به مناسبت چهلمین روز رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، روایتی از جلسات فقهی ایشان منتشر می‌شود؛ 👈 راوی: آقای سیدمحمدعلی حسینی از شاگردان نزدیک مرحوم شاهرودی 🔻 آیینه شهید صدر 🔹 مرحوم آیت الله شاهرودی به لحاظ قوت ذهن و هوش واقعاً خاص بودند. گویا مرحوم رضوان‌الله‌علیه که به نبوغ و خارق‌العادگی هوش و ذکاوت شهره بوده‌اند در مورد ایشان بر وزان «فلسفتنا» و «اقتصادنا»، «نابغتنا» فرموده بودند و تنها کسی که از شهید صدر اجازه‌ی کتبی اجتهاد داشت، ایشان بود. 🔸 جناب حجت‌الاسلام خطیب که ارتباط خیلی نزدیکی با شهید بزرگوار داشته‌اند نقل میکردند که در مورد آیت‌الله شاهرودی می‌فرمودند: «السَّیّد مَحمود عُنوانُ وُجودی!» یا «عنده ما عندی!» یا «ما صَدَر عنه صدر عَنّی!» این خیلی عجیب است که مرجعی مثل شهید صدر با آن وزن علمی در مورد جوانی که کمتر از سی سال سن داشته است بفرمایند «او آیینه‌ی وجود من است» و «هر چه پیش من هست، او هم دارد» یا «هر چه او بگوید حرف من است!» 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41290 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸ضرورت بررسی تمایزات موضوع فقه نظام با فقه حکومتی 🔹سی و پنجمین جلسه از کرسی‌های آزاداندیشی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «تبیین موضوع فقه نظام» در تالار اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔹حجت الاسلام دکتر علی‌اکبریان: اولین نکته این است که ظاهراً هدف از نوشتن این متن این است که موضوع فقه نظام شفّاف شود و این مقاله در این رسالت توفیق نداشته است. 🔹چراکه اصطلاح فقه نظام در تلقّی امروز جوّ این بحث معنای خاصّی دارد و یک معنا و یا دو معنا برایش گفته شده و ایشان در مقاله باید مقصودشان را متمایز از آن دو اصطلاح شفّاف می‌کردند و حال آنکه شفّافیت در اینجا وجود ندارد. 🔹حجت‌الاسلام حسینی : درباره اینکه فرمودید موضوع نیاز به اثبات ندارد و باید به دنبال مقایسه و تطبیق با سایر اصطلاحات باشیم، باید بگویم که ما نخواسته ایم بگوییم که مراد ما از اصطلاح فقه نظام در مقایسه با دیگران که فقه نظام را مطرح کرده‌اند چیست، هر چند من هم کم شنیده‌ایم که کسی اصطلاح فقه نظام را به کار ببرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام حجت الاسلام دکتر محمد مطرح کرد؛ 🔹از آیات قرآن کریم چنین استنباط می‌شود که دین به دو صورت خاموش و اقامه شده وجود دارد و کفار و مشرکین با دین اقامه شده در جنگ و تقابل خواهند بود، دشمنان اسلام با دین اقامه نشده و یا در حقیقت دین خاموش مشکلی ندارند، اما اگر جامعه‌ای اقامه دین کند با آن به مقابله خواهند پرداخت. 🔹در حقیقت دین و دینداری که اقامه دین در جامعه را در نظر نداشته باشد و دین را محدود به مسائل فردی کند دین خاموش است که دشمن با آن مشکلی نخواهد داشت. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه برگزار شد 🔹آیت الله : انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. از مهم ترین دستاوردهایی که در انقلاب رخ داد، تحول فقه است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است؛ تحول علم در چهار لایه رخ می‌دهد، در لایه ی اول علمی جدید رخ می‌دهد، و دوم اینکه در خصوص علوم موجود تحولی رخ می‌دهد، و لایه ی سوم دررابطه با جوهره‌ی علم است، و در لایه چهارم در مشخصه های هویتی علم تحول رخ می دهد. 🔹آیت الله ابوالقاسم : در اوایل دهه هفتاد حرکتی روشن و با نام فلسفه فقه به منصه ظهور می‌رسد. در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره تلاش‌هایی صورت گرفته است و گرایشی به عنوان فلسفه فقه ایجاد شدند و از اوایل دهه 80 چیزی در حدود 30 کتاب تا کنون درباره فلسفه فقه تالیف شده است، فقه القیاس، فقه پاسخگو، حکومت دینی و غیره، نمونه ای از این کتاب‌ها هستند. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 اهمیت و جایگاه موضوع شناسی در مسائل جدید فقهی 🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله) 💠قم و دیگر حوزه‌ها، از نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌های علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینه‌های - اینها برکنار و دور باشند. 💠چرا؟ برای این‌که یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از است. اگر فقیه، را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، الهی را استنباط کند. 💠 فرض کنید کسی می‌خواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشه‌ای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - می‌شود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه می‌خواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً می‌تواند استنباط کند؟ می‌تواند و را بفهمد؟ اگر فقیه را نداند، بسیار مشکل است که بتواند را درست بداند. 💠 بسیاری از جاها انسان فتاوی‌ای را ملاحظه می‌کند و می‌بیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمی‌گردد، می‌بیند برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد می‌کنیم. می‌بینیم که در مسأله‌ای، اغلب فقها به یک امر فتوا داده‌اند. انسان تعجب می‌کند. واقعیات زندگی را که نگاه می‌کند، می‌بیند حکم شرعی در این قضیه، نمی‌تواند این باشد. بعد که تأمل می‌کند، سیر می‌کند؛ می‌بیند و شقوق ، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه‌ی فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این بحث می‌کردند، این شقوق وجود نداشته است. 💠 پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند. 💠 در حوزه‌ی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزه‌ها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها. 📚 ابتدای درس خارج 29/6/71 ( گفتمان فقه دولت سازی اسلامی) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📛 امروز دیگر حق نداریم وقت حوزه و طلاب را تلف کنیم! ☘ آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله) 🔻امروز باید قوه فقاهت را در مسائل جدید یاد بگیرید/ در مقدمات هم خیلی معطل نشوید 🔻امروز ما دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، شش ماه صرف وقت کنیم. یک روز این کارها را می کردیم. درس مرحوم آیت الله میلانی رضوان الله عليه، شش ماه در لباس مشکوک بودیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از هشتاد تا آوردیم نود تا، از نود تا آوردیم صدتا، از صدتا کردیم صدوبیست تا. این افتخاری ندارد. امروز حق نداریم مبحث زكات، مبحث جهاد، مبحث امر به معروف، مبحث تولی و تبری، مباحث گوناگون معاملات، بحث مزارعه، بحث مساقات، بحث بیع، بحث اجاره، اینها را سرسری بگذریم و در بحث طهارت و صلات فقط متمرکز بشویم. طهارت پانزده تا، صلات بیست تا؛ امروز دیگر اجازه نیست. 🔻دیروز حرفمان این بود، اشکال که می کردند -بعضی طلبه ها بودند اشکال می کردند که آقا فایده اش چیست - بنده خودم جزو کسانی بودم که از آن جور درس خواندن دفاع هم می کردم. بر خلاف انتظار یک عده ای که انتظار نداشتند که من از آن جور درس خواندن دفاع کنم، اما دفاع می کردم. من می گفتم که آقا ما می خواهیم فرمول فقاهت را، مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ می خواهیم بدانیم که کسی که فقیه می شود از کتاب و سنت چگونه استنباط می کند احکام الهی را. می خواهیم قوتش را، زورش را پیدا کنیم. برای زور پیدا کردن، آدم می رود در ورزش خانه، یک وزنه ای را دستش می گیرد، صدبار این جوری، این جوری می کند مثلا؛ هیچ فایده ای هم ندارد، جز اینکه آدم قوی بشود. ما می گفتیم که بحث فروع علم اجمالی و لباس مشکوک و معنای حرفی و مشتق و این حرف های طولانی ای که وجود دارد، اینها همان دمبل را بالا پایین بردن است، این وزنه را تکان دادن است، هیچ فایده ای هم ندارد، مگر قوی شدن؛ آن روز این را میگفتیم. 🔻اما امروز حق نداریم این را بگوییم. امروز می گوییم آقای ورزشکار، اگر می خواهی قوی بشوی، برو این باغچه را بیل بزن، این باغچه اینجا افتاده؛ این بیابان را بیل بزن، افتاده این جور بی صاحب، متروک. قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیدا کنید. در مباحث روز پیدا کنید؛ بگردید شیوه های جدیدی برای بانک اسلامی پیدا کنید. فقها درس بگویند، طلبه ها از آنها یاد بگیرند. قوه فقاهت را در کتاب زكات، کتاب خمس، در ضرائب - مالیات ها - در انواع و اقسام معاملاتی که امروز جامعه ما به آنها احتیاج دارد، در اینها یاد بگیرد؛ قوه را اینجا پیدا کنید. دیگر حق صرف وقت در مباحث غیرلازم را ندارید. 🔻به علاوه، دیگر در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت. 📚 بیانات رهبری 62.1.9، کتاب ولایت و حکومت ص273 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir