eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 ٢٤ جمادى الأولی ١۴٠٠ ق ▪️سالروز (قمری) شهادت استاد شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔘 به آقای صدر خیلی امید بود رهبر معظم انقلاب (دام ظله): 🔹اول انقلاب وقتی خبر شهادت آیةالله صدر به ما رسید، ضربه‌ی بسیار سنگینی بود. 🔹ایشان برای نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی واقعاً عمود فکری بودند. ▫️از قبل از انقلاب، ما از کتابها و فعالیتهای بسیار باارزشی که ایشان داشتند، مطلع بودیم. 🔹 بعد هم که انقلاب پیروز شد، ایشان پیامهای بسیار خوبی دادند. به آقای صدر خیلی امید بود. 🔹 خدا لعنت کند صدام را. الحمدلله ریشه‌ی اینها کنده شد. ۸۳/۳/۱۹ @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️سخنرانی حجت الاسلام هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه در موضوع فقه نظام و نظام سازی یکشنبه / 14 بهمن / مسجد امام موسی کاظم / پردیسان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تنگ شدن عرصه فقه اسلامی با علوم انسانی سکولار ✔️حجت‌ الاسلام و المسلمین رشاد، در «همایش انقلاب اسلامی و تحول در فقه»: 🔹یکی از بزرگترین تحولات انقلاب اسلامی ایران ایجاد تغییرات شگرف در حوزه‌های علمی بود به‌قدری تحولات علمی در اثر انقلاب اسلامی گسترده است که باید در مورد آن یک دانشنامه نوشت تا به صورت دقیق این تحولات متنوع و گسترده تبیین شود. 🔹حدود هزار و 50 سال قبل تاکنون در حوزه های علمیه سخنی از فلسفه فقه و یا فلسفه اصول فقه نبود اما امروز به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد تدریس و ایجاد علوم فلسفه فقه و یا فلسفه اصول فقه هستیم. 🔹پس از سال های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد چرخش در علوم فقه اسلامی هستیم به گونه ای که علم فقه به جای رویکرد تکلیفی گذشته رو به رویکرد حقوقی آورده است و این رویکرد جدید گزاره های تکلیفی و حقوقی را توأمان ایجاد کرده است. 🔹فقه فرهنگ، فقه جامعه، فقه سیاسی و یا حکومتی،فقه مدیریت، فقه اقتصاد،فقه حقوق بشر، فقه فضای مجازی، فقه تمدن، فقه توسعه و پیشرفت،فقه تکنولوژی و فناوری، فقه اخلاق محیط زیست، فقه عمران و شهرسازی، و صدها عنوان دیگر از موضوعات جدید فقهی هستند که طی سالیان اخیر مطرح شده که نشان از پویایی و گستردگی علم فقه دارد. 🔹امیدواریم در کنار تحول در بنیان علوم فقهی در عمل نیز شاهد تحول باشیم متأسفانه امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را برای پیاده سازی و عملی شدن علوم فقه اهل بیتی تنگ کرده است. 🔹در مورد غایت علم فقه نیز شاهد تحولات شگرفی هستیم به گونه ای که جهت گیری علم فقه به سوی فلسفه است و این امری مبارک خواهد بود البته این تحولات تنها به بخش های گفته شده محدود نمی شود ما در زمینه های روش ها و شیوه های استنباطی فقه نیز شاهد تغییرات مثبتی هستیم. (گفتمان فقه دولت سازی اسلامی) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | به مناسبت چهلمین روز رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، روایتی از جلسات فقهی ایشان منتشر می‌شود؛ 👈 راوی: آقای سیدمحمدعلی حسینی از شاگردان نزدیک مرحوم شاهرودی 🔻 آیینه شهید صدر 🔹 مرحوم آیت الله شاهرودی به لحاظ قوت ذهن و هوش واقعاً خاص بودند. گویا مرحوم رضوان‌الله‌علیه که به نبوغ و خارق‌العادگی هوش و ذکاوت شهره بوده‌اند در مورد ایشان بر وزان «فلسفتنا» و «اقتصادنا»، «نابغتنا» فرموده بودند و تنها کسی که از شهید صدر اجازه‌ی کتبی اجتهاد داشت، ایشان بود. 🔸 جناب حجت‌الاسلام خطیب که ارتباط خیلی نزدیکی با شهید بزرگوار داشته‌اند نقل میکردند که در مورد آیت‌الله شاهرودی می‌فرمودند: «السَّیّد مَحمود عُنوانُ وُجودی!» یا «عنده ما عندی!» یا «ما صَدَر عنه صدر عَنّی!» این خیلی عجیب است که مرجعی مثل شهید صدر با آن وزن علمی در مورد جوانی که کمتر از سی سال سن داشته است بفرمایند «او آیینه‌ی وجود من است» و «هر چه پیش من هست، او هم دارد» یا «هر چه او بگوید حرف من است!» 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41290 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸ضرورت بررسی تمایزات موضوع فقه نظام با فقه حکومتی 🔹سی و پنجمین جلسه از کرسی‌های آزاداندیشی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «تبیین موضوع فقه نظام» در تالار اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔹حجت الاسلام دکتر علی‌اکبریان: اولین نکته این است که ظاهراً هدف از نوشتن این متن این است که موضوع فقه نظام شفّاف شود و این مقاله در این رسالت توفیق نداشته است. 🔹چراکه اصطلاح فقه نظام در تلقّی امروز جوّ این بحث معنای خاصّی دارد و یک معنا و یا دو معنا برایش گفته شده و ایشان در مقاله باید مقصودشان را متمایز از آن دو اصطلاح شفّاف می‌کردند و حال آنکه شفّافیت در اینجا وجود ندارد. 🔹حجت‌الاسلام حسینی : درباره اینکه فرمودید موضوع نیاز به اثبات ندارد و باید به دنبال مقایسه و تطبیق با سایر اصطلاحات باشیم، باید بگویم که ما نخواسته ایم بگوییم که مراد ما از اصطلاح فقه نظام در مقایسه با دیگران که فقه نظام را مطرح کرده‌اند چیست، هر چند من هم کم شنیده‌ایم که کسی اصطلاح فقه نظام را به کار ببرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام حجت الاسلام دکتر محمد مطرح کرد؛ 🔹از آیات قرآن کریم چنین استنباط می‌شود که دین به دو صورت خاموش و اقامه شده وجود دارد و کفار و مشرکین با دین اقامه شده در جنگ و تقابل خواهند بود، دشمنان اسلام با دین اقامه نشده و یا در حقیقت دین خاموش مشکلی ندارند، اما اگر جامعه‌ای اقامه دین کند با آن به مقابله خواهند پرداخت. 🔹در حقیقت دین و دینداری که اقامه دین در جامعه را در نظر نداشته باشد و دین را محدود به مسائل فردی کند دین خاموش است که دشمن با آن مشکلی نخواهد داشت. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه برگزار شد 🔹آیت الله : انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. از مهم ترین دستاوردهایی که در انقلاب رخ داد، تحول فقه است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است؛ تحول علم در چهار لایه رخ می‌دهد، در لایه ی اول علمی جدید رخ می‌دهد، و دوم اینکه در خصوص علوم موجود تحولی رخ می‌دهد، و لایه ی سوم دررابطه با جوهره‌ی علم است، و در لایه چهارم در مشخصه های هویتی علم تحول رخ می دهد. 🔹آیت الله ابوالقاسم : در اوایل دهه هفتاد حرکتی روشن و با نام فلسفه فقه به منصه ظهور می‌رسد. در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره تلاش‌هایی صورت گرفته است و گرایشی به عنوان فلسفه فقه ایجاد شدند و از اوایل دهه 80 چیزی در حدود 30 کتاب تا کنون درباره فلسفه فقه تالیف شده است، فقه القیاس، فقه پاسخگو، حکومت دینی و غیره، نمونه ای از این کتاب‌ها هستند. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 اهمیت و جایگاه موضوع شناسی در مسائل جدید فقهی 🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله) 💠قم و دیگر حوزه‌ها، از نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌های علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینه‌های - اینها برکنار و دور باشند. 💠چرا؟ برای این‌که یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از است. اگر فقیه، را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، الهی را استنباط کند. 💠 فرض کنید کسی می‌خواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشه‌ای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - می‌شود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه می‌خواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً می‌تواند استنباط کند؟ می‌تواند و را بفهمد؟ اگر فقیه را نداند، بسیار مشکل است که بتواند را درست بداند. 💠 بسیاری از جاها انسان فتاوی‌ای را ملاحظه می‌کند و می‌بیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمی‌گردد، می‌بیند برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد می‌کنیم. می‌بینیم که در مسأله‌ای، اغلب فقها به یک امر فتوا داده‌اند. انسان تعجب می‌کند. واقعیات زندگی را که نگاه می‌کند، می‌بیند حکم شرعی در این قضیه، نمی‌تواند این باشد. بعد که تأمل می‌کند، سیر می‌کند؛ می‌بیند و شقوق ، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه‌ی فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این بحث می‌کردند، این شقوق وجود نداشته است. 💠 پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند. 💠 در حوزه‌ی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزه‌ها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها. 📚 ابتدای درس خارج 29/6/71 ( گفتمان فقه دولت سازی اسلامی) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📛 امروز دیگر حق نداریم وقت حوزه و طلاب را تلف کنیم! ☘ آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله) 🔻امروز باید قوه فقاهت را در مسائل جدید یاد بگیرید/ در مقدمات هم خیلی معطل نشوید 🔻امروز ما دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، شش ماه صرف وقت کنیم. یک روز این کارها را می کردیم. درس مرحوم آیت الله میلانی رضوان الله عليه، شش ماه در لباس مشکوک بودیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از هشتاد تا آوردیم نود تا، از نود تا آوردیم صدتا، از صدتا کردیم صدوبیست تا. این افتخاری ندارد. امروز حق نداریم مبحث زكات، مبحث جهاد، مبحث امر به معروف، مبحث تولی و تبری، مباحث گوناگون معاملات، بحث مزارعه، بحث مساقات، بحث بیع، بحث اجاره، اینها را سرسری بگذریم و در بحث طهارت و صلات فقط متمرکز بشویم. طهارت پانزده تا، صلات بیست تا؛ امروز دیگر اجازه نیست. 🔻دیروز حرفمان این بود، اشکال که می کردند -بعضی طلبه ها بودند اشکال می کردند که آقا فایده اش چیست - بنده خودم جزو کسانی بودم که از آن جور درس خواندن دفاع هم می کردم. بر خلاف انتظار یک عده ای که انتظار نداشتند که من از آن جور درس خواندن دفاع کنم، اما دفاع می کردم. من می گفتم که آقا ما می خواهیم فرمول فقاهت را، مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ می خواهیم بدانیم که کسی که فقیه می شود از کتاب و سنت چگونه استنباط می کند احکام الهی را. می خواهیم قوتش را، زورش را پیدا کنیم. برای زور پیدا کردن، آدم می رود در ورزش خانه، یک وزنه ای را دستش می گیرد، صدبار این جوری، این جوری می کند مثلا؛ هیچ فایده ای هم ندارد، جز اینکه آدم قوی بشود. ما می گفتیم که بحث فروع علم اجمالی و لباس مشکوک و معنای حرفی و مشتق و این حرف های طولانی ای که وجود دارد، اینها همان دمبل را بالا پایین بردن است، این وزنه را تکان دادن است، هیچ فایده ای هم ندارد، مگر قوی شدن؛ آن روز این را میگفتیم. 🔻اما امروز حق نداریم این را بگوییم. امروز می گوییم آقای ورزشکار، اگر می خواهی قوی بشوی، برو این باغچه را بیل بزن، این باغچه اینجا افتاده؛ این بیابان را بیل بزن، افتاده این جور بی صاحب، متروک. قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیدا کنید. در مباحث روز پیدا کنید؛ بگردید شیوه های جدیدی برای بانک اسلامی پیدا کنید. فقها درس بگویند، طلبه ها از آنها یاد بگیرند. قوه فقاهت را در کتاب زكات، کتاب خمس، در ضرائب - مالیات ها - در انواع و اقسام معاملاتی که امروز جامعه ما به آنها احتیاج دارد، در اینها یاد بگیرد؛ قوه را اینجا پیدا کنید. دیگر حق صرف وقت در مباحث غیرلازم را ندارید. 🔻به علاوه، دیگر در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت. 📚 بیانات رهبری 62.1.9، کتاب ولایت و حکومت ص273 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📖 کتابی برای کمک به راهبران انقلاب در ایران 🔸هم‌زمان با ورود امام خمینی (ره) به ایران و اندکی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ٢٢بهمن ١٣۵٧، شهید صدر تألیف مجموعه «الإسلام يقود الحياة؛ اسلام راهبر زندگی» را آغاز نمود. هدف وی از تألیف این مجموعه مقالات، تبیین موضع اسلام نسبت به عرصه‌های مختلف زندگی انسان از قبیل عرصه اقتصادی، اجتماعی و حکومتی بود. وی قصد داشت که این مجموعه را به شکل فراگیرتر و جزئی‌تر تکمیل کند،‌ اما افسوس که دست پرتوان مرگ،‌ مانع شد. نگارش اولین مقاله از این مجموعه در ١۵ بهمن ١٣۵٧(۶ربیع‌الأول١٣٩٩ق.) به پایان رسید و «لمحة فقهيّة تمهيديّة عن مشروع دستور الجمهوريّة الإسلاميّة في إيران؛ نگاهی فقهی و مقدماتی به پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نام گرفت. شهید صدر در این باره می‌فرمود: «رهبران بزرگوار انقلاب در ایران مشغول به کارها و مشکلات پرشمار مربوط به برقراری امنیت و تحکیم پایه‌های انقلاب هستند و بی‌شک در این زمان این فرصت برای آن‌ها مهیا نمی‌شود که به تأمین جنبه‌های فکری نهضت بپردازند و ما باید در این زمینه،‌ ولو با همین تلاش ساده، به ایشان کمک کنیم». 🔹‌شهید صدر به‌دلیل اوضاع امنیتی عراق، این پیش‌نویس را به شکل پاسخ به استفتاء نگاشت و در ۶اسفند ١٣۵٧ به ایران فرستاد. این مقاله بعدها و در سال ١٣۵٨ش. برای اولین بار به فارسی ترجمه شد. 👈 این مجموعه مقالات اکنون در یک مجلد با نام «اسلام راهبر زندگی» توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر به فارسی ترجمه شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢جلسه نقد کتاب « درآمدی بر فقه اخلاق » 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و هشتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد. 🔹موضوع : بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی در دوران انقلاب اسلامی 🔸ارائه دهنده : دکتر استادیان 🔹ناقد: حجت الاسلام دکتر ابراهیمی پور حجت الاسلام سید مهدی موسوی 📅 ۲۸آذر ، ساعت ۱۰:۳۰ 🏡 قم / خیابان صفاییه / کوی ممتاز / پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام 🔻آیت الله سیدمنذر حکیم، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 نظام جامع خانواده دارای خرده نظام‌های متعددی در درون خود است. بحث ما در مورد نظريه و نظام تربیتی اسلام است كه در نظام جامع خانواده تأثيرگذار می‌باشد. 📝 تربیت هر شیء متناسب با ماهیت و کم‌وکیف وجود آن و هویت، اجزا و ابعاد تشکیل دهنده آن شی است. در نظریه تربیتی اسلام باید انسان را به خوبی شناخت سپس متناسب با شناخت بدست آمده نسبت به رشد و تربیت او به نظریه و نظام رسید. 📝 قرآن بهترین راهنما برای شناخت انسان و استعدادها و ظرفیت‌های انسان است. 🔹«خلق الانسان، علمه البیان» (الرحمن/3،4) 🔹« و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها» (شمس/8،9،10) 📝 برای فهم کمال انسان علاوه بر شناخت فعل مکلف، شخص مکلف را نیز باید شناخت. به همین خاطر فقیهی که به معرفت مکلفین توجه کند از شرط جامع الشرائط بودن بیشترین برخورداری را داراست. 📝 یکی از دلایل موفقیت امام خمینی(ره) در رهبری امت اسلامی این بود که صحبت‌های ایشان برای همه مردم قابل فهم بود. چرا که ایشان مردم‌شناس خوبی بودند و جامعه را خیلی خوب می‌شناختند و به زبان جامعه معاصر خود سخن می‌گفتند. سخنان ایشان در حقیقت سهل ممتنع بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🗓١۶ بهمن ١٣۵٧ 💠 همه وجود و امكاناتمان ... 📝 شهید صدر در ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ نامه‌ای به زبان فارسی و با نگارش شاگرد خود سید محمود هاشمی شاهرودی به امام خمینی (قدس‌سره) نوشت و پیروزی‌هایی که تا آن زمان به دست ایشان محقق شده بود را تبریک گفت: بسمه تعالى حضرت آية الله العظمى الإمام المجاهد الخمينی دام ظله. اين نامه را به حضرت‌عالى در يكى از حساس‌ترين لحظات تاريخ اسلام مى‌نويسم تا بدين‌وسيله اعتماد و مباهات بی‌نهايت خود را نسبت به پيروزی‌هاى غرور‌آفرين ملت مسلمان ايران اظهار كنم. پيروزی‌هاى پى‌در‌پى و چشم‌گيرى كه با رهبرى خردمندانه آن‌ حضرت صورت گرفت و برنامه نجات‌بخش اسلامی را به‌ جاى دو تمدن و ايدئولوژى متقابل شرق و غرب به بشريت عرضه داشت. پيروزى شكوه‌مندى كه با همت عظيم ملت مسلمان ايران به رهبرى حكيمانه آن حضرت تحقق پيدا كرد و اين سرزمين اسلامى را از لوث شبح طاغوت روز پاك كرد و شرافت و كرامت جریحه‌دار شده ملّت مسلمان ايران را از نو احياء و زنده كرد. پيروزى تاريخى بزرگى كه با سعى و مجاهدت روحانيت بيدار و آزاد اسلام به رهبرى آن حضرت صورت گرفت و با هم‌بستگى و هم‌فكرى تمام نيروهاى فكرى و روحانى و عملى جامعه روحانيت به ثمر رسيد كه در باب خود در تاريخ مجاهدات روحانيت شيعه كم‌نظير است و همين وحدت و يك‌پارچگى و هم‌بستگى بود كه اين پيروزى بزرگ اسلامى را براى جامعه مسلمان ايران تضمين نمود. و در اين هنگام كه ما با اميدوارى فراوان از درگاه الهى چشم به راه مرحله بعدى پيروزى اين نهضت عظيم اسلامی هستیم، همه وجود و امكانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى می‌گذاريم. و از خداوند متعال خواستاريم كه بر عمر و عزّت آن حضرت بيافزايد و آرزوهاى ديرينه و بزرگ ما را در سايه مرجعيت و رهبرى آن حضرت محقّق بفرمايد ان شاء الله تعالى. 🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج ۴، ص ۲۳. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کتاب «نخل و نارنج» رونمایی می‌شود ✔️آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین‌پور سه‌شنبه ۱۶ بهمن از ساعت ۱۵ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود. 🔹این کتاب، روایت جغرافیای ذهنی یک فقیه دردمند است که اندیشه بنیان حکومت اسلامی به دست فقیه را داشت و در این جغرافیا، اقلیم ایران و عراق و آنچه در تاریخ بر سر این سرزمین‌ها آمد، ذهن او را به خود درگیر کرد و در رویکردش تأثیر گذاشت. در واقع این اثر، روایت زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری (ره) است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 اطلاع‌نگاشت | منجلابها 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلابها بیرون کشید... از منجلاب وابستگی، عقب‌ماندگی، فساد سیاسی، فساد اخلاقی و حقارت بین‌المللی». 👈 این عباراتی‌ست که رهبر انقلاب در تاریخ ۹۵/۳/۱۴ در حرم امام خمینی رحمه‌الله بیان فرمودند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠خصومت های جهان غرب نسبت به جهان اسلام 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و از یک سو ایجاد حس اسلام خواهی در جهان و از سوی دیگر به‌وجود آمدن جنبش ضد غرب، اتفاقی که افتاد این بود که غرب در مقابل این دو گرایش، به جای آنکه حکیمانه برخورد کند، به موضع انفعال افتاد و در برابر این دو جریان عظیمی که در جهان رخ داده بود به خصومت برخواست. سه نوع خصومت از سوی جهان غرب نسبت به جهان اسلام، انجام گرفت؛ 🔸خصومت نوع اول، خصومت علیه خصوص انقلاب اسلامی بود که غرب تلاش کرد با برانگیختن جنگ و تجهیز گروه های مسلح علیه انقلاب اسلامی، با انقلاب اسلامی بجنگد. 🔸خصومت نوع دوم، جنگ نرم بود. جنگ نرم آنها، جنگ گسترده ای بود که از چند عنصر استفاده می‌کردند و یکی از آنها وهابیت بود. غربی ها معتقد بوده و هستند که تشیع، همان ایدئولوژی و تفکری است که موتور محرک این انقلاب هاست، لذا از یک سو وهابیت را علم کردند و از سوی دیگر جریان های روشن فکری داخل و خارج امثال سروش و غیره را به راه انداختند. 🔸خصومت دیگری که از خود نشان دادند، ایجاد جریان های انقلابی جایگزین بود از قبیل جریان القاعده در بین عرب ها، جریان طالبان در هند و پاکستان، جریان اردوغان در ترکیه و... 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
#اختصاصی 💢نباید بعد از چهل سال، هنوز از چیستی فقه نظام صحبت شود!/ رویکردهای غیرفقهی، تولید نظامات را عقب انداخته است ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، مسئول پژوهشگاه فقه نظام؛ در خصوص«فقه نظامات»: 🔹حضرت امام با تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، به پدید آوردن اصلی‌ترین ساختار اجتماعی اسلامی یعنی ساختار حکومتی اقدام کردند. 🔹اینکه مراکزی باشد تا از منظر فقه و با تکیه و توجه به تعالیم انسان‌ساز قران و حدیث به پاسخگویی و یا تولید نظامات اجتماعی بپردازند نداشتیم یا کمتر داشته‌ایم. 🔹ما در گام‌های رسیدن به تمدن اسلامی هم‌اکنون در میانه راه هستیم و نتوانسته‌ایم ساختارهای حاکمیتی را آن‌گونه که باید، بر اساس موازین اسلام کشف کنیم و بسازیم. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/WoWdy 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️ کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام/ آموزه‌های غربی ساختار اسلامی نمی سازد 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، رییس پژوهشگاه فقه نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری: 📝گزارش جامع این سخنان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید: 🌐http://yon.ir/hMA2F 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❗️ خطر استعمارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی 👈 استعمار فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى استعمار فرهنگى است. 👈 استعمار اقتصادى چه می‌كند؟ می‌خواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كننده‌هاى خودش دربياورد. 👈 استعمار سياسى چه می‌كند؟ كوشش مى‌كند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، غرّه هم بكشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگيرند. 👈 مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند بدون آن كه استعمار فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند. 👈 به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به فلسفه خودشان بدبين باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را از كتابهاى خودشان بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند. 📘 استاد شهید مطهری، «آینده انقلاب اسلامی ایران»، ص162 و 163 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️اولین هدف انقلاب و تحقق نظام جمهوری اسلامی این بود که نظامی را شکل دهد که امام معصوم در رأس آن باشد. 🔹حجت الاسلام دکتر محمد هادی هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بصیرت افزایی گفت : ✅ نظام اسلامی نظامی است که محوریتش امام معصوم باشد . امروز محور اصلی انقلاب اسلامی امام زمان عج الله تعالی است . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی /موسس و رییس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 💠قشر مستضعف امروز هویت خود را پیدا کرده است 🔹تحلیلی که از جامعه کنونی می توان بر مبنای نگاه قران کریم ارائه کرد این است که جهان کنونی، جهان دو قشر مستکبر و مستضعف است. 🔸تقابل بین استکبار و استضعاف یک تقابل تاریخی است و اساس تاریخ را نیز این تقابل رقم می زند یعنی آنچه تاریخ را شکل می دهد این تقابل است. 🔹قشر مستکبر، قشری است که اراده مستضعف را از او می رباید و جامعه مستضعف در برابر جامعه مستکبر به جامعه ای بدون اراده تبدیل می شود یعنی اراده مستکبر سرنوشت جامعه مستضعف را رقم می زند و توان مقابله را از جامعه مستضف می گیرد. 🔸آنچه امروز در غرب وجود دارد این است که مستکبرین بر جهان غرب سلطه انداخته اند و اراده توده های مردم رام اراده مستکبران شده است. 🔹جامعه مستضعف در برابر این سلب اراده مسئول است و نمی تواند در پیشگاه خداوند به عنوان یک عذر از خود رفع مسئولیت کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرعون امروز 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ملتهای غربی با ایران دشمنی ندارند البته تبلیغات ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی میشود لکن آنجایی که حقیقت برای مردم روشن بشود ملت‌ها نه فقط با جمهوری اسلامی دشمنی ندارند بلکه چنین حرکتی را میپسندند، آن کس که دشمن است قدرتمندانِ ظالمند، فراعنه‌ی عالمند.» ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و ششمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت در حال برگزاری است . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir