eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ اولین و آخرین وداع شنبه ١۶ فروردین ١٣۵٩ ساعت دوونیم بعدازظهر مدیر کل امنیت نجف به همراه دستیار خود «ابوشیما» به منزل شهید صدر رفت و به او این پیام را ابلاغ کرد: «مسئولین حزب دوست دارند شما را در بغداد ملاقات کنند.» شهید صدر: اگر به تو دستور بازداشت مرا داده‌اند، باشد، هر جا که بخواهی می‌آیم. مدیر امنیت: بله، دستور دارم بازداشتتان کنم. شهید صدر: چند دقیقه منتظرم باش تا غسل کنم، لباس‌هایم را عوض کنم و با خانواده‌ام وداع کنم. مدیر امنیت: نیازی به این کارها نیست. امروز یا فردا برمی‌گردی. شهید صدر: برای شما ضرری دارد که با فرزندان و خانواده‌ام خداحافظی کنم؟ مدیر امنیت: نه، اما نیازی نیست. هر کار می خواهی بکن. شهید صدر غسل شهادت کرد و دو رکعت نماز گزارد و لباس‌هایش را عوض کرد. سراغ مادرِ حیران و اندوهگینش رفت. دست مادرش را در آغوش گرفت و با درخواست رضایت و دعا و طلب حلالیت، عاشقانه دستانش را بوسید. بعد یک‌یک اهل خانه را به آغوش کشید و بوسید. با این رفتارها همه فهمیدند این آخرین وداع آن‌ها با پدر است. وقتی می‌خواست با دختر ١۵ ساله‌اش خداحافظی کند، دخترش تاب نیاورد، رویش را برگرداند و سر به دیوار گذاشت و به شدت گریه کرد. شهید صدر او را بغل کرد و گفت: «عزیزم! دخترم! هر انسانی می‌میرد، مرگ علت‌های متعددی دارد، ممکن است انسان به علت بیماری یا ناگهانی در رختخواب، یا به دلایل دیگری بمیرد. اما مرگ در راه خدا بسیار بهتر و شریف‌تر است. من اگر به دست صدام و دوستانش کشته نشوم، با بیماری یا علت دیگری می‌میرم. اصحاب عیسی علیه‌السلام با اره تکه‌تکه و با میخ به صلیب‌های چوبی آویخته شدند، اما در راه اطاعت و بندگی استقامت کردند. دخترکم! نگران نباش، همه ما امروز یا فردا، خواهیم مرد. گرامی‌ترین مرگ،‌ شهادت است. دخترکم! من به آنچه برایم اتفاق می‌افتد راضی هستم. حتی اگر این کشته شدن بیست سال بعد ثمر بدهد، من راضی هستم». ... سپس نوبت به همسرش فاطمه خانم رسید. روبه‌روی او ایستاد، به او خیره شد... و دلداریش داد: «خواهر موسی! دیروز نوبت برادر تو بود[١]، و امروز نوبت همنشین و شریک و دوست تو است. امروز نوبت من است. بهشت و فردوس من! به خدا می‌سپارمت. صبر داشته باش. ما با خدا بیعت کرده‌ایم و این بیعت برگشت ندارد. ما به خدا فروخته‌ایم و خداوند سبحان خریده است. غریب دور از اهل و وطن! بار تو سنگین است و مسئولیت خانواده بر عهده توست. حلالم کن. این سیاه‌دلان منتظرند و راه فراری نیست. من می‌روم، دیدار به قیامت... سه روز منتظر باش، اگر برنگشتم با مادر و فرزندانم به منزل برادرم سید اسماعیل در کاظمین بروید». شهید صدر در همه بازداشت‌ها، تنها همین یک بار با خانواده وداع کرد؛ برای اولین و آخرین بار. [١] امام موسی صدر، برادر همسر شهید صدر چندی قبل از شهادت شهید صدر توسط رژیم لیبی ربوده شده بود. 🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۴، ص ۲۷۰. #١٩فروردین_سالگردشهادت_شهیدصدر 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔅طرح| رهبرانقلاب: وارد ماه شعبان شديم؛ فصل مناجات با خدای متعال 🌙 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی 📌علم اخلاق در فقه هضم نمی‌شود چون هویت مستقلی دارد/ برای اخلاق باید منهج اجتهادی اعمال شود 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔹ما معتقد به هضم اخلاق در فقه نیستیم، بلکه هویتِ مستقل علم اخلاق را می‌پذیریم؛ لیکن با این نظریه هضم و اضمحلال و ذوب اخلاق در فقه موافق نیستیم؛ چراکه اخلاق هویت خودش را حفظ می‌کند و با این نظریه هم که غالباً در کلمات فقهای ما آمده است - که بین بحث اخلاق و فقه مرزی درست می‌کند - با این هم موافق نیستیم؛ بلکه معتقدیم که باید با بسیاری از مباحث اخلاق که مطرح‌شده است، با منهج اجتهادی و درون فقهی به معنای خاص - الحجه علی افعال المکلفین - مواجه شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ باور نمی‌کردیم، اما بود... 🎥 خاطره رهبری از اولین آشنایی با شهید صدر #١٩فروردین_سالگردشهادت_شهیدصدر @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تولید علم مبتنی بر اجتهاد برای رفع نیازها؛ رسالت حوزه در تحقق شعار سال ✔️استاد سیدصمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: 🔹رونق فقه حکومتی، فقه اقتصاد، فقه اجتماع و سیاست و ... رسالت امروز حوزه است تا مبتنی بر قرآن و منظومه معرفتی اسلامی بتوانیم نظریه‌پردازی در عرصه‌های مختلف داشته باشیم. 🔹تولید علم، نظریه، کالا و خدمات همه و همه تولید محسوب می‌شود؛ بنابراین مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی و حوزوی هم اگر به سمت تولید علم همراه با نوآوری بروند و مقلد صرف نباشند رسالت خود را در زمینه تولید ملی و رونق آن ایفا خواهند کرد. 🔹باید گفتمان‌سازی عمومی داشته باشیم و از محاسن تولید ملی و استفاده از کالای ایرانی گفته شود و در کنار آن با نوشتن مقاله و کتاب و حتی فراخوان همایش این بحث در طول سال رایج باشد. 🔹باید نیازهای نظام شناسایی شود و خروجی علمی مبتنی بر اجتهاد، برای رفع نیازها قرار گیرد، این موضوع اولین رسالت حوزه در تحقق شعار سال‌های اخیر به خصوص امسال است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎨نابغه جهان اسلام 🔸رهبرانقلاب: مرحوم آقای صدر به نظر بنده قطعا" نابغه بود. 🔸شهادت: ۱۹فرودین۱۳۵۹ توسط رژیم بعث عراق 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بازدید موسس و رئیس هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام، آیت الله اراکی از مناطق سیل زده خوزستان کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام @jiiss_ir
💢تخصصی کردن فقه به معنای ورود در نظامات است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا: 🔹تخصصی شدن فقه بدین معناست که فقه سیاسی، اجتماعی، هنر، هسته‌ای، نظامی و ... داشته باشیم ولی نباید فقه بودن زیر سؤال برود و دانش جدید، اجتهاد و فقاهت را کنار بگذارد، بلکه به گونه‌ای راهبری شود که فقاهت را درون خود داشته باشد. 🔹فقه تخصصی یعنی به کارگیری متد اجتهاد، لذا لازم است که این متد اجتهاد در کلام نیز وارد شده و استنباط شود در حالی که امروز کلام، مبانی اجتهادی را ندارد و صرفا مقداری از مبانی اعتقادی در آن جمع شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام : ♦️هر واقعیت اجتماعی را نباید بازتاب کرد/ برخی از نشان دادن‌ها اشاعه فحشا محسوب می شود 🔸کسی غلطی کرده، گفتن این در رسانه کار حرامی است، این اشاعه فحشاست اما این کار را می‌کنند، چون فقه بیان ترویجی را بلد نیستند. برای چه شما این کار را می‌کنید؟ اگر کسی خلافی کرده باید در دادگاه به خلاف او برسند و رسیدگی کنند. 🔹در قرآن کریم در این مضمون آیات متعددی آمده است؛ وقتی کسی یک رفتار زشتی را در یک جامعه‌ای تبدیل به هنجار کند گناهان همه آن افرادی که از او چیزی آموخته‌اند در نامه اعمال او هم نوشته خواهد شد، اما از گناه آن‌ها چیزی کم نمی‌شود. 🔸برای اینکه رفتاری هنجار بشود دو چیز در آن دخیل است، هم اینکه این اختصاص به فرد دون فرد نداشته باشد و هم اینکه دائمی باشد؛ یعنی به‌طور مستمر باشد. پدیده‌ای که یک روز یا یک‌بار اتفاق بیافتد و بعد تمام شود را هنجار اجتماعی نمی‌گویند. 📚درس خارج فقه فرهنگ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💢مراجع به اجرای نادرست قانون بانکداری اسلامی انتقاد دارند ✔️حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی: 🔹الگوي پيشنهادي شهيد صدر ميان الگوهای معاصر خود، منطق نظری و قابليت اجرايی بالايی داشته است، اما همانند ساير الگوها فقط به انديشه اصلی بانکداری بدون ربا متوجه بوده و به جزييات صنعت بانکداری نپرداخته است. 🔹برخی کشورها مانند آمریکا، انگلیس، روسیه، چین در کنار بانک‌های خود، بانک‌های اسلامی یا بدون ربا دارند، در حالی که در برخی کشور‌های اسلامی مانند عربستان بانک‌هایی با مدل غربی همراه با ربا وجود دارد. 🔹نقد و اعتراض مراجع تقلید به لحاظ قانون نیست بلکه در نوع اجرای قانون بانکداری مسئله دارند که چالش‌های موجود در این عرصه را باید حوزه و دانشگاه بر طرف کنند. 🔹برخی از معاملات که صورت می‌گیرد، صوری است و نقدی که برخی مراجع تقلید بیان می‌کنند نسبت به سهل انگاری در قراردادهای بانکی و مشخص نبودن حد و اندازه سود شرعی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام : اگر انضباط اجتماعی را شل کنیم کسی که به بی‌انضباطی عادت کند بعد پول مردم را هم خیلی ساده می‌خورد. 🔹ما یک‌زمانی یک راننده ای داشتیم قضیه مربوط به بیست، سی سال پیش است، سر یک چهارراهی از دور چراغ سبز بود فاصله ما مقدار زیادی نبود. او سرعتش را زیاد کرد تا قبل از اینکه چراغ ‌قرمز شود از چهارراه رد شود. سر چهارراه که رسید چراغ طرف ما قرمز شد و آن‌طرفی سبز و ماشین‌ها هم منتظر بودند. همان لحظه اول که جلو رفت، به یک ماشین خرد و برای ما به مدت هفت هشت ماه گرفتاری به وجود آورد. او را به بیمارستان بردند زیرا مجروح شد، حالا خدا لطف کرد که او معالجه شد اما یک مشکلی درست شد که شاید شش هفت ماه از عمر، وقت، پول و همه‌چیز ما خرج این کار شد. 🔹گاهی چند ثانیه این‌گونه است؛ واقعاً شاید فاصله دو ثانیه یا سه ثانیه بیشتر نبود، آن‌وقت اینجا که نوبت به حکم خدا می‌رسد می‌گویند: اشکالی ندارد و شما سر چهارتا تار مو گیر ندهید. اما بحث سر تار مو نیست؛ بلکه بحث سر انضباط اجتماعی است. 🔹کسی که عادت می‌کند به بی‌انضباطی همه‌چیز را بی‌انضباط می‌کند. لذا باید در جامعه انضباط تبدیل به یک هنجار شود، انضباط، انضباط است، قانون، قانون است و یک‌ذره از قانون آن‌طرف رفتن خلاف است.  🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام @jiiss_ir
⚪️کاهش فرزندآوری یکی از پیامدهای مهم اشتغال بانوان است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا زیبایی نژاد، مسؤول مرکز تحقيقات زن و خانواده؛ در درس فقه زنان و خانواده: 🔸زنی که شاغل است توانایی تربیت بیش از 2 فرزند را ندارد و مجبور است فرزندان خود را به دست مهد کودک بسپارد و این کار پیامدهای تربیتی بسیاری دارد. 🔹در الگوی دینی ما اولویت برای زن نقش همسری است و نقش مادری در رتبه بعدی قرار دارد و اولویت آخر حضور اجتماعی است. 🔸در جامعه سنتی اولویت را برای زن در مادری و بعد خانه داری و سپس همسری می‌دانند. در فضای مدرن اولویت را برای زنان در حوزه اجتماعی تعریف می‌کنند و در مرحله بعدی میان نقش خانه داری و مادری مردد هستند و اولویت آخر را به جایگاه همسری زن اختصاص می‌دهند. 🔹به نظر می‌رسد در شرایط کنونی به جای نفی اصل اشتغال زنان باید الگوی اشتغال آن‌ها را تغییر داد. 🔻 کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گزیده ای از همایش فقه نظام 🔹حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔸موسسه فتوح اندیشه 🗓اصفهان 97/11/11 🔻 کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸روی آوردن به #فقه_حکومتی، یکی از واجبات اساسی فقه اسلامی است. #عکس_نوشت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| رهبرانقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام: 👈 #اقتصاد ما چند #بیماری_مزمن دارد که اینها را اگر بتوانیم در این برهه حل کنیم -این برهه‌ای که با مسئله‌ی نفت گلاویز هستیم و تحریم و این چیزها مطرح است- به نظر من اقتصاد ما #جهش پیدا خواهد کرد. ۱. یکی مسئله‌ی وابستگی به #نفت است. ۲. یکی مسئله‌ی مداخلات غیر لازم دستگاه‌های حکومتی در امر اقتصاد است. ۳. یکی، مسئله‌ی تخریب فضای کسب ‌و کار است. ۴. یکی هم مسئله‌ی اصلاحات ساختاری بودجه است. 👈 به نظر میرسد که میتوانیم در زمینه‌ی اصلاح ساختارها در این برهه کار کنیم. یک مقداری احتیاج دارد به #مدیریت_شجاعانه؛ یک مقدار مسئولین دولتی با شجاعت در این قضیّه وارد بشوند؛ ملاحظه‌ی غیر وظیفه و غیر قانون و غیر مصلحت کشور را نکنند. ۹۸/۰۲/۲۴ 🌷 #دیدار_کارگزاران 💻 @khamenei_ir
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم و موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام: 💠 از طلاب تمنا می‌کنم در حوزه "فقه سیاسی" جهاد کنند / آغاز فعالیت من در این رشته به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد 🔹من خواهش می‌کنم از دوستان طلبه، این بحث فقه سیاسی را جدی بگیرید! برای ما بسیار جای تأسف است که در حوزه علمیه قم، پنجاه فقیه در فقه سیاسی وجود نداشته باشد؛ چرا نباید داشته باشیم؟ حالا که راه باز شده کار کنید. این مسئولیت شما است. الحمدلله هم فاضل و هم جوان هستید و هم وقت دارید؛ 🔸اگر شما این مباحث را خوب بحث کنید دیگر این راه باز نمی‌شود که هر کسی در صداوسیما هر حرف گزافی را در باب فقه سیاسی بگوید و الّا این‌هایی که دعوت می‌شوند درباره مسأله ولایت فقیه یا حکومت اسلامی صحبت کنند، چه نسبتی بین آن‌ها و فن سیاست اسلامی وجود دارد؟ کجا این درس را خوانده‌اند؟ 🔹اگر بنده متصدی این کار شده‌ام به دلیل این است که حداقل دو دوره فقه حکومتی را پیش اساتید طی کرده‌ام؛ مضاف بر اینکه پنجاه سال است در این رشته فعالیت دارم. 🔸یادداشت‌هایی که من در این سن برداشته‌ام، مربوط به حدود پنجاه سال پیش است. این‌طور نیست که از روی هوس بیاییم و این بحث را مطرح می‌کنیم. اگر احساس تکلیف وجود نداشت اصلاً متصدی این کار نمی‌شدم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚪️فقه انتقاد باید تبیین شود/ طنزی که مستلزم استهزاء باشد، مردود است ✔️استاد محسن اراکی، در درس خارج فرهنگ: 🔹گاهی طنز نقد اصلاحی است اما اگر این طنز استهزائی باشد اصلاً هنر نیست؛ استهزاء کنید و مثلاً به چانه یا دماغ یا چشم و کله کسی بخندید.  🔹آزادی بیانِ عادلانه در محدوده عدل، آزادی بیان صحیح، آزادی بیان ناصحانه درست است اما اگر این بیان به جنایت و زبان ایذاگر تبدیل شد و تبدیل به زبانی شد که این زبان مؤذی است در این صورت ایراد دارد. 🔹ما باید این مسئله را با جرأت و شجاعت در جامعه مطرح کنیم که زبان و بیان هم ظلم و عدل دارد و سخن می‌تواند جنایت یا خدمت باشد.  🔹اگر طنز مصداق هتک حرمت مؤمنی شود و اگر طنز منشأ آن شود که مؤمنی را در جامعه استهزاء کنند و تبدیل به یک مقوله استهزائی و مسخره گونه در جامعه شود این از بزرگ‌ترین محرمات شرعی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸خلف وعده مسؤولان اعتماد مردم به حکومت را خدشه‌دار می‌کند حجت الاسلام والمسلمین در آخرین جلسه : 🔹مشهور فقها وفای به عهد را واجب نمی دانند بلکه می گویند مستحب است بنابراین اگر کسی خلف وعده کند مرتکب حرام نشده است. 🔹در فقه فردی این فتوا مشکلی ندارد اما اگر در یک حوزه بزرگتری مثل جامعه دینی مسؤولان حکومتی در رده های مختلف بخواهند بر همین اساس عمل کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این صورت آیا مردم نسبت به حکومت دینی بدبین نمی شوند؟ 🔹این بدبینی تسری پیدا خواهد کرد و منجر به کم اعتمادی مردم می شود و این امر نیز موجب تضعیف پشتوانه مردمی در حکومت دینی می شود؛ در این صورت حکومت برای پیشبرد مقاصد خود باید هزینه های بیشتری را متحمل شود. 🔹فقه اجتماعی علاوه بر اینکه شخص حقیقی مکلف و ذی حق وجود دارد 2 یا 3 مکلف دیگر نیز در نظر گرفته می شود. دولت، جامعه اسلامی وشخصیت‌های حقوقی همگی از نگاه فقه اجتماعی مکلف هستند و احکامی دارند. 🔹در فقه اجتماعی دستورات صادره باید قابلیت تکرار داشته باشند؛ اگر ما دستور بدهیم برای خدمت رسانی به مردم سبد کالا بدهند، از همان ابتدا باید توجه کنیم که آیا در صورت تکرار این کار نتیجه مطلوبی خواهد داشت. 🔹چرا باید کاری کنیم که افراد وقت ارزشمند خود را صرف ایستادن در صف کنند، درگیری ایجاد شود و کرامت انسانی آنها زیر سؤال برود؟! 🔹به عقیده بنده مستحبات فردی از زاویه اجتماعی تبدیل به واجبات کفائی می شوند چراکه شریعت اسلامی می خواهد جامعه ای شکل بگیرد که اکثریت مردم آن پایبند به اصول اخلاقی باشند؛ یعنی باید به اندازه من به الکفایة مردم امور اخلاقی را رعایت کنند تا عرفا بگویند که این جامعه متصف به این صفات هستند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هم‌اکنون؛ #تیتر_یک سایت Khamenei.ir 🔻 رهبرانقلاب، امشب در #دیدار_دانشجویان خطاب به جوانان: 👈 زمینه را برای روی کار آمدن #دولت_جوان و #حزب_اللهی فراهم کنید. ۹۸/۳/۱ 💻 @Khamenei_ir
📸 نشست هیات محترم امناء پژوهشگاه با حضور ریاست محترم و معاونین پژوهشگاه 📅1398/3/2 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام: 🔹ظلمات بسیاری بر انسان وارد می‌شود که مانند غباری بر قلب می‌نشیند. اگر انسان در فرصت‌های عبادت و توبه و نیمه‌ شب دل را تطهیر نکند، این غبارها غلیظ‌تر خواهد شد و غفلت را بدنبال خواهد آورد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 نشست رمضانی ریاست محترم پژوهشگاه با جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟 شب آرامش دلها 🔺️ رهبرانقلاب: شب قدر شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنی درود و تحیّت الهی بر انسانهاست، هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوی، چنین شبی است! شبهای قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی #دعا کنید. 🌷 #شب_قدر | #مواعظ_رمضانی 💻 @Khamenei_ir
🔴 طنز استهزائی اصلاً هنر نیست. 🔘آیت الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام در سلسله دروس خارج فقه فرهنگ: 🔸اینکه استهزاء کنید و مثلاً به چانه یا دماغ یا چشم و کله کسی بخندید هنر نیست ؛ 🔹اگر طنز برای انسان مؤمنی که در جامعه حرمت دارد مصداق استهزاء در حق مؤمن شود، اگر طنز مصداق هتک حرمت مؤمنی شود و اگر طنز منشأ آن شود که مؤمنی را در جامعه استهزاء کنند و تبدیل به یک مقوله استهزائی و مسخره گونه در جامعه شود این از بزرگ‌ترین محرمات شرعی است. 🔸در روایات ما این مضمون زیاد آمده است؛ هم در زیارت‌نامه سید الشهداء علیه السلام و هم زیارت حضرت رضا علیه السلام این مضمون آمده است: «قَتَلَ اللَّه مَنْ قَتَلَتْکُمْ بِالأَیْدِی وَالأَلْسُنِ»؛ خدا بکشد کسانی که شما را با دست و زبان کشتند. در روایات است که سؤال می‌کنند با زبان کشتن یعنی چه؟ می‌گویند مطالبی را از ما پیش سلاطین نقل کردند و منشأ کشتن ما شدند. 🔹کسانی با زبانشان منشأ خون‌ریزی می‌شدند. زبان منشأ جنایت می‌شود حال مگر می‌توان گفت زبان آزاد هست که هرچه می‌خواهد بگوید! آزادی بیان به چه معنی است؟ بله آزادی بیانِ عادلانه در محدوده عدل، آزادی بیان صحیح، آزادی بیان ناصحانه. اما اگر این بیان به جنایت و زبان ایذاگر تبدیل شد و تبدیل به زبانی شد که این زبان مؤذی است در این صورت ایراد دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
98-03-05 hajabolghasem.mp3
653.8K
🎵 #پادکست 💠 تفسیر قرآن روز بیستم ماه مبارک رمضان 🔸 موضوع : مال دنیا 🔹حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم 🔸 حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹 05 خرداد 98 ◾️▪️▫️▪️◾️ کانال رسمی آستان مقدس #حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها @astanqom