🌷 لوح| توصیهای به دختران عزیزم!
🔺 رهبرانقلاب: توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّمی است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید که فرزندان صالح میپرورید و همسران خود را برای ورود به میدانهای مثبت، تشجیع میکنید. بسیاری از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتی میکنند و آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات میدهند. کار و تلاش زن و آگاهی و موضعگیری او، چنین ارزشی دارد.» ۷۵/۶/۲۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸#گزارش | جایگاه عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹نشست علمی «جایگاه عدالت در سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، با حضور حجت الاسلام دکتر سید کاظم سید باقری عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و مدرس درس خارج حوزه علمیه قم و دکتر حسین رمضانی، سه شنبه یازدهم تیر 98 برگزار شد.
🔹عدالت به عنوان وصفی از انسان است که به عنوان موجب تعالی و کمال انسان مورد توجه قرار می گیرد و این مساله در مبانی انسانشناسی سند آمده است. علاوه بر اینها عدالت در مبانی جامعهشناسی هم آمده است.
🔹حجت الاسلام دکتر سید باقری: من با رویکر عدالت سیاسی به سند میپردازم. ما باید به سمت و سوی عدالت سیاسی برویم. من هم معتقدم که روح حاکم بر سند عدالت محور است، و اگر در جایی عدالت نباشد ناقص و ضعیف است و باید تقویت شویم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #فقه_رسانه | اهمیت دانش تخصصی در پیام رسان دینی
🔹حسینعلی رمضانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر علوم انسانی در یادداشتی با عنوان «بحران اشتراکگذاری بدن زن در جامعه و کوچ عفّت از سرزمین غیرت و ناموسپرستی» به مسئله حجاب و عفاف پرداخته است.
🔹ایران اسلامی در کهن تاریخ خود، با غیرت مردانی مثالزدنی و عفت زنانی ستودنی همگام بوده و اسلام پس از نزول اجلال چه به جبر تصرف تاریخی و یا اختیار انقلاب پر شکوه چهل سال پیش، بر این غیرت و بر آن عفت مهر تأیید زده است، اما امروز چه بر سر جامعه ما آمده که شاهد بیبند و باری پوششی زنان و هرزهبینی و بیتقوایی مردان ایرانی هستیم؟!
🔹پوشش زن در سایه سار حجاب و چشم وحدتبین مردان، عفّت را در جامعه به ارمغان آورده و از کثرت وجودی او در تزلزل پرتگاه گناه و تلذذ قوه شهویه حرام سدّی قوی برپا میکند. ایران اسلامی شایسته مردانی غیور و زنانی عفیف است و او را سنخیتی با برهنگی مادی غرب نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #نظام_سیاسی | مدیریت مسئولیت است نه امتیاز / تفاوت زن و مرد در استحقاق ثروتهای اجتماعی
🔹آیت الله محسن اراکی در جلسه شصت و سوم درس خارج فقه سیاسی که در مدرسه عالی دارالشفاء در سال 97 برگزار شد، مدیریت از نگاه اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: از نگاه اسلام مدیریت، مسئولیت است و امتیاز نیست، اگر فردی مدیریتی را بر عهده گرفت و یا اگر مدیریتی را بر عهده کسی گذاشتند این یعنی او در برابر آنچه انجام میدهد و بقیه انجام میدهند مسئول است.
🔹آیت الله اراکی در مورد اینکه هر مدیر نسبت به عملکرد مجموعه خود مسئول است گفت: رسالت به معنای مدیریت جامعه بشر است. از این موضوع استفاده میکنیم که مدیر مسئول کار زیردستان خود است. حال وقتی مدیر اعلی مسئول باشد دیگر مدیران ردههای پایینتر بهطریقاولی مسئول هستند.
🔹مسئول است اما نه به معنایی که در برابر کوتاهی مردم او را مؤاخذه کنند. او مسئولیت خود را به درستی انجام داده است و مردم خود گوش نکردهاند. در برابر خداوند متعال باید پاسخ دهند همانطور که حضرت عیسی علیهالسلام در آیات پایانی سوره مائده پاسخ میدهد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 تمایزات #فقه_معاصر از #فقه_قدیم
♻️ گزارش اجمالی از سخنرانی استاد #رضا_اسلامی در مدرسه تابستانه منهاج
📝 از فقه معاصر به #مسائل_مستحدثه، #فقه_نظام، #فقه_مضاف و #فقه_حکومتی نیز یاد میشود.
📝 #فقه_نظام توسط شهید صدر مطرح شد و ایشان معتقد به توانایی اسلام در نظامسازی بودند.
📝 مفردات احکام در نظام، معنای کامل خود را مییابند. برای نمونه شهید مطهری مفردات احکام مربوط به زنان را در نظام حقوقی زن در اسلام به خوبی مطرح میکنند.
🔻 تمایزات فقه معاصر از فقه قدیم:
🔹موضوعشناسی تخصصی
🔹زمان و مکانشناسی
🔹شناخت ملاکات احکام
🔹مقاصد الشریعه
🔹خروج از فقه فردی به فقه اجتماعی
🔹توسعه منابع فقه
🔹قاعدهسازی در فقه
🔹نگاه نظاموار به فقه
🔹کارآمدی و توانمندسازی
🔹مقارنسازی برای توسعه فهم فقهی
🔹اصلاح و بهبود روشهای فقهی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 جلسه تبیین اندیشه ی دفاعی امام خامنه ای با حضور ریاست پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#روششناسیتفقه
🔸حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی):
🔸#انزوایقرآندراجتهاد
1⃣ در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزهها غفلت بشود. مثلاً میبایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزهها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چهقدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمیافتیم. این انزوای قرآن در حوزههای علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگنظری خواهد داد.
2⃣ من یک وقت در سالهای قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبهها میگفتم که ما از اولِ «بدان ایّدکاللَّه»، تا وقتی که ورقهی اجتهادمان را میگیریم، میتوانیم حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما اینطوری است که اگر طلبهیی از ابتدا حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکند، میتواند همین رشتهی ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمیکند. متأسفانه حالا هم که نگاه میکنم، میبینم همانطور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیهی قرآن را ذکر میکنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمیشود؛ به قدری که در روایات ما بحث میشود و کار میشود.
3⃣ قرآن از حوزهی ما منزوی است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما میبینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتابهای زیادی دربارهی آنها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضیها توجهاتی به آنها میکنند.
۱۳۷۰/۰۶/۳۱
🔸 بیانات در آغاز درس خارج فقه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد
♻️ گزارش سخنرانی استاد #میرباقری در مدرسه تابستانه منهاج
✅اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه #ماشین_امضای تمدن غرب میشود
✅ تفقه شامل فقههای «موضوعات»، «نظامات» و «سرپرستی جامعه» میشود که از دیدگاه شهید صدر، مسأله مستحدثه ما فقه نظامات است.
✅ مهمترین مسأله مستحدثه در عصر کنونی تمدن اسلامی است که باید در مقابل تمدن غربی شکل بگیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله محسن اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام :
🔹اینکه در روایات هست که علم از قم به همه جا میرسد و اینکه قم حرم اهل بیت(ع) است، باید نمادی در این شهر قرار بگیرد و حرم حضرت معصومه(س) نماد اهل بیت(ع) در این شهر است.
🔸در زیارت حضرت لحن خطابات به شکلی است که وقتی به حضرت فاطمه معصومه (س) خطاب میکنیم گویی به خود رسول خدا سلام میدهیم؛ قم به این دلیل حرم همه اهلالبیت(ع) است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ حضور و تلاش عالمانه اساتید در مسائل مورد نیاز حوزه و نظام ضروری است
💢 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی عراقی، عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹 اساتید سرمایه اصلی حوزههای علمیه هستند چنان که مراجع عظام تقلید استوانههای این حوزه عظیم و با برکت میباشند.
🔹 جامعه مدرسین در پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن، نقشی اساسی و بیبدیل داشته و اکنون نیز همان نقش را دارد.
امام خمینی(ره) زیرساختهای انقلاب اسلامی را قبل از سال ۱۳۴۲ فراهم کردند که نشان از عمق بینش و نگاه ژرف ایشان به فقه و معارف اسلامی دارد.
🔹 صدور فرهنگ تشیع و نظام اسلامی از برکات انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری بینظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
🔹 ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکا از مصادیق قدرت جمهوری اسلامی است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که افق بلند و امید بخشی را ترسیم کرده، این پیشرفتها در تمام امور، بیشتر خواهد بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلام و آزادی خواهان جهان قابل تحمل نیست
🔹 آیت الله #کعبی: کار آمریکا اقدام کاملا بی ارزش، حقیرانه و پستی است که ماهیت استکباری، استعماری شیطان بزرگ را بیشتر نشان می دهد و معلوم می کند که اقدامات رهبری علیه شیطان بزرگان چقدر دقیق و کارساز بوده است.
🔹 وی اقدام ترامپ و آمریکا را توهین به مرجعیت طراز بالای شیعه و رهبری مسلمین دانست و ابراز داشت: این اقدام برای مقلدان، مسلمانان، وجدان های بیدار، آزادی خواهان جهان و نهضت های بیداری اسلامی قابل تحمل نیست و بر نفرت، اعلام بیزاری و برائت از ترامپ و سیاست های شیطانی آمریکا می افزاید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نسبت دانش اقتصاد اسلامی و دانش فقه
✅ استاد سیدحسین میرمعزی، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛
🔹 فقه اقتصادی شامل احکام فقهی اعم از تکلیفی و وضعی است و قواعد فقهی اعم از قواعد فقهی عام و قواعد فقهی مختص به باب معاملات به شمار میآید.
🔹 موضوع فقه اقتصادی در یک نگاه کلی عبارت است از رفتارها و روابط اقتصادی؛ یعنی رفتارها و روابط انسانها در ارتباط با اموال.
🔻 دانش اقتصاد اسلامی به چهار مطلب میپردازد؛
1️⃣ تبیین وضعیت مطلوب
2️⃣ تبیین وضعیت موجود
3️⃣ تفاوت دو وضعیت
4️⃣ راهبرد حرکت از وضعیت موجود به مطلوب.
🔹 دانش اقتصاد اسلامی شامل سه زیر شاخه مذهب، نظام و علم است.
🔻 الف) مذهب اقتصادی
🔹 مذهب اقتصادی اسلام بنا بر تعریف شهید صدر(ره) اصول روش تنظیم حیات اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی از دیدگاه اسلام است. رابطه مذهب اقتصادی با فقه رابطه زیربنا با روبنا است.
🔻ب)نظام اقتصادی
🔹 نظام اقتصادی اسلام مجموعهای نظاممند از رفتارها و روابط اقتصادی مطلوب مردم و دولت است که در راستای اهداف اقتصادی اسلام سامان یافتهاند. بر این اساس اجزای نظام اقتصادی اسلام، رفتارها و روابط اقتصادی مطلوب است.
🔻ج)علم اقتصاد
🔹 علم اقتصاد اسلامی راجع به علل و آثار رفتارهای موجود بحث میکند. در علم اقتصاد بهطور کلی دو کار انجام میشود. یکی اینکه چگونگی وضعیت موجود توصیف، تحلیل و پیشبینی میگردد. دوم اینکه تفاوت وضعیت موجود و مطلوب را تبیین کرده و در واقع آسیبشناسی میکند و راهبردها و سیاستهای تغییر را ارائه میدهد.
🔹 با همین نگاه نظامسازی حدود 80 درصد مباحث در فقه و اصول ما وجود دارد، نباید همه اینها را خراب کرد، بلکه باید آن 20 درصد دیگر را تکمیل کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیتالله سیدمحمد حسینی شاهرودی
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت فقیه ربانی آیتالله آقای حاج سیدمحمد شاهرودی را که از فقهای برجستهی حوزهی علمیه نجف و در سالهای پس از انقلاب ساکن قم بودند، به حوزههای قم و نجف و به عموم ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و بخصوص به آقازادگان و بازماندگان ایشان و وابستگان به بیت شریفِ والد ایشان مرحوم آیتالله العظمی شاهرودی از مراجع دورهی قبل در نجف، تسلیت عرض میکنم و علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای ۱۸ تیر ۹۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⛔️ تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلامی و آزادی خواهان جهان .....
#آمریکا
#ترامپ
#رهبر_انقلاب
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸مسئولان بانک ها به حوزههای علمیه توجه نمیکنند / فقه ظرفیت پاسخگویی به همه معاملات جدید را دارد
🔹 آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولان مؤسسه اقتصادی طیبات با اشاره به فعالیتهای این موسسه اظهار داشت: یکی از آرزوهایم این بود که در مرکز فقهی طلاب و دانشآموختگانی که در فقه و اصول خیلی قوی هستند در زمینهٔ اصطلاحات اقتصادی روز مانند بورس و بیمه و سهام نیز فعال و کار بلد باشند.
🔹 آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: یکوقتی یک نظریهای را در بحث بیمه گفتم یک روش فقهی این است که یک معاملهای که در بازار امروز مطرح میشود تحت کدامیک از این عناوین درمیآید؟ بیع، اجاره، مضاربه، صلح یا شرکت؟ یک عدهای گفتند لازم نیست تحت یکی از این عناوین دربیاید، یک عقد عقلایی باید باشد، عقلا میگویند اینیک عقد است.
🔹رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: شاید برخی از بزرگانی هم که میفرمایند ربا است همین را خدمتشان گفتند که اینها پول از یکدست میگیرند و به دست دیگر وام میدهند و سود کلانی میگیرند، مسلم این ربا است. اما اگر غیرازاین باشد و در کارهای تولیدی مصرف کنند ربا نیست.
🔹مسئولین بانکی کشور آن طوری که باید و شاید به حوزه توجه نکردند، من در یکی از صحبتهایم که در دیدار از افق حوزه داشتم، گفتم، حوزه ما هنوز برای مسئولین نظام جایگاهش مشخص نیست، ما نباید توجیهگر کارهای بانکی کشور باشیم، ما باید راههای صحیح را ارائه بدهیم این نمیشود، جز اینکه ارتباطات خیلی قوی بشود، یعنی مسئولین اقتصادی کشور حوزه را باور کنند، حوزه هم علم اقتصاد را باور داشته باشد، اگر حوزهای بگوید ما اصلاً چیزی به نام علم اقتصاد نداریم و هر چه هست غلط است! این حوزه میتواند با نظام تعامل داشته باشد؟، با هیچ مجموعهای نمیتواند تعامل داشته باشد. حوزه باید مجموعه نظام را باور کند، مجموعه نظام حوزه را باور کند، یک ارتباطی برقرار بشود که ان شا الله به نتایج خوبی برسیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #معرفی_کتاب | نظام حکومت اسلامی
🔹جامعهای که نظامات سیاسی و اجتماعی سالمی ندارد، قطعا نمیتواند ظرف مناسبی برای اقامه قسط و عدل باشد، زیرا در وهله نخست جریان سراسری و حیات بخش مجموعه امور مورد نیاز زندگی بشر که در تمام زمینههای مربوط به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، خدمات و امنیت میتواند ظهور داشته باشد، به طور جدی با مشکل روبرو میشود و چه بسا معطل میماند.
🔹کتاب« نظام حکومت اسلامی» به قلم محمد علی رازانی، توسط انتشارات مام، به چاپ رسیده است. این کتاب در یک مقدمه و چهارده بخش تنظیم شده است. پایههای تشکیل نظام، ظهور دورهای نظام، گسترش نظام اسلامی، امور اجرایی، استقرار نظامات شهری و ظهور جامعه امن ابراهیمی از بخشهای مختلف این کتاب میباشند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰این غربیها چگونه میگویند که من اختیار خودم را دارم؟
🔹شما از کجا صاحباختیار خودت شدهای؟
خودت، خودت را آفریدی؟
🔸تو که نه خودت با اراده خودت آمدی و نه با اراده خودت از این دنیا میروی؛
🔹نه دل تو با اراده خودت کار میکند و نه با اراده خودت این گوشَت و چشمت کار میکند، وقتی هم خراب شود از تو کاری ساخته نیست.
🔸این سلولهای بدنت هم با اراده تو کار نمیکند، غذا را میخوری با اراده خودت حتی آن غذا هم هضم نمیشود.
🔹هیچ چیز دست تو نیست؛ هر چه داری مال دیگری است، حال چگونه میگویی من هستم، خودم هستم و خودم هم اختیار خودم را دارم؟
🔸اینها مال خدا بوده و اختیارش دست اوست. لذا اگر اجازه خدای متعال نباشد انسان حق تصرف در خود را هم ندارد.
📚برگرفته از درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام-آیت الله محسن اراکی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: اقتصاد تعاونی در اسلام
✅ استاد احمدعلی یوسفی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، مطرح کرد؛
🔹 براساس تابع تولید در اقتصاد، «نیروی کار» و «سرمایه» دو عامل تولید هستند که تمام کالاها و خدمات موجود در جامعه را پدید میآورند.
🔹 سؤالی مطرح است که «نیروی کار و سرمایه هر کدام چه سهمی از محصول تولیدی را میتوانند به خود اختصاص دهند؟». هر یک از مکاتب اقتصادی براساس مبانی خود به این پرسش، پاسخ دادهاند:
1️⃣ نظام سرمایهداری؛ بر اساس مبانی مبتنی بر ولایت شیطان میگوید تمام محصول تولیدی برای سرمایه و صاحب سرمایه است و نیروی کار تنها اجرت دریافت میکند.
2️⃣ نظام سوسیالیستی؛ بر اساس ماتریالیسم تاریخی میگوید: سرمایه عقیم است و ریشه مشکلات در نظام سرمایهداری مالکیت خصوصی صاحب سرمایه است و تمام بهرهمندی برای نیروی کار است. مفاسد این نظام اگر بیشتر از نظام سرمایهداری نباشد، کمتر نیست.
3️⃣ نظام اسلامی؛ پاسخ اسلام متفاوت از دو مکتب سرمایهداری و سوسیالیسم بوده و میگوید: در سرمایهداری انسان تنزل پیدا کرده و در خدمت سرمایه درآمده است. انسان باید جایگاهش ارتقاء پیدا کند و سرمایه در خدمت او باشد نه برعکس. آن بخشی از اقتصاد که میتواند مردمسالاری اقتصادی دینی را محقق کند، اقتصاد تعاونی است.
🔹 انواع تعاونی بر اساس میزان تحقق اصول تعاونی به سه نوع «تعاونیهای کاذب»، «شبه تعاونیها» و «تعاونیهای واقعی» تقسیم میشوند.
🔹 تقریباً در دنیا و حتی ایران تعاونی واقعی وجود ندارد. همچنین تعاونیهای واقعی را در کتابهای تاریخ اقتصادی بررسی نمیکنند، بلکه تنها تعاونیهای سوسیالیستی را بیان میکنند. در حالی که تعاونیهای سوسیالیستی و سرمایهداری برای به انحراف کشاندن تعاونیهای واقعی پدید آمده و گسترش پیدا کردهاند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸#فقه_جهاد | دعوت کننده به سوی خدا باید اهل مقاوت باشد
#آیت_الله_کعبی
🔹آیت الله عباس #کعبی استاد درس خارج فقه جهاد حوزه علمیه قم 18 آذر ماه سال 1396 در صد و سی و سومین جلسه درس خارج فقه جهاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: يکي از واجباتي که به عهده دعوت کننده است، صبر و تحمل اذيت و آزارهاست. به تعبير امروز، اهل مقاومت باشد و به دعوت ادامه دهد.
🔹حال مي گوييم مرز دعوت تا کجاست؟ اکنون به ايات مکي استناد مي کنيم که مرز آن تا هدايت استمرار دارد حتي اگر توام با اذيت و آزار باشد. اگر گفته شود که آيات مکي نسخ شده يا خاص زمان پيامبر(ص) يا شخص ايشان است، پاسخ مي دهيم: خير؛ اگر ظرف و ظرايط مکه، تکرار شود، اين آيات شامل آنها مي شود.
🔹تاکيد مي کند که صبر کن. يعني در عين اينکه دستور به عقاب داده شده است، نهي نمي شويد. نهي ارشادي تنزيهي است. اما باز مي فرمايد صبر کنيد. اينقدر سخت است که مي فرمايد: مگر اينکه خدا قدرت صبر بدهد. در عين حال، ناراحت نباشيد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❄️ سخن روز
🔵 امام خمینی قدس سره
✅ این را میگویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل میکنند، الآن وزارتخانهها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانههای اسلامی نباید زنهای (بیحجاب) بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند.
📚 صحیفه نور/ج6/ص 329
#فقه_اداری
#فقه_اجتماع
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 عدالت؛ محور قضاوت و حکومت
👈 تفسیر آیهای که رهبر انقلاب قرائت کردند
🔸 حضرت آیتالله العظمی خامنهای در دیدار اخیر رئیس و مسئولان قوه قضائیه (۱۳۹۸/۰۴/۰۵) فرمایشاتشان را با قسمتی از آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء شروع نمودند که آخرین استفاده مستقیم ایشان باز میگردد به سالهای قبل از دوران رهبری.
👈 حضرت آیتالله خامنهای این آیه را در چهار سخنرانی مربوط به سالهای ریاست جمهوری و در مقام خطیب نمازجمعه مطرح نموده بودند که در تمامی این سخنرانیها محور بیانات تبیین خصوصیات کلى نظام اسلامى و حکومت اسلامى بوده است.
🔹 آیه شریفه ۵۸ سوره مبارکه نساء که به آیه «امانات» مشهور است دارای دو فقره است؛ یکى دستور به اداى امانات به صاحبانش (أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا) و دیگر به عدالت حکم کردن (أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ). در اینکه حکم به عدالت در آیه شریفه مربوط به جریان قضاوت است یا اعم از آن، بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. حضرت امام خمینی میفرمایند: «این بخش از آیه خطاب به کسانى است که زمام امور را در دست داشته و حکومت مىکنند، نه [فقط] قضات.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن در عرصه فقه سیاسی
حجت الاسلام والمسلمین#بهروزی_لک
🔹« فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن نسبت به فقه سیاسی» پنجشنبه، 20 تیرماه 98، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
🔹در خصوص جامعه شناسی علم باید گفت که ما تغیر و تحول دانش ها را در فضای اجتماعی دنبال میکنیم. رویکرد ما در این حوزه غیر نسبیگرایانه است به تعبیری رویکرد ما امر بین الامرین است.
🔹در فقه شیعه همه احکام گفته شده است و مساله ناگفته نداریم باید تفریع بر مصادیق کنیم. فقه سیاسی جهان شمول است چون مبنای کلام ما این است که دین اسلام دین خاتم است و یک دین جهان شمول است به همین دلیل احکام آن هم جهان شمول است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #معرفی_مقاله | فقها و حکومتهای جور
🔹امامت شیعی اصول خود را نه از تجربه تاریخی مسلمانان بلکه از تصور عقلی محض اتخاذ می کرد. امام منصوص و معصوم، تنها جانشین بر حق پیامبر بود و می توانست در حوزه سیاسی از حق اقتداری همان خدا و پیامبر برخوردار گردد.
🔹در حقیقت، می توان گفت هر جا صحبت از سلطان یا حاکم عادل در نوشته های عصر غیبت می شود و بحث نحوه رابطه و همکاری با آنها هست، منظور سلاطین حاکم نیست، بلکه امام معصوم یا مجتهدان عادل مورد نظرند.
🔹اندیشه سیاسی شیعیان تا قبل از صفویه، «سلطان عادل» را به امام معصوم تفسیر می کند، و مجتهد را «نایب امام» در حال غیبت می داند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir