eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فقه برای جهانی شدن باید سیستمی شود حجت الاسلام : 🔹در روش اجتهادی فقه ظرفیت‌هایی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد که ما از منابع یا به طور دقیق‌تر از نصوص فقه فراتر برویم مثل ظرفیت تاویل در فقه. تاویل در فقه، کلام، تفسیر و غیره به کار می‌رود و فاصله عصر صدور روایات تا زمان ما را پر می‌کند. 🔹 تفاوت این است که بسیاری از واژگان روایات در ادبیات فقهی از بحث جا می‌ماند، مثلا تقریبا یک چهارم روایات که درباره نماز عشاء حرف زده‌اند به جای صلاة العشاء از لفظ «صلاة العتمة» استفاده کرده اند. 🔹فهم اجتماعی هم بعدی از استنباط است و قابلیت اجرا هم بعدی از اجتهاد است. یعنی مجتهد هم باید استنباط کند و هم اجرا کند. عدم کارآمدی عدم حجیت می‌آورد البته همه مولفه‌های حجیت کارآمدی نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 بازدید ریاست پژوهشگاه فقه نظام، حجت الاسلام حاج ابوالقاسم از مدرسه علمیه دارالسلام تهران 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی در پیامی رحلت عالم بزرگوار آیت الله حاج سید علیرضا حائری رحمة الله عليه را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است؛ باسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون دوست عزیز و همراه پنجاه ساله به دوستان و عزیزان سفر کرده پیوست. مرحوم آیت الله حاج سید علی رضا حائری این فقیه وارسته اخلاقی به استادش مرحوم شهید آیت الله العظمی صدر و دوست و همراهش مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی پیوست. این ضایعه بزرگ را به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری مدظله العالی و سایر مراجع و علمای راستین حوزه‌ها و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان و بویژه به همسر و فرزندان و سایر بستگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خدای بزرگ برای این عزیز فقید علو درجه و برای همه بازماندگانش اجر و صبر مسألت می‌کنم. وَ مِن المؤمنينَ رجالٌ صدقوا ما عاهدوالله عليه فمنهم مَن قضى نحبه و منهم مَن ينتظر و ما بدَّلوا تبديلاً ولا حولَ و لا قوَّةَ الا بالله العلي العظيم محسن اراکی ۹۸/۰۴/۲۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت‌الله اراکی، در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حائری: ⛔️ نباید در صداوسیما چهره افراد هنجارشکن نشان داده شود و این باید تبدیل به قانون شود ⚠️ بعضی‌ها عمدا با جولان در خیابانهای شهر قم به ارزشهای اسلامی پشت میکنند 🔹حجت الاسلام والمسلمین حائری از نظر علمی بسیار شخصیت برجسته‌ای داشت و از وفاداران مکتب شهید صدر، امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بود. 🔹یکی از فرمایشات شهید صدر این است که باید همه در راه اهداف امام ذوب شوند، تا آنجا که میفرمایند دیگر از مرجعیت من سخن نگویید، مرجعیت واحد از آن امام خمینی(ره) بوده و همه باید تحت لوای ایشان جمع شویم. 🔹در دوران رضاخان بی‌حجابی را با سرنیزه بر جامعه تحمیل کردند و آنچه بر جامعه ما تحمیل می‌شود، بی‌حجابی و بد حجابی است و ما امیدواریم به این مسئله توجه جدی داشته باشند، چرا که می‌توان گفت که مرحوم حائری در غم این فاجعه از دنیا رفت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️♨️گزارشی اجمالی از جلسه دبیرخانه «هم اندیشی فقه حکومتی»با جناب استاد احمد مددی ⏱ تاریخ 9 تیر 98 💠(با هدف درخواست جلسه هم اندیشی با ایشان) ______ بخش اصلی سخنان آیت الله مددی به این اختصاص داشت که پیش از هرگونه بحث و گفت و گویی دربارۀ چگونگی ادارۀ جامعه و اینکه کدام فقه و تفقه، شایستگی و توان ادارۀ جامعه را دارد، نخست باید به یک بحث پیشینی رجوع کرد و آن اینکه کدام یک از این الگوها، بر پایۀ «قرآن و عترت» طراحی و تولید شده اند؟! ایشان افزودند: از نظر ما «فقه ولایی» غیر از «فقه استنباطی» است. همچنین توضیح دادند، ما هنگامی می توانیم مدعی شویم که الگوی دین را برای ادارۀ جامعه و جهان به دست آورده ایم که به یک «منظومۀ فکریِ» برخاسته از منابع وحیانی دست یافته باشیم. استاد مددی برای توضیح منظور خود از «منظومۀ فکری وحیانی» به ذکر مثال های متعدد از برداشت های دقیق و متفاوت از آیات قرآن و روایات پرداختند که در همۀ آن ها تأکید بر آن بود که کلام قرآن و به دنبال آن سخن معصوم (ع)، ظرافت هایی دارد که باید با دقت فهم شود و اگر این گونه عمل شود، منظومۀ فکری متفاوتی به دست خواهد آمد که بر همه چیز از جمله فقه و تفقه اثرگذار خواهد بود. هرچند ایشان چند بار تأکید کردند که شاید منظومۀ علمی به سادگی و با مطالعۀ منابع و گردآوری داده های علمی و کنار هم گذاشتن آن ها در یک منظومه، دست یافتنی باشد، اما منظومۀ فکری با فکر و تأمل در منابع وحیانی حاصل خواهد شد و اساساً این منظومه، جوششی و اعطایی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 ما خدا را داریم ما مصممیم، ملت ما مصمم است که این راهی که رفته است تا آخر برود... مااز نظامی آمریکا و از حصر اقتصادی اش هیچ باکی نداریم... ما خدا را داریم، در دنیا به روی ما بسته بشود، در رحمت خدا به روی ما باز است. 📚صحیفه نور، جلد ١١،صفحه 60 👈بیانات امام خمینی(ره) در جمع اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بایسته‌ها و الزامات حکمرانی براساس فقه 📌حجت‌الاسلام مجید رجبی، معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در یادداشتی مطرح کرد: 🔹وضع اجتماعیِ فعلی ما نیازمند تأمل درباره ضرورت توجه به هماهنگی و تناسب میان احکام در فقه نظام اجتماعی اسلام است. 🔹در فلسفه احکام حکومتی، نهایت عدالت، انسجام و به‌هم‌پیوستگی در احکام اجتماعی و حکومتی اسلام لحاظ شده است و هدف آن برقراری نظم عمومی در ذیل حاکمیت الهی است. 🔹توجه به نظام احکام و ساخت‌وارگی آن، اصل راهبردی مهمی در حکمرانی و قانونگذاری است و قانون‌گذار را از نگاه جزیره‌ای و تک‌بعدی به احکام بازمی‌دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: فقه نظام الأسره ✅ استاد سیدمنذر حکیم در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تشریح کرد؛ 🔰 آیات 35 الی 39 سوره بقره برای مباحث خانواده بسیار راهگشاست. 🔰 10 نکته در سیر منطقی نظام خانواده؛ 1- تعیین عنوان مناسب، 2- پیشینه تاریخ خانواده و فقه نظام خانواده در قرآن، 3- فلسفه فقه نظام خانواده، 4- ضرورت ایجاد تخصص و تدوین نظام جامع خانواده، 5- راه دستیابی به فقه نظام جامع خانواده، 6- وضعیت فعلی فقه نظام خانواده، 7- آسیب‌های خانواده، 8- بررسی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای خانواده، 9- نهضت علمی مطلوب برای رسیدن به نظام جامع خانواده و 10- نهضت ملی ازدواج آسان و موفق. 🔰 با نگاه فردی به فقه نمی‌توان به نظام جامع خانواده رسید، لازم است فقها همانند شهید صدر نگاه جامع و نظام‌مند به فقه داشته باشند. 🔰 با بررسی دقیق آیات قرآن متوجه می‌شویم 200 آیه از 300 آیه مربوط به احکام به بحث نظام خانواده ارتباط دارد. 🔰 اهمیت و گستردگی بحث نظام خانواده به قدریست که ظرفیت تأسیس دانشگاه درباره آن وجود دارد تا ریز نظام‌های آن مانند مدیریت، اقتصاد، سلامت و... مورد بررسی قرار گیرد. 🔰 به دلیل عمومیت و نیازمندی همگانی به موضوع نظام خانواده می‌توان آن را در سایر کشورها نیز طرح کرد. 🔰 با توجه به نیاز جامعه به مباحث مربوط به نظام خانواده، طلاب می‌توانند با کسب تخصص در این‌باره سطح و کارآمدی تبلیغ خود را ارتقاء دهند. 🔰 غرب و فرهنگ لذت محور آن تمام تلاش خود را برای انحلال نظام خانواده و یا بی‌خاصیت کردن آن در جوامع اسلامی به کار گرفته است. 🔰 آیات قرآن سه هدف ازدیاد نسل، انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و حرکت در مسیر تقوا را برای ازدواج برشمرده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🖼 |اختیارات حکومت فعلی همان اختیارات پیامبر و ائمه دیگر است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آئین معرفی کتاب غناء و موسیقی متن درس خارج فقه آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظلّه العالی با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام برگزار می‌گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | «تحلیلِ کلان» بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ 👈 آیت الله میرباقری: «دولت‌سازی اسلامی» کارِ نسل جدید است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⁉️ شهید صدر از چه کسی تقلید کرد؟! سید محمد قمی [١] نقل می‌کند: روزی از سید محمدباقر صدر و در زمانی‌که حدوداً بیست ساله بود پرسیدم: «آیا تا به حال از مجتهدی تقلید کردی؟ و اگر بله از چه کسی؟». سید لبخندی زد و گفت: «خلاصه جواب بدهم یا مفصل؟». گفتم: «هر کدام مایلی»... گفت: «پس خلاصه بگویم که در عمرم از هیچ مجتهدی تقلید نکرده‌ام؛ چون روزی که به سن تکلیف رسیدم، وضعیت علمی‌ام طوری بود که اجازه نداشتم که تقلید کرده و در مسائل فقهی به مجتهدان رجوع کنم». گفتم: «آیا این عدم تقلید با احتیاط بود یا اجتهاد؟» گفت: «به لطف و توفیق الهی با اجتهاد». [١] سید محمد قمی از نزدیکان و دوستان خانوادگی شهید صدر بود که رابطه نزدیکی با ایشان داشت. 🔸 نگاه کنید به: السیرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج١، ص ١٦٢ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢افقِ قابل دست‌یابی در / «دولت‌سازی اسلامی» کارِ نسل جدید است 📌آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹اگر بخواهیم به لحاظ اسناد و متونی که از روشنفکران یا علمای شیعه برای تئوریزه‌کردن رفتار اجتماعیِ مسلمانان و راهبری سیاسی جامعه‌ی اسلامی نگاه کنیم، بیانیه گام دوم در مقیاس جامعه‌ی جهانی و در مقابل تمدن غرب است. 🔹بیانیه گام دوم انقلاب در واقع تبیین گامِ «دولت‌سازی و جامعه‌سازی برای رسیدن به تمدن اسلامی» است و آن را تئوریزه می‌کند. رسیدن به دولت اسلامی و تغییر دولت از دولت مدرن به دولت اسلامی با تمام مفاهیم خودش، احتیاج به یک زیرساخت‌هایی دارد که نسل جوان هم می‌تواند و هم می‌خواهد که آن را ایجاد کند. 🔹اگر افق و آرمان ما، عصر ظهور باشد، افقِ قابل دست‌یابی در این بیانیه، تمدن اسلامی است که برای آن مسیری طراحی شده است. لذا این یک بیانیه‌ای است که مبانی اسلامی کاملاً در آن ملحوظ است و در عین حال به تکامل اجتماعی در مقیاس رقابت با جامعه‌ی جهانی یعنی ایجاد یک تمدن اسلامی توجه دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 کتاب «غناء» رونمایی و معرفی شد 👈 آیین معرفی کتاب «درسنامه‌ی غناء و موسیقی» صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از طلاب و اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و سخنرانی آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار از فقهای عضو شورای نگهبان وآیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و موسس پژوهشگاه فقه نظام در شهر مقدس قم برگزار شد. 🔺 کتاب «درسنامه‌ی غناء و موسیقی» حاصل ۷۶ جلسه خارج فقه مکاسب محرمه است که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ تدریس شده و به واکاوی مسئله‌ی «غناء، موسیقی و رقص» پرداخته‌اند. این سلسله مباحث را می‌توان از طولانی‌ترین دروس حوزه‌ها در موضوع خاصّی مانند غناء دانست که ۷۶ جلسه‌ی درسی را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که معمولاً این بحث در حوزه‌ها با چند جلسه در یکی دو هفته به سرانجام میرسد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✍️ بایسته‌ها و الزامات حکمرانی براساس فقه 💢 حجت‌الاسلام مجید رجبی، معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در یادداشتی بایسته‌ها و الزامات حکمرانی براساس فقه را منتشر کرد . 📜 متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری تسنیم بخوانید: 👇👇👇 🌐 http://yon.ir/MtmQU 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: بررسی تطبیقی نظریه سیاسی محمدحسن نجفی، ملا احمد نراقی و امام خمینی(ره) ✅ استاد سید سجاد ایزدهی، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، خاطرنشان کرد؛ 🔹 فقه حکومتی فقهی برای اداره و مدیریت حکومت است. 🔹 فرآیند اجتهاد در حکومت اسلامی استنباط حکم برای اداره جامعه بوده و محدود به اداره زندگی فردی نیست. 🔹 فقه شیعه به دلیل منابع و ادله ثابت برای همه زمان‌ها و مکان‌ها در اداره شئون مختلف انسان قابل استفاده است. 🔹 مبانی ما با توجه به آیات و روایات حداکثری است، ولی احکام و فتوا با توجه به شرایط زمانی و اقتضائات تاریخی متفاوت است. 🔹 برای بررسی دقیق موضوع ولایت فقیه باید سیر تاریخی و پیشینه آن به خوبی تحلیل شود. 🔹 برای نخستین بار شیخ مفید در قرن چهارم موضوع ولایت فقیه را به سبب وجود حکومت آل بویه مطرح و تبیین کرد، ولی در زمان شیخ طوسی به سبب خفقان این موضوع به صورت اجمالی مطرح شد. 🔹 تا پیش از قرن سیزدهم موضوع ولایت فقیه خیلی مطرح نبوده، ولی در قرن سیزده به صورت جدی از سوی مرحوم نراقی و صاحب جواهر به سبب تأثیر از شرایط تاریخی آن دوران مطرح شد. 🔹 در دوران صفویه به سبب فضای اخباری‌گری بحث ولایت فقیه افول پیدا کرد. 🔹 مرحوم صاحب جواهر در کتابشان می‌گوید: عجیب است برخی فقه را می‌خوانند، ولی به بحث ولایت فقیه قائل نیستند. گویا از فقه هیچ نفهمیده‌اند و از رموز آن آگاه نیستند. 🔹 هنر صاحب جواهر و حضرت امام(ره) این بود که برای اثبات ولایت فقیه دلیل عقلی را کافی می‌دانستند، یعنی با توجه به لزوم ولایت خدا در جامعه و مبتنی بر فلسفه خلقت و غایت انسان ولایت فقیه را ثابت کردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨دوره آموزشی (فصل دوم) ویژه «طلاب و دانشجویان» برگزار می شود. 🔰این دوره حدود ۲۰ جلسه و به همت پژوهشگاه فقه نظام، پژوهشکده شهید صدر و بنیاد حیات در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📮جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه یا آی دی @nezam_tarbiat ارسال کنید. 🔻مکان برگزاری دوره: قم 🔺زمان شروع دوره: ۱۰ مرداد به مدت ۵ هفته (فقط پنجشنبه ها) 🚧 اطلاعات بیشتر👇👇👇 https://ble.im/bonyadhayat 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨دوره آموزشی (فصل دوم) ویژه «طلاب و دانشجویان» برگزار می شود. این دوره در چند فصل طراحی شده است که فصل اول آن در شهر بابل در تیر ماه سال جاری برگزار گردید. (در صورت تمایل صوت جلسات فصل اول، در اختیار شرکت کنندگانِ فصل دوم قرار خواهد گرفت.) 📕فصل اول با محوریت نقد کلی نظامات و تمدن غرب 📗فصل دوم با محوریت مسئله شناسی تعلیم و تربیت، بنیان های نظری دانش تربیت و مسائل مهم فضای عینی تربیت 📘فصل سوم با محوریت پرسش گری از نظریات تربیتی و بیان ایده های تربیتی 📒فصل چهارم با محوریت ایده مدیریت نهادهای متکفل تربیت در کشور اهمّ موضوعات مطروحه در عبارتند از: 🔺ضرورت نظام سازی در حوزه تربیت/ ضرورت و چیستی مسأله شناسی/ مسائل محوری آموزش و پرورش 🔺چیستی تربیت/ تأملاتی در فلسفه تربیت انقلابی/ ساختار دانش تربیت 🔺تاریخ شکل گیری مدارس مدرن/ تاریخ تحولات نهاد آموزش و پرورش ایران/ شناخت مقایسه ای سیستم های آموزش و پرورش/ ایده محوری آموزش و پرورش اساتید دوره عبارتند از: 🔰 حجت الاسلام عالم زاده نوری (عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر گروه فقه تربیت پژوهشگاه فقه نظام) 🔰 حجت الاسلام سوزن چی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم و کارشناس گروه دینی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی) 🔰 حجت الاسلام فیض (استاد حوزه و دانشگاه) 🔰 حجت الاسلام سید نقی موسوی (مدرس خارج فقه تربیت) 🔰 حجت الاسلام نوذری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔰 حجت الاسلام حسین پناه (پژوهشگر حوزه تربیت) 🔰 دکتر آزین (مسئول موسسه تعلیم و تربیت برهان- مدرسه سراج) 🔰 دکتر امینیان (پژوهشگر اندیشکده آموزش و پرورش دانشگاه جامع امام حسین) 🔰 دکتر رضا حبیبی (پژوهشگر حوزه تربیت) 🔰 دکتر سید علی متولّی (پژوهشگر حوزه تربیت) این دوره حدود ۲۰ جلسه و به همت بنیاد حیات ، پژوهشگاه فقه نظام ، پژوهشکده شهید صدر در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📍 کلیه خواهران و برادران می توانند در دوره مجازی ثبت نام نمایند. دوره مجازی به این صورت است که شرکت کنندگان پس از پرداخت هزینه، در کانال محتوایی دوره که در شبکه های اجتماعی ایجاد شده است عضو می شوند. همزمان با دوره حضوری، کلاس ها و محتواهای احتمالی ارائه شده از سوی اساتید جهت استفاده شرکت کنندگان در کانال قرار می گیرد. جهت ثبت نام در دوره و عضویت در کانال محتوایی دوره، مبلغ ۴۰ هزار تومان را به کارت زیر واریز و عکس فیش پرداختی را برای آی دی @nezam_tarbiat ارسال نمائید. به نام آقای مسعود رائیجی یانسری 📍 نام و نام خانوادگی، سال تولد، رشته و دانشگاه محل تحصیل (نام حوزه علمیه و پایه و سطح تحصیلی)، شهر محل سکونت و خود را به آی دی ( @nezam_tarbiat) یا شماره پیامکی ارسال نمائید تا بررسی و جهت مصاحبه با شما تماس گرفته شود مکان برگزاری دوره: قم زمان شروع دوره: ۱۰ مرداد به مدت ۵ هفته (فقط پنجشنبه ها) هزینه ثبت نام در دوره حضوری: ۶۰ هزار تومان هزینه ثبت نام در دوره مجازی: ۴۰ هزار تومان (در ضمن در خدمت مخاطبین دوره خواهیم بود) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گرداب ناامنی امام خمینی (ره): دنیا به این حقیقت رسیده است که ناامنی در خلیج فارس فقط به ضرر ایران تمام نمی شود، بلکه قوی ترین قدرت ها و ابرقدرت ها هم اگر مثل آمریکا تمامی امکانات هوایی و دریایی و جاسوسی - خبری خود و هم پیمانان خود در منطقه را بسیج کنند، که حتی یک کشتی را بدون خطر اسکورت و حفاظت نمایند، از این خطر و ضرر مصون نخواهند ماند و در این گرداب ناامنی غرق می شوند و علی رغم آن همه مقدمات و تمهیدات و جار و جنجال هایی که در جهان آمریکا بر پا نموده است و ده ها خبرنگار و فیلمبردار را به منطقه گسیل داشته اند تا خبر موفقیت نقشه های شوم آمریکا را مخابره کنند، خداوند زمینه رسوایی و زبونی آمریکا را به دست غیب خود فراهم می آورد صحیفه امام؛ جلد۲۰؛ صفحه ۳۲۹ مورخ: ۶ مرداد ۱۳۶۶ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه شیعه اساساً «ولایی و استنباطی» است/ اصول فقه ولایی تدوین نکرده‌ایم 📌آیت‌الله سید احمد مددی در گعدهٔ علمی با موضوع فقه حکومتی عنوان کرد: 🔹فقه اهل‌بیت(ع) یک «فقه ولایی» است و این امتیاز فقه شیعه بر فقه عامه است. 🔹اصول فقه ما یک نقص کلی دارد و آن اینکه، سخنی از اصول «فقه ولایی» به میان نیامده است. اساساً چون «فقه ولایی» تنظیم نشده، «اصول فقه ولایی» نیز تدوین نگردیده است. 🔹مسئله «فقه ولایی» بر خیلی از مسائل اصول اثرگذار است؛ به ویژه در بحث «تعارض»؛ عدم وجود «اصول فقه ولایی» سبب شده است تا ما با مشکلات مختلفی روبه‌رو شویم و درنتیجه هنگام روی آوردن به «فقه ولایی» در جمهوری اسلامی، ناچار شدیم نهادهایی مانند مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان تشکیل دهیم تا بتواند «فقه ولایی» را در جامعه پیاده کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اهمیت مسئله 🔺 دقایقی از جلسات درس خارج حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع غناء 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نماد‌های اسلامی مانند مسجد، اعتکاف و مراسم شب‌های قدر و امثالهم بهره می‌برد... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹 راه ساخت نظام شایسته گرایش به دنیا و زینت‌های آن... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی» 👈 مفصل‌ترین درس خارج فقه در موضوع غناء 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری 🔖 رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه 🎙ادامه گفتگو را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام ✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد؛ 🔰 مراد از جنسیت که در علوم اجتماعی به کار برده می‌شود، تفاوت‌های زن و مرد به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است، مانند تفاوت‌ها در ایفای نقش اجتماعی. 🔰 در ابواب مختلف فقهی مانند نکاح، طلاق و حتی عبادات و معاملات به صورت پراکنده از جنسیت بحث شده، ولی با طرح نظام جنسیت و دسته‌بندی و انسجام این بحث افزون‌بر سهولت دسترسی می‌توان این مباحث را از منظر فقه تعمیق و توسعه داد. 🔰 برای پاسخگوی به بسیاری از مسائل مورد نیاز جامعه کنونی احکام اولیه کفایت نمی‌کند و نیازمند احکام ثانویه هستیم. 🔰 در یک دسته‌بندی مباحث جنسیت براساس نهادهای اجتماعی تقسیم می‌شود که شامل؛ خانواده، اقتصاد، سیاست و حکومت، آموزش و پرورش و دین می‌شود. 🔰 نهاد خانواده از جمله نهادهایی است که مباحث جنسیت در آن بسیار طرح شده و در فقه ما نیز موجود است. 🔻 یکی از مسائل مطرح در نهاد خانواده که قابلیت بررسی فقهی نیز دارد، موضوع استقلال دختر باکره رشیده در ازدواج است. در این موضوع چهار دسته روایات داریم که میان آن‌ها تعارض وجود دارد؛ 1️⃣ دسته نخست، دختر باکره رشیده در ازدواج استقلال دارد. 2️⃣ دسته دوم، رضایت دختر شرط ازدواج است. 3️⃣ دسته سوم، شرط صحت ازدواج دختر اذن پدر است. 4️⃣ دسته چهارم، پدر در امر ازدواج دختر مستقل و صاحب اختیار است. 🔰 دسته نخست و دوم با یک‌دیگر و دسته سوم و چهارم هم با یک‌دیگر قابل جمع هستند، ولی تعارض میان دسته اول و سوم و همچنین دوم و چهارم وجود دارد. 🔰 برای جمع روایات و رفع تعارض میان آن‌ها فقها روش‌های مختلفی را برگزیده‌اند؛ مانند سند روایات، مخالفت با قرآن، مخالفت با عامه، دلالت روایات و جنبه اخلاقی. 🔰 تمامی موارد مطرح شده قابل خدشه بوده و تنها بحث رشد قابل دفاع است. یعنی اگر دختر به رشد رسیده باشد نیاز به اذن ولی ندارد ولی در دختری که به رشد نرسیده، اذن پدر شرط است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir