eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 |اختیارات حکومت فعلی همان اختیارات پیامبر و ائمه دیگر است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آئین معرفی کتاب غناء و موسیقی متن درس خارج فقه آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظلّه العالی با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام برگزار می‌گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | «تحلیلِ کلان» بیانیه «گام دوم انقلاب»؛ 👈 آیت الله میرباقری: «دولت‌سازی اسلامی» کارِ نسل جدید است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⁉️ شهید صدر از چه کسی تقلید کرد؟! سید محمد قمی [١] نقل می‌کند: روزی از سید محمدباقر صدر و در زمانی‌که حدوداً بیست ساله بود پرسیدم: «آیا تا به حال از مجتهدی تقلید کردی؟ و اگر بله از چه کسی؟». سید لبخندی زد و گفت: «خلاصه جواب بدهم یا مفصل؟». گفتم: «هر کدام مایلی»... گفت: «پس خلاصه بگویم که در عمرم از هیچ مجتهدی تقلید نکرده‌ام؛ چون روزی که به سن تکلیف رسیدم، وضعیت علمی‌ام طوری بود که اجازه نداشتم که تقلید کرده و در مسائل فقهی به مجتهدان رجوع کنم». گفتم: «آیا این عدم تقلید با احتیاط بود یا اجتهاد؟» گفت: «به لطف و توفیق الهی با اجتهاد». [١] سید محمد قمی از نزدیکان و دوستان خانوادگی شهید صدر بود که رابطه نزدیکی با ایشان داشت. 🔸 نگاه کنید به: السیرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج١، ص ١٦٢ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢افقِ قابل دست‌یابی در / «دولت‌سازی اسلامی» کارِ نسل جدید است 📌آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹اگر بخواهیم به لحاظ اسناد و متونی که از روشنفکران یا علمای شیعه برای تئوریزه‌کردن رفتار اجتماعیِ مسلمانان و راهبری سیاسی جامعه‌ی اسلامی نگاه کنیم، بیانیه گام دوم در مقیاس جامعه‌ی جهانی و در مقابل تمدن غرب است. 🔹بیانیه گام دوم انقلاب در واقع تبیین گامِ «دولت‌سازی و جامعه‌سازی برای رسیدن به تمدن اسلامی» است و آن را تئوریزه می‌کند. رسیدن به دولت اسلامی و تغییر دولت از دولت مدرن به دولت اسلامی با تمام مفاهیم خودش، احتیاج به یک زیرساخت‌هایی دارد که نسل جوان هم می‌تواند و هم می‌خواهد که آن را ایجاد کند. 🔹اگر افق و آرمان ما، عصر ظهور باشد، افقِ قابل دست‌یابی در این بیانیه، تمدن اسلامی است که برای آن مسیری طراحی شده است. لذا این یک بیانیه‌ای است که مبانی اسلامی کاملاً در آن ملحوظ است و در عین حال به تکامل اجتماعی در مقیاس رقابت با جامعه‌ی جهانی یعنی ایجاد یک تمدن اسلامی توجه دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 کتاب «غناء» رونمایی و معرفی شد 👈 آیین معرفی کتاب «درسنامه‌ی غناء و موسیقی» صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از طلاب و اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و سخنرانی آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار از فقهای عضو شورای نگهبان وآیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و موسس پژوهشگاه فقه نظام در شهر مقدس قم برگزار شد. 🔺 کتاب «درسنامه‌ی غناء و موسیقی» حاصل ۷۶ جلسه خارج فقه مکاسب محرمه است که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ تدریس شده و به واکاوی مسئله‌ی «غناء، موسیقی و رقص» پرداخته‌اند. این سلسله مباحث را می‌توان از طولانی‌ترین دروس حوزه‌ها در موضوع خاصّی مانند غناء دانست که ۷۶ جلسه‌ی درسی را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که معمولاً این بحث در حوزه‌ها با چند جلسه در یکی دو هفته به سرانجام میرسد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✍️ بایسته‌ها و الزامات حکمرانی براساس فقه 💢 حجت‌الاسلام مجید رجبی، معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در یادداشتی بایسته‌ها و الزامات حکمرانی براساس فقه را منتشر کرد . 📜 متن کامل این یادداشت را در خبرگزاری تسنیم بخوانید: 👇👇👇 🌐 http://yon.ir/MtmQU 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: بررسی تطبیقی نظریه سیاسی محمدحسن نجفی، ملا احمد نراقی و امام خمینی(ره) ✅ استاد سید سجاد ایزدهی، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، خاطرنشان کرد؛ 🔹 فقه حکومتی فقهی برای اداره و مدیریت حکومت است. 🔹 فرآیند اجتهاد در حکومت اسلامی استنباط حکم برای اداره جامعه بوده و محدود به اداره زندگی فردی نیست. 🔹 فقه شیعه به دلیل منابع و ادله ثابت برای همه زمان‌ها و مکان‌ها در اداره شئون مختلف انسان قابل استفاده است. 🔹 مبانی ما با توجه به آیات و روایات حداکثری است، ولی احکام و فتوا با توجه به شرایط زمانی و اقتضائات تاریخی متفاوت است. 🔹 برای بررسی دقیق موضوع ولایت فقیه باید سیر تاریخی و پیشینه آن به خوبی تحلیل شود. 🔹 برای نخستین بار شیخ مفید در قرن چهارم موضوع ولایت فقیه را به سبب وجود حکومت آل بویه مطرح و تبیین کرد، ولی در زمان شیخ طوسی به سبب خفقان این موضوع به صورت اجمالی مطرح شد. 🔹 تا پیش از قرن سیزدهم موضوع ولایت فقیه خیلی مطرح نبوده، ولی در قرن سیزده به صورت جدی از سوی مرحوم نراقی و صاحب جواهر به سبب تأثیر از شرایط تاریخی آن دوران مطرح شد. 🔹 در دوران صفویه به سبب فضای اخباری‌گری بحث ولایت فقیه افول پیدا کرد. 🔹 مرحوم صاحب جواهر در کتابشان می‌گوید: عجیب است برخی فقه را می‌خوانند، ولی به بحث ولایت فقیه قائل نیستند. گویا از فقه هیچ نفهمیده‌اند و از رموز آن آگاه نیستند. 🔹 هنر صاحب جواهر و حضرت امام(ره) این بود که برای اثبات ولایت فقیه دلیل عقلی را کافی می‌دانستند، یعنی با توجه به لزوم ولایت خدا در جامعه و مبتنی بر فلسفه خلقت و غایت انسان ولایت فقیه را ثابت کردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨دوره آموزشی (فصل دوم) ویژه «طلاب و دانشجویان» برگزار می شود. 🔰این دوره حدود ۲۰ جلسه و به همت پژوهشگاه فقه نظام، پژوهشکده شهید صدر و بنیاد حیات در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📮جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه یا آی دی @nezam_tarbiat ارسال کنید. 🔻مکان برگزاری دوره: قم 🔺زمان شروع دوره: ۱۰ مرداد به مدت ۵ هفته (فقط پنجشنبه ها) 🚧 اطلاعات بیشتر👇👇👇 https://ble.im/bonyadhayat 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨دوره آموزشی (فصل دوم) ویژه «طلاب و دانشجویان» برگزار می شود. این دوره در چند فصل طراحی شده است که فصل اول آن در شهر بابل در تیر ماه سال جاری برگزار گردید. (در صورت تمایل صوت جلسات فصل اول، در اختیار شرکت کنندگانِ فصل دوم قرار خواهد گرفت.) 📕فصل اول با محوریت نقد کلی نظامات و تمدن غرب 📗فصل دوم با محوریت مسئله شناسی تعلیم و تربیت، بنیان های نظری دانش تربیت و مسائل مهم فضای عینی تربیت 📘فصل سوم با محوریت پرسش گری از نظریات تربیتی و بیان ایده های تربیتی 📒فصل چهارم با محوریت ایده مدیریت نهادهای متکفل تربیت در کشور اهمّ موضوعات مطروحه در عبارتند از: 🔺ضرورت نظام سازی در حوزه تربیت/ ضرورت و چیستی مسأله شناسی/ مسائل محوری آموزش و پرورش 🔺چیستی تربیت/ تأملاتی در فلسفه تربیت انقلابی/ ساختار دانش تربیت 🔺تاریخ شکل گیری مدارس مدرن/ تاریخ تحولات نهاد آموزش و پرورش ایران/ شناخت مقایسه ای سیستم های آموزش و پرورش/ ایده محوری آموزش و پرورش اساتید دوره عبارتند از: 🔰 حجت الاسلام عالم زاده نوری (عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر گروه فقه تربیت پژوهشگاه فقه نظام) 🔰 حجت الاسلام سوزن چی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم و کارشناس گروه دینی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی) 🔰 حجت الاسلام فیض (استاد حوزه و دانشگاه) 🔰 حجت الاسلام سید نقی موسوی (مدرس خارج فقه تربیت) 🔰 حجت الاسلام نوذری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔰 حجت الاسلام حسین پناه (پژوهشگر حوزه تربیت) 🔰 دکتر آزین (مسئول موسسه تعلیم و تربیت برهان- مدرسه سراج) 🔰 دکتر امینیان (پژوهشگر اندیشکده آموزش و پرورش دانشگاه جامع امام حسین) 🔰 دکتر رضا حبیبی (پژوهشگر حوزه تربیت) 🔰 دکتر سید علی متولّی (پژوهشگر حوزه تربیت) این دوره حدود ۲۰ جلسه و به همت بنیاد حیات ، پژوهشگاه فقه نظام ، پژوهشکده شهید صدر در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📍 کلیه خواهران و برادران می توانند در دوره مجازی ثبت نام نمایند. دوره مجازی به این صورت است که شرکت کنندگان پس از پرداخت هزینه، در کانال محتوایی دوره که در شبکه های اجتماعی ایجاد شده است عضو می شوند. همزمان با دوره حضوری، کلاس ها و محتواهای احتمالی ارائه شده از سوی اساتید جهت استفاده شرکت کنندگان در کانال قرار می گیرد. جهت ثبت نام در دوره و عضویت در کانال محتوایی دوره، مبلغ ۴۰ هزار تومان را به کارت زیر واریز و عکس فیش پرداختی را برای آی دی @nezam_tarbiat ارسال نمائید. به نام آقای مسعود رائیجی یانسری 📍 نام و نام خانوادگی، سال تولد، رشته و دانشگاه محل تحصیل (نام حوزه علمیه و پایه و سطح تحصیلی)، شهر محل سکونت و خود را به آی دی ( @nezam_tarbiat) یا شماره پیامکی ارسال نمائید تا بررسی و جهت مصاحبه با شما تماس گرفته شود مکان برگزاری دوره: قم زمان شروع دوره: ۱۰ مرداد به مدت ۵ هفته (فقط پنجشنبه ها) هزینه ثبت نام در دوره حضوری: ۶۰ هزار تومان هزینه ثبت نام در دوره مجازی: ۴۰ هزار تومان (در ضمن در خدمت مخاطبین دوره خواهیم بود) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گرداب ناامنی امام خمینی (ره): دنیا به این حقیقت رسیده است که ناامنی در خلیج فارس فقط به ضرر ایران تمام نمی شود، بلکه قوی ترین قدرت ها و ابرقدرت ها هم اگر مثل آمریکا تمامی امکانات هوایی و دریایی و جاسوسی - خبری خود و هم پیمانان خود در منطقه را بسیج کنند، که حتی یک کشتی را بدون خطر اسکورت و حفاظت نمایند، از این خطر و ضرر مصون نخواهند ماند و در این گرداب ناامنی غرق می شوند و علی رغم آن همه مقدمات و تمهیدات و جار و جنجال هایی که در جهان آمریکا بر پا نموده است و ده ها خبرنگار و فیلمبردار را به منطقه گسیل داشته اند تا خبر موفقیت نقشه های شوم آمریکا را مخابره کنند، خداوند زمینه رسوایی و زبونی آمریکا را به دست غیب خود فراهم می آورد صحیفه امام؛ جلد۲۰؛ صفحه ۳۲۹ مورخ: ۶ مرداد ۱۳۶۶ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه شیعه اساساً «ولایی و استنباطی» است/ اصول فقه ولایی تدوین نکرده‌ایم 📌آیت‌الله سید احمد مددی در گعدهٔ علمی با موضوع فقه حکومتی عنوان کرد: 🔹فقه اهل‌بیت(ع) یک «فقه ولایی» است و این امتیاز فقه شیعه بر فقه عامه است. 🔹اصول فقه ما یک نقص کلی دارد و آن اینکه، سخنی از اصول «فقه ولایی» به میان نیامده است. اساساً چون «فقه ولایی» تنظیم نشده، «اصول فقه ولایی» نیز تدوین نگردیده است. 🔹مسئله «فقه ولایی» بر خیلی از مسائل اصول اثرگذار است؛ به ویژه در بحث «تعارض»؛ عدم وجود «اصول فقه ولایی» سبب شده است تا ما با مشکلات مختلفی روبه‌رو شویم و درنتیجه هنگام روی آوردن به «فقه ولایی» در جمهوری اسلامی، ناچار شدیم نهادهایی مانند مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان تشکیل دهیم تا بتواند «فقه ولایی» را در جامعه پیاده کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اهمیت مسئله 🔺 دقایقی از جلسات درس خارج حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع غناء 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نماد‌های اسلامی مانند مسجد، اعتکاف و مراسم شب‌های قدر و امثالهم بهره می‌برد... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹 راه ساخت نظام شایسته گرایش به دنیا و زینت‌های آن... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی» 👈 مفصل‌ترین درس خارج فقه در موضوع غناء 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری 🔖 رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه 🎙ادامه گفتگو را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام ✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد؛ 🔰 مراد از جنسیت که در علوم اجتماعی به کار برده می‌شود، تفاوت‌های زن و مرد به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است، مانند تفاوت‌ها در ایفای نقش اجتماعی. 🔰 در ابواب مختلف فقهی مانند نکاح، طلاق و حتی عبادات و معاملات به صورت پراکنده از جنسیت بحث شده، ولی با طرح نظام جنسیت و دسته‌بندی و انسجام این بحث افزون‌بر سهولت دسترسی می‌توان این مباحث را از منظر فقه تعمیق و توسعه داد. 🔰 برای پاسخگوی به بسیاری از مسائل مورد نیاز جامعه کنونی احکام اولیه کفایت نمی‌کند و نیازمند احکام ثانویه هستیم. 🔰 در یک دسته‌بندی مباحث جنسیت براساس نهادهای اجتماعی تقسیم می‌شود که شامل؛ خانواده، اقتصاد، سیاست و حکومت، آموزش و پرورش و دین می‌شود. 🔰 نهاد خانواده از جمله نهادهایی است که مباحث جنسیت در آن بسیار طرح شده و در فقه ما نیز موجود است. 🔻 یکی از مسائل مطرح در نهاد خانواده که قابلیت بررسی فقهی نیز دارد، موضوع استقلال دختر باکره رشیده در ازدواج است. در این موضوع چهار دسته روایات داریم که میان آن‌ها تعارض وجود دارد؛ 1️⃣ دسته نخست، دختر باکره رشیده در ازدواج استقلال دارد. 2️⃣ دسته دوم، رضایت دختر شرط ازدواج است. 3️⃣ دسته سوم، شرط صحت ازدواج دختر اذن پدر است. 4️⃣ دسته چهارم، پدر در امر ازدواج دختر مستقل و صاحب اختیار است. 🔰 دسته نخست و دوم با یک‌دیگر و دسته سوم و چهارم هم با یک‌دیگر قابل جمع هستند، ولی تعارض میان دسته اول و سوم و همچنین دوم و چهارم وجود دارد. 🔰 برای جمع روایات و رفع تعارض میان آن‌ها فقها روش‌های مختلفی را برگزیده‌اند؛ مانند سند روایات، مخالفت با قرآن، مخالفت با عامه، دلالت روایات و جنبه اخلاقی. 🔰 تمامی موارد مطرح شده قابل خدشه بوده و تنها بحث رشد قابل دفاع است. یعنی اگر دختر به رشد رسیده باشد نیاز به اذن ولی ندارد ولی در دختری که به رشد نرسیده، اذن پدر شرط است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 📚 استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت؛ ❇️ یکی از شبهات فمینیسم‌ها این است «چرا پسر بدون اذن پدر می‌تواند ازدواج کند، ولی دختر نمی‌تواند؟» شهید مطهری در پاسخ می‌گوید: اذن پدر یک راهکار حمایتی است تا دختر فریب نخورد و در حقیقت به نفع او است، چون هم پدر جنس مرد را بهتر می‌شناسد و هم تجربه دختر کمتر است. ❇️ فقها تأکید می‌کنند اذن پدر تا زمانی شرط است که دختر را به ازدواج مجبور نکند، اگر مجبور کند ولایت و اذن او ساقط می‌شود. ❇️ به پرسش «آیا پدر در انتخاب همسر برای دختر خود استقلال دارد، یعنی اگر از جوانی خوشش بیاید، می‌تواند به عنوان داماد خود انتخاب کند؟» دو گونه می‌توان پاسخ داد؛ 1- رشیده بودن را ملاک قرار دهیم، یعنی اگر دختر رشیده بود پدر نمی‌تواند چنین کاری کند. 2- حکم ثانوی مسأله را به عنوان تبعات و پیامدهای اجتماعی در نظر بگیریم. یعنی بگوییم در جامعه امروزی دختران استقلال پدر در انتخاب همسرشان را نمی‌پذیرند. ❇️ در بحث جنسیت برخی از مسائل را می‌توان با نگاه فقه سنتی حل کرد، ولی در بسیاری از مسائل نیازمند بازنگری با رویکرد اجتماعی هستیم. ❇️ یکی از آسیب‌هایی که جریان روشنفکری را تهدید می‌کند این است که به بهانه عقلانی نبودن برخی احکام، احکام الهی را زیر سؤال می‌برند. ❇️ در جواز تعدد زوجات هیچ‌گونه خدشه‌ای وجود ندارد، چون در قرآن، روایات، سیره عملی اهل‌بیت(ع) و فتوای فقها مستندات آن موجود است. ❇️ در تعدد زوجات قید عدالت را شرط دانسته‌اند که مراد عدالت در محبت نیست، چون امکان‌پذیر نیست، بلکه مراد عدالت در نفقه و هم‌خوابگی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تساوی دیه زن و مرد حکم ثانویه و به صلاحدید حکومت است 📌آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹دیه در شرع، احکام اولیه و ثانویه دارد و حکم اولیه بر عدم تساوی است، فلسفه آن نیز در فقه شیعه آمده و حکم روی هوا نیست. 🔹اگر حکومت اسلامی صلاحدید که بر دیه زن مقداری افزوده شود تا با دیه مرد برابر شود، محدودیت شرعی ندارد و بر اساس حکم ثانوی انجام می‌شود. 🔹درسنامه غنا و موسیقی رهبر معظم انقلاب دارای جامعیت است و بنده سابقه‌ای در میان فقها در این تراز در مورد غنا و موسیقی سراغ ندارم به ویژه اینکه بحثی قرآنی و روایی پیرامون بحث غنا و موسیقی از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 لوح| رهبرانقلاب: باید از برکت روز بيست و پنجم ماه ذی‌قعده که روز دحوالارض است استفاده کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨دوره آموزشی (فصل دوم) ویژه «طلاب و دانشجویان» برگزار می شود. 🔰این دوره حدود ۲۰ جلسه و به همت پژوهشگاه فقه نظام، پژوهشکده شهید صدر و بنیاد حیات در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📮جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه یا آی دی @nezam_tarbiat ارسال کنید. 🔻مکان برگزاری دوره: قم 🔺زمان شروع دوره: ۱۰ مرداد به مدت ۵ هفته (فقط پنجشنبه ها) 🚧 اطلاعات بیشتر👇👇👇 https://ble.im/bonyadhayat 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 🔻استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد؛ 📚 نظرات فقها درباره حضانت فرزند؛ 🔹 حضانت فرزند تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. 🔹 حضانت فرزند تا ازدواج مادر با او و پس از آن با پدر است. 🔹 حضانت فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. 📕 در روایات به موضوع حضانت پرداخته شده، ولی برای هفت سالگی روایاتی نداریم. 📕 در روایاتی که اختلاف در مقدار و اندازه باشد، نمی‌توان جمع عرفی کرد و تعارض موجود یا به تساقط و یا تخییر منتج می‌شود. 📝 برای فهم و تبیین درست روایاتی که منزلت زن را پایین آورده باید به سیره اهل‌بیت(ع) توجه کرد. 📚 توجه به چند نکته ضروری است؛ 🔹 در برخی روایات افراد از مشورت با زنان نهی شده‌اند، در حالی که وقتی به پیامبر(ص) دستور خروج از احرام داده شده، ام سلمه به ایشان مشورت داد و حضرت(ص) عمل کردند، نتیجه مطلوبی نیز حاصل شد. 🔹 باید مشخص شود این تعابیر از چه نوع قضیه‌ای است. بیشتر این‌ها، قضایای حقیقیه هستند ولی برای مثال در جنگ جمل حضرت امیر(ع) ناقص‌العقل بودن زن را مطرح می‌کنند، در حالی که این قضیه شخصیه بوده و ناظر به شخص خاص بوده است و در جای دیگر نمی‌توان این فرمایش را استفاده کرد. 🔹 برای بسیاری از این قضایا می‌توان قید پیدا کرد. با تلاش اجتهادی، قضایا از مطلق بودن خارج و به قضایای خارجیه مربوط به دوره خاص تبدیل می‌شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠به ملت ایران نوید پیروزی میدهم پیروزی تواَم با برچیده شدن من به ملت ایران با این بیداری و هشیاری و این روحیه قوی و شجاعت بی مانند نوید پیروزی می دهم پیروزی و افتخار،پیروزی توأم با استقلال و آزادی،پیروزی توأم با قطع ایادی اجانب و چپاولگران پیروزی توأم با بر چیده شدن بساط ستمگران. 📚صحیفه نور ، جلد ۲ ، صفحه ۱۲ 👈پیام امام خمینی(ره)به ملت در رابطه با کشتار وحشیانه رژیم در ماه محرم 📆مورخ: ۱۳۵۶/۱۱/۰۲ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 تحقق حجاب و عفاف و رسالت روحانیون ✅ همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ لکن روحانیت مسئولیت مضاعف و بیشتری دارد. باید در مقابل منکرات ایستاد؛ چراکه اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی رواج یابد نمی‌شود، برای آن کاری کرد. ✅ لذا باید حجاب و عفاف و دیگر مسایل اعتقادی را در جامعه گسترش داد؛ چون مشکلات اجتماعی و فرهنگی، می‌تواند باعث مشکلاتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز بشود. ✅ بنابراین خطباى محترم از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف»، حداکثر استفاده را بنمایند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند. ✅ مراجع، علما و حوزه‌های علمیه همه مسئولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم و نتیجه را در طریق نشر اسلام و مکتب اهل‌بیت‌ علیهم السلام و اصلاح فرهنگی جامعه نگذاریم، چه فایده دارد؛‌ باید جامعه از علم ما استفاده کند... آیه الله العظمی مکارم شیرازی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 📚 استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔰 ثمره عملی روایاتی که مشورت کردن با زن را نهی کرده‌اند، در مدیریت خانواده و مباحث اجتماعی مانند شوراهای مختلف برای اداره جامعه خود را نشان می‌دهد. 🔰 تعبد در حکم و دستور اسلام لازم است، ولی نباید دچار ظاهرگرایی و نص‌گرایی افراطی شد. 🔰 باید دقت کرد که عمومات تخصیص دارند. برای نمونه روایاتی که فرد را از مشورت کردن با زن نهی می‌کند دارای تخصیص است و کسی که عقلش کامل باشد، از این موضوع استثناء شده است. باید قرائنی بر تقیید اطلاق پیدا کرد. 🔰 قرآن کریم درباره شیر دادن صراحتاً به مشورت با زن‌ها دستور داده. در داستان حضرت شعیب(ع) نیز دخترانشان درباره حضرت موسی(ع) به ایشان مشورت دادند. به همین دلیل اگر تجمیع قرائن سبب ظن عقلایی شود، می‌شود در حکم اولیه تجدید نظر کرد. 🔰 برخی روایات فرد را به مشورت با زن تشویق و برخی دیگر از روایات فرد را از مشورت با زن نهی کرده که این‌ها عموم و خصوص من وجه هستند. از نظر اصولی در محل اجتماع تعارض ایجاد شده تساقط راه حل است، لذا نهی مشورت با زنان بی أثر می‌شود. 🔻 روایات بیان شده درباره ناقص‌العقل بودن زنان را باید به نحوی توجیه کرد که در این‌باره سه نظر وجود دارد؛ 1️⃣ منظور عقل نظری است که زنان شاید مسائل فلسفی را کمتر بفهمند، در حالی که برخی از فیلسوفان بزرگ زن بوده‌اند، بنابراین این احتمال قابل خدشه است. 2️⃣ منظور عقل عملی است که با وجود زنان بی‌نظیری مانند ام وهب در کربلا و امثال آسیه این احتمال هم مردود است. 3️⃣ زن‌ها به سبب محدودیت ارتباط در جامعه و شناخت کمتر نسبت به مردها عقل اکتسابی و تجربی کمتری دارند. این موضوع ممکن است در جامعه به مرور تغییر کند و حضور زنان پر رنگ شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir