eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تعریف غرب از قدرت با قرآن کریم سازگار نیست 📌آیت‌الله محسن اراکی، : 🔹تعریف قرآن از قدرت سیاسی با تعریف غرب از حیث بنیادین دو تفسیر کاملا متفاوت است. منطق قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست. 🔹هرجا که حق و باطل در مقابل هم قرار می‌گیرند، جنگ و جدال دو فرهنگ است؛ امام حسین(ع) نیز از همین جهت وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند. 🔹بدترین خطری که یک جامعه را تهدید می‌کند، مساله وارونگی است. نمی‌توان در یک جامعه هم از حق گفت و هم از باطل؛ عده‌ای که می‌گویند سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع) هیچ فهمی از دین ندارند؛ عده‌ای هنوز بر تکثرگرایی که با منطق و عقل یکسان نیست، پافشاری می‌کنند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اقتصاد تعاونی بن‌بست ‌شکن اقتصاد ماست/ نظام سرمایه‌داری ذاتاً فقرزاست 📌استاد احمدعلی یوسفی، در مدرسه تابستانه نظریه تعاون براساس مکتب اسلام در جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد. 🔹نظام سرمایه‌داری ذاتاً فقرزاست چون ساختار آن تمرکز ثروت است. 🔹براساس نگاه نظام سرمایه‌داری تمام سهم تولید در دوران رونق برای صاحب سرمایه بوده و در دوران رکود نیز اگر تولیدی حاصل نشود، نیروی کار باید با بی‌مهری از بنگاه اقتصادی اخراج شود. 🔹اسلام به مردم‌سالاری اقتصادی دینی اعتقاد دارد که در بخش تعاون تبلور پیدا می‌کند. 🔹فلسفه تأسیس تعاونی‌ها ارتقاء انسان در برابر سرمایه و به خدمت در آوردن سرمایه برای نیروهای فعال اقتصادی است. 🔹نوع مالکیت در تعاونی‌ها مالکیت مشاعی فراگیر و نیمه فراگیر است که نیروی کار، صاحب سرمایه و مصرف کننده مالک و بهره‌مند هستند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فراعنه امروز نیز در مقابل حدود الله حد می‌گذارند / برای مقابله با حدود الهی است آیت الله : 🔹پرستش طواغیت و اولیاء طاغوت حاکم بر سراسر است. 🔹حالا اگر جاهلیت اولی رفت و جای آن آمد به اسم اومانیزم و انسان پرستی اراده خود را می خواهند بر سراسر زندگی بشر حاکم کنند، این محادّة نیست؟! 🔹ما نباید صف خود را از محادّین جدا کنیم؟! اگر داخل محادّین شدیم و قواعد آنان را قبول کردیم، اسناد بین المللی را پذیرفتیم و امضا کردیم و گفتیم عمل می کنیم و بعد هم شوخی کردیم و گفتیم برای خود می گذاریم، این شوخی به تعبیر من خیلی جاهلانه و خیلی سخیف است. بت پرستی می کنیم با حق تحفظ، طیب الله انفاسکم!!! حق تحفظ که چیزی را عوض نمی کند. 🔹در چار چوب های مناسبات جهان مدرن و تحت قدرت ها زندگی کردن می شود محادّة با خدا. اگر بپذیرید جزء محادّین می شود. سختی کار هم همین جاست، باطن حدود الله یسر و آسان است ولی رعایت حدود الله سخت است. 🔹اگر بخواهیم رعایت حدود الله را کنیم، اقتصادی می شویم، اینجاست که تقوا می خواهد تا حدود الهی رعایت شود. 🔹امام حسین(ع) می خواستند حدود الله را اقامه کنند و کسانی که به مقابله با حضرت آمدند می خواستند حدود خود را جاری کنند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منشی هماهنگ با توانِ حرکت و اراده... ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ می‌خواست ملّت را اصلاح کند 💢سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- وقتی می‌بیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین دارد حکومت می‌کند، تصریح می‌کند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت می‌کند، ظلم دارد به مردم می‌کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می‌تواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف این طور می‌دانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این عَلَم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگین‌تر از خون سید الشهداست؟ 📅 امام خمینی(ره) | ۳ آبان ۱۳۵۷ ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نظام پادشاهی مطلقه؛ ریشه اصلی فساد سیستماتیک بنی‌امیه 📌آیت‌الله عباسعلی کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگویی درباره چرایی دچار شدن جامعه اسلامی به انحطاط و فساد در دوران اموی و ضرورت اجتناب‌ناپذیر قیام علیه حکومت یزید از سوی امام حسین(ع) گفت: 🔹آنچه که در آن دوران به منزله یک منکر بزرگ اتفاق افتاد و زمینه نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) را فراهم کرد جابجایی کلان ارزش‌ها بود؛ به گونه‌ای که معروف، منکر و منکر، معروف شد و در صدر معروف‌ها نظام ولایی رسول الله(ص) بود که باید به امام علی(ع) منتقل می‌شد که این کار انجام نشد. 🔹فساد سیستماتیک دوران اموی ریشه در نظام پادشاهی مطلقه داشت که ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مبتلا به این نوع فساد کرده بود و نهضت امام حسین(ع) برای مبارزه با آن و براندازی حکومت یزید و احیای ارزش‌ها و معروف‌های واقعی برپا شد. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢راه تمدن‌سازی انقلابها از نظام‌سازی می‌گذرد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) در سیزدهمین هم‌اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت با عنوان نسبت سند الگو با آینده تمدنی انقلاب اسلامی، گفت: 🔹انقلاب‌ها تا جامه یک نظام بر تن نکنند و پویایی آنها در قالب نهادها ریخته نشود تمدن‌ساز نیستند. راه تمدن‌سازی انقلاب‌ها از نظام‌سازی می‌گذرد. 🔹با پذیرش جمله «آرمان‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارزش‌های بنیادین فرازمانی و فرامکانی جهت‌دهنده پیشرفت است.» باید به دو نکته مقدماتی توجه کرد: نخست آن که فرازمانی و فرامکانی بودن آرمانها باید ناظر به اینجا و اکنون ایران باشد نه مطلق مسلمانان یا مطلق بشریت. دوم این که این آرمانهای فرازمانی و فرامکانی در یک خطابه دینی و یا سیاسی ارائه نشده است، بلکه در یک سند که قرار است سند بالادستی همه سیاستهای کلی نظام باشد ارائه شده است، لذا باید به اقتضاءات سند سیاستگذاری بودن آن توجه داشت. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰هفده شهریور از است 💢یادتان نرود که ما یک ۱۷ شهریور داشتیم. ۱۷شهریور از «ایّام الله» است. و باید یادمان نرود این را. آن قدر شهید دادیم و آن قدر خون دادیم ما آن روز و در مقابل اجانب و در مقابل وابستگان به اجانب. قیام کردند ملت ما و خونشان ریخته شد، لکن پیروز شدیم. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۷ شهریور ۵۸ 📌 به مناسبت جنایت رژیم پهلوی در به خاک و خون کشیدن مردم در روز ۱۷ شهریور ۵۷ ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢برگزار می‌شود؛ 📌نشست نقد و بررسی کتاب «تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه» 👤باحضور: حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید پارسانیا، محمدعلی حسینی‌زاده و محسن صبوریان(نویسنده کتاب) 🗓 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۵ شهریورماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🔰مکان برگزاری: تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir