eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
عزت و حیات در سایه مبارزه است و اولین گام در مبارزه، است و پس از آن تصمیم بر این که سیادت کفر و شرک جهانی خصوصاً آمریکا را بر خود حرام کنید. صحیفه امام،ج21،ص82 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸رهبر معظم انقلاب صبح امروز در درس خارج فقه با اشاره به طرح مدیریت مصرف سوخت فرمودند: 🔹در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم. 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند سران قوا به پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی گرفتند و طبعاً باید اجرا شود . 🔹یقینا برخی مردم از این تصمیم نگران و ناراحت می شوند یا به ضرر آنهاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست کار اشرار است 🔹ضد انقلاب و دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب ها و ناامنی ها حمایت کرده‌اند که اکنون نیز به همین کار مشغولند 🔹اینگونه مسائل ناامنی را که می تواند بزرگترین مصیبت هر کشور و جامعه بشود تشدید می‌کند 🔹هیچ انسان عاقل و علاقه‌مند به کشورش به این کارها دست نمی‌زند مسئولان هر چه می توانند دقت و مراقبت کند تا مشکلات این طرح برای مردم هر چه ممکن است کم شود. 🔹رهبر انقلاب فرمودند: در تلویزیون دیدم مسئولان گفتند مراقبت می کنند که این افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت دیگر کالاها منجر نشود این مراقبت کاملاً لازم است 🔹گرانی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند همه مسئولان مراقب باشند 🔹مسئولان حفظ امنیت هم به وظایف خود عمل کنند 🔹مردم که همیشه با هوشیاری و بصیرت اقدام کرده‌اند این بار هم از افرادی که تخریب می کنند فاصله بگیرند 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰دولت خدمتگزارِ باشد 💢باید این توجه را به آقایان عرض کنم، گرچه خودشان توجه دارند که باید این عمل با یک ظرافتی انجام بگیرد که مستمندان، خیال نکنند که آنها از باب اینکه در صف پایین جامعه واقع شده‌اند مورد امداد واقع شده‌اند؛ آنها در صف مقدم جامعه‌اند 🔹همینها و همین زاغه‌نشینان و همین حاشیه‌نشینان و همین محرومان بودند که این را به ثمر رساندند. اینها بودند که از همه چیز خودشان در راه اسلام عزیز در رژیم سابق گذشتند، ما باید خدمت به آنها بکنیم؛ دولت باید خدمتگزار آنها باشد. 📅 امام خمینی(ره) | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۲ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نشست علمی «امکان سنجی اصول فقه؛ فقه حکومتی» 🔹استاد: حجت‌الاسلام مقیمی حاجی 🔹زمان: دوشنبه، 27 آبان ماه سال جاری، ساعت 12:30 الی 14 🔹محل برگزاری: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، طبقه سوم، ساختمان امام جواد(ع)، سالن سلمان فارسی 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اگر مسئولین کوتاهی کردند شرعاً ضامن اند‌ ✔️واکنش آیت الله جوادی آملی به حوادث اخیر کشور: 🔹مسئولین باید دقیق بفهمند که الان صلاح مملکت چیست و اگر کوتاهی کردند شرعا ضامن اند‌. 🔹آتش زدن مشکلی را حل نمی‌کند جز آشوب. دشمن مشترک است هم (مخالفان)باید ببینند و هم ما باید ببینیم.دشمن مشترک صف است نه برای ما و نه برای اونا بلکه برای نظام صف بسته است. 🔹وظیفه این است که عالمانه و محققانه شب و روز تلاش بکنند و از اقتصاددانان مملکت بررسی کنند و اگر صلاح مملکت باشد یقینا مردم رضایت می‌دهند. نظام را باید با تخصص حفظ کرد،حفظ نظام از اوجب واجبات هست. 🔹 کمیل شخصیت بزرگی بود.امیرالمؤمنین علیه السلام او را مسئول منطقه هیت کرد.این نامه در نهج البلاغه است. معاویه آمد آن منطقه را غارت کرد و کمیل که مسئول آن منطقه بود حضرت نامه گلایه آمیز به او نوشت، این عبارت در نهج البلاغه نیست اما خلاصه اش این است تو فقط بدرد دعای کمیل می‌خوری. این ها آمدند بردند زدند تو چه کار می‌کردی. بعضی‌ها فقط بدرد دعای کمیل می‌خوردند،واقعاً صلاحیت برای مملکت ندارند لذا داد مردم در نمی‌آمد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 دشمن از داخل ضربه می‌زند 🔹 امام خمینی (ره): هميشه گرفتاری ها از خود آدم است. تا در باطن انسان يك گرفتارى پيدا نشود، از خارج نمی شود. تا در داخل خود يك ملت يك كرم‌زدگى پيدا نشود، خارجي‌ها تصرف نمی كنند. آنها از داخل می خواهند كارها را انجام بدهند. صحیفه امام؛ ج17؛ ص165 مورخ: 1 دی 1361 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📙 همایش ملی فلسفه فقه نظام با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله آیت الله 📌 همراه با ارائه مقالات 📚 رونمایی از برخی آثار در حوزه فقه نظام 📅 چهارشنبه ۶ آذرماه ۹۸ ساعت ۱۸:۳۰ 🏬 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴 چرا به رأی تکیه میکنیم بجای اینکه به رأی و تکیه کنیم ⁉️ 💠 هیچ جا مثل جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی نیست که به مردم بگوید شما چون مردمید، چون آدمید، چون رأی دارید، چون اراده دارید، پس شما بگیرید. 🔴 والآن در جامعه ی ما می بینید، هم روشنفکران و ، هم روشنفکران و ، این حالت را تخطئه می کنند که ((بله، امام و رهبران اسلامی به جای اینکه بر روی و تکیه کنند، بر روی و تکیه می کنند))! این شده یک فحش، این شده یک عیب که به انسانها تکیه میشود چون ، نه چون عالِمند، نه چون متخصّصند، نه چون دکترند. چون انسانند. پس بنابراین رأی یک دکتر با رأی یک کشاورز دهات دور افتاده ی جنوب خراسان یکی است، یک اندازه ارزش دارد. ❇️ و جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی یعنی جامعه ی نیمه اسلامی ما که ان شاءاللّه به طرف اسلام کامل میرود از این امتیاز برخوردار است‌‌؛ انسان در آن بی قدر نیست؛ انسان در آن قدر دارد؛ این خصوصیّت جامعه اسلامی است. 🌕 خواهران و برادران! هر چه ما به این طرف پیش برویم، هر چه جامعه ی ما به این سمت حرکت بکند که انسانها یعنی همین آحاد توده ی مردم و و زیادی پیدا بکنند، به طرف پیش رفته ایم. ❌ و آن وقتی که رأی گیری و تصمیم گیری و نظردهی و خواستن و قضاوت کردن و فهمیدن، باز در یک آن عدّه هر که میخواهند باشند بشود و دیگران ملزم باشند که هر چه میفهمند، از طریق آنها و به تبعیّت از آنها باشد، آن وقت بدانید جامعه از اسلام فاصله میگیرد.(١٣۵٩/٠۵/٠١) 📕 شرح نهج البلاغه /نبوتها در نهج البلاغه /ص١٠۵ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 اسلام معتقد به تولید ثروت و بالارفتن سطح رفاه در جامعه است 👈 نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت، با نوع نگاه نظامهای سرمایه‌داری متفاوت است 🔻 رهبر انقلاب، امشب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی: 🔹️ من از بُن دندان به این حرکت معتقدم که علاج و کلید حل مشکلات کشور عبارت است از «ترویج تولید داخلی». 🔹️ آن کسانی که در مورد تولید یا رونق اقتصادی کشور به جای دیگری چشم میدوزند، [بدانند] راه این است. 🔹️ در نظام اسلامی، اقتصاد نقش بسیار مهمی دارد. اینکه بعضی تصور کنند در نظام اسلامی به مقوله‌ی تولید ثروت و گسترش رفاه عمومی و تولید بنگاه‌های ثروت‌ساز بی‌اعتنایی شده، درست نیست. 🔹️ البته نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتها و سیستم‌های مادی -چه نظام سرمایه‌داری و لیبرالی، و چه نظام مارکسیستی و سوسیالیستی- تفاوت دارد. در اسلام مساوات به معنای سوسیالیستی‌اش معنی ندارد اما برخورداری عمومی بله. آنهایی که شعار مساوات میدادند، مطلقاً در حکومتشان مساوات وجود نداشت و قابل تحقق هم نبود. 🔺️ اسلام معتقد به تولید ثروت ملی و بالارفتن سطح رفاه جامعه است؛ عده‌ای بیشتر دارند اما [توزیع] منابع عمومی باید عادلانه باشد. طبعاً در نظام اسلامی، آن شکاف طبقاتی نیست. ۹۸/۸/۲۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 تولیدکنندگان خط‌شکنان میدان رونق تولید هستند 🔻 رهبر انقلاب، امشب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی: 🔹️ عرصه‌ی تولید و رونق اقتصادی احتیاج دارد به پیشروان و فرماندهانی و صفوف مقدمی؛ آن پیشروان، شما تولیدکنندگان هستید. خط‌شکن‌های این میدان «تولیدکنندگان» هستند. این میدان هم میدان خطیری است؛ میدان جنگ است. 🔹️ آن کسانی که دستشان در کار اقتصادی است، می‌بینند که در دنیا بر سر مسائل اقتصادی، جنگ است و همه‌ی دنیا و کشورها با هم بر سر مسائل اقتصادی جنگ دارند. حالا در این دوره‌ی ریاست جمهوری آمریکا، این جنگ با چین و کره‌ی جنوبی ظهور و بُروز کرده، اما در دوره‌های دیگر هم بوده. 🔹️ منتها این جنگ یک جاهایی وحشیانه و کینه‌توزانه است؛ مثل جنگ اقتصادی که با ما میشود. 🔺️ این الان شدت بیشتری گرفته و فعلاً خواهد بود؛ اینکه امید داشته باشیم یک یا دو سال دیگر تمام میشود، باطل است و این تحریم حالاحالاها خواهد بود. ۹۸/۸/۲۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕ رهبر انقلاب در دیدار ۳ساعته با فعالان اقتصادی با اشاره به حوادث اخیر: 🔸️ در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی دشمن را عقب زدیم 🔸️در عرصه جنگ اقتصادی هم به طور قاطع دشمن را عقب میزنیم. ۹۸/۸/۲۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول» با حضور آیت الله احمد مبلغی حجج اسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، دکتر محمدرضا یوسفی و آقایان دکتر ابراهیم عبدی پور و هادی عباسی به عنوان «ارائه دهنده» ♈️زمان: پنجشنبه 30 آبان ماه 98، ساعت 9 تا 12 ⏺مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ تجمع مردم قم در لبیک به رهبری و حمایت از امنیت و اقتدار کشور 🔸 زمان: 10صبح روز پنج شنبه 30 آبان 🔸 از مصلای قدس به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج "قواعد فقه سیاسی" بیان کرد: 🔹 در عصر حاضر که حکومت اسلامی استقرار یافته و فقیهِ مبسوط الید بر ما ولایت دارد، شأن قضایی ولی و فقیه در عصر غیبت، طبق اصل 156 و 157 قانون اساسی به قوه قضائیه واگذار شده است. 🔹 وظیفه قوه قضائیه صرفاً قضاوت میان مردم در دعاوی آنان نیست، بلکه وظایف مهم دیگری نظیر تضمین آزادی‌های مشروع و صیانت از حقوق عامه را بر عهده دارد. 🔹 نحوه تشکیل قوه قضائیه و ساختارهای آن باید بر اساس مصلحت باشد؛ یعنی این ساختار به نحوی باشد که وظایف دستگاه قضایی در اسلام نظیر اقامه عدل، احقاق حقوق، احیاء حقوق عامه و رسیدگی به تظلمات عمومی به سهولت انجام شود. 🔹 ساختارهای قوه قضائیه در نظام اسلامی باید به نحوی باشد که این قوه ملجأ و پناه مظلومان باشد و این مهم تنها در سایه رعایت ضوابط مصلحت از سوی قوه قضائیه صورت می‎گیرد. 🔹 در دستگاه قضایی، قضات باید از سوی ولی‌فقیه مبسوط الید مأذون باشند و فقهای غیر مأذون حق قضاوت ندارند. حتی اگر این شخص غیر مأذون مجتهد و عادل بوده و سایر شرایط قضا را داشته باشد، چون از سوی ولی‌فقیه منصوب نشده است، نمی‌توان قضاوت او را پذیرفت. 🔹 قاعده «الامام یلزم بما هو لیس بلازمٍ» یک قاعده اولیه و ابتدایی است. در صورتی که ولی‌فقیه یک امر شخصی به دیگری کند و این امر از سوی آن شخص مورد پذیرش قرار نگرفته و امتثال آن امر از سوی آن شخص مأمور، متعین نبوده و اصطلاحاً وجوب کفایی داشته باشد، آن شخص می‌تواند از امتثال امر امتناع کرده و ولی‌فقیه حق اجبار وی را ندارد. اگر ولی‌فقیه امر حکومتی صادر کند، قاعده فوق مجرا نیست و باید طبق قاعده مصلحت، آن شخص امر را امتثال کند. 🔹 در صورتی که نظام اسلامی با فقدان قاضی مواجه بوده و نتواند قضات واجد الشرایط را تربیت کند، ولی اشخاصی باشند که فاقد برخی شرایط غیر اساسی قضاوت بوده، نظیر آن که مجتهد نباشند، امام یا ولی‌فقیه می‌تواند براساس قاعده مصلحت به چنین اشخاصی اذن در قضاوت صادر کند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠این مردمی که شماها را روی مسند نشانده اند ملاحظه اینها را داشته باشید. امام خمینی (ره): باید به حسب واقع،به حسب انصاف،به حسب وجدان،این مردمی که شماها را روی کار آورده اند،این مردم کوچه و محله را عرض می کنم زاغه هائی که شماها را روی مسند نشانده اند ملاحظه آنها را بکنید و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که این مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست. صحیفه نور ، جلد ۱۴ ، صفحه ۲۴۶ مورخ: ۱۳۶۰/۰۳/۰۶ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ ویژه سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: فقه گردشگری 🔻 استاد احمد رهدار در درس‌گفتار فقه گردشگری بیان داشت: 🔹اقتضای تحقق اسلام در مقیاس جهانی، توجه به سیاحت و گردشگری است. 🔹از میان سه معنای جهاد، صیام و سیر فی‌الارض؛ آن چه در بحث فقه گردشگری در لسان شارع پیرامون مفهوم سیاحت به کار ما می‌آید معنای سوم است. 🔹با رجوع به قرآن می‌توانیم انواع سیاحت را دسته‌بندی کنیم که مدل کوچ ییلاق قشلاق، سیاحت برای نظر و عبرت گرفتن، سیاحت برای کسب رزق و سیاحت برای زیارت یا حج از جمله آن‌هاست. 🔹بیان تشویقی و بیان استفهام سرزنشی دو مرحله از نحوه توصیه قرآن به سیر و سیاحت است. 🔹مشخص شدن اهمیت و غایت گردشگری، توجه به لسان ادله، بررسی آراء فقهای خلف و مشخص کردن شدت نیاز حکومت به گردشگری از جمله نکاتی است که در فرآیند کشف حکم سیاحت باید به آن توجه کرد. 🔹نمونه‌های بسیاری در قرآن پیرامون سفر انبیاء وجود دارد اما نمونه ایده‌آل قرآن برای فهم سیاحت حضرت مسیح است. 🔹در سیره پیامبر اسلام و امامان نیز می‌توان نمونه‌های خاصی را پیرامون سیاحت یافت؛ مانند بازدید پیامبر(ص) از سرزمین قوم ثمود، بازدید امیرالمؤمنین از ایوان مدائن، سفر امام حسن(ع) به منطقه روم و... که هرکدام می‌توانند به عنوان دلیل مورد بررسی قرار گیرند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠کوشش کنید به ملت کنید شما کوشش کنید که به ملت خدمت کنید، به اسلام خدمت کنید و کوشش کنید که جهاد اکبر را انشاءالله به آخر برسانید و یک انسان کامل، یک انسان اسلامی، یک انسان متعهد بشوید که برای خودتان و برای کشور خودتان و برای ملت خودتان مفید واقع بشوید. خداوند انشاءالله شما را تأیید کند و خداوند شما را به مراتب عالیه برساند. 📚صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٢١٢ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نخبگان اقتصادی حوزه، طرح جدید بانکداری اسلامی را برای ارائه به مجلس آماده کرده‌اند ✔️حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی: 🔹کارشناسان پولی بانکی مرتبط با مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی، طرحی که اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد را مورد بررسی و نقد قرار داده‌اند. 🔹این طرح دارای اشکالات جدی است و نقد تفصیلی آن در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. 🔹مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی امیدوار است با جلوگیری از اجرا و تصویب طرح بانکداری جدید در مجلس شورای اسلامی، فرصت برای بررسی طرح جامع دیگر بانکداری اسلامی به وسیله نخبگان حوزوی و دانشگاهی در مجلس فراهم نمایند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نباید در حکومت اسلامی به فردی که سوء سابقه دارد مسئولیت بدهند 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
به مناسبت سالروز صلح امام حسن مجتبی علیه السلام 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠باید بسازیم بدون اتکاء به آمریکا 🔺بارهاتذکردادیم که بایدایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکاء به آمریکا و شوروی و انگلستان این جهان خواران بین المللی استقلال سیاسی نظامی فرهنگی اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصیل خویش رابه جهان عرضه کنند. 🔺افسوس که عده ای از روشنفکران نمی توانند دست از غرب و یا شرق بکشندواین دو را سرمشق کارهای خود قرارداده اندامیدواریم باتحول فرهنگ حاکم اسلامی،این گروه به خود مشغول و از مردم بریده به خود آیند و اصالت خویش را دریابند و از وابستگی نجات پیدا کنند. 📚صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۹۱ 🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۱۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 نقش (صلح) امام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی 🖊عباسعلی مشکانی سبزواری 🌐در مطلب حاضر، نویسنده با رویکردی تحلیلی و با بهره‌گیری از بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب به تبیین نقش شاخص امام حسن مجتبی(ع) در حفظ و استمرار انقلاب نبوی پرداخته است. 1- «»، الگو و مدلی از «تبلیغ و اجرای» مکتب اصیل اسلام و احکام آن است که از لحاظ شرایط زمانی و مکانی و نیز جامعه هدف، در نقطه مقابل « قرار دارد. در واقع فرایند تکاملی انقلاب نبوی به زمانه و زمینه‏ای اختصاص دارد که ندای اسلام برای اولین بار به گوش می‏رسد و اهل آن عصر و مصر، پیشتر سابقه اسلام و مسلمانی ندارند. در مقابل فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، مربوط به بستری است که مردمان آن سالیان متمادی با اعتقادات و احکام اسلامی آشنایی داشته و عامل به آنها بوده‏اند، اما در گذر زمان و به واسطه حاکمیت جبهه کفر و جبابره، اولاً زمینه تبلیغ صحیح احکام و معارف اصیل اسلامی و ثانیاً بستر اجرای تام آنها را از دست داده‏اند... ادامه مطلب در روزنامه کیهان از طریق لینک:👇 http://kayhan.ir/fa/news/173483 (ع) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir