eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💠هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول» با حضور آیت الله احمد مبلغی حجج اسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، دکتر محمدرضا یوسفی و آقایان دکتر ابراهیم عبدی پور و هادی عباسی به عنوان «ارائه دهنده» ♈️زمان: پنجشنبه 30 آبان ماه 98، ساعت 9 تا 12 ⏺مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ تجمع مردم قم در لبیک به رهبری و حمایت از امنیت و اقتدار کشور 🔸 زمان: 10صبح روز پنج شنبه 30 آبان 🔸 از مصلای قدس به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج "قواعد فقه سیاسی" بیان کرد: 🔹 در عصر حاضر که حکومت اسلامی استقرار یافته و فقیهِ مبسوط الید بر ما ولایت دارد، شأن قضایی ولی و فقیه در عصر غیبت، طبق اصل 156 و 157 قانون اساسی به قوه قضائیه واگذار شده است. 🔹 وظیفه قوه قضائیه صرفاً قضاوت میان مردم در دعاوی آنان نیست، بلکه وظایف مهم دیگری نظیر تضمین آزادی‌های مشروع و صیانت از حقوق عامه را بر عهده دارد. 🔹 نحوه تشکیل قوه قضائیه و ساختارهای آن باید بر اساس مصلحت باشد؛ یعنی این ساختار به نحوی باشد که وظایف دستگاه قضایی در اسلام نظیر اقامه عدل، احقاق حقوق، احیاء حقوق عامه و رسیدگی به تظلمات عمومی به سهولت انجام شود. 🔹 ساختارهای قوه قضائیه در نظام اسلامی باید به نحوی باشد که این قوه ملجأ و پناه مظلومان باشد و این مهم تنها در سایه رعایت ضوابط مصلحت از سوی قوه قضائیه صورت می‎گیرد. 🔹 در دستگاه قضایی، قضات باید از سوی ولی‌فقیه مبسوط الید مأذون باشند و فقهای غیر مأذون حق قضاوت ندارند. حتی اگر این شخص غیر مأذون مجتهد و عادل بوده و سایر شرایط قضا را داشته باشد، چون از سوی ولی‌فقیه منصوب نشده است، نمی‌توان قضاوت او را پذیرفت. 🔹 قاعده «الامام یلزم بما هو لیس بلازمٍ» یک قاعده اولیه و ابتدایی است. در صورتی که ولی‌فقیه یک امر شخصی به دیگری کند و این امر از سوی آن شخص مورد پذیرش قرار نگرفته و امتثال آن امر از سوی آن شخص مأمور، متعین نبوده و اصطلاحاً وجوب کفایی داشته باشد، آن شخص می‌تواند از امتثال امر امتناع کرده و ولی‌فقیه حق اجبار وی را ندارد. اگر ولی‌فقیه امر حکومتی صادر کند، قاعده فوق مجرا نیست و باید طبق قاعده مصلحت، آن شخص امر را امتثال کند. 🔹 در صورتی که نظام اسلامی با فقدان قاضی مواجه بوده و نتواند قضات واجد الشرایط را تربیت کند، ولی اشخاصی باشند که فاقد برخی شرایط غیر اساسی قضاوت بوده، نظیر آن که مجتهد نباشند، امام یا ولی‌فقیه می‌تواند براساس قاعده مصلحت به چنین اشخاصی اذن در قضاوت صادر کند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠این مردمی که شماها را روی مسند نشانده اند ملاحظه اینها را داشته باشید. امام خمینی (ره): باید به حسب واقع،به حسب انصاف،به حسب وجدان،این مردمی که شماها را روی کار آورده اند،این مردم کوچه و محله را عرض می کنم زاغه هائی که شماها را روی مسند نشانده اند ملاحظه آنها را بکنید و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که این مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست. صحیفه نور ، جلد ۱۴ ، صفحه ۲۴۶ مورخ: ۱۳۶۰/۰۳/۰۶ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ ویژه سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: فقه گردشگری 🔻 استاد احمد رهدار در درس‌گفتار فقه گردشگری بیان داشت: 🔹اقتضای تحقق اسلام در مقیاس جهانی، توجه به سیاحت و گردشگری است. 🔹از میان سه معنای جهاد، صیام و سیر فی‌الارض؛ آن چه در بحث فقه گردشگری در لسان شارع پیرامون مفهوم سیاحت به کار ما می‌آید معنای سوم است. 🔹با رجوع به قرآن می‌توانیم انواع سیاحت را دسته‌بندی کنیم که مدل کوچ ییلاق قشلاق، سیاحت برای نظر و عبرت گرفتن، سیاحت برای کسب رزق و سیاحت برای زیارت یا حج از جمله آن‌هاست. 🔹بیان تشویقی و بیان استفهام سرزنشی دو مرحله از نحوه توصیه قرآن به سیر و سیاحت است. 🔹مشخص شدن اهمیت و غایت گردشگری، توجه به لسان ادله، بررسی آراء فقهای خلف و مشخص کردن شدت نیاز حکومت به گردشگری از جمله نکاتی است که در فرآیند کشف حکم سیاحت باید به آن توجه کرد. 🔹نمونه‌های بسیاری در قرآن پیرامون سفر انبیاء وجود دارد اما نمونه ایده‌آل قرآن برای فهم سیاحت حضرت مسیح است. 🔹در سیره پیامبر اسلام و امامان نیز می‌توان نمونه‌های خاصی را پیرامون سیاحت یافت؛ مانند بازدید پیامبر(ص) از سرزمین قوم ثمود، بازدید امیرالمؤمنین از ایوان مدائن، سفر امام حسن(ع) به منطقه روم و... که هرکدام می‌توانند به عنوان دلیل مورد بررسی قرار گیرند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠کوشش کنید به ملت کنید شما کوشش کنید که به ملت خدمت کنید، به اسلام خدمت کنید و کوشش کنید که جهاد اکبر را انشاءالله به آخر برسانید و یک انسان کامل، یک انسان اسلامی، یک انسان متعهد بشوید که برای خودتان و برای کشور خودتان و برای ملت خودتان مفید واقع بشوید. خداوند انشاءالله شما را تأیید کند و خداوند شما را به مراتب عالیه برساند. 📚صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٢١٢ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نخبگان اقتصادی حوزه، طرح جدید بانکداری اسلامی را برای ارائه به مجلس آماده کرده‌اند ✔️حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی: 🔹کارشناسان پولی بانکی مرتبط با مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی، طرحی که اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد را مورد بررسی و نقد قرار داده‌اند. 🔹این طرح دارای اشکالات جدی است و نقد تفصیلی آن در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. 🔹مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی امیدوار است با جلوگیری از اجرا و تصویب طرح بانکداری جدید در مجلس شورای اسلامی، فرصت برای بررسی طرح جامع دیگر بانکداری اسلامی به وسیله نخبگان حوزوی و دانشگاهی در مجلس فراهم نمایند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نباید در حکومت اسلامی به فردی که سوء سابقه دارد مسئولیت بدهند 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
به مناسبت سالروز صلح امام حسن مجتبی علیه السلام 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠باید بسازیم بدون اتکاء به آمریکا 🔺بارهاتذکردادیم که بایدایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکاء به آمریکا و شوروی و انگلستان این جهان خواران بین المللی استقلال سیاسی نظامی فرهنگی اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصیل خویش رابه جهان عرضه کنند. 🔺افسوس که عده ای از روشنفکران نمی توانند دست از غرب و یا شرق بکشندواین دو را سرمشق کارهای خود قرارداده اندامیدواریم باتحول فرهنگ حاکم اسلامی،این گروه به خود مشغول و از مردم بریده به خود آیند و اصالت خویش را دریابند و از وابستگی نجات پیدا کنند. 📚صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۹۱ 🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۱۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 نقش (صلح) امام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی 🖊عباسعلی مشکانی سبزواری 🌐در مطلب حاضر، نویسنده با رویکردی تحلیلی و با بهره‌گیری از بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب به تبیین نقش شاخص امام حسن مجتبی(ع) در حفظ و استمرار انقلاب نبوی پرداخته است. 1- «»، الگو و مدلی از «تبلیغ و اجرای» مکتب اصیل اسلام و احکام آن است که از لحاظ شرایط زمانی و مکانی و نیز جامعه هدف، در نقطه مقابل « قرار دارد. در واقع فرایند تکاملی انقلاب نبوی به زمانه و زمینه‏ای اختصاص دارد که ندای اسلام برای اولین بار به گوش می‏رسد و اهل آن عصر و مصر، پیشتر سابقه اسلام و مسلمانی ندارند. در مقابل فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، مربوط به بستری است که مردمان آن سالیان متمادی با اعتقادات و احکام اسلامی آشنایی داشته و عامل به آنها بوده‏اند، اما در گذر زمان و به واسطه حاکمیت جبهه کفر و جبابره، اولاً زمینه تبلیغ صحیح احکام و معارف اصیل اسلامی و ثانیاً بستر اجرای تام آنها را از دست داده‏اند... ادامه مطلب در روزنامه کیهان از طریق لینک:👇 http://kayhan.ir/fa/news/173483 (ع) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻اثر حجت الاسلام دکتر خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام تحت عنوان، کتاب «اسلام شناسی» منتشر شد. 🔹در این کتاب فصلی به نظام های اجتماعی اختصاص داده شده است. معرفی کتاب : کتاب «اسلام شناسی» در بردرانده آموزه ای اساسی دین اسلام است و نویسنده این کتاب را با نگاه استدلالی بر آمده از مطالعات حکمی ـ اجتهادی تدوین کرده است. نگارنده این کتاب را چهارده فصل با عنوان های: کلیات، معرفت شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، دین شناسی، ثبوت شناسی، امامت شناسی، معاد شناسی، آشنایی با احکام و حقوق شرعی، اخلاق و عرفان، "نظام‌های اجتماعی" ، اسلام و مدرنیته و اسلام و تمدن تدوین کرده است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
ویژگی های نظام فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری- @khaneTolab.pdf
971.2K
📻 مصاحبه نشریه (صاحب امتیاز: خانه طلاب جوان) با حجت الاسلام و المسلمین 💠 پیرامون: ((ویژگی های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری )) منبع:(کانال خانه طلاب جوان) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 آیت الله اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در همایش اتحاد و اخوت که با حضور طلاب پاکستانی مقیم قم در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم،با بیان اینکه به عقیده ما پاکستان کشوری است که باید نقش مؤثری در جامعه اسلامی داشته باشد گفت: پاکستان دومین کشور پرجمعیت مسلمان در جهان و از نظر اقتصادی و سیاسی کشور مهمی است و شما با ایجاد وحدت در میان خودتان می‌توانید در پاکستان اثرگذار باشید. 🔻وی بیان کرد: شما باید تلاش کنید در میان شیعه و سنی و طوایف مختلف مسلمان پاکستان هم‌صدایی و وحدت اثرگذار ایجاد شود. 🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پنج رکن از ارکان وحدت اسلامی در قرآن کریم را برشمرد. 🔻آیت الله اراکی گفت: آنچه رحمت خدا را نازل می‌کند وحدت است و هرچه ما یکپارچه‌تر باشیم خداوند رحمتش را افزایش می‌دهد و هرچه پراکنده‌تر باشید عذاب بیشتر می‌شود. 🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جامعه اسلامی مولود رسول‌الله(ص) است و لذا اعضای چنین جامعه‌ای فرزندان پیامبر(ص) و برادر هستند و اگر اعضای این جامعه دشمن یکدیگر شدند نمی‌توانند فرزندان رسول اکرم(ص) باشند. 🔻آیت‌الله اراکی گفت: کسی شک ندارد که رژیم صهیونیستی و آمریکا دشمن رسول خدا(ص) هستند پس چطور می‌شود کسی ادعای مسلمانی می‌کند ولی با این رژیم دست دوستی می‌دهد. 🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همه عناصر قدرت در کشورهای اسلامی وجود دارد و نزدیک به 2 میلیارد نفر جمعیت دارد؛ همه مناطق مهم جهان دست مسلمانان است و از لحاظ اقتصادی نیز بیشترین انرژی جهان در کشورهای اسلامی قرار دارد ولی با چنین قدرتی چرا کشورهای اسلامی باید جزو ذلیل‌ترین امت‌های دنیا باشند. 🔻 معلوم می‌شود که مشکلی در جامعه اسلامی وجود دارد، قرآن صراحتاً اعلام می‌کند اگر مؤمن باشید پیروزید، ولی وضعیت فعلی جامعه اسلامی چیز دیگری ضد آن را نشان می‌دهد. یکی از بارزترین علت‌ها برای مشکلات کشورهای اسلامی تفرقه است و راه برون‌رفت از این وضعیت وحدت است. 🔻رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: کشورهای اسلامی مخصوصاً کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، عراق، ترکیه، سوریه و … باید تلاش کنند که در عرصه‌های سیاسی به هم نزدیک‌تر شوند، لازم نیست مرزها را برداریم و یک دولت شویم تا وحدت داشته باشیم بلکه در تجارت و همکاری‌های علمی و فرهنگی ارتباط بیشتر و راحت‌تر کنیم. 🔻وی گفت: اگر چنین اتحادی بین کشورهای اسلامی وجود داشت کسی جرأت نمی‌کرد به کشمیر جسارت کند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💢 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج «قواعد فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔹 اقتدار نظام اسلامی دارای مؤلفه‌های زیادی است و این اقتدار صرفاً در مسائل دفاعی نیست، بلکه اقتدار در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز مهم است و نظام اسلامی برای کسب اقتدار و افتخار در این حوزه‌ها باید تلاش کند. 🔹 دولت باید در دو حوزه ورزش‌های همگانی و قهرمانی تلاش کرده و حتی بخشی از مصارف بیت ‌المال مسلمین را به این دو حوزه از ورزش اختصاص دهد. 🔹 از آنجایی که توسعه و ترویج ورزش همگانی باعث تقویت سلامت عمومی می‌شود، لذا مصلح جامعه نیز در گروی ترویج ورزش همگانی است. 🔹 نظام اسلامی باید بخشی از بیت المال را برای رشد و ترویج ورزش همگانی و تهیه وسایل لازم برای انجام این ورزش‌ها در سوی شهروندان، صرف کند. 🔹 افتخار آفرینی ایرانیان مسلمان در عرصه ورزش‌های قهرمانی باعث اقتدار و سرافرازی کشور بوده و مصلحت عمومی را درپی دارد. از این‌رو لازم است بخشی از بیت المال مسلمین برای توسعه و حمایت از ورزش قهرمانی مصرف شود. 🔹 البته نباید صرفاً بر روی رشته خاص ورزشی تمرکز کرد، بلکه باید مجموعه‌ای از همه رشته‌های ورزشی که مغایر با موازین شرعی نیست، مورد تقویت قرار گیرد. 🔹 اگر مصلحت جامعه اسلامی اقتضا کند، لازم است در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان، اقدام به هجو و بدگویی آنان بپردازیم و این امر نه تنها گناه ندارد، بلکه اگر مصلحت جامعه اسلامی اقتضا کند، واجب است. 🔹 در برخی موارد که مصلحت جامعه اسلامی اقتضا می‌کند، افشاگری علیه مسئولان لازم است و حرمت شرعی ندارد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠باید همه دست به دست هم بدهید و این مملکت را اداره بکنید باید همه دست به دست هم بدهید و این مملکت را اداره بکنید و همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را اداره بکنیم و همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را سالم بکنیم و این چرخ ها را به راه بیندازیم. کارخانه باید به همت شما به راه بیفتد، وقتی که به راه بیفتد منفعتش هم مال مملکت خودتان و از آن خود شماست. 📚صحیفه نور ، جلد ۷ ، صفحه ۲۱۰ 👈بیانات امام خمینی در جمع کارکنان کارخانه اتمسفر ایران 📆مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۰۵ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
| همایش ملی فلسفه فقه نظام به مناسبت روز جهانی فلسفه ➖➖➖ 🔻مولفه‌های شش‌گانه " نظام" از نگاه استاد رشاد hawzahnews.com/news/873666 🔻آیت الله علیدوست: استنباط فقه نظام، یک ضرورت حساس است hawzahnews.com/news/873667 🔻حجت الاسلام خالد الغفوری: کشف نظام از مهمترین محورهای فقه نظام است hawzahnews.com/news/873669 🔻دبیر کتاب سال حوزه مطرح کرد: محققان فقه نظام به تحول و تغییر در روش شناسی توجه کنند hawzahnews.com/news/873670 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسویان: نظام اقتصادی اسلام، مجموعه‌ای از اصول مترقی و منسجم است hawzahnews.com/news/873671 🔻مدیر پژوهشکده فقه نظام: طلاب نرم‌افزار فکری اداره نظام اسلامی را تولید کنند hawzahnews.com/news/873668 📸گزارش‌تصویری: hawzahnews.com/photo/873651
⚡️ چرا بعضی‌ها با جوشش انقلابی مخالف‌اند؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «تلقی بعضی‌ها این است که انقلاب برای تحققِ یک هدفی بود و تمام شد و الآن دورۀ سازندگی است، یعنی جوشش انقلابی باید فروکش کند و از این به بعد برویم و بسازیم! ریشۀ این حرف آن‌جاست که آرمان انقلاب اسلامی را به یک انقلاب ضداستبدادی یا ضداستعماری محدود می‌کنند و لذا انقلاب اسلامی را تمام‌شده می‌دانند؛ می‌گویند می‌خواستیم دست قدرت‌ها را کوتاه کنیم که کردیم! می‌خواستیم رژیم استبدادی را به جمهوری تبدیل کنیم که کردیم! ولی اگر شما گفتید هدف انقلاب اسلامی ایجادِ یک تکانۀ جهانی است و می‌خواهد را پیشِ روی بشر قرار بدهد و را در مقابلِ رنسانس ایجاد کند، این جوشش انقلابی باید تا مرحلۀ تمدّن اسلامی برقرار باشد. جوشش انقلابی هر کجا خاموش شود، شما از حرکت بازمی‌مانید. اگر وحدت‌بخشی و انسجام‌بخشی و ساختارسازی را متناسب با تمدّن رقیب انجام دهید، انقلاب اسلامی از جوشش می‌افتد.» (منبع: ) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠امروز به مستمندان و مستضعفان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید؛ پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازه خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد. 📚صحیفه نور، جلد ١٨،صفحه ۵٨ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
#بسته‌خبری| همایش ملی فلسفه فقه نظام به مناسبت روز جهانی فلسفه ➖➖➖ 🔻مولفه‌های شش‌گانه " نظام" از نگ
💠 فراگیرشدن دغدغه فقه نظام امری مهم در حوزه‌های علمیه است/ ایجاد ۴۰ رشته فقه تخصصی 📌 در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد؛ 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد: 🔹دغدغه نظام‌سازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است و نوع افراد صاحب‌نظر به این موضوع اهتمام دارند. 🔹نظام مجموعه ترکیب‌یافته از مؤلفه‌های مختلف متناسب و سازگار است که با یکدیگر در تفاعل هستند و موجب تمییز یک نظام از نظام دیگر می‌شوند؛ نظام باید مستقل و حدود آن از دیگر نظام‌ها جدا باشد و غایت معینی هم داشته باشد. 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان: 🔹اگر نظام اقتصادی اسلامی را مجموعه‌ای از عناصر بدانیم، می‌توانیم بگوییم که نظام اقتصادی اسلام مجموعه‌ای از مبانی بینشی، سنت‌های الهی، اهداف اقتصادی، احکام اقتصادی، اخلاق اقتصادی، قوانین و مقررات و قراردادها، ابزارها، سازمان‌ها و نهادها و الگوهای رفتاری است. 🔹این عناصر به صورت منسجم و هماهنگ می‌خواهند فعالیت‌های اقتصادی را در سطح فردی، اجتماعی و بین‌المللی ساماندهی نمایند و انسان‌ها را در ابعاد اقتصادی به رفاه دنیوی و کمال اخروی برسانند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ​اهمیت ولزوم پرداختن به فقه نظام سیاسی از دیدگاه آیت الله محسن اراکی 🔰 بیانات مطرح شده در درس فقه الصلاة مورخه ۹۸/۹/۲ پیرامون اهمیت و لزوم پرداختن به فقه نظام سیاسی 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنج‌مرحله‌ای تمدن‌سازی»، در «دو گام» خلاصه شده است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: "رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، آن پنج مرحله تمدن‌سازی را در دو گام خلاصه کرده‌اند. گام اول، چهل سال گذشته است که در آن، گویا دو و نیم مرحله پیشروی شده است: 1. انقلاب اسلامی؛ 2. نظام اسلامی؛ 3. زیرساخت‌های دستیابی به دولت اسلامی. لذا با این‌که در بیانیه‌های دیگر می‌فرمودند «راه پیش رو، دشوارتر از گذشته است»، بیان ایشان در این مرحله این است که شاید مسیر پیش رو آسان‌تر از گذشته باشد. گویا زیرساخت‌هایش فراهم شده و ظرفیت‌های مختلفی از قبیلِ شکل‌گیری جبهۀ مقاومت، تغییر موازنۀ قدرت و پیشروی در مقیاس جامعۀ جهانی، تربیت نیروی انسانی گسترده، رشد معنویت و اخلاق، پیشرفت‌های داخلی در زمینه‌های مختلف و... شکل گرفته است؛ البته این‌ها به آسانی هم به دست نیامده است. این‌ها مقدوراتی است که در چلۀ دوم برای حرکت به‌سمتِ دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی در اختیار داریم." (منبع: ) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢برای دستیابی به فقه حکومتی باید از روش‌های مرسوم اصول فقه فاصله گرفت ✔️حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، استاد حوزه علمیه قم: 🔹باید نسبت تعارضات موجود در احکام در اصول فقه مورد بحث قرار گیرد، نمی شود روش‌های اصول فقه مرسوم باشد و بخواهیم به اجتهاد در فقه حکومتی دست پیدا کنیم. 🔹فقیه در بحث فقه حکومتی اگر از روش‌ها و ضوابط دیگر بخش‌های فقه استفاده کند، نمی‌تواند یک مجموعه منسجم ارائه دهد. 🔹فقیه فقه نظام با همان قواعد حاکم بر اصول فقه حرکت می‌کند، اما ما در تاریخ می‌بینیم که فقهایی رویکردها را تغییر داده اند و این خلاقیت به صورت کلان‌تر در اصول فقه نیز قابل انجام است. 🔹ما در همین گفتمان فقه حکومتی اساتید بزرگی داشتیم که در این گفتمان اجتهاد می‌کردند و در نهادهایی مانند شورای نگهبان حضور داشتند، اما بحث آن‌ها در کلاس‌ها در بخش ماهوی و روش شناسی با بحث دیگر فقها تفاوتی ندارد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir