eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💠باید بسازیم بدون اتکاء به آمریکا 🔺بارهاتذکردادیم که بایدایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکاء به آمریکا و شوروی و انگلستان این جهان خواران بین المللی استقلال سیاسی نظامی فرهنگی اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصیل خویش رابه جهان عرضه کنند. 🔺افسوس که عده ای از روشنفکران نمی توانند دست از غرب و یا شرق بکشندواین دو را سرمشق کارهای خود قرارداده اندامیدواریم باتحول فرهنگ حاکم اسلامی،این گروه به خود مشغول و از مردم بریده به خود آیند و اصالت خویش را دریابند و از وابستگی نجات پیدا کنند. 📚صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۹۱ 🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۱۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 نقش (صلح) امام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی 🖊عباسعلی مشکانی سبزواری 🌐در مطلب حاضر، نویسنده با رویکردی تحلیلی و با بهره‌گیری از بیانات دقیق رهبر معظم انقلاب به تبیین نقش شاخص امام حسن مجتبی(ع) در حفظ و استمرار انقلاب نبوی پرداخته است. 1- «»، الگو و مدلی از «تبلیغ و اجرای» مکتب اصیل اسلام و احکام آن است که از لحاظ شرایط زمانی و مکانی و نیز جامعه هدف، در نقطه مقابل « قرار دارد. در واقع فرایند تکاملی انقلاب نبوی به زمانه و زمینه‏ای اختصاص دارد که ندای اسلام برای اولین بار به گوش می‏رسد و اهل آن عصر و مصر، پیشتر سابقه اسلام و مسلمانی ندارند. در مقابل فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی، مربوط به بستری است که مردمان آن سالیان متمادی با اعتقادات و احکام اسلامی آشنایی داشته و عامل به آنها بوده‏اند، اما در گذر زمان و به واسطه حاکمیت جبهه کفر و جبابره، اولاً زمینه تبلیغ صحیح احکام و معارف اصیل اسلامی و ثانیاً بستر اجرای تام آنها را از دست داده‏اند... ادامه مطلب در روزنامه کیهان از طریق لینک:👇 http://kayhan.ir/fa/news/173483 (ع) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻اثر حجت الاسلام دکتر خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام تحت عنوان، کتاب «اسلام شناسی» منتشر شد. 🔹در این کتاب فصلی به نظام های اجتماعی اختصاص داده شده است. معرفی کتاب : کتاب «اسلام شناسی» در بردرانده آموزه ای اساسی دین اسلام است و نویسنده این کتاب را با نگاه استدلالی بر آمده از مطالعات حکمی ـ اجتهادی تدوین کرده است. نگارنده این کتاب را چهارده فصل با عنوان های: کلیات، معرفت شناسی، خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، دین شناسی، ثبوت شناسی، امامت شناسی، معاد شناسی، آشنایی با احکام و حقوق شرعی، اخلاق و عرفان، "نظام‌های اجتماعی" ، اسلام و مدرنیته و اسلام و تمدن تدوین کرده است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
ویژگی های نظام فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری- @khaneTolab.pdf
971.2K
📻 مصاحبه نشریه (صاحب امتیاز: خانه طلاب جوان) با حجت الاسلام و المسلمین 💠 پیرامون: ((ویژگی های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری )) منبع:(کانال خانه طلاب جوان) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 آیت الله اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در همایش اتحاد و اخوت که با حضور طلاب پاکستانی مقیم قم در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم،با بیان اینکه به عقیده ما پاکستان کشوری است که باید نقش مؤثری در جامعه اسلامی داشته باشد گفت: پاکستان دومین کشور پرجمعیت مسلمان در جهان و از نظر اقتصادی و سیاسی کشور مهمی است و شما با ایجاد وحدت در میان خودتان می‌توانید در پاکستان اثرگذار باشید. 🔻وی بیان کرد: شما باید تلاش کنید در میان شیعه و سنی و طوایف مختلف مسلمان پاکستان هم‌صدایی و وحدت اثرگذار ایجاد شود. 🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پنج رکن از ارکان وحدت اسلامی در قرآن کریم را برشمرد. 🔻آیت الله اراکی گفت: آنچه رحمت خدا را نازل می‌کند وحدت است و هرچه ما یکپارچه‌تر باشیم خداوند رحمتش را افزایش می‌دهد و هرچه پراکنده‌تر باشید عذاب بیشتر می‌شود. 🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جامعه اسلامی مولود رسول‌الله(ص) است و لذا اعضای چنین جامعه‌ای فرزندان پیامبر(ص) و برادر هستند و اگر اعضای این جامعه دشمن یکدیگر شدند نمی‌توانند فرزندان رسول اکرم(ص) باشند. 🔻آیت‌الله اراکی گفت: کسی شک ندارد که رژیم صهیونیستی و آمریکا دشمن رسول خدا(ص) هستند پس چطور می‌شود کسی ادعای مسلمانی می‌کند ولی با این رژیم دست دوستی می‌دهد. 🔻دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همه عناصر قدرت در کشورهای اسلامی وجود دارد و نزدیک به 2 میلیارد نفر جمعیت دارد؛ همه مناطق مهم جهان دست مسلمانان است و از لحاظ اقتصادی نیز بیشترین انرژی جهان در کشورهای اسلامی قرار دارد ولی با چنین قدرتی چرا کشورهای اسلامی باید جزو ذلیل‌ترین امت‌های دنیا باشند. 🔻 معلوم می‌شود که مشکلی در جامعه اسلامی وجود دارد، قرآن صراحتاً اعلام می‌کند اگر مؤمن باشید پیروزید، ولی وضعیت فعلی جامعه اسلامی چیز دیگری ضد آن را نشان می‌دهد. یکی از بارزترین علت‌ها برای مشکلات کشورهای اسلامی تفرقه است و راه برون‌رفت از این وضعیت وحدت است. 🔻رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: کشورهای اسلامی مخصوصاً کشورهای پاکستان، افغانستان، ایران، عراق، ترکیه، سوریه و … باید تلاش کنند که در عرصه‌های سیاسی به هم نزدیک‌تر شوند، لازم نیست مرزها را برداریم و یک دولت شویم تا وحدت داشته باشیم بلکه در تجارت و همکاری‌های علمی و فرهنگی ارتباط بیشتر و راحت‌تر کنیم. 🔻وی گفت: اگر چنین اتحادی بین کشورهای اسلامی وجود داشت کسی جرأت نمی‌کرد به کشمیر جسارت کند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💢 موضوع: قواعد فقه سیاسی 🔰 استاد عباس کعبی در درس خارج «قواعد فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔹 اقتدار نظام اسلامی دارای مؤلفه‌های زیادی است و این اقتدار صرفاً در مسائل دفاعی نیست، بلکه اقتدار در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی نیز مهم است و نظام اسلامی برای کسب اقتدار و افتخار در این حوزه‌ها باید تلاش کند. 🔹 دولت باید در دو حوزه ورزش‌های همگانی و قهرمانی تلاش کرده و حتی بخشی از مصارف بیت ‌المال مسلمین را به این دو حوزه از ورزش اختصاص دهد. 🔹 از آنجایی که توسعه و ترویج ورزش همگانی باعث تقویت سلامت عمومی می‌شود، لذا مصلح جامعه نیز در گروی ترویج ورزش همگانی است. 🔹 نظام اسلامی باید بخشی از بیت المال را برای رشد و ترویج ورزش همگانی و تهیه وسایل لازم برای انجام این ورزش‌ها در سوی شهروندان، صرف کند. 🔹 افتخار آفرینی ایرانیان مسلمان در عرصه ورزش‌های قهرمانی باعث اقتدار و سرافرازی کشور بوده و مصلحت عمومی را درپی دارد. از این‌رو لازم است بخشی از بیت المال مسلمین برای توسعه و حمایت از ورزش قهرمانی مصرف شود. 🔹 البته نباید صرفاً بر روی رشته خاص ورزشی تمرکز کرد، بلکه باید مجموعه‌ای از همه رشته‌های ورزشی که مغایر با موازین شرعی نیست، مورد تقویت قرار گیرد. 🔹 اگر مصلحت جامعه اسلامی اقتضا کند، لازم است در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان، اقدام به هجو و بدگویی آنان بپردازیم و این امر نه تنها گناه ندارد، بلکه اگر مصلحت جامعه اسلامی اقتضا کند، واجب است. 🔹 در برخی موارد که مصلحت جامعه اسلامی اقتضا می‌کند، افشاگری علیه مسئولان لازم است و حرمت شرعی ندارد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠باید همه دست به دست هم بدهید و این مملکت را اداره بکنید باید همه دست به دست هم بدهید و این مملکت را اداره بکنید و همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را اداره بکنیم و همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را سالم بکنیم و این چرخ ها را به راه بیندازیم. کارخانه باید به همت شما به راه بیفتد، وقتی که به راه بیفتد منفعتش هم مال مملکت خودتان و از آن خود شماست. 📚صحیفه نور ، جلد ۷ ، صفحه ۲۱۰ 👈بیانات امام خمینی در جمع کارکنان کارخانه اتمسفر ایران 📆مورخ: ۱۳۵۸/۰۴/۰۵ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
| همایش ملی فلسفه فقه نظام به مناسبت روز جهانی فلسفه ➖➖➖ 🔻مولفه‌های شش‌گانه " نظام" از نگاه استاد رشاد hawzahnews.com/news/873666 🔻آیت الله علیدوست: استنباط فقه نظام، یک ضرورت حساس است hawzahnews.com/news/873667 🔻حجت الاسلام خالد الغفوری: کشف نظام از مهمترین محورهای فقه نظام است hawzahnews.com/news/873669 🔻دبیر کتاب سال حوزه مطرح کرد: محققان فقه نظام به تحول و تغییر در روش شناسی توجه کنند hawzahnews.com/news/873670 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسویان: نظام اقتصادی اسلام، مجموعه‌ای از اصول مترقی و منسجم است hawzahnews.com/news/873671 🔻مدیر پژوهشکده فقه نظام: طلاب نرم‌افزار فکری اداره نظام اسلامی را تولید کنند hawzahnews.com/news/873668 📸گزارش‌تصویری: hawzahnews.com/photo/873651
⚡️ چرا بعضی‌ها با جوشش انقلابی مخالف‌اند؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «تلقی بعضی‌ها این است که انقلاب برای تحققِ یک هدفی بود و تمام شد و الآن دورۀ سازندگی است، یعنی جوشش انقلابی باید فروکش کند و از این به بعد برویم و بسازیم! ریشۀ این حرف آن‌جاست که آرمان انقلاب اسلامی را به یک انقلاب ضداستبدادی یا ضداستعماری محدود می‌کنند و لذا انقلاب اسلامی را تمام‌شده می‌دانند؛ می‌گویند می‌خواستیم دست قدرت‌ها را کوتاه کنیم که کردیم! می‌خواستیم رژیم استبدادی را به جمهوری تبدیل کنیم که کردیم! ولی اگر شما گفتید هدف انقلاب اسلامی ایجادِ یک تکانۀ جهانی است و می‌خواهد را پیشِ روی بشر قرار بدهد و را در مقابلِ رنسانس ایجاد کند، این جوشش انقلابی باید تا مرحلۀ تمدّن اسلامی برقرار باشد. جوشش انقلابی هر کجا خاموش شود، شما از حرکت بازمی‌مانید. اگر وحدت‌بخشی و انسجام‌بخشی و ساختارسازی را متناسب با تمدّن رقیب انجام دهید، انقلاب اسلامی از جوشش می‌افتد.» (منبع: ) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠امروز به مستمندان و مستضعفان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید؛ پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازه خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد. 📚صحیفه نور، جلد ١٨،صفحه ۵٨ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 فراگیرشدن دغدغه فقه نظام امری مهم در حوزه‌های علمیه است/ ایجاد ۴۰ رشته فقه تخصصی 📌 در همایش ملی فلسفه فقه نظام مطرح شد؛ 🔰 آیت‌الله علی اکبر رشاد: 🔹دغدغه نظام‌سازی فقهی در حال فراگیر شدن در سطح حوزه است و نوع افراد صاحب‌نظر به این موضوع اهتمام دارند. 🔹نظام مجموعه ترکیب‌یافته از مؤلفه‌های مختلف متناسب و سازگار است که با یکدیگر در تفاعل هستند و موجب تمییز یک نظام از نظام دیگر می‌شوند؛ نظام باید مستقل و حدود آن از دیگر نظام‌ها جدا باشد و غایت معینی هم داشته باشد. 🔰حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان: 🔹اگر نظام اقتصادی اسلامی را مجموعه‌ای از عناصر بدانیم، می‌توانیم بگوییم که نظام اقتصادی اسلام مجموعه‌ای از مبانی بینشی، سنت‌های الهی، اهداف اقتصادی، احکام اقتصادی، اخلاق اقتصادی، قوانین و مقررات و قراردادها، ابزارها، سازمان‌ها و نهادها و الگوهای رفتاری است. 🔹این عناصر به صورت منسجم و هماهنگ می‌خواهند فعالیت‌های اقتصادی را در سطح فردی، اجتماعی و بین‌المللی ساماندهی نمایند و انسان‌ها را در ابعاد اقتصادی به رفاه دنیوی و کمال اخروی برسانند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ​اهمیت ولزوم پرداختن به فقه نظام سیاسی از دیدگاه آیت الله محسن اراکی 🔰 بیانات مطرح شده در درس فقه الصلاة مورخه ۹۸/۹/۲ پیرامون اهمیت و لزوم پرداختن به فقه نظام سیاسی 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنج‌مرحله‌ای تمدن‌سازی»، در «دو گام» خلاصه شده است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: "رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، آن پنج مرحله تمدن‌سازی را در دو گام خلاصه کرده‌اند. گام اول، چهل سال گذشته است که در آن، گویا دو و نیم مرحله پیشروی شده است: 1. انقلاب اسلامی؛ 2. نظام اسلامی؛ 3. زیرساخت‌های دستیابی به دولت اسلامی. لذا با این‌که در بیانیه‌های دیگر می‌فرمودند «راه پیش رو، دشوارتر از گذشته است»، بیان ایشان در این مرحله این است که شاید مسیر پیش رو آسان‌تر از گذشته باشد. گویا زیرساخت‌هایش فراهم شده و ظرفیت‌های مختلفی از قبیلِ شکل‌گیری جبهۀ مقاومت، تغییر موازنۀ قدرت و پیشروی در مقیاس جامعۀ جهانی، تربیت نیروی انسانی گسترده، رشد معنویت و اخلاق، پیشرفت‌های داخلی در زمینه‌های مختلف و... شکل گرفته است؛ البته این‌ها به آسانی هم به دست نیامده است. این‌ها مقدوراتی است که در چلۀ دوم برای حرکت به‌سمتِ دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی در اختیار داریم." (منبع: ) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢برای دستیابی به فقه حکومتی باید از روش‌های مرسوم اصول فقه فاصله گرفت ✔️حجت الاسلام والمسلمین مقیمی، استاد حوزه علمیه قم: 🔹باید نسبت تعارضات موجود در احکام در اصول فقه مورد بحث قرار گیرد، نمی شود روش‌های اصول فقه مرسوم باشد و بخواهیم به اجتهاد در فقه حکومتی دست پیدا کنیم. 🔹فقیه در بحث فقه حکومتی اگر از روش‌ها و ضوابط دیگر بخش‌های فقه استفاده کند، نمی‌تواند یک مجموعه منسجم ارائه دهد. 🔹فقیه فقه نظام با همان قواعد حاکم بر اصول فقه حرکت می‌کند، اما ما در تاریخ می‌بینیم که فقهایی رویکردها را تغییر داده اند و این خلاقیت به صورت کلان‌تر در اصول فقه نیز قابل انجام است. 🔹ما در همین گفتمان فقه حکومتی اساتید بزرگی داشتیم که در این گفتمان اجتهاد می‌کردند و در نهادهایی مانند شورای نگهبان حضور داشتند، اما بحث آن‌ها در کلاس‌ها در بخش ماهوی و روش شناسی با بحث دیگر فقها تفاوتی ندارد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🗳 رهبر انقلاب با اشاره به فرارسیدن زمان ثبت‌نام انتخابات مجلس تاکید کردند: 👈 اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید. ۹۸/۹/۱۰ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 ​بیانیه آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری، پیرامون اغتشاشات اخیر و حمایت مردم از حریم ولایت ♦️متن بیانیه آیت الله اراکی: 🔸در هفته‌ای که گذشت مع الأسف عده‌ای اراذل و اشرارِ آموزش دیده و دست‌پرورده‌ی اجانب و استکبار خصوصا آمریکا و دولت‌های مرتجع و دست‌نشانده وی در منطقه، دست به خرابکاری‌ها و اغتشاشات گسترده زده و خسارت بسیاری به اموال و اماکن عمومی که متعلق به مردم ایران است وارد کرده و موجب جان باختن و شهادت تعدادی از مردم بی‌گناه و برخی نیروهای حافظ امنیت شدند. بحمدالله مردم شریف ایران با جدا کردن صف خود از این اوباش دوره دیده، اجازه ندادند تا تلاش سرویس‌های اطلاعاتی و رسانه‌‌ای دشمن به نتیجه دلخواه برسد و مانند همیشه امید آنان را ناامید کردند. لذا از مسئولین محترم انتظار می‌رود که بیش از پیش قدردان این امت بزرگ و نجیب باشند. اجتماعات خودجوش مردم شهیدپرور ایران در دفاع از ارکان نظام‌اسلامی و ولایت فقیه مشتی محکم بود که بر دهان آمریکا و اسرائیل نشست و موجب شد تا انگشت تحیر از این بصیرت مثال زدنی بر دهان بگیرند. در این بین حرکت انقلابی مردم بصیر و مومن استان مرکزی در دفاع از اسلام و انقلاب و حمایت از ولایت فقیه شایسته تقدیر و تشکر وافر است. از خداوند منان مسئلت دارم راه پیشرفتی که مردم انقلابی ایران آغاز کردند به مقصد نزدیکتر گردانده و بر توفیقات این ملت بزرگ بیافزاید. محسن اراکی نماینده مردم شریف استان مرکزی درمجلس خبرگان رهبری 30 آبان ماه 1398 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 اگربخواهيد گره‌های كور خود را با پناه بردن به‌ کانون سرمايه‌دارى غرب حل كنيد، نه‌تنها دردى ازجامعۀ خويش را دوا نكرده ايد،كه ديگران بايد بيايند واشتباهات شمارا جبران كنند. 📚صحیفه نور، جلد ٢١،صفحه ۶٧ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | قبول مسئولیت؛ عرصه مؤاخذه الهی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه روز یکشنبه (۱۳۹۸/۹/۱۰) به شرح حدیثی از پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) پرداختند که ایشان جناب ابوذر را از قبول هرگونه مسئولیت و مدیریت منع می‌فرمود. 🔹️ رهبرانقلاب در توضیح این حدیث به روزهای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و همگان را به درس‌گیری از این حدیث فراخواندند: «حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست.» 🔹️ نقطه محوری بحث معظم‌له نگاه صحیح به مسئولیت و انجام تعهد در قبال آن است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸تفاوت فقه سنتی و حکومتی گزارشی از آئین رونمائی از کتاب «اصول و مبادی فقه حکومتی»🔻 آیت الله : 🔹فقه سنتی و فقه حکومتی سه تفاوت عمده دارد؛ اول اینکه فقه حکومتی تحقق اهداف اسلام در بستر حکومت بوده و فقه سنتی در رتبه تنجیز و تعذیر شرعی می‌­باشد. 🔹دوم اینکه تشخیص مصالح و مفاسد در فقه حکومتی توسط ولی امر جامعه و در مرحله فعلیت است اما در فقه سنتی «مصالح و مفاسد» در مرحله مبادی حکم شرعی قرار داشته و آنجائی هم که به عنوان متعلق حکم شرعی در فقه سنتی آمده است در فرض حکومت جائر می‌­باشد. 🔹تفاوت سوم این است که در فقه سنتی، «سیاسات» تدابیری است که فقیه صرفا برای تعیین تکلیف افراد مشخص می­ کند نه برای اداره حکومت و تعیین تکالیف جامعه.(وسائل) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛ ✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی 🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» گفت: 🔰 یکی از راه‌های وارد کردن صدمات اقتصادی و معیشتی به مردم ایران، واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و قاچاق برخی کالاهای ممنوع است. 🔰 انواع کالاهای خارجی به ویژه به لحاظ مبدأ تولید آن‌ها وجود دارند که ممکن است حکم فقهی خرید و مصرف و تبلیغ آن‌ها متفاوت باشد. بنابراین باید هر دسته از آن‌ها مشخص شود و حکم فقهی معامله و مصرف آن‌ها معلوم گردد. 🔰 مخاطبین حکم فقهی خرید و مصرف کالاهای خارجی براساس ادله اولیه و ثانویه در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه ملت ایران و نیز حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی مستخرج از ادله شرعی عبارتند از؛ عموم مردم به عنوان خریداران و مصرف کنندگان، دولت به عنوان سیاستگذار و تولیدکنندگان به عنوان بخشی از جامعه که با تولید با کیفیت و قیمت مناسب می‌توانند زمینه حمایت از کالاهای تولیدی داخلی را فراهم کنند. 🔰 بر اساس آیه «یأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» خرید هر نوع کالایی از هر فردی یا از هر کشوری که به قصد منفعت حلال آن کالا انجام شود، وفای به آن لازم و معامله صحیح است. 🔰 براساس آیه «أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا» هر نوع کالایی که دارای منفعت حلال است، از افراد یا کشورهای خارجی به قصد آن منفعت، معامله و خریداری شود، یک نوع عهد و پیمان محسوب می‌شود، به همین جهت وفای به آن لازم و واجب و آن معامله صحیح می‌باشد. پس به مقتضای این آیه حکم معامله کالاهای خارجی از هر کشوری و از هر فردی صحیح و وفای به آن نیز لازم و واجب است. 🔰 دلیل سومی که صحت و حلیت این معاملات را تأیید می‌کند آیه «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیعَ» است. به مقتضای دلالت آیه اگر کالای خارجی که دارای منفعت محلله باشد، خرید آن به قصد تحصیل آن منفعت محلله صورت گیرد، آن معامله صحیح و شارع نیز آن را امضا می‌کند. 🔰 دلیل عام دیگری که در تأیید این معاملات آمده، آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» است. این آیه تنها قلمرو تجارت را شامل می‌شود. پس نسبت به دو آیه اول قلمرو این آیه محدودتر است؛ ولی زیر بنای قوانین مالی در فقه اسلامی است. از آیه هم حکم تکلیفی(جواز تصرف در مال مورد تجارت) و هم حکم وضعی(صحت تجارت) استفاده می‌شود.(مفتاح) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸لزوم جداسازی مفهوم نظام از مفاهیم مشابهی مانند الگو گزارش همایش ملی فلسفه فقه نظام / 1🔻 آیت الله : 🔹باید توجه داشت که نظام غیر از منظّم است و نباید تصور کرد که هر چیز منظّمی نظام است. این‌طور نیست که هر چیزی که یک مهندسی و نظمی داشته باشد نظام است. 🔹نکته دیگر هم این است که نظام غیر از الگو است؛ از شهید صدر تا بسیاری از دانشوران معاصر و همکاران عزیز ما بین نظام و الگو خلط شده است در حالی که الگو با نظام متفاوت‌اند. 🔹شهید صدر در فرمایشی گفته‌اند که اسلام نظامات متفاوتی دارد و معلوم می‌شود که ایشان بین الگوی تحقّق نظام و نظام خلط فرموده‌اند. نظام یک نظام اقتصادی و یک نظام سیاسی دارد و این‌طور نیست که چند نظام در یک حوزه داشته باشد. 🔹به تبع ظروف مختلف زمانی و مکانی، الگوهای مختلفی به وجود می‌آید و یک سره در حالی تغییر است بر خلاف نظام که تغییرپذیر نیست. 🔹خداوند یک نظام برای اقتصاد تعیین کرده است ولی می‌توان برای تحقّق نظام اقتصادی ما در شرائط گوناگون و ظروف مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و سیاسی گوناگون، الگوهای مختلفی را طراحی کنیم و محقّق کنیم. 🔹مثلاً ما امروزه الگویی داریم به نام اسلامی ایرانی پیشرفت. این الگو برای مقام امتثال و مقام تحقّق و مقام تطبیق است و الّا پیشرفت یک واقعیّت دارد در حالی که تحقّق الگوی پیشرفت در حالات مختلف بر اساس شرائط و ظروف گوناگون بوده و قابل تغییر است. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❌برای پست انقلاب نکردیم 💢امام (ره) ما را از تصدی پستهای حساس منع میکردند؛مثلا دوست نداشتند دخترشان نماینده مجلس بشود.چون می گفتند:«دلم نمیخواهد این احساس و توهم پیدا شود که بخاطر منسوب بودن به من،دخترم فلان پست را گرفته است.یا می گفتند: «ما انقلاب نکردیم که پست بین خودمان تقسیم کنیم و اصلا برای اینکه این شایعه در ذھن مردم بوجود نیاید دنبال این کارھا نروید.ھزار جور کار دیگر ھست که می توانید آنھا را انجام دھید به نقل از فاطمه طباطبایی همسر مرحوم احمد خمینی(ره) 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) |جلدسوم،صفحه ۲۱۷ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌸صلوات خاصه امام حسن عسکری (علیه السلام) 🍃اللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء ، خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین🍃 میلاد امام حسن عسگری علیه السلام مبارک 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🏴 سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام ‌الله علیها) تسلیت باد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | مردم در جمهوری مؤمنین 🔻 نقش و جایگاه مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی، موضوعی مهم و بنیادی در نظام اندیشه‌ی سیاسی انقلاب اسلامی است. از جمله نکات و پرسشهای قابل تأمّل در این موضوع، این موارد است: ۱. منشأ، خاستگاه و مبنای پذیرفتن خواست و رضایت عامه‌ی مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی چیست؟ ۲. چرا در این نظام، به سازوکارهای ناظر به آراء عمومی مانند انتخابات توجه میشود؟ آیا این توجه، منبعث از پذیرفتن ـ به اصطلاح‌ـ یک «بدِ ضروری» و «پذیرش یک اجبار سلبی» است یا بر اساس نوعی «نگاه ایجابی» به رأی مردم است؟ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir