💠 انتخاب شایسته حجت الاسلام دکتر شجاعی، دبیر محترم گروه فقه نظام حقوق را بعنوان نماینده مردم انقلابی ابهر در مجلس شورای اسلامی، به ایشان و همه پژوهشگران پژوهشگاه فقه نظام، تبریک عرض کرده و موفقیت و سلامتی ایشان را از خداوند متعال در سنگر مجلس مسالت دارم.
محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، رییس پژوهشگاه فقه نظام/ ۳اسفند ۹۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 مفاهیم الحب فی الله و البغض فی الله/ کمال دین حب و بغض است
💯 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛
🔻 مفاهیم الحب فی الله و البغض فی الله
🔹 کمال دین حب و بغض است. این مضمون به نحو کلی مضمونی است که تقریباً متیقن الصدور از ائمه است.
🔹محور حب و بغض را خدا قرار دهیم و آن بشود هسته اصلی محبتها و بغضها. این نشان میدهد حقیقت دین همان حب الله است.
🔹 این روایات میگوید شما محبتها و بغضهایتان را با حب و بغض اصلی که الهی است تنظیم کنید.
🔹 اگر این محبت محوری با محبتهای دیگر مورد تزاحم قرار گرفت این محبت باید مقدم شود.
🔹 حب محوری دو معنا دارد؛ 1 - دل تهی میشود از هر علاقهای جز آنچه به آن سر رشته برگردد و 2 – علاقههای دیگر هست اما در مقام تزاحم آنها مقدم نمیشود. (مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨 دستگاههای تبلیغاتی بیگانه از چند ماه قبل علیه انتخابات فعالیت میکردند، دور روز مانده به انتخابات
👈 به بهانه ویروس علیه انتخابات تبلیغ کردند
🔺 حضرت آیت الله خامنهای صبح امروز با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیکشدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانههای آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشمپوشی نکردند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 نشست روش تبدیل گزاره های فقهی به مدل های کاربردی و اجتماعی برگزار شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظا
🔸گزارش نشست«روش تبدیل گزارههای فقهی به مدلهای کاربردی و اجتماعی»
حجت الاسلام دکتر #خسروپناه:
🔹فقیه دو شأن دارد. شأن فقاهت، و دیگری شأن ولایت. شأن فقاهت شأن کشف احکام شرعی است و دستاورد آن حکم تکلیفی و وضعی است. شأن ولایت، شأن جعل است که دستاوردش حکم ولایی میشود.
🔹پیش فرض بنده در این بحث این است که ما یک فقه نظام ولایی داریم که ذیلش فقه نظامات دیگر مانند فقه فرهنگ، فقه تربیت و ... قرار دارد.
🔹پس هم فقه الفرد و فقه الاجتماع در ذیل آن قرار دارد. پس این فقه باید با رویکرد ولایی و فقاهی به این نظامات فردی و اجتماعی بپردازد.
حجت الاسلام دکتر #پیروزمند:
🔹نمیخواهیم خود را محدود به گزارههای تجویزی فقهی کنیم. کاربردی را به راهبردی تبدیل کردم تا اینکه کلانتر شود و از جزئیت فاصله بگیرد و در دسترس باشد.
🔹تلقی بنده از این موضوع این است که بحث پسا فقهی یا پسا استنباطی است. یعنی فرض بر این است که به یک گزارههای دینی رسیدیم و برای بعد از آن داریم صحبت میکنیم. بنابراین بحثی که تقدیم خواهد شد، ابداً بحث رسیدن به گزارههای فقهی نخواهد بود.
🔹این پیش فرض را هم عرض کنم که در صورتی ما میتوانیم از گزارهها به مدل برسیم که نگاهمان به گزارههای دینی هم نظام مند باشد و اینها را مجزا از هم نبینیم. که خود این موجب تکامل آن راه پیشا فقهی است که مورد بحث نیست.
حجت الاسلام #الهی_خراسانی:
🔹وقتی دربارهٔ گزارههای فقهی صحبت میکنیم باید توجه کرد که این گزارهها مراتب مختلفی دارند مانند اینکه بعض گزارهها به صورت هدف و غرض احکام است.
🔹بعض دیگر به قواعد و ضوابط خاص که در احکام جاری است اشاره میکند. مانند نفی ضرر لایهٔ سوم گزارههایی که به صورت قواعد کلیه به عنوان حکم شرعی صادر میشود. لایهٔ دیگر احکام ولایی است که هرچند جزو لایهها نیست ولی جزو تعریف احکام قرار میگیرد.
🔹کاربرد اجتماعی اعم از مدل است. کاربرد اجتماعی، قیدی برای اجتماعی است یعنی این گزاره تبدیل شود به یک امر اجتماعی است اما اگر این امر اجتماعی، یک سیستم نظام یافته باشد به طوریکه به منظومهای از گزارهها ارجاع دهد، مدل خواهد بود.(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
📷 #اطلاع_نگاشت| عدم ورود فقه در واقعیات اجتماعی
🔸آیت الله #مبلغی
🆔 @vasael_ir
💠خودتان را خدمت گزار مردم بدانید
شماها باید برای این ملت خدمت کنید.و خودتان را خدمتگزار مردم بدانید.اگر در ذهنتان بیاید که ٬ بیاورید که من وزیرم و باید مردم از من چه بکنند؟بدانید اصلاح نشدید. در ذهنتان حتی خلجان بکند، #آقای_رئیس_جمهور در ذهنش خلجان بکند که من شخص اول مملکت هستم و چه و کذا، این اصلاح نشده است!خلجانش هم از شیطان است. آن خلجانش هم، او عمل نمی کند.اما در ذهنش این خلجان را هم بیرون کند.و همین طور هر یک شماها خدمتگزار این مملکت هستید، خدمتگزار این ملت هستید.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۱۰۵
بیانات حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با رئیس جمهور ٬ نخست وزیر و اعضای هیأت دولت
مورخ: ۱۳۶۰/۰۵/۳۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 انتخاباتهای ایران را باید در ذیلِ «جریان درگیری انقلاب اسلامی با تجدّد» تحلیل کرد.
💠 سید محمدمهدی میرباقری (۱۳۹۲):
«انتخابات در ایران، در درون وضعیت کلی انقلاب اسلامی در جامعه جهانی اتفاق میافتد؛ یعنی درگیری بین انقلاب با تجدّد، بیشک در متن انتخابات هم نقش ایفا میکند.
ما نباید انتخابات را در قالبهای خُرد تحلیل کنیم و حوادث کوچک را اساس شکلگیری انتخابات بدانیم و حتی ساختارهای کلان اجتماعی و برخی صفبندیها را مبنای تحلیل انتخابات قرار دهیم؛ گرچه همه اینها را هم باید محاسبه کنیم و جایگاه و نقش هر کدام از حوادث خُرد تا ساختارهای اجتماعی و ضعف و قوتهای جناحهای مختلف را ببینیم؛ ولی در فراز همه اینها، آنچه باید ببینیم جریان درگیری انقلاب اسلامی با جریان تجدّد است.
ما در دوران ظهور مجدد اسلام قرار داریم و امواج غلبه اسلام در جهان، در حال شکلگیری است و لذا ادبیات اصلی تحلیل انتخابات ـ که جزء حوادث مهم انقلاب اسلامی است ـ باید مبتنی بر نگاه به پیشروندگی انقلاب اسلامی و تمامشدگی دوران مدرنیته باشد.
در فراز این تبادل و جابهجایی قدرت و تداول ایام، امواج انقلاب اسلامی است که پیش میرود و بر فراز دولتها و در عمق جامعه مسیر خود را میپیماید و با همین تداول ایام، در جامعه شرح صدر ایجاد میکند و استقامت و شدت آنها را در درگیری با نظام کفر و در مسیر تمدنسازی اسلامی تثبیت میکند.
در این فرایند، باید جریانهای مختلف سیاسی، خودشان را بازسازی کنند و ظرفیتهای خودشان را ارتقاء دهند تا در تراز انقلاب اسلامی ظاهر شوند.»
( تداول قدرت)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| نگاه روایات به معضل بیکاری و تکلیف دولت / حرمت ترویج قول و فعل بد(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0004B2
🔹فقه معاملات ربوی| عدم تعلق خمس به ارتفاع قیمت ناشی از تورم(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/0004B9
🔹فقه سیاسی | وجوب عینی بسط معروف در جامعه(حجت الاسلام والسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0004B6
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨 أین الرجبیون...
🔹حلول ماه رجب و ولادت با سعادت امام محمد باقر(ع) تبریک و تهنیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸و ما ادریک ماه رجب!🔸
و ما ادریک ماه رجب! رجب ماه ورودی است. زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف میشوید، اول می رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
منشور روحانیت.pdf
2.76M
📚عنوان : منشور روحانیت
📆به مناسبت سالروز ابلاغ پیام مهم منشور حوزه و روحانیت توسط امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷
#حوزه
#منشور_روحانیت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
📚عنوان : منشور روحانیت 📆به مناسبت سالروز ابلاغ پیام مهم منشور حوزه و روحانیت توسط امام خمینی (ره) د
بخش هایی از منشور روحانیت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
اول ماه رجب
بايد به زيارت سيدالشهدا(ع)
رفت و گفت:
... لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ!
گويا حضرت
در آغاز ماه رجب
ما را به وادي توحيد دعوت میکنند
و میخواهند ما را شفاعت کنند.
ما دعوت امام(ع) را لبيک میگوييم
و با شفاعت ايشان وارد ماه رجب میشويم.
خوشا به حال آنها که اول ماه رجب
زيارت حضرت را دارند و نيمه رجب و نيمه شعبان... .
#استاد_میرباقری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده میخواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد... و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید.»
وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)، ص 18
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ تفاوت حکم حکومتی، فقهالحکومه و فقه حکومتی
📌 استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی در درسگفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند» بیان داشت؛
📚 برای فقه در اصطلاح چند معنا اعم از شریعت، دانش منسجم، معرفت بر احکام فرعی شرعی و عملیات استنباط بیان شده است.
📚 یکی از مشکلات بحث فقه نظام این است که نظریهپردازان فقه نظام، فقه را به معانی متفاوتی أخذ کردهاند. این اختلاف در مباحث فقه مضاف و مباحث اصول فقه حکومتی نیز نمود پیدا میکند.
📚 میان حکم حکومتی، فقهالحکومه و فقه حکومتی تفاوت وجود دارد. این سه عنوان نزدیک به یکدیگر هستند که بعضاً با یکدیگر خَلط میشوند.
📚 حکم حکومتی به معنای حکمی است که حاکم حکومت اسلامی و ولی فقیه بر مدار موضوع خاص خودش که دایرمدار مصلحت است در شرایط خاص خودش به عنوان موقت صادر میکند.
📚 فقهالحکومه از اصطلاحات فقه مضاف است. فقه الحکومه فقهی است که احکام شرعی مربوط به حکومتداری و رابطه حاکم و محکوم مانند تقسیم قوا در حکومت را بیان میکند.
📚 تقابل فقه فردی و فقه حکومتی غلط است چون فردی، اجتماعی و حکومتی سه رویکرد مختلف به فقه است. فقه حکومتی رویکردی به مجموعهی فقه از طهارت تا دیات معطوف به اداره جامعه و حکومت با نگاه به اقتضائات اجراء است.
📚 در رویکرد فقه حکومتی هیچ مسألهای از فقه از وسعت آن بیرون نمیماند، مثلاً حکومت مکلّف است با فرهنگسازی صحیح مردم را به سطحی از تدیّن برساند که در خلوت خود نیز متدیّن باشند.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌ضرورت تشکیل قرارگاه پدافند غیرعامل جهت مبارزه با ویروس کرونا
💠حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : مدیریت کلان اجرایی کشور به جهت سیاست زدگی، هنوز کرونا را جدی نگرفته است. اگر این تساهل مدیریتی ادامه یابد فاجعه در کشور درست میکند.
مرجعیت و روحانیت باید زبان مطالبهگری مردم باشند و بر تشکیل قرارگاه پدافند غیرعامل جهت مبارزه با این ویروس و به خط شدن تمام دستگاهها تاکید کنند.
#کرونا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 پیشنهاد مطالعه برای ایام ماه رجب:
کتاب "انسان و عبادت"
اثر علامه شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢از نظارت تا انتقام جویی
امام خمینی (ره):
شک نیست که مجلس به همه امور کشور نظارت دارد و حق نمایندگان است که از هر انحراف و خلافی که از وزرا و ادارات می بینند به حکم قانونی جلوگیری کنند و دولت را تا حد استیضاح بکشانند، لکن فرق هاست بین نظارت و استیضاح و بین عیب جوئی و انتقام گیری و این فرق را همه کس پس از رجوع به وجدان خویش می فهمد.
انسان با کمی تفکر در حال خود تشخیص می دهد که احضار دولت یا وزیر برای خدا و مصالح اسلام و کشور است و در آن جز هدایت و جلوگیری از انحراف و حفظ مصالح ملت چیز دیگری دخالت ندارد یا از معیارهای غیرالهی چون حب و بغض، دوستی و دشمنی، هواهای نفسانی چون خودنمائی، عرض اندام و از این قبیل مسائل نفسانی و شیطانی برخوردار است.
#امام_خمینی
صحیفه نور ؛جلد 19؛ صفحه 7
صحیفه امام؛جلد 18؛ صفحه 466
مورخ: 7 خرداد 1363
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 فقه نظام باید جزو متون آموزشی حوزه باشد/ حوزه نیازمند کلان پروژهای برای فقه نظامات اسلامی است
🔹 آیتالله عباس کعبی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔰 فقه اهلبیت(ع)، فقهی است که مأموریت خود را ساخت تمدن اسلام میداند. بدین منظور نمیتواند به مسأله نظام بر پایه آموزههای اسلام بی تفاوت باشد.
🔰 در حوزه نیازمند یک کلان پروژهای هستیم که فقه نظامات اسلامی را در بخشهای مختلف حوزوی سامان داده و مدیریت کند. جرقه این کلان پروژه در حوزه زده نشده است.
🔰 اکنون فضای عمومی برای تدریس، تحقیق و تولید علم در عرصه فقه نظام هموار و فراهم شده ولی نیازمند هماهنگی، ساماندهی و ارائه یک کلان پروژه برای مدیریت فعالیتهای مربوط به فقه نظام هستیم.
🔰 باید از گنجینههای گرانسنگ معارف اسلامی، آموزهها و فقه اهلبیت(ع) و فقه مدون یک ساختاری تدوین شود و این فقه نظام تبدیل به متون آموزشی شود.
🔰 تا زمانی که به متون آموزشی مسأله محور تبدیل نشود نمیتوانیم در عرصه آموزش، فقه نظام را همانند فقه دیرینه و اصیل شیعی که در کتب فقهی تدوین شده را ترویج کنیم.
🔰 یکی از مشکلات آموزش در عرصه فقه نظام آموزش بدون متن آموزشی است، متن آموزشی بر عهده استاد است و مسلماً طلبه به حضور در درسهایی تمایل پیدا میکند که متن آموزشی تحقیق شده و تجربه شده را به همراه داشته باشد.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚫️ سالروز شهادت امام هادی (علیهالسلام) تسلیت باد
🚩 صلوات خاصه امام هادی علیه السلام:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔺...و این بار فرزندانمان در میدان دفاع از سلامت مردم
سپاس از پرسنل پزشکی و درمانی که جانانه برای دفاع از سلامت مردم جان در کف دست گذاشته و شبانه روزی تلاش می کنند.🌹🌹🌹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📝 عکس نوشته |کار و شنا
💠 کار در نظام اجتماعی و نقش آن در صعود افراد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◼️شهادت «امام علی النقی الهادی»(ع) (3رجب 254 ق)
◾️يكى از كارهاى مهم امام هادى (ع) كه امامانِ قبل از ايشان نيز، اهميت بسيار به آن مى دادند، حفظ خطّ فكرى و فرهنگى تشيُّع و جلوگيرى از القائات مخالفان بود. اين كار، نياز به تربيت شاگردان برجسته و تشكيل حوزه ى علميه و تدريس فقه و عقايد اصول اسلامى داشت كه در عصر امام على النقى(ع) نيز ادامه يافت. آن حضرت شاگردان برجسته اى همچون حضرت عبدالعظيم حسنى، ابن سِكيّت اهوازى، اسماعيل بن مهران، ابوهاشم جعفرى، جعفر بن سهيل و... تربيت كرد و حوزه ى علمى فعال و پرتلاشى به وجود آورد. آن امام بزرگوار، در تحكيم و استوارى فقه، عقايد و فرهنگ تشيُّع، همت جدى و وسيعى نمود
◾️همچنين حضرت امام على النقى(ع) براى معرفى سيماى تابناك اسلامِ راستين، جلسات متعددى را براى بحث پيرامون مسايل مختلف عقيدتى، فكرى و اجتماعى برگزار كرد و در اين جلسات به سؤالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ مى داد. جمع زيادى از بزرگان علم و ادب نزد ايشان گرد مى آمدند و از درياى بيكران دانش آن حضرت بهره مى بُردند. امام هادى(ع) همواره، پناهگاه نيازمندان و گرفتاران بود و هيچ گاه آنان را نااميد از خانه ى خويش نمى راند. سرانجام حضرت امام على النقى الهادى(ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگى و سى و سه سال امامت، در سوم رجب سال 254 هجرى قمرى بر اثر زهرى كه با دسيسه ى مُعتز (سيزدهمين خليفه ى عباسى) توسط معتمد عباسى به آن حضرت خوراندند، به شهادت رسيد و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاك سپردند. دوران امامت امام هادى(ع) در سخت ترين شرايط، در زمان خلافت پانزده ساله ى ديكتاتورى متوكل و سپس خلفاى بعدى سپرى گرديد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir