🍃🌸🍃
❣ #امام_سجاد (علیه السلام):
🌿مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند، از مردمان همه زمان ها برترند، زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است.🌼
📚بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۲🌿
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ سید حسن نصرالله در جشن نیمهشعبان و همزمان با چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر:
🔸شهید سید محمدباقر صدر فیلسوف و اندیشمند اسلامی بزرگی بود که همه بر نبوغ و خارقالعادگی و نوآوری و تحولآفرینیاش در عرصه فلسفه و اندیشه اجماعنظر دارند.
🔹چهبسا بزرگترین ویژگی او که ـ همواره و امروز بیش از فردا ـ نیاز داریم از آن درس بگیریم اخلاص شدید او برای خدا، اسلام و امت بود. او کاملاً خود را فنا کرده بود؛ برای او «من» و منیت و شخص و مناسبات و اعتبارات شخصی و فردی هیچ جایی نداشت و همه زندگیاش فقط برای خدا و اسلام و هدف بود.
🔸بزرگترین شاهد اخلاص و فنا و ذوب شدن شهید صدر در هدف این بود که وقتی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی پیروز شد، او این اتفاق را اینطور تبیین کرد که امام خمینی آرمانهای انبیای الهی را تحقق بخشیده است و نیز تأکید کرد که ایشان همان هدفی را محقق کرد که شهید صدر در تمام زندگیاش برای آن تلاش میکرد.
🔹عبارتی معروف از شهید صدر هست که ایشان گفت: «اگر امام خمینی به من دستور دهد که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در همانجا به اسلام خدمت کنم، ذرهای در قبول این دستور درنگ نمیکنم. سید خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من برای محققشدنش تلاش میکردم».
🔸 باید لطف و منّتی را که این امام شهید بر ما در لبنان دارد نیز یادآوری کنیم و به آن توجه داشته باشیم؛ زیرا بسیاری از فعالیتهای اسلامی و جهادی و دینی و معنوی در لبنان وجود دارد، از این امام شهید نشأت گرفته است و ریشه آن به دوران پس از شهادت او و به سال ١٩٨٢ باز میگردد که حزبالله تأسیس شد؛ زیرا اکثریت کسانی که نسل مؤسس حزبالله را شکل دادند از شاگردان یا شاگردانِ شاگردان و مقلدان شهید صدر بودند و او مرجع دینی آنها بود.
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شرح_صدر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸در بین الطلوعین ظهور هستیم🔸
یک زمانی نوکر آمریکا بر این مملکت ریاست می کرده است. نایب شیطان و خادم شیطان حکمرانی می کرده است. جای او، نایب امام زمان علیه السلام دارد حکومت می کند! ببین چقدر فرق معامله است! نماینده شیطان رفته است، نماینده خدا آمده است!
این سوال برای تو پیش می آید که حکومتِ خدا که الآن در مملکت ما است، با حکومت امام زمان که باز هم حکومت خدا است؛ چه فرقی دارد؟ فرق آن این است: شما صبح ها اول اذان صبح که بیرون می آیید ندیدید طرفِ افق، طرف مشرق، سفید است؟ به این سفیدی چه می گویند؟ می گویند فجر. در فارسی هم می گویند «سپیده صبح».
حالا از تو سوال می کنم، وقتی سپیده صبح می زند، شب است یا روز است؟ چه جوری است؟ اذان صبح را که گفتند، شب است یا روز است؟ روز نیست چون هنوز خورشید نیامده! [اما شب هم نیست چون نور خورشید را دارد].
حالا از شما سوال می کنم، سپیده از کجا این روشنی را آورده است؟! معلوم است که از خورشید آورده. یعنی «خود خورشید» نیامده، اما «نماینده» او آمده است! حالا فهمیدی حکومتِ یک مرجع تقلید معنایش چیست؟ یعنی امام زمان علیه السلام هنوز خودش نیامده است، اما نماینده او آمده است؛ خورشید هنوز آفتاب نزده است، اما سپیده آن زده است.
#حکومت_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸لوح | اوج افتخار
🔹رهبر معظم انقلاب: «ملّت ایران در آزمون کرونا، خوب درخشیدند؛اوج این افتخار ملّی متعلّق است به مجموعهی درمانی کشور.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
صدر.apk
5.46M
🔰 #معرفی_نرم_افزار🔰
📚 عنوان : نرم افزار آشنایی با شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر
📖 موضوع نرم افزار : زندگینامه
📆به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر
#نرم_افزار
#الشهیدالصدر
منبع:کانال کتابیتا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفتوگویی مطرح کرد
:🔸حکومت جهانی امام عصر نافی اندیشه سکولاریسم است
حجت الاسلام والمسلمین #خسروپناه /عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹تاريخ اسلام و سيره عملى پيامبر اكرم(ص) و پيشوايان معصوم به شدت با سكولاريزم در تضاد است.
🔹حكومت جهانى مصلح نيز، ماهيتى ضد سكولاريستى دارد؛ زيرا قيام امام زمان(عج) همراه با تشكيل حكومت دينى ودولت اسلامى است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 معرفی کتاب «پژوهشی درباره امام مهدی (ع)»
🔻کتابی کمنظیر و مؤثر در پژوهشهای مهدوی
🔹پژوهشی درباره امام مهدی (ع) اثر استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر، بهرغم حجم اندک خود، یکی از مهمترین آثار معاصر درباره اندیشه مهدویت است.
🔸شهید صدر در ابتدا با توضیحی کوتاه درباره اندیشه مهدویت و ریشههای آن در تاریخ، شماری از پرسشهایی را که ممکن است درباره امام مهدی(ع) به ذهن برسد برمیشمارد و هر یک را در فصلی به میدان بررسی میکشد و پاسخ میدهد.
🔹 این پرسشها بهترتیب عبارتند از: چگونه این عمر بلند برای مهدی فراهم شدە است؟ چرا این همه پافشاری برای بلندی عمر مهدی؟ آمادەسازی راهبر منتظَر چگونه به انجام رسیدە است؟ چگونه باور کنیم که مهدی وجود یافته است؟ چرا هنوز این راهبر ظهور نکردە است؟ آیا یک فرد میتواند این همه نقش ایفا کند؟ روش تغییر در روز موعود چیست؟
🔸بیان خردپذیر و استدلالهای نوین شهید صدر عالمان اهلسنت را نیز به شگفتی و تقدیر از این کتاب واداشت و کسانی چون استاد حامد حفنی داود بر این کتاب مقدمه نوشتند.
🔹او درباره این کتاب مینویسد: «استاد محمدباقر صدر، دانشمندی متبحر و شخصیتی درخشان است که اندیشه معاصر بهوجود او مباهات میکند. ویژگی کتابها و پژوهشها و مقالههای او واقعگرایی، دوری از جانبداری و تأثیر نپذیرفتن از عاطفه و منافع شخصی است…او در کتابی که درباره موضوع بسیار مهم «مهدی» نوشته است، اندوختهای جدید را به این بحث گرانقدر افزوده است…»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
shahidsadr_mirbagheri.mp3
21.75M
🔉🎧 استاد میرباقری | #شهید صدر و ارتقای سطح مواجهۀ #فقه با جهان، ۱۳۹۹/۱/۲۱
(به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر)
💥 شهید صدر توجه کردند که مسئلۀ مستحدثۀ ما، تمامیت تمدن غرب است. ایشان میفهمیدند که چالش ما و غرب چالش تمدنی است. (مقدمۀ چاپ دوم اقتصادنا را بخوانید.)
💥 در نگاه شهید صدر، تمدن غرب توفیق نخواهد داشت در تسخیر لایههای باطنیِ جهان اسلام
💥 شهید صدر گمشدۀ خودشان را در انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی(ره) پیدا کردند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠عدالت را اجرا کنید.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ٢٢۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌 نگاهی گذرا به صحبتهای امام در زمینه رسانه:
✴️ امام خمینی (ره):
"این سازمان (صداوسیما) باید صدرصد به صورتی باشد که با نهضت اسلامی بسازد نه اینکه ما بگوئیم رادیو و تلوزیون اسلامی هست ولی ببینیم یک حرفهایی در آن میزنند که به اسلام و به انقلاب لطمه وارد میآورد."
✴️ امام خمینی (ره):
"باید این دستگاه (صداوسیما) دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگی بیرون کند.
📕(۱) صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۹۴
📕(۲) صحیفه امام، ج۶، ص۳۹۹-۴۰۰
#فقه_رسانه
📺 پخش زنده شرح مناجات شعبانیه
🎙سخنران :حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم /ریاست پژوهشگاه فقه نظام
⏰از یکشنبه ۲۴فروردین به مدت ۴شب ساعت ۲۴
(شبکه یک سیما)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 وقتی شارع در مقام بیان نباشد، اطلاقی منعقد نمیشود
🔻 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر تصریح کرد؛
📚 در اطلاقاتی که از شارع به ما رسیده وقتی ما میتوانیم بگوییم اطلاق دارد، مطلق است که متکلم در مقام بیان باشد. اگر متکلم در مقام بیان نیست اطلاقی منعقد نمیشود.
📚 ما میدانیم ائمه(ع) نسبت به مصادیق جدیده متأخرهای که در زمان خود آنها اسم و نامی از آنها نبوده در مقام بیان حکم از حیث آنها نیستند.
📚 وقتی احراز نکردیم که در مقام بیان بوده، پس اطلاق درست نمیشود. پس تمسک به اطلاق نمیتوانیم بکنیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠رضايت خدا در رضايت مردم است.
کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است. ملت از شما راضی است. قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٧
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 توجه فقه جواهری به تاثیرات احکام در جامعه و مصالح و مفاسد واقعیه
📝 #یادداشت / پاسخ دبیر گروه فقه نظام اقتصاد پژوهشگاه به ادعای استاد جوان حوزه
(با محوریت استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه)
🔹حجت الاسلام محمد مادرشاهی اینچنین می نویسد :
چند روز پیش صوتی از یکی از طلاب جوان که تدریس حلقات شهید صدر دارد به دستم رسید که در آن اشکالی درباره استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه شده بود.
حقیقت این است که ویژگی بارز حوزه های علمیه همین تاملات، پرسش ها و آزاداندیشی هایی است که درباره بسیاری از مبانی و مباحث اساسی حوزه صورت می گیرد و باعث رشد و بالندگی آن مبانی می شود.
از آنجا که این پرسش، ذهن برخی دوستان را به خود مشغول داشته و از جانب برخی از اساتید نیز مطرح شده بود و از طرفی دیگر یکی از مبانی مهم حضرت امام خمینی و امام خامنه ای را به چالش می کشد لازم دیدم چند کلمه ای درباره این شبهه بنویسم.
📌 جهت مطالعه متن کامل این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1149/
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸
عاقبت دولتی کردن امور این میشود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی #وابسته و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی میشود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد!
دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشنتر، اما قانونی در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد میشود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمیکنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده میشود.
شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا میکند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث میشود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا میکند که او #کار خودش را در #نانش مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد میشود که آنچه از دست خودش صادر میشود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمیکند و رزاقیت او را میپذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir🔹
🔹فقه دانشی بر پایه حجیت و در مسیر سعادت دنیوی و اخروی
📝 #یادداشت / پاسخ به اشکالات استاد صادق علم الهدی در اشکال به عدم امکان فقه نظام
✔️ پاسخ حجت الاسلام مجید رجبی استاد سطح عالی حوزه و معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام به اشکالات استاد صادق علم الهدی در اشکال به عدم امکان فقه نظام
🔸جهت مطالعه متن این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐http://jiiss.ir/fa/News/View/1148/
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌 تأمین طبقات ضعیف جامعه وظیفه حکومت اسلامی است
🔰 آیتالله محسن اراکی در درس خارج فقه سیاسی، بیان کرد:
🔹 حکومت اسلامی وظیفه دارد سطح معاش طبقه پایین جامعه را آنقدر بالا ببرد که از سطح متوسط جامعه پایینتر نباشد یعنی فقر اجتماعی باید کلا زدوده شود و این مصداق بارز عدل اقتصادی است.
🔹 در اقتصاد اسلامی پول باید به وسیله طلا و نقره تعیین شود؛ این مسئله یک حکم عقلائی نیست بلکه حکم شرعی است و شارع برای مبادله تجویز نکرده جنسی را که ارزش حقیقی ندارد مبادله شود؛ یا باید طلا و نقره و یا نماینده طلا و نقره در کار باشد.
🔹 در اسلام چیزی به نام مالیات نداریم بلکه مالیات برگرفته از سیستم غربی و طبق معیارهای آنان است؛ در اسلام زکات داریم و اگر همین زکات رایج شود برکاتی بر جامعه نازل خواهد شد که حد و حصر ندارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
♨️ پاسخ اساتید پژوهشگاه فقه نظام به اشکالات استاد صادق #علم_الهدی درباره امکان #فقه_نظام
💠 فقه دانشی بر پایه حجیت و در مسیر سعادت دنیوی و اخروی/استاد #مجید_رجبی
👇👇👇
🌐http://jiiss.ir/fa/News/View/1148
💠 توجه فقه جواهری به تاثیرات احکام در جامعه و مصالح و مفاسد واقعی/استاد #مادرشاهی
👇👇👇👇👇👇
🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1149/
🆔 @jiiss_ir
🔸اخذ سود در وام ۱ میلیون تومانی دولت، ربا است / گرفتن سود از اقشار کم درآمد معنا ندارد
حجت الاسلام دکتر #یوسفی در گفتگویی مطرح کرد:
🔹وقتی گفته میشود که وام 1 میلیون تومانی پرداخت میشود و از حساب یارانه بگیران برداشت میشود، ظهور عرفی این اقدام، در قرض الحسنه است.
🔹گرفتن سود در وام قرض الحسنه، قرض ربوی و قطعا حرام است و اگر غیر قرض است، باید مشخص شود.
🔹دولت میتوانست کارتی را شارژ کند به مبلغ مثلا 1 میلیون تومان و مردم به وکالت از طرف دولت، کالای ایرانی خریداری کنند تا هم حمایت از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم کمک به اقشار کم درآمد شود.
🔹بنابراین اصل این کاری که الان دولت انجام داده است، ظهور عرفی در قرض است و گرفتن بهره 12 درصدی این قرض را تبدیل به قرض ربوی میکند و این اشکال دارد.
🔹فرمایش حضرت آیت الله علوی گرگانی کاملا صحیح است و گرفتن این سود اشکال شرعی دارد.
🔹متاسفانه این مسئله میان دولتمردان و سیستم بانکی جا افتاده است که پول بدهیم و سود بگیریم.
🔹قرار است این 1 میلیون تومان را اقشاری از جامعه ما دریافت کنند که واقعا نیازمند به آن هستند، حال آن 12 درصد سود دیگر چیست که باید از اقشار کم درآمد گرفته شود؟!
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ دانشمندان پزشکی و #جامعه_پزشکی_ما توانمندیهای بسیار خوبی از خودشان نشان دادهاند و از جامعه جهانی عقبتر نیستند و بلکه تواناترند، و لذا میتوانند بهجای تبعیت از پروتکلهای سازمان بهداشت جهانی _که متهم است_ #پروتکلها و #الگوهای_جدیدی طراحی کنند.
#استاد_میرباقری
#فقه_نظام_پزشکی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 استخدام در دولت، توکل انسان را کم می کند🔸
کسی که ماهیانه، حقوق یا شهریه میگیرد و خودش را به دولت میفروشد و با آن ارتزاق میکند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور میتواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما هنگامی که ثمرۀ کار خودش را دید، از خدا میخواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. میگوید من تلاش میکنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که میگوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه میشود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل میرود.
یک فردی در جملۀ اول وصیتنامهاش نوشت: «پسرانم را توصیه میکنم که در شغل #نوکری وارد نشوند!»
نوکری یعنی استخدام دولت شدن! جوری باش اگر یک روز خواستند با تو تسویه حساب کنند، نترسی! میگوید روزیِ خودت را دست کسی نده که هر روز بلرزی که بیرونم میکنند یا چه کسی در رأس کار هست و چه کسی نیست؟ روزیِ کم با حفظ استقلال، به انسان شخصیت و عزت میدهد. روزی فراوان ولی مصرفی بودن، وابستگی انسان را سنگین میکند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir