eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه نظام ولایی 26.mp3
17.54M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ◽️ جلسه 26 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
روایتی از شخصیت علمی شهید فخری زاده.pdf
58.8K
🔻 روایت استاد خسروپناه از شخصیت علمی شهید محسن فخری‌زاده 🔸اهل فلسفه و دلداده عرفان بود 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📝 فقه سیاسی در پرتو فقه نظام سازی/ نظریه نظام سازی اسلامی می‌تواند به اسلامی سازی جامعه منجر شود 📚 در نشست تخصصی «ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی، دبیر علمی: 🔹 ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی، در واقع نقشه راه فعالیت‌‌های گوناگون آموزشی و پژوهشی پیرامون فقه سیاسی است. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی، ارائه دهنده بحث: 1️⃣ فقه سیاسی در پرتو رویکرد فقه حکم و موضوع: در رویکرد فقه حکم و موضوع دو نحوه نگاه به رابطه فقه و سیاست وجود دارد. 2️⃣ فقه سیاسی در پرتو فقه نظام سازی: نظریه نظام سازی اسلامی، در ابعاد و زمینه‌های گوناگون جامعه، می‌تواند به اسلامی سازی جامعه و ابعاد گوناگون آن بیانجامد. 3️⃣ فقه سیاسی در پرتو فقه سرپرستی: در رویکردی که فقه سیاسی را به مثابه فقه سرپرستی تکامل اجتماعی می‌بیند، اولاً سیاست رویکردی است که شمول بر همه عرصه‌های حیات انسانی دارد و ثانیاً بین فقه و سیاست تساوی معرفتی وجود دارد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری، ناقد: 🔸 وقتی از ساختار و نظام مسائل صحبت می‌شود، باید تعریف مشخص و شفافی از نظام مسائل ارائه شود که جامع و مانع باشد، مسائل و موضوعات به صورت شفاف از یک‌دیگر جدا و تفکیک شود. 🔸 سرپرستی در همه جا هست، در اخلاق، مدیریت، فلسفه و ... فقه تنظیم حقوق و تکالیف می‌کند و این بخشی از سرپرستی است و نه تمام آن. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21486 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 27.mp3
25.65M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ◽️ جلسه 27 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
💢 نشست مجازی بررسی ابعاد فکری و فلسفی دانشمند هسته‌ای با سخنرانی استاد خسروپناه 🗓 زمان پنج شنبه ۱۳ آذر از ساعت ۱۷:۴۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹در نشست علمی بررسی شد؛ ✅قواعد فقهی لازم برای تأسیس نظام پولی ♦️سیزدهمین میزگرد کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با موضوع «حکمرانی پول» به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با همکاری دانشگاه قم، به‌صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه، حجت‌الاسلام دکتر سید‌‌هادی عربی، حجت‌الاسلام دکتر غلامعلی معصومی‌نیا و حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی به ارائۀ بحث دربارۀ حکمرانی پول پرداختند. گزارش این میزگرد در لینک زیر : https://b2n.ir/622020 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه.mp3
10.12M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 33 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 28.mp3
25.61M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ◽️ جلسه 28 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️انتشار سوالات آزمون تا دقایقی دیگر در کانال مربوط به دوره تربیت پژوهشگر 👇👇 ✅https://eitaa.com/t_pajooheshgar 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اطلاع‌نگاشت | چگونگی و الزامات ورود جوانان به عرصه حرکت عمومی کشور: تحول جوانانه 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانشجویان در سال ۱۳۹۸ جوانان را محور حرکت عمومی ملت ایران به سمت چشم‌اندازها دانستند و ابعاد تأثیرگذاری جوانان در این عرصه را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. ۹۸/۳/۱ 💻 @Khamenei_ir
💢 مولفه‌های چهارگانه شکل‌گیری بانکداری اسلامی/ نباید با اصطلاحات و ادبیات عقود اسلامی بازی کنیم ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سمینار بانکداری اسلامی: 🔹 اگر بتوانیم محتوای فقهی ناظر به بانکداری را به صورت کامل و جامع درک و آن را به دقت اجراء کنیم، روح تازه‌ای به آن داده ایم. واقعیت این است که قراردادهای اسلامی بسیار گسترده و از تنوع و انعطاف پذیری زیادی برخوردار است به طوری که می‌تواند زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری را به طرق مختلف و متنوعی پوشش دهد. 🔹 هیأت نظارت شرعی نباید افتخاری یا مشورتی و تشریفاتی باشد، زیرا چنین هیاتی فایده‌ای ندارد، بلکه این نظارت شرعی باید در تمام مراحل فرآیند قرارداد وجود داشته باشد و کار نظارت را با ابزار حقوقی تضمین کننده به انجام برساند. 🔗: ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/264193 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 29.mp3
21.61M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ◽️ جلسه 29 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
خارج فقه.mp3
11.16M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 34 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 30.mp3
20.14M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ◽️ جلسه 30 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅کتاب فقه و مصلحت اثر آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ هفتم خود رسید. 🔸آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در کتاب فقه و مصلحت در صدد است با نگاه تطبیقی، جایگاه و کارکردهای مصلحت و شیوه تشخیص آن را بر اساس مبانی و منابع فقه اهل بیت (ع) در نظام فقهی- حقوقی اسلام و با توجه به موضوعات و نیازهای نوپدید جست و جو کند. 🔹مبادی و مقدمات این پژوهش برآمده از سالیان متمادی تدریس آیت‌الله علیدوست در دروس سطح و خارج حوزه بوده که سرانجام در قالب طرح نامه پژوهشی تدوین گردید و در چندین مرحله در شورای علمی گروه فقه و حقوق مورد بررسی قرار گرفت. همچنین طی دوران انجام پژوهش بخش‌های مختلف آن در قالب نشست‌های علمی با حضور اندیشمندان به بررسی گذاشته شد و قسمت‌هایی از آن به صورت مقاله علمی در مجلات معتبر منتشر گردید. وی پس از اتمام پژوهش فقه و مصلحت، بخشی از آن را به عنوان یک نوآوری در کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره ارائه نمود و پس از چندین جلسه بررسی و مناظره، هیأت داوران آن را با درجه عالی به ثبت رساند. 🔸این کتاب در سه بخش با ساختار زیر تدوین شده است: بخش نخست به تفسیر واژه‌های محوری تحقیق و بیان کلیات و مبانی بحث می‌پردازد. تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد موجود در متعلق یا تبعیت جعل احکام از مصلحت در اصل تشریع، امکان یا عدم امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع، بیان گستره شریعت، اجتهاد و فقه از مباحثی است که در این بخش مطرح شده است. 🔹مباحث بخش دوم در دو فصل سامان یافته است. در فصل اول از جایگاه مصلحت در کشف حکم بحث می‌شود. موقعیت سندی مصلحت در مذاهب شریعت با استنباط حکم بخشی از مباحث این فصل است. 🔸فصل دوم، از جایگاه مصلحت در تطبیق و اجرای احکام شرعی و فقهی مکشوف، شیوه و نهاد کشف، بحث می‌کند. بیان معیارها و مبانی فهم و کشف مصالح و سنجه های ترتیب، بررسی شئون شارع و مبینان معصوم شریعت بخشی از مباحث این فصل است. 🔹بخش سوم، عهده دار بحث از پرسش‌ها و شبهه‌ها در یک فصل و آسیب‌های مطرح در اطراف فقه المصالح در فصل دیگر است. کشاکش مصلحت و قانون؛ چیستی، بنیان و گستره حکم حکومتی؛ اصل تشریع و جایگاه نهادهای تشخیص مصلحت از موضوع‌هایی است که در فصل اول از این بخش بیان می‌شود. 🔸جمود و اسباب آن، مصلحت گرایی افراطی و علل آن، نداشتن منطقی بسامان در کاربرد مصلحت و غفلت از مصالح بنیادین از موضوع‌های مطرح در فصل دوم این بخش است. 🔗:mehrnews.com/xTgyN 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅وبینار تخصصی «ابعاد فقهی قانون اساسی» با سخنرانی آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، استاد درس خارج حوزه علمیه قم با هدف بررسی مبانی مشروعیت قانون اساسی، نسبت قانون اساسی با ولی فقیه و امکان بازنگری در قانون اساسی روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد. 🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود به تشریح دیدگاه و روند قانون درباره تغییر یا اصلاح قانون اساسی پرداخت و درباره لزوم یا عدم لزوم قانون اساسی اظهار داشت: به نظر می‌آید نظر فعلی این است که ما اکنون نیازی نمی‌بینیم آنچه در قانون اساسی آمده به حسب مصالحی که خبرگان امت درباره آن بحث کرده‌اند و غیر از خبرگان، محافل حوزوی و دانشگاهی نیز درباره آن کار کرده‌اند و شاکله مناسبی برای حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی ترسیم شده است، را تغییر دهیم. 🔸وی افزود: یعنی درباره قانون اساسی تاکنون اشکال قوی و لازم المراعات ارائه نشده که نیاز به تغییر را نشان دهد. البته ممکن است در برخی مباحث نظری اختلاف نظر وجود داشته باشد و این نیز طبیعی است، ولی فعلا ارکان نظام در باب تغییر قانون اساسی ضرورتی احساس نکردند که بگویند راه بهتری وجود دارد و لازم است برخی اصول تغییر کنند. 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار خاطرنشان کرد: البته باب این بحث همیشه باز بوده و صاحب نظران، رسانه‌ها و محافل علمی می‌توانند درباره آن به صورت علمی صحبت کنند، ولی نظر شخصی بنده این است ضرورتی در این باب نمی‌بینم که بخشی یا جاهایی از قانون اساسی لازم باشد تغییر کند. 🔸عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه سخنان خود درباره مبانی مشروعیت قانون اساسی نیز بیان داشت: ابتدا به این موضوع توجه داشته باشیم که مبانی قانون اساسی، احکام الهی هستند و روشن است که احکام الهی قابلیت تغییر و بازنگری نیستند، چون حق قطعی است. احکام الهی را که نمی‌توانیم تغییر دهیم. 🔹وی ادامه داد: آن بخش از قوانین قانون اساسی که به احکام الله باز می‌گردد و از آنچه خدا در کتاب و سنت فرموده، گرفته شده و مبادی شرعی و اسلامی ثابت شده دارند، قابل تغییر نیستند. بقیه اصول قانون اساسی نیز یا موافق شرع‌اند و یا حداقل مخالف شرع نیستند. چون از برخی عبارات استفاده می‌شود که موافقت لازم است ولی از برخی عبارات می‌توان استخراج کرد که مخالفت نباید صورت گیرد. 🔸استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: تمام اصول قانون اساسی حداقلش این است که مخالف اسلام نباشند و در اصل ۴ گفته شده که این اصل بر سایر اصول قانون اساسی و بر تمام مقررات و قوانین کشور حاکم است. اصل چهار می‌گوید: اگر قانونی مخالف شرع باشد، اعتبار ندارد. 🔹وی تصریح کرد: بنابراین اموری که قابل بازنگری نیستند روشن هستند، ولی اموری که قابل بازنگری هستند، مخالف شرع نبوده و می‌توان قانونی را جایگزین کرد که مخالف شرع نباشد. ولی خب باید ببینیم کدام قانون، غرض و هدف را بهتر می‌تواند تامین کند و این‌ها قابل بازنگری هستند، چون همه گزینه‌های محتمل هیچ کدام خلاف شرع نیستند و شارع این آزادی را داده است که در این موارد شما می‌توانید محاسبه کرده و شکلی را که مناسب هر زمان می‌بینید، انتخاب کنید و احکام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… و آن چه نیازمند حکومت است و با حکومت قابل انجام است از میان مدل‌های مختلف که خلاف احکام شرعیت نیست را انتخاب کنید. 🔸آیت‌الله شب‌زنده دار گفت: در احکام الهی برای برخی از امور، ملاکاتی بیان شده ولی بر عهده شخص واگذار شده است. مثلا در باب اقتصاد، کبریاتی را فرموده‌اند ولی در مقام عمل شما می‌توانید کبریات را به اشکال مختلفی در بیاورید. این وابسته به شرایط و خصوصیات هر جامعه‌ای دارد و دانشمندان و فرهیختگان آن کشور می‌توانند براساس کبریات بیان شده، برنامه ریزی داشته باشند. 🔹وی در جمع‌بندی این بخش(مبانی مشروعیت قانون اساسی) از سخنان خود اذعان کرد: بسیاری از اصول قانون اساسی آن چیزی است که عینا کتاب و سنت فرموده است،(این‌ها مشروعیتشان مشخص است و قابل تغییر نیز نیستند) ولی بخش‌هایی که این چنین نیستند، یعنی بر عهده خود افراد گذاشته شده است، باز هم چون مخالف شرع نیستند و موافق شرع هستند، مشروعیت خود را از شرع می‌گیرند. البته آنجایی که شارع برای فرد نسبت به انتخاب قوانین آزادی داده است، همین آزادی که شارع داده، سبب مشروعیت می‌شود. بنابراین همه اصول قانون اساسی مشروعیت خود را از شرع می‌گیرند. 🔸عضو فقهای شورای نگهبان در بخش سوم سخنان خود، در پاسخ به پرسش «با توجه به این‌که نسل کنونی در سال‌های تصویب قانون اساسی حضور نداشتند و مسلماً رأی هم نداده‌اند، باز هم وفا به این قانون لازم است یا خیر؟» گفت: آن قسمت‌هایی که شرعی است همه موظف به انجام هستند، چون شرع است و نیازمند رأی نیست، چون باید اطاعت از خدا داشته باشیم. ولی آن جاهایی که اختیار بوده است، این بحث مقداری بحث علمی است که نیازمند بررسی است.
🔹وی افزود: یک نظریه این است که تنفیذ قانون اساسی با ولی امر بوده است، ولو مردم رأی داده‌اند ولی در نهایت زمانی شرعی شده، حجیت پیدا کرده و مردم ملزم به انجام آن شدند که ولی امر تنفیذ کرده است. البته اینجا یک موضوع مطرح است، اگر ولی امر مشروعیت قانون اساسی را در زمان حیاتش تنفیذ کرده است، پس از حیاتش نیز برای افراد واجب است نسبت به آن وفا داشته باشند یا خیر؟ یک نظریه این است که بله. پس منظور این است اگر حاکم اسلامی مشروعیت قانون اساسی را ابلاغ کرد و سپس از دنیا رفت، بر مردم واجب است که نسبت به عهد خود وفا داشته باشند یا این‌که نیازمند تأیید حاکم بعدی است؟ یک نظریه می‌گوید تنفیذ حاکم قبل هم کافی است. 🔸آیت‌الله شب‌زنده‌دار گفت: پس این نظریه می‌گوید مادامی که قانون اساسی به آن شکلی که قرار داده‌اند و (اکنون نیز نیازی به تغییر یا بازنگری آن نیست) پایدار است و باید به آن عمل شود. مبنای این پایداری نیز همان حکم شرع است. چون براساس حکم شرع است که می‌گوید تنفیذ و نصب او همیشگی است. 🔹وی خاطرنشان کرد: ولی اگر این نشد، یعنی گفته شد مادام الحیات این قانون حجت است، در این صورت باز هم حاکم بعدی، اسلامی است و اگر حاکم گفت باید نسبت به این قانون عمل شود، در این صورت نیز این قانون حجیت دارد، چون حکومت اسلامی و رهبر آن مورد تأیید شارع هستند. یعنی بعد از این‌که آن رهبر انتخاب شد و گفت باید به این قانون عمل شود، در این صورت پشتوانه و لزوم عمل به این قانون اساسی باز همان دستور رهبر است که وجوب اطاعتش را از شرع می‌گیرد. 🔸عضو فقهای شورای نگهبان، یکی از افتخارات مسلمانان به ویژه شیعیان را همین قانون اساسی دانست و گفت: قانون اساسی به گونه‌ای تعبیه شده است که بالفعل آن واقعا مصالحه همه ملت را به شئون مختلف مدنظر قرار داده است و براساس یک اصول مترقی تنظیم شده است. البته آن قوانینی که مستقیما از شارع گرفته نشده و چون شارع اجازه داده، افراد انتخاب کردند و از غیر معصوم(ع) گرفته شده است، تضمین این نیست که بگوییم ۱۰۰ درصد درست است چون فرآورده بشری است. 🔹وی افزود: بنابراین مبنای عمل به قانون اساسی این است که خود این قانون راه را بازگذاشته برای افکار، اندیشه‌ها و فرهیختگانی که در طول زمان به وجود می‌آیند. یعنی قانون اساسی به گونه‌ای قرار داده نشده که جلوی افکار، اندیشه‌ها و پیشرفت علوم را بگیرد، بلکه بر استفاده از آن‌ها تشویق می‌کند، البته تشویقش به گونه‌ای نیست که سبب هرج و مرج شود، چون در کشورهای دیگر نیز این گونه نیست که بگوییم قانون اساسی تند تند تغییر می‌کند. 🔸استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از مطالب خود با تأکید بر این‌که در جمهوری اسلامی ایران مظاهری داریم که مردم در سال چندبار با عمل خود، مقبولیت قانون اساسی را نشان می‌دهند، عنوان کرد: اگر مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، یعنی ما قانون اساسی را قبول داریم که شرکت می‌کنیم. یا مناسبی را قبول کرده و به آن مراجعه می‌کنند، به معنای پذیرش است. این یک میثاق ملی است که هر سال امت اعلام می‌کنند ما این میثاق را قبول داریم، افراد امت با یک دیگر عهد می‌کنند که ما به این قانون عمل می‌کنیم. پس این یک نظریه است. 🔹وی ادامه داد: پس وقتی اکثریت امتی بر یک منوالی قرار گرفتند، بر دیگرانی که بر این منوال نیستند، از باب عقلی و عقلایی لازم است که براساس نظر اکثریت عمل کنند. چون عمل نکردن آن‌ها، سبب هرج و مرج می‌شود. مثلاً ممکن است افرادی نسبت به برخی از قوانین راهنمایی و رانندگی اعتراض داشته باشند، این موضوع دلیل بر این نمی‌شود که قوانین را زیرپا بگذارند، چون سبب ایجاد هرج و مرج می‌شود. بنابراین افرادی که به این منوال نیز اعتقاد ندارند، باید پایبند باشند، چون مخالفتشان با این موضوع دارای یک مفسده ملزمه است. 🔸آیت‌الله شب‌زنده‌دار اظهار کرد: پس بعد از این‌که طبق عقلانیت تمام ملت یا اکثریت ملت یا جمع وسیعی که بر حسب قانون با آن قانون قانونیت پیدا می‌کند، قانونی مطرح شد، در اینجا کسانی که این تعهد را بستند، واجب است که عمل کنند مگر اقاله کنند، و آن‌هایی هم که (برای تصویب قانون) نیامدن، می‌بینند که اختلال در حیات و زندگی و هرج و مرج به وجود می‌آید، در این صورت الزام عقلی دارند که به این قانون پایبند باشند، چون عمل نکردنشان سبب هرج و مرج می‌شود. بنابراین اصول قانون اساسی مشروعیت دارند بلکه وجوب التزام دارند و باید به آن ملتزم بود. 🔗:http://meftaah.com/?p=21545 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام ولایی 31.mp3
22.25M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ◽️ جلسه 31 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه.mp3
10.11M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 35 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
﷽ 🌀 سلسه نشست‌های علمی نقد و نظر 🔆 مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند 💠 گروه فقه تربیت 🔹 موضوع نشست: ماهیت و قلمرو فقه تربیت 📆 تاریخ : چهارشنبه ۱۹ آذرماه ساعت: ۱۵ الی ۱۷ 👥 ارائه دهندگان: حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی و جناب آقای مجید طرقی 💠 گروه فقه سیاسی 🔹 موضوع نشست: شرطیت عدالت یا فوق عدالت در حاکم اسلامی 📆 تاریخ: روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ساعت: ۱۰ تا ۱۲ 👤 ارائه دهنده: استاد سید محمدعلی مدرسی یزدی 💠 گروه فقه خانواده 🔹 موضوع نشست: مواجهه فقه با تحولات اجتماعی خانواده 📆 تاریخ: شنبه ۲۲ آذرماه ساعت: ۱۵ الی ۱۷ 👥 ارائه دهندگان حجج اسلام زیبایی‌نژاد و سید منذر حکیم 💠 گروه فقه اقتصاد 🔹 موضوع نشست: ارزیابی ساختار بازار بورس از دیدگاه تامین مالی اسلامی 📆 تاریخ : روز سه شنبه ۲۵ آذرماه ساعت: ۱۸ تا ۲۰ 👥 ارائه دهندگان حجج اسلام غلامرضا معصومی‌نیا و مجید رضایی 👤 داور علمی: استاد جعفر نجفی بستان 💠 گروه فقه جزاء 🔹عنوان نشست: تعیین مسئولیت اشتراک در قتل 📆 تاریخ: روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه ساعت: ۱۰ تا ۱۲ 👥 ارائه دهندگان: حجج اسلام آقایان محمدی جورکویه، محسن کرانی 👥 ناقدان علمی: آقایان دکتر محمدهادی صادقی، دکتر محسن برهانی 👤 داور علمی: استاد علیدوست 🌐 آدرس اینترنتی وبینار: class.mfos.ir/webinar 😷 جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی تمامی نشست ها بدون حضور جمعیت و بصورت وبیناری برگزار می‌گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | چشم دوختن به خارج برای حل مشکلات خطاست 🔻«بلای مهم، چشم دوختن به خارج است. میدانم، میبینم، میشنوم، گزارش میرسد به ما بعضی از این کارها انجام نمی‌گیرد چون مدیر مربوطه منتظر گشایش از بیرون است. این کار را انجام نمی‌دهد چون منتظر است از خارج گشایش صورت گیرد. بنا را بر این بگذارید که بنا نیست گشایشی صورت بگیرد!» 🔹 روایتی از جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در حضور رهبر انقلاب 💻 ۱۳۹۹/۹/۴ | @khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | مسیر رفع تحریم‌ها را یک بار امتحان کردیم و به نتیجه‌ای نرسید 🔻«ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، امّا به نتیجه‌ای نرسید ... رئیس‌جمهور قبلی آمریکا آن‌وقت به این شخص واسط گفته بود [برای رفع تحریم‌ها] هفت هشت ماه وقت میخواهیم که حالا هفت هشت سال هم گذشته و تحریمها کم که نشده زیاد هم شده...» 🔹 روایتی از جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در حضور رهبر انقلاب 💻 ۱۳۹۹/۹/۴ | @khamenei_ir
190918_0835.mp3
11.78M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 36 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
-آشنایی با نظام مردم سالاری اقتصادی دینی ⏱ پنج‌شنبه ۲۰ آذر ساعت 15:50 جهت‌ ثبت‌نام و دریافت مقاله به شناسه زیر در پیام رسان های بله یا تلگرام پیام دهید @school_of_islamic_economics 🔰مدرسه اقتصاد اسلامی https://ble.ir/slamic_economy 🔶مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی https://t.me/iust_esc ⚪️حوزه دانشگاهیان علم و صنعت https://ble.ir/iust_hodat_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون 🔳 آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir