eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
224 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست‌ علمی فقه نظام در اهواز برگزار شد این نشست از سلسله کرسی‌های آزاد اندیشی از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد. در این نشست، حجت‌الاسلام رجبی، قائم‌مقام و معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام، به ارائه موضوع پرداخت. حجت‌الاسلام رجبی، ابتدا درباره «مفهوم شناسی فقه نظام و مؤلفه‌های آن» مطالبی را ارائه کرد و در ادامه نیز درباره تطبیقات فقه نظام بر مسائل فقه سیاسی با محوریت «الزامات نصب الهی حاکم در فقه سیاسی شیعه» به سخنرانی پرداخت. همچنین پس از آن، اساتید و فضلای حاضر در جلسه، درباره موضوعات طرح شده توسط استاد به بحث و تبادل آراء پرداختند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💢سه راه برای ولایی شدن قانون/ سکوت قانون با ولایی شدن حکم امکان‌پذیر است ✔️حجت‌الاسلام حسنعلی علی‌اکبریان: 🔹سه راه برای ولایی شدن قانون وجود دارد؛ اولین راه این است که ولی فقیه بگوید من به صورت اجمالی و فرایندی اعمال ولایت می‌کنم، مانند فرایند کنونی که قانونی در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید می‌کند یا به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود. 🔸روش دوم توسط ولی فقیه صورت می‌گیرد، ولی به فقها می‌گوید شما فتوای مرا ملاک قرار دهید زیرا من فرصت نظارت بر تک تک قوانین مجلس را ندارم. 🔹روش سوم این است که اصلا ولی فقیه شان اعمال ولایت در قانون را به شورای نگهبان تفویض کند و خودش دست از ولایت بر قانونگذاری برداشته و به آنها بسپرد. 🔸در هر سه راه، کار مجلس فقط بخشی از قانونگذاری و نه همه قانونگذاری است، 🔹در راه اول فتوای ولی‌فقیه معیار است ولی در راه سوم معیار فتوای فقهای شورای نگهبان است و رای اکثریت حکم ولایی خواهد شد. 🔸راه دوم این است که فقهای شورای نگهبان بازوی ولایت فقیه هستند و این راه، نزدیک به نامه رهبری در سال ۱۳۸۸ است که فرموده بودند هر جا امام یا رهبری نظر دارد باید براساس نظر رهبری و امام نظارت کنید. 🔹راه سوم تلقی حقوقی از فقهای شورای نگهبان است و رای خود آنها ملاک قرار می‌گیرد که راهی تفصیلی و دقیق‌تر از راه‌های دیگر است. 🔸اگر در جامعه امروز ما قانون بخواهد بر همه الزام شود مشروعیت آن به حکم ولایی وابسته است، ولی پدیده سکوت قوانین را به دلایل مختلف شاهدیم. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/m85367 🆔 @ijtihad 🆔@jiiss_ir کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
💢همه فقه، سیاست است/ نسبت صحیح میان فقه و سیاست، توصیف است نه تقیید ✔️استاد محسن اراکی: 🔹با رجوع به منابع اسلامی به دست می‌آید که فقه عین سیاست است؛ به تعبیر دیگر همه فقه، سیاست می‌باشد. امام خمینی(ره) در این خصوص گفتند: الاسلام هو الحکومت بعینها. از دیدگاه حضرت امام که دیدگاه صحیحی نیز است، اسلام چیزی غیر از سیاست نیست. 🔸همه احکام اسلامی از کتاب الطهارت گرفته تا کتاب القضا و… قوانین و برنامه سیاسی می‌باشند؛ بنابراین ما دو مقوله فقه وسیاست نداریم که بخواهد اضافه آن تقییدی یا تلفیقی باشد. بلکه اضافه تفسیری است. 🔹نسبت صحیح میان فقه و سیاست از دیدگاه اسلام، نسبت توصیف است نه تقیید. با توجه به این‌که حق حاکمیت منحصر در خداوند است، او می‌تواند آن را به دیگری به صورت مطلق و در محدوده خاص تنفیذ کند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p98054 🆔 @ijtihad 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
💢 | از ضرورت کنش رسانه ای ایجابی در زمینه عدالت تا مؤلفه های رسانه عدالت خواه 🔹 جلسه هم اندیشی با موضوع «از نظریه عدالت تا اجرای عدالت» با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران پژوهشگاه فقه نظام در خبرگزاری رسا برگزار شد. 🆔 @rasanewsagency 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔰دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار می کند. 💠سلسله نشست های علمی پژوهشی دین و فضای مجازی 🔻شنبه ۲۰ آذر ماه 🎙 حجت الاسلام دکتر دیرباز 🔸کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی بایدها و نبایدها 🔻 یکشنبه ۲۱ آذرماه 🎙 آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔸 مبانی فقهی حکمرانی فضای مجازی 🔻 دوشنبه ۲۲ آذر ماه 🎙آیت‌الله احمد مبلغی 🔸کار کرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🔻 سه شنبه ۲۳ آذرماه 🎙آیت الله سیدمحمد قائم‌مقامی 🔸انسان در عصر فضای مجازی 🔻چهارشنبه ۲۴ آذرماه 🎙حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور 🔸الزامات زیست و کنشگری بانوان طلبه در فضای مجازی 🔰نشست روز پژوهش به همراه رونمایی پنج جلد از آثار دفتر مطالعات اسلامی 🔻پنجشنبه ۲۵ آذر ماه 🎙 آیت الله محسن اراکی 🔸 حاکمیت و سیاستگذاری رمز ارز از منظر فقه ✔️برگزاری نشست ها ساعت ۱۰ صبح می باشد. ✔️ نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✔️ به همراه اعطای گواهی به شرکت کنندگان 💠 مکان قم بلوار فردوسی ساختمان نعیم دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🔹برای ثبت نام به آیدی @oisc_amuzesh مراجعه نمایید. 🌐لینک پخش آنلاین: https://heyatonline.ir/heyat/3491 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐@oisc_majazi 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
❇️«بمناسبت هفته پژوهش»❇️ نشست تخصصی با موضوع 🔰پژوهش ؛ پاسخگویی و کاربردی سازی علوم و هوش مصنوعی با همت پژوهشگاه فقه نظام و با همکاری مشترک با مجتمع عالی حوزوی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) و ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه علمیه قم 💢 پنجشنبه ۲۵/ ۹ / ۱۴۰۰ ساعت ۹ - ۱۱ خیابان شهید صدوقی بلوار شهید مفتح کوچه ۱۱ پلاک ۵ 🆔 @jiiss_ir 🔻 کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔰 هفتمین پیش نشست از نخستین همایش ملی الهیات شهر ( فقه و زندگی شهری) 💢با سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری حجةالاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی ⭕️سه شنبه ۷ دیماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ بصورت برخط 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
201022_0750.mp3
17.09M
🔰بیانات روشنگرانه استاد محمد حاج ابوالقاسم دولابی ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام 🔻ضرورت موضوع شناسی در موضوعات جدید و پاسخ به اظهارات استاد احمدی شاهرودی 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🎬 گزارشی از یک مباحثه غیرحضوری پیرامون" موضوع شناسی" / حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهرودی از اساتید حوزه به اظهار نظری پیرامون عدم احتیاج مجتهد به موضوع شناسی پرداخته که حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، رئیس پژوهشگاه فقه نظام به این سخنان پاسخ داده است. + فیلم و صوت👇 https://hawzahnews.com/xbxn2 @HawzahNews | حوزه‌نیوز
🔻یکصدوپنجمین نشست از سلسله نشست های دین و فضای مجازی 🎙با حضور حجت الاسلام محمد مادرشاهی (دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام) 🔹با موضوع : بررسی جوانب اقتصادی متاورس از منظر فقهی ✔️نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 🕟 زمان : سه شنبه 28 دی ماه ساعت 16:30 🏡مکان : قم بلوار فردوسی، ساختمان نعیم، دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی ⬅️ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @oisc_amuzesh پیام دهید. ✔️لینک پخش برخط: www.heyatonline.ir/fa/heyat/3491 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔰پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) و میزبانی مدرسه علمیه معصومیه برگزار می کند 💢سلسله مدارس فصلی «فقه نظام»💢 🔻دوره اول با موضوع «آشنایی با فقه نظام» ❇️با ارائه اساتید برجسته حوزه و اعطاء گواهی دوره بصورت حضوری و مجازی ویژه برادران و مجازی ویژه خواهران برگزار میگردد. ⏱تاریخ برگزاری چهارشنبه ۲۹ دی لغایت جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ 📝تذکرات ۱. دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه و طلاب محترم سطوح عالی امکان حضور در این دوره را برخوردارند. ۲.جهت ثبتنام ،نام و نام خانوادگی خود را به شناسه کاربری @alibaharii در پیامرسان ایتا ارسال نموده و یا از طریق ارسال پیامک به شماره 09937116145 اقدام فرمایید. 🔅هزینه ثبت‌نام: شرکت کنندگان حضوری ۱۰۰ هزار تومان شرکت کنندگان مجازی ۵۰ هزار تومان ⭕️مهلت ثبت‌نام تا ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۲۹ دی 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔹🔹سلسله نشست‌های علمی🔹🔹 🔶🔹🔶 موضوع‌؛ چیستی، چرایی و چگونگی فقه فرهنگ 📝📝📝 با حضور حجج اسلام موسوی و مبینی مقدس 🕘 زمان: پنج‌شنبه، ۷ بهمن، ساعت ۹:۳۰ قم، خ جمهوری، خ عطاران، خ مفتح، کوی ۱۱، پ ۵ 🔸🔹🔸 لینک مجازی نشست https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/madresefasli 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
🔰پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) برگزار می کند 💢سلسله مدارس فصلی «فقه نظام»💢 🔻مدرسه دوم با موضوع «آشنایی با فقه نظام تربیت» ❇️با ارائه اساتید برجسته حوزه و اعطاء گواهی دوره بصورت حضوری و مجازی ویژه برادران و مجازی ویژه خواهران برگزار میگردد. 🗓 تقویم برگزاری دوره پنجشنبه ها بمدت پنج هفته متوالی ( ساعت ۱۵ - ۱۸) ⏱ تاریخ شروع دوره پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ 📝تذکرات ۱. دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه و طلاب محترم سطوح عالی امکان حضور در این دوره را برخوردارند. ۲.جهت ثبتنام ،نام و نام خانوادگی خود را به شناسه کاربری @f_nezzam در پیامرسان ایتا و یا از طریق اسکن بارکد، پیام ارسال نمایید. 🔅هزینه ثبت‌نام: شرکت کنندگان حضوری ۱۰۰ هزار تومان شرکت کنندگان مجازی ۵۰ هزار تومان 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
⭕️ نظر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره پیوند سیاست و دیانت | سال ١٣۴۴ 👈 بخشی از یادداشت کم‌تر دیده شده آن بزرگمرد «این نکته ناگفته نماناد که در اسلام سیاست و زمامداری از رهبری روحانی و دینی و معنوی جدا نیست. جانشینان پیغمبر (ص) باید مثل اعلی و نمونه کامل اخلاق و فضایل و علوم پیغمبر باشند و بتوانند مردم را به جمیع حقایق دین و دقائق احکام شرع هدایت کنند و به عبارت دیگر جانشینی پیغمبر یعنی ادامه علم و کمال و اخلاق و هدایت و رهبری پیغمبر و عهده‌داری امور امت در جمیع آنچه راجع به مصالح دین و دنیا است، و این همان معنایی است که بعد از پیغمبر تا حال منقطع نشده و باقی است و منقطع هم نخواهد شد.»(نشریه «مسجد اعظم»، اردیبهشت ١٣۴۴، شماره ۶، صص ١٨-١٧) با تشکر از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔰 چاپ اثری جدید از استاد حجةالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه 🔻 تحقیق و تدوین معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام حجة الاسلام مجید رجبی 📚فلسفه فقه الاجتماع یکی از فلسفه های مضاف است که با نگاه درجه دوم به فقه الاجتماع، کارآمدی فقه در عرصه مسائل اجتماعی را نشان می‌دهد. این نگاشته دربردارنده مباحثی از جمله چیستی فلسفه مضاف و فلسفه فقه، ادوار فقه سیاسی - اجتماعی، چیستی فقه الاجتماع، حقیقت حکم شرعی و فرآیند ثبوتی و اثباتی آن، مبانی فقه الاجتماع، نسبت فقه الاجتماع با علوم دیگر و مکاتب و روش های فقه الاجتماع است. فلسفه فقه الاجتماع، مسیر دستیابی به فقه نظام اجتماعی است. خواننده با مطالعه این اثر به نگاه جامع و نگرش کارآمدی از فقه دست می‌یابد. 🔻جهت تهیه کتاب با آیدی یا شماره تماس زیر ارتباط بگیرید: @f_nezzam 02532915980 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
📚 بازنشر مقالات شماره یک نشریه علمی - تخصصی فقه نظام در نورمگز https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/number/131591 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
[ عکس ] 🔰 در اولین هفته از سلسله جلسات مدرسه زمستانی فقه نظام تربیت توسط آیت الله محسن اراکی مطرح شد: 🔻«بندهای هفتگانه برای تحقق فقه نظام تربیت اسلامی» آیةالله اراکی در جلسۀ تبیین مبانی و اصول فقه نظام تربیت پس از بیان چهار مقدمه، هفت بند را از جملۀ مهمترین مبانی و اصول این عرصه برشمرد. تکلیف الزامی حاکمیت نسبت به تعلیم و تربیت جامعه اولین بند از بندهای هفتگانه است. آیات 124 تا 130 سورۀ بقره از جمله آیاتی است که می توان در این عرصه به آن استناد کرد. در کنار حاکمیت هریک از مومنین نیز در جامعۀ اسلامی نسبت به تعلیم و تربیت یکدیگر تکلیف الزامی دارند. برخی تعبیر قرآنی که مومنین را اولیاء یکدیگر می شمرد از جمله ادلۀ این وظیفه در جامعه اسلامی است. علو و برتری جامعۀ اسلامی از دیگر جوامع در همۀ عرصه ها و از جمله در تربیت اخلاقی بند سومی بود که مورد توجه این استاد حوزه علمیه قرار گرفت. ایشان در تبیین نقش محوری خانواده در تربیت اجتماعی دو اصلِ «اطاعت فرزندان از والدین» و «اطاعت زن از شوهر» را دو اصل اساسی، محوری و مهمترین عامل صلاح خانواده برشمرد. ضرورت ایجاد محیط های تربیتی فشرده پنجمین بند در این مجموعه به حساب می آید. ایشان در انتقاد به جوامع غربی که سیستم های تربیتی را مبتنی بر تعلیم بنا کرده اند فرمودند: در تربیت تماس نزدیک و ارتباط مستقیم بین مربی و متربی لازم است از این رو سیستم های آموزشی باید با تعداد متربی کم طراحی شود تا معلم بتواند با هریک رابطۀ مستقیم و نزدیک داشته باشد. 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔰 در اولین هفته از سلسله جلسات مدرسه زمستانی فقه نظام تربیت توسط حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده مطرح شد: 🔻« تبیین ماهیت فقه تربیت» ایشان ابتدا تربیت را تبیین کرده و سپس معانی مختلف فقه را بیان نمود و سرانجام نظریه مختار در فقه تربیت را ارائه کرد. در تبیین تربیت ایشان به تعریف انسان شناسی، اخلاق و تربیت پرداختند. انسان شناسی علمی است که به بیان ویژگی های موهبتی و سرشتی انسان می پردازد. در این علم تلاش می شود داشته ها و ویژگی هایی که انسان بر اساس آنها خلق شده تبیین شود. در کنار این علم، علم اخلاق است که به تبیین و توضیح مطلوبیت های وجودی انسان می پردازد. یعنی ویژگی هایی که باید انسان با اراده و اختیار خودش در وجود خود پدید بیاورد. در کنار این دو علم که یکی انسانِ محقَّق و دیگری انسان مطلوب را توصیف می کنند، علم تربیت قرار می گیرد که مسیرِ شدن و صیرورت انسان موجود به انسان مطلوب را تبیین می کند.
در ادامه ایشان به بررسی هریک از این علوم به حسب منبع و کیفیت توجیه گذاره ها پرداخت. انسان شناسی تجربی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی عرفانی و انسان شناسی نقلی-وحیانی اقسامی است که برای انسان شناسی برشمردند. تقسیمات علم اخلاق نیز چندان با تقسیمات انسان شناسی متفاوت نیست. اخلاق عقلی، اخلاق عرفانی، اخلاق نقلی و اخلاق ترکیبی اقسامی است که برای این علم می توان برشمرد. علم تربیت نیز بر حسب منبع دارای چهار قسم است. تربیت مبتنی بر دانش تجربی، تربیت مبتنی بر مبانی علمی-حکمی-فلسفی، تربیت مبتنی بر عرفان و شهود و تربیت مبتنی بر منابع دینی و ادلۀ نقلی چهار قسم این علم به حساب می آیند. این استاد حوزه در هریک از این موارد کتبی را نیز معرفی نمود. این استاد حوزه در بخش دوم سخن به تبیین فقه خاص و فقه عام پرداخت. فقه خاص یعنی علمی که درصدد استنباط احکام افعال مکلفین از ادلۀ تفصیلی و به روش اجتهادی-فقاهی است. موضوع آن فعل مکلف و محمول آن احکام خمسۀ تکلیفیه است. مراد از فقه عام معنایی است که در تعبیر قرآنی « لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ » اراده شده است. گزاره ها در این فقه صرفا گزاره های انشائی نیست بلکه گزاره های إخباری نیز در آن مطرح می شود و البته روش در این فقه نیز باید فقیهانه باشد. ترکیب این دو معنای از فقه با تربیت موجب تحقق دو دیدگاه نسبت به فقه تربیت شده است. در یک معنا فقه تربیت دانشی است که در آن احکام تکلیفیِ رفتارهای تربیتی مکلفین کشف می شود عن ادلتها التفصیلیه بروشها الفقاهیة. بر این اساس کتاب التربیة نیز یکی از کتاب های فقهی در عرض دیگر کتب مثل کتاب الصلاة و ... است. اما در معنای دیگر فقه تربیت یعنی دانشی که به روش فقاهتی به دنبال مستند سازی گزاره های تربیتی است. گزاره ها در این دانش هم می تواند توصیفی باشد و هم توصیه ای. بر اساس این معنا فقه تربیت در ذیل دانش تربیت تحلیل می شود. به نظر می رسد این معنای دوم بهتر است. چرا که اولا تمایز علوم به موضوع بهتر است تا تمایز به روش و ثانیا اگر فقیه تربیت مشغول به استنباط فقه به معنای خاص شود، معنای عام از فقه به صورت ناخودآگاه تضعیف می شود در حالی که در این عرصه نیز استنباط فقیهانه لازم است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 دومین هفته از سلسله جلسات مدرسه زمستانی فقه نظام تربیت با موضوع بررسی پیشینه فقه تربیت در تراث شیعه برگزار شد. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین فرهودی فقه تربیت را «دانشی که به استنباط حکم رفتارهای اختیاری مربیان و متربیان در مقام تربیت می پردازد» تعریف کرده و افزود: برای تحقق تربیت در سه ساحت «شناختی»، «انگیزشی» و «رفتاری» باید تلاش کرد، از این رو در پیگیری مباحث تربیتی در تراث شیعه مباحث مربوط به تعلیم و تعلم نیز استخراج شده است. ایشان دو سر فصل کلی را برای مباحث خود بیان کرد؛ بررسی پیشینۀ مسائل تربیت و بررسی پیشینۀ دانش تربیت و در ادامه گفت: مسائل تربیتی را در چهار دسته از کتب شیعه می توان دنبال کرد؛ برخی مباحث در کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته، برخی در کتب اخلاقی، قسمتی در کتب روایی و برخی هم در کتب تفسیری. البته تبیین و توضیح مباحث در کتب روایی و تفسیری به جلساتی که در تبیین آیات و روایات تربیتی می پردازد واگذار شد.
این پژوهشگر فقه تربیت افزود: در کتب فقهی دو دسته از مباحث مطرح شده است؛ یک سری فرمایشات علما پیرامون مباحث آموزش (تعلیم و تعلم) و دیگری مباحثی که پیرامون پرورش (تربیت) ارائه شده است. در هر یک از این موضوعات سرفصل های متعددی بیان شد که بررسی حکم تربیت، بررسی مربیان و شرایط آنها، بررسی تمهیدات تربیتی، بررسی ساحت های تربیت، بررسی روش های تربیت و سرانجام توجه به قواعد فقهی مربوط به تربیت از جمله مباحثی است که در کتب فقهی پیرامون تربیت مطرح شده است. این استاد حوزه در معرفی کتب فقهی مربوط به دانش تربیت به «موسوعة احکام الاطفال و ادلتها» و کتب فقه تربیت آیةالله اعرافی اشاره کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گزارش تصویری ارائه حجت الاسلام فرهودی در دومین هفته مدرسه فصلی فقه نظام تربیت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir