🔰 پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر برگزار کرد:
💠 نشست «حقوق نرم و حکمرانی حقوقی»
🔻در این نشست دکتر وکیلی تشریح کرد: «حکمرانی حقوقی» دارای ویژگی هایی است که مهمترین آنها عبارتند از اصالت مطلوب حقوقی (معادل مقاصد شریعت در فقه)، اهمیّت کارآمدی ابزارها، رویداد داده محور (استفاده از یافتههای علوم دیگر در تأثیرگذای بر رفتار انسان ها) و اثرگذاری پایدار.
🔻 وی در بخش دیگری از مباحث خود درباره حکمرانی حقوقی به مزیتهای حکمرانی حقوقی از قبیل ایجاد هماهنگی و سازواری در رفتار نظام حقوقی، ایجاد هماهنگی میان نظام حقوقی و دیگر نظام های اجتماعی و بومی سازی کنشگری حقوقی پرداخت و بعد از آن اصولی مانند کاهش مداخله دولت، استفاده از قانون به عنوان آخرین ابزار، کاهش زمینه ای بروز منازعات حقوقی و استفاده از دادگاه به عنوان آخرین راه حلّ فصل خصومت، و شفافّیت در ساختارهای حقوقی، نظارت بر حسن عملکرد آن ها و مدیریّت داده محور روابط حقوقی را از اصول حاکم بر حکمرانی حقوقی دانست.
📝 برای مشاهده گزارش مشروح این نشست علمی به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://www.hawzahnews.com/news/1062484/
◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
14010912.mp3
14.29M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه دهم: تاریخ و سیر تطور فقه سیاسی (۶) (دوره انقلاب اسلامی)
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه تاریخ 12/آذر / 1401
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناسان: حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام
و حجت الاسلام سعید صلح میرزایی، مدیر دفتر قم موسسه انقلاب اسلامی
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 گفت و گوی مجله «رهنامه پژوهش» با آیت الله شیخ محسن اراکی
🔻 فقه مضاف میتواند در گستره خودش فقه نظام را هم شامل بشود. یا اگر فقه معاصر گفته بشود می تواند شامل فقه نظام هم بشود. ولی فقه نظام یک ویژگی دارد. یک فقه مسئلهمحور نیست؛ به این معنا که مسئلهٌ مسئلهٌ مطرح بشود. خُردنگر نیست.
🔻در نظام حاکمیتی واحد، یک فرمان است که به رفتار همه افراد، نظم میدهد. آن فرمانی که باید نظم بدهد را «فقه نظام» میگوییم. مسائل این فرمان را در فقه نظام، فقیه بررسی میکند.
🔻رفتارهای جمعی مربوط به فقه نظام است و از آن ها به رفتار کلان تعبیر میکنیم و از این فقه به فقه کلان تعبیر میکنیم. فقه پاسخگوی رفتار اجتماعی است. رفتار اجتماعی نوع دیگری از رفتار است فراتر از رفتار فردی است.
🔻تا شما استنباط نکنید فقه کلان و فقه نظام و فقه رفتار اجتماعی را، آن وقت شما موادّ مربوط به روانشناسی اسلامی را نخواهید داشت، تا از آن مواد، روانشناسی را بتوانید استخراج بکنید. روانشناسی اسلامی، جامعهشناسی اسلامی. اینگونه علوم انسانی هم در بستر فقه اجتماعی یا فقه کلان شکل میگیرند.
📝 متن کامل مصاحبه را در سایت مجله رهنامه پژوهش مشاهده کنید:
http://rahnamehmag.ir/
◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گفت و گوی «رهنامه پژوهش» با حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم در موضوع ضرورت فقه معاصر
🔻ما حتما باید در دوره کنونی که زندگی بشر پیشرفت کرده و ساختارها متفاوت شده و مصالح و مفاسد در شکلهای کلان رخ نموده، به روش فقهی برای پیدا کردن خط مشی زندگی امروز بشر و بایدها و نبایدهای حاکم بر زندگی بشر بپردازیم و لذا میتوان گفت که اهمیت فقه معاصر به اهمیت بندگی خدا در دوره معاصر بر میگردد.
🔻اگر ما بخواهیم ورود بکنیم به عرصه ساخت نظام اجتماعی، باید بگوییم که بسیاری از روایات فرعی ما به این شکل نمیتواند پاسخگوی آن نیازها باشد. ما مجبوریم به برخی از موضوعات و گزارههای کلاننگر شریعت مراجعه بکنیم که این گزارهها عمدتا در قرآن و در برخی روایات مشاهده میشود.
🔻هیچگاه نگاه ما کلاننگر و نگاه نظاممند نبوده، برای ایجاد نگاه کلاننگر و نگاه نظاممند و نظامساز من فکر میکنم باید به جنبههای معقول در حوزهها بیشتر توجه بشود و جدیتر گرفته بشود و این هم از خلأهایی است که در پیشینه طلاب میشود جستجو کرد.
📝 برای مشاهده مشروح گفت و گو به سایت فصلنامه مراجعه نمایید:
http://rahnamehmag.ir/
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
14010919.mp3
14.03M
⚘️⚘️برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه یازدهم: مبانی فقه سیاسی (1)
(توحید و خداشناسی)
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه تاریخ 19/آذر/ 1401
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناسان: حجت الاسلام هادی هدایت
و حجت الاسلام سید وحید حسینی،
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 دومین شماره از دوفصلنامه "فقه نظام" منتشر شد
📝 عناوین مقالات این شماره:
1️⃣ روش فقه نظام در طراحی نظام بانکداری اسلامی، کمیل قنبرزاده | حمید شخم گر
2️⃣ بررسی پیشنهادات شهید صدر برای قانون اساسی ج.ا.ا در خصوص نقش ولی فقیه در تعیین رئیس قوه مجریه، صادق سمسار | محسن حیدری
3️⃣ شأن ولایی فقیه در تقیه، عنایت الله رمضانپور
4️⃣ بررسی فقهی شرط ایمان در کارگزار دولت اسلامی، محمد حاج أبو القاسم | صابر صادقی
5️⃣ بررسی فقهی حکم سپردن مناصب سیاسی به بانوان، محمد مهدی اسلامیان
6️⃣ ماهیت شناسی شخصیت حقوقی بنگاه های تجاری با توجه به احکام عبید در فقه اسلامی،
محمد حسن گلی شیر دار | مصطفی عبداللهی
7️⃣ حکم تکلیفی قاچاق کالای حلال در کشورهای اسلامی با نگاه فقه حکومتی، محمد جواد قاسمی زادگان
🔗eitaa.com/fiqhnezam
◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💢تطور و تکمیل فقه به معنای کمبود و نقص در آن نیست/ حکمرانی، تطبیق فقه بر واقعیتهای متغیر زمانی و مکانی است/ نباید دانش فقه را صرفاً اخروی معرفی کنیم
✔️اصطلاح فقه حکومتی سالهاست در میان فقهپژوهان حوزه جاری شده است. اصطلاحی که مفاهیم همخانواده ی فقه نظام، فقه معاصر، فقه تمدنی و مانند آن را نیز به همراه خود دارد. در این میان، تعریف واحدی از این اصطاحات عرضه نشده است، بلکه هر کس، بیان خاص به خود را دارد. یکی فقه حکومتی را مساوی با فقه سیاسی و به مثابه یک باب فقهی میداند و دیگری، آن را نوعی رویکرد به مسائل میانگارد که حتی در ابواب عبادی و غیرمعاملی نیز جاری و ساری است.
📝 یکی از مراکزی که کارکرد اصلی خود را نظام سازی و تقویت فقه حکومتی قرار داده است پژوهشگاه فقه نظام است. به همین بهانه، با حجتالاسلام مجید رجبی، معاون پژوهشی این پژوهشگاه، در رابطه با معنای فقه حکومتی و تفاوت آن با فقه غیرحکومتی سخن گفتیم. او تلقی نادرست از فقه حکومتی را موجب اتهام زدن به فقه و حوزه به عنوان نهادی ناکارآمد میداند، در حالی که به باور وی، آنچه موجب ناکارآمدی است اجرای ناقص احکام فقهی است نه عمل به آن.
👈 مشروح گفتگوی «شبکه اجتهاد» با این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، از نگاه شما میگذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=69451
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
قابل توجه شرکت کنندگان در مدرسه فصلی " آشنائی با فقه نظام" و "آشنائی با فقه تربیت" در سال 1400: عزیزانی که درخواست صدور گواهی پایان دوره داشتند ،گواهی ها قریب به یکسال است که صادر شده،عزیزانی که هنوز موفق به دریافت گواهی نشده اند لطفا در أسرع وقت،جهت أخذ گواهی به آدرس: صفائیه.کوچه ممتاز-پلاک 91 |پژوهشگاه فقه نظام مراجعه فرمایند. شماره تماس:09107243252
May 11
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنان آیت الله اراکی درباره لزوم توجه دولت به موازین اسلامی در عمران شهری
🔹برج سازی و ارتفاع سازی با موازین اسلامی در عمران شهری سازگار نیست.
🔹سبک معماری مبتنی بر برج سازی به بافت اخلاقی، روابط اجتماعی، روان اجتماعی و فردی و به بهداشت اجتماعی و فردی، جسمانی و روحی جامعه آسیب وارد می کند.
🔹 این سبک مانع ارتباط با طبیعت و آفرینش الهی، تحرک و نشاط جسمانی، محوریت خانواده در روابط اجتماعی، ارتباط پایدار با همسایه ها، و شکل گیری بافت محله است؛ بافت محله که بعد از دهه ها روابط خانواده ها شکل می گیرد و از آرامش، اخلاق و دین افراد و خانواده ها نگهداری می کند.
🔹این که گفته می شود زمین نداریم یک دروغ است. ارتفاع سازی فقط به نفع ثروتمندان و ثروت اندوزان است و برای عامه ی مردم نفعی ندارد.
◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
14010926.mp3
14.16M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه دوازدهم: مبانی فقه سیاسی (جهان شناسی و انسان شناسی)
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه تاریخ 26/آذر/ 1401
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناسان: حجت الاسلام عنایت الله رمضان پور، مدیر مدرسه خارج مجتمع عالی حوزوی ولی امر (عج)
و حجت الاسلام محمد مهدی اسلامیان، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر عليه السلام برگزار می کنند: سومین مدرسه از سلسله مدرسه های فصلی فقه نظام، با عنوان: «تببین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالتهای آن برای طراحی مدل عملیاتی بانکی»
👤 آیتالله محسن اراکی، «تبیین کتاب فقه نظام بانکی»
👤دکتر محمدحسین حسینزاده بحرینی، «اصطلاحشناسی خلق پول و راهکار مدیریت آن»
👤دکتر احمدعلی یوسفی، «گزارشی از اقدامات علمی شورای بانکداری حوزه در قانون بانک مرکزی و قانون عملیات بانکی»
👤دکتر حسین میثمی، «اقدامات و برنامههای شورای فقهی بانک مرکزی با نگاهی به رابطه خلق پول و بخش واقعی»
👤دکتر حسین صمصامی، «آسیبشناسی نظام بانکی و ارائه الگوی مطلوب»
👤دکتر سید مهدی حسینی دولتآبادی، عنوان ارائه: «خلق پول و اشخاص مرتبط»
👤 استاد محمد مادرشاهی، «تحلیل ماهیت خلق پول از نگاه فقهی»
👤استاد کمیل قنبرزاده، «مدل مطلوب مدیریت خلق پول بانکی»
👤 دکتر سید علی روحانی، «ارزیابی نظام پولی مبتنی بر ذخیره جزئی با معیار کارایی و عدالت»
🗓 پنجشنبه 6 بهمن ماه 1401
🔗 طریقه ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی از طریق پیام رسان ایتا با شناسه:
@khalghepool
یا شماره تلفن:
09929817854
💳 مبلغ ثبت نام: 500 هزار تومان، مبلغ ثبت نام طلاب و دانشجویان: 290 هزار تومان، مبلغ ثبت نام برای دارندگان کد تخفیف: 210 هزار تومان، تخفیف 40 هزار تومانی در صورت ثبت نام تا چهارم بهمن ماه، شرکت در دوره به صورت مجازی با 50 درصد تخفیف
⏱ مهلت ثبت نام: پایان ظرفیت
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج سومین مدرسه فصلی از سلسله مدارس فصلی را با عنوان «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای مدل عملیاتی بانکی» با حضور آیت الله اراکی و حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می کنند.
🔹برگزاری دوره برای برادران به صورت حضوری و مجازی و برای خواهران به صورت مجازی خواهد بود.
🔻 مسیر کسب اطلاعات بیش تر شناسه:
@khalghepool
◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 آیت الله اراکی در سومین مدرسه فصلی فقه نظام با موضوع «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای مدل عملیاتی بانکی»:
🔻نقش پول نقش ایجاد تعامل و توازن در مبادلات تجاری است،لذا وقتی این امر مهم تبدیل به کالا بشود و خرید و فروش شود بازار مختل می شود، چرا که پول از نقش اصلی خود خارج می شود همانطور که بانک ها امروزه از رسالت های خود دور و تبدیل به بنگاه های اقتصادی خطرناک شده اند.
🔻نقش اصلی بانک نقش واسطه میان سرمایه و کار و ایجاد ارتباط منطقی بین این دو است نه این که مثل جاروبرقی باشد و هر چه سرمایه در جامعه وجود دارد را ببلعد؛ این گونه ایفای نقش باعث اختلال نظام اقتصادی می شود.
🔻اگر افرادی برای اقتصاد جامعه اسلامی می خواهند طرحی تدوین کنند باید با فقه اقتصادی آشنا باشند.
🔻غربیها خودشان جهان را به سه دسته جهان پیشرفته و جهان دوم و میانه تقسیم بندی میکنند تا بر اساس این تقسیم بندی و مشروعیت بخشی به خود از طریق قدرت مباحث فکری غلط و غربی را در دیگر کشور ها غالب کنند.
🔻ما به عنوان پرچمداران تمدن نوین اسلامی باید بدانیم که سخن نوین برای جهان معاصر در عرصه های گوناگون تمدنی داریم و از گفتن تفکر ناب اسلامی نباید شرم کنیم و روحیه شجاعت اسلامی را در جامعه جا بیندازیم؛ چرا که حالت انفعال در برخی استنباط های ما رسوخ کرده است و این نکته ای مهم است که باید توجه داشت.
📝 گزارش بیانات ایشان را در آدرس زیر مشاهده کنید:
https://www.hawzahnews.com/news/1066978/
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 #گزارش_تصویری از سومین مدرسه از سلسله مدرسه های مدارس فصلی فقه نظام با موضوع «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن در مدل عملیاتی بانکی»
📸 برای مشاهده گزارش تصویری به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://www.hawzahnews.com/photo/1066949/
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قم از مدرسه فصلی «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری»
💠 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سلسه مدارس فصلی فقه نظام امروز در مدرسه علمیه معصومیه با موضوع تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری برگزار شد.
🔹اگر بانکها نقش واسطه گری خود در ایجاد ارتباط منطقی بین سرمایه و نیروی انسانی را از دست بدهند، تبدیل به بنگاههای اقتصادی خطرناکی میشوند که بر مشکلات اقتصادی میافزایند.
🔹 برنامه ریزان و مدیران بانکها در کشورمان اگر با فقه اقتصادی آشنا نباشند تصمیماتی میگیرند که منجر به اختلال در اقتصاد کشور میشود و باید برای رفع آن مدتها هزینه کرد.
📌 خبر مدرسه فصلی را در سایت خبرگزاری صدا و سیما مشاهده نمایید:
https://www.iribnews.ir/fa/news/3730394/
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
14011003.mp3
14.03M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه سیزدهم: مبانی فقه سیاسی (دین شناسی)
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه تاریخ 3/دی/ 1401
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناسان: حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان،مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
و حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 بسم الله الرحمان الرحیم
💠 «فلسفه ی رویداد های شیعی»
بخش اول
🔹فلسفه ی «رویدادهای شیعی» از مسائلی است که شاید کم تر در مورد آن بحث می شود. مقصود از رویداد های شیعی مهم ترین مناسبت های تاریخی است که برای شیعیان در تاریخ رخ داده است و امروزه هر سالی که در تقویم قمری بر ما می گذرد آن روز ها را پاس می داریم. منظور ما رویداد های روزمره ای است که یک شیعه ی معتقد با آن زندگی می کند؛ مسئله ای که می توان گفت اکثر مردم ایران و هم چنین محبان اهل بیت در نقاط دیگر جهان، با آن به شکل روزمره مواجهند. این مناسبت هایی که هر ساله دائما تکرار می شود و تکرار می شود چه معنایی دارد؟ می توانیم از همین ابتدا، پاسخ نهایی خود را به این پرسش افشا کنیم: فلسفه ی رویداد های شیعی خود شناسی است و به تعداد انسان ها در این زمینه معنا وجود دارد. ولی سوال ما این است که معنای کلی این رویداد ها را چیست؟ انسان شیعه در چه فرایندی حقیقت خود را در این مناسبات بر پا می دارد و می شناسد.
🔹فلسفه رویداد های شیعی، کنش گری فعال انسان شیعه نسبت به زمان را توضیح می دهد. باید نشان داد که چگونه انسان شیعه نسبت به زمانی که بر او می گذرد واکنش داده است و چگونه زمان را مبتنی بر تاریخ خود و معطوف به حقیقت انسانی خود فصل بندی کرده است؟
🔹 ما به عنوان موجوداتی انسانی، مادامی که در این جهان هستیم از زمان متأثر هستیم. دانش تاریخ، روایت حرکت زمان است. زمان، حرکت بدن و جسم این جهان را اندازه می گیرد؛ ولی زمان باطنی هم دارد و آن قدر و اندازه ی حرکتی است که طی آن، انسان از خدا و از هم نشینی با اسما و صفات الهی شروع کرده و به این جهان مادی رسیده و از این جهان به سمت خدا باز می گردد. پس زمانِ ظاهری یک باطنی دارد.
🔹زمان گاهی به حرکت و رشد طبیعت و هم چنین رشد بدن و جسم مادی انسان نظر دارد و گاهی به حرکت و رشد و تحولاتی نظر دارد که در روان و روح معنای کلی انسان، فرد فرد انسان ها، جامعه ی انسانی و تاریخ انسان رخ می دهد. بنابراین این نکته ی مهمی است که هر انسانی در حرکت مادی، روانی و معنوی خود حرکت، زمان و تقویمی دارد و همین طور هر جامعه و هر تمدن در حرکت جمعی و تاریخی خودش زمان و تقویمی دارد. ما نیز به عنوان جامعه ی تشیع، می توانیم از رویداد ها و حوادث اجتماعی صحبت کنیم که زمان اجتماعی ما را می سازند. این رخداد ها مراحل و فصول رشد بدن معنوی و برزخی جامعه ما هستند.
🔹مسئله ی ما در این مجموعه از یادداشت ها این است که آیا می توان با مطالعه و دقت در مناسبت هایی که در تقویم ما وجود دارد نظامی از معانی اجتماعی، ارگانیزم و بدنی معنوی را در ترتیب رویداد های آن مشاهده کرد؟ مقصود اصلی ما بیان نظامی از معانی نیست که در بطن یک رویداد - مثلا فاطمیه س - وجود دارد. بلکه مسئله ی اصلی مان این است که آیا میان مناسبت های شیعه یعنی مناسبت های عزا و تولد و اعیاد اسلامی که در سال تکرار می شود ارتباط منظومه ای، معنادار و غایتمندی وجود دارد؟ مجموعه ی مناسک و مناسبت های ما تا چه حد می تواند منطبق بر یک منطق رشد معنوی و انسانی باشد تا نشان دهنده ی تجلی انسان متعالی اسلام در زمانه ی جامعه ی ما باشد؟ آیا می توان گفت انسان 250 ساله در مناسبت های تقویم شیعی جلوه کرده و زمانه ی جامعه ی ما را به سمت اتصال و اتحاد با خود فرا می خواند؟
🔹 پاسخ به این مسئله از این جهت اهمیت دارد که چگونگی سلوک معنوی با مناسبت ها و مناسکی که در مراسمات آن هر ساله برگزار می شود را برای استفاده ی عموم جامعه و جوانان علاقه مند به مسائل معنوی تبیین می کند و به آن ها امکان می دهد که به شکلی عمیق تر از این مناسبت ها بهره برداری کنند.
🔹در سلسله یادداشت های «فلسفه رویداد های شیعی» سعی داریم این مسئله را بشکافیم. با این حال باید بدانیم که این مسئله ابعادی گسترده و ژرفایی بی کران دارد و ما در این یادداشت ها تنها به طرحی بسیار کلی از آن اکتفا می کنیم؛ به امید این که زمان و زندگی روزمره به موضوعی در خور توجه و دقت بیش تر برای پژوهش های علوم اسلامی تبدیل شود. بنابراین در این یادداشت ها وارد جزئیات زمان ها و مسائل، آسیب ها و مزیت های مناسبت های شیعه نمی شویم، بلکه تنها می خواهیم منطق گردش و تکراری که در این مناسبت ها و رویداد های همراه با آن هست را به شکلی کلی بشناسیم.
🌀 میز مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠حجت الاسلام بحرینی در مدرسه «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول»: اگر خلق پول از هیچ حرام باشد اتخاذ سیاست های پیشینی برای پیشگیری از آن منطقی تر خواهد بود
🔹امروز بانک ها تنها نقش واسطه در تبادل پول را ندارند؛ بلکه خالق پول هم هستند.
🔹در واقع هر فردي که IOU او (يعني سند بدهي اش) مورد اعتماد عمومي قرار گيرد خالق پول اعتباري خواهد بود که در حال حاضر دو نهاد «حاکميت» - خالق IOU حاکميتي - و نهاد «بانک» - خالق IOU بانکي - هستند. آنچه که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که پول اعتباري از هيچ خلق مي شود و به طور کلّي ربطي به ايجاد پول حاکي با پشتوانه ارز يا طلا ندارد.
🔹بانک از ضوابط حاکمیت در خلق پول خارج است و نقش و اقتدار بانک مرکزی در این زمینه اهمیت دارد؛ این نقش در سال 97 با اجازه مقام معظم رهبری بیش تر هم شد و این ساز و کار های مرتبط با خلق پول از هیچ، بر سایر امور حتی بر تدوین بانکداری بدون ربا مقدم می باشد.
🔹اعطاي تسهيلات بانکي بدون توديع ذخيره قانوني نزد بانک مرکزي به معناي بدهکاري به بانک مرکزي و افزايش نقدينگي است و اين در حالي است که اگر اين عمل شرعا حرام باشد اتخاذ سياست هاي پيشيني توسط بانک مرکزي بسيار منطقي تر از سياست هاي پسيني در جلوگيري از آن است؛ نظارتهای پسینی منتج نیست؛ زيرا اعمال سياست هايي پسيني مانند تعطيلي بانک پس از اعمال جريمه آن - با نظر به وجود مشتريان ميليوني براي برخي از آن ها-، براي اقتصاد کشور بسیار پر خطر است.
📝 گزارش تفصیلی در همین کانال
◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir