eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ امام باقر علیه السلام ◾️ هر کس شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را می آمرزد. 📚 بحار الانوار، ج 80، ص 128. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔘 مثل اعلای شجاعت (۲) ▪️ آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: او (علی علیه‌السلام) قله شجاعت در نپذیرفتن و سر باز زدن بود؛ آن زمان که آن شخص دستش را دراز کرد که بر اساس شروطی مخالف با کتاب خدا و سنت رسول خدا - با او بیعت کند، این مرد بزرگ چه کرد؟ این مرد بزرگی که همه وجودش می‌سوخت، چون خلافت را از دست داده بود ـ و به خاطر خدا، نه به خاطر خودش ـ همه وجودش شعله‌ور بود؛ در جایی می‌فرماید: ابن ابی‌قحافه ردای خلافت به تن پیچید و حال آن‌که می‌دانست جایگاه من نسبت به خلافت چنان محور سنگ آسیا به آسیاست. این مردی که به خاطر از دست دادن خلافت، تمام وجودش شعله می‌کشید. اگر کسی فقط این جمله اخیر را بخواند می‌گوید: چقدر این مرد شیفته قدرت و خلافت بوده است! اما به همین مرد پیشنهاد خلافت دادند، ریاست دنیا را به این مرد پیشنهاد دادند، اما نپذیرفت؛ و این نپذیرفتن هیچ دلیلی نداشت جز این‌که خلافت را با شرطی به او پیشنهاد کرده بودند که با کتاب خدا و سنت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله مخالفت داشت. از این جا است که می‌فهمیم آن سوختن به خاطر خودش نبود، بلکه فقط و فقط به خاطر خداوند متعال بود. پس این شجاعت، شجاعت نبرد در روز نبرد، شجاعت صبر در روز صبر، شجاعت اِبا و سر باز زدن در روز اِبا است. این شجاعت را عشق علی علیه‌السلام به خدا در دل او آفریده است، نه اعتقاد او به وجود خدا؛ [چراکه] اعتقاد را فلاسفه یونان نیز داشتند. ارسطو هم به وجود خدا اعتقاد داشت، افلاطون هم به وجود خدا اعتقاد داشت، فارابی هم به وجود خدا اعتقاد داشت. این‌ها برای بشریت چه کردند؟ برای دین یا دنیا چه حاصلی داشتند؟ این اعتقاد نیست، بلکه عشق خدا است همراه با اعتقاد؛ این است که آن صحنه‌ها را پدید آورد. 🔺 بارقه‌ها، ص ۴۸. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در مراسم احیای لیلةالقدر در مصلای بزرگ قم مطرح کرد: 💠ظلم به مولا علی، منشأ تمام ظلم‌ها در تاریخ بشریت است 🔹هر جامعه ای هویتی دارد که آن هویت سرنوشت آن جامعه را معین می کند؛ هویت هر جامعه نیز به وسیله فرهنگ آن یعنی مجموعه معروف ها و منکرات تعیین می شود. 🔸عمل برخاسته از دستوراتِ خداوند است که نامه اعمال انسان را هویت می‌بخشد و ما برای این که بدانیم کدام عمل مورد رضایت پروردگار است باید از فرمان ولی امر خودمان تبعیت کنیم. 🔹وجود نازنین حضرت علی(ع) عالی ترین نمایش خوبی ها، دوری از بدی ها و دشمنی با کژی ها و انحرافات هستند؛ به بیان دیگر همه آن چه خوب است در عالی ترین مرتبه و ضدیت تمام عیار با همه آن چه بد است در وجود ایشان جلوه می کند. 🔸ولایت یعنی پیوستگی به خوبی های حضرت علی(ع) و برائت یعنی دوری جستن از آن اعمالی که حضرت(ع) از آن ها برائت می جستند؛ بر این اساس در روز قیامت وزن اعمال هرکسی که با اعمال ایشان بیشتر مطابقت داشته باشد، سنگین تر خواهد بود. 🔹هر چه ظلم در تاریخ بشریت رخ داده است از ظلم به ایشان سرچشمه می گیرد؛ به عبارت دیگر حضرت علی(ع) نماینده همه مظلومان جهان در روز قیامت هستند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی در مراسم احیای شب بیست و یکم در مصلای اراک مطرح کرد: 💠چرا نهج البلاغه امروز مظلوم است؟ 🔸حضرت علی(ع) جایگاه بلند و ارزشمندی در جهان اسلام و دنیا دارد به طوری که باید بدانیم امام علی(ع) دلیل و سند حقانیت پیامبرعظیم الشان اسلام است. 🔹اگر علی(ع) جایی است و ما در جایی دیگر باید هوشیار باشیم که ما در محل حق قرار نداریم چراکه حق همواره با علی(ع) است و هرجا امام علی(ع) قرار دارد حق دقیقا در همانجا است. 🔸چرا باید نهج‌البلاغه امروز متروک و مظلوم باشد و چرا باید این قدر این کتاب و فرمایشات علی(ع) در دنیای امروز مظلوم است بنابراین باید برای معرفی این کتاب مهم تلاش و بازخوانی کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 حضرت علی (ع) اعجوبه ای که جمع بین متضاد می کند 🔘 امام خمینی (ره) ⏹ این علی همه چیز است؛ یعنی در همه ابعاد انسانیت درجه یک است، و لهذا هر طایفه‌ای خودشان را به او نزدیک می کنند و خاصیت هر طبقه را هم دارد. خاصیت قدرت ورزشکارها را به طور وافی دارد... در عبادت‌، فوق همه عبادت کنندگان است . در زهد فوق همه زاهدهاست‌. در جنگ‌، فوق همه جنگ جویان هست. در قدرت‌، فوق همه قدرت‌ورزان هست و این یک اعجوبه ای است که جمع ما بین متضاد با هم کرده است.» ⏹ «[آن حضرت ] بعد از اینکه دست دو نفر دزد را قطع می‌کند، چنان نسبت به آنان عاطفه و محبت نشان می‌دهد و معالجه و پذیرایی می کند که مداحان حضرت می شوند. یا وقتی می شنود ارتش غارتگر معاویه خلخال از پای یک زن اهل ذمه درآورده اند، به قدری ناراحت می شود و عواطفش چنان جریحه دار می‌گردد که در نطقی می‌فرماید: اگر از تأثر این واقعه انسان بمیرد، قابل سرزنش نخواهد بود. با این همه عاطفه‌، روزی هم شمشیر می‌کشد و افراد مفسد را با کمال قدرت از پا در می‌آورد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
‼️جمهوریت و اسلامیت، تعارض یا تناسب؟ 📃 یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران ✍ نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نظام مردم سالار دینی، از جمله نظام‌هایی است، که در عین حفظ ماهیت اسلامی خود به مبانی نظام جمهوری نیز پایبند میباشد... با این حال برخی با تفسیرهای ناصواب چنین پنداشته اند که در صورت پذیرش اسلام و حکومت ولایی امکان تحقق تظام جمهوری از بین رفته و جمع بین این دو غیر ممکن خواهد بود؛ این یادداشت کوتاه می کوشد دیدگاه مزبور را به صورت استدلالی، به اختصار مورد بررسی قرار دهد. ▪️ جمهوری شکل است، نه محتوا ✍ در تبیین مفهموم جمهوری باید گفت که جمهوریت فقط بیان کننده شکل حکومت است، نه محتوای آن؛ به عبارت دیگر، از جمهوری بودن یک رژیم نمی‌توان به محتوای آن پی برد و ملازمه‌ای بین جمهوریت و محتوای خاصی از حکومت وجود ندارد، به همین دلیل می توان با شکل و قالب جمهوری، از حکومت‌های مختلف و محتواها و ماهیت‌های گوناگون صحبت کرد. در تایید این نکته می‌توان به نظر مرحوم دکتر ابوالفضل قاضی شریعت پناهی استاد برجسته حقوق اساسی در کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی اشاره کرد... ▪️ ولی فقیه مقام متناظر با رئیس جمهور نیست ✍ باید به این نکته توجه داشت که رئیس حکومت بودن رئیس جمهور در نظام‌های جمهوری بدین معنا نیست که الزاما هیچ مقامی بالاتر از او وجود ندارد؛ چرا که ممکن است با وجود رئیس جمهور، یک نیرو و مقام تعدیل کننده نیز در رتبه‌ای بالاتر و با اختیاراتی بیش از او وجود داشته باشد، چنان‌که بعضی از حقوق‌دانان همین دیدگاه را داشته و مقام مزبور را، در عین بی طرفی، دارای اختیارات وسیعی دانسته و تصریح نموده‌اند که اگر میان پارلمان و دستگاه حکومت، اختلافی بروز کند، قوه تعدیل کننده دخالت می‌کند و در حدود اختیاراتی که قانون اساسی به آن بخشیده است، مملکت را از بحران سیاسی نجات می‌بخشد… یکی از شرایط حکومت جمهوری آن است که رییس حکومت، که همان رییس جمهور است، یک مقام انتخابی باشد، ولی چنین شرطی وجود ندارد که که رییس حکومت حتما رییس کشور و بالاترین مقام مملکت نیز باشد؛ لذا ممکن است رییس جمهور، در عین حال که رییس حکومت است، رییس کشور نباشد، بلکه ریاست کشور بر عهده مقام دیگری همچون ولی فقیه یا مقام تعدیل کننده باشد. ▪️ وجود عناصر تعریف جمهوری در حکومت ولایی ✍ اگر بر فرض بپذیریم که مقام متناظر با رییس جمهور در حکومت‌های جمهوری، همان ولی فقیه در حکومت اسلامی است، می‌بینیم که تمام عناصر حکومت جمهوری در حکومت ولایی بر اساس این فرض نیز تحقق دارد، زیرا اولا: ولی فقیه در حکومت ولایی یک مقام انتخابی است که با انتخاب غیر مستقیم مردم برگزیده میشود، چه این‌که مردم نمایندگان مجلس خبرگان را برمی‌گزینند و آنان رهبر را انتخاب می‌کنند و چنان‌که پیش‌تر گفته شد، عنصر اول حکومت جمهوری انتخابی بودن رییس حکومت از سوی مردم است اعم از این‌که در یک انتخاب مستقیم توسط مردم برگزیده شود یا در یک انتخاب غیرمستقیم و دو درجه‌ای چنان‌که در ایران و برخی کشورهای دیگر، همچون ایالات متحده آمریکا، معمول است. ثانیا: مدت ولایت فقیه و رهبری محدود به رعایت شرایط و دارا بودن صفات ویژه رهبری است، نه نامحدود و مادام العمر. چه محدودیتی از این بالاتر که اگر رهبر، شرایط خود را حتی یک روز پس از تصدی این مقام، از دست بدهد ، از رهبری ساقط خواهد شد؟ ثالثا: ریاست حکومت موروثی نیست. رابعا: رئیس حکومت نسبت به اعمال خود مسئول است؛ همانطور که در ذیل اصل یکصد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است که «... رهبر در برابر قوانين با ساير افراد كشور مساوي است.» ✍ نتیجه این‌که باتوجه به شکلی بودن مفهوم جمهوری، متناظر نبودن ولی فقیه با مقام ریاست جمهوری و وجود عناصر تعریف جمهوری در حکومت ولایی تعارضی بین جمهوریت و اسلامیت وجود ندارد و می‌توان گفت اسلامیت در نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران ناظر بر محتوای نظام و جمهوریت ناظر بر شکل حکومت می‌باشد و جمع این دو اشکالی ایجاد نخواهد کرد. 🌐منبع: پایگاه اینترنتی موسسه فرهنگی صراط مبین 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 لیلةالقدر باشیم نه لیلةالقبر 💠 شب‌های قدر، ثقلین است که هم قرآن در آن نازل شده و هم شهادت سید اوصیاء حضرت علی علیه‌السلام است. از رسول گرامی اسلام صلی‌اللّه‌علیه‌وآله درباره قرآن رسیده که دوروا مع کتاب‌اللّه حیث مادار و درباره علی علیه‌السلام نیز از آن حضرت رسیده که فرمود:علی مع القرآن و مع الحق یدور معه حیث مادار... حضرت آیه الله جوادی آملی ➕ متن کامل 👈 🌐 yon.ir/ICnTG 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| تلاوت سوره ماعون توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای @Khamenei_ir
روز جهانی قدس همه خواهیم آمد #ی🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶 مجلس خبرگان رهبری: روز قدس امسال رنگ و بوی حماسی تری خواهد داشت مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه ای مردم ایران اسلامی را به حضور پرشور و باشكوه در راهپیمایی روز قدس دعوت كرد. متن این بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» روز قدس، روز خروش و خیزش جهانی امت اسلام و انسانهای آزاده، فرا می رسد و بار دیگر در آستانه جمعه آخر ماه مبارک رمضان، قهر انقلابی ملت های مسلمان و مستضعفین جهان در حمایت از مظلومان عالم به ویژه مردم مظلوم فلسطین، از جبهه استکبار و در رأس آن غده سرطانی اسرائیل، اعلام برائت خواهند کرد. بی شک روز قدس امسال رنگ و بوی حماسی تری خواهد داشت؛ چرا که علاوه بر جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی در اشغال هفتاد ساله سرزمین فلسطین، اقدام وقیحانه و خلاف عرف دیپلماتیک رئیس جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا و سرمداران کاخ سفید در انتقال پایتخت ایالات متحده به قدس شریف كه نقض صریح قوانین بین المللی است، هم احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار كرد و هم خشم مقدس آنان را بیش از پیش برانگیخت. امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که حمایت همه جانبه آمریکای جنایتکار از جنایات رژیم سفاک صهیونیستی و نقش مستقیم آنان در کشتار ملت بی دفاع فلسطین آن هم با سردادن شعار مبارزه با تروریسم، تنها نیرنگی برای حضور نامشروع آمریکای جهانخوار و اسرائیل غاصب در منطقه است. مجلس خبرگان رهبری، ضمن محكوم نمودن جنایات این رژیم منحوس، سكوت مرگبار و همراهی ذلیلانه برخی دولت های باصطلاح اسلامی با جنایتكاران در منطقه را محكوم می نماید، بر حق مسلم و مشروع مردم مظلوم فلسطین در دفاع از خویش و بازگشت به موطن اصلی خود تأكید می كند و ملت های مسلمان بویژه ملت مسلمان ایران را به زنده نگاه داشتن روز قدس و آرمان فلسطین به عنوان یادگار بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب احضرت آیت الله خامنه ای «مدظله العالی» فرا می خواند كه وعده نصرت الهی، نزدیك و تخلف ناپذیر است «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» مجلس خبرگان رهبری 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔘 برترین اعمال در شب قدر در آخرین ساعات یکی از شب‌های قدر، سید علی اکبر حائری استاد خویش، آیت‌الله سید محمدباقر صدر را در حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌بیند و تحت تأثیر حالات معنوی او،‌ بی‌آنکه استاد متوجه شود او را زیر نظر می‌گیرد. وقتی زیارت آیت‌الله صدر تمام می‌شود، سید علی اکبر پشت سر استاد راه می‌افتد و وقتی به در خانه می‌رسد جلو می‌رود و به او سلام می‌کند. سید صدر به‌رغم نامناسب بودن وقت او را در خانه می‌پذیرد. سید علی اکبر حائری به نشانه پوزش، دست استاد را می‌بوسد. سپس ابراز می‌کند که در صحت این مطلب که از یکی از علما نقل شده: «بهترین عمل در شب قدر گفت‌وگوی علمی است» تردید دارد و در این باره می‌پرسد: «برترین اعمال در شب قدر چیست؟» شهید صدر جوابی به این مضمون می‌دهد: «آنچه اکنون به نظر من می‌آید این است که برترین اعمال در شب قدر عملی است که بیشترین تأثیر را در ارتباط روحی و معنوی با خداوند متعال داشته باشد». 🔺 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۲، ص: ٢٧٨. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اراک مطرح کرد: 💠رژیم صهیونیستی یک باند مسلح تروریستی و اشغالگر است 🔹در سوره اسراء عنوان شده که ما به بنی اسرائیل دو وعده دادیم، گفتیم یک بار شما به قدرت می رسید ولی فساد در جهان برپا می کنید و ما جمعی را بسیج می کنیم تا با شما مقابله کنند. اما دومین بار که به قدرت می رسید و فساد بر پا می کنید این بار بندگان ما برای همیشه ریشه فساد شما را بر می کنند و مسجد را از دست شما آزاد می کنند. 🔸ما معتقدیم چیزی به نام اسرائیل اصلا وجود ندارد و رژیم صهیونیستی در حقیقت یک باند مسلح تروریستی و اشغالگر است که کاری جز کشتار مردم، ربودن اموال مردم و آواره کردن آنها ندارد. 🔹مساله قدس از چند بُعد قابل بررسی است، از نگاه انسانی اگر به آن بنگریم متوجه می شویم که تاریخ معاصر بشر صحنه نبرد ظالم و مظلوم در فلسطین بی سابقه بوده و ۷۰ سال است که رژیم صهیونیستی با کمک برخی مستکبران شکل گرفته و اقدامات غاصبانه این رژیم از سوی آنان مورد حمایت قرار می گیرد. 🔸 این رژیم شکل گرفته تا به عنوان عامل غربی ها بتواند بر تمام کشورهای منطقه سیطره پیدا کرده و سلطه امریکا و انگلیس را بر منطقه عملیاتی سازد، انرژی را با قیمت پایین از این منطقه که قلب جهان به شمار می رود خارج کند و سایر اهداف استکباری را محقق سازد. 🔹امروز تفرقه ای که در منطقه به وجود آمده به واسطه رژیم صهیونیستی است و خود اذعان دارند که چون سوریه حاضر نشده به قرارداد صلح آنها تن دهد، قصد دارند این کشور را تنبیه کنند و جنگ و ناامنی در آن به راه انداخته اند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 باورهای غلط زندگی 🔘 حجةالاسلام علی‌اکبر مظاهری 🔹 برخی از رخدادهای کوچک، اگر تکرار شوند، گسترش می‌یابند و به باور عمومی و فرهنگ اجتماعی بدل می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که مردمان می‌پندارند آن‌ها جزو حتمی زندگی‌اند. حتی گاهی، از فرط گسترش، گمان می‌رود جزو ذات بشرند. حال آن‌که چنین نیستند، بلکه در آغاز، از جایی کوچک شروع شده‌اند و سپس، به سبب تکرار، گسترش یافته‌اند و ذهنیت اجتماعی ساخته‌اند و به حد فرهنگ عمومی و شعور اجتماعی رسیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که دیگر آغازشان ناپیدا شده و شکل اکنونی‌شان دیده می‌شود 🔹همه ما شنیده‌ایم که می‌گویند: "دعوا و قهر زن و شوهر، نمک زندگی است، مثل نمک در غذا." و یا: "زندگی زن و شوهری که بدون دعوا و قهر، نمی‌شود. "واضح است کسی که باور داشته باشد دعوا نمک زندگی است، دعوا می‌کند؛ همان‌گونه که ریختن نمک در غذا را لازم می‌داند و می‌ریزد. حال آن‌که صحیح آن است که دعوا سم زندگی است. نزاع‌های خانوادگی را که ریشه‌یابی کنیم، به این ریشه‌های کاذب، بسیار برمی‌خوریم؛ ریشه‌هایی که از زندگانی همسران و از خان و مان ایشان، دمار بر‌می‌آورد... ➕ متن کامل 👈 http://l1l.ir/3dng 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد: 📌باید نهضتی برای تکمیل دیدگاه‌های شهید صدر ایجاد شود 🔹دکتر عیوضلو در کرسی ترویجی، عرضه و نقد «الگوی منسجم اندیشه اقتصادی شهید صدر (ره)» گفت: پیش فرض‌هایی که شهید صدر درباره علم بیان می‌کند قابل نقد است. نمی‌شود مکتب و دین را تنها در بیان احکام منحصر کرد. 🔹علم اقتصاد اسلامی به فرآیندها و سازوکارها می‌پردازد که این سازوکارها نیز به رفتارهای مردم باز می‌گردد در حالی که شهید صدر در اقتصاد اسلامی نقش مردم را خوب ندیده است. 🔹شهید صدر نظام مطلوب اسلامی را براساس احکام مستخرجه بیان کرده در حالی که نظام اجرایی اسلام باید براساس شرایط و متقضیات زمان و مکان ارائه شود. 📷 goo.gl/jNs63Q 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/3gRFNc 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢معاون پژوهشی پژوهشگاه فقه نظام در گفت وگو با مفتاح: 📌دفاع از قدس تکلیف دینی یا سیاسی؟/ صهیونیست‌های امروز مصداق بارز یهودیان نفرین شده قرآن هستند 🔹حجت الاسلام رجبی گفت: تمام تکالیفی که پیامبر(ص) و اصحابش در مورد یهود داشتند ما هم امروز داریم. این دشمنی یک دشمنی هویتی، آرمانی و تاریخی است که در واقع «طائفه من اهل الکتاب» که قرآن فرموده به طور خاص بر صهیونیست و دولت آمریکا و اسرائیل صدق پیدا می‌کند. 🔹اگر به دنبال ساخت تمدن اسلامی هستیم نیاز به اتحاد امت اسلامی داریم. صدور انقلاب و اسلام سیاسی به نقاط مختلف جهان یکی از این آثار است که ایستادگی ملت بر اساس یک ایدئولوژی را نشان می‌دهد. لذا اگر سمت تسامح با دشمن رفته و مذاکره کنیم همین سبب تضعیف اسلام سیاسی در جامعه می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/mdmcCX 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ در محضر قرآن (۴) 🔹 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: قرآن مجید همان‌گونه که باور انسان را از بت‌پرستی و خرد او را از خرافه‌گرایی، رهانید، اراده‌اش را نیز از سیطره شهوت نجات داد و در نتیجه، انسان مسلمان بر اثر این تربیت قرآنی، توان مقاومت در برابر شهوت‌ها را پیدا کرد و به قدرت مهار نفس و پایداری در برابر فریب‌ها و هواهای گوناگون نفسانی، دست یافت. آیه زیر یکی از نمونه‌های تقویت و تحکیم این پایداری مسلمانان، توسط قرآن کریم است: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ. قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ محبّتِ خواستنی‌ها، از قبیل زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب‌هاى ممتاز و چهارپايان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ [ولى] اين‌ها [فقط] کالای زندگى پست [مادى] هستند؛ و سرانجام نيک، نزد خداست. بگو: «آيا شما را از چيزى كه از اين [سرمايه‌هاى مادى] بهتر است، آگاه كنم؟ [اینکه] براى كسانى كه پرهيزکارى پيشه كرده‌اند، در نزد پروردگارشان [در جهان ديگر] باغ‌هايى است كه نهرها از پاىِ درختانش می‌گذرد و هميشه در آن خواهند بود و [نیز] همسرانى پاكيزه و خشنودى خداوند [نصيب آن‌هاست]. و خدا به [امور] بندگان، بيناست.» (آل‌عمران: ۱۴-۱۵) اسلام و قرآن، با این آیه و نمونه‌هایی دیگر از تربیت و تمرین اخلاقی، توانستند انسان را از بندگی شهوت‌های درونی که در نفس آدمی ریشه دارند، رها سازند تا شهوت فقط به وسیله‌ای برای آگاه‌سازی او از خواسته‌هایش تبدیل شود، نه نیرویی انگیزاننده برای تسخیر اراده‌ انسان که او در برابر آن هیچ توانی نداشته باشد. پیامبر اکرم ‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‌ این فرآیند آزادسازی انسان از اسارت خواهش‌های نفسانی را «جهاد اکبر» نامید. 🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص ۲۵۱. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢معاون پژوهشی پژوهشگاه فقه نظام در گفت وگو با مفتاح: 📌دفاع از قدس تکلیف دینی یا سیاسی؟/ صهیونیست‌های امروز مصداق بارز یهودیان نفرین شده قرآن هستند 🔹حجت الاسلام رجبی گفت: تمام تکالیفی که پیامبر(ص) و اصحابش در مورد یهود داشتند ما هم امروز داریم. این دشمنی یک دشمنی هویتی، آرمانی و تاریخی است که در واقع «طائفه من اهل الکتاب» که قرآن فرموده به طور خاص بر صهیونیست و دولت آمریکا و اسرائیل صدق پیدا می‌کند. 🔹اگر به دنبال ساخت تمدن اسلامی هستیم نیاز به اتحاد امت اسلامی داریم. صدور انقلاب و اسلام سیاسی به نقاط مختلف جهان یکی از این آثار است که ایستادگی ملت بر اساس یک ایدئولوژی را نشان می‌دهد. لذا اگر سمت تسامح با دشمن رفته و مذاکره کنیم همین سبب تضعیف اسلام سیاسی در جامعه می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/mdmcCX ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تازه‌های‌نشر؛ 📌پژوهشی پیرامون «قاعده حفظ نظام» منتشر شد 📙انتشارات: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📖تعداد صفحات: ۴۵۱ 🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/bTk5BF
💢به همت انتشارات کتاب فردا منتشر شد؛ 📌«جستارهایی در فقه حکومتی» با رویکردی تمدنی 📖تعداد صفحات: 212 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir